مخالفت ماکرون با دسترسي بخش اقتصادي انگليس به بازار يکپارچه
رئيس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون درجريان اجلاس مشترک با ترزا مي‌نخست وزير انگليس پاسخ تندي درباره طرح دسترسي بخش اقتصادي مالي شهر لندن پس از برگزيت به بازارهاي يکپارچه داد. به گزارش فایننشال تایمز، ماکرون از انگليس خواست تا درصورت پذيرش قوانين اتحاديه اروپا و پرداخت هزينه‌ها بخش تجاري اش مي‌تواند در بازار يکپارچه مهمان باشد.ماکرون افزود «انتخاب با انگليس است و نه از طرف من اما هيچ استثناي خاصي براي بخش‌هاي مالي انگليس وجود نخواهد داشت.اگر شما خواستار دسترسي به بازار يکپارچه هستيد از جمله خدمات مالي اين به معني آن است که بايد بودجه درخواستي قوانين اتحاديه اروپا پرداخته شود.هيچ رياکاري دراين زمينه جواب نخواهد داد ».رئيس جمهور فرانسه گفت اگر انگليس به قوانين بازار يکپارچه اتحاديه اروپا عمل نکند با توافق تجاري شبيه به توافق اتحاديه اروپا با کانادا روبرو خواهد شد. ترزا مي‌نخست وزير انگليس تاکييد کرد که به دنبال همکاري عميق با اتحاديه اروپا در مذاکرات است.
حمايت چين 

از استارت آپ‌ها در مناطق حومه
چين براي حمايت از برنامه‌هاي استارت آپ در مناطق حومه و استانهاي محلي محرک‌هاي خود را افزايش خواهد داد. به گزارش چاينا ديلي، براساس تصميم گيريها حمايت مالي از استارت آپ‌ها افزايش خواهد يافت. نيروهاي کارگر مهاجر و دانشجويان که آماده به راه انداختن يک برنامه استارت آپ در روستاها باشند نيز همانند پايتخت از حمايت مالي برخوردار خواهند بود. به برنامه‌هايي که يکسال از ساختشان گذشته است قابليت دريافت يارانه‌هاي دولتي را دارند تا ابزارهاي مورد نياز خود را خريداري کنند.از ماه سپتامبر 7 ميليون نفر با بازگشت به روستاهاي خود اقدام به راه اندازي يک شغل کردند. 40.7 درصد اين افراد دانش آموزان دبيرستاني و دانشجو بودند و بخش ديگر ميانگين سني 44 سال را داشتند.

آغاز عمليات نظامي‌ترکيه در عفرين سوريه
 وزير دفاع ترکيه اعلام کرد که عمليات عفرين در شمال سوريه عملا آغاز شده است و حملات گستره ارتش ترکيه به اين منطقه در شمال غرب سوريه در راه است. به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز، نورالدين جانيکلي، وزير دفاع ترکيه اعلام کرد که عمليات عفرين در شمال سوريه عملا آغاز شده است و آنکارا به مذاکرات با روسيه درباره عمليات ادامه مي‌دهد.وي گفت: ما عمليات در عفرين را انجام خواهيم داد و هيچ گزينه‌اي جز نابودي تمامي‌کانون‌هاي تروريستي در شمال سوريه نداريم. عمليات عفرين بر مبناي استفاده از حق ترکيه براي دفاع از خود مطابق با قوانين بين المللي انجام مي‌شود.يگان‌هاي مدافع خلق کرد در سوريه اعلام کرده‌اند که نيروهاي ترکيه‌اي از نيمه‌شب گذشته حملات خمپاره‌اي به روستاهاي کردنشين در عفرين را آغاز کردند.شهر عفرين در شمال غرب سوريه و در مرزهاي ترکيه يکي از مناطق شبه خودمختار در شمال سوريه محسوب مي‌شود که کنترل آن در اختيار شبه نظاميان کرد است. ترکيه اين شبه نظاميان را وابسته به پ.ک.ک و تروريستي مي‌داند.آن‌ها تأکيد دارند که با قدرت پاسخ هرگونه تجاوز ترکيه را خواهند داد. وزارت خارجه آمريکا از ترکيه خواست از عمليات نظامي‌در منطقه عفرين سوريه پرهيز و روي مبارزه با گروه داعش تمرکز کند. 

