توقف کاهش قيمت نفت
قيمت نفت روز چهارشنبه در پي احياي بازارهاي سهام از ريزش اخير و تحت تاثير گزارشي که کاهش ذخاير نفت خام آمريکا در هفته گذشته را نشان داد افزايش يافت با اين‌همه تحليلگران هشدار دادند که افزايش توليد آمريکا و کاهش تقاضاي فصلي ممکن است به زودي قيمت‌هاي نفت را دچار کاهش کند.
بهاي معاملات آتي نفت برنت ۵۸ سنت يا ۰.۹ درصد نسبت به قيمت نهايي روز گذشته افزايش يافت و به ۶۷.۴۴ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا در ۶۴.۰۴ دلار در هر بشکه ايستاد که ۶۵ سنت افزايش داشت. رشد بهاي معاملات آتي نفت در پي جبران بخشي از ضرر چشمگير روزهاي گذشته در بازارهاي سهام روي داد.

پيشنهاد ونزوئلا براي ارز مجازي اوپک
رييس جمهور ونزوئلا پس از اين‌که يک ارز مجازي ملي تحت پشتوانه نفت را پيشنهاد کرد، اکنون خواستار ايجاد ارز مشترک براي توليدکنندگان اوپک شده است. نيکولاس مادورو پس از ديدار با محمد بارکيندو، دبير کل اوپک، در کاراکاس به خبرنگاران گفت: من يک پيشنهاد رسمي‌به همه اعضاي اوپک و کشورهاي غيراوپک براي ايجاد يک مکانيزم ارز مجازي مشترک که تحت پشتوانه نفت خواهد بود ارايه خواهم کرد. مادورو براي نخستين بار ايده ارز مجازي را در دسامبر در بحبوحه رشد قيمت بيت‌کوين پيشنهاد کرد. وي اين ايده را به عنوان راهي به منظور حل مشکل نقدينگي ونزوئلا و استفاده از "ال پترو" به جاي پول فيزيکي به منظور مقابله با بحران اقتصادي اين کشور مطرح کرد.

افتتاح سامانه ديسپچينگ ميترينگ انبارهاي نفت
سامانه ديسپچينگ ميترينگ انبارهاي نفت شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با حضور مديران اين شرکت ديروز افتتاح شد. قاسم توتونچي، مجري طرح ديسپچينگ شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، اين طرح را داراي سه محور برشمرد و گفت: محور نخست درباره موجودي انبارهاي نفت است که در سال ۹۲ انجام شد. وي با بيان اين‌که محور دوم شامل اطلاعات موجودي مخازن و ورودي و خروجي فرآورده‌هاي انبارهاست که هم اکنون به بهره‌برداري رسيد، افزود: محور سوم به موجودي جايگاه‌هاي عرضه سوخت و اندازه‌گيري فرآورده‌هاي ورودي و خروجي آنها مربوط مي‌شود.مجري طرح ديسپچينگ شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: هم اکنون ۶۰ انبار شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در حال اتصال به سامانه ديسپچينگ شرکت هستند.


سهامداران ويتول 12/1 ميليارد دلار دريافت کردند
گروه ويتول از طريق بازخريد سهام در سال ۲۰۱۶، ۱.۱۲ ميليارد دلار به مديران ارشد و کارمندانش پرداخت کرد که يکي از بالاترين پرداخت‌ها در ميان شرکت‌هاي بازرگاني نفتي بود.
به نقل از ايسنا، گروه ويتول - بزرگترين شرکت بازرگاني نفت جهان - سهام حدود ۵۳۰ کارمند بلندپايه خود را که سهامدار اين شرکت هستند را بازخريد کرد و در اظهارنامه‌اي که براي رگولاتوري تنظيم کرد، از درآمد ۲.۰۸ ميليارد دلاري براي سال ۲۰۱۶ خبر داد. پاداش مديران هيات مديره ويتول ۲۷ درصد در سال ۲۰۱۶ افزايش يافت و به ۳۳ ميليون دلار رسيد. معامله گراني مانند ويتول در سال ۲۰۱۶ از نوسان بازار و فرصت‌ها سود برده و با ذخيره کردن نفت و فروش معاملات آتي براي تحويل به قيمت بالاتر سودآوري کردند.
