ضرورت کاهش زمان سرويس‌دهي به کشتي‌ها در بنادر 
روانبخش بهزاديان مديرکل امور بندري سازمان بنادرو دريانوردي گفت: وضعيت تخليه و بارگيري کالا در بنادر کشور و مدت زمان سرويس‌دهي به کشتي‌ها بايد مورد سنجش قرار گيرد. شاخص‌هاي بندري با توجه به تعاريف و استانداردهاي بين‌المللي موجود مدنظر قرار مي‌گيرد و ما به دنبال احصا و به روزرساني شاخص‌هاي بندري هستيم. از سال ۷۴ تاکنون هيچ گونه اقدامي‌در خصوص تصويب و اعلام نرم استاندارد تخليه و بارگيري کالا در بنادر کشور صورت نگرفته است. لذا يکي از اهداف سازمان بنادر و دريانوردي در آينده‌اي نزديک (بر اساس تکليفي که قانون تسريع در امر تخليه و بارگيري کشتي‌ها در بنادر بر عهده آن محول کرده) اين است که دستورالعملي تهيه کند تا بر اساس آن دموراژ کشتي‌ها محاسبه و نُرم‌هاي مربوطه متناسب با شرايط روز تدوين شود.

پس دادن پروانه اشتغال به نظام مهندسي اجباري شد
سيدسعيد سيدعلايي معاون توسعه مديريت و منابع انساني وزير راه و شهرسازي طي نامه‌اي که به مديران عامل سازمان‌هاي ملي زمين و مسکن و مجري ساختمان‌ها و تاسيسات عمومي‌و دولتي و شرکت‌هاي عمران شهرهاي جديد و آزمايشگاه فني و مکانيک خاک، رئيس مرکز تحقيقات راه،مسکن و شهرسازي، سرپرست شرکت عمران و بهسازي شهري ايران و نيز مديران کل ستادي و راه و شهرسازي استان‌ها با موضوع فرآيند اجرايي دستورالعمل اجرايي منع پذيرش و يا قبول منافع متعارض در ارايه خدمات مهندسي ساختمان ارسال کرده، درخصوص عدم اجراي بخشنامه تضاد منافع از سوي مديران و کارکنان دستگاه‌هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي هشدار داده است.

رشد ترانزيت بندر رجايي ادامه يافت
سازمان بنادر و دريانوردي جديدترين آمار عملکرد بندر شهيد رجايي را اعلام کرده که اين آمار حاکي از رشد ۲۶ درصدي ترانزيت غيرنفتي در ۱۰ ماهه ابتدايي سال جاري است. براساس اين آمار از فروردين ماه تا ابتداي بهمن‌ماه امسال مجموعا بيش از ۷۱ ميليون تن کالاي نفتي و غيرنفتي در بندر شهيد رجايي تخليه و بارگيري شده که در قياس با مدت مشابه سال قبل رشدي ۱۰ درصدي را نشان مي‌دهد. براساس آمارهاي ارائه شده در طول اين مدت بيش از ۴۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تن کالاي جابه‌جا شده در بندر شهيد رجايي مربوط به محصولات غيرنفتي بوده که افزايشي ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد. همچنين حدود ۲۲ ميليون تن فرآورده نفتي نيز با رشد ۵ درصدي در بندر شهيد رجايي جابه‌جا شده‌اند. 
