عرضه ۱۹.۵درصد سهام آلومينيوم تا آخر بهمن  
در آخرين روز بهمن امسال بلوک 19.53 درصدي سهام شرکت آلومينيوم ايران به ارزش بيش از 187 ميليارد و 872 ميليون تومان از سوي صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد روانه ميز فروش بورس تهران مي‌شود.
در 30 بهمن ماه امسال تعداد يک ميليارد و 15 ميلبون و 528 هزار و 830 سهم معادل 19.53 درصد از کل سهام شرکت آلومينيوم ايران به ارزش 187 ميليارد و 872 ميليون و 833 هزار و 550 تومان از سوي موسسه صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد روانه ميز فروش بورس تهران مي‌شود.
شرايط واگذاري اين تعداد سهام به صورت يکجا و نقد و قيمت پايه آن نيز به ازاي هر سهم 185 تومان اعلام شده است.

 نگاهي بر عملکرد سال 96 پاکسان
 شرکت پاکسان اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 540 ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت پاکسان با انتشار صورت‌هاي مالي 12 ماهه سال گذشته خود اعلام کرد در دوره يک ساله ياد شده مبلغ 349 ميليارد و 851 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 648 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 34 درصد کاهش داشت .
گفتني است "شپاکسا" در سال مالي 95 مبلغ 985 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد. به سود خالص اين دوره سود انباشته ابتداي سال افزوده شد.

انتشار عملکرد 12 ماهه سيمان هرمزگان  
شرکت سيمان هرمزگان اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 30 آبان ماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه معادل 542 ميليارد ريال منتشر کرد. به نقل از سنا، شرکت سيمان هرمزگان با انتشار صورت‌هاي مالي 12 ماهه سال گذشته خود اعلام کرد در دوره يکساله ياد شده مبلغ 235 ميليارد و 960 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 435 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 34 درصد کاهش داشت.
"سهرمز" در سال مالي 95 مبلغ 659 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد. به سود خالص اين دوره سود انباشته ابتداي سال افزوده شد.


زمان تصحيح بزرگ وال‌استريت فرا رسيد؟
نشانه‌هاي فرارسيدن تصحيح وال استريت که از مدت‌ها پيش انتظار مي‌رفت، باعث نگراني سهامداران شده است. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، شاخص "اس اند پي ۵۰۰" پس از رکوردشکني دو هفته قبل، هفته گذشته ۳.۸۹ درصد کاهش يافته است که بيشترين کاهش در دو سال اخير بود و ميزان رشد اين شاخص در سال ۲۰۱۸ را به ۳.۲ درصد کاهش داد. شاخص " اس اند پي ۵۰۰" که در کمتر روزي با افتي نظير افت ۲.۱۲ درصدي روز جمعه مواجه شده بود، سال گذشته ۲۰ درصد افزايش يافته بود. اين شاخص هيچ گاه در سال ۲۰۱۷ متحمل افت ۲ درصدي يا بيشتر در يک روز نشده بود و در سال ۲۰۱۶ نيز تنها چهار بار چنين اتفاقي رخ داده بود. شمار کاهش سهام‌هاي شرکت‌هاي بورسي آمريکا هفته گذشته به بيش از ۲۷۰۰۰ مورد رسيد که بيش‌ترين ميزان از ماه اوت سال ۲۰۱۴ تاکنون محسوب مي‌شود. همچنين تعداد سهام‌هايي که هفته گذشته به پايين‌ترين حد سالانه رسيده‌اند، به ۳۰۰۰ مورد رسيد که از سال ۲۰۱۶ تاکنون بي‌سابقه بوده است.

