دستمزد کارگران را واقعي کنيد
يک فعال کارگري تاکيد دارد که بايد به سمت واقعي شدن مزد کارگران و بازنشستگان برويم زيرا اين کار ضمن بهبود معيشت کارگران و بازنشستگان، فضاي کار را براي نيروهاي جوان باز مي‌کند. رحمت اله پورموسي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: اگر به دنبال کاهش نرخ بيکاري در جامعه هستيم، بايد دستمزدها واقعي و وضعيت معيشت خانوارها با اين کار تقويت شود.
وي ادامه داد: واقعي شدن مزد کارگران در دستمزد بازنشستگان و مستمري‌بگيران هم تاثيرگذار است چون قدرت معيشت بازنشستگان هم بالا مي‌رود و به دنبال يافتن شغلي براي امرار معاش در بازنشستگي نخواهند بود و فضاي کار نيروهاي جوان جوياي کار را اشغال نخواهند کرد.

روال پرداخت يارانه تغييري نمي‌کند
نماينده شاهرود و ميامي‌در مجلس شوراي اسلامي‌از عدم‌تغيير در روال پرداخت يارانه خبر داد و گفت: دولت بايد سازوکار مناسبي براي حذف يارانه اقشار پردرآمد ارائه کند. به گزارش مهر،سيد حسن حسيني شاهرودي افزود: موضوع يارانه‌ها فقط به‌صورت يک عدد و بدون ارائه مکانيسمي‌در لايحه بودجه ذکرشده بود و با توجه به شرايط رکود حاکم بر کشور، حذف ناگهاني يارانه‌هاي سي ميليون نفر مي‌توانست تبعات اجتماعي، سياسي و چه‌بسا امنيتي در پي داشته باشد. وي با تأکيد بر لزوم مديريت جهادي و تلاش مسئولان و ازجمله دولت براي رفع مشکلات کشور، افزود: دولت موظف است هر چه سريع‌تر، راهکاري براي حذف يارانه اقشار پردرآمد پيش‌بيني کند. 

شناسايي ۳ هزار مودي مشکوک 
رئيس سازمان امور مالياتي کشور، گفت: از محل شناسايي بيش از ۳۰۰۰ مودي مشکوک با تراکنش‌هاي سنگين، حدود ۶ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان ماليات مطالبه کرده‌ايم.
به گزارش روابط عمومي‌سازمان امور مالياتي، سيدکامل تقوي نژاد اعلام کرد: مبارزه با فرار مالياتي عين عدالت است.
وي با بيان اينکه هم اکنون ۲۰ درصد موديان کشور حدود يک درصد ماليات کشور را تامين مي‌کنند، گفت: در طي سال‌هاي اخير، تلاش کرده‌ايم تا از فشار مالياتي بر اصناف و مشاغلي که در تور مالياتي هستند و حساب و کتاب شفاف دارند، بکاهيم و به جاي آن سياست مبارزه با فرار مالياتي را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار دهيم.

ادامه روند هزينه‌هاي جاري  رقمي‌براي عمران باقي نمي‌گذارد
رئيس سازمان اداري استخدامي‌کشور گفت: اگر اين روند هزينه‌هاي جاري ادامه پيدا کند، تا دو تا سه سال آينده هيچ رقمي‌را نمي‌توان براي برنامه‌هاي عمراني کشور اختصاص داد. جمشيد انصاري اظهار کرد: شوراي برنامه‌ريزي استان‌ها موتور محرک توسعه آن است. سازمان اداري و استخدامي‌کشور براساس تصميم شوراي عالي اداري و رئيس جمهوري مجددا از تير ماه سال ۱۳۹۵ احيا شد. البته بعد از تصميمي‌که در دولت نهم گرفته شد مبني بر انحلال اين سازمان، يک معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني ايجاد شد.  وي بيان کرد: آنچه مسلم است اين است که مديريت يک مقوله مغفول در کشور ماست و مدت‌هاست ما بر اين باوريم که اگر منابع مالي باشد، مشکلات کشور را حل مي‌کند در حالي که ۴۰ سال از انقلاب گذشته و ما امروز مي‌دانيم به صرف تامين منابع مالي، کشور را نمي‌توان پيش برد. اگر ما نتوانيم همين منابع اندک را به درستي مديريت کنيم، نه تنها اين منابع هدر مي‌رود بلکه آن بخش اندک نيز مشخص نيست چقدر به درستي هزينه شود. انصاري خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در همين حوزه مديريت بحران، در طول دو تا سه ماه گذشته دو حادثه داشته ايم. يکي از اين موارد زلزله بود. نوع ورود دولت به اين حادثه و منابعي که به آن اختصاص داد، بي نظير بود. در زلزله کرمانشاه به گونه‌اي عمل شد که هفته دوم پس از حادثه ۵۰ درصد منابعي که قرار بود از محل آن به مردم کمک شود، در حساب‌هاي استاني واريز و حواله شده بود اما آنچه که علي رغم اين سرمايه گذاري و زحمات و تلاش‌هاي دستگاه‌ها رخ داد، اين است که هنوز رضايت نسبي از اين اقدامات نه براي ما و نه مردم حاصل نيست چون ما در مديريت بحران مشکل داشته‌ايم. رئيس سازمان اداري استخدامي‌کشور افزود: در هفته اول پس از بروز