با توافق نهایی بر سر تشکيل دولت ائتلافي آلمان؛
 منابع خبري از تشکيل دولت ائتلافي با حضور احزاب دموکرات مسيحي و سوسيال دموکرات آلمان خبر مي‌دهند.به گزارش مهر، شبکه تلويزيوني ARD آلمان از نتيجه بخش بودن نشست مقامات احزاب پيروز انتخابات پارلماني آلمان در مذاکرات روز گذشته خبر داد.بر اين اساس با توافق مقامات اين احزاب، مرکل براي بار ديگر به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شد.در همين رابطه «سراپ گولر» از سياستمداران حزب دموکرات مسيحي به رياست «آنگلا مرکل» در حساب توييتري خود نوشت: دولت ائتلافي به رياست مرکل تشکيل شد.بر اين اساس پس از هفته‌ها مذاکره، سرانجام دو حزب دموکرات مسيحي و سوسيال دموکرات به رياست «مارتين شولتز» بر سر تشکيل دولت ائتلافي به توافق رسيدند.در حالي که نشست سرنوشت ساز با حضور مقامات احزاب و فراکسيون‌هاي پارلماني آنها ادامه دارد، منابع آگاه از موفقيت آميز بودن آن خبر مي‌دهند.اين درحالي است که رسانه‌هاي آلمان همچنان در انتظار اعلام رسمي‌اين مطلب از سوي مقامات اين کشور هستند.در همين حال منابع خبري از دستيابي مذاکره کنندگان احزاب پيروز انتخابات پارلماني آلمان به توافقي کلي براي تشکيل دولت ائتلافي خبر مي‌دهند.منابع آگاه به رسانه‌ها گفته‌اند مذاکره کنندگان در مسائل اساسي و تقسيم وزارت خانه‌ها به توافق رسيده اند.روزنامه بيلد به نقل از منابع خود اعلام کرد احزاب دموکرات مسيحي، سوسيال مسيحي و سوسيال دموکرات بر سر تقسيم وزارت خانه‌ها اينگونه به توافق رسيده اند: «هورست زهوفر» رئيس حزب سوسيال مسيحي عهده دار وزارت کشور و مسائل مرتبط با امور داخلي شده است.اين حزب همچنين هدايت وزارت خانه‌هاي حمل و نقل و توسعه را به دست گرفته است. در عين حال وزارت خانه‌هاي دفاع و اقتصاد به حزب مرکل واگذار شده است.وزارت خانه‌هاي خارجه، دارايي، کار و امور اجتماعي نيز به حزب سوسيال دموکرات رسيده است.با اين حال انتظار مي‌رود اين مذاکرات براي توافق بر سر جزئيات بيشتر، تا پاسي از شب به طول انجامد.گفتني است که احزاب اصلي آلمان براي دستيابي به توافقي در جهت ائتلاف با مرکل- که از سال ۲۰۰۵ اداره امور آلمان را در دست دارد- و پايان دادن به ماهها بلاتکليفي در عرصه سياسي اين کشور تلاش مي‌کنند.
توافق احزاب آلمان بر سر وزراي دولت ائتلافي
احزاب محافظه‌کار و سوسيال دموکرات آلمان بر سر وزراي دولت ائتلافي اين کشور به توافق رسيدند.به گزارش ايلنا به نقل از بلومبرگ، تلاش حزب محافظه‌کار آلمان به رهبري «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و سوسيال دموکرات‌ها براي پايان دادن به بن‌بست سياسي دراين کشوردرحالي همچنان ادامه دارد که دو حزب توانستند بر سر وزراي دولت ائتلافي به توافق برسند.براين اساس قرار است وزراي خارجه، کار و امور مالي ازحزب سوسيال دموکرات انتخاب شوند.دو طرف همچنين توافق کردند که آنگلا مرکل براي يک دوره ديگر به فعاليت خود به عنوان صدراعظم ادامه دهد.با اين حال پس از نزديک به ۲۳ ساعت مذاکره که از روز گذشته آغاز شده بود، هيچ نشانه‌اي از پايان قريب‌الوقوع مذاکرات ميان بلوک اتحاديه مرکل و سوسيال دموکرات‌ها ديده نمي‌شود. اين در حالي است که رهبران احزاب عنوان کرده بودند که اين آخرين دور مذاکرات خواهد بود.بر همين اساس قرار بود امروز -چهارشنبه- ديداري ميان مرکل و «پائولو جنتيلوني» نخست‌وزير ايتاليا که قرار بود در زمان ناهار برگزار شود، به دليل ادامه مذاکرات ائتلافي به عصر روزگذشته موکول شد.«رالف استينگر» معاون رهبر حزب سوسيال دموکرات در توييتر خود درباره اين مذاکرات نوشت: پيشرفت مذاکرات بسيارآهسته است و هيچ‌کس نمي‌داند تا چه زماني از روز ادامه خواهد داشت.اگر محافظه‌کاران و سوسيال دموکرات‌ها به توافق برسند منجر به پايان فوري بن‌بست سياسي در نتيجه انتخابات ۲۴ سپتامبر آلمان نخواهد شد چرا که اين توافق بايد به راي بيش از ۴۶۰ هزار عضو حزب سوسيال دموکرات گذاشته شود؛ روندي که چند هفته ادامه خواهد داشت.عدم رسيدن به توافق يا رد اين توافق از سوي اعضاي حزب سوسيال دموکرات نيز منجر به آن خواهد شد که دولتي در اقليت تحت رهبري مرکل تشکيل شود يا انتخابات پارلماني اين کشور بار ديگر تکرار شود.به گزارش رويترز، حزب محافظه کار «اتحاديه دموکرات مسيحي» به رهبري «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و حزب چپ ميانه اين کشور موسوم به «سوسيال دموکرات» تا روز سه شنبه مذاکرات خود براي حصول توافقي در زمينه اجراي اصلاحات در دو حوزه خدمات درماني و نيروي کار را ادامه خواهند داد.گفتني است که اجراي اصلاحات در اين دو حوزه مذکور، آخرين موانع بر سر راه تشکيل يک «دولت ائتلافي» در اين کشور اروپايي بشمار مي‌روند.منابع آگاه در دو حزب ياد شده اواخر روز دوشنبه اعلام کردند که مذاکره کنندگان از اين دوحزب سياسي آلمان بر ضرورتِ اختصاص زماني بيشتر جهت دستيابي به يک توافق تأکيد و اعلام کردند که اين گفتگوها- که در ابتدا انتظار مي‌رفت روز يکشنبه به پايان برسد- روز سه شنبه در دفتر مرکزي حزب محافظه کار دموکرات مسيحي در برلين ادامه خواهد يافت.گفتني است که احزاب اصلي آلمان براي دستيابي به توافقي در جهت تجديدِ ائتلاف پيشين اين کشور- که از سال ۲۰۱۳ اداره امور آلمان را در دست داشته- و پايان دادن به ماهها بلاتکليفي در عرصه سياسي اين کشور تلاش مي‌کنند.«گرد موئلر» عضو ارشد حزب اتحاديه سوسيال مسيحي بايرن که از متحدان حزب دموکرات مسيحي مرکل بشمار مي‌رود، ابراز اميدواري کرد که «اين بار تلاشها براي تشکيل يک دولت ائتلافي به ثمر نشيند».


یادداشت
مارتین ولف
فایننشال تایمز

هند اکنون اهميت زيادي دارد و در آينده نيز بيشتر اهميت پيدا مي‌کند. دموکراسي و اقتصاد اش درحال رشد سريع است و به زودي پرجمعيت‌ترين کشورجهان خواهد بود. غربي‌ها بايد نسبت به مدل بازار درحال توسعه دموکراتيک هند تمايل بيشتري نشان دهند. پرسش مهم اين است که آيا دولت نارندا مودي که از سال 2014 در قدرت است تصميمي‌متفاوت براي مسير آينده اقتصادي هند گرفته است. مدارک نشان مي‌دهد که هنوز نه. اما اصلاحات معرفي شده ممکن است تفاوتي قابل توجه در سالهاي آينده را ايجاد کند. تغييري در سياستگذاري اقتصادي هند و عملکردي مصمم پس از بحران ارز خارجي سال 1991 رخ داد. نسخه چيني هند "اصلاحات و باز بودن" باعث رشد اقتصادي و توليد ناخالص داخلي 5 درصد از سال 19992 تا 2017 شد. درصورتي که توليد سرانه ناخالص داخلي مشخص شود اين رقم در هر دوازده سال دوبرابر خواهد شد.  امري که مي‌تواند باعث تغيير براي هند و جهان شود. پيش بيني شده جمعيت هند تا سال 2040 به 1.6 ميليارد نفر برسد. پرسش مهم اين است که آيا رشد اقتصادي هند کاهش خواهد يافت يا ثابت مي‌ماند و يا بار ديگر رشد مي‌کند .  موضوع مهم کاهش نرخ سرمايه گذاري از 40 درصد توليد ناخالص داخلي در سال 2011 به 30 درصد در 2017 است.اگر نرخ سرمايه گذاري در همين سطح باقي بماند رشد توليد ناخالص داخلي شايد به 8 درصد نرسد .کاهش سرمايه گذاري از دهه 2000 شروغ شد.ساختار خاص هند که اهميتش فراتر از اقتصاد است تمايل زيادي براي ادامه رشد نشان مي‌دهد.


عضو کميسيون عمران مجلس در گفت و گو با «تجارت» تاکيد کرد؛
گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي درجديدترين اظهارنظر خود اعلام کرده است که با توجه به بالابودن تعداد پروازهاي روزانه در فرودگاه مهرآباد و امام خميني (ره) امکان توقف و تعطيلي اين فرودگاه‌ها وجود نداشت و بايد در زمان بحران امکان مديريت پروازها به وجود آيد. به گفته عباس آخوندي در شرايط بحران سازمان هواپيمايي دو گزينه پيش‌روي خود دارد يکي باز باقي‌ماندن فرودگاه‌ها و از سرگيري پروازها در اولين فرصت و ديگري تعطيلي فرودگاه تا بهبود دوباره شرايط. هرچند راهکار دوم براي مسئولان فرودگاه شرايط راحت‌تري را فراهم مي‌کرد، اما سابقه نشان داده که کشور تحمل سه روز تعطيلي دو فرودگاه اصلي خود را ندارد، زيرا به طور ميانگين روزانه ۴۰۰ پرواز در مهرآباد و ۱۶۰ پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) انجام مي‌شود که تعطيلي سه روز منجر به لغو نزديک به ۱۷۰۰ پرواز مي‌شد که آثار تاخيري آن به شدت در روزهاي بعد خود را نشان مي‌داد. براي مقايسه با ديگر کشورها بايد پايين بودن تعداد هواپيما و پيري ناوگان ايران را لحاظ کرد، بنابراين هرچه تعداد لغو پروازها بيشتر مي‌شد آثار بعدي آن بر ساير پروازهاي برنامه‌ريزي شده افزايش مي‌يافت و ميزان نارضايتي را بالا مي‌برد. پايين بودن ظرفيت هتل‌هاي ايران نيز موضوع ديگري است که لغو پروازهاي بين‌المللي را با اما و اگر مواجه مي‌کرد.
