اعتراف وزير راه و شهرسازي :
گروه راه و مسکن: با توجه به کاهش نسبي مشکلات به وجود آمده از ورود سامانه بارشي اخير به ايران حالا در سطح جامعه سوال‌هاي مختلفي مطرح مي‌شود که يکي از آن‌ها پيرامون چگونگي مديريت بحران اخير در روزهاي گذشته است، موضوعي که برخي انتقادها را به سمت وزير راه و شهرسازي کشانده است. در اين راستا عباس آخوندي که روز شنبه در دستوري رسمي‌به معاون حمل و نقل خود اعلام کرده بود که اين معاونت موظف است در کوتاه‌ترين زمان ممکن گزارش‌هايي را از آخرين وضعيت اقدامات انجام شده به منظور مديريت بحران‌ها در کوتاه‌ترين زمان ممکن به مردم ارائه کند در يادداشتي جديد اين بار خطاب به مردم و درباره انتظارات آن‌ها از اين وزارتخانه صحبت کرده است. وزير راه و شهرسازي در يادداشت خود آورده است که؛ در يادداشت پيشين تحت عنوان "روز سخت راه و شادي برف" توضيح دادم که چگونه اين بحران‌ها در حوزه حمل‌ونقل شکل مي‌گيرند. در آنجا بيان کردم که ساختار حمل‌ونقل کلان‌شهرها و مجموعه امکانات نگاه‌داري و راهبري سيستم‌هاي حمل‌ونقل در ايران در برابر حوادث توان تاب‌آوري بسيار محدودي دارند. در آنجا به سه نکته اشاره کردم. ۱- حمل‌ونقل کشور به‌طوري گسترده‌اي به جاده وابسته است. حتي، براي دسترسي به خدمات هوايي و ريلي همه‌چيز وابسته به جاده است. بنابراين در شرايط بحران، هوا و ريل نمي‌توانند به عنوان شق‌هاي جايگرين عمل کنند. ۲- مجموعه تجهيزات فني مدرن، پشتيباني مالي و سطح مهارت عوامل راه‌داري با طول جاده‌هاي مورد بهره‌برداري که ۲۱۷هزار کيلومتر است تناسب کافي ندارد. ۳- سهم حمل‌ونقل عمومي‌مسافري از کل حمل‌ونقل به‌ويژه در حوزه ريل و باز به‌خصوص در حمل‌ونقل حومه‌اي بسيار اندک است. فقط در راه‌هاي منتهي به تهران شاهد ميانگين تردد روزانه ۵۵۰هزار خودرو هستيم که در چنين موقعيت‌هايي وضعيت بحراني خود را به نمايش مي‌گذارند. مي‌دانم که بلا فاصله گفته خواهد شد که اصلاح همه اين موارد وظيفه شماست. چرا به ما مي‌گويي؟ به اين موضوع نيز در يادداشت ديگري خواهم پرداخت. فعلاً در اين يادداشت بر بحران برف متمرکز خواهم شد.  وزير راه و شهرسازي در اين يادداشت به شش سوال اصلي مردم در رابطه با بحران اخير پاسخ داده که در برخي حوزه‌ها به قبول مشکلات موجود پرداخته و در حوزه‌هاي ديگر نگاهي به تجربه‌هاي مشابه جهاني داشته است. وي بارش برف با ارتفاع ۳۲ سانتي‌متر در مهرآباد، ۷۰ سانتي‌متر در فرودگاه امام خميني (ره) و آزادراه تهران – قم و ۲۳ سانتي‌متر در کرج اشاره کرده و اين سوال را پرسيده است که آيا با اين وجود امکان برقرار نگاه داشتن اين مسيرها وجود داشت يا خير؟ وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که تجربه مشابه کشورهاي توسعه يافته پرداخته و اعلام کرده است که حتي در اين کشورها نيز کاهش ديد افقي موجب مسدود شدن مسيرهاي مختلف مي‌شود و در طول همين سال‌ها و ماه‌هاي گذشته نيز مسيرهاي مختلفي در کانادا و آمريکا به دليل بارش برف مسدود شده‌اند. آخوندي اما با اين وجود پذيرفته که امکان مديريت بهتر وجود داشت و در صورتي که يک فرماندهي واحد تمام امکانات کشور را بسيج مي‌کرد، مي‌شد با سرعت بيشتري کار را پيگيري