زلزله فعاليت‌هاي امداد و نجات به خوبي انجام شد ولي اسکان اضطراري به قدري بد صورت گرفت که همين امر موجب نامناسب شدن مديريت اسکان موقت نيز شد. امروز علي رغم اختصاص منابعي که براي اسکان موقت صورت گرفته، اگر همان ابتدا اين مساله درست تر مديريت مي‌شد، رضايتمندي مردم نيز بيشتر مي‌شد. وي با اشاره به بحران بارش برف در کشور هم گفت: حادثه ديگر نيز برف بود. برف سنگيني در تهران و اطراف آن رخ داد. ما از روزهاي سه شنبه و چهارشنبه همان هفته مي‌دانستيم که از جمعه برف آغاز مي‌شود و برآورد دقيقي نيز از حجم آن داشتيم ولي به دليل نامناسب بودن مديريت بحران سه روز تمام، همه ترددهاي ما با توقف مواجه شد. البته کاستي‌هايي در زيرساخت‌ها و تجهيزات وجود داشت ولي مي‌توانستيم با مديريت اين مسايل را به درستي پيش ببريم. او با بيان اينکه امروز هرچند در حوزه مقررات و امکانات مشکلاتي داريم، اما بخش عمده‌اي از مشکلات ما به نوع نگاه ما باز مي‌گردد، گفت: به نظر من نکته اساسي در دشواري اداره امور اين است که ما چه نگاهي داشته باشيم. امروز همه ما قبول داريم که دولت سنگين شده و چابکي لازم براي انجام وظايف خود را ندارد. اين رويکرد در نگاه ما بوده که دولت به اين روز رسيده است. نتيجه اين امر شده ۲.۵ ميليون نفر نيروي انساني دولت که هزينه‌هاي آن‌ها موجب مي‌شود چيزي براي اعتبارات استاني باقي نماند.


«تجارت» بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: دکوراسيون بانک‌هاي کشور از زمان ايجاد آنها تاکنون، فوق العاده پيشرفت داشته‌اند؛ حالا کارشناسان اقتصادي مي‌گويند، آنقدر بانک‌هاي کشور در حوزه معماري داخلي رشد داشته‌اند که در بخش بانکداري به معماي واقعي يک ايستايي مطلق را تجربه کرده و مي‌کنند. اگر بخواهيم حال و روز بانکداري کشور را توصيف کنيم همين نوشتار فوق است.  بانک‌هاي کشور به خصوص در يک دهه اخير متاثر از فضاي رانتي و انحصارگرايي که آن هم ناشي از سياست ساختاري و همچنين نبود استقلال بانک مرکزي بوده خود اقدام به بنگاه‌داري‌ کرده‌اند. بنگاه‌داري بر طبق قانون بايد تنها 40 درصد سهم آنها باشند، اما بانک‌ها بيش از 50 درصد فعاليت خود را به بنگاه‌داري اختصاص داده‌اند. بنا به گفته کارشناسان اقتصادي، بنگاه‌داري بانک‌ها زاييده سياست‌هاي پولي و مالي غلط چند دوره قبل بوده است. در يک دهه اخير بانک‌ها براي درآمدزايي بيشتر به سراغ اين نوع فعاليت رفته‌اند به گونه‌اي که حالا ردپاي بانک‌ها در همه بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور ديده مي‌شود. آنها حالا رقيبي جدي براي بخش خصوصي واقعي و اقتصاد مولد شده‌اند. يکي از موضوعاتي که وزارت امور اقتصادي و دارايي دولت يازدهم از ابتداي روي کار آمدن براي نظم بخشي به بازار پولي بر آن تاکيد کرد، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داري و ارائه خدمات بانکي بوده است. در اين راستا اموال بانک‌ها بررسي شده و بخشي از آن‌ها اموال مازاد شناخته شد که بايد نسبت به واگذاري آن‌ها اقدام مي‌کردند. وزارت اقتصاد دولت يازدهم در فروردين ماه سال 96، در قالب برنامه 100 روزه، به موضوع واگذاري اموال مازاد بانک‌ها پرداخت و با ارائه طرحي با نام رهايي بانک‌ها از گرداب اموال مازاد، اعلام کرد که اين موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. اگر چه اين اقدام در دولت يازدهم هيچگاه تا جايي که آمارها و گزارش‌ها نشان مي‌دهند، اجرايي نشد اما با روي کار آمدن دولت دوازدهم رئيس جمهور از کرباسيان وزير جديد اقتصاد خواست که اين موضوع را در اولويت کاري خود قرار دهد. وزير اقتصاد به طور جدي از آبان ماه پيگير اين موضوع بوده و حالا بر شدت عمل اين واگذاري اموال مازاد تاکيد کرده است. در گزارش وزارت اقتصاد در اين مورد آمده است: بخشي از اموال مازاد بانک‌ها شامل املاک و يا کارخانجاتي هستند که بانک‌ها براي توسعه شرکت‌داري خود خريده‌اند، بخشي ديگر هم املاک تمليکي هستند. به اين ترتيب که اين دسته شامل املاکي مي‌شود که وثايق پرداخت وصول اقساط بوده ولي وام‌گيرنده اقساط خود را پرداخت نکرده و وثيقه ارايه شده پس از طي مراحل قانوني به تملک بانک درآمده است.
