دادستان تهران خبر داد؛
دادستان تهران با اشاره به اين که در حال حاضر صرفاً 4 نفر در رابطه با اغتشاشات اخير در تهران بازداشت هستند گفت: 150 فقره کيفرخواست براي متهمان صادر شده است.  عباس جعفري دولت آبادي در مورد اقدامات و سياست دادستاني در قبال آشوب‌هاي اخير اعلام کرد: تفکيک بين متهمان فريب خورد و عوامل اصلي و تعيين تکليف سريع متهمان ازجمله راهبردهاي مهم دادستاني درمورد نارامي‌هاي اخير بود. دادستان تهران اقدامات و سياست قضايي دادستاني در برخورد با آشوبها را تفکيک بين عوامل اصلي آشوب‌ها و فريب‌خوردگان دانست و گفت: عده‌اي در جريان اين آشوب‌ها که از ناحيه ديگران و به ويژه با استفاده از بستر فضاي مجازي رخ داد، در نتيجه حس کنجکاوي و تلاش براي آگاهي از اتفاقات رخ داده، در برخي نقاط حضور يافته بودند. جعفري دولت‌آبادي دومين اقدام دادستاني در رسيدگي به پرونده‌هاي آشوب‌هاي اخير را تعيين تکليف سريع متهمان اعلام کرد و گفت: در پرونده‌هاي مربوط به آشوب‌ها بايد به سرعت اتخاذ تصميم شود و اين امر به منزله آزادي تمام متهمان نيست؛ بلکه با اعتقاد به اين که بازداشت و اطاله دادرسي در اين گونه پرونده‌ها عواقب نامناسبي در پي دارد، در انجام تحقيقات تسريع شد. دادستان تهران سومين اقدام دادستاني را تاکيد بر نظارت بر زندانيان اعلام کرد و افزود: برخي قضات دادسرا تا نيمه‌هاي شب از بندها بازديد ‌کردند؛ نتيجه اين نظارت‌ها به‌ويژه در روزهاي اول در رفع مشکلات افراد بازداشت شده از جمله پيش‌بيني فضاي لازم براي نگهداري و طبقه‌بندي زندانيان اثرگذار بود و بازديد دادستان تهران از قرنطينه زندان اوين پس از دستگيري و بازداشت برخي متهمان در راستاي همين سياست انجام شد. جعفري دولت‌آبادي روشنگري در مورد عوامل و علل آشوب‌ها را اقدام ديگري دانست که در تنوير افکار عمومي‌اثرگذار است و با اشاره به اين که اقدام آشوبگران معارض با اهداف انقلاب اسلامي‌بود افزود: ديدگاه دادستاني تهران اين نيست که هر کس در خيابان دستگير شود، متهم بوده؛ و الزاماً دليل بر انتساب اتهام به افراد نيست. دادستان تهران از صدور حکم محکوميت براي فردي که با 9 بار ملاقات با مأمور اطلاعاتي آمريکا اطلاعات کشور از جمله در زمينه تحريم‌ها و امور هسته‌اي را به سرويس اطلاعاتي آمريکا و يک کشور اروپايي انتقال داده بود، خبر داد و اظهار داشت: در اين پرونده فرد مذکور به شش سال حبس تعزيري و ضبط و استرداد وجوه دريافتي محکوم شده است.
بررسی های «تجارت» از گزارش بنیاد هریتیج نشان داد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: حالا در کنار دستکاري آماري که از سوي دولت‌ها به يک عادت تبديل شده است؛ ماسک گذاشتن بر چهره اقتصاد از سوي دولت‌ها براي پنهان کردن فعاليت‌هاي خود، خصولتي‌ها و گروه‌هاي انحصارگرا تبديل به يک رويه اجتناب‌ناپذير در اقتصاد کشور شده است.
در طول 28 سال گذشته، از دولت پنجم گرفته تا دولت کنوني يعني دوازدهم، مسئولان ارشد اقتصادي کشور بر اقتصاد آزاد مبتني بر حضور و مشارکت بخش خصوصي و غير دولتي تاکيد کرده‌اند. اما انگار اين موضوع بيشتر به کار آرشيو رسانه‌ها و ادارات آمده است.
28 سال از اجراي سياست تعديل ساختاري گذشته، اما نکته جالب آنکه نه تنها اقتصاد در حال گذار از فضاي بسته به آزاد نيست، بلکه اين فضاي کسب و کار کشور هر روز تنگ‌تر و انحصارگراتر مي‌شود.
علت چيست؟ بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقدند شيوه اجرا شده در کشور براي آزادسازي و توسعه اقتصاد نادرست بوده و اين شيوه به دلايل متفاوتي که در کشور از نظام سياسي گرفته تا ديگر شيوه‌ها، مناسب اقتصاد نبوده و همين امر موجب شده تا در دورن اقتصاد انحصارگرايي و رانت ايجاد شده و اقتصاد بيش از پيش کوچکتر شده و بخش خصوصي نيز از گردونه اين بخش خارج شود. 
کارشناسان بر اين باورند براي توسعه و گسترش اقتصاد خصوصي بايد شيوه بومي‌جايگزين سياست‌هاي اجرا شده از گذشته تا کنون شود. آنها معتقدند براي اين موضوع بايد مولفه‌هاي لازم در اين زمينه بررسي و شيوه‌هاي مناسب جايگزين سياست‌گذاري کنوني شود.
براساس جديدترين آمار ارائه شده از بنياد " هريتيج"، درباره اينکه چه کشورهايي در سال 2017 توانسته‌اند اقتصاد آزادتري داشته باشند يا به عبارتي فضا را در اختيار بخش خصوض واقعي گذاشته‌اند، ايران در بين 180 کشور جهان در دسته کشورهايي با اقتصاد معمولي قرار گرفته است. در اين رتبه بندي ايران در کنار کشورهايي مثل عراق، ليبي، ليختن اشتاين، سومالي، سوريه و يمن قرار گرفته است. اگر به نام اين چند کشور گفته شده دوباره رجوع کنيم متوجه وخامت اوضاع اقتصادي کشور خواهيم شد.
ايران با امتياز، ۵۰.۹ بالاتر از کشورهايي همچون بروندي و ليبريا و پايين‌تر از کشورهايي از جمله برزيل و ازبکستان قرار دارد. 
آزادي اقتصادي متشکل از چهار شاخص حاکميت قانون، کارايي نظارت، اندازه دولت و بازارهاي آزاد است. بنياد هريتيج گفته است بهبود ۰.۴ واحدي آزادي اقتصادي ايران متاثر از بهبود آزاديهاي پولي، بازار کار و يکپارچگي دولت بوده است.
اما مسئله‌اي که اين بنياد درباره اقتصاد ايران بيان کرده است، همان موضوعي است که بسياري از اقتصاددانان و حتي کارشناسان مسائل اجتماعي و سياسي در طول يک دهه اخير نيز بيان کرده‌اند؛ افزايش فساد سيستماتيک متاثر از رشد اقتصاد نامولد رانتي، بزرگ شدن دولت‌ها در اثر نگاه تصدي‌گرايي‌اشان و همچنين عدم شفافيت مالي. 
بنابر آمار و ارقام هريتيج، ايران در بين ۱۴ کشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در رده ۱۳ قرار دارد و امتياز مجموع آن کمتر از متوسط منطقه‌اي و جهاني است. کره شمالي عليرغم بهبود ۰.۹ واحدي، کماکان بسته‌ترين نظام اقتصادي جهان را دارد و پس از آن ونزوئلا، کوبا و جمهوري کنگو قرار دارند. امارات آزادترين اقتصاد منطقه را در اختيار دارد و با ۷۷.۶ امتياز در رده دهم جهان قرار گرفته است. عربستان با ۵۹.۶ امتياز در رده ۹۸، روسيه با ۵۸ امتياز در رده ۱۰۷ و چين با ۵۷.۸ امتياز در رده ۱۱۰ قرار دارند.
همانطور که در طول اين سالها به خوبي در اقتصاد مشاهده مي‌شود؛ بخش اعظم بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي تحت عنوان بنگاه‌هاي خصوصي تعريف شده و به ظاهر اداره مي‌شوند، اما آن چه در عمل اتفاق مي‌افتد اداره آنها توسط گروه‌هاي خاص است که اغلب يا مديران دولتي و عمومي‌هستند يا اين که از وابستگان آنها به شمار مي‌روند. 
از طرفي آشفتگي نظام بانکي کشور در طي اين سالها گوياي اين موضوع بوده که بخش خصوصي غير واقعي با ورود خود به اين حوزه نه تنها نتوانسته به اقتصاد مولد کمکي کند بلکه تنها براي منفت طلبي خود اقدام کرده‌اند؛ آن هم با نرخ‌هاي بهره بسيار بالا. حالا به اين آشفتگي بازار ارز را هم اضافه کنيم. بازاري که هر از گاهي دست مايه خوبي براي سود آوري دولتها و نامولدان اقتصادي بوده است.
حالا اين پرسش ايجاد مي‌شود که آيا اقتصاد ايران به معناي واقعي داراي بخش خصوصي است؟ کارشناسان اقتصادي نظر منفي در اين باره دارند.
دکترفرشاد مومني، کارشناس اقتصادي گفته است: ما چيزي براي صادرات نداريم جز مواد خام. عملا آزاد‌سازي تجاري نقش آزادسازي واردات را پيدا مي‌کند. چون ما هنوز بستر نهادي را براي شفافيت و رقابت عادلانه فراهم نکرديم، خصوصي‌سازي نقش توزيع رانت پيدا مي‌کند. در سند ارزيابي عملکرد برنامه اول از سال ۷۱ ، شاخص مداخله دولت در اقتصاد که در شرايط جنگي به ۴۰ درصد رسيده بود، از ۶۰ درصد فرا‌تر رفت. و از سال ۷۱ تا امروز هرگز از ۶۰ درصد پايين‌تر نبوده است و از دوره محمود احمدي‌نژاد که در اين دوره به اوج خود رسيده بود اين شاخص از مرز ۸۰ درصد عبور کرد و تا کنون نيز اين روند همچنان ادامه دارد. نکته مهم اين است که روند رشد واسطه‌گري در دوره دولت يازدهم تنها کاهش يافت اما حذف نشد.
در کشور، توليد و خلاقيت سرکوب شده است چرا که فرصت‌هاي نابرابر و ناعادلانه، نابرابري‌هاي درآمدي ثروتي و منطقه‌اي را به سود منافع غيرمولد‌هاي اقتصادي سوق داده است. شما از کشورهاي ثروتمند حرف زديد، در همين کشورهاي به اصطلاح ثروتمند (OECD) حاکميت سرمايه تعريف شده است. به عنوان مثال اگر شخصي در اين کشورهاي ثروتمند، بخواهد تنها مصرف کننده مطلق شود و از طريق سپرده‌گذاري در بانک اين نوع شيوه را در زندگي خود اتخاذ کند، بايد بين 1.5 تا 4.5 ميليون دلار سپرده‌گذاري کرده باشد تا مشمول استاندارد حداقل دستمزد بدون کار شود. در حالي ‌که اين سناريو اگر در ايران اجرايي شود، بايد حدود ۱۷ هزار دلار سپرده گذاري کند. وقتي ميانگين نرخ بهره در کشورهاي موسوم به (OECD) زير 3.5 درصد است و در کشور ما اين ميزان دو رقمي‌بوده، به طور طبيعي خلاقيت و مولد بودن در جامعه از بين خواهد رفت و گروهي از طريق ربوي و رانتي چرخه صنعتي را به مالي تبديل کرده و حاکميت سرمايه در کشور را عهده دار مي‌شوند.