کرده که از اين‌رو اين مديريت نياز به بازخواني خواهد داشت. وي در محور سوم صحبت‌هاي خود به انتقاد از نرسيدن منابع مالي به سازمان راهداري پرداخته است. به گفته وزير راه و شهرسازي تنها براي استان تهران نياز به ۲۰۰ دستگاه دو منظوره برف‌روب – نمک‌پاش وجود دارد و اين در حالي است که اين سازمان بخش زيادي از اين نياز را در اختيار ندارد و حتي ماشين‌هاي موجود نيز عمر بسيار بالايي دارند. آخوندي اين را هم گفته که وزارت راه و شهرسازي به شکل جدي پيگير نوسازي ناوگان راهداري بوده است، اما با وجود قيد شدن بودجه ۵۰۰ ميلياردي در قوانين بودجه سال‌هاي گذشته عملا بخش قابل توجهي از اين منابع تخصيص نيافتند و حتي از محل افزايش نرخ گازوئيل نيز هيچ رقمي‌به سازمان راهداري نرسيده است. سوال ديگري که وزير راه و شهرسازي به آن پاسخ داده چرايي مسدود نشدن آزادراه‌هاي تهران – قم و تهران – کرج بيش از آغاز بارش سنگين برف است. وي در اين رابطه ضمن آنکه مسئوليت اين موضوع را به پليس ارجاع داده و البته از اخطارهاي مکرر پليس و سازمان راهداري براي عدم ورود به اين جاده‌ها سخن گفته اما از تقاضاي قابل توجه خودروها براي ورود به اين جاده‌ها خبر داده است که متوقف کردن آنها صرفا به شکل‌گيري صف‌هاي طولاني در پشت عوارضي منجر شده و تردد در شهر تهران را نيز مختل کرده است. جداي از آن درباره آزادراه تهران – کرج با توجه به خروجي‌ها و ورودي‌هاي متعدد کمتر مسدود کردن اين مسير اجرايي نيست. آخوندي در آخرين بخش از يادداشت خود به اين سوال پاسخ داده که چرا وقتي امکان حرکت و پرواز در دو فرودگاه تهران وجود نداشت، اين فرودگاه‌ها باز باقي ماندند و تعطيل نشدند. وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال گفته که در شرايط بحران سازمان هواپيمايي دو گزينه پيش‌روي خود دارد يکي باز باقي ماندن فرودگاه‌ها و از سرگيري پروازها در اولين فرصت و ديگري تعطيلي فرودگاه تا بهبود دوباره شرايط. وي گفته که هرچند راهکار دوم براي مسئولان فرودگاه شرايط راحت‌تري را فراهم مي‌کرد، اما سابقه نشان داده که کشور تحمل سه روز تعطيلي دو فرودگاه اصلي خود را ندارد، زيرا به طور ميانگين روزانه ۴۰۰ پرواز در مهرآباد و ۱۶۰ پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) انجام مي‌شود که تعطيلي سه روز منجر به لغو نزديک به ۱۷۰۰ پرواز مي‌شد که آثار تاخيري آن به شدت در روزهاي بعد خود را نشان مي‌داد. براي مقايسه با ديگر کشورها بار ديگر پايين بودن تعداد هواپيما و پيري ناوگان ايران را لحاظ کند، بنابراين هرچه تعداد لغو پروازها بيشتر مي‌شد آثار بعدي آن بر ساير پروازهاي برنامه‌ريزي شده افزايش مي‌يافت و ميزان نارضايتي را بالا مي‌برد. پايين بودن ظرفيت هتل‌هاي ايران نيز موضوع ديگري است که لغو پروازهاي بين‌المللي را با اما و اگر مواجه مي‌کرد.
آخوندي در پايان گفته که در فضاي اين چنيني يک تعارض اخلاقي وجود دارد که از يکسو دفاع از تلاش فداکارانه همکاران به هيچ وجه براي افکار عمومي‌که دچار ناراحتي شدند مورد قبول نيست و از سوي ديگر سرزنش همکاران براي همراهي با فضاي عمومي‌نيز خلاف مروت است و آنها را از فداکاري در موقعيت‌هاي مشابه آينده باز مي‌دارد.