 پاس‌کاري توپ تقصير در زمين مسئولان
متاسفانه در طول روزهاي گذشته به جاي ريشه کني مشکلات بوجود آمده در صنعت هوانوردي کشور، تنها مسئولان اقدام به پاسکاري توپ تقصير در زمين يکديگر کرده‌اند به‌طوري که از يکسو ايرلاين‌ها از شرايط بد فرودگاهي شکايت داشته‌اند و از سوي ديگر فرودگاه‌هاي تهران اعلام کردند که بسياري از پروازها به دليل نبود آمادگي از سوي ايرلاين‌ها لغو شده‌است. به طوري که چند روز پيش فرزانه شرفبافي مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد که فرودگاه مهرآباد به سرعت توانست فعاليت خود را از سر بگيرد، اما ميزان بارش در فرودگاه امام خميني(ره) بسيار بيشتر بود و نزديک به ۷۰ سانتي متر در سطوح پروازي برف نشسته بود با وجود آنکه باند فرودگاه امام خميني(ره) باز شده بود، اما قسمت اپرون (پارکينگ هواپيما) مشکلاتي داشت و تجهيزات يخ زدايي و برف روبي فرودگاه امام (ره) جوابگوي اين حجم از بارش نبود. 
همچنين شهرام آدم نژاد مديرعامل شرکت شهر فرودگاهي امام خميني( ره) با تاکيد بر اينکه به طور قطع ايرلاين‌ها در اين روند يعني لغو و تاخير پروازها مقصر نيستند و نهايت تلاش خود را براي انجام پروازها انجام دادند، گفت: مهمترين مشکل در عدم انجام پروازها موضوع پشتيباني بود هر چند که تيم راهداري نهايت تلاش خود را براي بازگشايي اتوبان تهران – قم انجام داد، اما يکي از دلايل لغو پروازها نبود پشتيباني ايرلاين‌ها به دليل انسداد محور تهران – قم بود.
همچنين محمد دامادي عضو کميسيون عمران مجلس، با انتقاد از اينکه آزادسازي نرخ بليت هواپيما به بهبود عملکرد ايرلاين‌ها منجر نشده است، گفت: وزارت راه و شهرسازي نيازمند خانه تکاني اساسي است. وزير راه و شهرسازي بايد پاسخگوي مشکلات پيش آمده براي مردم در ضعف مديريت سازمان هواپيمايي کشوري و مسئولان اين بخش باشد. آزادسازي نرخ بليت هواپيما اين تبعات را به دنبال داشته و متاسفانه رقابتي شدن فروش بليت هم نتوانست مشکلات موجود در اين حوزه را ساماندهي کند.
سوالي که مطرح مي‌شود اين است که مقصر اصلي مشکلات بوجود آمده طي بارش اخير برف در دو فرودگاه‌ تهران، شرکت فرودگاهي و ناوبري هوايي کشور است يا شرکت‌هاي هواپيمايي؟ که دراين‌باره سيدحسين افضلي عضو کميسيون عمران مجلس درگفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: بدون شک تمام بخش‌هاي درگير با صنعت هوانوردي کشور بايد به صورت تحليلي واکاوي و بررسي کنند و ريشه مشکلات بوجود آمده طي بارش اخير برف را پيدا کنند تا در آينده مشکلاتي مشابه بحران اخير ايجاد نشود. 
اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: به عنوان مثال اگر لازم است در بخشي هزينه‌اي شود، اما آن هزينه صورت نگيرد و پس از گذشت مدت زماني با وقوع بحراني صد برابر در آن بخش هزينه شود، بدون شک عملکرد صحيح و کارشناسانه‌اي نيست و باعث از بين رفتن اعتبار خواهد شد. به‌طور‌حتم اين موضوع به مديريت بحران مربوط مي‌شود. 
 صنعت هوانوردي کشور نيازمند به بازنگري است
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيدمي‌کند: درجلسات متعددي که با مسئولان ذي ربط درحوزه صنعت هوانوردي از جمله مديرعامل شرکت فرودگاهي و ناوبري هوايي کشور، رييس سازمان هواپيمايي، مدير عامل شرکت‌هاي هواپيمايي و... برگزار شد، مسئولان در خصوص بحران اخير در دو فرودگاه شهر تهران توضيحاتي ارائه دادند، اما واقعيت امر اين است که صنعت هوانوردي کشور نيازمند به بازنگري است. 
اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: فرودگاهي که بناست 50 ميليون مسافر را جابه جا کند بدون شک در آئين‌نامه‌ها و استانداردهاي بين‌المللي مربوط به فرودگاه‌ها پيش بيني شده است که اگر فرودگاهي مجبور شود طي مدت زماني، تعداد بيشماري از مسافران را تا زمان برقراري پرواز معطل نگهدارد بايد خدمات رفاهي مناسب و کافي براي مسافران فراهم کند. به عنوان مثال در اين چند روز اخير اعلام شده است که سيستم کترينگ برخي از فرودگاه‌ها سالهاست اجرايي شده و بخش عمده‌اي از کار پيش‌رفته است، اما در‌حال حاضر به حال خود رها شده است، بدون شک اين عوامل آثار منفي خود را در شرايط بحراني مي‌گذارند. به طورحتم بايد از قبل پيش‌بيني‌هاي لازم براي مقابله و رفع مشکلات در شرايط بحراني از سوي مسئولان در نظر گرفته شود.
سو استفاده بخش‌هاي خدماتي از مردم قابل دفاع نيست
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيدمي‌کند: همچنين متاسفانه در بارش اخير برف عدم وجود نظارت بر عملکرد سيستم‌هاي رفاهي و بخش‌هاي خدماتي فرودگاه‌ها موجب نارضايتي حداکثري مسافران شده بود. به عنوان مثال رستوران يا سوپر مارکت‌هاي واقع در فرودگاه‌ها از اين شرايط بحراني حداکثر سواستفاده را بردند به‌طوري که اجناس و محصولات خود را با قيمت‌هاي نجومي‌به مردم مي‌فروختند، لذا اگر بخش‌هاي خدماتي در فرودگاه‌ها احساس کنند درشرايط بحراني مي‌توانند به راحتي از مردم پول‌هاي گزاف دريافت کنند و از اينکه اتفاقي به دليل عدم نظارت براي‌ آن‌ها رخ نمي‌دهد،خيالشان راحت باشد، اشکال از ماست. اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: انتظار اين است که در مواقع و شرايط بحراني همه دست به دست هم دهند و کمک کنند،اما متاسفانه شرايط بوجود‌آمده در دو فرودگاه شهر تهران نشان داد که به‌هيچ عنوان نظارتي از سوي مسئولان اين فرودگاه‌ها بر عملکرد بخش‌هاي خدماتي و رفاهي صورت نمي‌گيرد.  عضو کميسيون عمران مجلس مي‌گويد: چارترکردن پروازها و آزادسازي نرخ بليت هواپيما در جهت رقابتي کردن ايرلاين‌ها بسيار عملکرد مناسب و صحيحي است، اما اينکه دوباره انحصاري شود و برخي ايرلاين‌ها با فشار بر مردم باعث ايجاد مشکلات براي آن‌ها شوند بدون شک عملکرد غلط و اشتباهي است. به‌طورکلي تمام اين موارد بايد در صنعت هوانوردي کشور مجدد مورد تجديد نظر و بازنگري مسئولان قرار گيرد و مطمئنم مسئولان صنعت هوانوردي در بحران اخير بهتر مي‌توانستند عمل کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت»:
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: به دنبال آلودگي‌هاي پي در پي در تهران و بيشتر کلانشهرها، يکي از موضوعاتي که توجه جدي در اين زمينه را مي‌طلبد، موضوع منشا آلودگي‌ها و ريشه يابي آن است، در همين زمينه روز سه شنبه صادق آبادي مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفته بود مجموع بنزين يورو ۴ توليدي در کشور توزيع مي‌شود که هشت کلانشهر و سپس حومه‌ آن‌ها از اولويت‌هاست و در پي آن معاون دادستان کل کشور اعلام کرده بود که بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه‌هاي استاندارد و محيط زيست نزديک به ۸۰ درصد آلودگي هواي تهران و کلان شهرها به دليل استفاده از بنزين، گازوييل و گاز مايع غير استاندارد است و براي حفظ جان مردم بايد به دور از هر ملاحظه سياسي و اقتصادي نظرات کارشناسي و نتايج آزمايش‌هاي متعددي که آلودگي بنزين را تاييد کرده است، بپذيريم. بنابراين بهتر است وزارت نفت آلودگي و غيراستاندارد بودن بنزين را بپذيرد. در همين زمينه قاسم ساعدي نماينده مردم دشت آزادگان در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با «تجارت» در خصوص موضوع منشا آلودگي هوا اظهار داشت: اظهارات معاون محترم دادستان کل کشور در حقيقت يکي از ابعاد قضيه است. آلودگي هوا به حدي است که تنها بنزين غيراستاندارد نمي‌تواند علت آن باشد، به ويژه در پايتخت تعداد خودروها چندين برابر نُرم جهاني است، و اکثر خودروها نيز فرسوده و غيراستاندارد هستند و خيلي از آنها گازوئيلي هستند و از بنزين عادي استفاده مي‌کنند. همچنين استفاده از موتورسيکلت نيز که به عنوان منبع مهم درآمدي مردم به ويژه در تهران است، مزيد بر علت شده است. در کنار آن بايد به صنايع بسيار زياد در شهر تهران و اطراف آن نيز توجه داشت و موقعيت جغرافيايي تهران و وضعيت نامساعد جوي نيز همه و همه در اين آلودگي شديد و خفه کننده دخيل هستند. وي افزود: در بحث کيفيت سوخت با آقاي صادق آبادي هم فکر نيستم، خيلي از جاها سوخت ما غيراستاندارد است و در چارچوب استاندارد قرار نمي‌گيرد و به هيچ عنوان نمي‌توان مدعي شد که کيفيت بنزين به حد معقول رسيده است. آقاي صادق آبادي بايد بپذيرد که آلودگي هوا به بنزين نامرغوب هم مرتبط است. بنزين‌هاي يورو 4 هم جاي تامل دارد و در اين خصوص نياز به ارتقاي کيفيت داريم. کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌هم اين توصيه‌ها را به وزارت نفت کرده و همچنان چيگير اين موضوع هستيم. اينها بايد با شاخص‌هاي جديد جهاني و استانداردهاي محيط زيست تطبيق داده شود و ما بايد تا جايي که مي‌توانيم مشکلات مردم عزيزمان که آلودگي هوا نيز يکي از عمده‌ترين اين مشکلات است را به حداقل برسانيم.