گروه راه و مسکن: با توجه به کاهش نسبي مشکلات به وجود آمده از ورود سامانه بارشي اخير به ايران حالا در سطح جامعه سوالهاي مختلفي مطرح ميشود که يکي از آنها پيرامون چگونگي مديريت بحران اخير در روزهاي گذشته است، موضوعي که برخي انتقادها را به سمت وزير راه و شهرسازي کشانده است. در اين راستا عباس آخوندي که روز شنبه در دستوري رسميبه معاون حمل و نقل خود اعلام کرده بود که اين معاونت موظف است در کوتاهترين زمان ممکن گزارشهايي را از آخرين وضعيت اقدامات انجام شده به منظور مديريت بحرانها در کوتاهترين زمان ممکن به مردم ارائه کند در يادداشتي جديد اين بار خطاب به مردم و درباره انتظارات آنها از اين وزارتخانه صحبت کرده است. وزير راه و شهرسازي در يادداشت خود آورده است که؛ در يادداشت پيشين تحت عنوان "روز سخت راه و شادي برف" توضيح دادم که چگونه اين بحرانها در حوزه حملونقل شکل ميگيرند. در آنجا بيان کردم که ساختار حملونقل کلانشهرها و مجموعه امکانات نگاهداري و راهبري سيستمهاي حملونقل در ايران در برابر حوادث توان تابآوري بسيار محدودي دارند. در آنجا به سه نکته اشاره کردم. ۱- حملونقل کشور بهطوري گستردهاي به جاده وابسته است. حتي، براي دسترسي به خدمات هوايي و ريلي همهچيز وابسته به جاده است. بنابراين در شرايط بحران، هوا و ريل نميتوانند به عنوان شقهاي جايگرين عمل کنند. ۲- مجموعه تجهيزات فني مدرن، پشتيباني مالي و سطح مهارت عوامل راهداري با طول جادههاي مورد بهرهبرداري که ۲۱۷هزار کيلومتر است تناسب کافي ندارد. ۳- سهم حملونقل عموميمسافري از کل حملونقل بهويژه در حوزه ريل و باز بهخصوص در حملونقل حومهاي بسيار اندک است. فقط در راههاي منتهي به تهران شاهد ميانگين تردد روزانه ۵۵۰هزار خودرو هستيم که در چنين موقعيتهايي وضعيت بحراني خود را به نمايش ميگذارند. ميدانم که بلا فاصله گفته خواهد شد که اصلاح همه اين موارد وظيفه شماست. چرا به ما ميگويي؟ به اين موضوع نيز در يادداشت ديگري خواهم پرداخت. فعلاً در اين يادداشت بر بحران برف متمرکز خواهم شد. وزير راه و شهرسازي در اين يادداشت به شش سوال اصلي مردم در رابطه با بحران اخير پاسخ داده که در برخي حوزهها به قبول مشکلات موجود پرداخته و در حوزههاي ديگر نگاهي به تجربههاي مشابه جهاني داشته است. وي بارش برف با ارتفاع ۳۲ سانتيمتر در مهرآباد، ۷۰ سانتيمتر در فرودگاه امام خميني (ره) و آزادراه تهران – قم و ۲۳ سانتيمتر در کرج اشاره کرده و اين سوال را پرسيده است که آيا با اين وجود امکان برقرار نگاه داشتن اين مسيرها وجود داشت يا خير؟ وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که تجربه مشابه کشورهاي توسعه يافته پرداخته و اعلام کرده است که حتي در اين کشورها نيز کاهش ديد افقي موجب مسدود شدن مسيرهاي مختلف ميشود و در طول همين سالها و ماههاي گذشته نيز مسيرهاي مختلفي در کانادا و آمريکا به دليل بارش برف مسدود شدهاند. آخوندي اما با اين وجود پذيرفته که امکان مديريت بهتر وجود داشت و در صورتي که يک فرماندهي واحد تمام امکانات کشور را بسيج ميکرد، ميشد با سرعت بيشتري کار را پيگيري کرده که از اينرو اين مديريت نياز به بازخواني خواهد داشت. وي در محور سوم صحبتهاي خود به انتقاد از نرسيدن منابع مالي به سازمان راهداري پرداخته است. به گفته وزير راه و شهرسازي تنها براي استان تهران نياز به ۲۰۰ دستگاه دو منظوره برفروب – نمکپاش وجود دارد و اين در حالي است که اين سازمان بخش زيادي از اين نياز را در اختيار ندارد و حتي ماشينهاي موجود نيز عمر بسيار بالايي دارند. آخوندي اين را هم گفته که وزارت راه و شهرسازي به شکل جدي پيگير نوسازي ناوگان راهداري بوده است، اما با وجود قيد شدن بودجه ۵۰۰ ميلياردي در قوانين بودجه سالهاي گذشته عملا بخش قابل توجهي از اين منابع تخصيص نيافتند و حتي از محل افزايش نرخ گازوئيل نيز هيچ رقميبه سازمان راهداري نرسيده است. سوال ديگري که وزير راه و شهرسازي به آن پاسخ داده چرايي مسدود نشدن آزادراههاي تهران – قم و تهران – کرج بيش از آغاز بارش سنگين برف است. وي در اين رابطه ضمن آنکه مسئوليت اين موضوع را به پليس