گروه صنعت، معدن و تجارت: چند روز پيش بود که يانيك بزارد، قائم مقام مديرعامل پژو اعلام کرد که تامين كنندگان منتخب ايکاپ، توانمندي خود را به اثبات رسانده و در حلقه تامين كنندگان پژو قرار گرفتهاند و حالا ميتوانند در پروژه توليد 70 هزار دستگاه خودرو در شهر اوران كشور الجزاير با ما همكاري كنند. دعوت پژو از قطعهسازان ايراني براي حضور در پروژهاي در يکي ديگر از کشورهاي منطقه در نگاه اول نشان دهنده اين موضوع بود که محصولات توليد شده از سوي واحدهاي قطعهسازي فعال در داخل کشور داراي استانداردهاي بينالمللي براي ورود به زنجيره تامين کمپانيهاي خودروسازي جهان هستند.
با اين همه برخي معتقدند که دليل اصلي دعوت مسئولان پژو از قطعهسازان ايراني براي حضور در ميان تامين کنندگان پروژه الجزاير، در واقع به علت فقدان قطعهساز در الجزاير و کشورهاي همسايه آن صورت گرفته است. هرچند اين نگاه تا اندازهاي ميتواند بدبينانه باشد. با اين همه طي روزهاي گذشته و پس از اعلام اين دعوت از سوي پژو، موقعيت خوبي براي قطعهسازان ايراني ايجاد شده تا از اين طريق بتوانند در چرخه تامين جهاني خودرو به ايفاي نقش بپردازند.
آرش محبينژاد، انجمن صنايع همگن قطعهسازان ايران معتقد است که علاوه بر اينکه در الجزاير و کشورهاي همسايه آن کشور واحد قطعهسازي وجود ندارد که محصولاتي با کيفيت قطعهسازان ايراني توليد کند، موارد ديگري نيز به عنوان دلايل اصلي اين دعوت وجود دارد. به اعتقاد محبينژاد کيفيت بالاي توليد و قيمت تمام شده ارزان سبب شده که ايران گزينه بهتري نسبت به ساير کشورهاي منطقه و اروپا براي تامين قطعات باشد.
راه صادرات قطعه و خودرو هموار ميشود
بهرام شهرياري، عضو انجمن قطعهسازان و کارشناس صنعت خودرو نيز در گفتگو با خبرنگار «تجارت» ميگويد: حتي اگر دعوت از قطعهسازان ايراني براي حضور در پروژه الجزاير شرکت خودروسازي پژو به علت فقدان واحدهاي قطعهسازي مناسب و باکيفيت در آن کشور باشد، بازهم قطعهسازان داخلي بايد از اين فرصت ايجاد شده استفاده کنند و با توليد محصولات باکيفيت جايگاه خود را در ميان چرخه تامين خودروسازان بينالمللي تثبيت کنند.
اين فعال صنعت قطعهسازي کشور در بخش ديگري از صحبتهاي خود به تفاهمنامههايي که طي ماههاي گذشته و پس از اجرايي شدن برجام ميان خودروسازان و قطعهسازان ايراني با طرفهاي خارجي به امضا رسيده اشاره کرد و يادآور شد: طي ماههاي گذشته توافقهاي مختلفي ميان قطعهسازان ايراني با انجمنهاي قطعهسازي فرانسه، اتريش، آلمان، هند، ترکيه و حتي ژاپن صورت گرفته اما موقعيت ايجاد شده براي همکاري در يکي از پروژههاي بينالمللي پژو موقعيتي است که ميتواند موجب پيوستن قطعهسازان ايراني به زنجيره تامين جهاني باشد. اگر شرايط براي حضور واحدهاي توليدکننده داخلي در اين پروژه فراهم شود و محصولات باکيفيت و استانداردي براي تامين زنجيره لحاظ شود آن وقت ميتوانيم بگوييم که اين قطعهسازان هستند که راههاي صادرات را در صنعت قطعه و حتي خودرو هموار خواهند کرد.
شهرياري ادامه داد: قطعا پيوستن قطعهسازان ايراني به زنجيره تامين جهاني، عاملي براي توسعه و گسترش فعاليتهاي اقتصادي است. اين اتفاق به دو صورت رخ ميدهد؛ در حالت اول با حضور سرمايهگذاران خارجي در صنعت خودرو و ساخت داخل شدن قطعات محصولات مشترک و در حالت دوم ورود خود قطعهسازان به بازار جهاني و توليد قطعات براي خودروسازان خارجي. حالا به نظر ميرسد که شرايط براي اين اتفاق تا اندازه زيادي فراهم است.