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: اين امر نيازمند هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف مانند سازمان حفاظت محيط زيست، شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي و شهرداري و ... است، اين نهادها بايد واقع بين باشند. اين قابل پذيرش نيست که هرکس پاسخ خودش را بدهد، سه چهار بخش هستند که بايد با هم هماهنگ شوند و همسويي و همفکري داشته باشند در غيراينصورت مشکل حل نمي‌شود. ساعدي در پايان اظهار داشت: نبايد به دنبال مچ‌گيري باشيم، بايد با رويکرد مثبت با اين موضوع برخورد کنيم و متهم کردن و نيز نفي اتهام دردي را دوا نمي‌کند. با تشکيل کارگروه علمي‌شامل اساتيد دانشگاه، صاحبنظران، کارشناسان محيط زيست و ... بايد به صورت کاملا علمي‌اين موضوع را بررسي کنند و راهکارهاي شفاف و علمي‌ارائه کنند. بنابراين نبايد نفي مسئوليت کرد و براي اتفاق اقدام به توجيه کرد. ما در مقابل مردم مسئوليم، مردم صاحب حق هستند و ما به عنوان مسئول در مقابل مردم وظايفي داريم و بايد از همه راهکارها و توانمندي‌ها براي عمل به اين وظيفه استفاده کنيم. لازم به ذکر است که مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي روز سه‌شنبه گفت: مجموع بنزين يورو ۴ توليدي در کشور توزيع مي‌شود که هشت کلانشهر و سپس حومه‌ آن‌ها از اولويت‌هاست. عليرضا صادق آبادي درباره کيفيت بنزين توليدي کشور و ارتباط آن با آلودگي کلانشهر تهران و البرز گفت: تعريف کلانشهر از ديد نهادهاي مختلف يکسان نيست؛ با فرض اين که بنزين عرضه شده از سوي جايگاهي در بومهن يا رودهن که حومه تهران به شمار مي‌آيد از استاندارد يورو ۴ انحراف داشته باشد، آيا اين موضوع به تعاريف مختلف از کلانشهرها برنمي‌گردد؟! وي با تاکيد بر اين‌که به هرحال همه بنزين يورو ۴ توليدي در کشور، همگي در کشور توزيع مي‌شود و در جاي ديگري مصرف نمي‌شود، تصريح کرد: همچنين سعي ما انجام تکليف و اولويتي است که بر عهده وزارت نفت گذاشته شده و اين تکليف توزيع بنزين با استاندارد يورو ۴ در ۸ کلانشهر است. معاون وزير نفت در امور پالايش افزود: به تازگي قرار شده است که براي هر تلمبه در جايگاه‌هاي عرضه سوخت يک «تگ» ايجاد و بر اساس اين تگ‌ها تعريف ما از کلانشهر نيز مشخص شود. به گفته وي، هم اکنون با احتساب توليد بنزين در فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، ۴۰ ميليون ليتر بنزين يورو ۴ توليد مي‌شود که در کلانشهرها و حومه آن نيز توزيع مي‌شود. در پي اين خبر روز گذشته معاون دادستان کل کشور گفت: براي حفظ جان مردم بايد به دور از هر ملاحظه سياسي و اقتصادي نظرات کارشناسي و نتايج آزمايش‌هاي متعددي که آلودگي بنزين را تاييد کرده است، بپذيريم. محمد جواد حشمتي خواستار توجه جدي و واقعي به بهينه سازي سوخت از سوي وزارت نفت منطبق با استاندارد‌هاي يورو ۴ شد و گفت:براي حفظ سلامت و جان مردم بايد به دور از هر ملاحظه سياسي و حتي اقتصادي نظرات کارشناسي و نتايج آزمايش‌هاي متعددي که آلودگي بنزين و ساير سوخت‌ها را تاييد کرده است،بپذيريم و اقدام فوري و مناسب را انجام دهيم. وي با اشاره به انجام برخي مصاحبه‌ها از سوي برخي مقامات مسئول در وزارت نفت مبني بر يورو ۴ بودن بنزين گفت: در طول يکسال گذشته بارها و بارها جلساتي با حضور مسئولان و نمايندگان سازمان‌هاي مرتبط با موضوع آلودگي هوا،از جمله سازمان استاندارد،سازمان محيط زيست، وزارت نفت و حسب مورد ساير نهادها برگزار کرده‌ايم و در اين جلسات خود آقايان هم به نتيجه قطعي رسيده‌اند که آلودگي هواي کلان شهرها ناشي از سوخت غيراستاندارد است اما جاي سوال است که چرا اقدامي‌انجام نمي‌شود و تعجب برانگيز است که چرا در مصاحبه‌هاي خود اعلام مي‌کنند بنزين يورو ۴ است. حشمتي با بيان اينکه آزمايش‌هايي در چند مرحله در خصوص وضعيت سالم و استاندارد بودن بنزين و گازوييل انجام شده که نتيجه همه آنها غيراستاندارد بودن اين سوخت‌ها را تاييد کرده است افزود:در سال ۹۵ که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلايندگي سوخت و تاثير مخرب آن بر سلامت مردم ورود کرديم،ابتدا از تعدادي جايگاه‌هاي سوخت در سطح کلان شهر تهران نمونه‌هايي را به آزمايشگاه‌هاي معتبر فرستاديم که نتيجه آن تاييد آلايندگي بنزين بود. اما متاسفانه به ما ايراد گرفتند که ظرف‌هاي آزمايشگاهي شما استاندارد نبوده است.بنابراين ادعا، دوباره آزمايش‌ها را تکرار کرديم.باز هم گفتند که ما قبول نداريم، بايد خود ما هم در جريان آزمايش‌ها حضور داشته باشيم.


سليمي‌در گفتگو با تجارت: اثر منفي بالا رفتن نرخ ارز 2 ماه آينده خود را نشان مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: ليست مشکلات پيش روي بخش توليد هر روز بلندتر مي‌شود. حقيقت اين است که فهرست مشکلات بخش توليد هميشه بلند بالا بوده؛ بخشي که به‌عنوان پيشران توسعه قرار است چرخ اقتصاد را بچرخاند و زمينه رشد کشور را فراهم کند. در اين فهرست بلند بالا همه جور مشکلي ديده مي‌شود؛ از فرسودگي ماشين‌آلات و به‌روز نبودن تجهيزات و واردات بي‌رويه گرفته تا مسائل بانکي، بيمه‌اي، مالياتي و... از جمله مسائلي است که موانع و محدوديت‌هاي زيادي را براي فعالان بخش‌هاي توليدي و اقتصادي کشور ايجاد کرده است. در اين بين بالا بودن هزينه‌هاي توليد در کشور به واسطه همين مشکلات، به يکي از دغدغه‌هاي مهم فعالان اين بخش تبديل و باعث شده حاشيه سود توليد به شدت کاهش يابد و رقابت‌پذيري در اين بخش کم شود.
در کنار بالا بودن نرخ‌هاي سود بانکي، نرخ‌هاي حق بيمه، ماليات و... نوسانات ارزي و بالا رفتن نرخ ارز از جمله فاکتورهاي مهمي‌است که در بالا رفتن هزينه بيشتر صنايع و واحدهاي توليدي کشور اثر مي‌گذارد و به شدت حاشيه سود اين بخش را پايين مي‌آورد. دليل آن هم واضح است؛ از واردات مواد اوليه گرفته تا کالاهاي واسطه‌اي، همه به نرخ ارز وابسته‌اند و زماني که نرخ ارز افزايش مي‌يابد هزينه تمام‌شده توليد نيز از اين بابت به‌شدت افزايش پيدا مي‌کند، چراکه بسياري از صنايع ما به مواد اوليه خارجي وابسته است. 
آنطور که کارشناسان اقتصادي مي‌گويند، اين شرايط در نهايت مي‌تواند باعث افزايش سطح عمومي‌قيمت‌ها و همچنين زيان واحدهاي توليدي و صنعتي و تعطيل شدن اين بخش‌ها شود، از اين رو تاکيد بر اين است که در کنار تمهيداتي چون کاهش نرخ‌هاي سود بانکي، تخفيف‌هاي مالياتي، اعمال تعرفه‌هاي مناسب، استمهال بدهي‌هاي بخش صنعت و توليد که فشار مضاعف به توليد داخل وارد کرده، نرخ ارز که اين روزها هم به شدت ملتهب شده و جهش‌هاي شديد قيمتي را تجربه مي‌کند، هرچه سريع‌تر به تعادل برسد تا پيامدهاي منفي که مي‌تواند براي بخش توليد و صنعت کشور ما داشته باشد، تعديل شود.
اثر منفي نوسان ارز بر بخش توليد
حسين سليمي، عضو اتاق بازرگاني اتاق ايران درباره تاثيرات نوسان در بازار ارز بر بخش‌هاي توليدي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: نرخ ارز مي‌تواند تاثير مستقيم و غيرمستقيم خود را بر بخش توليد و صنعت کشور بگذارد و باعث بالا رفتن هزينه‌هاي اين بخش و در نهايت بالا رفتن سطح عمومي‌قيمت‌ها در کشور شود. رشد نرخ ارز عوامل و فاکتورهاي زيادي مي‌تواند اثر بگذارد. تعيين نشدن نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا، روند رشد اقتصادي، ميزان توليد ثروت، ميزان بهره‌وري و کارآيي اقتصاد، بالا بودن واردات و پايين بودن ميزان صادرات، محدوديت‌هاي موجود در وصول دلارهاي نفتي، بالا بودن تقاضاي ارز و... از جمله عواملي است که مي‌تواند بر جهش‌هاي قيمتي ارز در بلندمدت و کوتاه‌مدت اثر بگذارد و ساير بخش‌هاي اقتصادي را متاثر کند. 
به گفته اين کارشناس اقتصادي، از آنجايي که اقتصاد ايران به طور عمده وارداتي است، از اين رو با افزايش نرخ ارز به هر دليلي، هزينه توليد در کشور بالا مي‌رود و اين موضوعي است که روي سطح عمومي‌قيمت‌ها مي‌تواند اثر بگذارد. او ادامه داد: صنايع و کارخانه‌هاي توليدي که مواد اوليه توليدشان را از خارج وارد مي‌کنند، از جمله بخش‌هايي هستند که در اين شرايط متضرر خواهند شد. همچنين شرکت‌هايي که در گذشته وام‌هاي ارزي دريافت کرده‌اند و اينک بايد با نرخ‌هاي بالاتر تعهدات‌شان را پرداخت کنند نيز در معرض آسيب هستند. 
