اميدواري «آبه» به حل مناقشه جزاير کوريل 
 نخست وزير ژاپن ابراز اميدواري کرد که با مساعدت رئيس جمهور روسيه به مناقشه جزاير کوريل پايان داده شود.به گزارش تاس، «شينزو آبه» نخست وزير ژاپن امروز چهارشنبه گفت به دنبال حل مساله جزاير کوريل با روسيه هستيم.آبه اظهار اميدواري کرد با همراهي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به مساله‌اي که بعد از پايان جنگ سرد ميان دو کشور حل نشده باقي مانده، پايان دهند. آبه در جمع تظاهرات کنندگان ژاپني که خواستار بازگرداني جزاير کوريل به کشورشان بودند، خاطر نشان کرد اين شرايط غير عادي است که بعد از ۷۲ سال از اتمام جنگ هنوز صلحي ميان روسيه و ژاپن برقرار نباشد.نخست وزير ژاپن همچنين گفت که پيش ازاين ۲۰ ملاقات با رئيس جمهور روسيه داشته و دو طرف مصمم هستند مشکلات حاضر را رفع کنند. هفته گذشته روسيه اعلام کرد که فعاليت‌هاي نظامي‌خود را در جزاير مورد مناقشه کوريل افزايش مي‌دهد. 

تلاش براي تمديد دولت وحدت ملي افغانستان
 آمريکا تلاش دارد تا با برگزاري شوراي رهبري افغانستان براي حمايت از دولت وحدت ملي اين کشور مانع از برگزاري انتخابات رياست جمهوري و تمديد دولت وحدت ملي افغانستان براي ۵ سال ديگر شود. به گزارش آريانا نيوز، آمريکا تلاش دارد تا شوراي رهبري افغانستان را با شرکت احزاب جهادي و سياسي اين کشور تشکيل دهد.اين شورا تا پايان دوره کاري دولت وحدت ملي افغانستان از آن حمايت خواهد کرد و پس از آن با جلوگيري از برگزاري انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۹ افغانستان، دوره کاري دولت وحدت ملي نيز به مدت ۵ سال ديگر تمديد مي‌شود.برخي از مقامات ارشد آمريکايي در ديدار با رهبران احزاب جهادي و سياسي افغانستان خواسته‌اند تا از تشکيل اين شورا حمايت کنند.مقامات آمريکايي از حامدکرزاي، عبدالرب رسول سياف ،  گلبدين حکمتيار ، کريم‌خليلي ، حامدگيلاني ، انوارالحق احدي  و ساير رهبران سياسي و جهادي افغانستان خواسته‌اند تا با شرکت در شوراي رهبري افغانستان از اين شورا حمايت کنند.

خواهرکيم به کره جنوبي مي‌رود
 بعد ازموافقت هيئت‌هاي عالي‌رتبه دوکره براي حضور ورزشکاران کره شمالي در المپيک زمستاني کره جنوبي، اکنون هيئتي عالي‌رتبه ازکره شمالي با حضور خواهر رهبر اين کشور به کره جنوبي سفر مي‌کند.به گزارش فارس، کره جنوبي روز چهارشنبه خبر داد کره شمالي خواهر رهبر اين کشور را درهيئت عالي‌رتبه سياسي براي مراسم افتتاحيه بازي‌هاي المپيک به کره جنوبي اعزام مي‌کند. به نوشته خبرگزاري يونهاپ، «کيم يو-جونگ» خواهررهبر کره شمالي درميان اعضاي تيم 22 نفره مقامات عالي‌رتبه کره شمالي به کره جنوبي سفر خواهند کرد. همچنين «ري سان-گوآن» رئيس کميته اتحاد مسالمت‌آميز کره شمالي، چوئه هه‌وي معاون حزب کارگر يا همان حزب حاکم کره شمالي، از ديگر اعضاي اين هيئت عالي‌رتبه هستند. پيش ازاين اعلام شده بود،«چائو تائي بوک» رئيس مجمع عالي خلق کره شمالي و «کيم يونگ-نام» رئيس کل پرزيديوم کره شمالي براي مراسم افتتاحيه بازي‌هاي المپيک زمستاني به کره جنوبي سفر خواهند کرد. بعد از سال‌ها کشمکش ميان دو کره و تنش در شبه جزيره کره، گفت‌وگوهاي دوجانبه ماه اخير ميان مقامات دو کشور و اکنون فرستادن هيئت عالي‌رتبه سياسي به کره جنوبي براي کاهش تنش در اين منطقه بسيار حائز اهميت است.