۱۲ هزار ميليارد تومان بدهي مستقل داريم 
همچنین صبح ديروز (يکشنبه، 15 بهمن ماه) نشست فراکسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلامي‌با حضور نمايندگان عضو فراکسيون و وزير راه و شهرسازي برگزار شد.
در آمريکا با بارش برف، فرودگاه‌ها بسته مي‌شود
در اين جلسه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با اشاره به برف اخير و با بيان اينکه در آمريکا نيز با بارش برف جاده‌ها و فرودگاه‌ها بسته مي‌شود  اظهار کرد: در فرودگاه مهرآباد ۳۲ سانتي متر برف و درجه حرارت منفي ۱۴، در فرودگاه امام بارش برف ۷۰ سانتي متر، درجه حرارت منفي ۱۲ درجه و در جاده کرج ميزان برف ۲۳ سانتي متر و درجه حرارت منفي ۱۳ بود که در چنين شرايطي همانند شرايط عادي اقدامات صورت نمي‌گيرد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در فرودگاه مهرآباد ديد کمتر از ۳۰۰ متر بود که براي پرواز به ۸۰۰ متر ديد نياز است، فرودگاه بسته شد کسي نمي‌تواند فرودگاه را ببندد، جاده قم نيز در محدوده فرودگاه امام که بارش ۷۰ سانتي متر بود، گفت: مي‌شد بهتر از اين عمل کرد، اما معتقد به اين نيستيم که بدون ايراد کار‌ها را انجام مي‌دهيم و نياز به نوسازي تجهيزات است. وي ادامه داد: ۱۰ محور شرياني به تهران داريم که روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد و خارج مي‌شود، ۹۲۱ کيلومتر جاده به تهران وصل مي‌شود که نياز به ۲۰۰ دستگاه برف روب و نمک پاش دارد اين در شرايطي است که ما ۹۶ دستگاه با عمر بالا داريم و تنها ۵۵ دستگاه از آن‌ها عملياتي بودند. آخوندي تصريح کرد: براي اينکه جاده قم را نگهداري کنيم شخصا با پيمانکار تماس گرفتم تا گريدر‌هاي خود را به جاده بياورد، کل گريدر‌هاي فعال در جاده قم به طول ۱۳۰ کيلومتر، ۶ دستگاه بود، اگر مي‌خواهيد اقدامي‌داشته باشيد در زمان بودجه داشته باشيد، تاب آوري کشور در برابر حوادث پايين آمده است و با يک زلزله ۵ ريشتري راه‌هاي تهران بسته شد.
 بودجه راهداري به اندازه خريد يک لودر هم نيست
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه مديريت راه‌هاي به ۸ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد که کل بودجه ما ۲ هزار ميليارد ريال است و همه آن نيز تخصيص داده نمي‌شود، ادامه داد: براي نوسازي کل ناوگان راهداري در سال ۹۳، ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۱۰۰ ميليارد آن تخصيص يافت، در سال ۹۴ مجلس ۶۰۰ ميليارد براي نوسازي در نظر گرفته شد که هر ۳ سال تخصيص آن صفر بود. کل اعتبار نوسازي ناوگان راهداري در بودجه سال جاري ۹۰۰ ميليون تومان است که براي خريد يک لودر هم کافي نيست.
وي با تاکيد بر اينکه مسئوليت بستن جاده‌ها به عهده وزارت راه و شهرسازي نيست، وظيفه ما زيرساخت است، عنوان کرد: ۳ محور ساوه، قم و کرج درگير انسداد بودند که از اين سه محور ۳۸۳ هزار خودرو وارد تهران شد، از شروع برف ۳۰۰ هزار خودرو از تهران خارج که ۸۰ هزار خودرو بدون سرپناه در تهران باقي ماند. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در چنين شرايطي در اروپا فرودگاه‌ها را سه روز مي‌بندند و بعد از پاکسازي کامل مجددا فرودگاه‌ها را باز مي‌کنند، گفت: در ايران هيچ راه جايگزيني غير از دو فرودگاه مهرآباد و امام (ره) نداريم و بستن ۳ روزه براي منطقه‌اي است که صد‌ها راه، راه آهن و مترو دارد، کل امکان هتل در فرودگاه امام ( ره) ۴۰۰ اتاق است.
