ثبت نوسان در شاخص‌هاي جهاني  
شاخص‌ها در بازار ايالات متحده آمريکا شروع نسبتا پرباري را در آخرين روز کاري هفته داشتند در حالي که هنوز تأثير تصميم گيري در خصوص نرخ ارز وارد بازار نشده است. به نقل از سنا، دو سهم اپل و آمازون با شروع ساعات معاملاتي در مدار مثبت قرار گرفتند اما پس از گذشت ساعاتي از بازار، افت قيمت را ترجيح دادند. اين در حالي است که، بازار آمريکا در انتظار تصميمات بانک مرکزي آمريکا در خصوص نرخ بهره و آمار منتشر شده در خصوص نرخ بيکاري در اين کشور است.
بر اساس اين گزارش، انتظار کارشناسان از آمار نرخ بيکاري در ماه ژانويه، ايجاد 180 هزار شغل جديد و نرخ بيکاري 4.1 درصدي است.

افت مولفه‌هاي بورس در هفته گذشته  
حجم، ارزش و نوبت معاملات و نيز شاخص بورس در هفته‌اي که گذشت به ترتيب با ۴۱، ۳۵، ۱۰ و ۱.۴ درصد کاهش مواجه شد. به نقل از تسنيم؛ در هفته‌اي که گذشت تعداد 4301 ميليون انواع اوراق بهادار به ارزش 14126 ميليارد ريال در بيش از 305 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتيب 41، 35 و 10 درصد کاش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه
 کرد.
اين درحالي است که تعداد 77 ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بورس تهران نيز به ارزش کل بيش از 782 ميليارد ريال در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که هر يک با 36 درصد افزايش همراه شدند.

 تعليق نماد يک شرکت سيماني در فرابورس
نماد معاملاتي شرکت سيمان لار سبزوار به دليل اظهار مردود حسابرس نسبت به صورتهاي مالي سالانه حسابرسي شده، در فرابورس مردود شد. به گزارش تسنيم؛ نماد معاملاتي شرکت سيمان لار سبزوار به دليل اظهار مردود حسابرس نسبت به صورتهاي مالي سالانه حسابرسي شده منتهي به 31 شهريور 96، مطابق ماده 41 دستورالعمل پذيرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ايران مردود شد. شرکت سيمان لار سبزوار در تاريخ 20 مرداد 1389 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و در تاريخ 23 آذرماه همان سال با نماد معاملاتي سبزوار در صنعت سيمان، آهک و گچ و گروه توليد سيمان، آهک و گچ در بازار اول فرابورس ايران درج گشته است.


احتمال اخراج ۴ شرکت از بورس
مديرعامل بورس تهران مي‌گويد اگر شرکتي دستورالعمل پذيرش را رعايت نکند اين شرکت به هيات پذيرش معرفي مي‌شود و اين هيات در موردش تصميم‌گيري مي‌کند. او در عين حال از احتمال اخراج چهار شرکت از بورس خبر داد. حسن قاليباف اصل در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه بعد از اجرايي شدن دستور العمل جديد توقف و بازگشايي نمادها چند شرکت پتانسيل تعليق نماد دارند گفت: در مورد آمار دقيق اين شرکت‌ها عدد دقيقي ندارم ولي به طور کلي بايد بگويم شرکتي که گزارش‌هاي مالي اش را ندهد تعليق نمي‌شود بلکه در فرايند تعليق قرار مي‌گيرد. وي ادامه داد: مثلا اگر شرکتي گزارش يک ماهه خود را ندهد و يا دير بدهد اين شرکت در فرايند تعليق قرار مي‌گيرد و در کنار نمادش علامتي گذاشته مي‌شود که نشانه اين است شرکت گزارش نداده تا سهامداران آگاه باشند. مديرعامل بورس تهران تاکيد کرد: اگر شرکتي گزارش يک ماهه خود را ندهد ما اين شرکت را به هيات پذيرش گزارش مي‌دهيم تا در موردش تصميم گيري شود. وي افزود: به تازگي از باب دستورالعمل پذيرش تغييراتي داشتيم قبلا معيارهاي ما مطلق بود به طوري که اگر بازار در رونق يا رکود بود معيارها فرقي نمي‌کرد ولي الان معيارها نسبي است و مي‌توانيم درباره شرکت‌هايي که پتانسيل خروج از بورس دارند تصميم بگيريم. سه يا چهار شرکت پتانسيل خروج از بورس دارند که به هيات پذيرش آن‌ها را معرفي کرديم قرار است برنامه‌هايشان را بدهند و درباره آنها تصميم گيري کنيم. او در پاسخ به اينکه ارتباط با کدام بورس‌هاي دنيا براي شما در اولويت است، گفت: با ۱۲ بورس در دنيا تفاهم همکاري بسته‌ايم ولي براي همکاري با بورس استانبول به صورت اجرايي جلو رفته ايم. چند شرکت هستند که بحث پذيرش‌شان در بورس استانبول و بورس تهران به صورت همزمان دنبال مي‌شود.

