مجلس یکشنبه در دو نوبت بررسی بودجه 97 را ادامه داد
معافيت مالياتي حقوق‌هاي کمتر از ۲ ميليون و۳۰۰ هزارتومان، ماليات پلکاني براي حقوق‌هاي بالاتر، تمديد مدت اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده، هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان، گران شدن قيمت برق در سال ۹۷ و ... مهمترين مصوبات روز گذشته نمايندگان در جريان بررسي جزئيات بودجه ۹۷ بود. به گزارش ايسنا، جلسه علني صبح يکشنبه مجلس شوراي اسلامي‌به رياست علي لاريجاني و با حضور ۲۲۳ نماينده برگزار شد و ادامه بررسي لايحه بودجه ۹۷ در دستور جلسه مجلس شوراي اسلامي‌قرار گرفت.
معافيت مالياتي حقوق‌ها
در جريان بررسي جزييات لايحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدي، در جلسه علني نوبت صبح نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي حقوق‌هاي ماهانه زير ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان را از ماليات معاف کردند و براي حقوق‌هاي بالاتر از اين رقم نيز ماليات پلکاني پيش بيني کردند.پس از تذکرات و اخطارهاي پي در پي نمايندگان در بند «ز» تبصره ۶ لايحه بودجه ۹۷، قرار بر اين شد که کميسيون تلفيق بار ديگر در خصوص ماليات بر ارزش افزوده برخي صنوف تصميم‌گيري مي‌کند.در همين ارتباط رئيس کميسيون تلفيق لايحه بودجه ۹۷ گفت که طبق مصوبه جديد مجلس در مورد ماليات پلکاني، حقوق‌هاي تا ۸ ميليون تومان ماليات کمتري نسبت به سال گذشته مي‌پردازند و نرخ ماليات حقوق بالاي ۲۰ ميليون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزايش مي‌يابد.
تمديد ماليات بر ارزش افزوده
همچنين نمايندگان مجلس بند ب تبصره ۶ اين لايحه را به تصويب رساندند که اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده را در سال ۹۷ تمديد کردند. براساس اين مصوبه، مدت اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷/ ۲/ ۱۳۸۷ و اصلاحات بعدي آن تا زمان‌الاجرا شدن قانون جديد در سال ۱۳۹۷ تمديد مي‌شود.اين بند در گزارش کميسيون تلفيق حذف شده بود که نمايندگان با مخالفت با گزارش تلفيق و موافقت با بازگشت به لايحه دولت با تمديد مدت آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده موافقت کردند.
ارجاع ماليات بر ارزش افزوده 
پس از تذکرات و اخطارهاي پي در پي نمايندگان در بند «ز» تبصره ۶ لايحه بودجه ۹۷، تصميم‌گيري درباره اين بند بار ديگر به کميسيون تلفيق سپرده شد. در جلسه علني امروز (يکشنبه) نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه رسيدگي به بخش درآمدي لايحه بودجه ۹۷، پس از رد مصوبه کميسيون تلفيق در بند «ز» تبصره شش لايحه با بازگشت به لايحه دولت نيز مخالفت کردند و در نهايت تصميم مجلس آن شد که تصميم‌گيري در خصوص ماليات بر ارزش افزوده برخي از صنوف بار ديگر در کميسيون تلفيق مورد رسيدگي قرار گيرد.
معافيت‌هاي مالياتي مناطق غيربرخوردار 
نمايندگان مجلس بندي از لايحه بودجه را جهت بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع دادند که به موجب آن قرار بود معافيت‌هاي مالياتي براي واحدهاي صنعتي، معدني و خدماتي در مناطق غيربرخوردار از اشتغال به ميزان معافيت‌هاي مالياتي در مناطق آزاد باشد. نمايندگان جزء ۳ بند «و» تبصره ۶ را جهت بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع دادند.در اين جزء آمده است که مفاد جزء سه بند «پ» ماده ۳۲ قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور مصوب ۱۰/ ۱۱/ ۹۵ در سال ۹۷ مجرا نمي‌باشد.در بند «پ» احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور براي تسهيل و تشويق سرمايه‌گذاري صنعتي و معدني کشور مقرر شده است که دولت شهرستان‌هايي که نرخ بيکاري آنها بالاتر از ميانگين نرخ بيکاري کشور است را به عنوان مناطق غيربرخوردار از اشتغال تعريف کند تا دولت مشوق‌هاي لازم را براي ايجاد اشتغال، کاهش نرخ بيکاري و ايجاد کارورزي بيکاران در اين مناطق در نظر گيرد و اعتبارات مورد نياز را لحاظ کند. همچينن معافيت مالياتي واحدهاي صنعتي، معدني و خدماتي در مناطق غيربرخوردار از اشتغال به ميزان معافيت‌هاي منظور شده در مناطق تجاري ـ صنعتي است.