سليمي‌در ادامه با بيان اينکه نرخ ارز غيرمتعارف به توليد و صنعت کشور ضربه خواهد زد، تصريح کرد: اگر هزينه‌هاي توليد کاهش يابد که نرخ ارز يکي از فاکتورهاي موثر در اين زمينه است، به طور حتم حاشيه سود اين بخش بالا مي‌رود و توليد رونق بيشتري خواهد گرفت و اين موضوعي است که در افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در کشور، کاهش بيکاري، افزايش صادرات و... نيز موثر خواهد بود. او معتقد است: بايد قبول کنيم که رشد و نوسانات نرخ دلار، چشم‌انداز اقتصاد را ضعيف خواهد کرد و اين موضوعي است که مي‌تواند بر سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي در کشور اثر منفي داشته باشد، بنابراين يکي از راه‌هاي مديريت نرخ ارز، کاهش تقاضا يا افزايش عرضه آن در بازار است.
اين عضو اتاق بازرگاني تهران در پايان با اشاره به اينکه بانک مرکزي موافق تلاطم در بازار ارز نيست، خاطنرشان کرد: اثرات منفي بالا رفتن نرخ ارز طي دو ماه آينده در کالاهاي وارداتي خواهيم ديد. مسئولان وعده تک نرخي شدن ارز مي‌دهند و يا اعلام مي‌کنند قيمت کاهش مي‌يابد اما، اين اتفاق صورت نمي‌گيرد، عدم کاهش قيمت ارز نشان دهنده اين است که دولت ارز کافي براي مديريت بازار در اختيار ندارد.


بررسی‌های «تجارت» از نحوه تعیین دستمزد کارگران برای سال 97نشان داد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: حتي احمدي‌نژاد با آن نگاه‌هاي پوپوليستي نيز نتوانست فقر را در اين کشور مهار کند. او وقتي در اولين سفر استاني خود در دوران رياست جمهوري‌اش در خراسان جنوبي خود را در نقش سوپرمن دهک‌هاي پايين جامعه نشان داد، بي‌گمان جامعه فرو دست ايران فکر مي‌کردند که ديگر ناجي آنها براي نجاتشان آمده است.
حالا بعد از گذشت نزديک به 5 سال از سپري شدن دوران احمدي‌نژاد نه تنها بر همگان آشکار شد که همه آنها يک شوآف بيش نبود و در دولت يازدهم مصيبت و گسترش فقر بر سر آن آوار شد.
حالا اعلام خط فقر بعد از گذشت 10 سال، مناقشه‌اي جديد ميان دولت و کارگران به وجود آورده است. کارگران مي‌گويند اين عمل دولت به مثابه گروکشي مزدي است.
از هنگام پيروزي انقلاب تاکنون، شعار همه دولتها مبارزه با فقر بوده، اما با گذشت 40 سال هنوز نه تنها فقر کنترل نشده بلکه همه برنامه‌هاي دولت‌ها در اين زمينه ناکارآمد بوده است. 
در دهه اول انقلاب به علت جنگ و عدم ثبات در دولت‌ها، برنامه‌هاي فقرزدايي به معناي واقعي اجرايي نشد. 
اعلام پايان جنگ در سال 1367 سرآغازردوران جديدي براي کشور بود. پير و جوان در انتظار تحقق روياهاي خود که براي آنها 10 سال پيش مبارزه کرده بودند، شدند؛ اما به يک‌باره مثل اينکه نفرين ابدي دامن آنها را گرفته باشد، با هجوم گروهي که معتقد به بازارگرايي و تجاري‌سازي با نگاه انباشت سرمايه بودند مواجه شدند. نئوکلاسيک‌ها يا همان نئوليبرالها با تدوين برنامه اول توسعه اقتصادي در سال 1368 رسما همه روياهاي دهک‌هاي مختلف جامع را به بايگاني تاريخ سپردند. 
با نگاهي به اجراي برنامه‌هاي اول تا پنجم توسعه که همگي اجرا شده‌اند نشان مي‌دهد که دولت‌ها همواره با نگاه انباشت سرمايه وتوزيع ثروت دنبال اهداف گروه‌هاي انحصارگرا و رانت‌خواري بودند که از دل سياست‌گذاري‌هاي ناکارآمد و تکنوکراتي ايجادشده بودند.
بر اساس آمارهاي ارائه شده، در پايان دوران احمدي‌نژاد شاخص فلاکت 45.1 درصد بوده است و در دوران دولت يازدهم اگر چه شاخص فلاکت تقريبا بر اساس داده‌هاي آماري مراکز آماري کمتر از اين ميزان بوده اما همچنان در بالاترين واحد قرار داشته است. 
آنچه شاخص فلاکت را به ميزان بالايي در دولت احمدي‌نژاد افزايش داد، سرکوبي نرخ دستمزدها و به تبع آن افزايش شکاف دستمزدي و رشد نرخ بيکاري بوده است. 
در دوره دولت يازدهم اين نرخ نيز همواره سرکوب مي‌شد. اما آنچه که در طول اين سالها همواره محل مناقشه بوده، معيار و مبنايي براي اينکه مشخص شود خط فقر به چه ميزاني بوده وجود نداشته، حالا که تقريبا دو سالي مي‌شود که با تلاش تشکل‌هاي کارگري ميزان دستمزد سالانه بر اساس نرخ تورم و کاهش شکاف دستمزدي و همچنين بر اساس سبد معيشت محاسبه مي‌شود، مسئولان دولت دوازدهم بدون آنکه مبنايي را براي محاسبه خط فقر مشخص کنند، ميزان خط فقر را 700 و در جايي ديگر کمتر از آن اعلام کرده‌اند.
حالا اين پرسش به وجود مي‌آيد که اين خط فقر با جه معياري محاسبه وتعيين شده است؟ آيا اين موضوع در حقيقت گروکشي نيست، گروکشي و افزايش قدرت چانه‌زني براي دولت که بتواند در روند تعيين نرخ دستمزد خللي ايجاد کند.
در همين زمينه دکتر راغفر، کارشناس ارشد فقر مي‌گويد: اين رقم حتي خط بقا را هم نشان نمي‌دهد. تصور مي‌کنم منظور ايشان از خط فقر، حداقل نياز کالري يک فرد براي زنده ماندن باشد. با اين رقم شايد بشود غذاهاي حداقلي که يک نفر- و نه يک خانواده- براي زنده ماندن لازم دارد را خريد. اين رقم اگر در مقياس تعداد متوسط خانوار محاسبه شود، به نام خط فقر شديد شناخته مي‌شود. طبيعتا اگر فردي کمتر از ٧٠٠ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد، با گرسنگي روبه‌رو مي‌شود. بنابراين اين رقم، مرز گرسنگي براي يک نفر است و با خط فقر شديد که يک خانواده در آن مورد محاسبه قرار مي‌گيرند متفاوت است. قطعا خانواده‌ها با اين رقم نمي‌توانند زندگي کنند. ما خط فقر ملي نداريم. خط فقر ملي- اگر چنين چيزي را بشود متصور شد- رقمي‌است که بتواند در کل کشور قابل اعمال باشد. اين مساله در کشورهايي که اقتصادشان دچار دوگانگي شهر و روستا نيست و از نوعي همگني بين نقاط مختلف اقتصاد کشورشان برخوردارند ممکن است بتواند کاربردي داشته باشد. اما در مورد ايران نرخ‌ها در نقاط شهري و روستايي متفاوتند، در نقاط شهري هم تفاوت‌هاي فاحشي دارند و حتي بين روستاها هم يکدستي وجود ندارد، اعلام خط فقر ملي بي‌معناست. شايد منظور ايشان از اعلام اين رقم، ميانگين خط فقر کشور بوده که اين موضوع هم با توجه به رقم ٧٠٠ هزار توماني که براي خانوار و نه يک فرد اعلام کرده‌اند معنا ندارد و قابل اعمال نيست.
اما رئيس کانون انجمن‌هاي صنفي کارگري استان آذربايجان شرقي اعتقاد دارد که تعيين خط فقر به درستي محاسبه نشده و براي اخلال در روند تعين مزد از سوي دولت اعلام شده است.
ناصر چمني مي‌گويد: کساني که از خط فقر ملي ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار توماني در ماه‌هاي انتهايي سال سخن مي‌گويند، بهتر است اشاره‌اي هم به خط ثروت ملي بکنند.
به نقل از ايلنا، چمني با انتقاد از رقم‌هايي که به عنوان خطر فقر ملي به ازاي هر خانوار ذکر مي‌شود، گفته است: اگر چيزي به اسم خط فقر ملي داريم، قاعدتا در مقابل آن چيزي به اسم خط ثروت ملي هم داريم. با استخراج خط ثروت ملي و مقايسه آن با رقم ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار توماني که به عنوان خط فقرملي براي هر خانوار ذکر مي‌شود، به روشني متوجه مي‌شويم که سرانه درآمد دهک‌هاي بالايي جامعه چه‌قدر است.
چمني افزوده است: احتمالا عددي که به دست مي‌آيد، ۱۰ برابر حداقل مزد ۹۳۰ هزار توماني سال جاري باشد. لذا مطرح کردن بحث خط فقر ملي محلي از اعراب ندارد و به نظر من هدف از مطرح کردن آن در ايام پاياني سال که قرار است مزد تعيين شود، اين است که مزد بگيران بگويند که در حال حاضر حتي ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بالاتر از خطر فقر ملي مزد مي‌گيرند.
وي گفته است: اين محاسبه سطحي است و ارتباطي با فرمول‌هاي توافق شده براي محاسبه سبد معيشت خانوارهاي کارگري که موضوع تبصره دوم ماده چهل و يک قانون کار است، ندارد. حتي معلوم نيست تورم چه تعداد قلم کالا را در آن حساب کرده‌اند.
مسئول کميته دستمزدهاي کانون عالي شوراهاي اسلامي‌کار نيز اعلام ميزان خط فقر از سوي دولت را به معناي سرکوبي نرخ دستمزد قلمداده کرده و اين موضوع را خلاف قوانين دانسته است.
فرامرز توفيقي، در گفتگو با خبرنگار ايلنا، گفته است: گروهي از مقامات دولتي در هفته‌هاي گذشته سخنان نادرستي درباره وضعيت معيشتي جامعه مزدبگيران گفته‌اند. آنها با ناديده‌ گرفتن تحقيقات منابع رسمي، مدعي‌ شده‌اند که خط فقر در حدود ۶۰۰ -۷۰۰ هزار تومان است.
اين فعال کارگري گفته است: ظاهرا مسئولان دولتي هنوز حاضر نيستند، گزارش‌هاي مرکز آمار ايران را به عنوان منبع معتبر، به رسميت بشناسند. وي افزوده است: حتي اين قبيل ادعاها با صورتجلسه‌ سال گذشته شوراي عالي کار منافات دارد. جهت يادآوري مسئولان دولتي لازم است تکرار کنم که در جلسه يادشده که به‌صورت سه‌جانبه و با حضور مسئولان دولتي برگزار شد، ارزش واقعي حداقل هزينه‌هاي زندگي يک خانوار متوسط، چيزي حدود ۲ ميليون و پانصدهزار تومان محاسبه و تاييد شد.
