پاسخ‌هاي وزير نفت به پرسش‌هاي روزنامه «تجارت»
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: وزير نفت در پاسخ به سوال روزنامه تجارت درباره ادعايي مبني بر فروش يک ميليون بشکه به روسيه در ازاي دريافت هواپيماي جنگنده، گفت: فروش نفت به روسيه در ازاي دريافت جنگنده دروغ است.
بيژن نامدار زنگنه در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: در زمينه نفت بايد از توليد حرف زد، ما يکسري اولويت‌هايي داريم که براي ما ملاک هستند و آنها را به مجلس ارائه کرده‌ايم.
وي افزود: در ١٠ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال ٩٥، از نظر توليد نفت خام ١٦٥ هزار بشکه افزايش توليد و ٦٩ هزار بشکه افزايش صادرات داشته‌ايم، البته نسبت به ٥ ماهه سال ٩٥ يک ميليون و ١٨٩ هزار بشکه افزايش توليد داشته‌ايم.
وزير نفت با بيان اينکه بعد از برجام ميزان توليد و صادرات نفت يک ميليون بشکه افزايش يافت، افزود: در سال ٩٥ توليد در غرب کارون ١٦٠ هزار بشکه بود که امسال به ٣٠٥ هزار بشکه رسيده و براي اولين بار در لايه نفتي پارس جنوبي و ياران جنوبي و آذر ٦٣ هزار بشکه توليد داشتيم.
وزير نفت با بيان اينکه توليد از ميادين مشترک در اولويت ما است، گفت: در اين ٤ سال تکليف تمام ميادين روشن مي‌شود يا توسعه داده و يا به پيمانکار مي‌دهيم.
زنگنه گفت: در بخش گاز در سال ٩١، ٢٨٥ ميليون متر مکعب از پارس جنوبي توليد داشتيم. اين ميزان در دي ماه پارسال به ٤٧٠ ميليون متر مکعب رسيد و دي ماه امسال به ٥٥٣ ميليون متر مکعب رسيد؛ يعني ٢ برابر سال ٩١ و ٨٣ ميليون متر مکعب بيشتر از سال گذشته است.
زنگنه بيان کرد: امسال با همين ٨٣ ميليون متر مکعب از سرما عبور کرديم. در عين حال که افزايش صادرات داشتيم و واردات نداشتيم و محدوديتي هم براي صنايع نداشتيم.
وي افزود: ما در فروردين سال گذشته شش فاز جنوبي را افتتاح کرديم و براي سال آينده نيز معادل پنج فاز به توليد خواهيم رسيد.
زنگنه تصريح کرد: براي سال 97 فازهاي 13، 22، 23، 24 و نيمي‌از فاز 14 به بهره‌برداري خواهد رسيد و فقط يک واحد از فاز 14 و 11 باقي مي‌ماند. وي درباره بهره‌مندي خانوارها از گاز بيان کرد: تا دي ماه 96، 76 درصد جمعيت روستايي و 92 درصد کل کشور از گاز برخوردار شده‌اند. در حالي که اين رقم در سال 91 در بخش روستايي 76 درصد بوده است.
وزير نفت همچنين به تحويل گاز به نيروگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 92، 42 درصد سوخت تحويلي به نيروگاه‌ها مايع بود اما سال جاري علي‌رغم اينکه ميزان مصرف 9 درصد اضافه شده اميدواريم که مقدار سوخت مايع به زير 10 درصد برسد.
* توافق ايران با روسيه براي تحويل يک ميليون بشکه نفت در روز به روس‌ها در ازاي تحويل 500 فروند سوخو، دروغ محض است
وزير نفت درپاسخ به «تجارت» درباره ادعايي مبني بر فروش يک ميليون بشکه به روسيه در ازاي دريافت جنگنده گفت: اين سخنان دروغ مطلق است، سلاح طبق سياست‌هاي خودش خريداري مي‌شود، نفت هم طبق سياست‌هاي خودش فروخته مي‌شود، عمليات تهاتر نداشته‌ايم. ايران و روسيه صرفا در حوزه صنايع نفت و گاز با يکديگر همکاري مي‌کنند.
