امر به معروف بدون آزادي تعطيل مي‌شود 
نماينده سابق مجلس گفت: امر به معروف و نهي از منکر واجب الهي است اما آزادي نباشد امر به معروف ونهي از منکر تعطيل مي‌شود.به گزارش ايسنا، احمد توکلي گفت: مردم بايد راحت حرف بزنند، ولي آموزش ببيند که چه حرفي را بايد بزنند و آزادي داشته باشند، اگر آزادي باشد البته خطا هم هست.وي افزود: اگر قرار باشد فقط اظهارنظرهاي درست مجاز باشد هيچ کس جرات نمي‌کند حرف بزند. دايره کوچک نگيريم که هيچ کس نتواند حرف بزند.وي افزود: متاسفانه فساد سيستماتيک شده است. فساد حکومت را ساقط مي‌کند و اگر مبارزه با فساد نشود قطعا فساد جمهوري اسلامي‌را ساقط مي‌کند. در اين صورت ايران تجزيه و تشيع را ريشه کن مي‌کنند. 

برخورد تند در تريبون‌هاي عمومي‌نکنيم
نوه امام خميني گفت: براي اينکه جامعه را درست کنيم لازم نيست در تريبون‌هاي عمومي‌گزينه آخر را بگوييم؛ به تندترين روش برخورد کنيم و بگوييم اسلام همين است.به گزارش جماران، حجت الاسلام سيدعلي خميني گفت: اگر خيال مي‌کنيم که مسئولين بايد تشريفات داشته باشد؛ از عقب افتادگي ماست چون سالها قبل غربي‌ها اين کار را انجام مي‌دادند. وزير برخي کشورهاي غربي چطور به خيابان مي‌روند. آنها دارند خودشان را اصلاح مي‌کنند. غربي‌ها در طول تاريخ جلو آمده اند؛ ولو انحرافاتي دارند که يا بايد اصلاحش کنند يا آنها را مضمحل خواهد کرد. اگر ما با آنها مبارزه داريم اشتباه استراتژيک اين است که بخواهيم در زمين آنها به جنگ آنها برويم که شکست ما قطعي است.

آمريکا نمي‌تواند از ايران امتياز بگيرد
 رييس مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست جمهوري گفت: بيان اعتراضات در قالب مسالمت آميز حق مردم است. وظيفه دولت تبيين سازوکار قانوني براي حمايت از مردم در بيان اعتراضاتشان است، بايد هم اصل برگزاري تظاهرات و هم مسالمت آميز بودن تظاهرات مورد توجه قرار گيرد. حسام الدين آشنا درباره برجام گفت: اگر اروپا تحت تأثير القائات آمريکا قرار گيرد و تصور کند که با فشار بيشتر بر ايران مي‌توان امتيازات بيشتري گرفت دچار خطاي راهبردي شده است. ما هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌اي نبوديم. طرف مقابل ما از اين موضوع نگراني داشت. بنابراين محدوديت بر چيزي را که هرگز به دنبالش نبوديم در قالب يک توافق بين المللي پذيرفتيم که براي ما دشوار نبود.


دفاعيات بقايي در دادگاه تجديد نظر
حميد بقايي بعد از اتمام دومين جلسه رسيدگي به اتهامات خودش در دادگاه تجديد نظر گفت: در جلسه دادگاه موضوعي که مطرح کردم اساسنامه صندوق قرض الحسنه شهيد رجايي و باهنر بود که در آن شوراي رهبري از سوي مقامات دولت پيش‌بيني شده است.به گزارش ايلنا، حميد بقايي افزود: در اساسنامه‌اي که درسال ۹۲ براي صندوق قرض الحسنه شهيد رجايي و باهنر توسط برخي مقامات دولتي نوشتند مقرر کردند که در صورت انحلال صندوق، سرمايه آن به رهبري يا شوراي رهبري تعلق مي‌گيرد. مگر در قانون اساسي شوراي رهبري داريم.وي تاکيد کرد: يعني در اساسنامه شوراي رهبري را پيش بيني کرده‌اند. اين جاي سوال دارد يعني در ذهن آقايان تشکيل شوراي رهبري است و اين موضوعي بود که ما در اين جلسه مطرح کرديم.وي گفت: امروز بحث تصفيه حساب ۱۶ تن از اعضا دولت سابق مطرح شد که اصلا عمل نشده است.معاون رييس جمهور دولت دهم از ادامه رسيدگي به اتهاماتش در جلسه شنبه آينده خبر داد.