بر اساس اطلاعات موجود تا پايان سال ۱۳۹۳ بيش از ۱۵ هزار ملک در اختيار بانک‌ها قرار داشت که اين ميزان تا آن مقطع ۲۶ هزار ميليارد تومان تخمين زده مي‌شد، هر چند بعدها ارقامي‌بزرگتر نيز براي آنها اعلام شد. بررسي‌ها نشان مي‌داد برخي بانک‌ها به ويژه بانک‌هاي قديمي‌بعضا تعداد قابل توجهي ملک با متراژهاي بالا دارند که از قديم‌الايام جزو سرمايه‌ها و دارايي‌هاي بانک بوده ولي خيلي از اين املاک قابليت استفاده نداشته‌اند اما چون املاک ارزشمندي به حساب مي‌آمدند بانک‌ها آن املاک را در بخش سرمايه‌اي خود نگهداري کردند. نکته اينجاست که اين املاک خود از عوامل شکل‌گيري دارايي‌هاي سمي‌براي بانک‌ها شده بود. اين در حالي است که بر اساس متن قانون بانکداري اسلامي، بانک‌ها به وکالت از کساني که سرمايه خود را سپرده‌گذاري مي‌کنند وجوه را به اشخاصي که نياز به تامين مالي دارند، به صورت تسهيلات ارايه مي‌کنند و آن تسهيلاتي که به صورت مطالبات معوق درمي‌آيد و بانک آن را تمليک مي‌کند، سپرده‌هاي مردم است و بانک بايد با فروش اموال تمليکي، اين سپرده‌ها را در جهت اعطاي تسهيلات مجدد به‌کار گيرد چرا که عمده وظيفه بانک، گردش وجوه است. در همين رابطه بانک مرکزي با صدور بخشنامه‌اي در سال ۱۳۹۳ به شبکه بانکي اعلام کرد با ارايه جزئيات سرمايه‌گذاري خود در بخش‌هاي مختلف، طي سه سال آينده هر ساله تا يک سوم از دارايي‌هاي خود را به فروش برسانند و با جذب نقدينگي از اين محل در راستاي تسهيلات‌دهي بيشتر براي رونق توليد در اقتصاد کشور اقدام کنند. با شدت گرفتن اين موضوع حالا سوالات زيادي مطرح مي‌شود مبني بر اينکه آيا واگذاري‌ها در حال حاضر ضروري است و فضا براي اين موضوع آماده است؟ آيا اين امر ضروري است؟ و با اين کار چه پيامدها و تبعاتي براي اقتصادي به وجود مي‌آيد؟
اينها پرسش‌هايي هستند که بسياري از کارشناسان اقتصادي به آنها واکنش نشان داده‌اند. کارشناسان اقتصادي معتقدند که قبل از انجام هر اصلاحي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، بايد در کل اقتصاد بازنگري جدي صورت بگيرد. به عبارتي بسياري از کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که در حال حاضر بايد به صورت ريشه‌اي اقتصاد کشور آناليز شود و براي آن نسخه‌هاي شفابخشي تجويز شود. به عقيده دکتر مهدي پازوکي؛ بايد اصلاحات ساختاري صورت بگيرد اگر اين اصلاحات انجام نشود نمي‌توان در بخش‌هاي مختلف اقتصادي نيز موفق بود.  از اين‌روست که کارشناسان معتقدند اين موضوع نيز نمي‌تواند براي نظام بانگي يا به عبارتي سياست پولي چاره‌ساز باشد و اين موضوع نيز مثل همه مولفه‌هايي که در ابتدا به سرعت عملياتي مي‌شدند در اواسط کار متوقف و دور باطل تسلسل‌گرايي همچنان ادامه مي‌يابد. اگر اقتصاد با اصلاحات ساختاري مواجه شود آنگاه مي‌توان به واگذاري اموال مازاد بانکها اميوار بود چرا که با اجراي آن بيشتر نقدينگي لازم را براي بانکها که به دلايل متفاوتي منجمد شده، به چرخه باز مي‌گردد و بانکها نيز ازچالش کمبود نقدينگي نيز رهايي مي‌يابند.