 منابع وزارت راه در حال گرايش به صفر است 
وي در پايان خاطرنشان کرد: منابع ما در حال گرايش به صفر است و در سال ۹۷ از ۸ هزار ميليارد بودجه ما به حدود ۵ هزار ميليارد کاهش يافته در حالي که ۱۲ هزار ميليارد تومان بدهي مستقل داريم.  در ادامه اين جلسه سيد مهدي فرشادان نماينده مردم سنندج و ديواندره در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه بارش برف بسياري از افراد را دچار مشکل کرد، گفت: در فرودگاه حضور داشتند که هيچ برنامه‌اي براي اسکان مسافران وجود نداشت و در 50 کيلومتري تهران برف و يخ ايجاد ترافيک کرده بود و کسي نيز حضور نداشت که به مردم کمک کند.
 استعفاي شما چقدر صحت دارد؟
همچنين حسين مقصودي نماينده مردم سبزوار، جغتاي، جوين، خوشاب در مجلس شوراي اسلامي‌نيز در ادامه جلسه با اشاره به اينکه استعفاي شما چقدر صحت دارد، ادامه داد: در حوزه سبزه وار در بارش برف مردم و سپاه طي 24 ساعت مشکل را برطرف کردند، معاونين شما با شما همراه نيستند زيرا هيچ کدام از نامه‌هايي را که دستور داده‌ايد را عملي نمي‌کنند.شهرام کوسه غراوي نماينده مردم مينودشت، کلاله، مراوه تپه، گاليکش در مجلس شوراي اسلامي‌نيز در ادامه جلسه با تاکيد بر اينکه اگر دوباره چنين شرايطي صورت بگيرد بايد چه اقدامي‌انجام دهيم، عنوان کرد: آيا بايد شرايط به همين گونه ادامه داشته باشد پس مديريت ما چگونه است؟ قاسم احمدي لاشکي نماينده مردم نوشهر، چالوس در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه برخي مشکلات به مديران برمي‌گردد، گفت: در زمان بارش برف جاده چالوس بسته نشد، زيرا مديران آن امکانات موجود مردمي‌را نيز به کار گرفتند، در دوران آقاي احمدي نژاد 3 هزار و 800 دستگاه را به بهانه خصوصي‌سازي واگذار کردند.
15 درصد سهم فاينانس کشور تامين شد
مهرداد بائوج لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي‌نيز در ادامه جلسه با اشاره به اينکه سهم حمل و نقل جاده‌اي در کشور ما بالا است و بايد اين موضوع را حل کنيم، عنوان کرد: روز شنبه اتفاق بزرگي در مجلس افتاد که 15 درصد سهم فاينانس کشور تامين شد و اين مسئله آزمون بزرگي براي وزارت راه و شهرسازي است. در پايان جلسه محسن بيگلري نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه از شرکت فرودگاه‌هاي کشور گلايه شديدي دارم، اظهار داشت: بعد از گذشت 2 سال ساخت فرودگاه سقز آغاز نشده و همچنين بعد از گذشت 6 ماه از دستور وزير راه و شهرسازي نيز اقدامي‌صورت نگرفته است.


ایرلاین‌ها کم‌کاری نکردند
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: ایرلاین‌ها در انجام پروازهای خود در چند روز اخیر در شرایط جوی بارش برف کم‌کاری نکردند و علت اصلی بروز این مشکلات نبود پشتیبانی برای ایرلاین‌ها بود.
به گزارش روزنامه تجارت، شهرام آدم‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اقدامات انجام شده در یک هفته گذشته در شرایط جوی بارش برف در فرودگاه امام خمینی، اظهار داشت: شنبه هفته گذشته از ساعت 18:45 بارش برف در فرودگاه امام آغاز شد و تا ساعت 22:30 برف‌روبی کامل از باند پروازی انجام دادیم. صبح روز یکشنبه هفت بار باند پروازی برای نشست و برخاست هواپیماها برف‌روبی کامل شده بود.