حمايت از انقلاب، رسالت ملت ايران 
رئيس ديوان عدالت اداري گفت: انقلاب اسلامي، انقلابي مردمي‌بود که با ايثارگري‌ها، شجاعت‌ها و شهادت‌هاي مردم در چهاردهه قبل به پيروزي رسيد و رسال پيش روي ملت ايران در زمان حال و آينده حمايت از اين حرکت شکوهمند است. حجت الاسلام محمد کاظم بهرامي‌با اشاره به قرار داشتن در آستانه ۲۲ بهمن، سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌به روند مبارزات ملت ايران به رهبري امام خميني (ره) عليه رژيم ستمشاهي اشاره کرد و پيروزي انقلاب را مديون رهبري‌هاي امام راحل (ره)، مجاهدت‌هاي ملت ايران، ياري و نصرت الهي دانست.بهرامي‌گفت: وقتي در جريان مبارزه با رژيم فاسد گذشته، رهبري و رهنمود‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي‌با رشادت و شهامت ملت همراه شد، خداوندِ مقلب القلوب هم دل‌ها را متحول کرد و اين تحول، ترجمان آيه شريفه «إِنَّ ا... لا يغَيرُ ما بِقَومٍ حَتّى يغَيروا ما بِأَنفُسِهِم وَإِذا أَرادَ ا... بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ» شد و بر مبناي وعده قرآني «يا أَيهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا ا... ينصُرکُم وَيثَبِّت أَقدامَکُم» نصرت و ياري الهي در برابر توطئه‌هاي گوناگون دشمن از ايجاد آشوب و بلوا در کردستان و خوزستان و گنبد گرفته تا غائله منافقين و جنگ تحميلي نصيب ملت ايران شد.
 
تحريم‌ها به قبل باز نمي‌گردد
سخنگوي پيشين وزارت خارجه گفت: در صورت خروج يک‌جانبه آمريکا از برجام تعليق تحريم‌هاي مربوط به هسته‌اي راحت‌تر از گذشته لغو و اين کشور به بهانه مسايل حقوق بشر و حمايت از تروريسم و غيره تحريم‌هايي عليه ايران اعمال خواهد کرد.سيد محمدعلي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين که اين بار تهديد ترامپ به خروج از برجام عملي شود؟ گفت: نمي‌توان به اين سوال پاسخ بله يا خير داد. علت آن اهميت و دامنه گسترده موضوع است که با سياست‌هاي جنجالي و نابخردانه رئيس‌جمهور آمريکا پيچيده و بغرنج نيز شده است. آن‌چه تا کنون شاهد بوده‌ايم و مي‌توان از مواضع خصومت‌آميز طرف آمريکايي و رفتار رئيس‌جمهور ناسازگار آن دريافت اين است که بناي طرف آمريکايي، چه در برجام بماند و چه از آن خارج شود، فروپاشي و ناکارآمد سازي برجام است. در پاسخ به اين‌که اگر ترامپ بدون توجه به تاکيد اروپايي‌ها، چين و روسيه و ايران براي استمرار اجراي برجام از اين توافق خارج شود، آن وقت چه مي‌شود؟ گفت: در اين صورت بالطبع تعليق تحريم‌هاي مربوط به هسته‌اي را که طبق برجام بايد به آن پايبند مي‌بود راحت‌تر از گذشته لغو مي‌کند. سياست اعمال و تشديد تحريم‌هاي يک جانبه را هم در حوزه هسته‌اي و هم در حوزه‌هاي ديگر و به بهانه‌هاي مختلف از جمله حقوق بشر، حمايت از تروريسم، دخالت‌هاي منطقه‌اي و برنامه دفاعي موشکي دنبال مي‌کند. در عين حال افزايش فشار اقتصادي و ايجاد موانع بيش‌تر بر سر تعاملات مالي، بانکي و تشديد نگراني در طرف‌هاي تجاري ايران از جمله اولويت‌هاي رژيم آمريکا خواهد بود. البته همان‌طور که مي‌دانيد اصل اين اقدامات از گذشته تا کنون وجود داشته ليکن در صورت رهايي آمريکا از قيد و بند برجام و قطعنامه شوراي امنيت، فشارها مي‌تواند تشديد شود و افزايش يابد.

بدون کارشکني‌ها چهره کشور بهتر بود
عضو جامعه روحانيت مبارز تاکيد کرد: انقلاب در بستري از انسجام ملي به پيروزي رسيد، اگر بعد از پيروزي انقلاب مي‌گذاشتند ما به حال خودمان باشيم يعني ما احترام دولت‌ها را حفظ مي‌کرديم و آن‌ها هم احترام ما را حفظ مي‌کردند يقينا چهره کشور ما بر اساس خواسته‌ها به گونه بهتري بود.حجت الاسلام سيدرضا اکرمي‌در گفت‌وگو با ايلنا گفت: ما از ابتدا مي‌خواستيم کشور و مردم ما مستقل باشند و آزادانه روي پاي خود بايستيم و کشور را اداره کنيم و به اهدافمان برسيم.اکرمي‌با بيان اينکه وضع کشور ما اگر بهتر از ديگر کشورها نباشد از آنها بدتر هم نيست، گفت: الان در مملکت ما اداره کشور، توسط ملت و با قانون انجام مي‌شود و هيچ کشور بيگانه‌اي حق دخالت و قيموميت ندارد.وي در خصوص نقش و وظيفه حکومت و مردم در قبال کشور اظهار کرد: من به دليل اينکه طلبه هستم براي پاسخ به اين سوال از نگاه يک روحاني به قرآن مراجعه مي‌کنم که قرآن مي‌فرمايد. آزادگي و عدالت و استقلال و آبرومندي به وسيله مردم ايجاد مي‌شود و فساد و تباهي‌ها هم بر عهده مردم است. ۵۰ درصد خواسته‌هاي ما الهي و ۵۰ درصد در دست خودمان و در ديد خودمان است. ما بايد تدبير کنيم و با تدبير به تقدير الهي برسيم.