تاريخ انتخابات عراق به تعويق افتاد
 پارلمان عراق به دليل اختلاف نمايندگان و به حد نصاب نرسيدن شمار آنان، رأي گيري براي موعد برگزاري انتخابات پارلماني را به روز شنبه موکول کرد. درحالي که پارلمان عراق روز پنجشنبه نتوانست موعد انتخابات پارلماني را تصويب کند، نخست‌وزير عراق تأکيد کرد که انتخابات در موعد مقرر شده برگزار خواهد شد.به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در ديدار با يان کوبيش، رئيس هيئت سازمان ملل در عراق تأکيد کرد: انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و ما با هرگونه تلاشي براي به تأخير انداختن آن مخالفيم.کوبيش نيز بر موضع سازمان ملل درباره حمايت از عراق و لزوم برگزاري انتخابات در موعد مقرر تأکيد کرد و تلاش‌هاي دولت عراق براي افزايش ثبات و اصلاحات اقتصادي و مبارزه با فساد را ستود.روز پنجشنبه پارلمان عراق در جلسه رأي‌گيري مخفيانه براي تصويب موعد انتخابات پارلماني به دليل به حد نصاب نرسيدن آرا شکست خورد.قرار بود در اين جلسه درباره دو پيشنهاد گروه‌هاي سني درخصوص موعد انتخابات رأي‌گيري شود.پيشنهاد اول شامل به تأخير انداختن انتخابات براي مدتي حدود يک سال و پيشنهاد دوم شامل به تأخير انداختن انتخابات در استان‌هاي ديالي، صلاح الدين، نينوا و الانبار است.

عذرخواهي رژيم صهيونيستي از اردن
 رژيم صهيونيستي به علت حادثه‌اي که در جولاي ۲۰۱۷ در سفارتخانه اين رژيم در امان به وجود آمد و نگهبان سفارتخانه با شليک گلوله دو شهروند اردني را کشت و همچنين حادثه کشته شدن قاضي رائد زعيتر در مارس ۲۰۱۴ به ضرب گلوله نظاميان صهيونيست، از اردن عذرخواهي کرد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، محمد المؤمني وزير اطلاع رساني و سخنگوي دولت اردن اعلام کرد که رژيم صهيونيستي با ارسال يادداشتي‌ در رابطه با حادثه سفارت به صورت رسمي‌ ابراز تأسف و عذرخواهي کرده است.وي افزود: رژيم صهيونيستي همه شرايط اردن در خصوص پيگيري اقدامات قانوني مربوط به حادثه سفارتش در امان را پذيرفته است. وزير اطلاع رساني اردن عنوان کرد که دولت اين کشور همه اقدامات مناسب براساس منافعش را به منظور بازگشت سفير اسرائيل به اين کشور اتخاذ خواهد کرد.وي در مورد موافقت خانواده‌هاي افراد کشته شده در سفارت رژيم صهيونيستي گفت که آنها با عذرخواهي تل‌ آويو و پرداخت غرامت براي آنها موفقت کرده ‌اند.سال گذشته ميلادي، دو شهروند اردني در حمله به سفارت رژيم صهيونيستي در اردن از سوي نگهبان سفارت به ضرب گلوله کشته شدند. تل‌آويو و امان از دستيابي به توافقي خبر دادند که به موجب آن، سفارت رژيم صهيونيستي در اردن هر چه سريعتر فعاليت‎هاي خود را از سر خواهد گرفت. 
سيسي رئيس سازمان اطلاعات مصر را برکنار کرد
رئيس جمهور مصر، رئيس سازمان اطلاعات اين کشور را عزل و تا زمان مشخص شدن رئيس جديد، مدير دفتر خود را سرپرست اين نهاد مهم در مصر کرد. به گزارش شبکه الجزيره قطر، عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور مصر، خالد فوزي، رئيس سازمان اطلاعات را برکنار و اکنون سرتيپ عباس کامل، مدير دفتر خود را "به شکل موقت" جانشين او کرده است. اين عزل و نصب چند روز پس از انتشار فايل صوتي صورت گرفت که در آن يکي از افسران اطلاعات نظامي‌مصر طي گفت‌وگويي با شماري از اصحاب رسانه و هنرمندان اين کشور، از آن‌ها مي‌خواهد موضع سياسي معيني در پيش بگيرند.در اين فايل افشا شده، به روشني واضح است که اختلافاتي ميان سازمان اطلاعات عمومي‌و سازمان اطلاعات نظامي‌مصر درخصوص انتخابات رياست جمهوري آتي مصر ديده مي‌شود.رسانه‌هاي مصر عباس کامل را مرد دوم دولت و جعبه سياه دولت سيسي مي‌خوانند.در اين راستا، مجدي شندي، سردبير رونامه "المشهد" مصر گفت، تعيين عباس کامل به عنوان سرپرست سازمان اطلاعات نشان مي‌دهد که قدرت اصلي مصر در اختيار نزديکان سيسي است.همچنين يکي از روزنامه‌نگاران مصر معتقد است، سيسي از زمان روي کار آمدنش به عمد دست به عمليات تخريبي در سازمان اطلاعات عمومي‌مي‌زند و نتيجه آن بازنشست شدن ۷۳ عضو اين سازمان است و اين عمل نشان دهنده بي‌اعتمادي او به سازمان اطلاعات است.