در حال مذاکره با کره جنوبي براي حل مشکل دريافت پول هستيم
وي درباره فروش نفت به چين و کره و دريافت پول اظهار داشت: پولمان را از چين به صورت يورو دريافت مي‌کنيم اما براي انتقال آن مشکل داريم. از کره هم بخشي را به صورت وون و بخشي از پول را به صورت يورو دريافت مي‌کنيم که براي حل اين مساله درحال مذاکره هستيم.
خروج نيروهاي نظامي‌بستگي به تصميم خودشان و فرماندهي دارد
زنگنه در پاسخ به ايلنا درباره دستور رهبري مبني بر خروج نيروهاي نظامي‌از اقتصاد توضيح داد: قرارگاه خاتم در فازهاي متعدد کار کرده که سال آينده تمام مي‌شود. قرارگاه در کارهاي لوله‌کشي، خطوط و NGL حضور داشته که خروج شان بسته به تصميم خودشان و فرماندهي است.
وي درباره موضع صادرات گاز گرجستان بيان کرد: بنده خبر ندارم، خيلي مراجعه مي‌کنند که گاز شما را خريداريم اما فقط حرف است، برخي مي‌گويند سواپ مي‌کنيم و يا تبديل به برق مي‌کنيم، هر وقت به جايي برسيم که بتوانيم به پول برسيم وارد مذاکره جدي مي‌شويم.
موضوع صادرات گاز به پاکستان بايد وارد دعواي حقوقي شود
 زنگنه درباره صادرت به پاکستان نيز گفت: ما خرج عظيمي‌کرديم و لوله را تا لب مرز رسانديم، پاکستان به تعهدات قراردادي خودش عمل نکرده، از نظر ما بايد وارد پيگيري حقوقي شود و البته سياسي هم هست، بايد تصمي‌گيري کرد و در کل از نظر شرکت نفت بايد بايد دعواي حقوقي شود و مجموعه مسائل ديده شود.
ترکمنستان ادعاي طلب از ما دارد، ما مي‌گوييم به ما خسارت زده‌اند
وي همچنين به مسئله واردات گاز از ترکمنستان اشاره و تصريح کرد: اين کشور پارسال زمستان گاز را قطع کرد امسال ما هم واردات نداريم، فقط در مقطعي سواپ شد، جا باز است که سواپ شود به عنوان همسايه علاقه منديم که با آنها کار کنيم اما آنها به داوري بابت اينکه طلب دارند از ما شکايت کرده اند،ما اعتقاد داريم که خسارت زده‌اند و اين دو موضوع بايد يک جا ديده شوده و تسويه حساب شود.
 قرارداد توتال طبق زمان‌بندي جلو مي‌رود
وي درباره قرارداد باتوتال CNPC و پتروپارس در فاز 11 گفت: به صراحت اعلام مي‌کنم که اين قرارداد طبق زمان‌بندي جلو مي‌رود. زنگنه درباره احتمال خروج توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي گفت: شما که در فرانسه هستيد از خودشان بپرسيد. وي ادامه داد: توتال با من مذاکره داشته و در مذاکره هم کاملا جدي بوده است. روند قرارداد هم مشخص است. اما بي ثبات کردن بازار توسط ترامپ بي تاثير نيست. البته مي‌گويند زير بار زور نمي‌رويم مگر اينکه خيلي پرزور باشد، اين را نمي‌دانم. زنگنه ادامه داد: ما حدود 20 قرارداد با خارجي‌ها در دست مذاکره داريم که برخي از آنها اولويت بيشتري دارند.
وي درباره طرح پنج ميليارد دلاري که قرار است به شرکت‌هاي داخلي ارجاع شود، اظهار داشت: در اين طرح قرار است که 20 قرارداد و مناقصه برگزار شود. مقدمات آن پيش مي‌رود و پول آن هم به اين صورت است که اوراق مشارکت ارز ريالي عرضه شود و ظرف دو سال يعني در سال‌هاي 98 و 99 به نتيجه خواهد رسيد. بخشي از هزينه‌هاي آن نيز از محل درآمد خودشان است. زنگنه درباره پروژه‌هاي مربوط به پتروشيمي‌نيز اظهار داشت: تعدادي از طرح‌ها در فروردين امسال همزمان با فازهاي پارس جنوبي افتتاح شد که ارزش توليد آنها دو ميليارد دلار بوده، امسال نيز تعدادي پتروشيمي‌جديد افتتاح خواهد شد.