همچنان پشت تريبون‌ها حرف مي‌زنيم
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ايران با بيان اينکه بايد بپذيريم تک صدايي در کشور جواب نمي‌دهد، تاکيد کرد: گفت‌وگو در شرايط کنوني فقط يک انتخاب نيست بلکه ضرورتي تاريخي است. همچنان پشت تريبون‌ها با يکديگر حرف مي‌زنيم.سيد محمود ميرلوحي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به ضرورت گفت‌وگوي ملي ميان جريان‌هاي سياسي گفت: زماني که ميان جريان‌ها و گروه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي گفت‌وگو صورت نگيرد، خانواده‌ها، گروه‌ها، جريان‌ها و بخش‌هاي مختلف در اجتماع به مرحله‌اي قدم برمي‌دارند که آن مرحله چيزي جز قهر، جدايي، خشونت، ستيز و دعواست.وي با بيان اينکه متاسفانه عدم گفت‌وگو در کشور طي يک دهه گذشته رشد کرده و مختص به عرصه سياست نيست، اظهار داشت: عدم گفت‌وگو ميان سران و جريان‌ها سياسي در سال‌هاي گذشته موجب پديد آمدن مسائلي نظير به پايين کشيده شدن افراد از تريبون‌ها، سخنراني‌هاي تند، از پشت تريبون با يکديگر حرف زدن و مُهر پرتاب کردن شده است.

روحاني در نشست خبري:
رييس‌جمهور گفت: ما بايد راه پيشنهادي جوانان را ببينيم و بشنويم و با آنها به گفت‌وگو بنشينيم. راهي که‌ آنها پشنهاد مي‌دهند و مسيري که مي‌پسندند بايد در اراده و خواست حاکميت همواره تاثير گذار باشد. حجت‌الاسلام حسن روحاني در ابتداي دومين نشست خبري خود در دولت دوازدهم با تبريک ايام‌ا... دهه فجر گفت: ملت بزرگ ايران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادي پادشاهي در رنج و تحقير بودند و ده‌ها سال کشور در اختيار قدرت‌هاي بيگانه بود، تصميم گرفتند تا حاکميت ملي، عزت، استقلال، آزادي و پاک کردن کشور از انواع فساد و بي‌عدالتي را محقق سازند.وي ادامه داد: امروز بعد از ۳۹ سال از زمان پيروزي انقلاب اسلامي‌همچنان شاهد حضور، مشارکت، نشاط، استقامت مردم در برابر انواع تهديدها و موفقيت‌هاي فراوان در عرصه‌هاي داخلي و خارجي هستيم.
نحوه اداره کشور بايد رو به تکامل باشد
رييس جمهور با بيان‌ اينکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هايي است که راهنماي ما براي قرن‌هاي پيشرو است، اظهار کرد: هيچ وقت مردم از اصل استقلال آزادي و مبارزه با استبداد و استعمار و ايستادگي در برابر متجاوزين و مبارزه با فساد دست برنمي‌دارند. راه همان راه است اما شيوه‌ها در سبک زندگي و نحوه اداره کشور بايد رو به تکامل باشد.روحاني با اشاره به اينکه ۷۰ درصد جمعيت کشور را جوانان تشکيل مي‌دهند، تاکيد کرد: افکار نسل جوان و راهي را که آنها توصيه مي‌کنند را بايد بشنويم و بپذيريم. تنها شنيدن هم کافي نيست. جوانان تنها نمي‌خواهند که صداي آنها را بشنويم. آنها داراي افکار، ايده‌ و خواست‌هايي هستند. آنها دنياي جديد را مي‌بينند و پيشنهاد دارند و ما بايد راه پيشنهادي آنها را ببينيم و بشنويم و با آنها به گفت‌وگو بنشينيم. راهي که‌ آنها پشنهاد مي‌دهند و مسيري که مي‌پسندند بايد در اراده و خواست حاکميت همواره تاثير گذار باشد.
جوانان خواستار شنيدن صدا يشان در حاکميت هستند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: جوانان خواستار شنيدن صدا و اثر گذاري فکر و اراده‌شان در حاکميت هستند.‌ آنها در اکثريت هستند. آن روز که انقلاب به پيروزي رسيد تعداد جوانان کمتر از ۷ ميليون بود اما امروز حدود ۲۵ ميليون جوان داريم. جامعه آن روز و رابطه‌اش با دنيا، سطح سواد و اطلاعات عمومي‌با امروز بسيار متفاوت‌تر است.به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار سياسي ايلنا مبني بر اينکه اخيراً گفته‌ايد در آمدهاي ارزي کشور از نيازهاي ارزي براي واردات بيشتر است و همچنين ذخاير ارزي ايران از ۱۵۰ کشور ديگر بيشتر است. از سوي ديگر رئيس کل بانک مرکزي هم مداوماً نوسانات ارزي را غير اقتصادي مي‌داند. اما آقاي روحاني، دلار الان ۴۸۰۰ تومان است. مخالفان دولت معتقدند که گراني ارز اقدام خود دولت براي تامين کسري بودجه است، پاسخ جنابعالي چيست؟ بازار ارز بالاخره به ثبات مي‌رسد؟، گفت: در رابطه با مسئله ارز هم طبق سوالي که شما مطرح کرديد و هم چيزي که ما گفتيم بايد به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌هاي پيش است دلايل تجاري و اقتصادي ندارد. در تجارت و در تامين ارز، تراز مخارج ارزي‌مان مثبت است و اين افزايش دلايل اقتصادي هم نمي‌تواند داشته باشد.