طبق گزارش فايننشيال تايمز، سود ويتول در نيمه اول سال ۲۰۱۷ به کمک فروش دارايي، تقريبا ۵۰ درصد افزايش يافت. اين بازرگان کالاي خصوصي سود خالص ۸۱۸.۹ ميليون دلار را براي دوره مذکور گزارش کرد که در مقايسه با ۵۴۶.۴ ميليون دلار در سال پيش از آن، افزايش داشت.

توليد نفت آمريکا امسال از مرز ۱۱ ميليون بشکه عبور مي‌کند
اداره اطلاعات انرژي آمريکا در آخرين گزارش ماهانه خود پيش‌بيني کرد توليد نفت اين کشور تا اواخر سال ۲۰۱۸ از مرز ۱۱ ميليون بشکه در روز فراتر خواهد رفت که يک سال زودتر از پيش‌بيني اين آژانس در ماه گذشته است.
به نقل از ايسنا، اداره اطلاعات انرژي آمريکا در گزارش ماهانه دورنماي انرژي کوتاه‌مدت اعلام کرد انتظار مي‌رود توليد نفت آمريکا در سال ۲۰۱۸ بيش از آنچه اين آژانس پيش از اين پيش‌بيني کرده بود، افزايش پيدا کند. توليد آمريکا در ماه‌هاي اخير به طور مستمر افزايش يافته و انتظار مي‌رود در سه ماهه نخست سال ميلادي جاري به ۱۰.۲۴ ميليون بشکه در روز بالغ شود. انتظار مي‌رود توليد آمريکا در سه ماهه چهارم امسال به ۱۱.۰۴ ميليون بشکه در روز بالغ شود، در حالي که اداره اطلاعات انرژي آمريکا ماه گذشته پيش‌بيني کرده بود توليد نفت اين کشور در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به اين رقم برسد. توليد نفت آمريکا در نوامبر براي نخستين بار از سال ۱۹۷۰ از مرز ۱۰ ميليون بشکه در روز عبور کرد و به بالاترين رکورد در تاريخ اين کشور رسيد. اين آژانس پيش‌بيني مي‌کند توليد نفت آمريکا در سال ۲۰۱۸ به ميزان ۱.۲۶ ميليون بشکه در روز افزايش يافته و به ۱۰.۵۹ ميليون بشکه در روز خواهد رسيد، در حالي که ماه گذشته پيش‌بيني کرده بود توليد با رشد سالانه ۹۷۰ هزار بشکه در روز، به ۱۰.۲۷ ميليون بشکه در روز خواهد رسيد. آمريکا از سال ۱۹۵۳ واردکننده بزرگ انرژي بوده، اما در دورنماي انرژي سالانه که روز سه‌شنبه منتشر شد، اداره اطلاعات انرژي آمريکا پيش‌بيني کرد اين کشور تا سال ۲۰۲۲ به يک صادرکننده بزرگ انرژي تبديل خواهد شد.