اکنون، به دليل آنچه در نوشتارهاي بالا گفته شده، مقصد فروش دارايي‌هاي بانکها مشخص نيست و نکته ابهام‌آميز آنجاست که به صورت شفاف مشخص نيست که بازار کشش خريد اين حجم از دارايي‌هاي مازاد بانکها را دارد يا نه؟ 
بنابراين‌ بار يگر سوالاتي مثل آيا فروش در زمان مناسبي صورت مي‌گيرد؟ آيا وزارت اقتصاد و بانک مرکزي سياست درستي در وضع فعلي در دستور کار خود قرار داده‌اند؟ پيش مي‌آيد که پاسخ به آنها بايد خود مسئولان در بدهند. عضو کميسيون اقتصادي مجلس دهم، با بيان اينکه در طي يک دهه گذشته بيش از 90 درصد از واگذاري‌ها ناموفق بوده‌اند گفته است: به دليل آنکه واگذاري‌هاي صورت گرفته واقعي نبودند نحوه واگذاري‌ها مشخص نبود، اين ميزان از آنها ناکارآمد بوده است. سلمان خدادادي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت گفته است: به دليل آنکه بستر مناسب سياستگذاري اقتصادي شکل نکرفته بود و سياستگذاري‌هاي به عنوان يک شيوه غلط همجنان به عنوان محور واگذاريها قرار داشت(در حال حاضر نيز دارد) موجب شده تا خصوصي‌سازي به خصولتي تبديل شود و صاحبان آن رانت‌خواران و انحصارگرايان باشند. چرا که اقتصاد کشور به يک اقتصاد رانتي تبديل شده است. به گفته نماينده مردم ملکان در مجلس دهم، درحال حاضر يک واپس‌گرايي در بسياري از واگذاري‌ها شاهد هستيم و نقش حاکميت دولت در راستاي اهداف رانتخواران به طور کامل در اين زمينه مشهود است. خدادادي ادامه داده است: مادامي‌که بستر لازم در همه بخشهاي اقتصادي صورت نگيرد نمي‌توان به تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي از سوي دولتمردان اميدوار بود. لذا براي رونق بخشي به اقتصاد اول بايد اصلاحات اصلي و زيربنايي در اقتصاد انجام شود.  وي تصريح کرده است: براي اينکه اموال مازاد بانکها به معناي واقعي عرضه شود علاوه بر اينکه اصلاحات اقتصادي بايد صورت گيرد در بخش بانکي نيز ضرورت اصلاح نظام بانکي نيز احساس مي‌شود. بعد از اين مرحله بايد مشخص شود که متقاضي صلاحيت لازم را دارد و نحوه واگذاري بايد چگونه باشد. اينکه آيا امکان رقابت وجود دارد يا نه؟ موضوع بعدي اين است که بايد يک سيستم شفاف در بحث واگذاري‌ها ارائه شود و بعد از فروش اموال مازاد نيز برآن نظارت واقعي صورت گيرد. بحران بانکي نزديک است؛ اگر دولت دست از رويه خود بر ندارد و به حرف‌هاي اقتصاددانان گوش فرا ندهد، اقتصاد رانتي بانکها را به گرداب ورشکستگي هدايت خواهند کرد. 