تامين مالي 500ميليارد ريالي کورش با انتشار صکوک مرابحه
مديرعامل شرکت مديريت دارايي مرکزي بازار سرمايه خبر داد: موافقت اصولي تامين مالي شرکت صنعت غذايي کورش(سهامي‌خاص) به مبلغ 500 ميليارد ريال از طريق انتشار صکوک مرابحه در بازار سرمايه صادر شد. به نقل از سنا، غلامرضا ابوترابي اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت اصولي انتشار صکوک مرابحه شرکت صنعت غذايي کورش(سهامي‌خاص) را به ارزش پانصد ميليارد ريال جهت خريد مواد اوليه(روغن خام آفتابگردان) مورد نياز اين شرکت صادر کرد. وي اظهار داشت: اين اوراق 2 ساله، با نرخ سود 16 درصد، به صورت با نام و با مواعد پرداخت سود سه ماه يکبار از طريق شرکت فرابورس ايران عرضه خواهد شد و ناشر اين اوراق شرکت واسط مالي بهمن(با مسئوليت محدود) است. ابوترابي در خصوص ديگر ارکان انتشار اين اوراق افزود: ضامن صکوک مرابحه شرکت صنعت غذايي کورش، بانک ملت است. شرکت تامين سرمايه بانک ملت(سهامي‌خاص) نيز مسئوليت بازار گرداني و تعهد پذيره نويسي اين اوراق را بر عهده دارد و عامل پرداخت همانند ديگر انتشارهاي صکوک، شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه است.


وزیر اقتصاد خبر داد؛
مسعود کرباسيان گفت: نقش دولت در تنظيم بازار کالاها و همچنين سياست خريد تضميني که اکنون هزينه بالايي را به دولت تحميل مي‌کند بايد به سمت بورس کالا حرکت کند که با تحقق آن، شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد و ارتباط نزديک تر ميان توليدکننده و مصرف کننده خواهيم بود. وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام کرد که نقش دولت در تنظيم بازار کالاها و همچنين سياست خريد تضميني به بورس کالا واگذار مي‌شود. به نقل از ايرنا، مسعود کرباسيان گفت: نقش دولت در تنظيم بازار کالاها و همچنين سياست خريد تضميني که اکنون هزينه بالايي را به دولت تحميل مي‌کند بايد به سمت بورس کالا حرکت کند که با تحقق آن، شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد و ارتباط نزديک تر ميان توليدکننده و مصرف کننده خواهيم بود.
 دولت نگاه ويژه‌اي به بورس کالا در تنظيم بازار کالاهاي اساسي دارد
وي به نقش بورس کالا در اقتصاد ملي اشاره کرد و گفت: دولت نگاه ويژه‌اي به بورس کالا در تنظيم بازار کالاهاي اساسي دارد به طوري که اين بورس طي سال‌هاي گذشته اثر مهمي‌در اقتصاد ملي به شيوه تنظيم بازارها، شفاف سازي و کشف عادلانه قيمت‌ها ايفا کرده است.
 پيش از راه اندازي بورس کالا، عمده کالاها به شيوه سنتي و با اعمال نفوذ کامل دولت قيمت گذاري و معامله مي‌شد
کرباسيان با بيان اينکه تا قبل از راه اندازي بورس کالا در ايران، عمده کالاها به شيوه سنتي و با اعمال نفوذ کامل دولت قيمت گذاري و معامله مي‌شد، افزود: در چند سال گذشته تلاش شده تا روند دادوستد کالاها به بورس کالا واگذار شود و کشف قيمت‌ها نيز به دور از نظام دستوري و براساس مکانيسم عرضه و تقاضا صورت گيرد.
وزير اقتصاد با تاکيد بر اينکه با تقويت بورس کالا در اقتصاد از تقلب و فساد جلوگيري مي‌شود، اظهارداشت: با توسعه معاملات سلف و پيش فروش محصولات در بورس کالا، فروشنده و مصرف کننده به منظور فروش محصولاتشان، تامين منابع و مواد در آينده به اطمينان خاطر مي‌رسند.
 بايد بتوان با تشکيل و توسعه صندوق‌هاي سرمايه گذاري در حوزه کالاها، توليد محصولات را تضمين کرد
کرباسيان ادامه داد: بايد بتوان با تشکيل و توسعه صندوق‌هاي سرمايه گذاري در حوزه کالاها، توليد محصولات را تضمين کرد که در اين راستا نياز است تا بيمه‌ها به بورس کالاي ايران متصل شوند؛ در مجموع با توجه به کارکرد و ابزارهاي مالي که بورس کالا ارائه مي‌دهد، اين بورس به يک تکيه گاه موثر براي صنايع مبدل شده است.
 نقش دولت در تنظيم بازار کالاها و سياست خريد تضميني بايد به سمت بورس کالا حرکت کند
وزير اقتصاد گفت: نقش دولت در تنظيم بازار کالاها و همچنين سياست خريد تضميني که هم اکنون هزينه بالايي را به دولت تحميل مي‌کند بايد به سمت بورس کالا حرکت کند که با تحقق اين مهم، شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد و ارتباط نزديک تر بين توليدکننده و مصرف کننده خواهيم بود.