آدم‌نژاد با بیان اینکه در روز دوم بارش برف باند پرواز و تاکسی‌وی‌های خروجی برای نشست و برخاست هواپیماها باز بودند، گفت: درساعاتی از روز با محدودیت و کاهش دید پروازی مواجه بودیم و به همین دلیل برخی از پروازها کنسل و برخی دیگر با تاخیر انجام شد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی( ره) با تاکید بر اینکه به طور قطع ایرلاین‌ها در این روند و لغو تاخیر پروازها مقصر نیستند و نهایت تلاش خود را برای انجام پروازها انجام دادند، گفت: مهمترین مشکل در عدم انجام پروازها موضوع پشتیبانی بود هر چند که تیم راهداری نهایت تلاش خود را برای بازگشایی اتوبان تهران – قم انجام داد اما یکی از دلایل لغو پروازها نبود پشتیبانی ایرلاین‌ها به دلیل انسداد محور تهران – قم بود. شاید یک یا دو ایرلاین برای انجام پروازها همکاری نکردند، اما نمی‌توان آن را به تمام ایرلاین‌ها تسری داد.
آدم نژاد با بیان اینکه مهمترین عامل نارضایتی مردم در چند روز گذشته در فرودگاه امام، فعالیت سایت‌های غیرمجاز برای فروش بلیت هواپیما بود، گفت: فعالیت این سایت‌های غیرمجاز به ایرلاین‌ها مربوط نمی‌شود و سازمان هواپیمایی و مراجع قضایی باید با سایت‌های غیرمجاز برخورد قانونی کنند تا از این پس عده‌ای قصد سودجویی از شرایط بحرانی  به وجود آمده را نکنند. گزارش تخلف این سایت‌های غیرمجاز را به سازمان هواپیمایی ارائه کرده‌ایم و پیگیری مسائل حقوقی و قانونی را سازمان هواپیمایی باید انجام دهد.یکی از مشکلات ایرلاین‌ها برای انجام پروازها نبود تیم پروازی و امکانات و تجهیزات پشتیبانی مانند کترینگ بود که انسداد و ترافیک بسیار شدید در اتوبان تهران _ قم باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای ایرلاین‌ها شد.

مثلث جدید فرودگاهی برای مقابله با بحران
با پایان یافتن بحران جوی به وجود آمده در فرودگاه‌های اصلی کشور شرکت فرودگاه‌ها برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده تا برخی از مشکلات به وجود آمده در روزهای اخیر مدیریت شود.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، با لغو قابل توجه پروازها در فرودگاه‌های تهران درصد قابل توجهی از پروازهای ورودی مجبور شدند در فرودگاه‌های جایگزین به زمین بنشینند که همین موضوع باعث افزایش ترافیک هوایی این فرودگاه‌ها و نبود ظرفیت لازم برای فرود تعدادی از هواپیماها شد.
طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فرودگاه‌های جایگزین تهران ابتدا در شهر اصفهان قرار دارند و سپس در صورت نیاز فرودگاه شیراز نیز به این فرآیند اضافه می‌شود. در این راستا طبق اعلام شرکت فرودگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه‌ای میان فرودگاه‌های شیراز، اصفهان و مهرآباد نهایی شده که با هدف مدیریت بحران اجرایی خواهد شد. این تفاهم‌نامه در حوزه‌های هوانوردی، راداری، سیستم ناوبری، تجهیزات و پذیرش پروازها اجرایی می‌شود. همچنین بنا شده برای این‌که دستورالعمل‌های همکاری این سه فرودگاه بازنگری شود، در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات هماهنگی‌هایی با محوریت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد. این تفاهم‌نامه درحالی منعقد شده که براساس دستور وزیر راه و شهرسازی، معاونت حمل و نقل این وزارتخانه موظف است در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارشی از وضعیت مدیریت پروازها در بحران اخیر ارائه کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اتفاق‌های احتمالی آینده را در دستور کار قرار دهد. وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین اظهارنظر خود گفته که با توجه به بالابودن تعداد پروازهای روزانه در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) امکان توقف و تعطیلی این فرودگاه‌ها وجود ندارد و باید در زمان بحران امکان مدیریت پروازها به وجود آید. در طول روزهای گذشته از یکسو ایرلاین‌ها از شرایط بد فرودگاهی شکایت داشته‌اند و از سوی دیگر فرودگاه‌های تهران اعلام کردند که بسیاری از پروازها به دلیل نبود آمادگی از سوی ایرلاین‌ها لغو شده‌اند. به دنبال لغو تعدادی از این پروازها مسافران فرودگاه امام خمینی (ره) مجبور شدند بیش از ۲۴ ساعت در این فرودگاه به انتظار انجام شدن پروازهایشان بنشینند.