توفيقي با بيان اينکه در اين سبد، هزينه‌ اقلام خوراکي بر مبناي شاخص‌ انيستيتو تغذيه وزارت بهداشت استخراج شده‌ بود، افزوده است: حتي به نرخ سال گذشته، خورد و خوراک يک خانوار متوسط بيش از ۸۰۰ هزار تومان در ماه هزينه دارد.
حالا دولت مي‌خواهد با اجراي سياست رياضتي رونق را به اقتصاد برگرداند در حالي‌که اين موضوع داراي تبعاتي بزرگ و فاجعه‌آميز براي اقتصاد و دهک‌هاي پايين جامعه محسوب مي‌شود. فقط بايد به انتظار نشست و نتيجه اين تقابل را ديد.


رئيس‌جمهور در سي و پنجمين دوره جايزه کتاب سال خواستار شد؛
رئيس‌جمهور گفت: يک دوراني بود ورود به دانشگاه به معناي بي‌ديني بود. وقتي مي‌گفتند فلاني به دانشگاه رفت، انگار از بهشت به جهنم رفته است.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در سي و پنجين دوره جايزه کتاب سال گفت: اينکه علم در سياست وارد شود نکته مهمي‌است. کتاب نقش تحول ميان جامعه و جوانان ما داشته و دارد، انديشه نو ايجاد مي‌کند؛ انقلاب چگونه درست شد؟ از انديشه درست مي‌شود، انديشه است که حرکت و شرايط نو ايجاد مي‌کند که محيط جديد مي‌آفريند که در آن هم عقل رشد مي‌‌ند هم آينده‌نگري مردم ترسيم مي‌شود و در کنارش گاهي احساسات هم به وجود مي‌آيد که قيام و نهضتي ايجاد مي‌شود.
رئيس‌جمهور با اشاره به ريشه‌هاي انقلاب اسلامي‌افزود:‌ نقش نويسندگان، نقش مقالات در روزنامه‌ها، کتاب‌ها در اعلاميه‌ها يعني همان معجزه‌اي که معجزه تبيين اسلام بود که خداوند بزرگ اين معجزه بزرگ ما را گاهي اوقات تحت عنوان کتاب و گاهي به عنوان متن خواندني و قرآن ياد مي‌کند، دو نام اصلي قرآن مجيد کتاب و قرآن است که نشان مي‌دهد معجزه ما قرائت، کتاب و خواندن است.
وي تاکيد کرد: تا انديشه مکتوب نشود، نمي‌توانيم متوجه شويم که طرف چگونه است. در گذشته همين کتاب مرسوم بوده است، امروز جور ديگري شده ، صحفه نمايش آمده است.
رئيس‌جمهور خطاب به حضار گفت: شما همان حلقه وصلي هستيد که آينده را به گذشته را متصل مي‌کنيد،‌ اين گونه است که ما متوجه مي‌شويم شيخ انصاري، شيخ مفيد، فارابي چه مي‌نوشت با همين کتاب و مکتوب است که به انديشه‌هاي گذشته بر مي‌گرديم و در آينده با همين کتاب و بيان قضاوت خواهد کرد.
رئيس دولت دوازدهم با تاکيد بر اينکه کتاب آيينه تمام نماي انديشه فکر يک ملت در يک برهه تاريخي است که دوام مي‌آورد تاکيد کرد: امروز بار رسالت سنگيني بر دوش نويسندگان، فرهيختگان و عالمان است. براي آن که بتوانند هر آن چه براي جامعه ما مفيد لازم و ضروري است از طريق بيان، کتابت، تبيين زبان واقعيت‌ها بيان کنند بايد از اين فرصت محدود استفاده کرد، فرصت ما محدود است همه ما فرصت ۶۰ ساله و ۷۰ ساله داريم که نامحدود هم نيست، محدود است زمان نشاط و فراگيري بازهم محدودتر است زمان مفيد صد در صد نيست.
وي با بيان اينکه چرا برخي کتاب‌ها جاودانه مي‌شوند و برخي در همان چاپ اول مورد استقبال قرار نمي‌گيرد، گفت: ما آثار جاودانه‌اي از بسياري از دوره‌ها و قرن‌هاي گذشته داريم بايد ديد اين چه انديشه‌اي است که قرن‌ها نورافشاني مي‌کند و جاده را با فلش‌هاي مختلف نشان مي‌دهد و اين به معناي آن است که يک انديشه بلند که همه ابعاد مسئله را مي‌بيند در پس اين متون وجود دارد.
رئيس‌جمهور افزود: البته بيشتر اين انديشه‌ها و آثار که به آنها اشاره شد از انديشه اسلام، امام و معصومين نشات گرفته اما آن بخش‌هايي که به خود انديشه اشخاص مربوط مي‌شد هم جاودانه بوده است و اينکه چرا مردم کتاب نمي‌خرند و نمي‌خوانند بخشي تقصير ما است چراکه بايد آنچه را بنويسيم که مردم تشنه آن هستند.
وي گفت: همين امروز در دنيا کتابي چاپ مي‌شود که مردم صبح زود صف مي‌کشند که کتاب را دريافت کنند و اين نشان‌دهنده آن است که آن نوشته و کتاب مبتني بر نياز جامعه ارائه شده است و اگر منطبق بر نياز مردم و جامعه مطلب و کتابي را بنويسيم حتماً مورد استقبال قرار مي‌گيرد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه دولت بايد در اين زمينه تسهيل‌گر باشد و همچنين در بخش مميزي اقداماتي انجام دهد، گفت: زماني کتابي نوشته مي‌شود و در مميزي مي‌ماند و انشاا... که افراد متخصص در آنجا به کار گرفته مي‌شوند، کتابي نوشته بودم که در مميزي ماند و کارشناس مورد نظر در رابطه با يک کلمه‌اي از من معناي آن را سوال کرد.
وي افزود: وزارت ارشاد بايد مميزي را به انجمن‌ها، انديشمندان، ناشران بزرگ و فرهيختگان واگذار کند تا مميزي دقيق‌تر انجام شود. هرچه را بايد به اهلش واگذار کنيم موفق‌تر خواهيم بود.
روحاني ادامه داد: به طور مثال مي‌خواهيم يک نفر را کانديداي مجلس يا رياست‌جمهوري کنيم از چندين فيلتر مي‌گذرد در دنيا هم اين فيلترها وجود دارد اما دو، سه حزب بزرگ هستند که مي‌خواهند کانديداي خود را معرفي کنند و براي حيثيت و جذب، تمام فيلترها را در درون حزب مي‌گذارند و در نهايت يک نفر را انتخاب مي‌کنند. هر دو روش فيلتر است اما اين يک فيلتر طبيعي و در اختيار مردم و حزب است و در يک اتاق تصميم‌گيري نمي‌شود.
روحاني با تاکيد بر اينکه فرق تصميم در اتاق و سالن مطرح است، بيان کرد: يکي در اتاق سه در چهار تصميم مي‌گيرد و ديگري در سالن و به صورت جمعي تصميم‌ مي‌گيرد و البته من تصميم‌گيري در سالن‌ را مي‌پسندم و بايد بهترين راه را برگزينيم و انتخاب کنيم و در زمينه کتاب و فيلم و تئاتر و مسائل فرهنگي، هنري هم بايد به همين طريق باشد و بايد به بخش تخصصي واگذار کنيم.
رييس‌جمهور تاکيد کرد: از وزير ارشاد مي‌خواهم که به ناشران کمک کنيم. بايد کاري کنيم که جامعه علاقمند به خواندن کتاب باشد. وزارت ارشاد کشف کند چرا جامعه امروز کمتر کتاب مي‌خواند. اگر دولت، صداوسيما، جامعه بايد به شيوه‌اي فرهنگ کتابخواني را منتقل کند، اقدام شود. وي با بيان اين‌که کتابخوان‌ها بيش از هر چيز از خواندن کتاب لذت مي‌برند، گفت: گاهي آدم وارد کتابخانه مي‌شود. گاهي بهترين جاي دنيا کتابخانه است. بوي کتاب و فضاي کتابخانه گاهي بهترين لذت را مي‌آفريند. 
روحاني خاطرنشان کرد: بايد جامعه را به کتابخواني تشويق کنيم. اگر آموزش و پرورش ما اشکال دارد، وزارت ارشاد به ما بگويد که بايد در مدارس چه کار کنيم. چرا در مدارس کشورهاي دنيا يک نوجوان کلاس دوم و سوم دبستان حداقل بايد در سال ۷ تا ۸ کتاب خوانده باشد اما ما چنين وضعي نداريم. دانش‌آموزان ما چند کتاب مي‌خوانند. کجا کنفرانس مي‌دهند.
رييس دولت دوازدهم با بيان اين‌که فضاي مجازي دنياي جديدي ساخته است، گفت: کلاس ما نشاط ندارد. دوره‌اي شما نويسندگان و نخبگان و فرهيختگان مي‌نوشتيد، مردم بايد مي‌خواندند. الان مردم کم‌کم مي‌نويسند و شما بايد بخوانيد. الان فضا دوطرفه شده است. گاهي شما يک مطلب علمي‌بيان مي‌کنيد و همزمان بايد بخوانيد. البته نويسندگان ابتدا بايد بخوانند تا بتوانند بنويسند. اما به هر حال زماني نويسندگان با اين فضا روبرو بودند که جوانان کتاب‌هايشان را مي‌خواندند و امروز بايد هم نوشته‌هاي جوانان را بخوانند و هم برايشان بنويسند.

توهين بي‌سابقه معاون شهردار تهران به اصحاب رسانه:
گروه اجتماعي: حاشيه‌هاي سهميه خبرنگاران براي طرح ترافيک هنوز هم ادامه دارد. طي روزهاي گذشته صحبت‌هاي مختلفي از سوي مسئولان شهرداري تهران درباره وضعيت طرح جديد ترافيک پايتخت مطرح شده است. هنوز اين طرح جديد در صحن شوراي شهر به تصويب نرسيده بود که برخي رسانه‌ها از حذف سهميه خبرنگاران در آن گلايه کردند. در نهايت در جلسه بررسي طرح در صحن شوراي شهر تهران بود که با نظر اعضاي اين شورا قرار شد تعدادي سهميه براي خبرنگاران در نظر گرفته شود. با اين حال انتقاد خبرنگاران از اين شيوه اجراي طرح همچنان ادامه داشت. چند روز پيش از اين، پورسيدآقايي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در گفتگويي اعلام کرد که سهميه خبرنگاران براي طرح ترافيک از سوي اعضاي شوراي شهر در نظر گرفته شده و مورد نظر شهرداري نبوده است.
