رچه در جريان تصويب لايحه بودجه سال ۱۳۹۷ مجلس توانست يکي از مشکلات جدي نظام مالياتي را در زمينه دريافت ماليات از حقوقبگيران با نرخ ثابت ساماندهي و به اين ترتيب دريافت ماليات پلکاني را تصويب کند، با اين همه اين را هم بايد گفت که اين اقدام مجلس هم با انتقاداتي رو به رو شد اعم از اينکه چرا با وجود اين همه معافيت، مجلس به فکر دريافت ماليات تصاعدي از حقوق بگيران افتاده است؟
به گزارش ايسنا، از سال ۱۳۹۲ که به دنبال کاهش قيمت نفت و به تبع آن کاهش درآمدهاي دولت، افزايش درآمدهاي مالياتي خود را پيگيري ميکرد، به دنبال راههايي براي اخذ ماليات بيشتر برآمد. طبعا چنين برنامهاي از دو طريق افزايش نرخ و افزايش پايههاي مالياتي محقق ميشد.
از اين جهت که دولت هنوز ابزار شناسايي موديان را در اختيار نداشت و از سوي ديگر بخشهاي بزرگي از اقتصاد از معافيت برخوردار بودند، سهلالوصولترين راهش براي افزايش درآمد مالياتي، دريافت ماليات بيشتر از کساني بود که شناسايي شده و در تور مالياتي گير افتاده بودند. يکي از اين گروهها کارمندان بودند که دولت به راحتي و سر هر ماه ميتوانست ماليات مورد نظر خود را از حقوق آنها کم کند، قبل از اينکه حقوقشان به حسابشان واريز شود.
گرچه چنين وضعيتي اعتراضاتي را برانگيخته بود و از اين منظر نظام امور مالياتي همواره متهم بود به اينکه عادلانه نيست ولي اين نيز همه ماجرا نبود؛ بسياري به همين شيوه اخذ ماليات از کارمندان هم اعتراض داشتند. عمدتا به اين مضمون که اگر نرخهاي دريافت ماليات يکسان باشد مثلا از همه حقوق بگيران دولت ۱۰ درصد ماليات کسر شود، خود عمل تبعيض است چرا که به عنوان مثال ۱۰ درصد حقوق در زندگي کسي که دو ميليون تومان حقوق ميگيرد، تاثير بيشتري دارد تا ۱۰ درصد حقوق در زندگي کسي که هفت برابر يا بيشتر از هفت برابر حداقل حقوق دريافت ميکند.
با اين حال نظام مالياتي در اين روند اصلاحي ايجاد نکرده و همه سال بودجهاي که از سوي دولت تقديم مجلس ميشد. با نرخ ثابت ماليات دريافت ميکرد. در بودجه سال ۱۳۹۷ نيز سازمان امور مالياتي و دولت بار ديگر تغييري در روند ايجاد نکردند و با اين حال اين موضوع در مجلس به بحث گذاشته شد و مجلس روند گذشته را متوقف کرد و در اخذ ماليات نيز روش پلکاني را به کار گرفت.
طبقه مصوبه امروز مجلس، سقف معافيت مالياتي حقوقبگيران را در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۷ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. (ماهانه دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان)، از سوي ديگر حقوقبگيران دو ميليون و ۳۰۰ هزار تا سه برابر آن نرخ ۱۰ درصد، براي مازاد سه برابر تا چهار برابر مشمول ماليات ۱۵ درصد، براي مازاد چهار برابر تا شش برابر ماليات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ماليات سالانه ۳۵ درصد تعيين ميشود.
در اين زمينه احمد امير آبادي، نماينده مجلس چنين توضيح ميدهد که تاکنون همه افراد مشمول ماليات ۱۰ درصد ميشدند که اين منجر به آن شده بود که شکاف طبقاتي افزايش يابد ولي از امسال با ايجاد نظام مالياتي پلکاني در بخش مالياتي به دنبال آن هستيم که در ميان اقشار مختلف جامعه به سمت عدالت مالياتي پيش برويم.
واکنشها به مصوبه جديد
در مجموع مصوبه جديد با واکنش مثبتي رو به رو شد. بسياري از کارشناسان اقتصادي تاکيد کردند که موضوع مصوبه جديد ميتواند به ايجاد احساس رضايت بيشتر در موديان کمک کند. با اين حال اين مصوبه واکنشهاي منفي را هم برانگيخت.