ارجاع داده و البته از اخطارهاي مکرر پليس و سازمان راهداري براي عدم ورود به اين جادهها سخن گفته اما از تقاضاي قابل توجه خودروها براي ورود به اين جادهها خبر داده است که متوقف کردن آنها صرفا به شکلگيري صفهاي طولاني در پشت عوارضي منجر شده و تردد در شهر تهران را نيز مختل کرده است. جداي از آن درباره آزادراه تهران – کرج با توجه به خروجيها و وروديهاي متعدد کمتر مسدود کردن اين مسير اجرايي نيست. آخوندي در آخرين بخش از يادداشت خود به اين سوال پاسخ داده که چرا وقتي امکان حرکت و پرواز در دو فرودگاه تهران وجود نداشت، اين فرودگاهها باز باقي ماندند و تعطيل نشدند. وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال گفته که در شرايط بحران سازمان هواپيمايي دو گزينه پيشروي خود دارد يکي باز باقي ماندن فرودگاهها و از سرگيري پروازها در اولين فرصت و ديگري تعطيلي فرودگاه تا بهبود دوباره شرايط. وي گفته که هرچند راهکار دوم براي مسئولان فرودگاه شرايط راحتتري را فراهم ميکرد، اما سابقه نشان داده که کشور تحمل سه روز تعطيلي دو فرودگاه اصلي خود را ندارد، زيرا به طور ميانگين روزانه ۴۰۰ پرواز در مهرآباد و ۱۶۰ پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) انجام ميشود که تعطيلي سه روز منجر به لغو نزديک به ۱۷۰۰ پرواز ميشد که آثار تاخيري آن به شدت در روزهاي بعد خود را نشان ميداد. براي مقايسه با ديگر کشورها بار ديگر پايين بودن تعداد هواپيما و پيري ناوگان ايران را لحاظ کند، بنابراين هرچه تعداد لغو پروازها بيشتر ميشد آثار بعدي آن بر ساير پروازهاي برنامهريزي شده افزايش مييافت و ميزان نارضايتي را بالا ميبرد. پايين بودن ظرفيت هتلهاي ايران نيز موضوع ديگري است که لغو پروازهاي بينالمللي را با اما و اگر مواجه ميکرد.
آخوندي در پايان گفته که در فضاي اين چنيني يک تعارض اخلاقي وجود دارد که از يکسو دفاع از تلاش فداکارانه همکاران به هيچ وجه براي افکار عموميکه دچار ناراحتي شدند مورد قبول نيست و از سوي ديگر سرزنش همکاران براي همراهي با فضاي عمومينيز خلاف مروت است و آنها را از فداکاري در موقعيتهاي مشابه آينده باز ميدارد.
۱۲ هزار ميليارد تومان بدهي مستقل داريم
همچنین صبح ديروز (يکشنبه، 15 بهمن ماه) نشست فراکسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلاميبا حضور نمايندگان عضو فراکسيون و وزير راه و شهرسازي برگزار شد.
در آمريکا با بارش برف، فرودگاهها بسته ميشود
در اين جلسه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با اشاره به برف اخير و با بيان اينکه در آمريکا نيز با بارش برف جادهها و فرودگاهها بسته ميشود اظهار کرد: در فرودگاه مهرآباد ۳۲ سانتي متر برف و درجه حرارت منفي ۱۴، در فرودگاه امام بارش برف ۷۰ سانتي متر، درجه حرارت منفي ۱۲ درجه و در جاده کرج ميزان برف ۲۳ سانتي متر و درجه حرارت منفي ۱۳ بود که در چنين شرايطي همانند شرايط عادي اقدامات صورت نميگيرد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در فرودگاه مهرآباد ديد کمتر از ۳۰۰ متر بود که براي پرواز به ۸۰۰ متر ديد نياز است، فرودگاه بسته شد کسي نميتواند فرودگاه را ببندد، جاده قم نيز در محدوده فرودگاه امام که بارش ۷۰ سانتي متر بود، گفت: ميشد بهتر از اين عمل کرد، اما معتقد به اين نيستيم که بدون ايراد کارها را انجام ميدهيم و نياز به نوسازي تجهيزات است. وي ادامه داد: ۱۰ محور شرياني به تهران داريم که روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد و خارج ميشود، ۹۲۱ کيلومتر جاده به تهران وصل ميشود که نياز به ۲۰۰ دستگاه برف روب و نمک پاش دارد اين در شرايطي است که ما ۹۶ دستگاه با عمر بالا داريم و تنها ۵۵ دستگاه از آنها عملياتي بودند. آخوندي تصريح کرد: براي اينکه جاده قم را نگهداري کنيم شخصا با پيمانکار تماس گرفتم تا گريدرهاي خود را به جاده بياورد، کل گريدرهاي فعال در جاده قم به طول ۱۳۰ کيلومتر، ۶ دستگاه بود، اگر ميخواهيد اقداميداشته باشيد در زمان بودجه داشته باشيد، تاب آوري کشور در برابر حوادث پايين آمده است و با يک زلزله ۵ ريشتري راههاي تهران بسته شد.