مديرعامل بيمه آسيا مطرح کرد: زود خصوصي شديم
شرکت‌هاي بيمه بايد انگيزه افزايش سرمايه در يک صنعتي مثل يک شرکت بيمه يا موسسه مالي مثل بانک را داشته باشد يعني تا انگيزه وجود نداشته باشد، کسي در اين برنامه ورود پيدا نمي‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اخبار پولي مالي- اجراي خصوصي سازي در صنعت بيمه يکي از مواردي است که سال‌هاست از آغاز مي‌گذرد و به اعتقاد برخي از فعالان صنعت بيمه اين اتفاق با اشکالاتي همراه بوده و در واقع خصوصي سازي در صنعت بيمه را با نقايصي همراه مي‌بينند. يکي از افرادي که در بحث خصوصي سازي در صنعت بيمه موارد قابل توجهي ذکر کرد، ابراهيم کاردگر، مديرعامل بيمه آسيا بود. با وي در زمينه محورهاي مختلف مربوط به صنعت بيمه به گفت و گو نشستيم که متن کامل آن را در زير مي‌خوانيد:
تعريف شما از ريسک در صنعت بيمه چيست؟
امروز اصطلاح ريسک اصلاً خاص صنعت بيمه نيست مربوط به همه سازمان‌ها و نهادها است حتي نهاد خانواده حتي يک فرد که عضوي از يک نهاد کوچکي در جامعه نهاد خانواده است با ريسک رو به روست البته ما متولد مي‌شويم تا دار فاني را بگوييم در طول مسير ريسک‌هاي متعددي ما را تهديد مي‌کند اصطلاح ريسک مربوط به همه نهادهاي مالي پولي مي‌شود و حتي کوچکترين نهاد اقتصادي و غير اقتصادي با ريسک رو به روست ما اصطلاحي داريم مي‌گويند که هيچ فعاليت اقتصادي شکل نمي‌گيرد مگر با ريسکي همراه باشد يعني ريسک و فعاليت اقتصادي با هم هم زمان اتفاق مي‌افتد خود تصميم به يک کسب و کار با ريسک رو به رو است خودت تصميم گرفتي و مي‌خواهي آن کسب و کار را ادامه بدهي انواعي ريسک شما را تهديد مي‌کند لذا ما براي اين که بتوانيم در زندگي شخصي خودمان آدم موفقي باشيم براي اين که بتوانيم نهادمان در هر نهادي که کار مي‌کنيم نهاد موفقي باشد در هر صنعتي که کار مي‌کنيم صنعت موفقي باشد هر صنعت بيمه هر شرکت بيمه شرکت موفقي باشد بايد اين ريسک‌ها کاملاً شناسايي شود اندازه گيري شود و کنترل شود ما ريسک را نمي‌توانيم صفر بکنيم بايد کنترل اندازه گيري و کنترل کنيم.
مهم‌ترين چالش‌هاي مديريت ريسک در صنعت بيمه ايران شامل چه مواردي مي‌شود؟
ريسک مختص فقط صنعت بيمه نيست. در صنعت بيمه و داخل شرکت بيمه ريسک‌هايي وجود دارد که شرکت را تهديد مي‌کند و ريسک‌هاي عملياتي معروف است. همچنين ريسک نقدينگي، ريسک منابع انساني و انواع ريسک‌هايي که داخل شرکت در فرايند صدور فرايند خسارت در ارزيابي خود ريسک‌هاي بزرگ اين ريسک‌هاي داخلي خود شرکت است.
 يک سري ريسک‌ها نشأت گرفته از اسناد بالادستي است. منظور از اسناد بالادستي مقرره‌هايي است که در کشور حاکم مي‌شود و قاعده‌هايي است که در کشور حاکم مي‌شود؛ مثل قانون شخص ثالث. که اين گونه موارد مطمئناً ريسک‌هايي را بر عمليات بيمه شرکت بيمه سوار خواهد کرد. همچنين آيين نامه‌هايي که توسط شوراي عالي بيمه تنظيم مي‌شود و آيين نامه‌هايي که توسط شوراي پول و اعتبار تنظيم مي‌شود به اضافه مقرره‌هايي که در شوراي پول و اعتبار در حوزه نرخ سود و نرخ سپرده سرمايه گذاري سپرده‌هاي بانکي تنظيم مي‌شود، مي‌تواند ريسک‌هايي را براي شرکت بيمه حاکم کند. تمام اين‌ها اسناد بالادستي محسوب مي‌شود و ريسک‌هاي اسناد بالادستي برون زا است.
در اين موارد شرکت بيمه نمي‌تواند تصرفي داشته باشد مگر اين که همان دفتر مشورتي يا آن شوراي هماهنگي نظارت بازارهاي مالي ايجاد شود و نماينده صنعت بيمه اثرات تصميم سازي را براي شرکت بيمه بسنجد و آن را تعديل کند يا سنديکاي بيمه گران قوي داشته باشيم و سنديکاي بيمه گران تيمي‌داشته باشد که مقرره‌ها را رصد کند.
اين موارد در ساختار حاکميت شرکتي تحت عنوان تطبيق مقررات در ساختار حاکميت شرکتي ديده شده است و تطبيق مقررات يعني مقرره‌اي که بر اين شرکت حاکم مي‌شود، تطبيق داده شده و به نحوي تعديل صورت بگيرد که کمترين ريسک را براي شرکت ايجاد کند.