در همين باره دکتر حسين راغفر گفته است؛ اقتصاد ايران در حقيقت آن چيزي است که به عنوان سرمايه‌داري رفاقتي نام برده مي‌شود و همه ويژگي‌هاي اين نوع سرمايه‌داري را دارد. در اين نوع سرمايه‌داري، کانون‌هاي قدرت در تعامل با يکديگر فرصت‌هايي را براي بخش خصوصي غيرواقعي فراهم مي‌کنند. اين موضوع به اين مقوله ارتباط پيدا مي‌کند که يک مثلث دولت- مجلس و بخش خصوصي (غيرواقعي- انحصارگرا)، ائتلافي ايجاد کرده که حافظ منافع اعضاي اين مثلث هستند و در اين ائتلاف، بخش خصوصي واقعي وجود ندارد. اين عده‌، به نام بخش خصوصي تلاش مي‌کنند از فرصت‌هاي موجود مثل درآمدهاي بخش عمومي‌استفاده کنند. دولت به بخش خصوصي( گروه انحصارگرا) يارانه پرداخت مي‌کند و اين بخش متقابلا از دولت حمايت مي‌کند. در اين ميان نيز مجلس به کمک آن‌ها آمده و مصوباتي را در راستاي منافع اين گروه تصويب مي‌کند. ضمن اينکه بسياري از قوانين و مقرراتي که در کشور تدوين شد‌ه‌اند و به تصويب مي‌رسند، حافظ منافع اعضاي اين مثلث هستند (دولت- مجلس و به اصطلاح بخش خصوصي.)
شايد بتوان گفت که اقتصاد ايران حالا اقتصادتاکسيدرمي‌شده‌اي است که درون آن خالي از هيچ است.

سرمقاله
مهدي پازوکي
کارشناس اقتصادي

اين روزها همه براي برون رفت اقتصاد از مشکلاتي که گريبانش را گرفته، نسخه‌هاي متفاوتي مي‌پيچند؛ اما به اعتقاد بنده، قبل از هر کاري براي حل بحران کنوني اقتصاد، بايد فضاي سنگين و پر از ياس و نااميدي در اقتصاد را تبديل به فضايي آرام و با ثبات کنيم. فضايي که اميد را به اقتصاد متبادر کند. آنچه اقتصاد کشور نيازمند است، وجود شفافيت در همه بخش‌هاي اقتصادي کشور از جمله در بخش پولي – مالي است. در حال حاضر اقتصاد به واسطه فضايي سنگين و ملتهب گفته شده از يک طرف و از سويي ديگر به دليل فساد سيستماتيک و در عين حال گسترده از درون در حال فروپاشي است. تبعيض، نابرابري، فقر، بيکاري و ... مثل خوره اقتصاد را به مرز نابودي کشانده است. رئيس جمهور و مسئولان ارشد اقتصادي دولت دوازدهم بايد ابتدا به ساکن فضاي اقتصادي را آرام و نشاط انگيز کرده؛ سپس در ساختار‌ها بازنگري و اصلاحات اساسي را بر مبناي تعاريف استاندارد شده در اقتصاد اجرايي کنند. دولت بايد بي‌انضباطي مالي و پولي در اقتصاد را هر چه زودتر با اصلاحات اساسي در حوزه بانکداري و بخش‌هاي توليدي مقابله کرده و آن را به سمت انضباط سوق دهد. دولت همزمان با اجراي اصلاحات اساسي در اقتصاد، بايد اصلاحات اجتماعي را در دستور کار خود قرار دهد. در حال حاضر نظام تامين اجتماعي کشور با معضلات و مشکلات عديده‌اي مواجه است، لذا ضروري است به دولت در اين زمينه با اتخاذ اصلاحات لازم، يک نظام تامين اجتماعي توانمند ايجاد کند. طراحي‌هاي نظام مالياتي کارآمد، نظام اجتماعي مدرن و توانمند از نيازهاي اوليه و اصلي در توسعه اقتصادي کشور در کنار ديگر مولفه‌هاي گفته شده است. در همين حال، بايد بستري فراهم کرد که بخش خصوصي واقعي سهم خود را از اقتصاد دريافت کرده و براي اين کار دولت در گام اول بايد اقتصاد رانتي را حذف کرده و اقتصاد مولد را به تدريج جايگزين اقتصاد نامولد کند. اقتصادي موفق خواهد شد که شفافيت را در دستور کار خود قرار دهد. از اين رو لازم است بار ديگر تاکيد کنم که فضاي اقتصاد از اين التهاب خارج شود.


مجلس یکشنبه در دو نوبت بررسی بودجه 97 را ادامه داد
معافيت مالياتي حقوق‌هاي کمتر از ۲ ميليون و۳۰۰ هزارتومان، ماليات پلکاني براي حقوق‌هاي بالاتر، تمديد مدت اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده، هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان، گران شدن قيمت برق در سال ۹۷ و ... مهمترين مصوبات روز گذشته نمايندگان در جريان بررسي جزئيات بودجه ۹۷ بود. به گزارش ايسنا، جلسه علني صبح يکشنبه مجلس شوراي اسلامي‌به رياست علي لاريجاني و با حضور ۲۲۳ نماينده برگزار شد و ادامه بررسي لايحه بودجه ۹۷ در دستور جلسه مجلس شوراي اسلامي‌قرار گرفت.
معافيت مالياتي حقوق‌ها
در جريان بررسي جزييات لايحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدي، در جلسه علني نوبت صبح نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي حقوق‌هاي ماهانه زير ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان را از ماليات معاف کردند و براي حقوق‌هاي بالاتر از اين رقم نيز ماليات پلکاني پيش بيني کردند.پس از تذکرات و اخطارهاي پي در پي نمايندگان در بند «ز» تبصره ۶ لايحه بودجه ۹۷، قرار بر اين شد که کميسيون تلفيق بار ديگر در خصوص ماليات بر ارزش افزوده برخي صنوف تصميم‌گيري مي‌کند.در همين ارتباط رئيس کميسيون تلفيق لايحه بودجه ۹۷ گفت که طبق مصوبه جديد مجلس در مورد ماليات پلکاني، حقوق‌هاي تا ۸ ميليون تومان ماليات کمتري نسبت به سال گذشته مي‌پردازند و نرخ ماليات حقوق بالاي ۲۰ ميليون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزايش مي‌يابد.
تمديد ماليات بر ارزش افزوده
همچنين نمايندگان مجلس بند ب تبصره ۶ اين لايحه را به تصويب رساندند که اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده را در سال ۹۷ تمديد کردند. براساس اين مصوبه، مدت اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷/ ۲/ ۱۳۸۷ و اصلاحات بعدي آن تا زمان‌الاجرا شدن قانون جديد در سال ۱۳۹۷ تمديد مي‌شود.اين بند در گزارش کميسيون تلفيق حذف شده بود که نمايندگان با مخالفت با گزارش تلفيق و موافقت با بازگشت به لايحه دولت با تمديد مدت آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده موافقت کردند.
ارجاع ماليات بر ارزش افزوده 
پس از تذکرات و اخطارهاي پي در پي نمايندگان در بند «ز» تبصره ۶ لايحه بودجه ۹۷، تصميم‌گيري درباره اين بند بار ديگر به کميسيون تلفيق سپرده شد. در جلسه علني امروز (يکشنبه) نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه رسيدگي به بخش درآمدي لايحه بودجه ۹۷، پس از رد مصوبه کميسيون تلفيق در بند «ز» تبصره شش لايحه با بازگشت به لايحه دولت نيز مخالفت کردند و در نهايت تصميم مجلس آن شد که تصميم‌گيري در خصوص ماليات بر ارزش افزوده برخي از صنوف بار ديگر در کميسيون تلفيق مورد رسيدگي قرار گيرد.
معافيت‌هاي مالياتي مناطق غيربرخوردار 
نمايندگان مجلس بندي از لايحه بودجه را جهت بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع دادند که به موجب آن قرار بود معافيت‌هاي مالياتي براي واحدهاي صنعتي، معدني و خدماتي در مناطق غيربرخوردار از اشتغال به ميزان معافيت‌هاي مالياتي در مناطق آزاد باشد. نمايندگان جزء ۳ بند «و» تبصره ۶ را جهت بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع دادند.در اين جزء آمده است که مفاد جزء سه بند «پ» ماده ۳۲ قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور مصوب ۱۰/ ۱۱/ ۹۵ در سال ۹۷ مجرا نمي‌باشد.در بند «پ» احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور براي تسهيل و تشويق سرمايه‌گذاري صنعتي و معدني کشور مقرر شده است که دولت شهرستان‌هايي که نرخ بيکاري آنها بالاتر از ميانگين نرخ بيکاري کشور است را به عنوان مناطق غيربرخوردار از اشتغال تعريف کند تا دولت مشوق‌هاي لازم را براي ايجاد اشتغال، کاهش نرخ بيکاري و ايجاد کارورزي بيکاران در اين مناطق در نظر گيرد و اعتبارات مورد نياز را لحاظ کند. همچينن معافيت مالياتي واحدهاي صنعتي، معدني و خدماتي در مناطق غيربرخوردار از اشتغال به ميزان معافيت‌هاي منظور شده در مناطق تجاري ـ صنعتي است.
ارجاع رايگان شدن به کميسيون تلفيق 
نمايندگان پس از بحث و بررسي، به دليل به حد نصاب نرسيدن راي مجلس براي رايگان کردن هزينه قبوض آب، برق و گاز مدارس و واحدهاي آموزشي که در سقف الگوي مصرف اقدام کنند، تصميم‌گيري بار ديگر به کميسيون تلفيق بودجه سپرده شد.
ارجاع افزايش آب، برق و گاز 
همچنين مجلس تصميم‌گيري درباره نحوه افزايش قيمت آب، برق و گاز را با ۱۵۶ راي موافق، ۳۴ راي مخالف و يک راي ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماينده حاضر به کميسيون تلفيق ارجاع کردند.
عوارض ۸ درصدي قيمت برق در سال ۹۷
در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه در بخش درآمدي نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي عوارض هشت درصدي مبلغ برق مصرفي را در بودجه ۹۷ به تصويب رساندند که بر اساس آن عوارض تامين منابع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک به ميزان ۸ درصد برق مصرفي در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال تعيين مي‌شود. طبق اين مصوبه، مشترکين روستايي و چاه‌هاي کشاورزي از شمول حکم اين بند معاف هستند.
بيمه آسيب ديدگان برق و گاز 
همچنين در جلسه علني عصر مجلس بندي از لايحه بودجه را به تصويب رساند که به موجب آن با دريافت مبالغي از واحدهاي مسکوني و تجاري مشترکين گاز و برق، آسيب‌ديدگان ناشي از حوادث برق‌ گرفتگي و گاز گرفتگي که بيمه ندارند، مشمول بيمه مي‌شوند.