تخفيف ۳۰ درصدي بليت قطار نوروزي
مديرعامل يک شرکت حمل و نقل ريلي با اشاره به پيش بيني ۷۰۰ هزار صندلي براي سفرهاي ريلي نوروز ۹۷ از تخفيف ۳۰ درصدي بليت قطار در برخي ايام نوروز خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از صداوسيما، محمد رجبي گفت: با آغاز پيش فروش بليت قطار سفرهاي نوروزي از روز يکشنبه گذشته در همان ساعات آغازين تمام بليت‌هاي تهران مشهد براي روزهاي ۲۵ تا ۲۸ اسفند پيش فروش شد اما در مسيرهاي سراسري ديگر مثل قزوين، کاشان، اصفهان به مشهد همچنان ظرفيت خالي وجود دارد. وي با اشاره به دوره ۲۰ روزه سفرهاي نوروز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردين اظهار داشت: تا امروز ۲۰ درصد ظرفيت اين شرکت ريلي با پيش بيني ۷۰۰ هزار صندلي فروخته شده و ۸۰ درصد مابقي خالي است. امکان خريد تلفني بليت از طريق سامانه تلفني ۱۵۳۹ بطور ۲۴ ساعته وجود دارد و اين مرکز به طور متوسط با صف انتظار ۸ نفر پاسخگوي شکايات و سؤالات مردم نيز هست. رجبي از افزايش ۲۵ سالن جديد به ناوگان ريلي اين شرکت در سال ۹۷ خبر داد و افزود: اقدامات خوبي براي بازسازي و بهينه کردن ساير قطارها به منظور آسايش و راحتي هموطنان انجام شده است. فروش خدمات گروهي در ايام نورزو ممنوع است و تمامي‌بليت‌ها را مردم خريداري خواهند کرد و دارندگان بليت با کارت شناسايي خود در ايستگاه‌ها کنترل مي‌شوند تا هيچگونه بازار سياهي شکل نگيرد. وي با اشاره به ثابت ماندن نرخ بليت از آذر ۹۴ تاکنون به مردم توصيه کرد با برنامه‌ريزي و توزيع سفرهاي خود از تخفيف ۳۰ درصدي در برخي ايام نوروز بهره مند شوند و هزينه سفر خود را کاهش دهند. رجبي درباره نرخ جريمه کشيدن ترمز اضطاري قطار گفت: نرخ جريمه کشيدن ترمز اضطراري قطار ۱۰۰ هزار تومان است اما با احتساب به تاخير انداختن حرکت قطارهاي ديگر، نکات ايمني و آزاد کردن دوباره ترمز به دليل پيچيدگي‌هاي فني به مراتب هزينه‌هاي بيشتري به ناوگان وارد مي‌شود.خوشبختانه آمار ترمزهاي اضطراري کاهش يافته اما همچنان کودکان به طور سهوي و برخي مسافران به دليل عدم اطمينان از سوار شدن همراهان خود در ايستگاه‌هاي بين مسير از ترمز اضطراري استفاده مي‌کنند. مديرعامل اين شرکت ريلي در خصوص علت نبود پزشک در قطار گفت: از آنجايي که قطارها در فواصل ۱۵ تا ۲۰ دقيقه‌اي به يک ايستگاه مي‌رسند بنابراين در صورت نياز پزشکي بلافاصله موضوع به ايستگاه منعکس و براي حضور اورژانس در ايستگاه و رسيدگي به امور درماني مسافر تمهيدات لازم انجام مي‌شود.در حال حاضر تمامي‌سرمهمانداران قطار آموزش کمک‌هاي اوليه را آموختند و مجهز به دستگاه‌هاي تنفسي و کمک‌هاي اوليه هستند تا در صورت نياز به خدمات اوليه اضطراري را تا پيش از رسيدن به ايستگاه به مسافران ارائه کنند. وي همچنين از مسافران خواست در صورت موارد خاص و نياز به مراقبت‌هاي ويژه پزشکي پيش از سفر مسئولان قطار را در جريان بگذارند تا خدمات پوششي در اختيارشان قرار بگيرد.