اتحاديه اروپا تحريم‌هاي جديدي عليه ونزوئلا وضع مي‌کند
منابع وابسته به اتحاديه اروپا اعلام کرده‌اند اين اتحاديه در نشست عصر پنجشنبه خود موافقت کرده تا تحريم‌هاي جديدي را عليه ونزوئلا اعمال کند.به گزارش خبرگزاري رويترز اين منابع گفتند اتحاديه اروپا توافق کرده چند مقام ونزوئلا را به فهرست تحريم‌هايش اضافه کند. اين نخستين بار است که اتحاديه اروپا دست به تحريم اعضاي حکومت نيکولاس مادورو، رئيس جمهور ونزوئلا مي‌زند.به گفته ديپلمات‌ها هفت عضو دولت مادورو از سوي اتحاديه اروپا در فهرست سياه تحريم‌ها قرار گرفته‌اند که شامل انسداد دارايي‌ها و ممنوعيت مسافرت مي‌شود.اتحاديه اروپا اين تحريم‌ها را بعد از آن اعمال کرد که نسبت به "سوء استفاده‌هاي حقوق بشري" در ونزوئلا که در يک سال گذشته شاهد اعتراضات عليه دولت مادورو بوده، اظهار نگراني کرد.به گفته يک مقام اتحاديه اروپا که نامش را فاش نکرد، روز پنجشنبه سفراي ۲۸ کشور عضو اين بلوک با توجه به وضعيت ونزوئلا بر تحريم افراد جديد توافق کرد.در ماه نوامبر نيز اتحاديه اروپا تحريم‌هاي تسليحاتي و همچنين تحريم تجهيزاتي که ممکن است براي سرکوب مخالفان سياسي در ونزوئلا استفاده شوند، عليه اين کشور وضع کرد. 

محکوميت عربستان توسط ديده بان حقوق بشر 
ديده بان حقوق بشر، عربستان را به نقض حقوق و قوانين انساني بين المللي متهم و تاکيد کرد در حملات ائتلاف تحت رهبري اين کشور در يمن، 1000 غير نظامي‌کشته شده‌اند.به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، ديده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود براي سال 2018 درباره وضعيت حقوق بشر در بيش از 90 کشور اعلام کرد: براساس اسناد موثق ائتلاف عربستان در يمن 87 حمله غيرقانوني انجام داده که به کشته شدن حدود 1000 غيرنظامي‌منجر شده است.در اين گزارش آمده است: بيش از 12 فعال عربستاني به اتهامات نامعلوم به خاطر فعاليت‌هاي مسالمت‌آميزشان محکوم شده‌اند و با حکم حبس طولاني مواجه هستند.سارا ليا واتسن، مدير اجرايي بخش خاورميانه و شمال آفريقا در ديده‌بان حقوق بشر گفت: چهره محمد بن سلمان، وليعهد عربستان به عنوان يک اصلاح‌گر که براي اصلاحات، اموال زيادي را خرج کرده است از فاجعه انساني در يمن و تعداد فعالان و مخالفان سياسي که به اتهامات دروغين بازداشت کرده، تأثير زيادي پذيرفته است و اين اقدامات چهره او را به عنوان اصلاح‌گر خدشه‌دار کرده‌اند.