تغيير در رهبري دموکرات‌هاي کميته سنا
 يک سناتور ارشد دموکرات که درپي مخالفت‌هاي تند با برجام از رهبري اين حزب در يک کميته مهم مجلس سنا کنار رانده شده بود پس از تبرئه از اتهامات فساد مالي بارديگرعهده‌دار سمت قبلي خود خواهد شد.به گزارش تسنيم، منابع خبري مي‌گويند بعد از تبرئه «باب منندز» از اتهامات فساد مالي او بار ديگر به سمت قبلي خود به عنوان عضو ارشد دموکرات در کميته روابط خارجي مجلس سنا بازخواهد گشت و جانشين «بن کاردين» خواهد شد.«بن کاردين»، سال 2015 و بعد از متهم شدن «منندز» به اتهامات فساد فدرال اين سمت را تصاحب کرد. در ماه‌هاي گذشته که «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا کنگره را مأمور اصلاح توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 (برجام) کرده «کاردين» به عنوان نماينده دموکرات‌ها وارد مذاکراتي مهم با سناتور «باب کورکر»، رئيس‌ جمهوري‌خواه کميته روابط خارجي سنا براي تهيه طرحي درباره تغيير اين توافق مطابق با درخواست درخواست‌هاي ترامپ شده بود. «کاردين» در زمان مذاکرات هسته‌اي از مخالفان برجام بود و در رأي‌گيري سال 2015 در مجلس سنا هم به آن رأي مخالف داد. با وجود اين، او بعد از روي کار آمدن ترامپ از پابرجايي توافق هسته‌اي با ايران حمايت و با هر گونه تغيير يکجانبه در آن مخالفت کرده است. 

احتمال کودتا در عربستان 
 برخي تحليلگران از احتمال وقوع کودتاي داخلي و براندازي محمد بن سلمان در خاندان پادشاهي عربستان خبر مي‌دهند، اين در حالي است که صهيونيست‌ها اين موضوع را خطري راهبردي براي خود مي‌دانند.به گزارش پايگاه خبري العهد، مناسبات عربستان سعودي با رژيم صهيونيستي از مدت‌ها پيش با وجود محرمانه بودن، مناسباتي مستحکم بوده و عمق استراتژيک داشته است. با وجود شتاب بالاي تبديل شدن اين مناسبات به روابط علني در دوره اخير، اما به نظر مي‌رسد که اين تحولات همچنان بنا بر برخي از عوامل که گزارش‌هاي امنيت داخلي رژيم صهيونيستي به آن اشاره کرده، به اندازه‌هاي مطلوب رژيم صهيونيستي نيست.اين مرکز مطالعاتي مي‌افزايد که چيزي که احتمال از بين بردن ثبات نظام حاکميت در رياض را افزايش مي‌دهد، نمود‌هاي شکست محمد بن سلمان در عرصه داخلي است که همزمان با ناتواني اين کشور در مقابله با نفوذ روز افزون ايران در منطقه دنبال مي‌شود. علاوه بر اينکه رياض قدرت پايان دادن به جنگ مستمر در يمن را ندارد و اين جنگ عمق استراتژيک عربستان سعودي را در معرض خطر قرار داده است. علاوه بر اينکه موقعيت و جايگاه عربستان در نتيجه شکست محاصره اعمال شده ضد قطر به خطر افتاده است.
عبوردوترته از روي خودروهاي لوکس 
ده‌ها دستگاه خودروي اسپورت و لوکس به ارزش ۸۵۰ هزار پوند در فيليپين توسط بولدوزر خرد شدند اين اقدام بخشي از کمپين مبارزه با فساد و قاچاق در اداره گمرک اين کشور عنوان شده است.به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه ديلي ميل، انهدام اين خودروهاي لوکس که در ميان آنها جگوار، پورشه و ساير خودروهاي گرانقيمت نيز ديده مي‌شود، به دستور رودريگو دوترته، رئيس جمهوري فيليپين در محوطه گمرک مانيل صورت گرفت.اين خودروها پس از قاچاق به داخل کشور توسط ماموران دولت کشف و ضبط شده بودند.دوترته پس از انهدام اين خودروها گفت:‌ حالا اين خودروها را به آهن فروش‌ها بدهيد. آنها مي‌توانند با آهن‌هاي اين خودروها اسباب بازي بسازند.اداره گمرک فيليپين سال گذشته ميلادي مبلغ ۲.۱۱ ميليون پوند خودروي قاچاق کشف و ضبط کرد که بخشي از ۶۲۳ ميليون پوند کالاي قاچاق بود.