ارجاع رايگان شدن به کميسيون تلفيق 
نمايندگان پس از بحث و بررسي، به دليل به حد نصاب نرسيدن راي مجلس براي رايگان کردن هزينه قبوض آب، برق و گاز مدارس و واحدهاي آموزشي که در سقف الگوي مصرف اقدام کنند، تصميم‌گيري بار ديگر به کميسيون تلفيق بودجه سپرده شد.
ارجاع افزايش آب، برق و گاز 
همچنين مجلس تصميم‌گيري درباره نحوه افزايش قيمت آب، برق و گاز را با ۱۵۶ راي موافق، ۳۴ راي مخالف و يک راي ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماينده حاضر به کميسيون تلفيق ارجاع کردند.
عوارض ۸ درصدي قيمت برق در سال ۹۷
در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه در بخش درآمدي نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي عوارض هشت درصدي مبلغ برق مصرفي را در بودجه ۹۷ به تصويب رساندند که بر اساس آن عوارض تامين منابع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک به ميزان ۸ درصد برق مصرفي در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال تعيين مي‌شود. طبق اين مصوبه، مشترکين روستايي و چاه‌هاي کشاورزي از شمول حکم اين بند معاف هستند.
بيمه آسيب ديدگان برق و گاز 
همچنين در جلسه علني عصر مجلس بندي از لايحه بودجه را به تصويب رساند که به موجب آن با دريافت مبالغي از واحدهاي مسکوني و تجاري مشترکين گاز و برق، آسيب‌ديدگان ناشي از حوادث برق‌ گرفتگي و گاز گرفتگي که بيمه ندارند، مشمول بيمه مي‌شوند.
پرداخت بدهي دارو 
همچنين رييس فراکسيون غذا و داروي مجلس از اختصاص ۴۰۰۰ ميليارد تومان براي پرداخت بدهي توليدکنندگان و واردکنندگان دارو تجهيزات پزشکي خبر داد و گفت که بدهي‌هاي بخش تجهيزات پزشکي، مواد مصرفي و دارويي بالغ بر ۷۰۰۰ ميليارد تومان است که بيش از ۳۰۰۰ ميليارد آن مربوط به تجهيزات پزشکي است.همايون‌هاشمي‌اظهار کرد: بدهي بخش تجهيزات پزشکي، مواد مصرفي و دارويي بالغ بر ۷۰۰۰ ميليارد تومان است که نصف اين ميزان يعني بيش از ۳۰۰۰ ميليارد تومان به بدهي تجهيزات پزشکي اختصاص دارد البته عمده تجهيزات پزشکي در کشورمان ساخته مي‌شود و تنها مقداري از آن وارد مي‌شود.وي ادامه داد: با توجه به اين ميزان بدهي جلسات متعددي در فراکسيون غذا و دارو و کميسيون بهداشت با حضور نمايندگاني از صنف دارو و تجهيزات پزشکي و مسئولان مربوطه برگزار شد که در نهايت نتيجه آن شد که آقاي نوبخت معاون رييس‌جمهور دستور اختصاص دو هزار ميليارد تومان را براي پرداخت بدهي اين بخش صادر کرد.اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس توضيح داد: آقاي نوبخت ۲۰۰۰ ميليارد تومان پول را به صورت نشانه‌دار براي دارو و تجهيزات پزشکي اختصاص داده و به خزانه ابلاغ کرده که اين ميزان پول فقط بايد به اين بخش اختصاص يابد.هاشمي‌با بيان اينکه بعد از اجراي طرح تحول، چرخش مالي در بخش دارو و تجهيزات پزشکي رخ داد که باعث اختلالاتي شد، گفت: در حال حاضر تلاش‌هاي بسياري براي حل مشکل اين صنوف انجام شده است که علاوه بر اختصاص ۲۰۰۰ ميليارد تومان از خزانه براي پرداخت بدهي آنها، ۲۰۰۰ ميليارد تومان اوراق مشارکت نيز اختصاص يافته که ظاهرا تامين شده و قرار است به زودي توزيع شود. قطعا با اين ميزان بخش عمده‌اي از مشکلات اين صنف حل خواهد شد. صاحبان اين صنايع نيز از اين اقدامات راضي و خشنود هستند.رييس فراکسيون غذا و دارو درباره نحوه توزيع ۲۰۰۰ ميليارد تومان پول در خزانه براي پرداخت بدهي‌ها، گفت: از ۲۰۰۰ ميليارد تومان، ۴۰۰ ميليارد تومان هفته گذشته از طريق سازمان بيمه سلامت براي داروخانه‌ها توزيع شد. حدود ۱۶۰۰ ميليارد تومان باقي مي‌ماند که قرار است به صورت استاني و در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي توزيع شود چون معمولا دانشگاه‌ها راسا اقدام به خريد مي‌کنند به همين دليل آنها بايد از طريق منابعي که به زودي در اختيارشان قرار مي‌گيرد بدهي را به صاحبان تجهيزات پزشکي و دارويي پرداخت کنند.