وي با بيان اينکه در سال 95، 5.1 ميليون تن فروش داخلي پتروشيمي‌داشته‌ايم اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود که اين رقم در سال جاري به شش ميليون تن برسد که 17 درصد رشد داشته و به معناي اين است که تقاضاي داخلي بيشتر شده و صنايع پايين‌دست داخلي فعال شده‌اند.
وزير نفت درباره رقم توليد بنزين نيز اظهار داشت: در سال جاري نسبت به سال گذشته 16.5 ميليون ليتر بنزين بيشتر توليد کرده‌ايم که 12 ميليون ليتر از آن مربوط به ستاره خليج فارس بوده و اميدواريم فاز دوم پالايشگاه ستاره تا آخر سال به نتيجه برسد. برنامه اين است که واحد تقطير پالايشگاه طي روزهاي آتي وارد مدار شود و تا سال آينده هر سه فاز وارد مدار شود.
وي درباره صادرات گاز به عراق بيان کرد: خط صادراتي گاز از مسير بصره و نفت‌شهر آماده شده از خط بصره هنوز طرف عراقي آماده نيست اما از نفت‌شهر 13 ميليون متر مکعب صادرات داشتيم.
توضيح پيرامون دزدي از بخش مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت
مقام عالي وزارت نفت درباره اختلاس نفتي در شرکت اکتشاف توضيح داد: فردي که اختلاس کرده فرار کرده و موضوع از طريق قوه قضائيه و پليس بين الملل دنبال مي‌شود. کار او قابل دفاع نيست. ما هيچ مورد مشابهي تاکنون نداشته‌ايم که کسي از خزانه شرکت دزدي کند و اين نشان مي‌دهد که در سيستم‌هاي نظارتي از جمله اطلاعات، ديوان محاسبات، سازمان بازرسي و حسابرسي اشکال وجود دارد.
وي ادامه داد: اين فرد هشت سال کار اختلاس را انجام مي‌داد و اين نشان مي‌دهد که جايي از سيستم اشکال دارد. او فردي زيرک بود و از همکاران خود نيز پول قرض مي‌گرفت که کسي شک نکند اما در هر صورت ما اميدواريم که برگردد و اموال بيت‌المال به کشور بازگردانده شود.
 فعلا توليد نفت از خزر اقتصادي نيست
زنگنه درباره توليد نفت از خزر بيان کرد: فعلا توليد نفت از خزر اقتصادي نيست اما در هر صورت ما بايد سهم و جايگاه خود را احصاء کنيم ولي توليد نفت از خزر گران است و 30 دلار در هر بشکه هزينه در بر دارد. تاکنون با لوک اويل و يک شرکت نروژي و آذربايجان مذاکره کرده‌ايم اما حفاري در آب‌هاي عميق که هيچ دسترسي به آب‌هاي آزاد ندارد سخت است و به تنهايي يک کشور نمي‌تواند اين کار را انجام دهد. 
در نفت تبديل وضعيت و استخدام نداريم
وزير نفت درباره ايجاد شغل توسط وزارت نفت گفت: ما در نفت تبديل وضعيت و استخدام نداريم. اشتغال بايد در صحنه عمومي‌فعاليتهاي صنعت نفت ايجاد شود. ساخت تجهيزات در داخل به معناي ايجاد 600 – 700 هزار شغل است. مثل طرح‌هايي که اعلام کردم براي نگهداشت و افزايش توليد داريم که با تاکيد بر ارجاع کار به نيروهاي داخلي و خريد تجهيزات ايراني داريم که حداقل 100 هزار شغل ايجاد مي‌کند.
زنگنه ادامه داد: من طرح نوسازي تاسيسات فرسوده صنعت نفت را داده‌ام که دهها ميليارد پول مي‌خواهد. پول را ما مي‌دهيم و در قبال آن کار ايجاد مي‌شود. همچنين با ايجاد هر چاه و استقرار دکل حفاري، 250 تا 300 شغل ايجاد مي‌شود. يعني با فعال شدن 100 دکل حفاري تا 30 هزار شغل ايجاد مي‌شود.
آخرين خبر از دريافت طلب از بابک زنجاني
وزير نفت درباره بدهي بابک زنجاني نيز گفت: حکم دادگاه ۱.۹ ميليارد يورو بوده است. اما ما ۱.۵ ميليارد يورو ديگر هم دادخواست داده ايم.