عريقات خطاب به هيلي: خفه شو!
 عضو ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين ضمن انتقاد شديد از سخنان نماينده آمريکا در سازمان ملل مبني بر لزوم برکناري محمود عباس از پستش، خطاب به وي گفت: خفه شو!به گزارش مهر به نقل از النشره، «صائب عريقات» عضو ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين در سخناني از اظهارات اخير «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل به شدت انتقاد کرد.بر اساس اين گزارش، عريقات گفت که هيلي در حالي خواستار برکناري محمود عباس از رياست تشکيلات خودگردان شده که وي به صورت دموکراتيک به اين سِمت رسيده است. عريقات با بيان اينکه کار هيلي به جايي کشيده شده است که از عباس به عنوان يک فرد فاقد شجاعت ياد مي‌کند، خطاب به وي گفت: خفه شو!

چهارمين روز تجمع اردني‌ها
شهروندان اردني براي چهارمين روز متوالي در ميدان «العين» شهر السلط واقع در نزديکي پايتخت اين کشور تحصن کرده و برکناري دولت را خواستار شدند. صدها نفر از اهالي شهر السلط در اعتراض به تصميمات دولت «هاني الملقي» در خصوص افزايش قيمت مواد غذايي و نان، در ميدان العين اين شهر تحصن کردند.شرکت‌کنندگان در اين تحصن، انصراف دولت از تصميمات خود براي افزايش قيمت کالاها را خواستار شده و تأکيد کردند که خواهان برکناري دولت الملقي و انحلال پارلمان هستند.طبق گزارش وبگاه «الاردن 24»، معترضان اردني همچنين سکوت پارلمان در قبال اقدامات دولت الملقي را محکوم کرده و از اعضاي پارلمان خواستند تا همسو با ملت مبني بر درخواست برکناري دولت و انحلال پارلمان، از سمت خود استعفا کنند.دولت اردن طي هفته گذشته ماليات‌ها و قيمت برخي کالاهاي اساسي را افزايش داده و يارانه نان را حذف کرده است که همين امر باعث خشم مردمي‌شده است.

آغاز اخراج کارگران کره شمالي از روسيه 
 سفير روسيه در پيونگ يانگ از آغاز فرايند اخراج کارگران کره شمالي از کشورش بواسطه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد خبر داد.به گزارش تاس، «الکساندر ماتسه گورا» سفير روسيه در کره شمالي گفت: روسيه فرايند اخراج کارگران کره شمالي را در راستاي قطعنامه شوراي امنيت که در ماه دسامبر به تصويب رسيده بود آغاز کرده است.ماتسه گورا در ادامه گفت: براي اجراي زودهنگام اين قطعنامه تعداد زيادي از فرمانداران در روسيه اخراج کارگران کره شمالي را آغاز کرده‌اند که اين امر پايبندي روسيه به مصوبات شوراي امنيت را نشان مي‌دهد.