نجات شرکت ايرباس توسط شرکت امارات
شرکت هواپيماسازي ايرباس چند روز پيش اعلام کرد اگر سفارش جديدي براي هواپيماي غول‌پيکر A380 دريافت نکند، پروژه توليد آن متوقف خواهد شد. امارات با سفارش ۳۶ فروند از اين هواپيما، اين پروژه را نجات داد. سفارش امارات متحده عربي نجات خط توليد بزرگترين هواپيماي مسافري جهان است. اين سفارش ميلياردي دوبي، آينده توليد ايرباس A380 را تضمين مي‌کند. توليد اين مدل از دو سال پيش عملا متوقف شده بود؛ چرا که در اين مدت ايرباس نه تنها هيچ سفارش تازه‌اي براي توليد اين مدل دريافت نکرده بود، بلکه دو سفارش قبلي هم لغو شده بود. امارات تقاضاي خريد ۳۶ فروند A380 به مبلغ ۱۶ ميليارد دلار به ايرباس ارائه داد. به اين ترتيب در سال‌هاي آينده ايرباس ۳۶ قروند هواپيماي A380 به امارات تحويل خواهد داد. فعلا سفارش ۲۰ فروند داده شده و ۱۶ فروند ديگر نيز براي سفارش مطرح است.شرکت هواپيمايي امارات مهمترين خريدار هواپيماي غول پيکر ايرباس A380 است. ناوگان هواپيمايي اين شرکت با سفارش جديد خود در مجموع ۱۷۸ فروند از اين نوع هواپيماها را خواهد داشت.


یادداشت
 باعث انزواي انگليس در اروپا گشته است. درمقابل به دونالد ترامپ در داوس فرصتي براي خودنمايي و جلب توجه داده مي‌شود.سال گذشته داووس به پاي شي جينپينگ رئيس جمهور چين افتاد که از جهاني سازي دفاع کرد. حضور ترامپ در اين اجلاس اقتصادي تاييدي بر اهميت خود اين اجلاس دارد شايد برخي بخواهند به دليل کاهش ماليات براي شرکت‌هاي بزرگ از وي تشکر کنند. دراين ميان گفتگوهاي اين اجلاس درباره عدالت اجتماعي باحضور امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برگزار شود. اما در ارتفاعات پايين ترکوهاي داووس ، اروپايي‌ها از ترامپ خوششان نمي‌آيد و او فردي زورگو و بي هنر است. امري که باعث مي‌شود احساسات ضدآمريکايي را شدت بخشد.بسياري از رهبران اروپايي که به کاخ سفيد رفته‌اند از ناداني گسترده ترامپ شگفت زده شدند. اما اين امر اشتباه است که درباره ترامپ صبور بود. ارزش‌هاي غرب با چالش قدرت گرفتن چين و تغيير نظم بين المللي و تغيير در قدرت چهاني روبروست و کشورهاي توسعه يافته بايد براي حفظ نظم بيشتر تلاش کنند. 
 ترجمه : فاطمه مهتدي


کارشناسان سیاسی آمریکا پیش‌بینی کرند؛
گروه بين الملل :  درحاليکه دولت دونالد ترامپ با خطر تعطيلي به دليل اختلاف نظر نمايندگان در تصويب برنامه بودجه روبروست و محبوبيت رئيس جمهور آمريکا به دليل سخنان نژاد پرستانه‌اش هر روز کمتر مي‌شود اکنون خبرهايي از بازگشت باراک اوباما رئيس جمهورپيشين به عرصه انتخاباتي شنيده مي‌شود.اگر نگراني ترامپ و جمهوري‌خواهان براي انتخابات مياندوره‌اي نوامبر تنها حفظ اکثريت مجلس نمايندگان و سناي آمريکا بود، آنها اکنون دليل ديگري هم براي نگراني دارند: باراک اوباما.به گزارش نيوزويک، باراک اوباما، رئيس‌جمهوري سابق آمريکا از زمان خروج از کاخ سفيد سال پر مشغله‌اي داشته است اما حضورش بدون جلب توجه بود. اکنون اما گزارش‌ها حاکي از آن است که اوباما قصد دارد ۲۰۱۸ به عرصه سياسي بازگردد و صحنه را براي نقش برجسته‌اي منتهي به انتخابات حساس ميان دوره‌اي کنگره آماده کند.