مجلس مخالفتی با افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها در چارچوب قانون ندارد 
عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت رعایت قانون در هر نوع تغییری در نرخ عوارض آزادراهی، گفت: ارتقاء کیفیت مسیرها ملاک افزایش نرخ عوارض باشد.
به گزارش روزنامه تجارت، شهرام کوسه غراوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برخی زمزمه ها مبنی بر افزایش نرخ عوارض آزاد راه ها در سال آینده، گفت: مجلس با افزایش نرخ عوارض در صورتی که در چارچوب قانون صورت بگیرد مخالفتی ندارد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بسیاری از مواقع افزایش نرخ عوارض بدون در نظر گرفتن بهبود وضعیت راه ها صورت می گیرد، افزود: هر نوع افزایش نرخی در بحث عوارض بزرگراهی باید توام با بهسازی و نوسازی مسیرها باشد. نماینده مردم مینودشت، کلاله و گالیکش در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه توسعه راه ها و بزرگراه ها نیاز ضروری کشور است، تصریح کرد: با توجه به ضرورت واگذاری امور به بخش خصوصی باید انگیزه کافی برای حضور سرمایه گذار در امور عمرانی وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه در نظر گرفتن نرخ عوارض بزرگراهی متناسب با وضعیت جاده ها می تواند انگیزه خوبی برای سرمایه گذار باشد، گفت: شاید افزایش نرخ عوارض بزرگراهی مورد انتقاد مردم در ابتدا قرار بگیرد اما در صورتی که کیفیت مترقی جاده ها مواجه شوند به طور حتم راضی به رشد نرخ ها خواهند بود.نکته مورد انتقاد و به حق مردم این است که افزایش نرخ عوارض بزرگراهی بدون بهبود وضعیت مسیرها صورت می گیرد و مردم از محل هزینه کرد افزایش نرخ ها نگران هستند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بسیاری از آزادراه ها و بزرگراه های ما با مشکلات عدیده مواجه هستند، گفت: رفع نقاط حادثه خیز، نصب علایم لازم و همچنین بهبود وضعیت مسیرها از ملزوماتی است که افزایش مطابق قانون نرخ عوارض را توجیه می کند.


عرضه بلیت پروازهای نوروزی از ۲۰ اسفند
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: امکانات برف روبی و یخ زدایی فرودگاه امام جوابگوی حجم بارش برف هفته گذشته نبود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مهر، فرزانه شرفبافی در حاشیه مراسم گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران درباره لغو پروازها پس از بارش برف اخیر گفت: بارش برف روزهای شنبه و یکشنبه هفته قبل فراتر از حد انتظار بود و شرایطی ایجاد کرد که بسیاری از پروازها از فرودگاه امام خمینی و مهرآباد انجام نشود.
وی ادامه داد: کاری که ما توانستیم انجام دهیم این بود که در اولویت اول تمام پروازهایی که در جاهای دیگر می توانستند مسافران را اسکان دهند و خدمات رسانی را در شعب دیگر افزایش دهند به آنجا منتقل کنیم.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: فرودگاه مهرآباد به سرعت توانست فعالیت خود را از سر بگیرد اما میزان بارش در فرودگاه امام خمینی بسیار بیشتر بود و نزدیک به ۷۰ سانتی متر در سطوح پروازی برف نشسته بود با وجود آنکه باند فرودگاه امام خمینی باز شده بود اما قسمت اپرون(پارکینگ هواپیما) مشکلاتی داشت و تجهیزات یخ زدایی و برف روبی فرودگاه امام جوابگوی این حجم از بارش نبود.