عضو کميسيون عمران مجلس در گفت و گو با «تجارت» تاکيد کرد؛
گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي درجديدترين اظهارنظر خود اعلام کرده است که با توجه به بالابودن تعداد پروازهاي روزانه در فرودگاه مهرآباد و امام خميني (ره) امکان توقف و تعطيلي اين فرودگاه‌ها وجود نداشت و بايد در زمان بحران امکان مديريت پروازها به وجود آيد. به گفته عباس آخوندي در شرايط بحران سازمان هواپيمايي دو گزينه پيش‌روي خود دارد يکي باز باقي‌ماندن فرودگاه‌ها و از سرگيري پروازها در اولين فرصت و ديگري تعطيلي فرودگاه تا بهبود دوباره شرايط. هرچند راهکار دوم براي مسئولان فرودگاه شرايط راحت‌تري را فراهم مي‌کرد، اما سابقه نشان داده که کشور تحمل سه روز تعطيلي دو فرودگاه اصلي خود را ندارد، زيرا به طور ميانگين روزانه ۴۰۰ پرواز در مهرآباد و ۱۶۰ پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) انجام مي‌شود که تعطيلي سه روز منجر به لغو نزديک به ۱۷۰۰ پرواز مي‌شد که آثار تاخيري آن به شدت در روزهاي بعد خود را نشان مي‌داد. براي مقايسه با ديگر کشورها بايد پايين بودن تعداد هواپيما و پيري ناوگان ايران را لحاظ کرد، بنابراين هرچه تعداد لغو پروازها بيشتر مي‌شد آثار بعدي آن بر ساير پروازهاي برنامه‌ريزي شده افزايش مي‌يافت و ميزان نارضايتي را بالا مي‌برد. پايين بودن ظرفيت هتل‌هاي ايران نيز موضوع ديگري است که لغو پروازهاي بين‌المللي را با اما و اگر مواجه مي‌کرد.
 پاس‌کاري توپ تقصير در زمين مسئولان
متاسفانه در طول روزهاي گذشته به جاي ريشه کني مشکلات بوجود آمده در صنعت هوانوردي کشور، تنها مسئولان اقدام به پاسکاري توپ تقصير در زمين يکديگر کرده‌اند به‌طوري که از يکسو ايرلاين‌ها از شرايط بد فرودگاهي شکايت داشته‌اند و از سوي ديگر فرودگاه‌هاي تهران اعلام کردند که بسياري از پروازها به دليل نبود آمادگي از سوي ايرلاين‌ها لغو شده‌است. به طوري که چند روز پيش فرزانه شرفبافي مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد که فرودگاه مهرآباد به سرعت توانست فعاليت خود را از سر بگيرد، اما ميزان بارش در فرودگاه امام خميني(ره) بسيار بيشتر بود و نزديک به ۷۰ سانتي متر در سطوح پروازي برف نشسته بود با وجود آنکه باند فرودگاه امام خميني(ره) باز شده بود، اما قسمت اپرون (پارکينگ هواپيما) مشکلاتي داشت و تجهيزات يخ زدايي و برف روبي فرودگاه امام (ره) جوابگوي اين حجم از بارش نبود. 
همچنين شهرام آدم نژاد مديرعامل شرکت شهر فرودگاهي امام خميني( ره) با تاکيد بر اينکه به طور قطع ايرلاين‌ها در اين روند يعني لغو و تاخير پروازها مقصر نيستند و نهايت تلاش خود را براي انجام پروازها انجام دادند، گفت: مهمترين مشکل در عدم انجام پروازها موضوع پشتيباني بود هر چند که تيم راهداري نهايت تلاش خود را براي بازگشايي اتوبان تهران – قم انجام داد، اما يکي از دلايل لغو پروازها نبود پشتيباني ايرلاين‌ها به دليل انسداد محور تهران – قم بود.
همچنين محمد دامادي عضو کميسيون عمران مجلس، با انتقاد از اينکه آزادسازي نرخ بليت هواپيما به بهبود عملکرد ايرلاين‌ها منجر نشده است، گفت: وزارت راه و شهرسازي نيازمند خانه تکاني اساسي است. وزير راه و شهرسازي بايد پاسخگوي مشکلات پيش آمده براي مردم در ضعف مديريت سازمان هواپيمايي کشوري و مسئولان اين بخش باشد. آزادسازي نرخ بليت هواپيما اين تبعات را به دنبال داشته و متاسفانه رقابتي شدن فروش بليت هم نتوانست مشکلات موجود در اين حوزه را ساماندهي کند.
