بهرام شهرياري در گفتگو با «تجارت»: قطعه‌سازان از پيشنهاد پژو استقبال کنند
گروه صنعت، معدن و تجارت: چند روز پيش بود که يانيك بزارد، قائم مقام مديرعامل پژو اعلام کرد که تامين كنندگان منتخب ايکاپ، توانمندي خود را به اثبات رسانده و در حلقه تامين كنندگان پژو قرار گرفته‌اند و حالا مي‌توانند در پروژه توليد 70 هزار دستگاه خودرو در شهر اوران كشور الجزاير با ما همكاري كنند. دعوت پژو از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در پروژه‌اي در يکي ديگر از کشورهاي منطقه در نگاه اول نشان دهنده اين موضوع بود که محصولات توليد شده از سوي واحدهاي قطعه‌سازي فعال در داخل کشور داراي استانداردهاي بين‌المللي براي ورود به زنجيره تامين کمپاني‌هاي خودروسازي جهان هستند.
با اين همه برخي معتقدند که دليل اصلي دعوت مسئولان پژو از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در ميان تامين کنندگان پروژه الجزاير، در واقع به علت فقدان قطعه‌ساز در الجزاير و کشورهاي همسايه آن صورت گرفته است. هرچند اين نگاه تا اندازه‌اي مي‌تواند بدبينانه باشد. با اين همه طي روزهاي گذشته و پس از اعلام اين دعوت از سوي پژو، موقعيت خوبي براي قطعه‌سازان ايراني ايجاد شده تا از اين طريق بتوانند در چرخه تامين جهاني خودرو به ايفاي نقش بپردازند.
آرش محبي‌نژاد، انجمن صنايع همگن قطعه‌سازان ايران معتقد است که علاوه بر اينکه در الجزاير و کشورهاي همسايه آن کشور واحد قطعه‌سازي وجود ندارد که محصولاتي با کيفيت قطعه‌سازان ايراني توليد کند، موارد ديگري نيز به عنوان دلايل اصلي اين دعوت وجود دارد. به اعتقاد محبي‌نژاد کيفيت بالاي توليد و قيمت تمام شده ارزان سبب شده که ايران گزينه بهتري نسبت به ساير کشورهاي منطقه و اروپا براي تامين قطعات باشد.
راه صادرات قطعه و خودرو هموار مي‌شود
بهرام شهرياري، عضو انجمن قطعه‌سازان و کارشناس صنعت خودرو نيز در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: حتي اگر دعوت از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در پروژه الجزاير شرکت خودروسازي پژو به علت فقدان واحدهاي قطعه‌سازي مناسب و باکيفيت در آن کشور باشد، بازهم قطعه‌سازان داخلي بايد از اين فرصت ايجاد شده استفاده کنند و با توليد محصولات باکيفيت جايگاه خود را در ميان چرخه تامين خودروسازان بين‌المللي تثبيت کنند. 
اين فعال صنعت قطعه‌سازي کشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تفاهم‌نامه‌هايي که طي ماه‌هاي گذشته و پس از اجرايي شدن برجام ميان خودروسازان و قطعه‌سازان ايراني با طرف‌هاي خارجي به امضا رسيده اشاره کرد و يادآور شد: طي ماه‌هاي گذشته توافق‌هاي مختلفي ميان قطعه‌سازان ايراني با انجمن‌هاي قطعه‌سازي فرانسه، اتريش، آلمان، هند، ترکيه و حتي ژاپن صورت گرفته اما موقعيت ايجاد شده براي همکاري در يکي از پروژه‌هاي بين‌المللي پژو موقعيتي است که مي‌تواند موجب پيوستن قطعه‌سازان ايراني به زنجيره تامين جهاني باشد. اگر شرايط براي حضور واحدهاي توليدکننده داخلي در اين پروژه فراهم شود و محصولات باکيفيت و استانداردي براي تامين زنجيره لحاظ شود آن وقت مي‌توانيم بگوييم که اين قطعه‌سازان هستند که راه‌هاي صادرات را در صنعت قطعه و حتي خودرو هموار خواهند کرد.