وي ادامه داد: تاکنون زنجاني معادل ۲۰۰۰ ميليارد تومان اموال به ما داده و هر روز از طرف او مي‌گويند پرداخت مي‌کند. ما اعتقاد داريم احتمال پرداخت اين مبلغ کمتر از يک درصد است اما چون يک درصد آن هم مبلغ بالايي است همه مي‌گويند تامل کنيد.
فضاي سياسي براي افزايش قيمت بنزين مناسب نبود
وي درباره افزايش قيمت بنزين اظهار داشت: براي افزايش قيمت فضاي سياسي مناسب نبود برخي در مجلس نگران شدند اما همه قبول دارند که قيمت بنزين بايد افزايش پيدا کند. در همه جاي دنيا قيمت بنزين و گازوئيل يکي است. درباره افزايش قيمت بنزين مساله افزايش درآمد نبود بلکه اجرايي شدن سياست‌هاي انرژي و صرفه‌جويي در مصرف بوده است.
عدم بازگشت پول‌هاي نفتي ربطي به برجام ندارد، سياست‌هاي امريکا دخيل است
وي درباره سوالي مبني بر پول‌هاي بلوکه نفتي توضيح داد: عدم بازگشت برخي از پول فروش نفت به کشور ربطي به برجام ندارد. مربوط به تحريم و يا اقدامات محدودکننده آمريکاست. در حال حاضر هيچ ممنوعيت بانکي و شرکتي به لحاظ قانوني براي کار با ما وجود ندارد. اما برخي بانک‌ها سهام آمريکايي دارند و برخي نيز سهام آمريکايي ندارند اما ترنس اکشن دلار زياد است و ريسک نمي‌کنند. بنابراين ربطي به برجام ندارد، نمي‌خواهند با ما کار کنند.
 اگر برجام نبود نه مي‌توانستيم نفت بفروشيم و نه شش فاز پارس جنوبي را راه‌اندازي کنيم و نه اينکه ستاره خليج فارس را داشتيم
زنگنه ادامه داد: اگر برجام نبود نه مي‌توانستيم نفت بفروشيم و نه شش فاز پارس جنوبي را راه‌اندازي کنيم و نه اينکه ستاره خليج فارس را داشتيم. برجام گير ندارد يک سري از طرح‌ها را آمريکا تحريم کرده و شرکت‌ها خودشان نمي‌آيند و برخي نيز مربوط به FATF و پولشويي است که بايد حل شود.
وي تصريح کرد: ما همچنان در مسائل بانکي و موضوعاتي که مربوط به حمايت از تروريسم مطرح مي‌شود گير داريم در حالي که ما خودمان قرباني تروريسم هستيم. در اين خصوص دنيا قواعدي گذاشته که برخي شرکت‌ها قبول نمي‌کنند با ما کار کنند مي‌گويند فرآيند آن بايد طي شود. مثلا ما براي پولي که بابت صادرات گاز به عراق بايد دريافت کنيم مشکل داريم. عراق کوچک‌ترين تعاملي نمي‌کند و ما پول را با مشکل دريافت مي‌کنيم.
وي درباره دريافت پول از چين نيز گفت: پول نفتي که به چين مي‌فروشيم را دريافت مي‌کنيم اما در مسيري که پول به ذي‌نفع برسد پنج يا شش درصد بايد هزينه شود اما پول قفل نشده، يک زماني ما حتي به اصل پول هم دسترسي نداريم اما اکنون فقط درصدي ريزش داريم که بايد مردم و رسانه‌ها کمک کنند تا بتوانيم از اين مشکلات عبور کنيم. ضمن اينکه ما نمي‌توانيم تافته جدابافته زندگي کنيم. بايد بتوانيم محدوديت‌هايي را که دشمنان براي ما درست کرده‌اند برداريم.
زنگنه همچنين گفت: فعاليت سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) براي تمديد توافق اين سازمان کوتاه مدت است و مسئله مربوط به افزايش ظرفيت توليد يک موضوع بلندمدت است. هر کشوري که براي توليد نفت ظرفيت سازي کند، برنده خواهد بود. نفت، گاز و زغال سنگ تا سال 2020 همچنان سوخت نخست دنيا هستند. در گزارش‌هاي بلندمدت آمده است که مصرف سوخت به طور مطلق بالا مي‌رود و سهم سوخت‌هاي فسيلي با اندکي تغيير مي‌يابد.