سوالي که مطرح مي‌شود اين است که مقصر اصلي مشکلات بوجود آمده طي بارش اخير برف در دو فرودگاه‌ تهران، شرکت فرودگاهي و ناوبري هوايي کشور است يا شرکت‌هاي هواپيمايي؟ که دراين‌باره سيدحسين افضلي عضو کميسيون عمران مجلس درگفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: بدون شک تمام بخش‌هاي درگير با صنعت هوانوردي کشور بايد به صورت تحليلي واکاوي و بررسي کنند و ريشه مشکلات بوجود آمده طي بارش اخير برف را پيدا کنند تا در آينده مشکلاتي مشابه بحران اخير ايجاد نشود. 
اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: به عنوان مثال اگر لازم است در بخشي هزينه‌اي شود، اما آن هزينه صورت نگيرد و پس از گذشت مدت زماني با وقوع بحراني صد برابر در آن بخش هزينه شود، بدون شک عملکرد صحيح و کارشناسانه‌اي نيست و باعث از بين رفتن اعتبار خواهد شد. به‌طور‌حتم اين موضوع به مديريت بحران مربوط مي‌شود. 
 صنعت هوانوردي کشور نيازمند به بازنگري است
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيدمي‌کند: درجلسات متعددي که با مسئولان ذي ربط درحوزه صنعت هوانوردي از جمله مديرعامل شرکت فرودگاهي و ناوبري هوايي کشور، رييس سازمان هواپيمايي، مدير عامل شرکت‌هاي هواپيمايي و... برگزار شد، مسئولان در خصوص بحران اخير در دو فرودگاه شهر تهران توضيحاتي ارائه دادند، اما واقعيت امر اين است که صنعت هوانوردي کشور نيازمند به بازنگري است. 
اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: فرودگاهي که بناست 50 ميليون مسافر را جابه جا کند بدون شک در آئين‌نامه‌ها و استانداردهاي بين‌المللي مربوط به فرودگاه‌ها پيش بيني شده است که اگر فرودگاهي مجبور شود طي مدت زماني، تعداد بيشماري از مسافران را تا زمان برقراري پرواز معطل نگهدارد بايد خدمات رفاهي مناسب و کافي براي مسافران فراهم کند. به عنوان مثال در اين چند روز اخير اعلام شده است که سيستم کترينگ برخي از فرودگاه‌ها سالهاست اجرايي شده و بخش عمده‌اي از کار پيش‌رفته است، اما در‌حال حاضر به حال خود رها شده است، بدون شک اين عوامل آثار منفي خود را در شرايط بحراني مي‌گذارند. به طورحتم بايد از قبل پيش‌بيني‌هاي لازم براي مقابله و رفع مشکلات در شرايط بحراني از سوي مسئولان در نظر گرفته شود.
سو استفاده بخش‌هاي خدماتي از مردم قابل دفاع نيست
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيدمي‌کند: همچنين متاسفانه در بارش اخير برف عدم وجود نظارت بر عملکرد سيستم‌هاي رفاهي و بخش‌هاي خدماتي فرودگاه‌ها موجب نارضايتي حداکثري مسافران شده بود. به عنوان مثال رستوران يا سوپر مارکت‌هاي واقع در فرودگاه‌ها از اين شرايط بحراني حداکثر سواستفاده را بردند به‌طوري که اجناس و محصولات خود را با قيمت‌هاي نجومي‌به مردم مي‌فروختند، لذا اگر بخش‌هاي خدماتي در فرودگاه‌ها احساس کنند درشرايط بحراني مي‌توانند به راحتي از مردم پول‌هاي گزاف دريافت کنند و از اينکه اتفاقي به دليل عدم نظارت براي‌ آن‌ها رخ نمي‌دهد،خيالشان راحت باشد، اشکال از ماست. اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: انتظار اين است که در مواقع و شرايط بحراني همه دست به دست هم دهند و کمک کنند،اما متاسفانه شرايط بوجود‌آمده در دو فرودگاه شهر تهران نشان داد که به‌هيچ عنوان نظارتي از سوي مسئولان اين فرودگاه‌ها بر عملکرد بخش‌هاي خدماتي و رفاهي صورت نمي‌گيرد.  عضو کميسيون عمران مجلس مي‌گويد: چارترکردن پروازها و آزادسازي نرخ بليت هواپيما در جهت رقابتي کردن ايرلاين‌ها بسيار عملکرد مناسب و صحيحي است، اما اينکه دوباره انحصاري شود و برخي ايرلاين‌ها با فشار بر مردم باعث ايجاد مشکلات براي آن‌ها شوند بدون شک عملکرد غلط و اشتباهي است. به‌طورکلي تمام اين موارد بايد در صنعت هوانوردي کشور مجدد مورد تجديد نظر و بازنگري مسئولان قرار گيرد و مطمئنم مسئولان صنعت هوانوردي در بحران اخير بهتر مي‌توانستند عمل کنند.