پرداخت بدهي دارو 
همچنين رييس فراکسيون غذا و داروي مجلس از اختصاص ۴۰۰۰ ميليارد تومان براي پرداخت بدهي توليدکنندگان و واردکنندگان دارو تجهيزات پزشکي خبر داد و گفت که بدهي‌هاي بخش تجهيزات پزشکي، مواد مصرفي و دارويي بالغ بر ۷۰۰۰ ميليارد تومان است که بيش از ۳۰۰۰ ميليارد آن مربوط به تجهيزات پزشکي است.همايون‌هاشمي‌اظهار کرد: بدهي بخش تجهيزات پزشکي، مواد مصرفي و دارويي بالغ بر ۷۰۰۰ ميليارد تومان است که نصف اين ميزان يعني بيش از ۳۰۰۰ ميليارد تومان به بدهي تجهيزات پزشکي اختصاص دارد البته عمده تجهيزات پزشکي در کشورمان ساخته مي‌شود و تنها مقداري از آن وارد مي‌شود.وي ادامه داد: با توجه به اين ميزان بدهي جلسات متعددي در فراکسيون غذا و دارو و کميسيون بهداشت با حضور نمايندگاني از صنف دارو و تجهيزات پزشکي و مسئولان مربوطه برگزار شد که در نهايت نتيجه آن شد که آقاي نوبخت معاون رييس‌جمهور دستور اختصاص دو هزار ميليارد تومان را براي پرداخت بدهي اين بخش صادر کرد.اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس توضيح داد: آقاي نوبخت ۲۰۰۰ ميليارد تومان پول را به صورت نشانه‌دار براي دارو و تجهيزات پزشکي اختصاص داده و به خزانه ابلاغ کرده که اين ميزان پول فقط بايد به اين بخش اختصاص يابد.هاشمي‌با بيان اينکه بعد از اجراي طرح تحول، چرخش مالي در بخش دارو و تجهيزات پزشکي رخ داد که باعث اختلالاتي شد، گفت: در حال حاضر تلاش‌هاي بسياري براي حل مشکل اين صنوف انجام شده است که علاوه بر اختصاص ۲۰۰۰ ميليارد تومان از خزانه براي پرداخت بدهي آنها، ۲۰۰۰ ميليارد تومان اوراق مشارکت نيز اختصاص يافته که ظاهرا تامين شده و قرار است به زودي توزيع شود. قطعا با اين ميزان بخش عمده‌اي از مشکلات اين صنف حل خواهد شد. صاحبان اين صنايع نيز از اين اقدامات راضي و خشنود هستند.رييس فراکسيون غذا و دارو درباره نحوه توزيع ۲۰۰۰ ميليارد تومان پول در خزانه براي پرداخت بدهي‌ها، گفت: از ۲۰۰۰ ميليارد تومان، ۴۰۰ ميليارد تومان هفته گذشته از طريق سازمان بيمه سلامت براي داروخانه‌ها توزيع شد. حدود ۱۶۰۰ ميليارد تومان باقي مي‌ماند که قرار است به صورت استاني و در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي توزيع شود چون معمولا دانشگاه‌ها راسا اقدام به خريد مي‌کنند به همين دليل آنها بايد از طريق منابعي که به زودي در اختيارشان قرار مي‌گيرد بدهي را به صاحبان تجهيزات پزشکي و دارويي پرداخت کنند.
تکليف ماليات سيگار و بنزين 
نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي مقرر کردند که ماليات بر ارزش افزوده سيگار و بنزين به حساب سازمان امور مالياتي واريز شود. در حکمي‌که از سوي مجلس حذف شد، پيش‌بيني شده بود که ماليات بر ارزش افزوده سيگار و محصولات دخاني، بنزين، سوخت هواپيما، نفت سفيد، نفت گاز و نفت کوره به حساب وزارت کشور واريز شود که نمايندگان با ۱۲۰ راي موافق، ۷۲ راي مخالف و ۹ راي ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماينده حاضر، ‌اين حکم را از متن قانون حذف کردند.
ارجاع افزايش قيمت سيگار 
همچنين نمايندگان مجلس تعيين تکليف درباره افزايش قيمت هر نخ سيگار را به کميسيون تلفيق ارجاع دادند. نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدي، بند الحاقي ۷ به تبصره ۶ را مورد بررسي قرار دادند.در اين بند بر اساس گزارش کميسيون تلفيق، به قيمت خرده فروشي هر نخ سيگار توليد داخل مبلغ ۳۵۰ ريال و هر نخ سيگار وارداتي مبلغ ۵۰۰ ريال به عنوان عوارض اضافه مي‌شود.نمايندگان در ابتدا با ۱۰۰ راي موافق، ۱۰۹ راي مخالف و ۴ راي ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماينده حاضر در مجلس، با اصل اين بند مخالفت کردند.مسعود پزشکيان رييس جلسه با توجه به زياد بودن پيشنهادات اصلاحي و بر اساس آيين‌نامه از نمايندگان خواست که درباره ارجاع اين بند به کميسيون تلفيق جهت بررسي بيشتر تصميم‌گيري کنند که نمايندگان با ۱۶۴ راي موافق، ۴۹ راي مخالف و يک راي ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماينده حاضر با اين موضوع موافقت کردند.در جريان بررسي اين بند پورمحمدي معاون رييس برنامه و بودجه مجلس،‌ گفت: ظاهر اين بند براي دولت خوب است که باعث درآمدزايي دولت مي‌شود اما در باطن منجر به گران شدن ۵۰ درصدي سيگار توليد داخل و به دنبال آن افزايش قاچاق مي‌شود.وي افزود: با تصويب اين بند، توليدکنندگان خارجي که در داخل اقدام به توليد سيگار مي‌کنند با افزايش قيمت سيگار به ميزان ۳۵ درصد روبرو مي‌شوند و همچنين سيگار وارداتي نيز به ميزان ۴۰ درصد گران مي‌شود اين يعني به توليد داخل ضربه وارد شده و به همين دليل قاچاق افزايش پيدا مي‌کند.يوسف‌نژاد سخنگوي کميسيون تلفيق بر خلاف نظر نماينده دولت، گفت: ايران پايين‌ترين قيمت سيگار را در منطقه و دنيا دارد. تجربيات کشورهاي ديگر نشان داده که با افزايش قيمت سيگار شاهد کاهش مصرف خواهيم شد.وي افزود: اگر اين بند به تصويب برسد، پول از مصرف‌کننده و نه توليدکننده گرفته مي‌شود. در حال حاضر سالانه ۱۰ ميليارد تومان از محل خريد سيگار پرداخت مي‌شود و از آن طرف ۳۰ هزار ميليارد تومان هزينه درمان ناشي از مصرف سيگار است پس بايد کاري کنيم که در کشور شاهد کم شدن مصرف باشيم.
معافيت مددجويان کميته امداد و بهزيستي 
در جريان رسيدگي مجلس به لايحه بودجه ۱۳۹۷، به پيشنهاد عبدالرضا مصري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس،‌ مددجويان تحت پوشش کميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي براي يک بار از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب معاف شدند.
تذکر در باره رسيدگي به تبصره‌ها 
در پي اخطار حجت‌الاسلام سليمي‌مبني بر در اختيار قرار نگرفتن گزارش بودجه‌اي شرکت‌هاي دولتي، مطهري گفت: اين گزارش آماده است و بعد از رسيدگي به تبصره‌هاي بودجه مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. حجت‌الاسلام عليرضا سليمي‌با استناد به اصلول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسي گفت: متاسفانه مجلس هر سال در قالب بودجه‌هاي سالانه، قانونگذاري مي‌کند.نماينده محلات اظهار کرد: وظيفه مجلس رسيدگي به اعداد و ارقام بودجه سنواتي است اما در لابلاي رسيدگي به لايحه بودجه ده‌ها قانون نيز تصويب مي‌کنيم.اين عضو هيئت رئيسه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين نسبت به ارائه نشدن گزارش بودجه‌اي شرکت‌هاي دولتي انتقاد کرد و افزود: با وجود دستور رئيس مجلس و جنابعالي هنوز گزارش بودجه‌اي شرکت‌هاي دولتي که عددي بين ۸۰۰، ۹۰۰ هزار ميليارد تومان از پول کشور در اختيار اين شرکتها است به مجلس ارائه نشده است.وي ادامه داد: وقتي مجلس به بودجه ۳۰۰، ۴۰۰ هزار ميليارد توماني عمومي‌کشور رسيدگي مي‌کند، به طريق اولا بايد به بودجه شرکت‌هاي دولتي که بسيار بيشتر از بودجه عمومي‌است رسيدگي کند.مطهري در پاسخ به اخطار نماينده مردم محلات در مجلس گفت: گزارش شرکت‌هاي دولتي آماده است و بعد از تبصره‌هاي لايحه بودجه ۹۷ رسيدگي مي‌شود.نماينده مردم تهران در مجلس با تاييد بخش اول اخطار سليمي‌گفت: اين حرف درستي است که در لوايح بودجه نبايد قانونگذاري کنيم اما وقتي در کميسيون تلفيق حکمي‌تصويب مي‌شود مجبوريم در صحن علني نيز بررسي‌ها را دنبال کنيم. بهتر است کميسيون تلفيق به اين مسئله توجه کند.


بهرام شهرياري در گفتگو با «تجارت»: قطعه‌سازان از پيشنهاد پژو استقبال کنند
گروه صنعت، معدن و تجارت: چند روز پيش بود که يانيك بزارد، قائم مقام مديرعامل پژو اعلام کرد که تامين كنندگان منتخب ايکاپ، توانمندي خود را به اثبات رسانده و در حلقه تامين كنندگان پژو قرار گرفته‌اند و حالا مي‌توانند در پروژه توليد 70 هزار دستگاه خودرو در شهر اوران كشور الجزاير با ما همكاري كنند. دعوت پژو از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در پروژه‌اي در يکي ديگر از کشورهاي منطقه در نگاه اول نشان دهنده اين موضوع بود که محصولات توليد شده از سوي واحدهاي قطعه‌سازي فعال در داخل کشور داراي استانداردهاي بين‌المللي براي ورود به زنجيره تامين کمپاني‌هاي خودروسازي جهان هستند.
با اين همه برخي معتقدند که دليل اصلي دعوت مسئولان پژو از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در ميان تامين کنندگان پروژه الجزاير، در واقع به علت فقدان قطعه‌ساز در الجزاير و کشورهاي همسايه آن صورت گرفته است. هرچند اين نگاه تا اندازه‌اي مي‌تواند بدبينانه باشد. با اين همه طي روزهاي گذشته و پس از اعلام اين دعوت از سوي پژو، موقعيت خوبي براي قطعه‌سازان ايراني ايجاد شده تا از اين طريق بتوانند در چرخه تامين جهاني خودرو به ايفاي نقش بپردازند.
آرش محبي‌نژاد، انجمن صنايع همگن قطعه‌سازان ايران معتقد است که علاوه بر اينکه در الجزاير و کشورهاي همسايه آن کشور واحد قطعه‌سازي وجود ندارد که محصولاتي با کيفيت قطعه‌سازان ايراني توليد کند، موارد ديگري نيز به عنوان دلايل اصلي اين دعوت وجود دارد. به اعتقاد محبي‌نژاد کيفيت بالاي توليد و قيمت تمام شده ارزان سبب شده که ايران گزينه بهتري نسبت به ساير کشورهاي منطقه و اروپا براي تامين قطعات باشد.
راه صادرات قطعه و خودرو هموار مي‌شود
بهرام شهرياري، عضو انجمن قطعه‌سازان و کارشناس صنعت خودرو نيز در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: حتي اگر دعوت از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در پروژه الجزاير شرکت خودروسازي پژو به علت فقدان واحدهاي قطعه‌سازي مناسب و باکيفيت در آن کشور باشد، بازهم قطعه‌سازان داخلي بايد از اين فرصت ايجاد شده استفاده کنند و با توليد محصولات باکيفيت جايگاه خود را در ميان چرخه تامين خودروسازان بين‌المللي تثبيت کنند. 