ادعاي گران کردن عامدانه نرخ ارز درست نيست
رييس‌جمهور تاکيد کرد: اين که مي‌گويند دولت ارز را گران کرده تا کسري بودجه را جبران کند درست نيست. امسال همان بودجه‌اي که ابتداي سال تصويب کرده بوديم، به خوبي در اين ده ماه جواب داده است.وي با بيان اينکه آينده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود، افزود: در گذشته درآمد ارزي ما همان در آمد نفتي بود اما امروز ما فاينانس ۳۰ ميليارد دلاري داريم و اکنون براي همه اين ارقام ۱۲ و ۱۳ ميلياردي تصميم‌گيري مي‌شود. شرايط آينده ما شرايط بهتري است.، تصميماتي در زمينه ثبات نرخ ارز اتخاذ شده که رئيس بانک مرکزي اعلام کرده و مي‌کند.روحاني تصريح کرد: توصيه من به مردم اين است که دارايي و مايملک خود را در اين مسير پر ريسک سرمايه گذاري نکنند چرا که مسيرهاي خيلي بهتري از سرمايه‌گذاري در حوزه ارز وجود دارد.
سازمان تأمين اجتماعي بايد از بنگاهاي اقتصادي دست بردارد
روحاني در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايلنا مبني براينکه نحوه پرداخت بدهي‌هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي از دغدغه‌هاي اصلي کارگران است؛ اولويت تامين اجتماعي دريافت نقدي بدهي‌هاست؛ اما مجلس و دولت بر پرداخت تهاتري تاکيد دارد که اين در تعارض کامل با دستور شما مبني بر کاهش تصدي گري دولت است از سويي بيم آن مي‌رود که شرکت‌هاي زيان ده و سربار به جاي بدهي به سازمان واگذار شود تدبير دولت شما براي ايجاد اميد در جامعه کارگري چيست، گفت:دولت توصيه‌هاي مهمي‌قبل از بحث بدهکاري به سازمان دارد؛ سازمان تأمين اجتماعي بايد از بنگاهاي اقتصادي دست بردارد. هر مقدار پول به آن بدهيم با اين شرايطي که سازمان تامين اجتماعي دارد نمي‌تواند مسير درستي را طي کند.وي خاطر نشان کرد: من به وزير کار تاکيد کردم و از ابتداي کار دولت دوازدهم نيز شرط من اين بوده است که بنگا‌ه‌هاي اقتصادي را واگذار کند. البته قدم‌هاي خوبي برداشته شده که بايد سرعت آن بيشتر شود.
راه نجات اقتصاد کشور واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي است
روحاني تاکيد کرد: نه تنها سازمان تامين اجتماعي بلکه همه بخش‌هاي دولتي از جمله بانک‌ها بايد بنگاهاي دولتي خود را واگذار کنند. چه نهادهاي دولتي و چه غير دولتي و چه نيروهاي مسلح بايد بنگاهاي خود را واگذار کنند و اين تنها راه نجات اقتصاد است.روحاني در پاسخ به اينکه در آستانه ورود به چهل سالگي انقلاب ه عنوان کسي که در اين چهل سال در کانون مديريت کشور بوده رمز پيروزي‌ها در اين تحريم‌ها و مشکلات را چه مي‌داند؟ گفت: اساس پيشرفت ما بر مبناي استقلال و اراده ملت براي تحول و پيشرفت است. يک ملتي اگر منسجم و مصمم باشد و حاکميت هم حاکميت خود مردم باشد و همه کساني که در حکومت هستند منتخب خود مردم باشند؛ ملت در اهداف و آرمان‌هاي ملي خود پيش مي‌رود.رييس‌جمهور با بيان اينکه از نظر توسعه انساني و بر اساس همه آمارها وضعيت ملت خوب است گفت: شرايط ايران از نظر توسعه انساني و علمي‌و بهداشتي نسبت به سال‌هاي اوليه انقلاب بسيار خوب است. تا زماني که ما به آينده خود اميدوار هستيم، سرمايه اجتماعي ما روز به روز تقويت مي‌شود.