نزديک شدن به سطوح بين‌المللي صنعت خودروسازي
دستيابي به سهم مهمي‌از بازار داخلي توسط بزرگ‌ترين خودروساز کشور، اقدامات خوب پس از برجام در حوزه همکاري‌هاي بين‌المللي در شرکت ايران‌خودرو، نزديک شدن به سطوح بين‌المللي در عرصه صنعت خودروسازي و توسعه همکاري‌هاي بين‌المللي و سرمايه‌گذاري مشترک با خارجي‌ها از نکات بارز سخنان نمايندگان عضو کميسيون صنايع مجلس درباره اقدامات ايران‌خودرو است.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌معتقد است: ايران‌خودرو در سال‌هاي اخير به خصوص پس از برجام رويکرد متفاوتي را در پيش گرفته است چنانچه امروز دستيابي به سهم مهمي‌از بازار داخلي توسط بزرگ‌ترين خودروساز کشور مبين بهبود شرايط در اين توليدکننده بزرگ ايران است. حميد گرمابي اظهار داشت: نتيجه مجموعه اقداماتي که در شرکت ايران‌خودرو به خصوص در حوزه همکاري‌هاي بين‌المللي گرفته، به گونه‌اي است که در آينده نزديک شرايط بسيار مطلوب‌تري را براي اين شرکت به ارمغان خواهد آورد. وي افزود: خوشبختانه اقدامات خوبي پس از برجام در حوزه همکاري‌هاي بين‌المللي در شرکت ايران‌خودرو صورت گرفته و تغييرات مثبتي در دو سال اخير اين بخش بوجود آمده است اما تا دستيابي به رضايت کامل در اين زمينه همچنان فاصله دارد.
عضو کميسيون صنايع همچنين به راهبرد ايران‌خودرو براي رفع موانع توليد در سال‌هاي اخير اشاره کرد و اظهار داشت: در چند سال اخير ،ايران‌خودرو با برنامه‌ريزي و رفع موانع توليد و حل مشکلات موجود در زنجيره تامين و توليد، به روال خوبي در توليد دست يافته به طوري که اين جريان پس از برجام سرعت بيشتري يافته و با آغاز دور جديد همکاري‌هاي بين‌المللي، شاهد تغييرات خوبي در اين حوزه هستيم و امروز تنوع محصولات در ايران‌خودرو افزايش خوبي را نشان مي‌دهد. وي همچنين به جريان خدمات پس از فروش شرکت‌هاي خودروساز اشاره کرد و گفت: با گشايش فضاي سياسي و روابط بين‌المللي کشور، شرکتهاي خودروساز داخلي به خصوص ايران‌خودرو از فرصت پيش آمده استفاده نمودند و امروز در حوزه تامين قطعات و ارائه خدمات پس از فروش رشد نسبتا خوبي را در اين شرکت شاهديم.