اين فعال صنعت قطعه‌سازي کشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تفاهم‌نامه‌هايي که طي ماه‌هاي گذشته و پس از اجرايي شدن برجام ميان خودروسازان و قطعه‌سازان ايراني با طرف‌هاي خارجي به امضا رسيده اشاره کرد و يادآور شد: طي ماه‌هاي گذشته توافق‌هاي مختلفي ميان قطعه‌سازان ايراني با انجمن‌هاي قطعه‌سازي فرانسه، اتريش، آلمان، هند، ترکيه و حتي ژاپن صورت گرفته اما موقعيت ايجاد شده براي همکاري در يکي از پروژه‌هاي بين‌المللي پژو موقعيتي است که مي‌تواند موجب پيوستن قطعه‌سازان ايراني به زنجيره تامين جهاني باشد. اگر شرايط براي حضور واحدهاي توليدکننده داخلي در اين پروژه فراهم شود و محصولات باکيفيت و استانداردي براي تامين زنجيره لحاظ شود آن وقت مي‌توانيم بگوييم که اين قطعه‌سازان هستند که راه‌هاي صادرات را در صنعت قطعه و حتي خودرو هموار خواهند کرد.
شهرياري ادامه داد: قطعا پيوستن قطعه‌سازان ايراني به زنجيره تامين جهاني، عاملي براي توسعه و گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي است. اين اتفاق به دو صورت رخ مي‌دهد؛ در حالت اول با حضور سرمايه‌گذاران خارجي در صنعت خودرو و ساخت داخل شدن قطعات محصولات مشترک و در حالت دوم ورود خود قطعه‌سازان به بازار جهاني و توليد قطعات براي خودروسازان خارجي. حالا به نظر مي‌رسد که شرايط براي اين اتفاق تا اندازه زيادي فراهم است.
شرايط استراتژيک ايران براي پژو
عضو انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به گزارشي که پيش از اين از سوي کمپاني پژو درباره مزيت‌هاي حضور در ايران و برخي ديگر از کشورها منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: در پيش‌بيني که شرکت پژو چندين سال پيش انجام داده بود، چين، برزيل، هند و ايران را به‌عنوان چهار کشوري که مي‌توانند قطعات را با هزينه ارزان توليد کنند، معرفي کرده بود که در اين ميان به دليل شرايط استراتژيک ايران و کيفيت يک دست محصولات، ايران به‌عنوان بهترين گزينه مطرح شده بود. همچنان اين امتياز به قوت خود باقي است و قطعه‌سازان ايراني مي‌توانند از اين فرصت استفاده کنند. در نهايت بايد بگويم راهي که قطعه‌سازان ايراني انتخاب کرده‌اند قطعا به صادرات و توسعه مي‌انجامد.
اين فعال صنعت قطعه‌سازي همچنين در بخش پاياني صحبت‌هاي خودش با اشاره به اينکه دوران مونتاژکاري در صنايع به ويژه صنعتي مانند خودروسازي به پايان رسيده، تصريح کرد: به نظر مي‌رسد که امروز سياست‌گذاران اقتصادي و صنعتي کشور به اين بلوغ رسيده‌اند که حضور شرکاي خارجي صرفا در بعد بهره‌گيري از بازار جذاب ايران و مونتاژ محصولات آنها، کاري بيهوده است و به توسعه صنعت منجر نخواهد شد. بنابراين پيش شرط توليد داخل در جذب مشارکت خارجي و قراردادهاي جوينت‌ونچر را مطرح کرده‌اند. اين همان شرطي است که با توجه به پتانسيل صنعت قطعه‌سازي مي‌توان از آن استفاده برد.
شهرياري يادآور شد: حالا قطعه‌سازان ايراني به جاي اينکه چشم اميد خود را به امضاي قراردادهاي خودروسازان با شرکاي خارجي بدوزند، از فرصت پسابرجام استفاده کرده و خود براي همکاري با قطعه‌سازان بين‌المللي دست به کار شده‌اند و فرصت خوبي براي حضور در ساير کشورها و اضافه شدن به زنجيره تامين جهاني را پيش روي خود مي‌بينند.
دليل دعوت پژو از ايران براي پروژه الجزاير
آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي در گفتگو با ايلنا درخصوص دعوت پژو از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در الجزاير گفت: شرکت PSA قرار است در الجزاير کارخانه‌اي مشابه با ايکاپ (کارخانه مشترک ايران خودرو و پژو) تاسيس کند و همان توليدات را نيز در کشور داشته باشد اما مهمترين مشکل آنها اين است که در الجزاير قطعه‌سازي وجود ندارد. وي ادامه داد: فقدان قطعه‌ساز در الجزاير و کشورهاي همسايه آن سبب شده که اين شرکت فرانسوي براي واردات قطعات از ايران برنامه‌ريزي کند. از طرف ديگر کيفيت بالاي توليد و قيمت تمام شده ارزان سبب شده که ايران گزينه بهتري نسبت به ساير کشورهاي منطقه و اروپا براي تامين قطعات باشد.
محبي‌نژاد افزود: در مرحله اول تيراژ اين کارخانه 80 هزار خودرو است که به تدريج افزايش پيدا مي‌کند. در نمايشگاه خودروي آلمان و پراگ نيز مسئولان فرانسوي اعلام کردند که براي تامين قطعات برنامه‌ريزي مفصلي بر روي ايران دارند و صحبت‌هايي نيز با ما کردند. وي خاطرنشان کرد: در کشورهاي آن منطقه مراکش نيز در تامين قطعات وضعيت خوبي دارد و در حال پيشرفت است و در واقع اين کشور جدي‌ترين رقيب ما است اما ما مي‌توانيم با برنامه‌ريزي و هماهنگي بخشي از تامين قطعات رنو، سيتروئن را که در مراکش در حال توليد است را نيز به عهده بگيريم. محبي‌نژاد تصريح کرد: در واقع الجزاير يک مسير ميان‌بر براي صادرات قطعات ما است و ما بايد از اين فرصت کمال استفاده را ببريم.


اعتراف وزير راه و شهرسازي :
گروه راه و مسکن: با توجه به کاهش نسبي مشکلات به وجود آمده از ورود سامانه بارشي اخير به ايران حالا در سطح جامعه سوال‌هاي مختلفي مطرح مي‌شود که يکي از آن‌ها پيرامون چگونگي مديريت بحران اخير در روزهاي گذشته است، موضوعي که برخي انتقادها را به سمت وزير راه و شهرسازي کشانده است. در اين راستا عباس آخوندي که روز شنبه در دستوري رسمي‌به معاون حمل و نقل خود اعلام کرده بود که اين معاونت موظف است در کوتاه‌ترين زمان ممکن گزارش‌هايي را از آخرين وضعيت اقدامات انجام شده به منظور مديريت بحران‌ها در کوتاه‌ترين زمان ممکن به مردم ارائه کند در يادداشتي جديد اين بار خطاب به مردم و درباره انتظارات آن‌ها از اين وزارتخانه صحبت کرده است. وزير راه و شهرسازي در يادداشت خود آورده است که؛ در يادداشت پيشين تحت عنوان "روز سخت راه و شادي برف" توضيح دادم که چگونه اين بحران‌ها در حوزه حمل‌ونقل شکل مي‌گيرند. در آنجا بيان کردم که ساختار حمل‌ونقل کلان‌شهرها و مجموعه امکانات نگاه‌داري و راهبري سيستم‌هاي حمل‌ونقل در ايران در برابر حوادث توان تاب‌آوري بسيار محدودي دارند. در آنجا به سه نکته اشاره کردم. ۱- حمل‌ونقل کشور به‌طوري گسترده‌اي به جاده وابسته است. حتي، براي دسترسي به خدمات هوايي و ريلي همه‌چيز وابسته به جاده است. بنابراين در شرايط بحران، هوا و ريل نمي‌توانند به عنوان شق‌هاي جايگرين عمل کنند. ۲- مجموعه تجهيزات فني مدرن، پشتيباني مالي و سطح مهارت عوامل راه‌داري با طول جاده‌هاي مورد بهره‌برداري که ۲۱۷هزار کيلومتر است تناسب کافي ندارد. ۳- سهم حمل‌ونقل عمومي‌مسافري از کل حمل‌ونقل به‌ويژه در حوزه ريل و باز به‌خصوص در حمل‌ونقل حومه‌اي بسيار اندک است. فقط در راه‌هاي منتهي به تهران شاهد ميانگين تردد روزانه ۵۵۰هزار خودرو هستيم که در چنين موقعيت‌هايي وضعيت بحراني خود را به نمايش مي‌گذارند. مي‌دانم که بلا فاصله گفته خواهد شد که اصلاح همه اين موارد وظيفه شماست. چرا به ما مي‌گويي؟ به اين موضوع نيز در يادداشت ديگري خواهم پرداخت. فعلاً در اين يادداشت بر بحران برف متمرکز خواهم شد.  وزير راه و شهرسازي در اين يادداشت به شش سوال اصلي مردم در رابطه با بحران اخير پاسخ داده که در برخي حوزه‌ها به قبول مشکلات موجود پرداخته و در حوزه‌هاي ديگر نگاهي به تجربه‌هاي مشابه جهاني داشته است. وي بارش برف با ارتفاع ۳۲ سانتي‌متر در مهرآباد، ۷۰ سانتي‌متر در فرودگاه امام خميني (ره) و آزادراه تهران – قم و ۲۳ سانتي‌متر در کرج اشاره کرده و اين سوال را پرسيده است که آيا با اين وجود امکان برقرار نگاه داشتن اين مسيرها وجود داشت يا خير؟ وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که تجربه مشابه کشورهاي توسعه يافته پرداخته و اعلام کرده است که حتي در اين کشورها نيز کاهش ديد افقي موجب مسدود شدن مسيرهاي مختلف مي‌شود و در طول همين سال‌ها و ماه‌هاي گذشته نيز مسيرهاي مختلفي در کانادا و آمريکا به دليل بارش برف مسدود شده‌اند. آخوندي اما با اين وجود پذيرفته که امکان مديريت بهتر وجود داشت و در صورتي که يک فرماندهي واحد تمام امکانات کشور را بسيج مي‌کرد، مي‌شد با سرعت بيشتري کار را پيگيري کرده که از اين‌رو اين مديريت نياز به بازخواني خواهد داشت. وي در محور سوم صحبت‌هاي خود به انتقاد از نرسيدن منابع مالي به سازمان راهداري پرداخته است. به گفته وزير راه و شهرسازي تنها براي استان تهران نياز به ۲۰۰ دستگاه دو منظوره برف‌روب – نمک‌پاش وجود دارد و اين در حالي است که اين سازمان بخش زيادي از اين نياز را در اختيار ندارد و حتي ماشين‌هاي موجود نيز عمر بسيار بالايي دارند. آخوندي اين را هم گفته که وزارت راه و شهرسازي به شکل جدي پيگير نوسازي ناوگان راهداري بوده است، اما با وجود قيد شدن بودجه ۵۰۰ ميلياردي در قوانين بودجه سال‌هاي گذشته عملا بخش قابل توجهي از اين منابع تخصيص نيافتند و حتي از محل افزايش نرخ گازوئيل نيز هيچ رقمي‌به سازمان راهداري نرسيده است. سوال ديگري که وزير راه و شهرسازي به آن پاسخ داده چرايي مسدود نشدن آزادراه‌هاي تهران – قم و تهران – کرج بيش از آغاز بارش سنگين برف است. وي در اين رابطه ضمن آنکه مسئوليت اين موضوع را به پليس ارجاع داده و البته از اخطارهاي مکرر پليس و سازمان راهداري براي عدم ورود به اين جاده‌ها سخن گفته اما از تقاضاي قابل توجه خودروها براي ورود به اين جاده‌ها خبر داده است که متوقف کردن آنها صرفا به شکل‌گيري صف‌هاي طولاني در پشت عوارضي منجر شده و تردد در شهر تهران را نيز مختل کرده است. جداي از آن درباره آزادراه تهران – کرج با توجه به خروجي‌ها و ورودي‌هاي متعدد کمتر مسدود کردن اين مسير اجرايي نيست. آخوندي در آخرين بخش از يادداشت خود به اين سوال پاسخ داده که چرا وقتي امکان حرکت و پرواز در دو فرودگاه تهران وجود نداشت، اين فرودگاه‌ها باز باقي ماندند و تعطيل نشدند. وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال گفته که در شرايط بحران سازمان هواپيمايي دو گزينه پيش‌روي خود دارد يکي باز باقي ماندن فرودگاه‌ها و از سرگيري پروازها در اولين فرصت و ديگري تعطيلي فرودگاه تا بهبود دوباره شرايط. وي گفته که هرچند راهکار دوم براي مسئولان فرودگاه شرايط راحت‌تري را فراهم مي‌کرد، اما سابقه نشان داده که کشور تحمل سه روز تعطيلي دو فرودگاه اصلي خود را ندارد، زيرا به طور ميانگين روزانه ۴۰۰ پرواز در مهرآباد و ۱۶۰ پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) انجام مي‌شود که تعطيلي سه روز منجر به لغو نزديک به ۱۷۰۰ پرواز مي‌شد که آثار تاخيري آن به شدت در روزهاي بعد خود را نشان مي‌داد. براي مقايسه با ديگر کشورها بار ديگر پايين بودن تعداد هواپيما و پيري ناوگان ايران را لحاظ کند، بنابراين هرچه تعداد لغو پروازها بيشتر مي‌شد آثار بعدي آن بر ساير پروازهاي برنامه‌ريزي شده افزايش مي‌يافت و ميزان نارضايتي را بالا مي‌برد. پايين بودن ظرفيت هتل‌هاي ايران نيز موضوع ديگري است که لغو پروازهاي بين‌المللي را با اما و اگر مواجه مي‌کرد.