شهرياري ادامه داد: قطعا پيوستن قطعه‌سازان ايراني به زنجيره تامين جهاني، عاملي براي توسعه و گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي است. اين اتفاق به دو صورت رخ مي‌دهد؛ در حالت اول با حضور سرمايه‌گذاران خارجي در صنعت خودرو و ساخت داخل شدن قطعات محصولات مشترک و در حالت دوم ورود خود قطعه‌سازان به بازار جهاني و توليد قطعات براي خودروسازان خارجي. حالا به نظر مي‌رسد که شرايط براي اين اتفاق تا اندازه زيادي فراهم است.
شرايط استراتژيک ايران براي پژو
عضو انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به گزارشي که پيش از اين از سوي کمپاني پژو درباره مزيت‌هاي حضور در ايران و برخي ديگر از کشورها منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: در پيش‌بيني که شرکت پژو چندين سال پيش انجام داده بود، چين، برزيل، هند و ايران را به‌عنوان چهار کشوري که مي‌توانند قطعات را با هزينه ارزان توليد کنند، معرفي کرده بود که در اين ميان به دليل شرايط استراتژيک ايران و کيفيت يک دست محصولات، ايران به‌عنوان بهترين گزينه مطرح شده بود. همچنان اين امتياز به قوت خود باقي است و قطعه‌سازان ايراني مي‌توانند از اين فرصت استفاده کنند. در نهايت بايد بگويم راهي که قطعه‌سازان ايراني انتخاب کرده‌اند قطعا به صادرات و توسعه مي‌انجامد.
اين فعال صنعت قطعه‌سازي همچنين در بخش پاياني صحبت‌هاي خودش با اشاره به اينکه دوران مونتاژکاري در صنايع به ويژه صنعتي مانند خودروسازي به پايان رسيده، تصريح کرد: به نظر مي‌رسد که امروز سياست‌گذاران اقتصادي و صنعتي کشور به اين بلوغ رسيده‌اند که حضور شرکاي خارجي صرفا در بعد بهره‌گيري از بازار جذاب ايران و مونتاژ محصولات آنها، کاري بيهوده است و به توسعه صنعت منجر نخواهد شد. بنابراين پيش شرط توليد داخل در جذب مشارکت خارجي و قراردادهاي جوينت‌ونچر را مطرح کرده‌اند. اين همان شرطي است که با توجه به پتانسيل صنعت قطعه‌سازي مي‌توان از آن استفاده برد.
شهرياري يادآور شد: حالا قطعه‌سازان ايراني به جاي اينکه چشم اميد خود را به امضاي قراردادهاي خودروسازان با شرکاي خارجي بدوزند، از فرصت پسابرجام استفاده کرده و خود براي همکاري با قطعه‌سازان بين‌المللي دست به کار شده‌اند و فرصت خوبي براي حضور در ساير کشورها و اضافه شدن به زنجيره تامين جهاني را پيش روي خود مي‌بينند.
دليل دعوت پژو از ايران براي پروژه الجزاير
آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي در گفتگو با ايلنا درخصوص دعوت پژو از قطعه‌سازان ايراني براي حضور در الجزاير گفت: شرکت PSA قرار است در الجزاير کارخانه‌اي مشابه با ايکاپ (کارخانه مشترک ايران خودرو و پژو) تاسيس کند و همان توليدات را نيز در کشور داشته باشد اما مهمترين مشکل آنها اين است که در الجزاير قطعه‌سازي وجود ندارد. وي ادامه داد: فقدان قطعه‌ساز در الجزاير و کشورهاي همسايه آن سبب شده که اين شرکت فرانسوي براي واردات قطعات از ايران برنامه‌ريزي کند. از طرف ديگر کيفيت بالاي توليد و قيمت تمام شده ارزان سبب شده که ايران گزينه بهتري نسبت به ساير کشورهاي منطقه و اروپا براي تامين قطعات باشد.
محبي‌نژاد افزود: در مرحله اول تيراژ اين کارخانه 80 هزار خودرو است که به تدريج افزايش پيدا مي‌کند. در نمايشگاه خودروي آلمان و پراگ نيز مسئولان فرانسوي اعلام کردند که براي تامين قطعات برنامه‌ريزي مفصلي بر روي ايران دارند و صحبت‌هايي نيز با ما کردند. وي خاطرنشان کرد: در کشورهاي آن منطقه مراکش نيز در تامين قطعات وضعيت خوبي دارد و در حال پيشرفت است و در واقع اين کشور جدي‌ترين رقيب ما است اما ما مي‌توانيم با برنامه‌ريزي و هماهنگي بخشي از تامين قطعات رنو، سيتروئن را که در مراکش در حال توليد است را نيز به عهده بگيريم. محبي‌نژاد تصريح کرد: در واقع الجزاير يک مسير ميان‌بر براي صادرات قطعات ما است و ما بايد از اين فرصت کمال استفاده را ببريم.