شرايط استراتژيک ايران براي پژو
عضو انجمن قطعهسازان کشور با اشاره به گزارشي که پيش از اين از سوي کمپاني پژو درباره مزيتهاي حضور در ايران و برخي ديگر از کشورها منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: در پيشبيني که شرکت پژو چندين سال پيش انجام داده بود، چين، برزيل، هند و ايران را بهعنوان چهار کشوري که ميتوانند قطعات را با هزينه ارزان توليد کنند، معرفي کرده بود که در اين ميان به دليل شرايط استراتژيک ايران و کيفيت يک دست محصولات، ايران بهعنوان بهترين گزينه مطرح شده بود. همچنان اين امتياز به قوت خود باقي است و قطعهسازان ايراني ميتوانند از اين فرصت استفاده کنند. در نهايت بايد بگويم راهي که قطعهسازان ايراني انتخاب کردهاند قطعا به صادرات و توسعه ميانجامد.
اين فعال صنعت قطعهسازي همچنين در بخش پاياني صحبتهاي خودش با اشاره به اينکه دوران مونتاژکاري در صنايع به ويژه صنعتي مانند خودروسازي به پايان رسيده، تصريح کرد: به نظر ميرسد که امروز سياستگذاران اقتصادي و صنعتي کشور به اين بلوغ رسيدهاند که حضور شرکاي خارجي صرفا در بعد بهرهگيري از بازار جذاب ايران و مونتاژ محصولات آنها، کاري بيهوده است و به توسعه صنعت منجر نخواهد شد. بنابراين پيش شرط توليد داخل در جذب مشارکت خارجي و قراردادهاي جوينتونچر را مطرح کردهاند. اين همان شرطي است که با توجه به پتانسيل صنعت قطعهسازي ميتوان از آن استفاده برد.
شهرياري يادآور شد: حالا قطعهسازان ايراني به جاي اينکه چشم اميد خود را به امضاي قراردادهاي خودروسازان با شرکاي خارجي بدوزند، از فرصت پسابرجام استفاده کرده و خود براي همکاري با قطعهسازان بينالمللي دست به کار شدهاند و فرصت خوبي براي حضور در ساير کشورها و اضافه شدن به زنجيره تامين جهاني را پيش روي خود ميبينند.
دليل دعوت پژو از ايران براي پروژه الجزاير
آرش محبينژاد، دبير انجمن صنايع همگن قطعهسازي در گفتگو با ايلنا درخصوص دعوت پژو از قطعهسازان ايراني براي حضور در الجزاير گفت: شرکت PSA قرار است در الجزاير کارخانهاي مشابه با ايکاپ (کارخانه مشترک ايران خودرو و پژو) تاسيس کند و همان توليدات را نيز در کشور داشته باشد اما مهمترين مشکل آنها اين است که در الجزاير قطعهسازي وجود ندارد. وي ادامه داد: فقدان قطعهساز در الجزاير و کشورهاي همسايه آن سبب شده که اين شرکت فرانسوي براي واردات قطعات از ايران برنامهريزي کند. از طرف ديگر کيفيت بالاي توليد و قيمت تمام شده ارزان سبب شده که ايران گزينه بهتري نسبت به ساير کشورهاي منطقه و اروپا براي تامين قطعات باشد.
محبينژاد افزود: در مرحله اول تيراژ اين کارخانه 80 هزار خودرو است که به تدريج افزايش پيدا ميکند. در نمايشگاه خودروي آلمان و پراگ نيز مسئولان فرانسوي اعلام کردند که براي تامين قطعات برنامهريزي مفصلي بر روي ايران دارند و صحبتهايي نيز با ما کردند. وي خاطرنشان کرد: در کشورهاي آن منطقه مراکش نيز در تامين قطعات وضعيت خوبي دارد و در حال پيشرفت است و در واقع اين کشور جديترين رقيب ما است اما ما ميتوانيم با برنامهريزي و هماهنگي بخشي از تامين قطعات رنو، سيتروئن را که در مراکش در حال توليد است را نيز به عهده بگيريم. محبينژاد تصريح کرد: در واقع الجزاير يک مسير ميانبر براي صادرات قطعات ما است و ما بايد از اين فرصت کمال استفاده را ببريم.