وزير نفت همچنين اظهار داشت: رسانه‌ها به‌طور جدي وارد بحث ايجاد شرکت‌هاي زنجيره‌اي توزيع سوخت (برندينگ) نشدند و اگر موضوعي را مطرح کردند بيشتر تخريب بود تا نقد. برنامه ما اين بود تا با اجراي طرح ايجاد شرکت‌هاي زنجيره‌اي توزيع سوخت (برندينگ) روال بهتري بر جايگاه‌هاي عرضه سوخت حاکم شود. درباره تمديد توافق اوپک بايد تا نشست ژوئن اين سازمان صبر کرد. اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمديد نشود، ايران ظرف مدت کوتاهي مي‌تواند صادرات نفت را از محل ميادين غرب کارون افزايش دهد. ايران تاکنون به احترام توافق اوپک خويشتنداري کرده و ميزان صادرات خود را افزايش نداده است.
 قرارداد فروش گاز به شرکت نروژي فعلا منتفي است
وي همچنين گفت: قرارداد فروش گاز به شرکت نروژي IFLNG به منظور توليد ال‌ان‌جي در مراحل تصويبي در عمل رد شد، اين قرارداد فعلا منتفي است.
 قوه قضاييه مسئوليتي براي اعلام دوتابعيتي‌ها ندارد
وي همچنين اظهار داشت: قوه قضاييه مسئوليتي براي اعلام دوتابعيتي‌ها ندارد و مسئوليت تحقيق در اين باره به عهده وزارت اطلاعات است.
وزير نفت درباره تامين سوخت گفت: با خودروسازان هماهنگ شده است که از تيرماه بعضي خودروها توليد نشود. اما واقعيت اين است که با اين ميزان افزايش توليد خودرو و افزايش مصرف سوخت، حتي با واردات هم نمي‌توان پاسخگوي تامين سوخت بود. توليد بنزين يورو چهار در سال 92، روزانه 2.1 ميليون ليتر بود که کنون به 25 ميليون ليتر در روز رسيده است.
مشکل نقل و انتقال پول از جايگاه‌هاي سوخت را حل مي‌کنيم
به دنبال توقف خريد اعتباري بنزين در جايگاه‌هاي عرضه سوخت و مشکلاتي که براي جايگاهداران ايجاد شد، در همين زمينه زنگنه در نشست خبري خود با خبرنگاران اظهار داشت: در حال بررسي هستيم تا تاخيري که در تسويه حساب کارت‌هاي اعتباري در جايگاه‌ها ايجاد شده با آقاي سيف حل شود. زير نفت در خصوص تعلل برخي بانک‌ها در پرداخت پول جايگاه‌هاي سوخت گفت: اقدامات اخير بانک مرکزي باعث شده پول آن‌ها با تاخير وارد حساب جايگاه داران مي‌شود که اين تاخير با توجه به فروش بالاي جايگاه‌ها مشکل ساز شده است. او افزود: جايگاه‌ها روزانه بالاي 100 ميليارد تومان فروش روزانه دارند و بايد ظرف 48 ساعت حساب خود را با پالايش و پخش تسويه کنند.


هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان
وکلاي ملت در ادامه رسيدگي به بخشهاي درآمدي لايحه بودجه ۹۷ با تصويب بند ج تبصره ۶ لايحه به وزارت نيرو اجازه دادند به ازاي فروش هر متر مکعب آب شرب ۱۵۰ ريال از مشترکان آب دريافت کنند. 
به نقل‌از ايسنا، با تصويب مجلس وزارت نيرو از طريق شرکت‌هاي آبفاي شهري سراسر کشور مکلف است علاوه بر دريافت نرخ آب‌بهاي شهري به ازاي هر متر مکعب فروش آب شرب ۱۵۰ ريال از مشترکان آب دريافت و به خزانه کل کشور واريز کنند. براساس مصوبه مجلس وجوه فوق مشمول ماليات به نرخ صفر مي‌باشد.
اين مصوبه از ۲۳۵ نماينده حاضر در جلسه ۱۵۴ راي موافق، ۴۵ راي مخالف و ۵ راي ممتنع دريافت کرد.