همچنين يک سري از ريسک‌هايي است که شرکت‌هاي بيمه در ارتباط با مشتري با آن مواجه مي‌شود.وقتي يک شرکت بيمه يک قرارداد کلان را با يک شرکت بزرگ مي‌بندد، بايد آن شرکت را هم رصد کند و ببيند که چه اتفاقاتي در شرکت مي‌افتد. يا بداند که عملکرد مدير شرکت چگونه است. بدين صورت مشخص مي‌شود که آيا شرکت توانايي پرداخت به موقع حق بيمه را دارد و آيا در آن شرکت اخلاق رعايت مي‌شود و بايد بررسي شود که نکند شرکت بيمه در نتيجه اين قرارداد دچار ريسک عدم پرداخت حق بيمه شود؛ اين مواردي که ذکر شد
ريسک‌هايي است که در حوزه مشتريان بر صنعت بيمه حاکم است. اين ريسک‌ها بايد در صنعت بيمه شناسايي شده واندازه گيري و کنترل شود.
همان طور که مي‌دانيد صنعت بيمه ايران تا به حال راه طولاني را پيموده است به نظر شما در اين مسير مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي اين صنعت شامل چه مواردي بوده‌اند و صنعت بيمه چگونه مي‌تواند با اين مخاطرات برخورد کند؟
تا پيش از اين چهار شرکت بيمه در کشور فعاليت مي‌کردند و شرکت‌ها کاملاً دولتي بودند و مي‌توان گفت که بازار انحصاري بود و همه بر اساس تعرفه کار مي‌کردند و نظام کنترل و نظارت نظام تعرفه‌اي بود. تا اين که در راستاي اجراي اصل 44 و خصوصي سازي اول بحث آزادسازي مطرح شد و بعد بحث خصوصي سازي به اجرا درآمد و در نتيجه شرکت‌هاي متعددي شکل گرفتند. در حال حاضر حدود سي و يک شرکت بيمه داريم و شرکت‌هاي بيمه اتکايي و ساير شرکت‌ها در مناطق آزاد کار مي‌کنند و تعداد زيادي هم در سرزمين اصلي حضور دارند. 
شايد بتوان گفت بزرگ‌ترين چالشي که در صنعت بيمه اتفاق افتاده نحوه اجراي اصل چهل و چهار است. يعني در وهله اول که شرکت‌هايي در صنعت بيمه و حتي صنعت بانکداري به بخش خصوصي واگذار شدند و شرکت‌هاي خصوصي که وارد عرصه فعاليت شدند، نظر مي‌رسد که اتفاقات درستي پيش نيامده يا دقت لازم در اين زمينه نشده است.

دکتر غلامرضا حيدري کرد زنگنه :
 رشد و توسعه بيمه معلم در کنار ناوگان ملي تداوم مي‌يابد
 رييس هييت مديره شرکت بيمه معلم در گفتگوي اختصاصي از برنامه‌هاي آينده شرکت ، ورود به فرابورس ، وضعيت بيمه‌هاي دريايي و ... سخن مي‌گويد.
شرکت بيمه معلم بر اساس سند استراتژيک تدوين شده، مصمم است تا پايان سال 1400 در بين 5 شرکت برتر صنعت بيمه قرار گيرد. مسلماً اين مهم با مديريت ريسک، موفقيت در فضاي کسب و کار، برنامه‌ريزي، اصول و قواعد حرفه‌اي قابل دستيابي است.
اين شرکت قصد دارد با جلب رضايت مشتري، سودآوري و توانگري مالي، برتري خود را در بين شرکت‌هاي بيمه به اثبات برساند. در حال حاضر بيمه معلم طرحي در دست اجرا دارد تا شرايطي ايجاد کند که واردکننده پيش از رسيدن کالا به گمرکات کشور بتواند از پوشش بيمه باربري استفاده کند. دکتر غلامرضا کرد زنگنه رئيس هيئت‌مديره شرکت بيمه معلم در گفت‌وگو با پيام‌دريا ضمن تشريح اين طرح از برنامه‌هاي آينده، ورود به فرابورس، وضعيت بيمه‌هاي دريايي و ... سخن مي‌گويد:
وضعيت بيمه‌هاي دريايي در حال حاضر چگونه است؟
بيمه‌هاي دريايي در کشور از وضعيت خوبي برخوردار است. روند صعودي صدور بيمه‌نامه‌ها در پنج سال گذشته حاکي از رشد و توسعه است. بر اساس آمار بيمه مرکزي تعداد بيمه‌نامه شناورهاي دريايي در حال افزايش مي‌باشد.