آخوندي در پايان گفته که در فضاي اين چنيني يک تعارض اخلاقي وجود دارد که از يکسو دفاع از تلاش فداکارانه همکاران به هيچ وجه براي افکار عمومي‌که دچار ناراحتي شدند مورد قبول نيست و از سوي ديگر سرزنش همکاران براي همراهي با فضاي عمومي‌نيز خلاف مروت است و آنها را از فداکاري در موقعيت‌هاي مشابه آينده باز مي‌دارد.
۱۲ هزار ميليارد تومان بدهي مستقل داريم 
همچنین صبح ديروز (يکشنبه، 15 بهمن ماه) نشست فراکسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلامي‌با حضور نمايندگان عضو فراکسيون و وزير راه و شهرسازي برگزار شد.
در آمريکا با بارش برف، فرودگاه‌ها بسته مي‌شود
در اين جلسه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با اشاره به برف اخير و با بيان اينکه در آمريکا نيز با بارش برف جاده‌ها و فرودگاه‌ها بسته مي‌شود  اظهار کرد: در فرودگاه مهرآباد ۳۲ سانتي متر برف و درجه حرارت منفي ۱۴، در فرودگاه امام بارش برف ۷۰ سانتي متر، درجه حرارت منفي ۱۲ درجه و در جاده کرج ميزان برف ۲۳ سانتي متر و درجه حرارت منفي ۱۳ بود که در چنين شرايطي همانند شرايط عادي اقدامات صورت نمي‌گيرد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در فرودگاه مهرآباد ديد کمتر از ۳۰۰ متر بود که براي پرواز به ۸۰۰ متر ديد نياز است، فرودگاه بسته شد کسي نمي‌تواند فرودگاه را ببندد، جاده قم نيز در محدوده فرودگاه امام که بارش ۷۰ سانتي متر بود، گفت: مي‌شد بهتر از اين عمل کرد، اما معتقد به اين نيستيم که بدون ايراد کار‌ها را انجام مي‌دهيم و نياز به نوسازي تجهيزات است. وي ادامه داد: ۱۰ محور شرياني به تهران داريم که روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد و خارج مي‌شود، ۹۲۱ کيلومتر جاده به تهران وصل مي‌شود که نياز به ۲۰۰ دستگاه برف روب و نمک پاش دارد اين در شرايطي است که ما ۹۶ دستگاه با عمر بالا داريم و تنها ۵۵ دستگاه از آن‌ها عملياتي بودند. آخوندي تصريح کرد: براي اينکه جاده قم را نگهداري کنيم شخصا با پيمانکار تماس گرفتم تا گريدر‌هاي خود را به جاده بياورد، کل گريدر‌هاي فعال در جاده قم به طول ۱۳۰ کيلومتر، ۶ دستگاه بود، اگر مي‌خواهيد اقدامي‌داشته باشيد در زمان بودجه داشته باشيد، تاب آوري کشور در برابر حوادث پايين آمده است و با يک زلزله ۵ ريشتري راه‌هاي تهران بسته شد.
 بودجه راهداري به اندازه خريد يک لودر هم نيست
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه مديريت راه‌هاي به ۸ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد که کل بودجه ما ۲ هزار ميليارد ريال است و همه آن نيز تخصيص داده نمي‌شود، ادامه داد: براي نوسازي کل ناوگان راهداري در سال ۹۳، ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۱۰۰ ميليارد آن تخصيص يافت، در سال ۹۴ مجلس ۶۰۰ ميليارد براي نوسازي در نظر گرفته شد که هر ۳ سال تخصيص آن صفر بود. کل اعتبار نوسازي ناوگان راهداري در بودجه سال جاري ۹۰۰ ميليون تومان است که براي خريد يک لودر هم کافي نيست.
وي با تاکيد بر اينکه مسئوليت بستن جاده‌ها به عهده وزارت راه و شهرسازي نيست، وظيفه ما زيرساخت است، عنوان کرد: ۳ محور ساوه، قم و کرج درگير انسداد بودند که از اين سه محور ۳۸۳ هزار خودرو وارد تهران شد، از شروع برف ۳۰۰ هزار خودرو از تهران خارج که ۸۰ هزار خودرو بدون سرپناه در تهران باقي ماند. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در چنين شرايطي در اروپا فرودگاه‌ها را سه روز مي‌بندند و بعد از پاکسازي کامل مجددا فرودگاه‌ها را باز مي‌کنند، گفت: در ايران هيچ راه جايگزيني غير از دو فرودگاه مهرآباد و امام (ره) نداريم و بستن ۳ روزه براي منطقه‌اي است که صد‌ها راه، راه آهن و مترو دارد، کل امکان هتل در فرودگاه امام ( ره) ۴۰۰ اتاق است.
 منابع وزارت راه در حال گرايش به صفر است 
وي در پايان خاطرنشان کرد: منابع ما در حال گرايش به صفر است و در سال ۹۷ از ۸ هزار ميليارد بودجه ما به حدود ۵ هزار ميليارد کاهش يافته در حالي که ۱۲ هزار ميليارد تومان بدهي مستقل داريم.  در ادامه اين جلسه سيد مهدي فرشادان نماينده مردم سنندج و ديواندره در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه بارش برف بسياري از افراد را دچار مشکل کرد، گفت: در فرودگاه حضور داشتند که هيچ برنامه‌اي براي اسکان مسافران وجود نداشت و در 50 کيلومتري تهران برف و يخ ايجاد ترافيک کرده بود و کسي نيز حضور نداشت که به مردم کمک کند.
 استعفاي شما چقدر صحت دارد؟
همچنين حسين مقصودي نماينده مردم سبزوار، جغتاي، جوين، خوشاب در مجلس شوراي اسلامي‌نيز در ادامه جلسه با اشاره به اينکه استعفاي شما چقدر صحت دارد، ادامه داد: در حوزه سبزه وار در بارش برف مردم و سپاه طي 24 ساعت مشکل را برطرف کردند، معاونين شما با شما همراه نيستند زيرا هيچ کدام از نامه‌هايي را که دستور داده‌ايد را عملي نمي‌کنند.شهرام کوسه غراوي نماينده مردم مينودشت، کلاله، مراوه تپه، گاليکش در مجلس شوراي اسلامي‌نيز در ادامه جلسه با تاکيد بر اينکه اگر دوباره چنين شرايطي صورت بگيرد بايد چه اقدامي‌انجام دهيم، عنوان کرد: آيا بايد شرايط به همين گونه ادامه داشته باشد پس مديريت ما چگونه است؟ قاسم احمدي لاشکي نماينده مردم نوشهر، چالوس در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه برخي مشکلات به مديران برمي‌گردد، گفت: در زمان بارش برف جاده چالوس بسته نشد، زيرا مديران آن امکانات موجود مردمي‌را نيز به کار گرفتند، در دوران آقاي احمدي نژاد 3 هزار و 800 دستگاه را به بهانه خصوصي‌سازي واگذار کردند.
15 درصد سهم فاينانس کشور تامين شد
مهرداد بائوج لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي‌نيز در ادامه جلسه با اشاره به اينکه سهم حمل و نقل جاده‌اي در کشور ما بالا است و بايد اين موضوع را حل کنيم، عنوان کرد: روز شنبه اتفاق بزرگي در مجلس افتاد که 15 درصد سهم فاينانس کشور تامين شد و اين مسئله آزمون بزرگي براي وزارت راه و شهرسازي است. در پايان جلسه محسن بيگلري نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه از شرکت فرودگاه‌هاي کشور گلايه شديدي دارم، اظهار داشت: بعد از گذشت 2 سال ساخت فرودگاه سقز آغاز نشده و همچنين بعد از گذشت 6 ماه از دستور وزير راه و شهرسازي نيز اقدامي‌صورت نگرفته است.


پاسخ‌هاي وزير نفت به پرسش‌هاي روزنامه «تجارت»
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: وزير نفت در پاسخ به سوال روزنامه تجارت درباره ادعايي مبني بر فروش يک ميليون بشکه به روسيه در ازاي دريافت هواپيماي جنگنده، گفت: فروش نفت به روسيه در ازاي دريافت جنگنده دروغ است.
بيژن نامدار زنگنه در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: در زمينه نفت بايد از توليد حرف زد، ما يکسري اولويت‌هايي داريم که براي ما ملاک هستند و آنها را به مجلس ارائه کرده‌ايم.
وي افزود: در ١٠ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال ٩٥، از نظر توليد نفت خام ١٦٥ هزار بشکه افزايش توليد و ٦٩ هزار بشکه افزايش صادرات داشته‌ايم، البته نسبت به ٥ ماهه سال ٩٥ يک ميليون و ١٨٩ هزار بشکه افزايش توليد داشته‌ايم.
وزير نفت با بيان اينکه بعد از برجام ميزان توليد و صادرات نفت يک ميليون بشکه افزايش يافت، افزود: در سال ٩٥ توليد در غرب کارون ١٦٠ هزار بشکه بود که امسال به ٣٠٥ هزار بشکه رسيده و براي اولين بار در لايه نفتي پارس جنوبي و ياران جنوبي و آذر ٦٣ هزار بشکه توليد داشتيم.
وزير نفت با بيان اينکه توليد از ميادين مشترک در اولويت ما است، گفت: در اين ٤ سال تکليف تمام ميادين روشن مي‌شود يا توسعه داده و يا به پيمانکار مي‌دهيم.
زنگنه گفت: در بخش گاز در سال ٩١، ٢٨٥ ميليون متر مکعب از پارس جنوبي توليد داشتيم. اين ميزان در دي ماه پارسال به ٤٧٠ ميليون متر مکعب رسيد و دي ماه امسال به ٥٥٣ ميليون متر مکعب رسيد؛ يعني ٢ برابر سال ٩١ و ٨٣ ميليون متر مکعب بيشتر از سال گذشته است.
زنگنه بيان کرد: امسال با همين ٨٣ ميليون متر مکعب از سرما عبور کرديم. در عين حال که افزايش صادرات داشتيم و واردات نداشتيم و محدوديتي هم براي صنايع نداشتيم.