کاهش 75 درصدي بارش‌ها در استان اصفهان
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه‌اي اصفهان اعلام کرد: گزارش‌ها حاکي از کاهش 75 درصدي حجم بارش‌ها نسبت به ميانگين بلند در استان اصفهان است.
به نقل از پاون، علي بصيرپور در اين باره افزود: کل حجم بارش‌ها در استان اصفهان تا به امروز حدود 17 ميليمتر بوده است که نسبت به ميانگين بلند مدت 75 درصد کاهش يافته است.
 وي تصريح کرد: در ايستگاه کوهرنگ، چلگرد، ميزان بارش تا به امروز 190 ميليمتر بوده است که در زمان مشابه در سال گذشته با بارش 775 ميليمتر حدود 75 درصد کاهش و نسبت به ميانگين بلند مدت در اين ايستگاه با بارش 713 ميلي‌متر، کاهش حدود 73 درصد گزارش شده است.

پروژه‌هاي خورشيدي آمريکا لنگ زمين‌هاي فدرال
دولت دونالد ترامپ سرگرم بررسي تغييراتي در برنامه صحراي کاليفرنياست که مناطقي را براي توسعه انرژي تجديدپذير اختصاص داده بود. اداره مديريت زمين آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد اصلاح طرح حفظ انرژي تجديدپذير صحرا را در راستاي اقدامات فدرال براي تسهيل مقرراتي که مانع توسعه انرژي شده‌اند، بررسي خواهد کرد. به گفته يکي از مقامات بخش زمين و مواد معدني آمريکا، هدف از اين فرايند همچنين اختصاص زمين‌هاي فدرال بيشتري براي زيرساخت پهناي باند است. وي گفت: ما بايد موانع براي توسعه انرژي داخلي شامل خورشيدي، بادي و ساير منابع تجديدپذير را کاهش دهيم.اين خبر از سوي صنايع خورشيدي و بادي تمجيد شد اما مورد انتقاد مقامات کاليفرنيا و گروه‌هاي مدافع محيط زيست قرار گرفت.


ناپديد شدن يک نفتکش هندي با ۲۲ خدمه در خليج گينه
يک نفتکش هندي با ۲۲ خدمه آن در سواحل بنين واقع در خليج گينه ناپديد شد.
به نقل از وبسايت زي‌نيوز، يک نفتکش هندي با 22 خدمه آن در سواحل بنين در خليج گينه در جنوب غرب قاره آفريقا ناپديد شده است. مقامات هندي مستقر در نيجريه از کشور هند درخواست کرده‌اند که عمليات جستجو براي يافتن مکان اين نفتکش را آغاز کند.
وزارت امور خارجه هند در حساب توييتر نوشت: يک نفتکش دريايي اکسپرس متعلق به شرکت حمل و نقل «آنگلو استرن» مستقر در بمبئي با 22 خدمه آن که همه آنها از اتباع هندي بودند، احتمالا در سواحل بنين ناپديد شده است.
در ادامه اين توييت آمده است: مأموريت ما اين است که با کمک مقامات بنين و نيجريه مکان اين نفتکش را شناسايي کنيم و اوضاع را زير نظر بگيريم.
مقامات نيجريه به همه قايق‌ها و کشتي‌ها درباره مفقود شدن اين نفتکش اطلاع داده‌اند و در صورتي که اطلاعاتي درباره آن بدست آورند، مقامات را مطلع خواهند کرد.
گزارش‌ها حاکي از آن است که نفتکش اکسپرس هندي 13500 تن گازوئيل حمل مي‌کرده است و احتمال به سرقت رفته شدن آن بسيار بالاست.

نهايي شدن ۱۲ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت برق
وزير نيرو گفت: ۱۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار قرارداد سرمايه گذاري خارجي در بخش برق کشور نهايي شده است.
استارت ۵۵۰۰ پروژه برقي در کشور زده شد
وزير نيرو گفت: ۵۵۰۰ پروژه صنعت برق در دهه فجر و در آستانه چهلمين سال پيروزي انقلاب به ارزش ۵۰ هزار ميليارد تومان در سطح کشور افتتاح شده و يا در شرف افتتاح است.