تکذيب گراني دلار براي تأمين بودجه دولت
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اتهام افزايش قيمت ارز براي تأمين بودجه بي‌اساس است. محمد شريعتمداري گفت: تلاش دولت حمايت از توليد است، در اين ارتباط متحمل ضررهايي هم شده؛ اين اتهام که دولت براي تأمين بودجه، نرخ ارز را افزايش داد، درست نيست. وي گفت: بخش اعظم مشکلات توليد در کشور عوامل مهم برون‌زا، محاط صنعتي و معدني است، بايد راهکارهايي براي رفع آن در نظر گرفته شود. وزير صنعت افزود: يکي از مسائلي که مانع پيشرفت امور مي‌شود، ثبات نداشتن قيمت‌هاست که تلاش زيادي در دولت براي رفع اين مشکل صورت گرفته و با اين حال تغييرات غيرمتعارف نرخ ارز مشکلاتي را براي صنعتگران به‌وجود آورده است.

تجارت ايران و عراق 20 ميليارد دلاري مي‌شود
رئيس اتاق بازرگاني ايران و عراق گفت: ارزش روابط تجاري ايران و عراق حدود هشت ميليارد دلار است و افق روابط اقتصادي 20 ميليارد دلاري با عراق را در نظر داريم. يحيي آل‌اسحاق درباره سطح روابط ايران و عراق در حوزه بازرگاني اظهار کرد: روابط ايران با عراق در اين حوزه ساختار استراتژيک دارد. 
وي تصريح کرد: هر دو کشور دنبال توسعه روابط بازرگاني هستند و اين امر ادامه دارد و حتي بعد از بيرون‌ راندن داعش از عراق موفقيت‌هاي خوبي براي عراق و جمهوري اسلامي‌ايران رخ داده است. آل اسحاق گفت: حفظ و نگهداري اين موفقيت بستگي به نوع روابط اقتصادي حاکم بين ايران و عراق
 دارد.

توليد ۱۵۰هزار تن مس کاتد در سونگون
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت از توليد ۱۵۰هزار تن مس کاتد در سونگون خبر داد. 
رضا رحماني با اشاره به توليد ۱۵۰ هزار تن مس کاتد در سونگون و بيان اينکه ۱۵ شرکت بين‌المللي در اين راستا اعلام آمادگي کرده‌اند و دو پيمانکار از بين آنها انتخاب و نهايي شده، اي پي سي آن را نزديک به ۳۰۰ ميليارد تومان در سال خواند و با بيان اينکه انتخاب دو پيمانکار نهايي شده، و تنها مشکل اين طرح، مشکل زيست محيطي بوده است، ادامه داد: اين سرمايه برابر ۱۰ سال بودجه استاني است و تأکيد ما مبتني بر طرحي است که بيشترين سازگاري با محيط زيست را داشته باشد.


مکاتبه گمرک با وزارت صنعت درباره ثبت‌ سفارش‌ جعلي واردات خودرو
رئيس کل گمرک از مکاتبه با وزارت صنعت درباره ثبت سفارش‌هاي جعلي واردات خودرو خبر داد. به گزارش تسنيم، فرود عسگري درباره شائبه واردات خودرو با استفاده از ثبت‌ سفارش‌هاي جعلي در گمرک بوشهر گفت: صرف ورود کالا به گمرکات ممنوع نيست و در مورد خودروها هم همين اتفاق افتاده و واردکنندگان خودروهاي خود را به محوطه گمرکي وارد کرده‌اند اما نکته مهم اين است که حتي يک ترخيص خودرو هم بدون ثبت سفارش انجام نشده است. به گفته رئيس کل گمرک، اطلاعات ثبت سفارش همه کالاها از جمله خودرو از طريق سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت و نمايندگي‌هاي واردات خودرو مبادله مي‌شود، بعد از تاييد اين اطلاعات از سوي سامانه تجارت اجازه ترخيص خودرو در گمرک صادر مي‌شود. وي گفت: در روزهاي گذشته وزير صنعت پيشنهاد ترخيص خودروهاي وارد شده در گمرک قبل از دستورالعمل اخير هيئت دولت را به گمرک ارائه کرده بود. اين در حاليست که واردات خودرو بالاي 4 هزار دلار بر اساس مصوبه هيئت دولت امکانپذير نبوده و به همين دليل نامه‌ وزير صنعت و سازمان توسعه تجارت برگشت داده شد. عسگري درخصوص واردات خودرو با ثبت سفارش‌هاي جعلي گفت: ما هم در خصوص ثبت سفارش‌هاي جعلي ابهاماتي را در قالب يک نامه از سازمان توسعه تجارت ايران مطرح کرديم در هر صورت براي ترخيص هر خودرو ثبت سفارش لازم وجود داشته است. وي تاکيد کرد: به هر صورت ما بايد به دنبال محدود کردن کارت بازرگاني باشيم تا سوء استفاده در اين خصوص کاهش يابد.