تکليف ماليات سيگار و بنزين 
نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي مقرر کردند که ماليات بر ارزش افزوده سيگار و بنزين به حساب سازمان امور مالياتي واريز شود. در حکمي‌که از سوي مجلس حذف شد، پيش‌بيني شده بود که ماليات بر ارزش افزوده سيگار و محصولات دخاني، بنزين، سوخت هواپيما، نفت سفيد، نفت گاز و نفت کوره به حساب وزارت کشور واريز شود که نمايندگان با ۱۲۰ راي موافق، ۷۲ راي مخالف و ۹ راي ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماينده حاضر، ‌اين حکم را از متن قانون حذف کردند.
ارجاع افزايش قيمت سيگار 
همچنين نمايندگان مجلس تعيين تکليف درباره افزايش قيمت هر نخ سيگار را به کميسيون تلفيق ارجاع دادند. نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدي، بند الحاقي ۷ به تبصره ۶ را مورد بررسي قرار دادند.در اين بند بر اساس گزارش کميسيون تلفيق، به قيمت خرده فروشي هر نخ سيگار توليد داخل مبلغ ۳۵۰ ريال و هر نخ سيگار وارداتي مبلغ ۵۰۰ ريال به عنوان عوارض اضافه مي‌شود.نمايندگان در ابتدا با ۱۰۰ راي موافق، ۱۰۹ راي مخالف و ۴ راي ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماينده حاضر در مجلس، با اصل اين بند مخالفت کردند.مسعود پزشکيان رييس جلسه با توجه به زياد بودن پيشنهادات اصلاحي و بر اساس آيين‌نامه از نمايندگان خواست که درباره ارجاع اين بند به کميسيون تلفيق جهت بررسي بيشتر تصميم‌گيري کنند که نمايندگان با ۱۶۴ راي موافق، ۴۹ راي مخالف و يک راي ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماينده حاضر با اين موضوع موافقت کردند.در جريان بررسي اين بند پورمحمدي معاون رييس برنامه و بودجه مجلس،‌ گفت: ظاهر اين بند براي دولت خوب است که باعث درآمدزايي دولت مي‌شود اما در باطن منجر به گران شدن ۵۰ درصدي سيگار توليد داخل و به دنبال آن افزايش قاچاق مي‌شود.وي افزود: با تصويب اين بند، توليدکنندگان خارجي که در داخل اقدام به توليد سيگار مي‌کنند با افزايش قيمت سيگار به ميزان ۳۵ درصد روبرو مي‌شوند و همچنين سيگار وارداتي نيز به ميزان ۴۰ درصد گران مي‌شود اين يعني به توليد داخل ضربه وارد شده و به همين دليل قاچاق افزايش پيدا مي‌کند.يوسف‌نژاد سخنگوي کميسيون تلفيق بر خلاف نظر نماينده دولت، گفت: ايران پايين‌ترين قيمت سيگار را در منطقه و دنيا دارد. تجربيات کشورهاي ديگر نشان داده که با افزايش قيمت سيگار شاهد کاهش مصرف خواهيم شد.وي افزود: اگر اين بند به تصويب برسد، پول از مصرف‌کننده و نه توليدکننده گرفته مي‌شود. در حال حاضر سالانه ۱۰ ميليارد تومان از محل خريد سيگار پرداخت مي‌شود و از آن طرف ۳۰ هزار ميليارد تومان هزينه درمان ناشي از مصرف سيگار است پس بايد کاري کنيم که در کشور شاهد کم شدن مصرف باشيم.