بوتان با 66 درصد بازدهي در صدر شرکت‌هاي بورسي ايستاد
در بين شرکت‌هاي بورسي، بوتان با کسب بازدهي 66.3 درصد بيشترين بازدهي يک ماهه بازار را از آن خود کرده است. به نقل از سنا، گروه "محصولات چوبي" و "ماشين آلات و تجهيزات" به ترتيب با کسب بازدهي 18 و 11.7 درصدي دومين و سومين بازدهي را در طول اين يک ماه کسب کرده اند. گروه "انتشار، چاپ و تکثير" با بازدهي 7.8 درصدي و گروه "فعاليت‌هاي کمکي به نهادهاي مالي واسط" با کسب بازدهي 6.1 درصدي در جايگاه پنجم قرار گرفته است. و اما گروه "ساخت دستگاه‌ها و وسايل ارتباطي" با بازدهي منفي 11.7 درصدي بيشترين بازدهي منفي را براي سهامداران خود در پي داشته است. گروه "استخراج نفت گاز و خدمات جنبي جز اکتشاف" با منفي 8.2 درصد، "ساخت محصولات فلزي" با منفي 7.1 درصد، "کاشي و سراميک" با منفي 7 درصد و "زراعت و خدمات وابسته" با منفي 5.7 درصد بيشترين سطح بازدهي منفي را طي يک ماه منتهي به 11 بهمن ماه داشته اند. در بين شرکت‌هاي بورسي، بوتان با کسب بازدهي 66.3 درصد بيشترين بازدهي يک ماهه بازار را از آن خود کرده است. بعد از بوتان، شرکت‌هاي نورد و قطعات فولادي با بازدهي 51.4 درصد، کالسيمين با بازدهي 34.9 درصد، نفت پارس با 33.2 درصد و صنايع پتروشيمي‌کرمانشاه با 33 درصد بيشترين سود را براي سهامداران خود به ارمغان آورده اند. و اما سيمان اصفهان با منفي 26.7 درصد بيشترين بازدهي منفي را براي سهامدارانش در پي داشته است. بيمه پارسيان با منفي 20.7 درصد، حمل و نقل بين المللي خليج فارس با منفي 20 درصد، ايران دارو و داروسازي فارابي با منفي 16.9 درصد بيشترين بازدهي منفي بازار را در اين يک ماه به نام خود ثبت کرده اند.


رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد؛
رئيس سازمان بورس با اشاره به اهميت تغيير وضعيت عضويت سازمان بورس از عضو ناظر به عضو عادي در آيسکو، گفت: نفت و گاز مهم‌ترين ثروت ايران و روسيه است که مي‌تواند زمينه همکاري مؤثر دو کشور را در حوزه بورس انرژي رقم بزند.
شاپور محمدي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با راشا تودي خبرگزاري رسمي‌روسيه با اشاره به مزاياي ابزارهاي مالي اسلامي‌در شفافيت بازار سرمايه و جذب سرمايه‌گذاري خارجي، گفت: اين ابزارها براي همه سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي فرصت خوبي محسوب مي‌شود و از ابزارهاي متنوع نوين مالي مي‌توانند بهره ببرند. محمدي بيان اينکه سازمان بورس و اوراق بهادار آماده همکاري با سرمايه گذاران خارجي است، به اهميت عضويت ايران در آيسکو اشاره کرد و گفت: عضويت در آيسکو و به ويژه تغيير از عضو ناظر به عادي حاکي از آن است که مي‌توانيم از حقوق سرمايه گذاران خارجي صيانت کنيم. به نقل از سنا، دبير شوراي عالي بورس در رابطه با افزايش تعامل با روسيه نيز گفت: مهم‌ترين ثروت ايران و روسيه گاز و نفت است و اين موضوع مي‌تواند زمينه همکاري مؤثر دو کشور را در حوزه بورس انرژي رقم بزند. وي در ادامه تصريح کرد: مي‌توان محصولات مشترکي در بورس‌هاي کالايي معامله و همچنين ابزارهاي مالي را روي محصولات نفتي و گازي تعريف کرد. اين فرصت براي هر دو کشور وجود دارد، تا ثروت ملي خود را به درستي قيمت‌گذاري کنند. به گفته محمدي اين اقدامات علاوه بر منفعت دولت‌ها اين فرصت را فراهم مي‌کند که سرمايه‌گذاران بتوانند در حوزه انرژي با استفاده از ابزارهاي جديد سرمايه گذاري‌هاي خود را انجام دهند. وي با تاکيد بر اينکه ابزارهاي مالي اسلامي‌با کارويژه کنترل ريسک براي همه سرمايه گذاران داخلي و خارجي مؤثر و مفيد هستند، افزود: ابزارهاي مالي اسلامي‌کمک مي‌کنند، کنترل ريسک بهتر انجام شود. در ابزارهاي مالي اسلامي‌منابع بايد هم راستا با اهداف از قبل تعين شده سرمايه گذاري شود و در نتيجه سرمايه گذاران مي‌دانند منابع خود را در کجا سرمايه گذاري شده و همين امر باعث مي‌شود، ميزان ريسک، کاهش پيدا کند.
محمدي درباره اقدامات انجام شده براي ارتباط بيشتر بازار سرمايه ايران و روسيه گفت: با هدف تقويت روابط، مذاکراتي با نهاد ناظر بازار سرمايه کشور روسيه انجام شده و اميدواريم شاهد ارتباط بيشتر با آن‌ها باشيم.
 معامله بيش از 6 ميليون کيلووات ساعت در بازار برق بورس انرژي ايران
به گزارش «تجارت» در جريان معاملات ديروز بورس انرژي ايران (يکشنبه 15 بهمن ماه 96)، در بازار برق بورس انرژي ايران شاهد معامله 1 ميليون و 50 هزار قرارداد معادل 4 ميليون و 900 هزار کيلووات ساعت به ارزش 1 ميليارد و 253 ميليون ريال بود. شايان ذکر است در روز جاري، نمادهاي ميان باري، کم‌باري و بارپيک با متوسط قيمت 285، 222 و 340 ريال بر کيلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. خاطر نشان مي‌شود در آغاز جلسه معاملاتي نمادهاي بارپيك روزانه، بارپايه روزانه، ميان باري روزانه و كم باري روزانه 96/12/15گشايش يافتند. همچنين نمادهاي بار پيك روزانه، بار پايه روزانه، ميان باري روزانه و كم باري روزانه 96/11/19پايان جلسه معاملاتي ديروز متوقف شده و فرآيند تحويل آن‌ها آغاز شد. همچنين ديروز در تابلوي برق بازار فيزيکي بورس انرژي ايران، در دو عرضه کالاي برق صورت گرفته توسط نيروگاه‌هاي طوس و دماوند، 1 ميليون و 764 هزار کيلووات ساعت برق به ارزش 758 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت. در بازار ساير اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژي ايران، در بازار گواهي‌هاي سرمايه‌گذاري صندوق سرمايه‌گذاري پروژه و در نماد پرند بالغ بر 3 هزار گواهي از گواهي‌هاي اين صندوق با ارزش 12 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت.