وي افزود: ما در فروردين سال گذشته شش فاز جنوبي را افتتاح کرديم و براي سال آينده نيز معادل پنج فاز به توليد خواهيم رسيد.
زنگنه تصريح کرد: براي سال 97 فازهاي 13، 22، 23، 24 و نيمي‌از فاز 14 به بهره‌برداري خواهد رسيد و فقط يک واحد از فاز 14 و 11 باقي مي‌ماند. وي درباره بهره‌مندي خانوارها از گاز بيان کرد: تا دي ماه 96، 76 درصد جمعيت روستايي و 92 درصد کل کشور از گاز برخوردار شده‌اند. در حالي که اين رقم در سال 91 در بخش روستايي 76 درصد بوده است.
وزير نفت همچنين به تحويل گاز به نيروگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 92، 42 درصد سوخت تحويلي به نيروگاه‌ها مايع بود اما سال جاري علي‌رغم اينکه ميزان مصرف 9 درصد اضافه شده اميدواريم که مقدار سوخت مايع به زير 10 درصد برسد.
* توافق ايران با روسيه براي تحويل يک ميليون بشکه نفت در روز به روس‌ها در ازاي تحويل 500 فروند سوخو، دروغ محض است
وزير نفت درپاسخ به «تجارت» درباره ادعايي مبني بر فروش يک ميليون بشکه به روسيه در ازاي دريافت جنگنده گفت: اين سخنان دروغ مطلق است، سلاح طبق سياست‌هاي خودش خريداري مي‌شود، نفت هم طبق سياست‌هاي خودش فروخته مي‌شود، عمليات تهاتر نداشته‌ايم. ايران و روسيه صرفا در حوزه صنايع نفت و گاز با يکديگر همکاري مي‌کنند.
در حال مذاکره با کره جنوبي براي حل مشکل دريافت پول هستيم
وي درباره فروش نفت به چين و کره و دريافت پول اظهار داشت: پولمان را از چين به صورت يورو دريافت مي‌کنيم اما براي انتقال آن مشکل داريم. از کره هم بخشي را به صورت وون و بخشي از پول را به صورت يورو دريافت مي‌کنيم که براي حل اين مساله درحال مذاکره هستيم.
خروج نيروهاي نظامي‌بستگي به تصميم خودشان و فرماندهي دارد
زنگنه در پاسخ به ايلنا درباره دستور رهبري مبني بر خروج نيروهاي نظامي‌از اقتصاد توضيح داد: قرارگاه خاتم در فازهاي متعدد کار کرده که سال آينده تمام مي‌شود. قرارگاه در کارهاي لوله‌کشي، خطوط و NGL حضور داشته که خروج شان بسته به تصميم خودشان و فرماندهي است.
وي درباره موضع صادرات گاز گرجستان بيان کرد: بنده خبر ندارم، خيلي مراجعه مي‌کنند که گاز شما را خريداريم اما فقط حرف است، برخي مي‌گويند سواپ مي‌کنيم و يا تبديل به برق مي‌کنيم، هر وقت به جايي برسيم که بتوانيم به پول برسيم وارد مذاکره جدي مي‌شويم.
موضوع صادرات گاز به پاکستان بايد وارد دعواي حقوقي شود
 زنگنه درباره صادرت به پاکستان نيز گفت: ما خرج عظيمي‌کرديم و لوله را تا لب مرز رسانديم، پاکستان به تعهدات قراردادي خودش عمل نکرده، از نظر ما بايد وارد پيگيري حقوقي شود و البته سياسي هم هست، بايد تصمي‌گيري کرد و در کل از نظر شرکت نفت بايد بايد دعواي حقوقي شود و مجموعه مسائل ديده شود.
ترکمنستان ادعاي طلب از ما دارد، ما مي‌گوييم به ما خسارت زده‌اند
وي همچنين به مسئله واردات گاز از ترکمنستان اشاره و تصريح کرد: اين کشور پارسال زمستان گاز را قطع کرد امسال ما هم واردات نداريم، فقط در مقطعي سواپ شد، جا باز است که سواپ شود به عنوان همسايه علاقه منديم که با آنها کار کنيم اما آنها به داوري بابت اينکه طلب دارند از ما شکايت کرده اند،ما اعتقاد داريم که خسارت زده‌اند و اين دو موضوع بايد يک جا ديده شوده و تسويه حساب شود.
 قرارداد توتال طبق زمان‌بندي جلو مي‌رود
وي درباره قرارداد باتوتال CNPC و پتروپارس در فاز 11 گفت: به صراحت اعلام مي‌کنم که اين قرارداد طبق زمان‌بندي جلو مي‌رود. زنگنه درباره احتمال خروج توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي گفت: شما که در فرانسه هستيد از خودشان بپرسيد. وي ادامه داد: توتال با من مذاکره داشته و در مذاکره هم کاملا جدي بوده است. روند قرارداد هم مشخص است. اما بي ثبات کردن بازار توسط ترامپ بي تاثير نيست. البته مي‌گويند زير بار زور نمي‌رويم مگر اينکه خيلي پرزور باشد، اين را نمي‌دانم. زنگنه ادامه داد: ما حدود 20 قرارداد با خارجي‌ها در دست مذاکره داريم که برخي از آنها اولويت بيشتري دارند.
وي درباره طرح پنج ميليارد دلاري که قرار است به شرکت‌هاي داخلي ارجاع شود، اظهار داشت: در اين طرح قرار است که 20 قرارداد و مناقصه برگزار شود. مقدمات آن پيش مي‌رود و پول آن هم به اين صورت است که اوراق مشارکت ارز ريالي عرضه شود و ظرف دو سال يعني در سال‌هاي 98 و 99 به نتيجه خواهد رسيد. بخشي از هزينه‌هاي آن نيز از محل درآمد خودشان است. زنگنه درباره پروژه‌هاي مربوط به پتروشيمي‌نيز اظهار داشت: تعدادي از طرح‌ها در فروردين امسال همزمان با فازهاي پارس جنوبي افتتاح شد که ارزش توليد آنها دو ميليارد دلار بوده، امسال نيز تعدادي پتروشيمي‌جديد افتتاح خواهد شد.
وي با بيان اينکه در سال 95، 5.1 ميليون تن فروش داخلي پتروشيمي‌داشته‌ايم اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود که اين رقم در سال جاري به شش ميليون تن برسد که 17 درصد رشد داشته و به معناي اين است که تقاضاي داخلي بيشتر شده و صنايع پايين‌دست داخلي فعال شده‌اند.
وزير نفت درباره رقم توليد بنزين نيز اظهار داشت: در سال جاري نسبت به سال گذشته 16.5 ميليون ليتر بنزين بيشتر توليد کرده‌ايم که 12 ميليون ليتر از آن مربوط به ستاره خليج فارس بوده و اميدواريم فاز دوم پالايشگاه ستاره تا آخر سال به نتيجه برسد. برنامه اين است که واحد تقطير پالايشگاه طي روزهاي آتي وارد مدار شود و تا سال آينده هر سه فاز وارد مدار شود.
وي درباره صادرات گاز به عراق بيان کرد: خط صادراتي گاز از مسير بصره و نفت‌شهر آماده شده از خط بصره هنوز طرف عراقي آماده نيست اما از نفت‌شهر 13 ميليون متر مکعب صادرات داشتيم.
توضيح پيرامون دزدي از بخش مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت
مقام عالي وزارت نفت درباره اختلاس نفتي در شرکت اکتشاف توضيح داد: فردي که اختلاس کرده فرار کرده و موضوع از طريق قوه قضائيه و پليس بين الملل دنبال مي‌شود. کار او قابل دفاع نيست. ما هيچ مورد مشابهي تاکنون نداشته‌ايم که کسي از خزانه شرکت دزدي کند و اين نشان مي‌دهد که در سيستم‌هاي نظارتي از جمله اطلاعات، ديوان محاسبات، سازمان بازرسي و حسابرسي اشکال وجود دارد.
وي ادامه داد: اين فرد هشت سال کار اختلاس را انجام مي‌داد و اين نشان مي‌دهد که جايي از سيستم اشکال دارد. او فردي زيرک بود و از همکاران خود نيز پول قرض مي‌گرفت که کسي شک نکند اما در هر صورت ما اميدواريم که برگردد و اموال بيت‌المال به کشور بازگردانده شود.
 فعلا توليد نفت از خزر اقتصادي نيست
زنگنه درباره توليد نفت از خزر بيان کرد: فعلا توليد نفت از خزر اقتصادي نيست اما در هر صورت ما بايد سهم و جايگاه خود را احصاء کنيم ولي توليد نفت از خزر گران است و 30 دلار در هر بشکه هزينه در بر دارد. تاکنون با لوک اويل و يک شرکت نروژي و آذربايجان مذاکره کرده‌ايم اما حفاري در آب‌هاي عميق که هيچ دسترسي به آب‌هاي آزاد ندارد سخت است و به تنهايي يک کشور نمي‌تواند اين کار را انجام دهد. 
در نفت تبديل وضعيت و استخدام نداريم
وزير نفت درباره ايجاد شغل توسط وزارت نفت گفت: ما در نفت تبديل وضعيت و استخدام نداريم. اشتغال بايد در صحنه عمومي‌فعاليتهاي صنعت نفت ايجاد شود. ساخت تجهيزات در داخل به معناي ايجاد 600 – 700 هزار شغل است. مثل طرح‌هايي که اعلام کردم براي نگهداشت و افزايش توليد داريم که با تاکيد بر ارجاع کار به نيروهاي داخلي و خريد تجهيزات ايراني داريم که حداقل 100 هزار شغل ايجاد مي‌کند.
زنگنه ادامه داد: من طرح نوسازي تاسيسات فرسوده صنعت نفت را داده‌ام که دهها ميليارد پول مي‌خواهد. پول را ما مي‌دهيم و در قبال آن کار ايجاد مي‌شود. همچنين با ايجاد هر چاه و استقرار دکل حفاري، 250 تا 300 شغل ايجاد مي‌شود. يعني با فعال شدن 100 دکل حفاري تا 30 هزار شغل ايجاد مي‌شود.
آخرين خبر از دريافت طلب از بابک زنجاني
وزير نفت درباره بدهي بابک زنجاني نيز گفت: حکم دادگاه ۱.۹ ميليارد يورو بوده است. اما ما ۱.۵ ميليارد يورو ديگر هم دادخواست داده ايم.
وي ادامه داد: تاکنون زنجاني معادل ۲۰۰۰ ميليارد تومان اموال به ما داده و هر روز از طرف او مي‌گويند پرداخت مي‌کند. ما اعتقاد داريم احتمال پرداخت اين مبلغ کمتر از يک درصد است اما چون يک درصد آن هم مبلغ بالايي است همه مي‌گويند تامل کنيد.
فضاي سياسي براي افزايش قيمت بنزين مناسب نبود
وي درباره افزايش قيمت بنزين اظهار داشت: براي افزايش قيمت فضاي سياسي مناسب نبود برخي در مجلس نگران شدند اما همه قبول دارند که قيمت بنزين بايد افزايش پيدا کند. در همه جاي دنيا قيمت بنزين و گازوئيل يکي است. درباره افزايش قيمت بنزين مساله افزايش درآمد نبود بلکه اجرايي شدن سياست‌هاي انرژي و صرفه‌جويي در مصرف بوده است.