نزديکان چهل و چهارمين رئيس‌جمهوري آمريکا پيش‌بيني مي‌کنند که او سال سياسي پر باري داشته باشد که شامل برگزاري کمپين و ساير اقدامات مردمي‌شود. کيتي هيل، ‌سخنگوي او به شيکاگو تريبيون گفت: اوباما همچنان در ۲۰۱۸ فعاليت‌هاي سياسي خواهد داشت و کمپين‌هاي بيشتر و تاييد نامزدهاي بيشتر در دستور است. رئيس‌جمهوري سابق آمريکا بخشي از سال ۲۰۱۷ را به جت‌گردي در سراسر جهان پرداخت و پس از هشت سال حکومتداري اکثر اوقاتش را صرف گردش کرد اما هموارد تاکيد داشت که او هرگز سياست را ترک نخواهد کرد. اوباما پيش از ترک کاخ سفيد متعهد شد تا به لحاظ سياسي فعال بماند و با نامزدها همکاري کرده و آنهايي که براي حفظ ميراث و دستاوردهايش تلاش کنند، تاييد کند.اوباما در ۲۰۱۷ چندين بار ترامپ را هدف انتقادهايش قرار داد و گرچه به ندرت نام چهل و پنجمين رئيس‌جمهوري آمريکا را مستقيما بر زبان آورد اما اينبار گفت که رياست جمهوري ترامپ "يک دوره غير عادي" را ايجاد کرده است. به طور مشخص اوباما عليه تلاش‌هاي جمهوري‌خواهان براي ملغي کردن اوباماکر سخن گفت، در حمايت از حفظ قانون داکا يا روياپردازان موضع‌گيري کرد و از تصميم ترامپ براي خروج از تغييرات آب و هوايي انتقاد به عمل آورد.در حالي که ترامپ در پايان اولين سال حضورش در کاخ سفيد ميزان محبوبيت بسيار پاييني داشت، اوباما در زمان بازنشستگي محبوب‌تر شد و ميزان رضايت مردمي‌از او به بيش از ۶۰ درصد رسيد. در اواخر سال ۲۰۱۷ اوباما باز هم ميزان محبوبيتش در ايالت آلاباما که عمدتا جمهوري خواه هستند، از ترامپ بالاتر رفت.بنابراين حضور اوباما در آغاز کمپين‌هاي انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا بايد موجب وحشت ترامپ و نامزدهاي جمهوري‌خواه شود. در نظرسنجي ماه سپتامبر، ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان آرزو کردند که‌اي کاش اوباما هنوز در قدرت بود. نقش فعال رئيس‌جمهوري سابق آمريکا در انتخابات ۲۰۱۸ ممکن است باز هم پايگاه دموکرات‌ها را تقويت کند.در ۲۰۱۷ اوباما تنها يک حضور در کمپين انتخاباتي داشت که در ويرجينيا براي حمايت از رالف نورتام صورت گرفت و نهايتا هم او نامزد پيروز شد. در ۲۰۱۸ او اين تعداد را افزايش خواهد داد.
اختلاف نظر برسر برنامه بودجه
جمهوري خواهان مجلس نمايندگان آمريکا در آستانه ضرب الاجلي که براي تعطيلي دولت اين کشور تا نيمه شب جمعه تعيين شده، يک بودجه اضطراري که نيازهاي دولت را تا حدود يک ماه ديگر يعني تا شانزدهم فوريه تامين مي‌کند تصويب کرده‌اند اما با توجه به اين که جمهوري‏خواهان سنا از آراي لازم براي تصويب اين طرح برخوردار نيستند احتمال تعطيل شدن دولت آمريکا بالا است. مهلت تصويب بودجه اضطراري آمريکا نيمه شب جمعه است و انتظار مي‌رود در صورتي که کنگره بودجه موقت را تصويب نکند، فعاليت دولت آمريکا، به غير از کارکنان ضروري، تعطيل خواهد شد.دولت آمريکا آخرين بار 5 سال پيش به مدت 16 روز به خاطر عدم توافق جمهوري‏خواهان و دموکرات‏ها بر سر بودجه به تعطيلي کشيده شد.با نزديک شدن به پايان مهلت قانوني کنگره آمريکا براي تصويب لايحه موقت بودجه دولت، بسياري از نهادهاي دولتي و ارتش آمريکا ممکن است از نيمه شب جمعه به علت قطع بودجه با خطر تعطيلي روبرو شوند.اين وضعيت نتيجه به بن‌بست رسيدن مذاکرات نمايندگان کنگره بر سر تصويب لوايحي چون تمديد اقامت افرادي است که در کودکي به طور غيرقانوني به آمريکا آورده شده‌اند؛ اين لايحه مشهور به "داکا" لايحه‌اي است که دموکرات‌ها مي‌گويند پيش از تصويب هر بودجه موقتي براي دولت بايد تکليف آن روشن شود اما دونالد ترامپ گفته حاضر نيست بر سر اين لايحه معامله کند.