رئیس جمهور آمریکا به دنبال آتش افروزی در شبه جزیر کره
گروه بين الملل: در شرايطي که تنش‌ها در شبه جزيره کره در هفته‌هاي گذشته روند کاهشي داشته و فرايند گفت‌وگوها از سر گرفته شده است، گزارش رسانه‌هاي آمريکايي از طرح جنجالي در کاخ سفيد براي «حمله محدود» به کره شمالي با هدف گرفتن امتياز در پاي ميز مذاکره حکايت دارد. به نقل از سي‌ان‌ان، اين راهبرد که با عنوان حمله «بيني خوني» شناخته مي‌شود، مي‌تواند منطقه را به سمت جنگي تمام‌عيار سوق دهد.به همين جهت اين راهبرد در ميان دولتمردان آمريکا به ويژه وزيران امورخارجه و دفاع با مخالفت مواجه شده است که خواستار احتياط بيشتري در برخورد با بحران شبه جزيره کره هستند.از سوي ديگر افرادي در کاخ سفيد از جمله «اچ‌.آر.مک مستر» مشاور امنيت ملي رئيس جمهوري آمريکا و همچنين برخي اعضاي شوراي امنيت ملي اين کشور به ويژه «مت پوتينگر» مسئول امور آسياي اين شورا، از حمله پيش‌دستانه به کره شمالي حمايت مي‌کنند.سي‌ان‌ان در همين باره به نقل از منابع اطلاعاتي خود نوشته است که «ويکتور چا» گزينه دولت آمريکا براي تصدي سفارت اين کشور در کره جنوبي، اخيرا نسبت به پيامدهاي اين اقدام هشدار داده و به همين جهت، معرفي او به عنوان سفير فعلا منتفي شده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد اين راهبرد اکنون به طور جدي در کاخ سفيد به بحث گذاشته است.
در همين رابطه «کريس مورفي» سناتور دمکرات اخيرا در خصوص آغاز جنگ احتمالي با کره شمالي هشدار داده و گفته بود که زمزمه بحث‌هاي جنگي جدي‌تري را از کاخ سفيد و منابع نزديک به آن شنيده است.اين در شرايطي است که تنش‌ها در شبه جزيره کره در هفته‌هاي گذشته، کاهش محسوسي داشته که بخشي از آن در نتيجه نزديک شدن به زمان برگزاري رقابت‌هاي المپيک زمستاني در کره جنوبي است.در پي توافق‌هاي صورت گرفته ميان سئول و پيونگ يانگ، امسال قرار است 22 ورزشکار از کره شمالي در رقابت‌هاي المپيک شرکت کنند. 
اين رقابت‌ها از 20 بهمن تا 6 اسفندماه در پيونگ‌يانگ کره جنوبي برگزار شود.با اين وجود آمريکا و کره جنوبي همچنان قصد دارند رزمايش نظامي‌مشترک ساليانه خود را از اواخر ماه مارس (فروردين سال آينده) آغاز کنند که اين موضوع مي‌تواند بار ديگر تنش‌ها را در منطقه افزايش دهد و واکنش‌هاي تندي را از جانب پيونگ يانگ به همراه داشته باشد. 
پايگاه «اينترسپت» نيز با مقايسه سخنراني سالانه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا درباره کره شمالي، نوشته است که عباراتي که او به کار برد، مانند عباراتي است که «جورج بوش» پيش از حمله به عراق درباره اين کشور به کار مي‌برد. بخش عمده‌اي از بخش‌هاي پاياني سخنراني سالانه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا بر موضوع کره شمالي متمرکز بود.
استفاده کره شمالي از سفارت خود در آلمان براي تهيه تجهيزات هسته‌اي 
سازمان ملل سال‌هاست مي‌کوشد جلوي تهيه تجهيزات سلاح اتمي‌در کره شمالي را بگيرد. در گزارش اين سازمان جهاني آمده که کره شمالي براي تهيه تکنولوژي پيشرفته برنامه تسليحات هسته‌اي خود از سفارت اين کشور در آلمان استفاده مي‌کند.‌هانس گئورگ ماسن، رئيس سازمان امنيت داخلي آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسي) در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني شمال آلمان (NDR) گفت: «اطمينان حاصل کرده‌ايم که از آنجا (سفارت کره شمالي در برلين) براي دسترسي به تجهيزات لازم براي برنامه‌هاي موشکي و هسته‌اي کوشش شده است.» بيشتر اين تجهيزات مدرن ابزارهايي هستند با مصرف دوگانه؛ کالاهايي که مي‌توان از آنها هم براي مصارف غيرنظامي‌و هم مصارف نظامي‌استفاده کرد. 