عدم بازگشت پول‌هاي نفتي ربطي به برجام ندارد، سياست‌هاي امريکا دخيل است
وي درباره سوالي مبني بر پول‌هاي بلوکه نفتي توضيح داد: عدم بازگشت برخي از پول فروش نفت به کشور ربطي به برجام ندارد. مربوط به تحريم و يا اقدامات محدودکننده آمريکاست. در حال حاضر هيچ ممنوعيت بانکي و شرکتي به لحاظ قانوني براي کار با ما وجود ندارد. اما برخي بانک‌ها سهام آمريکايي دارند و برخي نيز سهام آمريکايي ندارند اما ترنس اکشن دلار زياد است و ريسک نمي‌کنند. بنابراين ربطي به برجام ندارد، نمي‌خواهند با ما کار کنند.
 اگر برجام نبود نه مي‌توانستيم نفت بفروشيم و نه شش فاز پارس جنوبي را راه‌اندازي کنيم و نه اينکه ستاره خليج فارس را داشتيم
زنگنه ادامه داد: اگر برجام نبود نه مي‌توانستيم نفت بفروشيم و نه شش فاز پارس جنوبي را راه‌اندازي کنيم و نه اينکه ستاره خليج فارس را داشتيم. برجام گير ندارد يک سري از طرح‌ها را آمريکا تحريم کرده و شرکت‌ها خودشان نمي‌آيند و برخي نيز مربوط به FATF و پولشويي است که بايد حل شود.
وي تصريح کرد: ما همچنان در مسائل بانکي و موضوعاتي که مربوط به حمايت از تروريسم مطرح مي‌شود گير داريم در حالي که ما خودمان قرباني تروريسم هستيم. در اين خصوص دنيا قواعدي گذاشته که برخي شرکت‌ها قبول نمي‌کنند با ما کار کنند مي‌گويند فرآيند آن بايد طي شود. مثلا ما براي پولي که بابت صادرات گاز به عراق بايد دريافت کنيم مشکل داريم. عراق کوچک‌ترين تعاملي نمي‌کند و ما پول را با مشکل دريافت مي‌کنيم.
وي درباره دريافت پول از چين نيز گفت: پول نفتي که به چين مي‌فروشيم را دريافت مي‌کنيم اما در مسيري که پول به ذي‌نفع برسد پنج يا شش درصد بايد هزينه شود اما پول قفل نشده، يک زماني ما حتي به اصل پول هم دسترسي نداريم اما اکنون فقط درصدي ريزش داريم که بايد مردم و رسانه‌ها کمک کنند تا بتوانيم از اين مشکلات عبور کنيم. ضمن اينکه ما نمي‌توانيم تافته جدابافته زندگي کنيم. بايد بتوانيم محدوديت‌هايي را که دشمنان براي ما درست کرده‌اند برداريم.
زنگنه همچنين گفت: فعاليت سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) براي تمديد توافق اين سازمان کوتاه مدت است و مسئله مربوط به افزايش ظرفيت توليد يک موضوع بلندمدت است. هر کشوري که براي توليد نفت ظرفيت سازي کند، برنده خواهد بود. نفت، گاز و زغال سنگ تا سال 2020 همچنان سوخت نخست دنيا هستند. در گزارش‌هاي بلندمدت آمده است که مصرف سوخت به طور مطلق بالا مي‌رود و سهم سوخت‌هاي فسيلي با اندکي تغيير مي‌يابد.
وزير نفت همچنين اظهار داشت: رسانه‌ها به‌طور جدي وارد بحث ايجاد شرکت‌هاي زنجيره‌اي توزيع سوخت (برندينگ) نشدند و اگر موضوعي را مطرح کردند بيشتر تخريب بود تا نقد. برنامه ما اين بود تا با اجراي طرح ايجاد شرکت‌هاي زنجيره‌اي توزيع سوخت (برندينگ) روال بهتري بر جايگاه‌هاي عرضه سوخت حاکم شود. درباره تمديد توافق اوپک بايد تا نشست ژوئن اين سازمان صبر کرد. اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمديد نشود، ايران ظرف مدت کوتاهي مي‌تواند صادرات نفت را از محل ميادين غرب کارون افزايش دهد. ايران تاکنون به احترام توافق اوپک خويشتنداري کرده و ميزان صادرات خود را افزايش نداده است.
 قرارداد فروش گاز به شرکت نروژي فعلا منتفي است
وي همچنين گفت: قرارداد فروش گاز به شرکت نروژي IFLNG به منظور توليد ال‌ان‌جي در مراحل تصويبي در عمل رد شد، اين قرارداد فعلا منتفي است.
 قوه قضاييه مسئوليتي براي اعلام دوتابعيتي‌ها ندارد
وي همچنين اظهار داشت: قوه قضاييه مسئوليتي براي اعلام دوتابعيتي‌ها ندارد و مسئوليت تحقيق در اين باره به عهده وزارت اطلاعات است.
وزير نفت درباره تامين سوخت گفت: با خودروسازان هماهنگ شده است که از تيرماه بعضي خودروها توليد نشود. اما واقعيت اين است که با اين ميزان افزايش توليد خودرو و افزايش مصرف سوخت، حتي با واردات هم نمي‌توان پاسخگوي تامين سوخت بود. توليد بنزين يورو چهار در سال 92، روزانه 2.1 ميليون ليتر بود که کنون به 25 ميليون ليتر در روز رسيده است.
مشکل نقل و انتقال پول از جايگاه‌هاي سوخت را حل مي‌کنيم
به دنبال توقف خريد اعتباري بنزين در جايگاه‌هاي عرضه سوخت و مشکلاتي که براي جايگاهداران ايجاد شد، در همين زمينه زنگنه در نشست خبري خود با خبرنگاران اظهار داشت: در حال بررسي هستيم تا تاخيري که در تسويه حساب کارت‌هاي اعتباري در جايگاه‌ها ايجاد شده با آقاي سيف حل شود. زير نفت در خصوص تعلل برخي بانک‌ها در پرداخت پول جايگاه‌هاي سوخت گفت: اقدامات اخير بانک مرکزي باعث شده پول آن‌ها با تاخير وارد حساب جايگاه داران مي‌شود که اين تاخير با توجه به فروش بالاي جايگاه‌ها مشکل ساز شده است. او افزود: جايگاه‌ها روزانه بالاي 100 ميليارد تومان فروش روزانه دارند و بايد ظرف 48 ساعت حساب خود را با پالايش و پخش تسويه کنند.


شهرداري انتظارات مردم را برآورده نکرده است
گروه اجتماعي: «بايد معترف بود در شش ماه سپري شده از دوره مسئوليت شهردار منتخب، انتظار عمومي‌از تحول در مديريت شهري برآورده نشده است.» اين صحبت را رئيس شوراي شهر تهران روز گذشته مطرح کرد. انتقاد از کندي روند تحول در مجموعه شهرداري تهران به صحن شوراي شهر نيز کشيده شد. اگر تا پيش از اين چهره‌هاي اصولگرا و منتقد شورا و شهردار جديد نسبت به برخي اتفاقات در مجموعه مديريت شهري پايتخت انتقاد مي‌کردند، حالا اين موضوع در صحبت‌هاي برخي از اعضاي شوراي شهر نيز شنيده مي‌شود. ديروز و در حالي که بررسي لايحه بودجه سال 97 شهرداري تهران در دستور کار قرار داشت، محسن‌هاشمي‌رئيس شوراي شهر نسبت به کند بودن تحولات در شهرداري تهران و اينکه هنوز انتظارات عمومي‌در اين زمينه برآورده نشده گلايه کرد. محسن‌هاشمي‌در چهل و سومين جلسه شوراي اسلامي‌شهر تهران با بيان اينکه انقلاب اسلامي‌يک تجربه تاريخي بود، گفت: تجربه‌اي که مانند ساير تجربه‌هاي يک ملت، توام با سعي وخطا، دستاوردها و هزينه‌ها، موفقيت‌ها و شکست‌ها، افتخارات و تاسف‌ها، لبخندها و اشک‌ها، تصميمات درست و اقدامات اشتباه و خرسندي‌ها و حسرت‌هاست. اگر امروز با آگاهي و تجربه بتوانيم به سال ۱۳۵۷ باز گرديم قطعا به گونه‌اي ديگر و با عملکرد بهتري آن شرايط را سپري مي‌کنيم اما افسوس که زمان به عقب بازنمي‌گردد و تجربيات گذشته مي‌تواند نشانگر آينده باشد. رئيس شوراي شهر تصريح کرد: اکنون ما وارث اين تجربه گران‌سنگ و پرهزينه هستيم، شرط عقل آن است که نقاط قوت و مثبت اين تجربه را حفظ وتثبيت کنيم و نقاط ضعف و اشتباهات آن را مايه عبرت و تجربه قرار دهيم، امروز نيز مانند گذشته صداي نارضايتي و اعتراض مردم را که با مشکلات شديد معيشتي و مطالبات پاسخ داده نشده اجتماعي، فرهنگي و سياسي را مي‌شنويم. رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه انتظارات مردم از جمهوري اسلامي‌و انقلابي که با هزينه‌هاي فراوان و تقديم صدها هزار شهيد به ثمر نشسته و حفظ شده است، با عملکرد فعلي سه قوه و ساير دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول فاصله و شکاف عميقي دارد، گفت: به جاي اينکه يکديگر را متهم نموده و اعتراضات مردم و مشکلات و نارضايتي آنان را همانند ساير مسايل به موضوع مناقشه سياسي تبديل کنيم، بهتر است آن را بشنويم و هر شخص، گروه يا دستگاه و نهادي، قصور و تقصير خود را در رقم زدن وضع موجود بپذيرد.‌هاشمي‌افزود: تزريق نااميدي و تنش به جامعه، نه تنها دواي درد آن نيست بلکه به جاي آنکه مرهم و مسکني بر اين زخم عميق و کهنه باشد، نمک پاشيدن بر آن است. وي اظهار کرد: اکنون دهه چهارم انقلاب به پايان رسيده، انتظار مردم از ما مسئولان، پرهيز از برگزاري جشن‌ها و مراسم‌هاي پرهزينه و تشريفاتي و بازگشت به شعارها و روحيات ابتداي انقلاب است که پيوند عميقي ميان مردم و مسئولان وجود داشت. رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه بايد صداي مردم را بشنويم، قبل از آنکه براي شنيدن دير شده باشد و اينگونه اقدامات ديگر اثرگذار نباشد، اصلاح و خدمت صادقانه و خالصانه را شتاب ببخشيم، گفت: امروز همه حوزه‌هاي عمومي‌با نارضايتي مردم مواجه است، از شرايط اقتصادي و بي‌ثباتي قيمت ارز تا وضعيت قضايي، عملکرد قوه مقننه و نهادهاي فرهنگي و اجتماعي. در اين زمينه حوزه مديريت شهري نيز خالي از اشکال و ضعف نيست و بايد معترف بود در ۶ ماه سپري شده از دوره مسئوليت شوراي پنجم وشهردار منتخب آن، انتظار عمومي‌از تحول در مديريت شهري برآورده نشده و آنگونه که بايد مديريت شهري در انجام وظايف خود فعال عمل نکرده است.‌هاشمي‌در پايان ابراز اميدواري کرد: سي و نهمين دهه فجر متفاوت و موثرتر از سال‌هاي قبل سپري شود و اگر ورود به سن چهل سالگي براي انسان، بايد همراه با اوج عقلانيت و پختگي فرد باشد براي انقلاب نيز ورود به سن چهل سالگي بتواند پويايي، بالندگي، نقدپذيري و عقلانيت بيشتري از گذشته را به همراه بياورد.