سلاح‌هاي جديد هسته‌اي براي فشاربرروسيه
وزير دفاع آمريکا گفت، کشورش به اين دليل قصد استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي جديد کم قدرت‌تر را دارد که روسيه را مجبور کند به توافق‌هاي موجود در زمينه محدود ساختن استفاده از تسليحات هسته‌اي احترام بگذارد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا روز سه‌شنبه در يک جلسه استماع کنگره اين کشور گفت: مسکو در حال نقض معاهده موسوم به معاهده تسليحات هسته‌اي ميان‌برد است و واشنگتن مي‌خواهد براي آنکه دوباره به اين معاهده پايبند شود آن را تحت فشار بگذارد.ماتيس به کميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان آمريکا گفت: همانطور که شما مي‌دانيد ما همچنان مساله ادامه داري با روسيه بر سر نقض معاهده قواي هسته‌اي ميان‌برد داريم. من مي‌خواهم اطمينان حاصل کنم که مذاکره کنندگان ما امکاني براي مذاکره بر سر اين مساله داشته باشند و ما مي‌خواهيم روسيه مجددا به پايبندي به اين معاهده برگردد.


یادداشت
مارتین ولف
فایننشال تایمز

هند اکنون اهميت زيادي دارد و در آينده نيز بيشتر اهميت پيدا مي‌کند. دموکراسي و اقتصاد اش درحال رشد سريع است و به زودي پرجمعيت‌ترين کشورجهان خواهد بود. غربي‌ها بايد نسبت به مدل بازار درحال توسعه دموکراتيک هند تمايل بيشتري نشان دهند. پرسش مهم اين است که آيا دولت نارندا مودي که از سال 2014 در قدرت است تصميمي‌متفاوت براي مسير آينده اقتصادي هند گرفته است. مدارک نشان مي‌دهد که هنوز نه. اما اصلاحات معرفي شده ممکن است تفاوتي قابل توجه در سالهاي آينده را ايجاد کند. تغييري در سياستگذاري اقتصادي هند و عملکردي مصمم پس از بحران ارز خارجي سال 1991 رخ داد. نسخه چيني هند "اصلاحات و باز بودن" باعث رشد اقتصادي و توليد ناخالص داخلي 5 درصد از سال 19992 تا 2017 شد. درصورتي که توليد سرانه ناخالص داخلي مشخص شود اين رقم در هر دوازده سال دوبرابر خواهد شد.  امري که مي‌تواند باعث تغيير براي هند و جهان شود. پيش بيني شده جمعيت هند تا سال 2040 به 1.6 ميليارد نفر برسد. پرسش مهم اين است که آيا رشد اقتصادي هند کاهش خواهد يافت يا ثابت مي‌ماند و يا بار ديگر رشد مي‌کند .  موضوع مهم کاهش نرخ سرمايه گذاري از 40 درصد توليد ناخالص داخلي در سال 2011 به 30 درصد در 2017 است.اگر نرخ سرمايه گذاري در همين سطح باقي بماند رشد توليد ناخالص داخلي شايد به 8 درصد نرسد .کاهش سرمايه گذاري از دهه 2000 شروغ شد.ساختار خاص هند که اهميتش فراتر از اقتصاد است تمايل زيادي براي ادامه رشد نشان مي‌دهد.