معافيت مددجويان کميته امداد و بهزيستي 
در جريان رسيدگي مجلس به لايحه بودجه ۱۳۹۷، به پيشنهاد عبدالرضا مصري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس،‌ مددجويان تحت پوشش کميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي براي يک بار از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب معاف شدند.
تذکر در باره رسيدگي به تبصره‌ها 
در پي اخطار حجت‌الاسلام سليمي‌مبني بر در اختيار قرار نگرفتن گزارش بودجه‌اي شرکت‌هاي دولتي، مطهري گفت: اين گزارش آماده است و بعد از رسيدگي به تبصره‌هاي بودجه مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. حجت‌الاسلام عليرضا سليمي‌با استناد به اصلول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسي گفت: متاسفانه مجلس هر سال در قالب بودجه‌هاي سالانه، قانونگذاري مي‌کند.نماينده محلات اظهار کرد: وظيفه مجلس رسيدگي به اعداد و ارقام بودجه سنواتي است اما در لابلاي رسيدگي به لايحه بودجه ده‌ها قانون نيز تصويب مي‌کنيم.اين عضو هيئت رئيسه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين نسبت به ارائه نشدن گزارش بودجه‌اي شرکت‌هاي دولتي انتقاد کرد و افزود: با وجود دستور رئيس مجلس و جنابعالي هنوز گزارش بودجه‌اي شرکت‌هاي دولتي که عددي بين ۸۰۰، ۹۰۰ هزار ميليارد تومان از پول کشور در اختيار اين شرکتها است به مجلس ارائه نشده است.وي ادامه داد: وقتي مجلس به بودجه ۳۰۰، ۴۰۰ هزار ميليارد توماني عمومي‌کشور رسيدگي مي‌کند، به طريق اولا بايد به بودجه شرکت‌هاي دولتي که بسيار بيشتر از بودجه عمومي‌است رسيدگي کند.مطهري در پاسخ به اخطار نماينده مردم محلات در مجلس گفت: گزارش شرکت‌هاي دولتي آماده است و بعد از تبصره‌هاي لايحه بودجه ۹۷ رسيدگي مي‌شود.نماينده مردم تهران در مجلس با تاييد بخش اول اخطار سليمي‌گفت: اين حرف درستي است که در لوايح بودجه نبايد قانونگذاري کنيم اما وقتي در کميسيون تلفيق حکمي‌تصويب مي‌شود مجبوريم در صحن علني نيز بررسي‌ها را دنبال کنيم. بهتر است کميسيون تلفيق به اين مسئله توجه کند.


حمايت از حقوق کودکان در انتظار تصويب
معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور با اشاره به اينکه لايحه حمايت از حقوق کودکان از کميسيون حقوقي و قضايي مجلس خارج شده و در انتظار ورود به صحن علني مجلس است گفت: اگر اقدامات اورژانس اجتماعي با پشتوانه فرآيندهاي قضايي به موقع، عادلانه و بدون تبعيض نباشد، عده‌اي کودک آزاري کرده و با عناوين مقدس از مجازات قسر در مي‌روند که اين شرم آور است. به گزارش ايسنا، معصومه ابتکار در مراسم تقدير از کارشناسان اورژانس اجتماعي با تاکيد بر اينکه يکي از راهبردهاي معاونت زنان در دولت دوازدهم مقابله با خشونت در همه ابعاد رواني، جسمي، جنسي و ... است افزود: يکي از فعاليت‌هاي مهم در اين زمينه مربوط به حقوق شهروندي است که تحقق آن يکي از اصول قانون اساسي ما محسوب مي‌شود. اين حقوق از ابعاد مهم آرمان‌هاي انقلاب اسلامي‌و ديني ما است تا در جامعه فضاي سالمي‌از نظر رفتاري، حقوق شهروندي و پيشگيري از آزارها ايجاد شود. وي با بيان اينکه