قول مي‌دهم روند رشد مداوم باشد
رييس شوراي عالي امنيت ملي اضافه کرد: در صورتي که از امکانات کشور به عنوان يک کشور پر امکانات درست استفاده شود، مسير پيشرفت را بهتر ادامه خواهيم داد. آمار از رشد اقتصادي حکايت دارد. رشد اقتصادي ما در سال ۹۳، سه درصد بوده و يک وقت مانند سال گذشته دو رقمي‌بوده است. من قول مي‌دهم روند رشد مداوم اقتصادي در دولت ۱۲ مستمر باشد .رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري مهر مبني بر اينکه جنابعالي گفته بوديد "تا دير نشده بايد صداي مردم را شنيد " آيا صداي مردم را در اعتراضات اخير نسبت به رکود و تورم و ناکارآمدي برخي مديران شنيديد و آيا بنا هست تيم اقتصادي ترميم شود يا خير؟ گفت: من اشکالم به همين سبک سوال است. وقتي شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد مي‌بريد همين نشنيدن صداي مردم است.وي تاکيد کرد: البته مردم در زمينه اقتصادي هم نقد دارند اما فقط بحث اقتصادي نيست؛ در بحث سياسي و اجتماعي و سياست خارجي خيلي حرف دارند. گوش ما بايد شنوا باشد و بدانيم مردم چه مي‌خواهند. دولت با همه توانش کار مي‌کند.حتي شما به خبرگزاري خودتان هم مراجعه کنيد در طول دولت يازدهم مي‌بينيد که مسير تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه به سمت پايين بوده است. در اول سال ۹۳ تورم ۳۴.۷ درصد بود. در مقايسه با امروز که ۸.۲ است يعني پايين آمده است. رشد اقتصادي ما در سال ۹۱، منفي ۶.۸ بوده و سال گذشته رشد اقتصادي دو رقمي‌بوده است.رييس‌ جمهور توضيح داد: اين يعني راه دولت درست بوده است اما معنايش اين نيست که همه مشکلات مردم حل شده است. اين که دريافتي مستمري بگيران اقشار پايين را بيش از سه برابر کرديم و در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ بيش از ۳.۴ برابر شده است يعني به فقر توجه داريم. اينکه در ماده ۱۴ بودجه امسال براي ريشه کني فقر مطلق بودجه گذاشتيم يعني به فقر توجه داريم.
دولت به اعتراض مردم احترام مي‌گذارد
وي گفت: اينکه در تبصره ۱۸ ما در بودجه امسال براي اشتغال منبع گذاشتيم، يعني ما توجه داريم. اينکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، يعني دولت از قبل گوش شنوايي داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام مي‌گذارد.
خوشحالم که همه مي‌گويند صداي مردم را بايد شنيد
روحاني خاطر نشان کرد: در ميان دولت‌هاي گذشته شايد رساترين سخن را اين دولت گفته که اعتراض مردم را مي‌پذيرد. ما امروز پذيرفتيم و همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذيرفته اند. من خوشحالم که همه ميگويند صداي مردم را بايد شنيد. اين روز مبارکي است که همه ما اعتراض مردم را مي‌شنويم.
ابايي از حرف زدن با کشورهاي غير منطقه نداريم
رييس جمهور در پاسخ به سوالي در مورد اينکه اخيرا آمريکا سياست خود را مبني بر کنترل ايران قرار داده است و در مقابل ظريف ايده‌اي مبني بر اتحاد‌هاي جديد گذاشته و هدف را تقويت ثبات مي‌گويد، آيا ايران آماده است اين ايده را با قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي در ميان بگذارد، گفت: ما همواره در منطقه پيچيده‌اي هستيم که مشکلات فراواني در آن شاهد هستيم. راه اصلي را مذاکره با کشورهاي منطقه مي‌دانيم اما ابايي از حرف زدن با کشورهاي غير منطقه نداريم.وي افزود: هيچ ملاقات خارجي نداشتم مگر آنکه در آن راجع به مسائل منطقه حرف بزنم. هميشه گفتم هدف ما مبارزه با تروريسم و ثبات منطقه است. مردم منطقه بايد بر آينده خود اختيار داشته باشند و کشور‌هاي خارجي در روند سياسي اين کشور‌ها دخالت نکنند و به فکر فروش سلاح نباشند.روحاني گفت: با کشور‌هاي منطقه و کشورهاي خارجي راجع به مسائل منطقه گفت‌و‌گو مي‌کنيم. گاهي از آنها کمک مي‌خواهيم. به طور مثال از کشورهاي مختلف خواستيم در خاموش کردن جنگ يمن کمک کنند تا بمباران مردم بي‌گناه يمن به پايان برسد. ما هميشه با کشورهاي دنيا حرف زديم و باز هم حرف مي‌زنيم.رييس شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسشي مبني براينکه برنامه اصلي شما جذب سرمايه‌گذار خارجي بود. اکثريت مردم به شما راي دادند زيرا به برنامه‌هاي شما اميد داشتند.با اميد مردم چه بايد کرد، گفت: بايد به آينده خود اميدوار باشيم. اين حرف شعار نيست براي آن دليل دارم. در سفر اخير به کرمان ديدم ۱۰هزار طرح در روز يک افتتاح شد و استاندار کرمان از من دعوت کرد تا سال آينده هم به آنجا بروم زيرا براي سال آينده نيز ۱۰ هزار طرح براي افتتاح است. اين يعني اميد در جامعه زنده است.روحاني تشريح کرد: ميزان سرمايه گذاري خارجي و فاينانس زياد شده است. در بسياري از موارد مهم سرمايه گذاري در بخش‌هاي مهم درحال مذاکره و اجرا هستيم.
تريبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند
وي با بيان اينکه داخل کشور درحال ساخت اتومبيل هستيم که ۳۰ درصد آن بايد صادر شود اما ميزان درخواست داخلي اجازه اين کار را نمي‌د‌هد، گفت: طرحي براي نوسازي ناوگان حمل و نقل داريم و همه اين طرح‌ها به معني اميدواري است. اگر مي‌خواهيم پيشرفت کنيم بايد سرمايه و فناوري حذب کنيم. راهش اين است که تريبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند. گاهي صداها ممکن است تاثير گذار باشد. سرمايه گذارها مثل آهو هستند که با صداي بلندي زود فرار مي‌کنند.روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه پس از مدتي از آغاز عمليات ترکيه در شمال سوريه، شاهد تغيير موضع ايران هستيم. اين تغيير موضع از چه روي اتفاق افتاده است؟ آيا ناشي از نگراني و انزجار از روند همکاري ترکيه و روسيه است گفت: براي مسائل منطقه به ويژه سوريه روابط خوبي بين ايران، ترکيه و روسيه برقرار است و نکته‌اي که امروز طي تماس تلفني با آقاي پوتين مطرح کردند اين بود که ضروري است در آينده نه چندان دور اجلاس سران سه کشور را براي منطقه و سوريه را داشته باشيم و اين روند همکاري را ادامه مي‌دهيم. روابط ما با ترکيه و روسيه خوب است.
خواستار توقف عمليات ترکيه در سوريه هستيم
وي در رابطه با موضع ايران گفت: اين موضع اصولي است که ورود يک ارتش به کشور ديگر بايد با اجازه دولت کشور و رضايت مردم آنجا باشد و بدون اجازه، اين اقدامات را نادرست مي‌دانيم و مي‌خواهيم هرچه زودتر عملياتي که در شمال سوريه از سوي ترکيه ايجاد شده پايان يابد. همانطور که حضور آمريکايي‌ها در سوريه را کاملا محکوم مي‌کنيم و آنها در سوريه اهداف ناصحيح دارند و به فکر تجزيه سوريه هستند، اين عمليات را هم نادرست مي‌دانيم.روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه باني فيلم در رابطه با بودجه‌اي که براي وزارت ارشاد در نظر گرفته شده و نگراني جامعه هنري از مبلغ در نظر گرفته شده براي صرف در زيرساخت‌هاي اساسي مانند ساخت سينما، گفت: يکي از مسئوليت‌هاي وزارت ارشاد همين مواردي است که اشاره شد. انتشار روزنامه‌ها مهم است و رابطه دولت با مردم از طريق رسانه‌ها است. رسانه‌هاي مکتوب براي ما داراي اهميت بوده و وزارت ارشاد بايد مشکلات آنها را دنبال کند.
برخي از استان‌هاهنوز سينما ندارند
رييس‌جمهور ادامه داد: اينکه بودجه ما کافي است يا خير را اگر از آقاي صالحي وزير ارشاد بپرسيد، مي‌گويد کافي نيست اما اگر از نوبخت پرسيده شود مي‌گويد کافي است. بنابراين اهدافي که اشاره کرديد را کاملا تاييد مي‌کنم. برخي از استان‌هاهنوز سينما ندارند و بايد بخش خصوصي را کمک و تشويق و ياري‌شان کنيم.روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه ژاپني مبني بر اينکه آقاي ترامپ تاکيد کرده که اگر توافق هسته‌اي اصلاح نشود تحريم‌ها از سر گرفته خواهد شد و از توافق خارج خواهند شد، تصميم ايران چيست؟ گفت: من بسيار خوشحالم که آقاي ترامپ بعد از يک سال که به کاخ سفيد رفته هنوز نتوانسته به آن فرياد که توافق را پاره خواهد کرد دست پيدا کند و برجام آن قدر استحکام داشته که آمريکايي‌ها حداقل در اين يکسال به آن پايبند بوده‌اند.
آغازگر نقض برجام نخواهيم بود
وي افزود:‌ ما از دوستان اروپايي‌مان هم که مي‌پرسيم که تصميم آمريکا و ترامپ چه خواهد بود آنها مي‌گويند ما نمي‌دانيم. کسي نمي‌تواند درباره برجام و حتي توافقات تجاري آمريکا و توافق بين المللي آب و هوا پيش بيني کند که آمريکا چه تصميمي‌را خواهد گرفت و آيا آن را برهم خواهد زد يا خير. لذا ما بر مبناي اصول خود ادامه خواهيم داد. آغازگر نقض برجام نخواهيم بود.