سازمان امنيت داخلي آلمان بر اين نظر است که بخش‌هايي از تجهيزات پيشرفته براي برنامه‌هاي موشکي کره شمالي از بازارهاي ديگري خريداري شده‌اند و بخشي نيز توسط خريداراني غيرواقعي و جعلي از آلمان تهيه شده‌اند.بر مبناي اطلاعات به دست آمده در شبکه تلويزيوني شمال آلمان (NDR) سازمان امنيت داخلي آلمان در سال‌هاي ۲۰۱۶ و سال گذشته ميلادي (۲۰۱۷) اطلاعاتي به دست آورده که نشان مي‌دهد کالاهاي صادر شده به کره شمالي احتمالا براي برنامه‌هاي موشکي اين کشور بوده‌اند. برمبناي گزارش جديد سازمان ملل، کره شمالي موفق شده به طور وسيع تحريم‌هاي اين کشور را دور زند و پول کلاني نيز از فروش کالاهاي خود به دست آورد. رسانه‌هاي آمريکا به نقل از اين گزارش سازمان ملل نوشته‌اند که کره شمالي حدود ۲۰۰ ميليون دلار از فروش زغال سنگ و کالاهاي مشابه به دست آورده است.در اين گزارش‌ها آمده است که بيشتر اين کالاها از راه دريايي به چين، مالزي، ويتنام و روسيه ارسال شده‌اند. 
همچنين گفته مي‌شود که کره شمالي سلاح‌هايي را نيز به سوريه و ميانمار فرستاده است.
دکترين هسته‌اي جنجالي
براساس گزارش‌ها، آمريکا با وجود آنکه از سال ۱۹۹۲ تاکنون هيچ سلاح هسته‌اي را آزمايش نکرده، اما دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا به شکلي بي‌سروصدا دستور داده يک محل مخصوص آزمايش اين سلاح‌ها در منطقه نوادا آمريکا در صورت آمادگي براي آزمايش يک بمب هسته‌اي در يک چارچوب زماني شش ماهه تعبيه شود. خبرگزاري اسپوتنيک، ترامپ اخيرا يک طرح ۱.۲ تريليون دلاري براي باز طراحي و اصلاح برنامه تسليحات هسته‌اي آمريکا را پيشنهاد و اجازه توسعه و توليد اولين کلاهک هسته‌اي جديد آمريکا در ۳۴ سال گذشته را داده است.وي همچنين در ادامه اين برنامه‌اش تقاضا کرده تاسيسات آزمايش سلاح‌هاي هسته‌اي واقع در ۹۰ مايلي شمال غرب لاس‌وگاس که براي مدتي طولاني غيرفعال بوده در برنامه آمادگي براي يک انفجار هسته‌اي قرار بگيرند.اين در حالي است که برنامه زماني اوليه‌اي که وزارت انرژي آمريکا براي اين منظور در نظر گرفته بود دو تا سه سال بود، اما اين برنامه اکنون به شش ماه کاهش پيدا کرده است.کاخ سفيد مدعي شده که انفجارهاي هسته‌اي زيرزميني آتي "يک آزمايش ساده با فرايندهاي ساده شده" هستند، اما يک منبع نزديک به اداره امنيت هسته‌اي آمريکا مدعي شد، هرگونه انفجار بمب اتمي‌جديد در صحراي نوادا بيشتر به منظور نمايش سياسي صورت مي‌گيرد تا اقدامي‌براي بررسي جوانب فني. استراتژي هسته‌اي جديد ايالات متحده واکنش‌هاي تند قدرت‌هاي اتمي‌روسيه و چين را به دنبال داشته است.چين و روسيه از اين استراتژي جديد انتقاد کرده و از آمريکا خواستند از بازگشت به "انديشه جنگ سرد" خودداري کند. به گزارش اي‌بي‌سي نيوز، وزارت دفاع چين با صدور بيانه‌اي به دکترين جديد هسته‌اي آمريکا که چين را به عنوان يک دشمن بالقوه هسته‌اي معرفي مي‌کند، واکنش نشان داد و از واشنگتن خواست تا تعداد زرادخانه‌هاي هسته‌اي خود را کاهش دهد و به تلاش‌ها براي ارتقاي ثبات منطقه‌اي بپيوندد.در بيانيه وزارت دفاع چين آمده است: «زرادخانه‌هاي هسته‌اي چين در سطح پايين و براي امنيت است. چين متعهد شده است که هيچ‌گاه نخستين طرفي نباشد که از سلاح هسته‌اي استفاده مي‌کند ». «رن کوئينگ» سخنگوي وزارت دفاع چين اعلام کرد که پکن به شدت مخالفت خود را با دکترين جديد هسته‌اي آمريکا اعلام کرده است. وزارت دفاع آمريکا پنتاگون جمعه گذشته راهبرد جديد هسته‌‌اي اين کشور را به درخواست رئيس‌جمهوري آمريکا اعلام کرد که در آن چين را به عنوان يک دشمن بالقوه هسته‌اي معرفي کرده است. در اين راهبرد چين چالش بزرگ منافع آمريکا در آسيا خوانده شده است.