در بودجه سال 97، کميته‌اي سه نفره متشکل از روساي سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزي و وزير اقتصاد، مسئول تعيين شرايط و نظارت بر انتشار اوراق دولتي و سازمان‌هاي دولتي هستند. مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي، حجم اوراق بدهي منتشره در بازار سرمايه را به نسبت درآمدها و GDP کشور چندان زياد ندانست و گفت: اينکه دولت بخشي از نيازمندي‌هاي مالي خود را از طريق اين اوراق تامين کند و با استفاده از اهرم اين اوراق، منابع مالي خود را توسعه دهد في نفسه ايرادي ندارد، بلکه نقطه قوت دولت در تامين مالي پروژه‌هاي عمومي‌محسوب مي‌شود. حسين فهيمي‌در گفتگو با سنا، گفت: اوراق بدهي يکي از حوزه‌هاي توانمندي دولت‌هاست که در واقع درآمدهاي خود را از طريق ايجاد بدهي مبتني بر شهرت و اعتباري که در بين اتباع خود حتي در خارج از کشور دارند، متنوع کند تا خدمات بيشتر و بهتري به شهروندان خود ارائه دهند . وي با اشاره به برخي اقتضائات انتشار اوراق بدهي اظهار داشت: مهم اين است که منابع حاصل از انتشار اوراق بدهي به گونه‌اي تخصيص يابد تا موجب اصلاح رفتار مالي دولت شود، وضعيت مالي دولت را شفاف تر کند و منابع حاصل از انتشار اين اوراق به نحو کارآمدتري به بخش‌هاي مفيد اقتصادي تزريق شود. فهيمي‌با اشاره به اينکه دولت‌ها همچنين از طريق بازار بدهي مقداري هم سود به سرمايه گذاران ارائه مي‌دهند و از اين طريق، سياست‌هاي دولت را در بازارهاي مالي اعمال مي‌کنند که اين يکي از دستاوردهاي اقتصاد نوين است، گفـت: اما بحث اين است که بر اين عملکرد دولت نظارت شود تا وجوهي که از طريق انتشار بدهي به دست دولت مي‌رسد، مصرف هزينه‌هاي جاري نرسد و به صورت کارآمدتري تخصيص پيدا کند. وي افزود: خوشبختانه در ديوان محاسبات و سيستم بودجه راهکارهايي ديده شده تا به هر حال وجوه حاصل از اوراق بدهي به جاي در هزينه‌هاي جاري دولت براي توسعه زيرساخت‌ها و پرداخت بدهي دولت به پيمانکاران که نوعا موجب ايجاد کسب و کارهاي جديد و سازندگي در کشور خواهد شد، هزينه شود . مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي ادامه داد: نکته ديگر تعيين سطحي براي بدهي‌هاست که به همين منظور کميته‌ها و کارگروه‌هايي در قانون طراحي شده و افراد حرفه‌اي از مجلس، دولت و سازمان بورس در اين کارگروه حضور دارند و سطح و سقف را به تفکيک هر يک از دستگاه‌هاي اجرايي تعيين مي‌کنند تا نگراني‌ها برطرف شود.
فهيمي‌همچنين در پاسخ به اين سوال که پيش بيني شما از انتشار اين اوراق در بودجه سال آينده چيست، گفت: تدابير مختلفي پيش بيني شده تا بتوانند از اين اوراق در بخش‌هاي سلامت، کشاورزي و طرح‌هاي عمراني استفاده کنند که دستگاه‌هاي اجرايي با نظر آن کارگروه مي‌توانند از اين امکان استفاده کنند. خاطرنشان مي‌شود: در بودجه سال 97، کميته‌اي سه نفره متشکل از روساي سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزي و وزير اقتصاد، مسئول تعيين شرايط و نظارت بر انتشار اوراق دولتي و سازمان‌هاي دولتي هستند. دولت همچنين در جداول پيش بيني واگذاري و تملک دارايي‌هاي مالي در سال 97 منابع حاصل از فروش و واگذاري انواع اوراق مالي اسلامي‌را با رشد حدود 12 درصدي نسبت به سال قبل يعني 38.5 هزار ميليارد تومان برآورد کرده که منابع حاصل از فروش اسناد خزانه 9.5 هزار ميليارد تومان، دريافت مطالبات قطعي دولت از اشخاص حقيقي و حقوقي تعاوني و خصوصي به عنوان اوراق تسويه خزانه معادل 3 هزار ميليارد تومان و انتشار اوراق مالي اسلامي‌معادل 26 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است.