افول سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت و معدن و تجارت
حجم کل سرمايه‌گذاري خارجي در بخش صنعت، معدن و تجارت طي هشت ماهه سال جاري معادل ۲.۱ ميليارد دلار بوده که در قياس با رقم ۴.۸۳ ميليارد دلاري مدت مشابه پارسال با افت محسوسي روبرو شده است. به گزارش ايسنا، وضعيت طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري مصوب در هيات سرمايه‌گذاري خارجي به گونه‌اي است که تعداد اين طرح‌ها تا پايان آبان‌ سال جاري ۴۷ مورد بوده که در قياس با ۴۲ طرح‌ مصوب در مدت مشابه سال قبل با رشدي ۱۱ درصدي همراه شده است. اما حجم کل سرمايه‌گذاري خارجي در طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري طي هشت ماهه سال جاري معادل ۲.۱ ميليارد دلار بوده که نسبت به ۴.۸۳ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي صورت گرفته در مدت مشابه سال قبل، با کاهش ۶۷ درصدي روبرو شده است. براساس اين گزارش احداث چرخه کامل پنل فتوولتائيک با حجم سرمايه‌گذاري ۷۲۰ هزار و ۸۶۵ دلاري، استخراج و بهره‌برداري از معدن شاه سليمان علي با حجم سرمايه‌گذاري ۴۶۶ هزار و ۱۵۵ دلاري، عرضه انواع کالا و خدمات در فروشگاه‌هاي مجازي با حجم سرمايه‌گذاري ۱۰۲ هزار ۵۶ دلاري و توليد خودروي سواري با حجم سرمايه‌گذاري ۲۳۲ هزار و ۵۵۱ دلاري از جمله مهم‌ترين طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري مصوب در هيات سرمايه‌گذاري خارجي طي هشت ماهه سال جاري است.

کاهش ۳۰درصدي بودجه صنعت و معدن
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدي بودجه بخش‌هاي صنعت و معدن در لايحه بودجه ۹۷ گفت: با اين وضعيت بودجه در زمينه اشتغال زايي و توسعه صادرات با مشکل مواجه خواهيم بود. حميد گرمابي در گفتگو با اقتصادآنلاين با بيان اينکه صنايع و معادن در لايحه بودجه با کمبود منابع مواجه است، اظهارکرد: البته در تغييراتي که در کميسيون تلفيق اعمال شد، بودجه اين دو بخش تا حدودي تقويت شده است. گرمابي با اشاره به کاهش 20 تا 30 درصدي بودجه بخش‌هاي صنعت و معدن عنوان کرد: قطعا اين موضوع بر عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان يکي از بازوهاي اصلي ايجاد اشتغال و توليد، تاثير مي‌گذارد و به رغم اينکه قصد داريم توليد را رونق بدهيم و اشتغال‌زايي کنيم، اين نواقص موجب مي‌شود در زمينه توليد که ارتباط مستقيمي‌با اشتغال دارد، مشکل ايجاد شود. اين نماينده مجلس در ادامه افزود: قطعا وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌توانست با در نظر گرفتن کمبودهايي که در بخش‌هاي صنايع و معادن وجود دارد، به دولت مشاوره دهد که بودجه مناسب‌تري براي اين بخش‌ها در نظر بگيرد اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداده است.