صادرات نفت آمريکا از زمان لغو ممنوعيت آن در اواخر سال ۲۰۱۵ افزايش يافته و با وجود رشد توليد، به حمايت از قيمت‌ها کمک کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت»:
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: به دنبال آلودگي‌هاي پي در پي در تهران و بيشتر کلانشهرها، يکي از موضوعاتي که توجه جدي در اين زمينه را مي‌طلبد، موضوع منشا آلودگي‌ها و ريشه يابي آن است، در همين زمينه روز سه شنبه صادق آبادي مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفته بود مجموع بنزين يورو ۴ توليدي در کشور توزيع مي‌شود که هشت کلانشهر و سپس حومه‌ آن‌ها از اولويت‌هاست و در پي آن معاون دادستان کل کشور اعلام کرده بود که بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه‌هاي استاندارد و محيط زيست نزديک به ۸۰ درصد آلودگي هواي تهران و کلان شهرها به دليل استفاده از بنزين، گازوييل و گاز مايع غير استاندارد است و براي حفظ جان مردم بايد به دور از هر ملاحظه سياسي و اقتصادي نظرات کارشناسي و نتايج آزمايش‌هاي متعددي که آلودگي بنزين را تاييد کرده است، بپذيريم. بنابراين بهتر است وزارت نفت آلودگي و غيراستاندارد بودن بنزين را بپذيرد. در همين زمينه قاسم ساعدي نماينده مردم دشت آزادگان در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با «تجارت» در خصوص موضوع منشا آلودگي هوا اظهار داشت: اظهارات معاون محترم دادستان کل کشور در حقيقت يکي از ابعاد قضيه است. آلودگي هوا به حدي است که تنها بنزين غيراستاندارد نمي‌تواند علت آن باشد، به ويژه در پايتخت تعداد خودروها چندين برابر نُرم جهاني است، و اکثر خودروها نيز فرسوده و غيراستاندارد هستند و خيلي از آنها گازوئيلي هستند و از بنزين عادي استفاده مي‌کنند. همچنين استفاده از موتورسيکلت نيز که به عنوان منبع مهم درآمدي مردم به ويژه در تهران است، مزيد بر علت شده است. در کنار آن بايد به صنايع بسيار زياد در شهر تهران و اطراف آن نيز توجه داشت و موقعيت جغرافيايي تهران و وضعيت نامساعد جوي نيز همه و همه در اين آلودگي شديد و خفه کننده دخيل هستند. وي افزود: در بحث کيفيت سوخت با آقاي صادق آبادي هم فکر نيستم، خيلي از جاها سوخت ما غيراستاندارد است و در چارچوب استاندارد قرار نمي‌گيرد و به هيچ عنوان نمي‌توان مدعي شد که کيفيت بنزين به حد معقول رسيده است. آقاي صادق آبادي بايد بپذيرد که آلودگي هوا به بنزين نامرغوب هم مرتبط است. بنزين‌هاي يورو 4 هم جاي تامل دارد و در اين خصوص نياز به ارتقاي کيفيت داريم. کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌هم اين توصيه‌ها را به وزارت نفت کرده و همچنان چيگير اين موضوع هستيم. اينها بايد با شاخص‌هاي جديد جهاني و استانداردهاي محيط زيست تطبيق داده شود و ما بايد تا جايي که مي‌توانيم مشکلات مردم عزيزمان که آلودگي هوا نيز يکي از عمده‌ترين اين مشکلات است را به حداقل برسانيم.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: اين امر نيازمند هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف مانند سازمان حفاظت محيط زيست، شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي و شهرداري و ... است، اين نهادها بايد واقع بين باشند. اين قابل پذيرش نيست که هرکس پاسخ خودش را بدهد، سه چهار بخش هستند که بايد با هم هماهنگ شوند و همسويي و همفکري داشته باشند در غيراينصورت مشکل حل نمي‌شود. ساعدي در پايان اظهار داشت: نبايد به دنبال مچ‌گيري باشيم، بايد با رويکرد مثبت با اين موضوع برخورد کنيم و متهم کردن و نيز نفي اتهام دردي را دوا نمي‌کند. با تشکيل کارگروه علمي‌شامل اساتيد دانشگاه، صاحبنظران، کارشناسان محيط زيست و ... بايد به صورت