با توافق نهایی بر سر تشکيل دولت ائتلافي آلمان؛
 منابع خبري از تشکيل دولت ائتلافي با حضور احزاب دموکرات مسيحي و سوسيال دموکرات آلمان خبر مي‌دهند.به گزارش مهر، شبکه تلويزيوني ARD آلمان از نتيجه بخش بودن نشست مقامات احزاب پيروز انتخابات پارلماني آلمان در مذاکرات روز گذشته خبر داد.بر اين اساس با توافق مقامات اين احزاب، مرکل براي بار ديگر به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شد.در همين رابطه «سراپ گولر» از سياستمداران حزب دموکرات مسيحي به رياست «آنگلا مرکل» در حساب توييتري خود نوشت: دولت ائتلافي به رياست مرکل تشکيل شد.بر اين اساس پس از هفته‌ها مذاکره، سرانجام دو حزب دموکرات مسيحي و سوسيال دموکرات به رياست «مارتين شولتز» بر سر تشکيل دولت ائتلافي به توافق رسيدند.در حالي که نشست سرنوشت ساز با حضور مقامات احزاب و فراکسيون‌هاي پارلماني آنها ادامه دارد، منابع آگاه از موفقيت آميز بودن آن خبر مي‌دهند.اين درحالي است که رسانه‌هاي آلمان همچنان در انتظار اعلام رسمي‌اين مطلب از سوي مقامات اين کشور هستند.در همين حال منابع خبري از دستيابي مذاکره کنندگان احزاب پيروز انتخابات پارلماني آلمان به توافقي کلي براي تشکيل دولت ائتلافي خبر مي‌دهند.منابع آگاه به رسانه‌ها گفته‌اند مذاکره کنندگان در مسائل اساسي و تقسيم وزارت خانه‌ها به توافق رسيده اند.روزنامه بيلد به نقل از منابع خود اعلام کرد احزاب دموکرات مسيحي، سوسيال مسيحي و سوسيال دموکرات بر سر تقسيم وزارت خانه‌ها اينگونه به توافق رسيده اند: «هورست زهوفر» رئيس حزب سوسيال مسيحي عهده دار وزارت کشور و مسائل مرتبط با امور داخلي شده است.اين حزب همچنين هدايت وزارت خانه‌هاي حمل و نقل و توسعه را به دست گرفته است. در عين حال وزارت خانه‌هاي دفاع و اقتصاد به حزب مرکل واگذار شده است.وزارت خانه‌هاي خارجه، دارايي، کار و امور اجتماعي نيز به حزب سوسيال دموکرات رسيده است.با اين حال انتظار مي‌رود اين مذاکرات براي توافق بر سر جزئيات بيشتر، تا پاسي از شب به طول انجامد.گفتني است که احزاب اصلي آلمان براي دستيابي به توافقي در جهت ائتلاف با مرکل- که از سال ۲۰۰۵ اداره امور آلمان را در دست دارد- و پايان دادن به ماهها بلاتکليفي در عرصه سياسي اين کشور تلاش مي‌کنند.
توافق احزاب آلمان بر سر وزراي دولت ائتلافي
احزاب محافظه‌کار و سوسيال دموکرات آلمان بر سر وزراي دولت ائتلافي اين کشور به توافق رسيدند.به گزارش ايلنا به نقل از بلومبرگ، تلاش حزب محافظه‌کار آلمان به رهبري «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و سوسيال دموکرات‌ها براي پايان دادن به بن‌بست سياسي دراين کشوردرحالي همچنان ادامه دارد که دو حزب توانستند بر سر وزراي دولت ائتلافي به توافق برسند.براين اساس قرار است وزراي خارجه، کار و امور مالي ازحزب سوسيال دموکرات انتخاب شوند.دو طرف همچنين توافق کردند که آنگلا مرکل براي يک دوره ديگر به فعاليت خود به عنوان صدراعظم ادامه دهد.با اين حال پس از نزديک به ۲۳ ساعت مذاکره که از روز گذشته آغاز شده بود، هيچ نشانه‌اي از پايان قريب‌الوقوع مذاکرات ميان بلوک اتحاديه مرکل و سوسيال دموکرات‌ها ديده نمي‌شود. اين در حالي است که رهبران احزاب عنوان کرده بودند که اين آخرين دور مذاکرات خواهد بود.