یادداشت
ونگ هويي
چاينا ديلي

به نظر مي‌رسد رئيس جمهور آمريکا دونالد ترامپ درباره از بين بردن تمامي‌ميراث جانشين خود باراک اوباما مصمم است. پس از خروج از توافق تجارت آزاد ترانس پاسيفيک و توافق اقليمي‌پاريس ، حال نوبت به فشار دربخش "جهاني بدون سلاح هسته اي" است. اگرچه دولت ترامپ استراتژي هسته‌اي خود را در ماه فوريه اعلام مي‌کند بررسي پيش نويس آن که در رسانه‌ها منتشر شد باعث انتقادهاي زيادي شده است و اين پيام را مي‌رساند که ايالات متحده به جاي کاهش نقش هسته‌اي به دنبال گسترش قابليت‌هاي هسته‌اي خود است. ترامپ در سخنراني خود تلاشي براي پنهان کردند خواسته‌هاي خود نکرد و اعلام کرد آمريکا نيازمند قدرت نظامي‌بي همتا و مدرنيزه کردن و بازسازي زرادخانه‌هاي هسته‌اي است.منطق پشت تصميم آمريکا درباره توسعه تسليحات ضعيف شده هسته‌اي شايد به اين دليل باشد که تسليحات کنوني آمريکا براي استفاده بسيار بزرگ و مرگبار است.آمريکا به جاي آزادي جهان از تهديد سلاح هسته‌اي ، به احتمال جنگ هسته‌اي در آينده مي‌افزايد. پيشنويس استراتژي هسته‌اي آمريکا تهديدات شيمايي ، بيولوژيک، فضايي و سايبري را به همراه دارد و آمريکا با استفاده از کلاهک‌هاي ضعيف شده هسته‌اي مي‌تواند چالشي امنيتي براي آينده باشد.اگر چنين سناريويي اتفاق بيافتد قانون نانوشته درباره استفاده از سلاح هسته‌اي تغيير مي‌کند و نتايج بدي به دنبال دارد که حتي آمريکا نمي‌تواند آنرا تحمل کند.سياست هسته‌اي آمريکا زنگ خطر در سراسر جهان را به صدا درمياورد و تلاش جهان براي خلع و عدم گسترش سلاح هسته‌اي را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.به جز ترس جنگ هسته‌اي جهان وارد مسابقه تسليحات هسته‌اي مي‌شود.
ترجمه: فاطمه مهتدي


 رشد فروش کتاب در افغانستان
درحاليکه بيشتر افغان‌ها قادر به خواندن نيستند اما فروش کتاب در اين کشور درحال رشد و شکوفايي است. به گزارش نيويورک تايمز، درحاليکه افغانستان توليد کننده آجيل و ميوه است اما آجيل خود را از ايران و ميوه‌اش را از پاکستان وارد مي‌کند. کمک‌هاي خارجي به افغانستان باعث افزايش درآمدها و از بين رفتن صنايع داخلي شده است . ترياک و کتاب تنها چيزي است که کشور آنرا وارد نمي‌کند. درحاليکه بيشتر انتشاراتي‌هاي کشورهاي مختلف اکنون با چالش روبرو هستند در سه سال اخير انتشاراتي‌ها در افغانستان شکوفا شدند و اين درحالي است که سطح سواد در کشور پايين است. از هر 5 نفر 2 نفر قادر به خواندن و نوشتن هستند. در جامعه پرتنش کتابخواندن بهترين راه آرامش است. انتشاراتي‌هاي افغانستاني از اين امر بهره بردند. درحاليکه توسعه اقتصادي اجتماعي افغانستان با مشاوره و کمک‌هاي خارجي انجام مي‌شود مراحل چاپ کتاب از ابتدا توسط شهروندان افغانستاني انجام مي‌شود.شهر 5 ميليون نفري کابل اکنون 22 انتشاراتي دارد که بسياري از آنها محلي هستند.