نه خطي به برجام اضافه و نه از آن کم خواهد شد
روحاني تصريح کرد: به برجام نه خطي اضافه و نه از آن خطي کم خواهد شد. ما مسائل ديگر را با برجام مرتبط نمي‌دانيم. برجام يک تعهد هفت جانبه است و هفت کشور با هم توافق کردند و شوراي امنيت هم در قطعنامه ۲۲۳۱ ، برجام را تاييد کرده است.رئيس جمهور با بيان اينکه برجام تعهد حزب دموکرات نيست، گفت: برجام توافق و تاييد دولت آمريکا است و هر جناحي که بر سرکار باشد همچنان اين تعهد پايدار است و دولت آمريکا همچنان متعهد است و آمريکا اگر تخلف کند به زير پاي تهعد خودش زده و اعتبار خود را مخدوش خواهد کرد. ما براي شرايط آينده پيش‌بيني‌هاي لازم را داريم و تا زماني که منافع ما از برجام تامين شود ما در اين توافق خواهيم ماند. بودن يا نبودن آمريکا تاثيري در تصميم ما نخواهد داشت. تصميم اصلي ما اين است که منافع اصلي ما با برجام تامين مي‌شود يا خير؟
وزير علوم اعتراضي به بودجه دانشگاه‌ها نداشت
رئيس جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهيختگان مبني بر اينکه چندي پيش روساي دانشگاه‌ها در نامه‌اي نسبت به بودجه دانشگاه‌ها اعتراض کرده و آن را غير واقعي مي‌دانستند گفت: اين نکته را من کمتر شنيده‌ام. چيزي که بيشتر دانشگاه‌ها دنبال مي‌کردند تقويت آزمايشگاه‌ها و مراکز علمي‌شان بود چرا که امکانات کمک آموزشي آنها بعضا کهنه شده و نظر ما اين بود که ۴۰۰ ميليون دلار از صندوق استفاده کنيم اما صندوق مکانيزم خودش را دارد.رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه ما بايد مشکل دانشگاه‌ها را حل کنيم گفت: اين بودجه چه کم باشد چه زياد باشد، وزير علوم اعتراضي براي بودجه نداشت و وزير مربوطه اگر ايرادي موجود بود حتما هنگام تدوين بودجه به ما مي‌گفت هرچند که همه وزرا به طور کلي يک اعتراض دارند و مي‌گويند که بودجه ما کم است، اما بعضي از مشکلات به حق است.روحاني در پاسخ به اين سوال که رئيس سازمان برنامه بودجه گفته است امسال حدود يک ميليون شغل ايجاد خواهيم کرد دولت براي ايجاد اين يک ميليون شغل چه خواهد کرد و تمرکز آن بر چه حوزه‌هايي خواهد بود با مزاح گفت: از خود آقاي نوبخت بپرسيد که اين يک ميليون شغل را چگونه ايجاد خواهد کرد.
کميسيون تلفيق پيش‌بيني ما براي ايجاد شغل را تغيير داده است
وي خاطر نشان کرد: بر اساس پيش‌بيني که ما در بودجه ۹۷ داشتيم و تبصره ۱۸ پيش‌بيني ما اين بود که حدود يک ميليون شغل ايجاد شود اما نمايندگان موافقت نکردند.پيش بيني ما براي افزايش اشتغال بر مبناي تبصره ۱۸ بود که در کميسيون تلفيق تغييراتي کرده است. قرار بود مقداري را دولت، مقداري را صندوق توسعه و مقداري را بانک‌ها تامين کنند و در اشتغال خرج کنند اما تا به اينجا مطابق با پيشنهاد دولت اين تبصره پيش نرفته است.روحاني ادامه داد: آن چه که من مي‌توانم به مردم بگويم اين است که در سال گذشته پيش‌بيني ما شغل براي ۷۰۰ هزار نفر بوده است. تلاشمان اين است که امسال اين رقم بيشتر شود و حال در پايان سال مشخص مي‌شود که تلاش ما نتيجه داده است يا خير. در سال آينده همه برنامه‌ريزي‌ها بر مبناي اشتغال بيشتر خواهد بود.
وي تاکيد کرد: اگر تبصره‌هاي ما به آن صورتي که به مجلس داده‌ايم مصوب شود، رقمي‌که براي اشتغال پيش‌بيني‌شده محقق خواهد شد.رئيس دولت دوازدهم در خصوص حوزه‌هايي که اين مشاغل ايجاد خواهند شد، گفت: تمرکز دولت همان طور که در لايحه بودجه هم گفتيم بر ناوگان فرسوده و بازسازي آن، بازآفريني‌ها شهرها است. همانگونه که آقاي نوبخت پيش بيني مي‌کند ۲۴۰ هزار شغل ايجاد خواهد شد و حتي اگر مجلس با بازآفريني شهرها موافقت نکند، ما انجام خواهيم داد. و درحوزه‌هاي اشتغال‌هاي خرد و متوسط هم تلاش خواهيم کرد. طرح‌هاي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز براي اشتغال در سال ۹۷ اجرايي خواهد شد حتي اگر بودجه آن در مجلس به مشکل برخورد.
اشکال جدول ۱۷ مشخص نبودن محل مصارف آن بود
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا حذف جدول ۱۷ از بودجه ۹۷، با فشار دولت بوده است گفت: اشکال اين جدول اين بود که دستگاه‌هايي در آن وجود داشت که از دولت پول دريافت مي‌کردند اما محل مصرف و نتيجه آن هزينه‌ها مشخص نبود. آنها آمار ظاهري مي‌دادند که اين مقدار تحقيق کرده‌اند يا کتاب چاپ کرده‌اند ولي آثار و نتايج آن نامعلوم بود.روحاني ادامه داد: يکي از ويژگي‌هاي بودجه امسال شفافيت است تا هم براي دولت و هم مردم مشخص شده و شفاف شود که اين پولي که داده مي‌شود کجا هزينه مي‌شود.قرار گرفتن برخي از نهادها زير نظر وزارت ارشاد براي اين است که بر آنها نظارت انجام شود و بر اساس عملکرد سه ماهه به آنها بودجه تخصيص بگيرد. دولت حتما تلاش کرد که اين نهادها را از بودجه حذف کند.