ايران حدود دو سال است که به عضويت کنوانسيون نايروبي (حفاظت و ايمني از آب‌ها) درآمده است. بر اساس اين کنوانسيون مالکان شناور بايد پوشش‌هاي مربوط به آلودگي و لاشه شناور را از شرکت‌هاي بيمه خريداري کنند. از سال 94 اين کار در کشور شروع شده است و در حال حاضر نيز ادامه دارد. به اين ترتيب شرکت‌هاي بيمه با حجم بالايي از متقاضيان مواجه شده‌اند که بر اساس اعلام سازمان بنادر و دريانوردي و درخواست مالک شناور بايد پوشش‌هاي مربوط به آلودگي و لاشه شناورها را دريافت کنند. اين کار روزبه‌روز در حال گسترش است زيرا شناورهاي با GT پايين را هم شامل مي‌شود.
چه طرح‌ها و پروژه‌هاي جديد خدمات بيمه‌اي را در دست مطالعه و يا اجرا داريد؟
برنامه ما براي سال‌هاي آتي اين است که از پتانسيل‌هاي کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران در کشورهايي مانند روسيه، هند، چين و ... به عنوان بزرگ‌ترين سهام‌دار بيمه معلم استفاده و در حقيقت شرايطي را ايجاد کنيم که واردکننده پيش از رسيدن کالا به گمرکات کشور بتواند از پوشش بيمه باربري بر اساس کلوزهاي مختلف بيمه‌اي استفاده کند. اين طرح در سه ماهه نخست سال 97 عملياتي مي‌شود.
در حال حاضر بيمه معلم چه تعداد شعبه در داخل و خارج از کشور دارد؟
بيمه معلم هم‌اکنون داراي 59 شعبه و باجه در سراسر کشور و 4 شعبه در مناطق آزاد و يک شعبه در کشور عراق دارد.
 آيا مقدمات ورود بيمه معلم به بورس فراهم شده است؟
برنامه‌ريزي ورود بيمه‌ معلم به فرابورس در جهت جلب رضايت حداکثري سهام‌داران و رشد و تعالي شرکت است. بورس، ويترين اقتصادي يک کشور به حساب مي‌آيد. پذيرش شرکت‌ها در بورس نشان از پويايي، رشد و سودآوري شرکت‌ها دارد که بيمه معلم از همه اين ويژگي‌ها برخوردار است. به طور خلاصه حضور بيمه معلم در فرابورس مزاياي زيادي براي شرکت و سهام‌داران دارد. شرکت بيمه معلم در فرابورس پذيرفته شده و در حال انجام تشريفات مربوط به درج نماد و آماده‌سازي شرايط براي عرضه عمومي‌مي‌باشد.

آغاز طرح «بيمه مستقل زلزله براي واحدهاي مسکوني»  بيمه ايران به مناسبت دهه فجر
اين طرح در فاز نخست و به‌صورت آزمايشي در ۳ استان اصفهان، کرمان و يزد از ۱۲ بهمن‌ماه سالروز ورود حضرت امام خميني (ره) به ميهن، عملياتي مي‌شود.
معاون فني بيمه ايران از آغاز اجراي طرح «بيمه مستقل #زلزله واحدهاي مسکوني» براي نخستين بار به مناسبت ايام فرخنده دهه فجر انقلاب اسلامي‌خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران، آقاي زاهدنيا با اشاره به زلزله‌خيز بودن ايران و وقوع چند حادثه زلزله در نقاط مختلف کشور در ماه‌هاي اخير اظهار کرد: به‌منظور رفع نگراني‌هاي آحاد مردم عزيز ايران، بيمه‌نامه زلزله به‌صورت مستقل و براي تحت پوشش قرار گرفتن واحدهاي مسکوني هم‌ميهنان، در مرحله نخست و به‌صورت آزمايشي در ۳ استان اصفهان، کرمان و يزد از ۱۲ بهمن، عملياتي مي‌شود و به‌زودي و با اخذ مجوز بيمه مرکزي به ساير استان‌هاي کشور نيز تعميم داده مي‌شود.
معاون فني بيمه ايران در تشريح ويژگي‌هاي اين طرح گفت: ساختمان‌هاي مشمول آئين‌نامه ۲۸۰۰، ساختمان‌هاي با اسکلت بتن و فلزي و ساختمان‌هاي آجري (با قدمت حداکثر تا ۲۰ سال) به همراه اثاثيه مربوط و هزينه اسکان موقت (اجاره) ساکنان و پاک‌سازي (تا حدود مقرر در بيمه‌نامه) در تعهد بيمه‌گر قرار مي‌گيرند.

" دلت گرم باشه" جشنواره فروش زمستانه بيمه تجارت نو
شرکت بيمه تجارت نو به منظور کمک به توسعه فرهنگ بيمه در جامعه و تسهيل بهره مندي آحاد مردم از پوشش‌هاي بيمه‌اي و تامين آسايش خاطر اين عزيزان، جشنواره فروش با نام" دلت گرم باشه " را اجرا مي‌نمايد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي، شرکت بيمه تجارت نو به منظور کمک به توسعه فرهنگ بيمه در جامعه و تسهيل بهره مندي آحاد مردم از پوشش‌هاي بيمه‌اي و تامين آسايش خاطر هم ميهنان، جشنواره فروش با نام " دلت گرم باشه " را برنامه‌ريزي کرده است.