کاملا علمي‌اين موضوع را بررسي کنند و راهکارهاي شفاف و علمي‌ارائه کنند. بنابراين نبايد نفي مسئوليت کرد و براي اتفاق اقدام به توجيه کرد. ما در مقابل مردم مسئوليم، مردم صاحب حق هستند و ما به عنوان مسئول در مقابل مردم وظايفي داريم و بايد از همه راهکارها و توانمندي‌ها براي عمل به اين وظيفه استفاده کنيم. لازم به ذکر است که مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي روز سه‌شنبه گفت: مجموع بنزين يورو ۴ توليدي در کشور توزيع مي‌شود که هشت کلانشهر و سپس حومه‌ آن‌ها از اولويت‌هاست. عليرضا صادق آبادي درباره کيفيت بنزين توليدي کشور و ارتباط آن با آلودگي کلانشهر تهران و البرز گفت: تعريف کلانشهر از ديد نهادهاي مختلف يکسان نيست؛ با فرض اين که بنزين عرضه شده از سوي جايگاهي در بومهن يا رودهن که حومه تهران به شمار مي‌آيد از استاندارد يورو ۴ انحراف داشته باشد، آيا اين موضوع به تعاريف مختلف از کلانشهرها برنمي‌گردد؟! وي با تاکيد بر اين‌که به هرحال همه بنزين يورو ۴ توليدي در کشور، همگي در کشور توزيع مي‌شود و در جاي ديگري مصرف نمي‌شود، تصريح کرد: همچنين سعي ما انجام تکليف و اولويتي است که بر عهده وزارت نفت گذاشته شده و اين تکليف توزيع بنزين با استاندارد يورو ۴ در ۸ کلانشهر است. معاون وزير نفت در امور پالايش افزود: به تازگي قرار شده است که براي هر تلمبه در جايگاه‌هاي عرضه سوخت يک «تگ» ايجاد و بر اساس اين تگ‌ها تعريف ما از کلانشهر نيز مشخص شود. به گفته وي، هم اکنون با احتساب توليد بنزين در فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، ۴۰ ميليون ليتر بنزين يورو ۴ توليد مي‌شود که در کلانشهرها و حومه آن نيز توزيع مي‌شود. در پي اين خبر روز گذشته معاون دادستان کل کشور گفت: براي حفظ جان مردم بايد به دور از هر ملاحظه سياسي و اقتصادي نظرات کارشناسي و نتايج آزمايش‌هاي متعددي که آلودگي بنزين را تاييد کرده است، بپذيريم. محمد جواد حشمتي خواستار توجه جدي و واقعي به بهينه سازي سوخت از سوي وزارت نفت منطبق با استاندارد‌هاي يورو ۴ شد و گفت:براي حفظ سلامت و جان مردم بايد به دور از هر ملاحظه سياسي و حتي اقتصادي نظرات کارشناسي و نتايج آزمايش‌هاي متعددي که آلودگي بنزين و ساير سوخت‌ها را تاييد کرده است،بپذيريم و اقدام فوري و مناسب را انجام دهيم. وي با اشاره به انجام برخي مصاحبه‌ها از سوي برخي مقامات مسئول در وزارت نفت مبني بر يورو ۴ بودن بنزين گفت: در طول يکسال گذشته بارها و بارها جلساتي با حضور مسئولان و نمايندگان سازمان‌هاي مرتبط با موضوع آلودگي هوا،از جمله سازمان استاندارد،سازمان محيط زيست، وزارت نفت و حسب مورد ساير نهادها برگزار کرده‌ايم و در اين جلسات خود آقايان هم به نتيجه قطعي رسيده‌اند که آلودگي هواي کلان شهرها ناشي از سوخت غيراستاندارد است اما جاي سوال است که چرا اقدامي‌انجام نمي‌شود و تعجب برانگيز است که چرا در مصاحبه‌هاي خود اعلام مي‌کنند بنزين يورو ۴ است. حشمتي با بيان اينکه آزمايش‌هايي در چند مرحله در خصوص وضعيت سالم و استاندارد بودن بنزين و گازوييل انجام شده که نتيجه همه آنها غيراستاندارد بودن اين سوخت‌ها را تاييد کرده است افزود:در سال ۹۵ که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلايندگي سوخت و تاثير مخرب آن بر سلامت مردم ورود کرديم،ابتدا از تعدادي جايگاه‌هاي سوخت در سطح کلان شهر تهران نمونه‌هايي را به آزمايشگاه‌هاي معتبر فرستاديم که نتيجه آن تاييد آلايندگي بنزين بود. اما متاسفانه به ما ايراد گرفتند که ظرف‌هاي آزمايشگاهي شما استاندارد نبوده است.بنابراين ادعا، دوباره آزمايش‌ها را تکرار کرديم.باز هم گفتند که ما قبول نداريم، بايد خود ما هم در جريان آزمايش‌ها حضور داشته باشيم.