مثلا در حاليکه برخي نمايندگان مجلس ميگويند مصوبه جديد منجر به آن خواهد شد که ماليات اقشار کمدرآمدتر از گروه حقوقبگيران امسال نسبت به سال گذشته کاهش بيشتري بيابد ولي برخي کارشناسان بر اين امر تاکيد ميکنند که با توجه به اينکه در سال گذشته هم نرخ ماليات ۱۰ درصد بوده است و اکنون نيز تا دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان معاف و از اين ميزان به بالا مشمول ماليات ۱۰ درصد است، نميتوان گفت که ماليات اقشار کم درآمد کاهش يافته است. فقط سقف معافيت کميافزايش يافته که آن نيز با توجه به نرخ تورم تعديل شده است.
برخي البته اين نقد را هم دارند که سقف در نظر گرفته شده براي پرداخت کمترين نرخ مالياتي نامناسب است. چراکه درحالي از حقوقبگيران بالاي شش ميليون قرار است ۱۵ درصد ماليات گرفته شود که بسياري از مشاغل از پرداخت ماليات معاف هستند.
غلامحسين دواني، کارشناس امور مالياتي با بيان اينکه افزايش ماليات ۱۵ درصد به بالا براي افرادي که بيش از ۶ ميليون حقوق ميگيرند، ناعادلانه است، اين را هم گفت که در اين شرايط تکليف حقوقهاي نجوميچيست؟
او با بيان اينکه نمايندگان مجلس، سورنا را از سر گشاد به آن ميزنند! اين را اضافه کرد: براي جلوگيري از حقوقهاي نجومينميتوان قاطبه حقوقبگيران را که عموما مهندسان و تکنيسينهاي زحمتکش هستند، مشمول مالياتهاي تصاعدي کرد.
گلايه از بيتوجهي به معافيتها
اين مصوبه مجلس بار ديگر يادآور اين نکته هم شد که مجلس و دولت ظاهرا و فعلا فقط براي افزايش ماليات گروهي برنامهريزي ميکنند که در تور مالياتي گرفتار شدهاند و گرنه که حدود ۴۰ درصد از اقتصاد ايران از پرداخت ماليات معاف هستند و اخبار غير رسمياز اقتصاد زير زميني تا ۳۰ درصدي خبر ميدهند که مالياتي پرداخت نميکنند. بنابراين جاي اين سوال وجود دارد که چرا مجلس به جاي تلاش براي شناسايي آن افراد به فکر گرفتن ماليات تصاعدي از حقوق بگيران است؟
غلامحسين دواني چنين ميگويد: آمارهاي مالياتي نشان ميدهد که بعد از انقلاب هميشه ماليات حقوقبگيران بيش از ماليات اصناف بوده است اما نمايندگان مجلس معلوم نيست به چه دلايلي نسبت به ماليات اصناف گشادهدست و نسبت به ماليات حقوقبگيران تنگدستي ميکنند؟ اين گونه تصميمات به جز دلسردي نيروي انساني کارآمد هيچ عايدي ندارد.
اين اقتصاددان گفت: اميدوارم نمايندگان مجلس بدانند که چه تصميماتي عليه ثروت انساني ميگيرند. اکنون افراد بسياري از ماليات معاف هستند ولي از کساني که حقوق بالايي نميگيرند، ماليات بيشتري دريافت ميشود.
وي تصريح کرد: اين گونه تصميمات عاجلانه غيرعقلايي فقط عليه جامعه کار و توليد تلقي ميشود. چرا آقايان نماينده نسبت به حقوق ۵ يا ۷ ميليون توماني مديري که بيش از ۲۰ سال سابقه کار دارد، حساس هستند ولي نسبت به فسادهايي که رخ ميدهد، اينقدر حساسيت به خرج نميدهند؟
تکليف درآمد مالياتي چه ميشود؟
در بودجه سال ۱۳۹۷ براي بودجه سال آتي درآمد مالياتي ۱۲۹ هزار ميليارد توماني در نظر گرفته شده است. از اين ميزان حدود ۱۵هزار ميليارد تومان درآمد از محل ماليات بخش حقوق بگير دولتي و خصوصي پيشبيني شده است. سوال اينجاست که آيا تغييري در اين ميزان ايجاد خواهد شد؟
مسعود کرباسيان - وزير اقتصاد - در گفتوگو با ايسنا، درباره اين موضوع چنين توضيح داده است: مجلس اعلام کرده که ماليات افراد کم درآمد را کاهش داده و در مقابل، ماليات افراد پردرآمد تصاعدي محاسبه ميشود؛ يعني جبران بخشودگي مالياتي در دهکهاي پايين را با افزايش ماليات دهکهاي درآمدي بالا جبران خواهد کرد. بنابراين ما پيشبيني ميکنيم که تغيير چنداني در درآمد مالياتي ايجاد نشود البته اين موضوعي است که بايد محاسبات دقيق آن صورت گرفته و بعد نتيجه آن اعلام شود.