در اين ميان بسياري از خبرنگاران و اصحاب رسانه همزمان با نقد کاستي‌هاي موجود در طرح جديد ترافيک شهرداري تهران که قرار است از ابتداي سال آينده اجرايي شود، اعلام کرده‌اند که حضور خبرنگاران در مناطق مرکزي پايتخت که در محدوده طرح ترافيک قرار دارند، يکي از الزامات اجراي فعاليت آنهاست. به اين ترتيب مي‌توان گفت که خبرنگار براي تردد در شهر، خدمت به مردم و تهيه گزارش و خبر به ابزاري مانند طرح ترافيک احتياج دارد. با اين همه آخرين صحبت‌هاي پورسيدآقايي، معاون شهرداري در حضور خبرنگاران در خبرگزاري فارس درباره اجراي طرح ترافيک حاوي حرف‌هايي بود که کم سابقه بوده است. معاون شهردار تهران روز گذشته گفت که عمده مخالفت خبرنگاران با اجراي طرح جديد ترافيک و يا درخواست آنها براي داشتن سهميه، به دليل مشکل خبرنگاران با پولدارهاست.
محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران روز گذشته خطاب به رسانه‌ها گفت: رويه غلط از سوي رسانه‌ها در پيش گرفته شده، شما رسانه‌ها چرا به‌عنوان قشر روشنفکر و کساني که دغدغه نظام را داريد انتظار داريد عده‌اي مجاني، عده‌اي با هزينه‌هاي متفاوت 30 هزار توماني تا 2 ميليوني به طرح ترافيک بيايند. بر چه اساسي اين ارقام باهم فرق کنند و هر کسي حق خود بداند که مجاني به محدوده طرح بيايد. پورسيدآقايي گفت: هر خودرويي که در شهر حرکت مي‌کند عارضه ترافيک و آلودگي در پي دارد و همه به دلايلي از خودروي شخصي مي‌خواهند استفاده کنند اين‌هايي که مي‌خواهند مسافرکشي کنند آيا وضعشان بهتر از سايرين است و بايد روزي 40 هزار تومان بدهند، عده‌اي مي‌گويند به دليل شرافت شغلي‌شان نبايد هيچ پولي بدهند آيا اين طبقه‌اي کردن مشاغل خوب است؟ مثلاً به پزشک طرح بدهيم و به راننده بگوييم نيا چون شغل او شريف‌تر است، اکنون هم بحث خبرنگار نيست که اين موضوع را شخصي مي‌بينيد در طرح ترافيک بحث کلي مطرح است که همه يکسان عوارض دهند.
معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: زماني که به خبرنگاران اين طرح ترافيک داده مي‌شود چه کنترلي انجام مي‌گيرد که اين افراد صرفاً براي تهيه خبر از آن استفاده کنند. آيا تضميني وجود دارد؟ وضعيت خبرنگاران با خودروي اورژانس و آتش‌نشاني متفاوت است، افرادي که از خودروي شخصي استفاده مي‌کنند به نظر من خودخواهي مي‌کنند و فرقي نمي‌کند که دارا باشند، مدير باشند يا وکيل. البته بگويم که بخشش از جيب من نيست از جيب مردم است مي‌توانستم بگويم طرح ترافيک مانند قبل باشد و همه خوشحال شوند اما چه ترجيحي وجود دارد که از جيب مردم براي يک اقليت خرج کنيم تا صد هزار خودرو به راحتي در محدوده مرکزي شهر تردد کنند. 
پورسيدآقايي ادامه داد: فکر مي‌کنيد پولدارها چه مي‌کنند اکنون که طرح رايگان است و عده‌اي از رانت استفاده مي‌کنند روزانه مي‌خرند و به طرح مي‌آيند، 7 هزار طرح روزانه فروخته مي‌شود که از اين ميان 6500 طرح توسط سيستم تاکسي اينترنتي خريداري مي‌شود. پولدارها مگر بيکارند که طرح بخرند. عوارض هم نمي‌دهند، جريمه مي‌شوند. مگر در سيستم گذشته جلوي خودروي پولدارها را گرفته‌ايد؟ معاون شهردار گفت: 105 هزار نفر قشر ضعيف و بيچاره نيستند، ميزان پولي که از فروش روزانه از مردمي‌که دستشان به جايي نمي‌رسد و طرح را لازم دارند به دست مي‌آوريم به اندازه پول سهميه 105 هزار نفر است. سال گذشته 15 هزار طرح روزانه فروخته شده و پول اين دو با هم برابر است. آيا اين انصاف است؟ پورسيدآقايي گفت: عينک‌هايتان را برداريد چرا خبرنگاران خود را تافته جدا بافته از جامعه مي‌بينيد ما همه رانت‌ها را قطع کرده‌ايم؛ پليس، مجلس و ادارات.
پورسيدآقايي گفت: براي اولين بار طرحي آمده که همه را مثل هم مي‌بيند و همه بايد يکسان عوارض بدهند چرا با آن مخالفت مي‌کنيد، حاضرم اين طرح ترافيک را بردارم اما در ازاي آن حمل‌ونقل عمومي‌را توسعه بدهم. معاون شهردار در پاسخ به اينکه آيا شهامت اين را دارد که اعلام کند اگر زماني نتوانست عوارض طرح ترافيک را از دولتي‌ها بگيرد آن را اعلام کند؟ گفت: از کسي که جلوي اين همه هجمه ايستاده و حرفش را زده سخت نيست که جلوي چند مقام دولتي بايستد و اين را بگويد. از 105 هزار سهميه 5 هزار تا هم دولتي نيست اين سهميه‌ها بيشتر مال مديران است. در دنيا پارکينگ را گران مي‌کنند که از خودروي شخصي استفاده نشود و اگر مي‌خواهيم ترافيک کم شود بايد کشش استفاده از خودروي شخصي پايين بيايد. استفاده از اين خودروها در دنيا کار لوکس و گراني است. 
پورسيدآقايي در واکنش به سؤال يکي از خبرنگاران که پرسيد مگر حمل‌ونقل عمومي‌در دنيا مانند ايران است که چنين مقايسه‌اي مي‌کنيد، گفت: منطق ما اين است افرادي که از وسايل خودروي شخصي استفاده مي‌کنند و وارد طرح مي‌شوند عوارض بايد بدهند و اقليتي که تاکنون نداده‌اند بايد عوارض خود را به شهر بپردازند و ما اين پول را خرج کساني مي‌کنيم که مي‌خواهند از حمل‌ونقل عمومي‌استفاده کنند. روزي مي‌رسد که حمل‌ونقل عمومي‌توسعه مي‌يابد البته حتي اگر توسعه هم نيابد دليل نمي‌شود که عده‌اي مجاني و عده غيرمجاز وارد محدوده طرح شوند. وي گفت: اگر اين ظلم است که به مردم مي‌گوييم از حمل‌ونقل عمومي‌استفاده کنند به اين دليل که کشش لازم را ندارد طرح ترافيک را برمي‌داريم و مي‌گوييم حمل‌ونقل عمومي‌جوابگو نبود و طرح ترافيک براي همه برداشته شده است.
پورسيدآقايي در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران در مورد اينکه حلال مشکلات شده در حالي که بسياري کارمند وزارتخانه هستند و حقوق بالايي هم مي‌گيرند اما براي افرادي که توان پرداخت اين پول را ندارند فکري نکرده‌ايد، گفت: ما وسايل حمل‌ونقل عمومي‌مناسب را آماده کرده‌ايم. پورسيدآقايي گفت: اکنون 400 ميليارد تومان و با اجراي طرح در آينده حدود 400 تا 420 ميليارد تومان درآمد حاصل از عوارضي است که خواهيم گرفت. معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: اين طرح ضددرآمدي است، عدالت از نظر بنده که معاون شهردار هستم طور ديگري تعريف شده من مسئول بهشت و جهنم نيستم. خدا هم نيستم. مسئول اينکه در جامعه چه کسي شريف‌تر است هم نيستم از نظر من عدالت اين است که هر خودروي شخصي به هر دليلي که وارد طرح ترافيک شود بايد عوارض برابر بدهد و به من ربطي ندارد چه کسي پولدار است يا خير.
پورسيدآقايي: نگاه شما متأسفانه اين است هر کسي که پولدار است و مي‌تواند خودروي هيبريدي بخرد چرا عوارض کمتر مي‌دهد در حالي که اين خودروها ندارند و بايد پولدارها را تشويق کنيم از اين خودروها تهيه کنند. فرد پولدار بلد است که چگونه مثلاً تويوتاي کمري بخرد ما مي‌گوييم به جاي بنزيني هيبريدي بخرد که به نفع جامعه باشد. معاون شهردار تهران گفت: مگر تا به حال دولت يک قران به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي‌کمک کرده؟ دست سر بالا را مگر سرازير کرده است؟ هرچه مترو ساخته شده با بودجه شهرداري بوده و بدهي دولت باقي مانده فکر کرده‌ايد شهرداري از کجا خرج مي‌کند از همين محل. 400 ميليارد تومان از طرح ترافيک مي‌گيرد در حالي که هزينه سالانه حمل‌ونقل عومي‌4200 ميليارد تومان است در دوره قبل و اکنون تمام بار دولت را شهرداري به دوش کشيده در حالي که وظيفه دولت اين بوده که کمک کند.
پورسيدآقايي در پاسخ به خبرنگاران ادامه داد: تفسيرتان از عدالت ضديت با آدم‌هاست شما با پولدارها دشمني داريد. اين تهران آلوده وقتي افراد را به سکته مي‌اندازد آيا پولدارها براي عمل جراحي يا رفتن به مناطق خوش آب و هوا مشکلي دارند يا مردم جنوب شهر بيشتر بيمار مي‌شوند؟ اين گونه چرا نمي‌بينيد. معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: اگر از سوي فرمانداري به تصويب نرسد طرح ترافيک لغو شده و همه براي ورود به محدوده مجاز خواهند شد.