همچنين رضا اردکانيان در مراسم در آيين افتتاح مرکز پايش، امنيت فناوري اطلاعات و مخابرات صنعت برق کشور و چند پروژه صنعت برق در برق منطقه‌اي زنجان و هرمزگان به صورت ويدئوکنفرانس، اظهار کرد: اهم پروژه‌ها در حوزه نيروگاهي بوده که به ظرفيت ۲۷۲۳ مگاوات و مبلغ دو ميليارد و ۹۰ ميليون يورو در نقاط مختلف کشور در شرف افتتاح است.
وي ادامه داد: همچنين پست‌هاي مختلف برق نيز اهميت ويژه‌اي دارد که امروز در استان‌هاي قزوين، زنجان و هرمزگان به بهره‌برداري رسيد. علاوه بر اين ساير پروژه‌هاي خط و تجهيزات مربوط به صنعت برق نيز مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.
به گفته وزير نيرو، از سال ۹۲ پروژه‌هاي مربوط به نيروگاه‌هاي تجديدپذير مورد توجه دولت بوده به طوري که در حال حاضر ۴۵۰ مگاوات در دست بهره‌برداري قرار گرفته و ۸۰۰ مگاوات ديگر در حال احداث است و مطابق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار شده که تا پايان برنامه ششم توسعه ۵۰۰۰ مگاوات نيروگاه تجديدپذير احداث شود.
اردکانيان با بيان اينکه ۲۰۰۰ مگاوات موافقتنامه در همين راستا امضا شده است عنوان کرد: ارزش اين موافقتنامه‌ها ۲.۵ ميليارد تخمين زده شده که عمدتا با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي انجام مي‌پذيرد و بايد گفت که ۷۰ درصد سرمايه‌گذاري‌ها در اين حوزه خارجي و مابقي داخلي است.
وي با اشاره به اهميت صنعت برق به عنوان يکي از زيربنايي‌ترين صنايع کشور اظهار کرد: علاوه بر تاثير مستقيمي‌که اين صنعت در آسايش خانوارها مي‌گذرد، در توسعه و توليد کشور نيز تاثيرگذار است چرا که هيچ پروژه‌اي نمي‌تواند بدون وجود اين صنعت به نتيجه برسد. لذا تنها فعاليتي که منجر به افزايش راندمان، قابليت و اعتماد شبکه برق شود، ضروري است.

برق مناطق گرمسير ارزان مي‌شود
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه برق مناطق گرمسير در بخش اخذ عوارض نسبت به گذشته در سال آينده ارزان مي‌شود، گفت: اصل عوارض 8 درصدي در سال آينده در همه مناطق کش ور يکسان است.اسدا... قره‌خاني در گفت‌وگو با ايسنا در توضيح مصوبه مجلس در لايحه بودجه 97 در خصوص اخذ عوارض 8 درصدي از برق مصرفي، گفت: بند «ه» مربوط به موضوع ماده 5 قانون حمايت از صنعت برق کشور جهت اخذ عوارض 8 درصدي براي برق مصرفي تعيين شده است که از منابع حاصله براي توسعه برق روستايي، انرژي‌هاي تجديدپذير و سرمايه‌گذاري استفاده خواهد شد. وي افزود: سال گذشته اين ميزان عوارض براي همه 50 ريال بود که پيشنهاد شده بود امسال اين ميزان به 60 ريال افزايش پيدا شود که با آن مخالفت شد و به جاي آن عوارض 8 درصدي تعيين گرديد. قره‌خاني توضيح داد: تعيين عوارض 8 درصدي بيشتر براي کمک به کساني است که ساکن مناطق گرمسير هستند. آنها به دليل شرايط آب و هوايي نمي‌توانند بخصوص در فصل گرما بدون وسايل سرمايشي زندگي کنند که طبيعتا استفاده مکرر از وسايل سرمايشي باعث افزايش قيمت برق مصرفي آنها مي‌شد. سخنگوي کميسيون انرژي تاکيد کرد:‌ ما با اين مصوبه خواستيم که به اين افراد کمک کنيم يعني اگر مثلا ميزان مصرف برق آنها 100 هزار تومان شود بايد براي عوارض 8000 تومان پرداخت کنند حال اينکه پيش از اين ميزان پرداختي عوارض آنها خيلي بيشتر از اين 100 هزار تومان يعني حتي به 200 هزار تومان فقط براي پرداخت عوارض مي‌رسيد. وي در عين حال با تاکيد بر اينکه اخذ عوارض در همه نقاط کشور يکسان است، گفت: تفاوت نقاط گرمسيري با ساير نقاط پايين بودن تعرفه مصرف‌شان به دليل شرايط آّب و هوايي است بنابراين در جمع‌بندي مي‌توان گفت که برق در مناطق گرمسير از لحاظ اخذ عوارض ارزان مي‌شود و در ساير نقاط تغيير آنچناني نمي‌کند. قره‌خاني در پايان گفت که ميزان 8 درصدي اخذ عوارض براي همه استفاده‌کنندگان از برق يعني واحدهاي مسکوني، صنعتي، اداري، تجاري و ... لحاظ مي‌شود.