شرفبافی اظهار داشت: من و تعدادی از همکارانم در فروگاه امام حاضر شدیم و تا ۳۸ ساعت به طور مستمر درگیر انجام کارهای مربوط به مسافران بودیم و توانستیم مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم. همچنین تعدادی از ایرلاین های دیگر که هندلینگ پروازهای آنها به عهده هما بود نیز انجام دادیم. برای پروازهای ورودی به فرودگاه امام در شعب خارجی هما نیز اقدامات اقامت مسافران را انجام دادیم.
وی تاکید کرد: ۴۵ تا ۵۰ پرواز متعلق به هما در مجموع پروازهای داخلی و خارجی کنسل شد ولی بلافاصله در روزهای بعدی حتی پروازهایی که باطل شده بود را با برگزاری پروازهای فوق العاده جبران کردیم. برای تعدادی از پروازهایی که باطل شد مطابق آیین نامه حقوق مسافران هوایی خسارت های لازم را پرداخت خواهیم کرد. ما حتی هواپیمای آماده پرواز داشتیم اما امکانات داخلی هواپیما شرایط پرواز را فراهم نمی کرد. تعداد زیادی از مسافران نیز در مسیرهای منتهی به فرودگاه امام در جاده مانده بودند که امکان پرواز را مختل می کرد.
شرفبافی با بیان اینکه تا پایان امسال هواپیمای جدیدی وارد ناوگان هما نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال مذاکره هستیم تا تعداد ناوگان جدید را افزایش دهیم ولی حداقل ۱۴ فروند در سال ۹۷ وارد ناوگان ایران ایر خواهد شد.
وی درخصوص روش‌های تامین مالی خرید هواپیما اظهار داشت: فرانسه و ایتالیا خط اعتباری ویژه تامین کرده اند که قرار است بخشی از این منابع به ایران ایر اختصاص یابد و در راستای قرارداد هما با ایرباس و ATR هزینه شود.
مدیرعامل هما با بیان اینکه پروازهای نوروز ۹۷ برنامه ریزی شده، گفت:فروش بلیت از ۲۰ اسفند ماه انجام می شود ولی هنوز برنامه پیش فروش بر روی سایت هما باز نشده است. به گفته شرفبافی با توجه به قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت بلیت های هما در نوروز ۹۷ متغیر بوده و بر اساس کشش بازار تعیین خواهد شد. در نتیجه قیمت ثابتی برای هیچ بلیتی تعریف نکرده ایم. قیمت بلیت بسته به ساعت پرواز، میزان تقاضای مسافران و کشش بازار خواهد بود.
مدیرعامل ایران ایر درباره راه اندازی شرکت پروازهای رجیونال(منطقه ای-محلی) هما اظهار داشت: این شرکت با نام ایران ایر رجیونال در شرف تاسیس است ولی در حال حاضر هنوز به صورت شرکت مستقل فعالیت نخواهد کرد. قرار است در این شرکت هواپیماهای ATR تحت مدیریت آن باشد. این شرکت به صورت SBU (استراتژیک بیزینس یونیت) در دل هما فعالیت خواهد داشت.


عضو کمیسیون عمران مجلس، ورود سازمان بازرسی به موضوع تاخیرهای پروازی و تخلفات ایرلاین‌ها را مثبت تلقی کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد علل تاخیرهای پروازی به مسائل داخلی ایرلاین‌ها مربوط می‌شود.
به گزارش روزنامه تجارت، حسن خسته بند در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در بارش برف اخیر، گفت: متاسفانه در چنین شرایطی که مردم اسیر ناهماهنگی‌ها و ضعف مدیریت شده اند برخی ایرلاین ها به جای ارایه تخفیف به مسافران خود به اجحاف در حق آن‌ها مشغول شدند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همیشه یک عده سودجو برای سخت تر کردن شرایط کشور در مواقع بروز بحران حضور دارند، افزود: متاسفانه نبود نظارت دقیق باز هم منجر به بروز تخلف از سوی سودجویان و متضرر شدن مردم شد.
نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه طبق اخبار واصله 3 نفر از مدیران شرکت های فرودگاهی در پی تخلف صورت گرفته انفصال از خدمت شده اند، تصریح کرد: این نوع برخوردها در جامعه باید بیشتر شود تا کسی به خود اجازه تخطی از قانون را ندهد. باید تخلفات صورت گرفته با مستندات معتبر به سازمان بازرسی کل کشور و همچنین کمیسیون عمران مجلس تقدیم شود، در صورتی که چند بار این نوع برخوردها صورت بگیرد به طور حتم کاهش تخلفات و افزایش رضاتمندی مردم را شاهد خواهیم بود. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزرای مربوطه باید به این موضوع توجه داشته باشند که عدم نظارت های کافی آن ها به ورود سازمان بازرسی به تخلفات منجر شده است، افزود: در صورتی که دستگاه های مسئول به بروز تخلفات حساس باشد به طور حتم قبل از ورود دستگاه های عالی رتبه نظارتی خود جلوی آن را خواهد گرفت. متاسفانه تاخیرهای پروازی در ایران بیش از میانگین جهانی است، ایرلاین‌ها از موضوع تحریم استفاده کرده و با بهانه قرار دادن آن تاخیرهای پروازی را توجیه می‌کنند.  عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شاید برخی تاخیرها به لحاظ نبود قطعات و نقص فنی درست باشد، تصریح کرد: متاسفانه برخی سواستفاده ها از موقعیت تحریم تاخیرها را موجه قلمداد می کنند در صورتی که این موضوع قابل پذیرش نیست. ورود سازمان بازرسی به موضوع تاخیرهای پروازی و همچنین تخلفات شرکت های هواپیمایی بسیار مناسب بوده و می تواند رضاتمندی مردم از خدمات دهی ناوگان هوایی کشور را در بر داشته باشد. بیش از 50 درصد علل تاخیرهای پروازی به مسائل داخلی ایرلاین ها مربوط می شود از این رو لازم است سازمان بازرسی کشور در بازه زمانی کوتاه به ایرلاین‌ها سرکشی کند.


عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به بهبود عملکرد ایرلاین ها منجر نشده است، گفت: کمیسیون عمران مجلس به تخلفات شرکت های هواپیمایی در ارایه خدمات به مردم در برف اخیر رسیدگی می کند.
به گزارش روزنامه تجارت، محمد دامادی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با مثبت ارزیابی کردن ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع تخلفات برخی آژانس های هواپیمایی در بارش برف اخیر، گفت: نظارت بر دستگاه ها از تخلفات آن ها می کاهد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی کشور، افزود: هم اکنون رضایتمندی از عملکرد شرکت هایی هواپیمایی وجود ندارد و متاسفانه نحوه مدیریت در پروازها مشکلات عدیده ای را برای مردم رقم زده است.
نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تذکراتی که به سازمان هواپیمایی داده شده است، تصریح کرد: متاسفانه بارش 30 سانتی متر فرودگاه های اصلی کشور را تعطیل کرد که این موضوع به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
وزارت راه و شهرسازی نیازمند خانه تکانی اساسی است
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی نیازمند خانه تکانی اساسی است، گفت: آقای آخوندی باید پاسخگوی مشکلات پیش آمده برای مردم در ضعف مدیریت سازمان هواپیمایی و مسئولان این بخش باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به برخی نارضایتی ها در خصوص گرانی بلیت هواپیما و احجاف به مردم در روزهای اخیر، افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این تبعات را به دنبال داشته و متاسفانه رقابتی شدن فروش بلیت هم نتوانست مشکلات موجود در این حوزه را ساماندهی کند.
انتقاد از ضعف عملکرد ایرلاین‌ها
دامادی با بیان اینکه مدافعان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید پاسخگوی مشکلات حل نشده با این تصمیم باشند، گفت: رسیدگی به ضعف عملکرد ایرلاین ها برای جلب رضایت مردم لازم است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که تخلف برخی شرکت های هواپیمایی در خصوص فروش یک بلیت به دو نفر صحت دارد یا خیر، افزود: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما اگر تخلفات این چنینی محرز شود برخوردهای جدی باید با آن ها صورت بگیرد و کمیسیون عمران مجلس نیز به این موضوع ورود خواهد داشت.