یادداشت
ونگ هويي
چاينا ديلي

به نظر مي‌رسد رئيس جمهور آمريکا دونالد ترامپ درباره از بين بردن تمامي‌ميراث جانشين خود باراک اوباما مصمم است. پس از خروج از توافق تجارت آزاد ترانس پاسيفيک و توافق اقليمي‌پاريس ، حال نوبت به فشار دربخش "جهاني بدون سلاح هسته اي" است. اگرچه دولت ترامپ استراتژي هسته‌اي خود را در ماه فوريه اعلام مي‌کند بررسي پيش نويس آن که در رسانه‌ها منتشر شد باعث انتقادهاي زيادي شده است و اين پيام را مي‌رساند که ايالات متحده به جاي کاهش نقش هسته‌اي به دنبال گسترش قابليت‌هاي هسته‌اي خود است. ترامپ در سخنراني خود تلاشي براي پنهان کردند خواسته‌هاي خود نکرد و اعلام کرد آمريکا نيازمند قدرت نظامي‌بي همتا و مدرنيزه کردن و بازسازي زرادخانه‌هاي هسته‌اي است.منطق پشت تصميم آمريکا درباره توسعه تسليحات ضعيف شده هسته‌اي شايد به اين دليل باشد که تسليحات کنوني آمريکا براي استفاده بسيار بزرگ و مرگبار است.آمريکا به جاي آزادي جهان از تهديد سلاح هسته‌اي ، به احتمال جنگ هسته‌اي در آينده مي‌افزايد. پيشنويس استراتژي هسته‌اي آمريکا تهديدات شيمايي ، بيولوژيک، فضايي و سايبري را به همراه دارد و آمريکا با استفاده از کلاهک‌هاي ضعيف شده هسته‌اي مي‌تواند چالشي امنيتي براي آينده باشد.اگر چنين سناريويي اتفاق بيافتد قانون نانوشته درباره استفاده از سلاح هسته‌اي تغيير مي‌کند و نتايج بدي به دنبال دارد که حتي آمريکا نمي‌تواند آنرا تحمل کند.سياست هسته‌اي آمريکا زنگ خطر در سراسر جهان را به صدا درمياورد و تلاش جهان براي خلع و عدم گسترش سلاح هسته‌اي را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.به جز ترس جنگ هسته‌اي جهان وارد مسابقه تسليحات هسته‌اي مي‌شود.
ترجمه: فاطمه مهتدي


رئیس جمهور آمریکا به دنبال آتش افروزی در شبه جزیر کره
گروه بين الملل: در شرايطي که تنش‌ها در شبه جزيره کره در هفته‌هاي گذشته روند کاهشي داشته و فرايند گفت‌وگوها از سر گرفته شده است، گزارش رسانه‌هاي آمريکايي از طرح جنجالي در کاخ سفيد براي «حمله محدود» به کره شمالي با هدف گرفتن امتياز در پاي ميز مذاکره حکايت دارد. به نقل از سي‌ان‌ان، اين راهبرد که با عنوان حمله «بيني خوني» شناخته مي‌شود، مي‌تواند منطقه را به سمت جنگي تمام‌عيار سوق دهد.به همين جهت اين راهبرد در ميان دولتمردان آمريکا به ويژه وزيران امورخارجه و دفاع با مخالفت مواجه شده است که خواستار احتياط بيشتري در برخورد با بحران شبه جزيره کره هستند.از سوي ديگر افرادي در کاخ سفيد از جمله «اچ‌.آر.مک مستر» مشاور امنيت ملي رئيس جمهوري آمريکا و همچنين برخي اعضاي شوراي امنيت ملي اين کشور به ويژه «مت پوتينگر» مسئول امور آسياي اين شورا، از حمله پيش‌دستانه به کره شمالي حمايت مي‌کنند.سي‌ان‌ان در همين باره به نقل از منابع اطلاعاتي خود نوشته است که «ويکتور چا» گزينه دولت آمريکا براي تصدي سفارت اين کشور در کره جنوبي، اخيرا نسبت به پيامدهاي اين اقدام هشدار داده و به همين جهت، معرفي او به عنوان سفير فعلا منتفي شده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد اين راهبرد اکنون به طور جدي در کاخ سفيد به بحث گذاشته است.
در همين رابطه «کريس مورفي» سناتور دمکرات اخيرا در خصوص آغاز جنگ احتمالي با کره شمالي هشدار داده و گفته بود که زمزمه بحث‌هاي جنگي جدي‌تري را از کاخ سفيد و منابع نزديک به آن شنيده است.اين در شرايطي است که تنش‌ها در شبه جزيره کره در هفته‌هاي گذشته، کاهش محسوسي داشته که بخشي از آن در نتيجه نزديک شدن به زمان برگزاري رقابت‌هاي المپيک زمستاني در کره جنوبي است.در پي توافق‌هاي صورت گرفته ميان سئول و پيونگ يانگ، امسال قرار است 22 ورزشکار از کره شمالي در رقابت‌هاي المپيک شرکت کنند. 
اين رقابت‌ها از 20 بهمن تا 6 اسفندماه در پيونگ‌يانگ کره جنوبي برگزار شود.با اين وجود آمريکا و کره جنوبي همچنان قصد دارند رزمايش نظامي‌مشترک ساليانه خود را از اواخر ماه مارس (فروردين سال آينده) آغاز کنند که اين موضوع مي‌تواند بار ديگر تنش‌ها را در منطقه افزايش دهد و واکنش‌هاي تندي را از جانب پيونگ يانگ به همراه داشته باشد. 
پايگاه «اينترسپت» نيز با مقايسه سخنراني سالانه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا درباره کره شمالي، نوشته است که عباراتي که او به کار برد، مانند عباراتي است که «جورج بوش» پيش از حمله به عراق درباره اين کشور به کار مي‌برد. بخش عمده‌اي از بخش‌هاي پاياني سخنراني سالانه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا بر موضوع کره شمالي متمرکز بود.
استفاده کره شمالي از سفارت خود در آلمان براي تهيه تجهيزات هسته‌اي 
سازمان ملل سال‌هاست مي‌کوشد جلوي تهيه تجهيزات سلاح اتمي‌در کره شمالي را بگيرد. در گزارش اين سازمان جهاني آمده که کره شمالي براي تهيه تکنولوژي پيشرفته برنامه تسليحات هسته‌اي خود از سفارت اين کشور در آلمان استفاده مي‌کند.‌هانس گئورگ ماسن، رئيس سازمان امنيت داخلي آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسي) در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني شمال آلمان (NDR) گفت: «اطمينان حاصل کرده‌ايم که از آنجا (سفارت کره شمالي در برلين) براي دسترسي به تجهيزات لازم براي برنامه‌هاي موشکي و هسته‌اي کوشش شده است.» بيشتر اين تجهيزات مدرن ابزارهايي هستند با مصرف دوگانه؛ کالاهايي که مي‌توان از آنها هم براي مصارف غيرنظامي‌و هم مصارف نظامي‌استفاده کرد. 
سازمان امنيت داخلي آلمان بر اين نظر است که بخش‌هايي از تجهيزات پيشرفته براي برنامه‌هاي موشکي کره شمالي از بازارهاي ديگري خريداري شده‌اند و بخشي نيز توسط خريداراني غيرواقعي و جعلي از آلمان تهيه شده‌اند.بر مبناي اطلاعات به دست آمده در شبکه تلويزيوني شمال آلمان (NDR) سازمان امنيت داخلي آلمان در سال‌هاي ۲۰۱۶ و سال گذشته ميلادي (۲۰۱۷) اطلاعاتي به دست آورده که نشان مي‌دهد کالاهاي صادر شده به کره شمالي احتمالا براي برنامه‌هاي موشکي اين کشور بوده‌اند. برمبناي گزارش جديد سازمان ملل، کره شمالي موفق شده به طور وسيع تحريم‌هاي اين کشور را دور زند و پول کلاني نيز از فروش کالاهاي خود به دست آورد. رسانه‌هاي آمريکا به نقل از اين گزارش سازمان ملل نوشته‌اند که کره شمالي حدود ۲۰۰ ميليون دلار از فروش زغال سنگ و کالاهاي مشابه به دست آورده است.در اين گزارش‌ها آمده است که بيشتر اين کالاها از راه دريايي به چين، مالزي، ويتنام و روسيه ارسال شده‌اند. 
همچنين گفته مي‌شود که کره شمالي سلاح‌هايي را نيز به سوريه و ميانمار فرستاده است.
دکترين هسته‌اي جنجالي
براساس گزارش‌ها، آمريکا با وجود آنکه از سال ۱۹۹۲ تاکنون هيچ سلاح هسته‌اي را آزمايش نکرده، اما دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا به شکلي بي‌سروصدا دستور داده يک محل مخصوص آزمايش اين سلاح‌ها در منطقه نوادا آمريکا در صورت آمادگي براي آزمايش يک بمب هسته‌اي در يک چارچوب زماني شش ماهه تعبيه شود. خبرگزاري اسپوتنيک، ترامپ اخيرا يک طرح ۱.۲ تريليون دلاري براي باز طراحي و اصلاح برنامه تسليحات هسته‌اي آمريکا را پيشنهاد و اجازه توسعه و توليد اولين کلاهک هسته‌اي جديد آمريکا در ۳۴ سال گذشته را داده است.وي همچنين در ادامه اين برنامه‌اش تقاضا کرده تاسيسات آزمايش سلاح‌هاي هسته‌اي واقع در ۹۰ مايلي شمال غرب لاس‌وگاس که براي مدتي طولاني غيرفعال بوده در برنامه آمادگي براي يک انفجار هسته‌اي قرار بگيرند.اين در حالي است که برنامه زماني اوليه‌اي که وزارت انرژي آمريکا براي اين منظور در نظر گرفته بود دو تا سه سال بود، اما اين برنامه اکنون به شش ماه کاهش پيدا کرده است.کاخ سفيد مدعي شده که انفجارهاي هسته‌اي زيرزميني آتي "يک آزمايش ساده با فرايندهاي ساده شده" هستند، اما يک منبع نزديک به اداره امنيت هسته‌اي آمريکا مدعي شد، هرگونه انفجار بمب اتمي‌جديد در صحراي نوادا بيشتر به منظور نمايش سياسي صورت مي‌گيرد تا اقدامي‌براي بررسي جوانب فني. استراتژي هسته‌اي جديد ايالات متحده واکنش‌هاي تند قدرت‌هاي اتمي‌روسيه و چين را به دنبال داشته است.چين و روسيه از اين استراتژي جديد انتقاد کرده و از آمريکا خواستند از بازگشت به "انديشه جنگ سرد" خودداري کند. به گزارش اي‌بي‌سي نيوز، وزارت دفاع چين با صدور بيانه‌اي به دکترين جديد هسته‌اي آمريکا که چين را به عنوان يک دشمن بالقوه هسته‌اي معرفي مي‌کند، واکنش نشان داد و از واشنگتن خواست تا تعداد زرادخانه‌هاي هسته‌اي خود را کاهش دهد و به تلاش‌ها براي ارتقاي ثبات منطقه‌اي بپيوندد.در بيانيه وزارت دفاع چين آمده است: «زرادخانه‌هاي هسته‌اي چين در سطح پايين و براي امنيت است. چين متعهد شده است که هيچ‌گاه نخستين طرفي نباشد که از سلاح هسته‌اي استفاده مي‌کند ». «رن کوئينگ» سخنگوي وزارت دفاع چين اعلام کرد که پکن به شدت مخالفت خود را با دکترين جديد هسته‌اي آمريکا اعلام کرده است. وزارت دفاع آمريکا پنتاگون جمعه گذشته راهبرد جديد هسته‌‌اي اين کشور را به درخواست رئيس‌جمهوري آمريکا اعلام کرد که در آن چين را به عنوان يک دشمن بالقوه هسته‌اي معرفي کرده است. در اين راهبرد چين چالش بزرگ منافع آمريکا در آسيا خوانده شده است.