آسيب‌هاي اجتماعي با تحولاتي که به دلايل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در کشور ما و در دنيا ايجاد شده نيازمند ساز و کارهاي علمي‌و تخصصي براي پيشگيري و مديريت است اظهار کرد: بايد مواجهه صحيح با اين جريانات اجتماعي و مداخلات درست طراحي و برنامه‌ريزي شود. رويکرد دولت يازدهم و دوازدهم به دنبال افزايش سطح آموزش و تاب‌آوري است. به همين دليل معاونت امور زنان و خانواده در کنار سازمان بهزيستي براي ارتقاي سطح توانمندي و تاب‌آوري اجتماعي گام بر مي‌دارد. معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور يکي از فعاليت‌هاي اين معاونت را اجراي طرح تاب‌آوري اجتماعي در استان‌هاي کشور دانست و گفت: فاز اول اين طرح براي اولين بار در دولت يازدهم اجرايي شد و هم اکنون در آستانه آغاز فاز دوم اين طرح هستيم. در پي اجراي تاب‌آوري پاسخ‌هاي مثبتي از جانب مددجويان و مددکاران دريافت کرده‌ايم. ابتکار با بيان اينکه در سفرهاي استاني از نزديک شاهد فعاليت مراکز اورژانس اجتماعي بوده است توضيح داد: فعاليت‌هاي مددکاري و توسعه خانه‌هاي امن که زيرمجموعه اورژانس اجتماعي هستند بايد توسعه يابند. فعاليت کارکنان اورژانس اجتماعي تنها در قالب کار صرفا اداري نيست بلکه ابعاد انساني را نيز شامل مي‌شود. وي با بيان اينکه کارکنان حوزه اورژانس اجتماعي با افرادي روبرو هستند که احساس بي ثباتي کرده و ممکن است به مرز شکننده‌اي از نظر روحي و رواني رسيده باشند اظهار کرد: سامانه اورژانس اجتماعي حامي‌و پشتيبان اين افراد و جنبه بازدارندگي قوي دارد. اين سامانه و فعاليت‌هاي آن به اين اشخاص احساس امنيت مي‌دهد و اجازه نمي‌دهد تا حقوق افراد تضعيف شود. اميدواريم که بيش از 350 مرکز فعال اورژانس اجتماعي در سال‌هاي آينده افزايش پيدا کند. ابتکار با اشاره به اينکه يکي ديگر از سياست‌هاي دولت دوازدهم مقابله با نااميدي است تصريح کرد: در حال حاضر جريان‌هايي در کشور براي القاي نااميدي از طريق انتشار اخبار نادرست چه از داخل و چه از خارج فعال هستند و تلاش مي‌کنند تا جوانان و مردم نااميد شوند. 

بيمه ايران بيمه خوش حساب در جبران زلزله کرمانشاه
در ايفاي تعهدات و جبران خسارات زلزله کرمانشاه بيمه ايران بيمه خوش حساب در اين زلزله بوده است. خبرگزاري جمهوري اسلامي‌(ايرنا) در گزارشي با عنوان «بدقولي بيمه‌گران، داغ زلزله را تازه نگه داشته است؛ نمک ‌پاشي بيمه‌ها بر زخم زلزله‌زدگان به بررسي عملکرد بيمه‌ها در ايفاي تعهدات و جبران خسارات زلزله کرمانشاه پرداخت اما با اشاره به اينکه بيمه ايران تنها بيمه خوش حساب در اين زلزله بوده است، نوشت: البته در اين زلزله همه بيمه‌ها بدحساب نبودند و بيمه ايران از شرکت‌هايي بود که خيلي زود به چشم انتظاري زلزله زدگان پايان داد. جمال يوسفي، مديرکل بيمه ايران استان کرمانشاه گفت: همه بيمه گذاران کمتر از ۱۴ روز از وقوع حادثه خسارت خود را از بيمه ايران دريافت کردند. او تعداد واحدهاي بيمه شده را ۱۱۴۰ واحد اعلام و عنوان کرد: مجموع خسارت‌هاي پرداخت شده به زلزله زدگان ۱۹ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان بود.