تنش ترزا مي‌و وزير دارايي برسر برگزيت 
ترزا مي‌در ادامه تنش با وزراي کابينه خود به يکي از اعضاي حزب محافظه کار هشدار داده که براي يک برگزيت درست و پايان نامطمئني درباره آينده انگليس نبايد به سخنان فيليپ‌هاموند وزير خزانه داري گوش داد. به گزارش تلگراف، برنارد جنکينز، وزراي کابينه ترزا مي‌را به اختلاف داخلي و مبهم متهم کرد. درحاليکه ترزا مي‌به ادامه سياستگذاري درباره مراحل خروج انگليس از اتحاديه اروپا ادامه مي‌دهد ، وزير دارايي فيليپ‌هاموند خواستار رويکرد ديگري است.
به گفته يکي از مقامات ارشد انگليسي خزانه داراي به دنبال تحت فشار قراردادن ترزا مي‌و سياست‌هاي دولت او است. نخست وزير انگليس به دنبال حفظ بخش تجاري کشور در بازارهاي يکپارچه اروپا است.  

مرگ 10سربازترکيه در عفرين
 دولت ترکيه کشته‌شدن ۱۰ سرباز اين کشور در جريان تهاجم نظامي‌به شمال سوريه را تاييد کرد. النشره، «بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزير ترکيه، دیروز اعلام کرد، در جريان عمليات «شاخه زيتون» که نيروهاي ترکيه و گروه شورشي «ارتش آزاد سوريه» در شمال غربي سوريه صورت مي‌دهند، تاکنون ۱۰ سرباز اين کشور کشته شدند.بوزداغ در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، همچنين از کشته‌شدن ۳۹ نفر از عناصر گروه ارتش آزاد در اين عمليات خبر داد.به گفته بوزداغ، در جريان اين تهاجم نظامي‌به شمال سوريه، ۹۳۲ شبه‌نظامي‌«يگان‌هاي مدافع خلق» نيز کشته شدند.اين ديپلمات ترکيه در اشاره به کشته‌شدن پنج سرباز اين کشور در روز گذشته در جريان حمله به يک تانک ارتش در حوالي عفرين، اعلام کرد تحقيقات درباره عاملان اين حمله ادامه دارد.کردها مي‌گويند شمار تلفات ترکيه به مراتب بيش از اين آمار رسمي‌است.ترکيه اين عمليات را در عفرين سوريه به بهانه از بين بردن تهديد شبه نظاميان کرد سوريه مورد حمايت آمريکا موسوم به "يگانهاي مدافع خلق" کرد کليد زد.ابراهيم کالين، سخنگوي رياست جمهوري ترکيه در اظهاراتي از استانبول گفت ترکيه حضور يگانهاي مدافع خلق کرد را در "هيچ جايي" از مرز جنوبي خود تحمل نخواهد کرد که حاکي از امکان گسترش عمليات آنکارا در عفرين به سمت شرق است. 