بودجه راهداري به اندازه خريد يک لودر هم نيست
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه مديريت راههاي به ۸ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد که کل بودجه ما ۲ هزار ميليارد ريال است و همه آن نيز تخصيص داده نميشود، ادامه داد: براي نوسازي کل ناوگان راهداري در سال ۹۳، ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۱۰۰ ميليارد آن تخصيص يافت، در سال ۹۴ مجلس ۶۰۰ ميليارد براي نوسازي در نظر گرفته شد که هر ۳ سال تخصيص آن صفر بود. کل اعتبار نوسازي ناوگان راهداري در بودجه سال جاري ۹۰۰ ميليون تومان است که براي خريد يک لودر هم کافي نيست.
وي با تاکيد بر اينکه مسئوليت بستن جادهها به عهده وزارت راه و شهرسازي نيست، وظيفه ما زيرساخت است، عنوان کرد: ۳ محور ساوه، قم و کرج درگير انسداد بودند که از اين سه محور ۳۸۳ هزار خودرو وارد تهران شد، از شروع برف ۳۰۰ هزار خودرو از تهران خارج که ۸۰ هزار خودرو بدون سرپناه در تهران باقي ماند. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در چنين شرايطي در اروپا فرودگاهها را سه روز ميبندند و بعد از پاکسازي کامل مجددا فرودگاهها را باز ميکنند، گفت: در ايران هيچ راه جايگزيني غير از دو فرودگاه مهرآباد و امام (ره) نداريم و بستن ۳ روزه براي منطقهاي است که صدها راه، راه آهن و مترو دارد، کل امکان هتل در فرودگاه امام ( ره) ۴۰۰ اتاق است.
منابع وزارت راه در حال گرايش به صفر است
وي در پايان خاطرنشان کرد: منابع ما در حال گرايش به صفر است و در سال ۹۷ از ۸ هزار ميليارد بودجه ما به حدود ۵ هزار ميليارد کاهش يافته در حالي که ۱۲ هزار ميليارد تومان بدهي مستقل داريم. در ادامه اين جلسه سيد مهدي فرشادان نماينده مردم سنندج و ديواندره در مجلس شوراي اسلاميبا بيان اينکه بارش برف بسياري از افراد را دچار مشکل کرد، گفت: در فرودگاه حضور داشتند که هيچ برنامهاي براي اسکان مسافران وجود نداشت و در 50 کيلومتري تهران برف و يخ ايجاد ترافيک کرده بود و کسي نيز حضور نداشت که به مردم کمک کند.
استعفاي شما چقدر صحت دارد؟
همچنين حسين مقصودي نماينده مردم سبزوار، جغتاي، جوين، خوشاب در مجلس شوراي اسلامينيز در ادامه جلسه با اشاره به اينکه استعفاي شما چقدر صحت دارد، ادامه داد: در حوزه سبزه وار در بارش برف مردم و سپاه طي 24 ساعت مشکل را برطرف کردند، معاونين شما با شما همراه نيستند زيرا هيچ کدام از نامههايي را که دستور دادهايد را عملي نميکنند.شهرام کوسه غراوي نماينده مردم مينودشت، کلاله، مراوه تپه، گاليکش در مجلس شوراي اسلامينيز در ادامه جلسه با تاکيد بر اينکه اگر دوباره چنين شرايطي صورت بگيرد بايد چه اقداميانجام دهيم، عنوان کرد: آيا بايد شرايط به همين گونه ادامه داشته باشد پس مديريت ما چگونه است؟ قاسم احمدي لاشکي نماينده مردم نوشهر، چالوس در مجلس شوراي اسلاميبا بيان اينکه برخي مشکلات به مديران برميگردد، گفت: در زمان بارش برف جاده چالوس بسته نشد، زيرا مديران آن امکانات موجود مردميرا نيز به کار گرفتند، در دوران آقاي احمدي نژاد 3 هزار و 800 دستگاه را به بهانه خصوصيسازي واگذار کردند.
15 درصد سهم فاينانس کشور تامين شد
مهرداد بائوج لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامينيز در ادامه جلسه با اشاره به اينکه سهم حمل و نقل جادهاي در کشور ما بالا است و بايد اين موضوع را حل کنيم، عنوان کرد: روز شنبه اتفاق بزرگي در مجلس افتاد که 15 درصد سهم فاينانس کشور تامين شد و اين مسئله آزمون بزرگي براي وزارت راه و شهرسازي است. در پايان جلسه محسن بيگلري نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلاميبا بيان اينکه از شرکت فرودگاههاي کشور گلايه شديدي دارم، اظهار داشت: بعد از گذشت 2 سال ساخت فرودگاه سقز آغاز نشده و همچنين بعد از گذشت 6 ماه از دستور وزير راه و شهرسازي نيز اقداميصورت نگرفته است.