بيمه معلم مصمم است تا پايان سال ۱۴۰۰ در بين پنج شرکت برتر قرار گيرد
 شرکت بيمه معلم بر اساس سند راهبردي تدوين شده، مصمم است تا پايان سال ۱۴۰۰ در بين پنج شرکت برتر صنعت بيمه قرار گيرد. که اين مهم با مديريت ريسک، موفقيت در فضاي کسب و کار، برنامه‌ريزي، اصول و قواعد حرفه‌اي قابل دستيابي است. بر اساس گزيده‌اي از تحليل اقتصاد نيوز درباره شرکت بيمه معلم، اين شرکت قصد دارد با جلب رضايت مشتري، سودآوري و توانگري مالي، برتري خود را در بين شرکت‌هاي بيمه به اثبات رساند. بيمه معلم در سال‌هاي تحريم در کنار کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران به ارائه خدمات بيمه بين‌المللي P&I اقدام کرد. آن هم در شرايطي که هم کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و هم بيمه معلم از گزند تحريم‌ها مصون نبودند. اين شرکت قصد دارد با استفاده از پتانسيل‌هاي کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران در کشورهايي مانند روسيه، هند، چين در حقيقت شرايطي را ايجاد کند که واردکننده پيش از رسيدن کالا به گمرکات کشور بتواند از پوشش بيمه باربري بر اساس کلوزهاي مختلف بيمه‌اي استفاده نمايد. برنامه‌ريزي ورود بيمه‌ معلم به فرابورس در جهت جلب رضايت حداکثري سهام‌داران و رشد و تعالي شرکت در حال انجام است و تشريفات مربوط به درج نماد و آماده‌سازي شرايط براي عرضه عمومي‌مي‌باشد. بيمه معلم با درک اهميت ورود سرمايه‌گذاران خارجي براي مشارکت در طرح‌هاي بيمه‌اي پيشقدم شده و اقدامات لازم در خصوص افزايش تعامل و تلاش براي همکاري با شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران خارجي را آغاز کرده است که اميدواريم در آينده نزديک به نتايج خوبي دست يابد و به يکي از شرکت‌هاي بيمه پيشرو در اين عرصه تبديل شود.
ذي‌‌نفعان مشاوران بيمه‌‌کوثر 
ذي‌‌نفعان بيمه‌‌کوثر با ارايه نظرات خود و تکميل فرم‌ نظرسنجي مي‌‌توانند به‌‌عنوان مشاوران شرکت ايفاي نقش کنند.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌بيمه‌کوثر؛ افراد بيمه‌شده يا زيان‌ديده شرکت مي‌توانند با مراجعه به تارنماي شرکت (قسمت امور مشتريان) فرم نظرسنجي را تکميل کنند. مسئولان و کارشناسان شرکت با هدف درک نيازها، خواسته‌ها و انتظارهاي ذي‌نفعان و بهبود فرايندهاي ارايه خدمات فرم‌هاي نظرسنجي را به‌طور مستمر بررسي و تحليل مي‌کنند. گفتني است، ذي‌نفعان با بيان نظرات خود مي‌توانند مسئولان و کارشناسان شرکت را در راستاي تسريع و تسهيل در ارايه خدمات با بالاترين کيفيت و نيز ارايه محصولات بيمه‌اي متناسب با نياز مشتريان، همراهي کنند.

مالکين کشتي در معرض از دست دادن پوشش بيمه‌اي
مالکين کشتي ممکن است، در صورت عدم تطابق با مقررات سخت‌گيرانه انتشار گاز گوگرد (Sox)، پوشش بيمه خود را از دست بدهند.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از کارگزار جهاني بيمه، مارش (Marsh)، سازمان بين‌المللي کشتي‌‌راني (IMO)، اقدامات لازم براي کاهش اثرات گوگرد ناشي از کشتي‌هاي باري و تجاري را معرفي نموده است. تحت ضميمه 6 از معاهده بين‌المللي IMO در زمينه پيشگيري از آلودگي کشتي‌ها (MARPOL)، سقف مجاز جهاني انتشار گوگرد از 5/3 درصد به 5/0 درصد در سال ميلادي 2020 خواهد رسيد. اين گزارش، با عنوان «مقررات انتشار گازها: دغدغه‌هاي صنعت دريايي» مي‌افزايد: عدم تطابق با معاهدات بين‌المللي و در نتيجه، از دست دادن گواهي کنواسيون دولتي، مي‌تواند بر اعتبار پوشش بيمه مالک کشتي اثر بگذارد. مارکس بيکر، رئيس بين‌المللي عمليات دريايي مارش در اين زمينه اظهار مي‌دارد: «از 1 ژانويه 2020، مارش پيش‌بيني مي‌کند که تعداد زيادي از کشتي‌ها درصدد رزرو جا در تعميرگاه کشتي براي نصب دستگاه جديد يا تبديل سوخت خود به گاز طبيعي به منظور تطابق با الزامات MARPOL خواهند بود.» وي در ادامه مي‌افزايد: قطعاً، مالکيني که براي اين اقدام دير عمل کنند، ممکن است در وضعيتي قرار بگيرند که هيچ نوع پوشش بيمه‌اي پس از سال 2020، براي کشتي تحت تملک آنها، اثربخش نباشد.