اين جشنواره از تاريخ 12 بهمن 96 لغايت 12 اسفند 96 به مدت 30 روز در سراسر کشور جهت اعمال تخفيف در انواع بيمه نامه‌ها برگزار خواهد شد.
 اين گزارش مي‌افزايد مشتريان مي‌توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر در خصوص تخفيفات جشنواره " دلت گرم باشه " به وبسايت، شعب و نمايندگان شرکت بيمه تجارت نو مراجعه نمايند.
ذي‌‌نفعان مشاوران بيمه‌‌کوثر 
ذي‌‌نفعان بيمه‌‌کوثر با ارايه نظرات خود و تکميل فرم‌ نظرسنجي مي‌‌توانند به‌‌عنوان مشاوران شرکت ايفاي نقش کنند. 
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌بيمه‌کوثر؛ افراد بيمه‌شده يا زيان‌ديده شرکت مي‌توانند با مراجعه به تارنماي شرکت (قسمت امور مشتريان) فرم نظرسنجي را تکميل کنند.
مسئولان و کارشناسان شرکت با هدف درک نيازها، خواسته‌ها و انتظارهاي ذي‌نفعان و بهبود فرايندهاي ارايه خدمات فرم‌هاي نظرسنجي را به‌طور مستمر بررسي و تحليل مي‌کنند.
گفتني است، ذي‌نفعان با بيان نظرات خود مي‌توانند مسئولان و کارشناسان شرکت را در راستاي تسريع و تسهيل در ارايه خدمات با بالاترين کيفيت و نيز ارايه محصولات بيمه‌اي متناسب با نياز مشتريان، همراهي کنند.

سپرده گذاران بانک آينده به صورت رايگان، تحت پوشش خدمات بيمه رازي قرار مي‌گيرند
در طرح بيمه رايگان بانک آينده، سپرده گذاران با توجه به مبلغ سپرده و مدت زمان قراردادشان، مي‌توانند از خدمات متنوع بيمه اي، در سه سطح طلايي، نقره‌اي و برنزي بهره مند گردند.
 بانک آينده با هدف ارزش آفريني براي مشتريان، طرح بيمه رايگان سپرده گذاران را با همکاري شرکت بيمه رازي، در تمام شعب خود، اجرا کرده است.
در طرح بيمه رايگان بانک آينده، سپرده گذاران با توجه به مبلغ سپرده و مدت زمان قراردادشان، مي‌توانند؛
از خدمات متنوع بيمه‌اي شرکت بيمه رازي، در سه سطح طلايي، نقره‌اي و برنزي بهره مند گردند.
علاقه مندان به استفاده از اين خدمات، براي کسب اطلاعات بيشتر، به شعب بانک آينده در سراسر کشور و يا تارگاه بانک آينده به نشاني www.ba24.ir مراجعه و يا با مرکز ارتباط 24 ساعته بانک با شماره 27663200-021 ، تماس حاصل فرمايند.

به همت بيمه دي برگزار شد؛
 آيين تقدير از قهرمان وزنه برداري کشور
آيين تقدير از سعيد علي حسيني نايب قهرمان مسابقات جهاني وزنه برداري امريکا در اردبيل برگزار شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و امور بين الملل؛ بيمه دي طي مراسمي‌با حضور قهرمانان، مسئولين و مديران استان در سالن فدک اردبيل از سعيد علي حسيني نايب قهرمان مسابقات جهاني وزنه برداري امريکا تقدير کرد. در اين مراسم مهندس سيد مجيد بختياري مديرعامل شرکت بيمه دي از حضور در ميان ورزشکاران استان ابراز خرسندي کرد و اردبيل را مهد ورزش پهلواني دانست. مديرعامل بيمه دي ضمن تبريک نايب قهرماني سعيد علي حسيني اظهار داشت: پس از هشت سال دوري از ورزش، کسب عنوان نايب قهرماني جهان نشان از لياقت و تلاش خستگي ناپذير اين قهرمان دارد و همچنين قهرماني تيم ملي در اين دوره از مسابقات براي اولين بار در تاريخ وزنه برداري کشور به عنوان نقطه‌اي درخشان بر تارک ورزش ايران مي‌درخشد.
مهندس بختياري با شاره به اخلاق پهلواني سعيد علي حسيني افزود: از نکات مثبت شخصيت اين قهرمان ارزنده کشور اخلاق و منش پهلواني است که با تحصيلات ايشان در بالاترين سطح توام شده است.