معامله‌گران بورس تهران ديروز در حالي با معاملاتي کم‌حجم و متعادل مواجه بودند که از سرگيري بازارگرداني سهام در نمادهاي پيشرو باعث شد، تا نماگرهاي بورس سبزپوش شوند. شاخص کل بورس نيز با ۸۹ واحد رشد همراه شد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز يک شنبه 15 بهمن ماه 96 با افزايش 89 واحدي روي رقم 97 هزار و 808 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 60 واحدي عدد 17 هزار و 509 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 82 واحدي به رقم 104 هزار و 961 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 93 واحدي به رقم 69 هزار و 249 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 33واحدي عدد 209 هزار و 471 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 2واحدي روي رقم يک هزار و 85 واحد ايستاد. بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌جم با 33،خدمات انفورماتيک با 30 واحد و پالايش نفت بندر عباس با 28 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات با 55 واحد، پتروشميي مبين با 23واحد و تاپيکو با 22 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي بيش از 168 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 718 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 57 هزار و 796 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد، فرآوردهاي غذايي و قند پيرانشهر، مواد ويژه ليا، قطعات اتومبيل ايران، قند حکمتان، اوراق اختيار خريد و فروش تبعي پتروشيمي‌جم، حق تقدم خريد سهام پخش البرز، کاشي ترک‌سرام، پتروشيمي‌جم، پخش البرز از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل، نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنعت روي زنگان، قند هکمتان، پتروشيمي‌جم، سرمايه گذاري صنعت و معدن، فرآورده‌هاي غذايي و قند پيرانشهر، پخش البرز و حق تقدم خريد سهام آن، مواد ويژه ليا، بانک کارآفرين، فراورده‌هاي نسوز پارس، سخت آژند، گسترش سرمايه‌گذاري ايرانيان، منهدسي ساختمان و تأسيسات راه‌آهن بازگشايي شدند.  ديروز همچنين براي اولين بار اوراق اسناد خزانه اسلامي‌با تاريخ سررسيد 10 دي‌ماه 97 در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس عرضه شد.  ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد،‌کمتر از 65 ميليون سهم گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي به ارزش بيش از 12 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده همراه شد.  کمتر از 34 ميليون سهم گروه دارويي برکت نيز به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان شاهد معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده بود و همچنين 26.5 ميليون سهم سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات به ارزش بيش از 4.5 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده جابجا شد.  20 ميليون سهم تاپيکو به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان با معاملات کد به کد از سوي سهامدار عمده همراه بود و در پتروشيمي‌شيراز نيز 20 ميليون سهم به ارزش بيش از 5 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده با معاملات انتقالي روبه‌رو شد.