نشست مخالفان سوري در رياض 
 رئيس هيات مذاکره کننده مخالفان سوري در ژنو با اشاره به نشست آتي اين هيات در رياض در فوريه جاري براي بررسي مرحله پس از کنفرانس سوچي اعلام کرد اين هيات به زودي ديداري با دي ميستورا خواهد داشت. نصر حريري، رئيس هيات مخالفان سوري در مذاکرات ژنو در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط با طرح اين ادعا که "رياض از حق استقلال سوريه در تصميم‌گيري‌ها حمايت مي‌کند"، اعلام کرد که اين هيات در  ۲۱ بهمن نشستي را براي بررسي اشتباهات مربوط به عدم مشارکت هيات در کنفرانس سوچي برگزار خواهد کرد.حريري با اشاره به اينکه تاريخ برگزاري دور بعدي مذاکرات ژنو هنوز مشخص نشده و به زودي برگزار مي‌شود، اظهار داشت: به زودي ديداري با استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه براي فراهم کردن مقدمات دور بعدي مذاکرات ژنو و بازنگري در نتايج به دست آمده در دورهاي قبلي خواهيم داشت.رئيس هيات مخالفان سوري گفت: هيات مخالفان سوري در حال بررسي سندي است که پنج کشور مسئول پيشبرد روند سياسي در سوريه ارائه کردند، همزمان تلاش‌هايي براي الحاق آلمان، ترکيه و مصر به اين گروه انجام مي‌شود.وی تاکيد کرد: در نشست ژنو بايد به شکلي مناسب آغاز شود که در آن هيات انتقالي برخوردار از تمامي‌اختيارات اجرايي به صورت مشترک ميان دمشق و مخالفان سوري و ديگر گروه‌ها مطابق با بيانيه ژنو تشکيل شود.

 آينده نامعلوم انتخابات پارلماني ايتاليا
ايتاليا در حالي ماه آينده ميلادي انتخابات پارلماني برگزار مي‌کند که شاهد تاثير پيروزي‌هاي اخير پوپوليست‌ها در کشورهاي اروپايي بوده و سايه سيلويو برلوسکني، نخست وزير اسبق نيز همچنان بر سياست اين کشور افتاده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که احتمالا در اين انتخابات يک پارلمان چند دسته به وجود خواهد آمد که هيچ حزبي احتمال دست يافتن به اکثريت را در آن ندارد؛ بنابراين يک امکان قوي اين است که ائتلافي تشکيل شود که در آن برلوسکني نقشي تعيين کننده داشته باشد.بعد از راي انگليسي‌ها به بريگزيت در ۲۰۱۶ و افزايش اقبال به راست افراطي در فرانسه، آلمان و اتريش در سال گذشته ميلادي اکنون توجه معطوف به عملکرد پوپوليست‌ها در ايتاليا است. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد ائتلافي متشکل از حزب فورزا ايتاليا متعلق به برلوسکني، حزب ليگ شمالي و حزب برادران ايتاليا ۳۵ درصد از رقيبانش جلوتر است. بعد از اين حزب M۵S يا جنبش پنج ستاره با ۲۸ درصد و حزب حاکم دموکراتيک با ۲۵ درصد قرار دارد.اين نتايج نشان دادند که هنوز ميليون‌ها راي دهنده تصميمشان را نگرفته‌اند.در عين حال قانون انتخاباتي جديدي که سال گذشته ميلادي تصويب شد و در آن يک سيستم ترکيبي جديد براي آرا در نظر گرفته شده، کار را براي پيش‌بيني برتري لازم براي پيروزي در انتخابات دشوار کرده است.
«جبهه النصره» جنگنده روسي را سرنگون کرد
گروه تروريستي تحريرالشام( جبهه النصره) مسئوليت سرنگوني جنگنده سوخوي- ۲۵ را برعهده گرفته و گفته است که اين هواپيما توسط ضدهوايي پرتاب ساقط شده است.به گزارش ايلنا به نقل از اسکاي‌نيوز، گروه تروريستي جبهه النصره در بيانيه‌اي اينترنتي، مسئوليت سرنگوني جنگنده روسي را برعهده گرفته و گفته که اين هواپيما را با استفاده از سيستم ضدهوايي دوش پرتاب هدف قرار داده است.يکي از فرمانده جبهه النصره گفته است که عناصر اين گروه جنگنده روسي را در شهر «سراقب» در استان ادلب واقع در شمال غرب سوريه ساقط کردند.در گزارش‌هاي اوليه آمده بود که خلبان اين جنگنده در فاصله چند کيلومتري محل سقوط به اسارت گرفته شده است. ولي يک منبع شورشيان به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته است، در حالي که شورشيان تلاش مي‌کردند تا اين خلبان روسي را زنده اسير کنند، وي با استفاده از کلت کمري خود اقدام به تيراندازي کرد و کشته شد.در اين ميان مقام‌هاي روسيه سقوط جنگنده را تأييد کرده‌اند. 