برنامه ملي بازآفريني شهري فقط با حضوربخش خصوصي موفق مي‌شود؛
هدفي که مجلس براي دولت تعيين کرده اين است که تا پايان برنامه ششم حدود نيمي‌از بافت‌هاي ناکارآمد، نوسازي شود که ۱۲۳ تريليون تومان بودجه نياز دارد و بخش خصوصي مي‌تواند با حضور موثر در اين بافت‌ها اين بازار بزرگ را به خود اختصاص دهد. به گزارش روزنامه تجارت،همزمان با آغاز به کار طرح بازآفريني شهري "اميد" که امروز با حضور رييس جمهور انجام مي‌شود، روز سه شنبه اقدامي‌تقويتي توسط بانک مسکن براي کاهش ۱.۵ درصدي نرخ سود اوراق مسکن در بافت فرسوده انجام شد و اين نرخ از ۱۷.۵ درصد به ۱۶ درصد رسيد. مدت بازپرداخت آن هم از ۱۲ به ۱۵ سال افزايش پيدا کرد. دولت تدبير و اميد از ابتداي سال ۱۳۹۲ تصميم بر نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد گرفته است، اما منابع کافي در اختيار ندارد و بخش خصوصي نيز به دليل عدم توجيه سرمايه گذاري، هنوز رغبت چنداني براي ورود به اين موضوع نشان نداده است.  بعضي بانک‌ها نيز بنا به گفته ميرصادقي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران همکاري لازم را انجام نمي‌دهند. دستورالعمل‌هايي که با سياست‌هاي کلي نظام بانکي و چشم اندازهاي حاکميت در نوسازي بافت فرسوده تناقض داشته و باعث روندهاي طولاني و بعضاً کند اداري به خصوص در سطح شعب مي‌شود، از عمده مشکلات سازمان نوسازي با بانک‌هاي عامل است.با توجه به لرزه‌خيز بودن کشور، نوسازي بافت‌هاي فرسوده، حياتي است. براين اساس دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم مدل‌هايي را براي تحقق اين هدف ترسيم کرده و شاکله آن‌ها در قالب طرح "پيشگام" ارايه شد که با تصويب آن در لايحه بودجه سال ۹۷ احتمالا از شهريورماه شاهد آغاز آن خواهيم بود. از اواخر سال ۱۳۹۴ در راستاي مصوبه دولت مبني بر نوسازي بافت‌هاي فرسوده از ۸ مدل براي اجراي سياست‌هاي نوسازي و مقاوم‌سازي مناطق ناکارآمد استفاده مي‌شود که تفاهم نامه با سازمان ملي زمين و مسکن، توافق با بنياد مسکن براي نوسازي شهرهاي زير ۱۰۰ هزار نفر، توافق‌هاي ضمني با انبوه‌سازان (که البته هنوز به شکل جدي اجرايي نشده است)، مشارکت با خيرين مسکن ساز، مشارکت با شهرداري براي دريافت بسته‌هاي تشويقي و حمايتي، صندوق خيرين بازآفريني شهري، اولويت ساکنان مناطق پرخطر و تعاوني‌هاي خوديار محلي، رئوس اصلي آن را تشکيل مي‌دهد. براساس آمار، تا سال ۱۴۰۵ حدود ۵.۳ ميليون خانه براي زوج‌هاي جوان نياز داريم. يک کمبود تاريخي هم داريم که از طريق فروش ۱.۳ ميليون مسکن خالي موجود مي‌تواند تامين شود. از سوي ديگر نياز به بازسازي ۳.۸ ميليون مسکن داريم.  مجموع اين ارقام مي‌گويد تا ۱۴۰۵ بايد ۹ ميليون مسکن تامين شود.حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهري مي‌گويد: اين عدد به قدري بزرگ است که حدود دو برابر مساحت تهران را شامل مي‌شود. از يک طرف اشاره مي‌کند که چه ميزان بافت‌هاي در خطر داريم و از سوي ديگر نشان مي‌دهد فرصت سرمايه‌گذاري در اين مناطق وجود دارد. اين بافت‌ها حدود ۳۰ درصد جمعيت ايران را تشکيل مي‌دهد. مثلا در مشهد ۱.۳ ميليون نفر در بافت‌هاي ناکارآمد زندگي مي‌کنند.  هدفي که مجلس براي ما تعيين کرده اين است که تا پايان برنامه ششم حدود نيمي‌از بافت‌هاي ناکارآمد، نوسازي شود که به ۱۲۳ هزار ميليارد تومان بودجه نياز دارد.اما پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه همزمان با دهه فجر، جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار با موضوع "آغاز برنامه ملي بازآفريني شهري اميد در استان‌هاي کشور " با رياست حجت الاسلام والمسلمين روحاني رئيس جمهور در محل وزارت راه و شهرسازي برگزار خواهد شد. از سال ۱۳۹۲ تا کنون جلسات ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار به بررسي همه‌جانبه مشکل بافت‌هاي ناکارآمد شهري اختصاص دارد.  به موجب سند مذکور، براي بررسي ابعاد مختلف موضوع نمايندگاني از وزارت ارتباطات و فناوري، معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، وزارت نيرو، شرکت ملي گاز ايران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، قوه قضائيه، کميسيون مجلس شوراي اسلامي، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور، وزارت کشور، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، بانک مرکزي، شهرداري تهران، نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران، سازمان حفاظت از محيط زيست، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت دادگستري، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت علوم و تحقيقات، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي، شرکت آب و فاضلاب و نيروهاي مسلح نيز براي حضور در اين جلسه حضور خواهند داشت.
هوشنگ عشايري سرپرست شرکت عمران و بهسازي شهري در اين‌باره مي‌گويد: از الان تا شهريورماه ۱۳۹۷ که پيش بيني مي‌کنيم طرح پيشگام آغاز شود مدلي در نظر گرفته‌ايم که به عنوان پشتوانه اين طرح است.
 بدين صورت که اراضي دولتي در اختيار خود را که از قبل خريداري کرده‌ايم در اختيار توسعه‌گران قرار دهيم و آن‌ها شروع به ساخت و ساز مي‌کنند.عشايري در پاسخ به اين سوال که چه نوع مدل اقتصادي براي توسعه گران در نظر گرفته‌ايد، گفت: مدل اقتصادي اين است که براي زمين هيچ گونه ارزش گذاري اوليه تعيين نمي‌کنيم. زمين را در يک فضاي رقابتي در اختيار توسعه گران قرار مي‌دهيم. آن‌ها در اين فضا قيمت پيشنهادي ساخت را به ما مي‌دهند.  کسي که کمترين قيمت پيشنهادي را بدهد برنده فعاليت در آن محله خواهد شد. پس از اينکه پروژه به اتمام رسيد مطالبه توسعه گر از ما، ميزان هزينه‌اي که بر اساس قيمت‌ها داده به اضافه ۱۸ درصد سود خواهد بود. قيمت کارشناسي خانه‌اي که ساخته شده را تعيين مي‌کنيم و بر اساس هزينه‌اي که کرده به اضافه ۱۸ درصد به او پرداخت مي‌کنيم، مابقي اگر چيزي باقي ماند براي دولت است اگر هم چيزي نماند ما به هدف خود که ارتقاي کيفيت محله است رسيده ايم. اگر هم توسعه گران اضافه بر ارزش ريالي پروژه هزينه کرده باشند ما به صورت نقد يا غيرنقدي از اراضي ديگر خود به آن‌ها پرداخت خواهيم کرد.به گفته عشايري، با اين روش ما عملا به توسعه گران تضمين سود مي‌دهيم.  يعني بجز سود پيمانکاري، ۱۸ درصد را تضمين مي‌کنيم. هيچگونه ريسک سرمايه گذاري به آن‌ها تحميل نمي‌شود و فقط ريسک فروش باقي مي‌ماند. 

فراخوان حضور پرشور در راهپيمايي 22 بهمن؛
کورش شرفشاهي: سي و نهمين سال پيروزي انقلاب اسلامي‌را پشت سر گذاشتيم و اکنون در آستانه چهلمين سال قرار داريم. اما از همان روزي که انقلاب به پيروزي رسيد، راهپيمايي‌هاي با شکوهي برگزار کرديم و به جهانيان اثبات کرديم که ملتي يک پارچه هستيم. اما در اين رابطه همواره دعوت‌هايي از سوي مسوولان براي حضور در اين نماد وحدت آفرين صورت مي‌گيرد. امسال نيز مسوولان، تشکلها، احزاب و شخصيتها از مردم خواستند تا در اين راهپيمايي شرکت کنند. 
خلق حماسه‌اي جديد
در اين رابطه رئيس جمهور همه مردم ايران در سراسر کشور اعم از زن و مرد و جوانان را به حضور باشکوه تر و مصمم تر در راهپيمايي ۲۲ بهمن دعوت کرد و گفت: بايد در اين راهپيمايي با خلق حماسه‌اي جديد، اراده، انسجام، اتحاد و پايبندي خود را به منافع و حاکميت ملي نشان داده و به بدخواهان ايران اسلامي‌در سراسر جهان بگوييم که راه امام خميني(ره) همچنان ادامه خواهد داشت .حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت اظهار داشت: بسيار خرسنديم که در سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌و در آستانه چهلمين سال انقلاب، جمهوري اسلامي‌ايران و مردم ايران اسلامي، قدرتمند تر و پر نشاط تر از هميشه در مسير آرمان‌ها و اهداف انقلاب حرکت مي‌کنند. رئيس‌جمهور با بيان اينکه آنچه امروز دنيا از اراده، اعتماد و نشاط مردم تفسير خواهد کرد بر مبناي حضور باشکوه در راهپيمايي عظيم روز ۲۲ بهمن ماه است، خاطرنشان کرد: هر سال در چنين روزي وقتي مردم با آن جمعيت ميليوني و صداي رسا از امام راحل، رهبري عزيز، نظام و آرمان‌هاي انقلاب شان به خوبي حمايت مي‌کنند، اين صداي رسا دست رد بر سينه بدخواهان انقلاب اسلامي‌و مردم بزرگ ايران است روحاني اضافه کرد: حضور باشکوه مردم در اين راهپيمايي براي ماه‌ها و مدت‌ها دشمنان و بدخواهان ملت ايران را مايوس و آنچه در طول ماه‌هاي گذشته بافته بودند را تبديل به پنبه مي‌کند. اين حضور نشان مي‌دهد که رابطه مردم و دولت صميمي‌و عميق و ارتباط مردم با ارزش‌هاي انقلاب همچنان پابرجاست.وي با تاکيد بر اينکه راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است و به همين دليل بايد حضور مردم در آن شکوهمند تر از سالهاي گذشته باشد ،گفت : دشمن در ماه‌هاي گذشته با محاسبات غلط و تفکراتي که داشت توطئه‌هايي عليه نظام جمهوري اسلامي‌ايران و ملت بزرگ ايران طراحي کرده بود البته هر آنچه قدرت‌هاي استکباري تاکنون عليه ملت ايران طراحي کرده‌اند همواره با شکست مواجه بوده است و مردم با حضور هوشمندانه پاسخ قاطع و محکمي‌به آنان داده‌اند و امسال نيز بواسطه اقداماتي که داشته‌اند بايستي مصمم تر از سالهاي گذشته، حمايت قاطع خود را از فرهنگ ملي و ديني و اهداف بلند انقلابي و ملي شان نشان دهند.رييس‌جمهور افزود : نسل جوان هم بايستي در اين راهپيمايي، عزم خود را براي شکوفايي اقتصادي و اشتغال زايي در کشور و طرحهاي که مي‌تواند بازآفريني و شکوفايي ايجاد کند، نشان دهد. 