اين عضو کميسيون صنايع و معادن با تاکيد بر اينکه خودروسازان داخلي بايد تلاش بيشتري را در حوزه خدمات پس از فروش داشته باشند، تاکيد کرد: امروز کسب رضايت مشتريان و ارائه خدمات مطلوب، قطعا رقابت خوبي را در بازار خودروهاي داخلي ايجاد مي‌کند ضمن اينکه در اين شرايط انتظار مي‌رود به جهت دسترسي به امکانات بيشتر در حوزه خدمات خودروهاي داخلي، شرکت‌هاي داخلي در مقايسه با شرکتهاي وارداتي از خدمات بهتر و گسترده‌تري برخوردار باشند. گرمابي در ادامه به تلاش ايران‌خودرو در حوزه توسعه برند ايراني پرداخت و گفت: خوشبختانه پس از برجام ايران‌خودرو علاوه بر همکاري با شرکت‌هاي معتبر خارجي، براي توليد محصول مشترک، به دنبال توسعه و حفظ برند ملي در سبد محصولات خود بوده است اين در حالي است زماني توليد خودرو با برند ملي مفهوم پيدا مي‌کند که شرکت‌هاي خودروساز داراي يک بازار صادراتي خوبي در دنيا باشند.
نزديک شدن به سطوح بين‌المللي صنعت خودروسازي 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌معتقد است: گروه صنعتي ايران‌خودرو به روزهاي اوج بازگشته و در حال نزديک شدن به سطوح بين‌المللي در عرصه صنعت خودروسازي است. سيدجواد حسيني‌کيا اظهار داشت: فعاليت سال‌هاي اخير در ايران‌خودرو حکايت از تلاش‌ بي‌وقفه اين شرکت براي توسعه و ارتقاء توليد در اين مجموعه بزرگ صنعتي دارد. وي همچنين به روند همکاري‌هاي بين‌المللي در شرکت‌هاي خودروساز اشاره کرد و گفت: در جريان توافقات بين‌المللي شرکت‌هاي خودروساز، خوشبختانه عملکرد ايران‌خودرو روند خوبي داشته و اتنظار مي‌رود در آينده نزديک شاهد ورود تکنولوژي‌هاي جديد به صنعت خودرو کشور باشيم. حسيني‌کيا تصريح کرد: امروز بخشي از همکاري‌هاي بين‌المللي در اختيار شرکت‌هاي خودروساز است و بخشي نيز از حيطه اختيارات شرکت‌ها خارج است اما در حوزه‌اي که در اختيار شرکت‌هاي خودروساز بوده خوشبختانه تلاش خوبي توسط شرکت ايران‌خودرو صورت گرفته که منجر به توافقات و تفاهمات خوبي در حوزه توليد و طراحي پلتفرم‌هاي جديد شده است. عضو کميسيون صنايع اظهار داشت: بخشي از همکاري‌هاي بين‌المللي خارج از تعهدات شرکت‌هاي خودروساز است و صرفا به پايبندي کشورها به موضوع برجام و توافقات صورت گرفته، بازمي‌گردد. وي خاطرنشان کرد: در صورتي که در توافقات بين‌المللي، شرکت‌ها به دنبال توليدات صادرات محور باشند قطعا خودروسازان خارجي با اشتياق بيشتري وارد فاز همکاري با شرکت‌هاي داخلي خواهند شد. حسيني‌کيا به تفاهم 10 جانبه ايران‌خودرو براي طراحي پلتفرم جديد اشاره کرد و گفت: بي‌شک تفاهم صورت گرفته براي طراحي پلتفرم جديد در ايران‌خودرو حرکت بسيار خوبي است اما بايد جهش بيشتري در حوزه توليد با برند ايراني در صنعت خودرو ايران صورت گيرد. وي همچنين با توجه به توسعه تنوع توليد در شرکت ايران‌خودرو در دو سه سال اخير، اين روند را بسيار مناسب ارزيابي کرد و افزود: در اين سال‌ها تنوع خوبي در توليدات شرکت ايران‌خودرو بوجود آمده اما معتقدم هر تنوعي که ايجاد مي‌شود بايد همراه با تکنولوژي روز و عرضه محصولاتي باکيفيت و آپشن‌هاي متفاوت باشد که براي مشتريان جاذبه ايجاد نمايد.