آغاز تحقيقات ديوان بين المللي کيفري در مورد جرايم جنگي افغانستان
ديوان بين المللي کيفري تحقيقات خود را درخصوص جرايم جنگي در افغانستان، آغاز کرد.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اطلس، ديوان بين المللي کيفري تحقيقات خود را در مورد ارتکاب جرايم جنگي در افغانستان آغاز مي‌کند. گفته مي‌شود که نام ژنرال «عبدالرشيد دوستم» معاون اول رئيس جمهوري افغانستان هم در بين کساني است که از وي در اين دادگاه شکايت شده است.قرار است قضات اين دادگاه نامه‌ها و تقاضاهاي ارسال شده از سوي قربانيان در افغانستان را بررسي کرده و سپس تصميم بگيرند.در سال ۲۰۱۷ «فاتو بنسودا» دادستان ديوان بين‌المللي کيفري اعلام کرد که دلايل منطقي مبني بر اينکه جرائم جنگي در افغانستان اتفاق افتاده است وجود دارد. برخي از متهمان از اعضاي طالبان، سيا و نيروهاي افغانستان هستند.ادعاهايي مبني بر سوءاستفاده‌هاي حقوق بشري توسط معاون اول رئيس‌جمهوري افغانستان وجود دارد. وي در حال حاضر در ترکيه بسر مي‌برد.

 کوچک شدن دارايي ۵۰۰ ثروتمند دنيا با سقوط بورس آمريکا
به دنبال سقوط شاخص‌ها در بورس وال استريت ميزان دارايي ۵۰۰ فرد ثروتمند جهان روز جمعه مجموعا ۶۸.۵ ميليارد دلار کاهش يافت. به گزارش بلومبرگ، به دنبال سقوط شاخص‌ها در بورس وال استريت که به دليل نگراني سرمايه گذاران در خصوص روند افزايش نرخ بهره در آمريکا اتفاق افتاد، ميزان دارايي 500 فرد ثروتمند جهان روز جمعه مجموعا 68.5 ميليارد دلار کاهش يافت که بيشترين زيان مربوط به وارن بافت آمريکايي بود.بر اساس اين گزارش، ارزش دارايي اين ميلياردر آمريکايي که ميلياردر شماره 3 جهان محسوب مي‌شود، تا پايان روز جمعه 3.3 ميليارد دلار کاهش يافت و به 90.1 ميليارد دلار رسيد. جف بزوس، ثروتمندترين فرد جهان با 119.6 ميليارد دلار ثروت نيز در بين 67 ميلياردي که از نوسانات روز جمعه منتفع شدند در صدر قرار گرفت و 3.2 ميليارد دلار به دارايي خود افزود.نگراني‌ها از تاثير کاهش شکاف عرضه و تقاضا در بازار کار آمريکا بر چشم انداز نرخ تورم و همچنين افزايش بازدهي اوراق قرضه روز جمعه موجب شد تا سرمايه گذاران اقدام به خارج کردن سرمايه‌هاي خود از بازار بورس آمريکا کنند.

پيشروي فروش گوشي‌هاي اپل از سامسونگ 
بر خلاف باور عمومي‌شرکت‌هاي چيني فراتر از آمريکايي‌ها و کره‌اي‌ها مجموعا ۲۴ درصد کل بازار را تصاحب کرده‌اند. فروش گوشي‌هاي توليد شرکت اپل در پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي از سامسونگ پيشي گرفت. بر اساس گزارشي که شرکت بين المللي داده‌ها منتشر کرده است تنها در سه ماه اکتبر تا دسامبر سال گذشته ۷۷ ميليون و ۳۰۰ هزار گوشي آيفون به فروش رفته است. به اين ترتيب گوشي‌هاي هوشمند شرکت اپل بيش از ۱۹ درصد بازار را در اختيار دارد و تقريبا از هر پنج دارنده گوشي هوشمند يک نفر از آيفون استفاده مي‌کند. اين در حاليست که در بازه زماني مشابه سامسونگ ۷۴ ميليون و صد هزار گوشي هوشمند به فروش رسانده است. بر اين اساس ۱۸.۴ درصد از کل بازار تلفن‌هاي هوشمند در اختيار غول تکنولوژي کره‌اي است. هواوي، توليدکننده چيني تلفن‌هاي همراه بيش از ۱۰ درصد بازار را در اختيار دارد. دو شرکت چيني ديگر يعني شيائومي‌و اوپو نيز به ترتيب ۷ و ۶.۸ درصد بازار به خود اختصاص داده‌اند.