كره شمالي خواهان ايجاد خط مشترك توليد موتور شد 
سفير جمهوري دموكراتيك خلق كره در ايران در بازديد از خطوط توليد ايران خودرو، خواهان راه‌اندازي خط مشترك توليد موتور در كره شمالي شد.ه گزارش ايكوپرس، كانگ سام هيون اظهار كرد:‌ توانمندي‌هاي ايران‌خودرو در زمينه توليد موتورهاي كم مصرف و پرقدرت در ايران و خارج از كشور به اثبات رسيده است. وي افزود: براساس همين توانمندي، ما خواهان انتقال تكنولوزي ساخت موتور و ايجاد خط توليد مشترك در كره شمالي توسط ايران خودرو هستيم. سفير جمهوري دموكراتيك خلق كره خاطرنشان كرد: در آينده نزديك كميته كارشناسي فني بين شركت ايران خودرو و نمايندگاني از كره شمالي براي بررسي جزئيات اين همكاري مشترك تشكيل مي‌شود. وي افزود: به طور متوسط هر دو دقيقه يك خودرو از خطوط توليد ايران خودرو خارج مي‌شود كه اين نشان از اتوماسيون صنعتي بالاي اين شركت دارد. كانگ سام هيون با اشاره به مشركات فرهنگي دو كشور تاكيد كرد: اميدوارم اين همكاري جديد فصل تازه‌اي از روابط بين ايران و كره شمالي باشد. همچنين سفير جمهوري دموكراتيك خلق كره از خطوط توليد مونتاژ و موتورسازي ديدن كرد.

تعطيل شدن شماري از مرزهاي غيررسمي‌با دستور دولت عراق
سرکنسولگري جمهوري اسلامي‌ايران در اربيل اعلام کرد شماري از مرزهاي غيررسمي‌عراق با جمهوري اسلامي‌ايران به دستور بغداد از صبح روز شنبه تعطيل شدند. براساس اين بيانيه با دستور دولت عراق گذرگاه‌هاي (غيررسمي) تجاري «قاسم رش واشکان سردشت»، «شوشمي‌پاوه»، «شيخ صله ثلاث باباجاني» از صبح روز شنبه تعطيل شد. همزمان با صدور اين بيانيه مديرکل گمرکات منطقه کردستان عراق اعلام کرد مرزهاي غيررسمي‌تعطيل شده مرزهايي بودند که هيچ ارتباط با اداره کل گمرک کردستان عراق ندارند و مرزهاي رسمي‌به فعاليت خود ادامه خواهند داد. سامال عبدا... مديرکل گمرکات منطقه کردستان عراق با اعلام اين مطلب به رسانه‌ها گفت: گذرگاههاي مرزي سرتک، سيرانبند، تويله، کيلي با جمهوري اسلامي‌ايران و سرزيري با دولت ترکيه در زمره گذرگاههاي مرزي رسمي‌بوده و تلاش مي‌شود دولت عراق نيز اين مرزها را به رسميت بشناسد و به همين منظور کميته‌اي از سوي دولت مرکزي عراق تعيين شده است. وي افزود: مرزهاي غيررسمي‌تعطيل شده مرز رسمي‌نبوده و مرتبط با اداره کل گمرکات کردستان عراق نبودند و به غير از اين دروازه‌هاي تعطيل شده 45 مرز غيررسمي‌ديگر نيز وجود دارند که در زمره گذرگاه‌هاي غيررسمي‌قرار مي‌گيرند.


مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران طي نشستي با مديرعامل صندوق توسعه ملي بر تسريع دراجراي تسهيلات به صنايع کوچک و متوسط غيردولتي تاکيد کرد. به گزارش شاتا ، در راستاي تأمين منابع مالي جهت اجراي ماموريت‌هاي مربوط به طرح‌هاي رونق صنايع و نوسازي و بازسازي، آنها جلسه مشترکي با مديرعامل صندوق توسعه ملي برگزار گرديد. در اين نشست صادق نجفي، مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران ضمن تاکيد بر تسريع در پرداخت تسهيلات مورد نياز مربوط به استان کرمانشاه، خواستار پيگيري‌هاي لازم پيرامون ابلاغ مصوبه هيات محترم وزيران شد. همچنين در اين نشست در راستاي اجراي بند چ ماده 46 قانون برنامه ششم توسعه پيرامون پرداخت تسهيلات به صنايع کوچک و متوسط غيردولتي، از محل سپرده‌گذاري سالانه از ورودي صندوق توسعه ملي مقرر شد از طريق بانک‌هاي عامل (بانک ملي، ملت، تجارت و...) تفاهمنامه پرداخت يک ميليارد دلار اقدام شود. علاوه براين در اين نشست مقررشد مکاتبه انجام شده توسط صندوق ملي با تمامي‌بانک‌هاي عامل پيرامون اجراي بند چ ماده 46 از صندوق اخذ و اقدامات لازم جهت تسريع و ارائه پاسخ بانک‌ها از سوي اين سازمان بعمل آيد.