دولت آمريکا که سال مالي خود را از اکتبر گذشته آغاز کرده، هم اکنون هم با بودجه موقت به کار خود ادامه مي‌دهد و کنگره آمريکا هنوز لايحه بودجه کامل درخواستي دولت را نهايي نکرده است؛ موضوعي که تازگي ندارد و سابقه تاريخي طولاني در اين کشور دارد.اين بن بست درحالي است که اختلاف داخلي جمهوري‌خواهان بر سر راي دادن به اين لايحه و تصويب بودجه موقت دولت افزايش يافته است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري، در يک رشته توييت جديد گفته حاضر نيست در ازاي دريافت بودجه موقتي که مخارج دولت را فقط براي يک ماه ديگر تضمين مي‌کند به لايحه اصلاح قانون داکا تن دهد. برنامه "داکا" يا حمايت از جوانان مهاجر بدون مدرک از حدود ۸۰۰ هزار نفر در آمريکا حمايت مي‌کند و برايشان اجازه موقت کار مي‌گيرد و به آنها خدمات تحصيلي ارايه مي‌دهد.ترامپ اول ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد قصد دارد به برنامه "داکا" پايان دهد و از کنگره خواست ظرف شش ماه برنامه جايگزيني براي داکا ارائه دهند.اين مهلت شش ماهه اکنون به سر آمده و دموکرات‌ها مي‌گويند تنها در صورتي با بودجه موقت دولت موافقت خواهند کرد که طرح مورد حمايت آنها براي اصلاح داکا هم همزمان با بودجه تصويب شود.علاوه بر داکا، در لايحه بودجه ارايه شده، منابع مالي براي ادامه طرح بيمه کودکان خانواده‌هاي کم درآمد براي شش سال آينده هم مورد توجه قرار گرفته است.اين طرح که به چيپ (CHIP) شهرت يافته به دولت‌هاي ايالتي اجازه مي‌دهد با استفاده از بودجه فدرال پوشش بيمه درماني براي کودکان خانواده‌هاي کم درآمد فراهم کنند.دموکرات‌ها مي‌گويند حفظ لايحه بودجه تنها برگ برنده آنها براي چانه زني با جمهوري‌خواهان بر سر داکا و بيمه کودکان است؛ مشکلاتي که مستقيما به موضوعاتي چون مهاجرت و گسترش خدمات عمومي‌دولت فدرال مرتبط مي‌شود و جمهوري‌خواهان به طور سنتي با آنها مخالفند.با وجود اين که جمهوري‌خواهان هم اکنون در هر دو مجلس نمايندگان و سنا اکثريت را در دست دارند، اما براي تصويب لايحه بودجه آنها در سنا دست کم به ۶۰ راي موافق نياز دارند و اين به معناي دست کم کسب ۹ راي موافق دموکرات براي تصويب اين لايجه است تا در کنار ۵۱ سناتور جمهوري‌خواه، بودجه موقت دولت ترامپ براي يک ماه ديگر تصويب شود.
رويدادهاي احتمالي پس از تعطيلي دولت
در صورت به توافق نرسيدن نمايندگان کنگره تا نيمه شب جمعه بسياري از بخش‌هاي دولت آمريکا تنها تا ۱۶ فوريه قادر به ادامه کار خواهند بود.علاوه بر آن پرداخت دستمزد به نظاميان آمريکا تا زمان تصويب بودجه متوقف خواهد شد و بخش‌هايي از خدمات درماني دولتي به بيماران بستري شده هم دچار اختلال خواهد شد.با تعطيلي بخش‌هاي از وزارت خارجه آمريکا صدور ويزا و گذرنامه هم به تاخير خواهد افتاد.علاوه بر اين، سازمان ملي کنترل ترافيک هوايي، سازمان امنيت ملي، زندان‌هاي فدرال، بخش‌هايي از اداره ماليات و حتي برخي از نيروگاه‌هاي توليد برق هم با قطع بودجه روبرو خواهند شد.البته ترامپ گفته تدابيري اتخاذ کرده که در صورت تعطيل شدن دولت، پارک‌هاي ملي و مراکز طبيعت‌گردي ملي فعلا باز بماند.