عوارض 8 درصدي قيمت برق در سال ۹۷
عوارض هشت درصدي مبلغ برق مصرفي را در بودجه ۹۷ تصويب شد. 
بند «ه» تبصره شش لايحه بودجه تصويب شد که بر اساس آن عوارض تامين منابع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک به ميزان ۸ درصد برق مصرفي در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال تعيين مي‌شود. مشترکين روستايي و چاه‌هاي کشاورزي از شمول حکم اين بند معاف هستند.
اين بند با ۱۳۹ راي موافق، ۶۴ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماينده حاضر به تصويب رسيد.
پيش از تصويب اين بند، برخي نمايندگان نسبت به افزايش قيمت برق در شرايط فعلي کشور هشدار دادند و گفتند که اين امر به مصلحت نيست.


محققان پژوهشگاه صنعت نفت با ساخت غشاهاي پليمري براي تصفيه پساب پايلوت اين طرح را به منظور تصفيه آب‌هاي آلوده پياده‌سازي کردند.
به نقل از ايسنا، فاطمه‌ رکابدار، مجري طرح، فناوري غشا را يکي از جديدترين و مدرن‌ترين تکنولوژي‌هاي روز دنيا دانست و گفت: اين فناوري امروزه يکي از بهترين‌ روش‌ها براي تصفيه آب و پساب درصنايع مختلف و کارخانجات توليدکننده پساب‌هاي صنعتي است؛ از اين رو پژوهشگاه صنعت نفت در سال‌هاي اخير درصدد اثبات يکي از فناوري‌هاي حوزه غشا در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي‌برآمده است.
وي با بيان اينکه در تصفيه آب انواع مختلفي از فرآيندهاي غشايي کاربرد دارند، اظهار کرد: ميکروفيلتراسيون، اولترافيلتراسيون، نانوفيلتراسيون و اسمز معکوس از جمله غشاهاي مورد استفاده درتصفيه آب است که پژوهشگاه ‌هم‌اکنون بر روي غشاهاي ميکروفيلتراسيون و اولترافيلتراسيون مطالعاتي را در دستور کار دارند.
رکابدار به الزامات زيست محيطي در حوزه آب اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس قانون آب پاک و الزامات سازمان‌ محيط زيست، کارخانه‌ها و شرکت‌ها مجاز به تخليه غلظت مشخصي از آلاينده‌ها به محيط زيست هستند؛ از اين رو استفاده از روش‌هاي نوين به منظور افزايش بهره‌وري و کاهش قيمت، بايد جايگزين روش‌هاي سنتي شود.
مجري طرح، اضافه کرد: روش‌هاي جديد غشا در زمينه تصفيه آب از راندمان بالاتري برخوردار بوده و چون در روش‌هاي غشايي از مواد شيميايي استفاده نمي‌شود، در تصفيه‌خانه‌ها مي‌توانند جايگزين واحدهاي تصفيه‌کننده شده و پساب‌ها را به آب‌هاي پاک تبديل کنند.
وي از استقرار پايلوت فرآيندهاي غشايي MF، UF و RO در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و يادآور شد: پس از اتمام مراحل فرآيندهاي مورد نظر، ساخت هر يک از ماژول‌هاي غشايي در دستور کار قرار گرفت و اولين ماژول انتخابي، ماژول سيستم‌هاي UF است که غشاي آنها بر پايه غشاهاي پليمري است و هم ‌اکنون آمادگي اين را داريم که با همکاري شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌غشاهاي مورد نظر را در مقياس صنعتي توليد کنيم.