همچنين نشست مشترک اين سازمان با کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي با حضور معاون وزير و مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران جهت تامين منابع مورد نياز اجراي پروژه‌ها و واحدهاي صنعتي برگزار گرديد. در اين نشست برنامه‌هاي اين سازمان پيرامون خروج از وضعيت موجود در مرزهاي صنعتي، معدني و تجاري و تشريح مباحث متعددي جهت تأمين منابع مالي اجراي پروژه‌ها و کمک‌هاي بانک‌ها مطرح و تصميماتي جهت بهبود وضعيت موجود اتخاذ شد. همچنين مقرر شد ضمن تاکيد بر پيگيري تکميل اخذ اسناد ثبتي و تفکيکي شهرک‌ها و نواحي صنعتي جهت اجراي آسان فرآيند تضمين به واحدهاي صنعتي؛ بانک‌هاي خصوصي مهم، نحوه ارائه تسهيلات خرد به صنايع کوچک در سال 97 را مشخص و اعلام نمايند. در ادامه مقرر شد؛ فضاهاي نمايشگاه‌هاي در اختيار بانک‌ها جهت اجراي طرح ايجاد و دسترسي آسان ذي‌نفعان به کالاي ايراني در اختيار اين سازمان قرار گيرد. يکسان شدن متن قراردادهاي صندوق ضمانت صادرات و صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک از ديگر تصميمات اتخاذ شده در اين نشست بود. علاوه بر اين مقرر شد کارگروه مشترکي بين سازمان و بانک‌هاي خصوصي جهت ارائه طرح‌هاي و واحدهاي داراي پتانسيل اخذ تسهيلات تشکيل گردد و نتايج حاصل از اقدامات به صورت دوره‌اي در جلسات کانون بررسي گردد.


مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران گفت: امروز ظرفيت توليد در بخش فولاد به ۳۱.۶ميليون تن رسيده و بالغ بر ۲۳.۴ ميليون تن نيز در دست اجرا قرار دارد که به اين ترتيب به ۵۵ميليون تن مي‌رسد. به گزارش ايرنا، منصور يزدي‌زاده اظهار داشت: انتظار مي‌رود در افق 1404 به ظرفيت 55 ميليون تن فولاد دست يابيم و سرانه مصرف نيز به بيش از 350 کيلوگرم برسد. وي پيرامون کمبودهاي زنجيره توليد فولاد در افق چشم‌انداز افزود: سنگ آهن 24 ميليون تن، کنسانتره 13.7 ميليون تن و گندله 1.8 ميليون تن کمبود وجود دارد. به گفته يزدي‌زاده براساس ذخاير شناسايي شده اکنون 3.1 ميليارد تن ذخيره سنگ آهن در کشور وجود دارد که اين مواد معدني هم در سطح و نيز در عمق زمين واقع شده و بتازگي ذخاير جديدي کشف شده است. يزدي‌زاده گفت: جمهوري اسلامي‌ظرف 12 سال گذشته از يک کشور 100 درصد واردکننده فولاد به صادرکننده تبديل شده، افزود: اکنون ايران بعد از ترکيه، دومين صادرکننده فولاد در منطقه محسوب مي‌شود. وي گفت: انتظار مي‌رود ميزان صادرات فولاد کشور تا پايان 96 به حدود هشت ميليون تن برسد و در افق چشم‌انداز 1404 بالغ بر 20 ميليون تن صادرات خواهيم داشت. مديرعامل شرکت ملي فولاد گفت: تراز تجاري فولاد امسال به مثبت پنج ميليون تن خواهد رسيد.


عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: افزايش تعرفه واردات برخلاف روح لايحه هواي پاک است و اين لايحه ما را به‌سمت کاهش آلايندگي کشور که بخشي از به خودروها مربوط مي‌شود راهنمايي مي‌کند. سيدمهدي مقدسي در گفتگو با خانه ملت، درخصوص تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي، اظهار داشت: با توجه به اينکه اکثر کشورهاي دنيا به خودروهاي هيبريدي يارانه پرداخت مي‌کنند و زيرساخت استفاده از خودروهاي برقي فراهم نيست نمايندگان مردم در مجلس نامه‌اي را با 104 امضا به آقاي شريعتمداري ارسال کردند تا نسبت به اصلاح تعرفه‌هاي واردات خودروها هيبريدي اقدام کنند. اين نماينده مجلس با بيان اينکه تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي تا سقف 2000 سي‌سي به ميزان گذشته خود برگردد، گفت: اکثر کشورهاي دنيا در اين زمينه با پرداخت يارانه و عدم دريافت ماليات به واردکنندگان کمک و حمايت مي‌کنند تا کاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي را در بر داشته باشد. مقدسي با اشاره به اينکه فعالان زيست محيطي بر روي اين مسئله حساسيت دارند، ادامه داد: افزايش تعرفه واردات برخلاف روح لايحه هواي پاک است و اين لايحه ما را به‌سمت کاهش آلايندگي کشور که بخشي از به خودروها مربوط مي‌شود راهنمايي مي‌کند. 
رييس هيات عامل ايميدرو از 19 ميليون تن باطله برداري در پروژه معدن مهدي‌آباد خبر داد. به گزارش ايميدرو، مهدي کرباسيان در بازديد از اين پروژه گفت: کنسرسيوم پروژه معدن مهدي‌آباد با سرعت قابل قبولي در حال آماده‌سازي فاز نخست توليد کنسانتره روي در اين معدن است. وي با بيان اينکه مهدي‌آباد يکي از بزرگترين معادن روي دنيا است، اظهار داشت: کنسرسيوم مشارکت کننده در اين طرح، براي راه‌اندازي فاز نخست مشغول فعاليت است که پيش‌بيني مي‌شود در اواخر سال آينده يا ابتداي سال 98 طرح را به توليد برساند. هدف از راه‌اندازي فاز نخست پروژه معدن مهدي‌آباد، توليد 200 هزار تن کنسانتـره روي است. کرباسيان يادآور شد: با آغاز توليد محصول در فاز يک، بخشي از نياز کارخانه‌هاي روي تامين مي‌شود. در حال حاضر صنايع روي ايران بيش از 400 هزار تن ظرفيت توليد شمش دارند. تاکنون بخش قابل توجهي از نياز داخلي از معدن روي انگوران تامين مي‌شد اما با توجه اين که حدود 10 سال از عمر معدن انگوران باقي مانده،‌ معدن روي مهدي‌آباد مي‌تواند نياز آينده صنايع روي را برطرف سازد. به گفته رئيس هيات عامل ايميدرو، برنامه بعدي در اين معدن،‌ فعاليت در عمق معدن براي استخراج ماده معدني است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: از سوي ديگر شاهد تجهيز کارگاه با تجهيزات مناسب هستيم به‌طوري که تعداد 30 دامپ تراک، 11 بولدوزر و همچنين تعداد قابل توجهي بيل مکانيکي و ‌شاول مشغول به کار در اين معدن هستند. کرباسيان از همکاري مقامات استاني در اين طرح خبر داد و افزود: موضوع قرارداد انتقال آب از محل پساب يزد به طول 105 کيلومتر نهايي شده و در آينده نزديک لوله‌گذاري آن انجام خواهد شد. به گفته وي خط انتقال 80 مگاواتي برق پروژه معدن مهدي‌آباد نهايي شده و به زودي شاهد خريداري و حمل تجهيزات خواهيم شد. کرباسيان درباره وضعيت اشتغال طرح گفت: هم اينک 500 نفر در اين معدن مشغول به کار هستند که پيش‌بيني مي‌شود با راه‌اندازي کامل فاز نخست تعداد اشتغال طرح به هزار نفر افزايش يابد. معاون وزير صنعت معدن و تجارت به اقدامات زيست محيطي در اين معدن اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش‌هاي پرسنل متخصص معدن،‌ تمامي‌نکات درباره حيات وحش منطقه رعايت مي‌شود و علوفه‌رساني براي حيوانات منطقه به دقت انجام مي‌گيرد.