کليد روابط آينده ايران و امريکا در دست واشنگتن است
روحاني در پاسخ به اينکه اگر امريکا و اتحاديه اروپا اصرار به مذاکره مجدد بخشي از برجام و برنامه موشکي ايران داشته باشند، اين موضوع موجب برهم خوردن برجام مي‌شود و آيا فرصت بازسازي روابط تهران و واشنگتن را برهم زده است؟ گفت: فرصت خوبي نبوده که بخواهد از بين ببرد يا نبرد. همانطور که درباره برجام در پاسخ به سوالات قبلي تاکيد کردم، برجام قابل مذاکره مجدد يا بازنويسي نيست.وي ادامه داد: برجام توافقي است که پس از ۳۰ ماه نوشته و توافق و امضا شده است و شوراي امنيت سازمان ملل متحد آن را تاييد کرده و تبديل به توافق بين‌المللي شده است. معنا ندارد با کسي يا کشوري درباره برجام يا بخشي از آن بحث و مذاکره کنيم، چه امريکا باشد و چه غير امريکا.رئيس شوراي امنيت ملي درخصوص مذاکره بر سر مسائل دفاع موشکي تصريح کرد: هر چيزي که براي دفاع کشور چه موشک، چه زيردريايي يا هواپيما و... باشد، آن را تامين خواهيم کرد. تعهد ما در برابر دنيا آن است که دنبال سلاح کشتارجمعي نرويم و نخواهيم رفت نه به خاطر تعهد بلکه به دليل فتواي رهبر ما.
روحاني با بيان اينکه ايران به دنبال سلاح غيرمتعارف که ديگران به دنبال آن هستند، نخواهد رفت، خاطرنشان کرد: ايران به دنبال سلاحي که ضداخلاق، شرع و تعهدات بين‌المللي است، نمي‌رود. ايران از آنچه براي دفاع از خود نياز داشته باشد، استفاده کرده و عمل خواهد کرد و با هيچ کشوري هم در اين باره مذاکره نخواهد کرد. وي افزود: موشک‌هاي ايران هيچ زماني تهاجمي‌نبوده و براي تهاجم به هيچ کشوري نيز نبوده و نخواهد بود بلکه براي دفاع از خودمان است. موشک ما براي سلاح کشتارجمعي نبوده است زيرا سلاح کشتار جمعي نداشته‌ايم. رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اينکه امريکايي‌ها اگر مي‌خواستند فرصتي براي رابطه با ملت ايران استفاده مي‌کنند، خوب بود از فضاي برجام استفاده مي‌کردند، ابراز داشت: اگر امريکايي‌ها به تعهداتشان عمل مي‌کردند، شرايط نويي فراهم مي‌شد و ممکن بود درخصوص موضوعات ديگر با آنها مذاکره کنيم ولي آنها اين فرصت را از بين بردند؛ چه دولت قبلي که آغازگر اين مسير بود و چه دولت فعلي که اين فضا را از بين برده بود.روحاني تاکيد کرد: کليد روابط آينده ايران و امريکا در دست واشنگتن است و آنها بايد از کارهاي خلاف، فشار و تحريم دست بردارند. روحاني در خصوص فضاي مجازي گفت: در زير ساخت کارهاي خوبي شده است. در شبکه ملي قدم‌هاي خوبي برداشته شده است. البته دولت مصمم است شبکه‌هاي اجتماعي داخلي و پيام رسان‌هاي داخلي را هم تقويت کند و هم معتقد است که در اين زمينه، انحصار معنا ندارد. اگر قرار باشد يک پيام رساني همه فضا را منحصرا داشته باشد، به نفع کشور ما نيست. ما بايد شبکه‌هاي مختلف داخلي و خارجي را تقويت کنيم. مردم بايد استفاده کنند. رييس دولت دوازدهم با بيان اينکه در فضاي مجازي عمدتا محتوا را خود ما درست مي‌کنيم، يادآور شد: نسل جوان ما و همه معتقدان به انقلاب و هويت اسلامي‌و ايراني بايد با همه توان به اين فضا بيايند. ما اگر از همه فضا استفاده کنيم، اين فضا چالش و تهديد نيست بلکه تبديل به فرصت مي‌شود. ما بايد فضاي مجازي را به يک فرصت بزرگ براي نسل جوان تبديل کنيم. رئيس جمهور خاطر نشان کرد : دوره‌اي که مي‌گفتيم آن را از پشت بام بي‌اندازيم پايين گذشته است. البته مقصودم ديش است نه آدم. يا دوراني که مي‌گفتند آن را فيلتر کنيم اين را ببنديم تمام شده است. ما بايد سواد آموزي کنيم تا جوانان بدانند چطور از اين فضا براي خود و جامعه‌شان استفاده کنند.