مشارکت و سرمايه‌گذاري با خودروسازان برتر جهاني 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گويد: با وجود اينکه اعمال تحريم‌ها از سوي کشورهاي غربي شوک بزرگي به اقتصاد کشور وارد و فضاي صنعت خودروسازي با رکود سنگيني مواجه کرده بود اما تلاش ايران‌خودرو پس از برجام تحول مثبتي را در اين شرکت ايجاد کرده است. عبدا... رضيان اظهار داشت: خوشبختانه پس از برجام ايران‌خودرو گام‌هاي خوبي را در جهت توسعه همکاري‌هاي بين‌المللي و سرمايه‌گذاري مشترک با خارجي‌ها برداشته است. وي تصريح کرد: هرچند با رفع محدوديت‌ها، قراردادهاي خوبي با خودروسازان خارجي منعقد گرديد اما انتظار مي‌رفت پس از برجام همکاري‌هاي گسترده تري در حوزه قراردادهاي بين‌المللي خودروسازان با شرکتهاي خارجي منعقد شود و شاهد خروجي بهتري در اين زمينه باشيم.
رضيان اظهار داشت: مشارکت و سرمايه‌گذاري با خودروسازان برتر جهاني و توليد محصول مشترک با هدف ارتقاي فن آوري و دانش توليد خودرو در کشور، از اقداماتي است که در سال‌هاي اخير در صنعت خودرو ايران دنبال شده است و امروز وضعيت ايران‌خودرو مبين حرکت در اين مسير است. وي افزود: هر چند تا دستيابي به شرايط مورد انتظار و گسترش همکاري‌هاي بين‌المللي زمان بيشتري نياز است اما با جريان خوبي که در دو سال اخير در صنعت خودرو به خصوص شرکت ايران‌خودرو آغاز شده، قطعا آينده خوبي پيش روي خودروسازي ايران خواهد بود. وي تصريح کرد: البته رسيدن به اين شرايط مستلزم تلاش در جهت مديريت هزينه در صنعت خودرو است چرا که امروز اغلب شرکت‌هاي خودروساز وضعيت خوبي در جهت مديريت هزينه ندارند و با بالارفتن هزينه‌ها، ميزان بدهي‌ها در شرکت‌هاي خودروساز افزايش يافته است.
اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تاکيد کرد: با توجه به مشکلاتي که در بخش هزينه‌ها در صنعت خودرو وجود دارد انتظار مي‌رود اين جريان توسط شرکت‌ها ساماندهي شود. رضيان همچنين به تنوع توليد و افزايش قابل توجهي از محصولات جديد به سبد محصولات ايران‌خودرو اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع سلايق و تغيير ذائقه مشتريان و از سويي واردات محصولات متنوع به بازار خودرو، ايران‌خودرو در حوزه تنوع محصول در دو سه سال اخير اقدامات خوبي را داشت و تلاش کرده با سرعت بخشيدن به فعاليت‌هاي خود در زمينه طراحي و توسعه محصول، مشتريان خود را حفظ نمايد.
اين نماينده مجلس در ادامه با اشاره به اينکه امروز مشتري انتظار دارد براساس سليقه‌اي که دارد امکان انتخاب مناسبي را از بازار توليدات داخلي داشته باشد، خاطرنشان کرد: امروز نگاه مجلس و اعضاي کميسيون صنايع بر اين است که شرکت‌هاي خودروساز بايد از ظرفيت تنوع محصول برخوردار بوده و با توليد خودروهاي باکيفيت و قيمت مناسب‌تر، در جهت جلب نظر مشتريان داخلي تلاش بيشتري نمايند. وي افزود: بي‌ترديد ايجاد همکاري‌هاي مشترک براي توليد محصولات جديد، ضمن افزايش اشتغالزايي، ارتقاء کيفيت و افزايش تنوع محصول ،ظرفيت خوبي را در حوزه صادرات براي کشور ايجاد خواهد کرد.