دعوت از ملت انقلابي
در اين رابطه آيت ا...‌هاشمي‌شاهرودي با دعوت ملت انقلابي ايران به حضور در جشن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي‌گفت: مردم در صحنه راهپيمايي 22 بهمن حضور پيدا مي‌کنند و مجدداً اقتدار خودشان و پيروي از رهبري را نشان مي‌دهند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام آحاد مردم را به حضور گسترده در راهپيمايي روز 22 بهمن فراخواند و گفت : پيروزي انقلاب اسلامي‌بر نظام طاغوت و استکبار جهاني کل معادلات سياسي استکباري را که بر منطقه حاکم بود و هنوز هم در خيلي از کشورهاي منطقه پابرجاست به هم زد و مردم را بيدار و اثبات کرد که مي‌شود با اراده و وحدت و حضور فعال مردم در صحنه‌هاي سياسي و اجتماعي بر طاغوت‌ها و قدرت‌هاي استکباري هرچند تا بُن دندان مسلح به اسلحه و امکانات باشند، پيروز شد و فائق آمد.
نماد ايستادگي و قيام ملت 
همچنين رييس قوه قضاييه ۲۲ بهمن را نماد استقلال طلبي، عزت خواهي، ايستادگي و قيام ملت ايران دانست و با دعوت از مردم براي حضور در راهپيمايي اين روز گفت: ملت ايران مردمي‌منسجم، يکپارچه و داراي وحدت هستند و بزرگترين سرمايه کشور همين وحدت، انسجام و بصيرت است که در اين راهپيمايي‌ها تبلور پيدا مي‌کند. آيت ا... آملي لاريجاني اظهار کرد: مردم در روز ۲۲ بهمن ماه براي اقامه عدل و ارزش‌هاي الهي، دفع ظلم و اثبات استقلال خود و از همه مهمتر با يک خودباوري تبلور يافته به رهبري امام راحل (قدس ا... نفسه الزکيه)، عليه طاغوت قيام کردند.رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه بزرگترين سرمايه کشور وحدت، انسجام و بصيرتي است که در اين راهپيمايي‌ها تبلور پيدا مي‌کند، افزود: در طول ساليان متمادي بعد از انقلاب، ملت بزرگ ايران، هر ساله در روز ۲۲ بهمن همين معنا را به ظهور مي‌رسانند و با حضور گسترده و با نشاط خود در اين راهپيمايي نشان مي‌دهند مردمي‌منسجم، يکپارچه و داراي وحدت هستند که با قوت و قدرت در مقابل زورگويان و سلطه طلبان مي‌ايستند.


احمدرضا سرحدي
عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان

اين‌روزها بين وزارت راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي بر سر آيين‌نامه کنترل ساختمان مبني بر ارجاع حق نظارت به شهرداري‌ها مناقشه وجود داد. به عبارتي وزارتخانه معتقد است کنترل ساختمان بايد از سازمان نظام مهندسي به شهرداري محول شود و نظام مهندسي مخالف اين موضوع است. معتقدم اين آيين‌نامه به ضرر مردم تمام خواهد شد. هم‌اکنون در کشور حدود 450 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسي هستند و همين تعداد هم منتظر قبولي در آزمون سازمان نظام مهندسي ساختمان و ورود به سازمان هستند، لذا بدون‌شک اعضاي سازمان نظام مهندسي ساختمان با اجراي اين آيين‌نامه مقابله خواهند کرد و تصويب نخواهد شد، زيرا طبق اين آيين‌نامه، مالک مجوز دارد که خود مهندس ناظر را انتخاب کند، بنابراين بدون شک کيفيت ساختمان به شدت پايين خواهد آمد. درخصوص اينکه کنترل ساختمان به شهرداري واگذار شود هم لازم به ذکر است که طبق تبصره 7 ماده 100 کنترل عمومي‌ساختمان از سوي شهرداري بوده است، اما وقتي سازمان نظام مهندسي و کنترل ساختمان تشکيل شد، شهرداري يک نفس راحتي کشيد و شانه از زير بار اين مسئوليت خالي کرد و اين مسئوليت طبق قانون به سازمان نظام مهندسي و کنترل ساختمان واگذار شد. درحال حاضر شهرداري آمادگي براي پذيرفتن اين مسئوليت و کنترل و نظارت ساختمان به صورت جدي و مدون ندارد و اين آيين‌نامه مي‌خواهد به زور کنترل ساختمان را برگردن شهرداري بياندازد. همچنين کنترل ساختمان هم به نفع شهرداري نيست و هم شهرداري توان انجام اين کار را ندارد، زيرا تاامروز شهرداري از تخلفاتي که در ساخت و ساز انجام مي‌شود بخش عمده‌اي از بودجه خود را تامين کرده است. لذا اگر قرار باشد شهرداري هم خود کنترل ساختمان انجام دهد و هم بخواهد جريمه کند، اين موضوع باهم تناقض دارد. شهرداري علاقه‌مند است که مسئوليت کنترل ساختمان بر گردنش نباشد و چنانچه مالک يا مهندس ناظر در ساخت و ساز کوتاهي کردند با گزارش اين تخلف در کميسيون ماده 100 جريمه دريافت کند، اما اگر بخواهد اين مسئوليت را برعهده بگيرد با بحران مواجه خواهد شد، زيرا شهرداري با قبول اين مسئوليت نمي‌تواند به مالک اجازه دهد که تخلف کند و سپس بخواهد ازاين تخلف جريمه دريافت کند. به نظرم بعيد است که اين آيين‌نامه تصويب شود، اما اگر اين آيين‌نامه تصويب و ابلاغ شد به طورحتم مردم ضرر خواهند کرد، زيرا کنترل ساختمان ديگر انجام نخواهد شد و شهرداري به عنوان عاملي که همواره کسب درآمد و سود از تخلف در حوزه ساخت و ساز داشته است، علاقه و تمايلي به نظارت و کنترل جدي و مدون ساختمان نخواهد داشت. همچنين قرار است که مهندس ناظر ازسوي مالک به عنوان مشاور انتخاب شود، به طورحتم مشاور نمي‌تواند برخلاف ميل و اراده مالک عمل کند، بنابراين کيفيت ساختمان‌ها به شدت تنزل پيدا خواهد کرد و مردم از اين جهت متضرر خواهند شد.


سردبير روزنامه تجارت تاکيد کرد؛
دردنياي امروزهرمناقشه و اختلاف‌نظري که با گفت‌و‌گو حل شود، قابل ستايش است و افرادي که به انديشه‌ورزي و دموکراسي چه درسطح داخلي و چه در سطح بين‌المللي اعتقاد دارند، از اين بحث حمايت مي‌کنند.سردبير روزنامه تجارت، حل مشکلات و اختلافات در عرصه داخلي و بين‌المللي از طريق گفت‌و‌گو را مورد تاکيد قرار داد.محمد نيشابوري در گفتگو با گفتگونيوز در خصوص مباحث مطرح شده پيرامون «گفت‌و‌گوي ملي» گفت: دردنياي امروز هرمناقشه و اختلاف‌نظري که با گفت‌و‌گو حل شود، قابل ستايش است و افرادي که به انديشه‌ورزي و دموکراسي چه در سطح داخلي و چه در سطح بين‌المللي اعتقاد دارند، از اين بحث حمايت مي‌کنند.وي ادامه داد: نمونه‌هاي زيادي از ‌آثار سوء عدم گفت‌و‌گو در عرصه‌هاي بين‌المللي و داخلي وجود دارد . گفت‌و‌گو نکردن باعث بروز جنگ‌هاي مختلفي در سده‌هاي اخير شده است.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: مي‌توان با گفت‌و‌گو بسياري از سوءتفاهم‌ها و مشکلات را حل کرد و فصول مشترکي در اعتقادات پيدا کرد که منافع ملي و جهاني طرفين را شامل مي‌شود. نيشابوري بيان کرد: ايران و کره شمالي هر دو کشورهايي هستند که بر حق هسته‌اي خود تاکيد دارند اما ايران در رابطه با اين موضوع پاي ميز گفت‌و‌گو آمد، تا جايي که غرب و آمريکا حق هسته‌اي جمهوري اسلامي‌را به رسميت شناختند و برجام با وجود ايراداتي از سوي دو طرف مورد تصويب قرار گرفت و همين گفت‌و‌گو باعث شد اصول هسته‌اي ايران در عرصه بين‌الملل به رسميت شناخته شود که اين مهم، محصول انجام گفت‌و‌گو است.اين عضوشوراي مرکزي حزب اسلامي‌کار در ادامه گفت: بعد از حوادث سال ۸۸ بر سوءتفاهم‌هاي دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب افزوده شد اما هر چه از سال ۸۸ دور شديم جناح اصولگرا متوجه شد بسياري از ايراداتي که اصلاح‌طلبان از سال ۸۴ وارد مي‌کردند، صحيح بوده و آنها از خانه‌نشيني رئيس‌جمهور وقت و اختلافاتي که با اقاي احمدي نژاد پيدا کردند، پي به اين مسئله بردند و نهايتا با شفافيت فضاي جامعه، جناح مقابل هم برخي ازايرادات اصلاح‌طلبان را مورد تاييد قرار داد.وي افزود: ديديم که در سال ۹۲ اصولگرايان معتدل نيز به اصلاح‌طلبان نزديک شدند وازآقاي روحاني حمايت کردند که اين حمايت و روحاني در سال ۹۶ روشن‌تر و شفاف‌تر شد.رييس شوراي سياسي حزب اسلامي‌کار يادآورشد: درهمين بين بود که در راستاي تقويت منافع ملي، بحث گفت‌و‌گوي ملي توسط عقلاي هر دو جناح مورد استقبال قرارگرفت و اين اتفاق بسيار خوبي است که سياستمداران اصولگرا و اصلاح‌طلب بنشينند و روي موضوعات مختلف صحبت کنند چراکه بسياري از دغدغه‌هاي اصولگرايان همان دغدغه‌هاي اصلاح‌طلبان است که با بحث و تبادل نظر پيرامون آنها مي‌شود شاهد انسجام و همبستگي بين نيروهاي مختلف کشور بود و نهايتا با نگاهي فراجناحي به سمت توسعه حرکت کرد.سخنگوي حزب اسلامي‌کاردرادامه بيان کرد:درحال حاضر نيز که مجلس و دولت عقلايي و معتدل هستند فرصت بسيار خوبي ايجاد شده که مي‌توان با ايجاد شوراي گفت‌و‌گوي احزاب با وزارت کشور تعامل خوبي در عرصه سياسي به وجود آورد و چه بسا اگر اين فضاي گفت‌و‌گو يک سال يا شش ماه قبل به وجود مي‌آمد، از اعتراضات خياباني اخير و اغتشاشات پس از آن، جلوگيري مي‌شد. نيشابوري تاکيد کرد: بنابراين بايد قدر اين فرصت ايجاد شده را دانست و روساي قوه، شوراي عالي امنيت ملي و همه مسئولان کشور اهتمام ويژه‌اي براي انجام گفت‌و‌گو و تبادل نظر با يکديگر داشته باشند.