بر همين اساس قرار بود امروز -چهارشنبه- ديداري ميان مرکل و «پائولو جنتيلوني» نخست‌وزير ايتاليا که قرار بود در زمان ناهار برگزار شود، به دليل ادامه مذاکرات ائتلافي به عصر روزگذشته موکول شد.«رالف استينگر» معاون رهبر حزب سوسيال دموکرات در توييتر خود درباره اين مذاکرات نوشت: پيشرفت مذاکرات بسيارآهسته است و هيچ‌کس نمي‌داند تا چه زماني از روز ادامه خواهد داشت.اگر محافظه‌کاران و سوسيال دموکرات‌ها به توافق برسند منجر به پايان فوري بن‌بست سياسي در نتيجه انتخابات ۲۴ سپتامبر آلمان نخواهد شد چرا که اين توافق بايد به راي بيش از ۴۶۰ هزار عضو حزب سوسيال دموکرات گذاشته شود؛ روندي که چند هفته ادامه خواهد داشت.عدم رسيدن به توافق يا رد اين توافق از سوي اعضاي حزب سوسيال دموکرات نيز منجر به آن خواهد شد که دولتي در اقليت تحت رهبري مرکل تشکيل شود يا انتخابات پارلماني اين کشور بار ديگر تکرار شود.به گزارش رويترز، حزب محافظه کار «اتحاديه دموکرات مسيحي» به رهبري «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و حزب چپ ميانه اين کشور موسوم به «سوسيال دموکرات» تا روز سه شنبه مذاکرات خود براي حصول توافقي در زمينه اجراي اصلاحات در دو حوزه خدمات درماني و نيروي کار را ادامه خواهند داد.گفتني است که اجراي اصلاحات در اين دو حوزه مذکور، آخرين موانع بر سر راه تشکيل يک «دولت ائتلافي» در اين کشور اروپايي بشمار مي‌روند.منابع آگاه در دو حزب ياد شده اواخر روز دوشنبه اعلام کردند که مذاکره کنندگان از اين دوحزب سياسي آلمان بر ضرورتِ اختصاص زماني بيشتر جهت دستيابي به يک توافق تأکيد و اعلام کردند که اين گفتگوها- که در ابتدا انتظار مي‌رفت روز يکشنبه به پايان برسد- روز سه شنبه در دفتر مرکزي حزب محافظه کار دموکرات مسيحي در برلين ادامه خواهد يافت.گفتني است که احزاب اصلي آلمان براي دستيابي به توافقي در جهت تجديدِ ائتلاف پيشين اين کشور- که از سال ۲۰۱۳ اداره امور آلمان را در دست داشته- و پايان دادن به ماهها بلاتکليفي در عرصه سياسي اين کشور تلاش مي‌کنند.«گرد موئلر» عضو ارشد حزب اتحاديه سوسيال مسيحي بايرن که از متحدان حزب دموکرات مسيحي مرکل بشمار مي‌رود، ابراز اميدواري کرد که «اين بار تلاشها براي تشکيل يک دولت ائتلافي به ثمر نشيند».


رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه در اظهاراتي گفت دونالد ترامپ هم مثل باراک اوباما هيچ اقدامي‌براي عمل به وعده‌اش در وادار کردن نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق کرد براي خروج از منبج سوريه نمي‌کند.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، رجب طيب اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران ترکيه‌اي هنگام بازگشت از سفرش به واتيکان و ايتاليا اظهار داشت: اوباما ترکيه را درخصوص مساله شبه‌نظاميان کرد سوري در منطقه منبج فريب داد و ترامپ نيز از همان مسير پيروي مي‌کند.ترامپ به ما گفت: آنها نمي‌توانند آنجا بمانند و بايد از سمت فرات به طرف شرق بروند. او تاييد کرد که عرب‌ها حاکمان واقعي منبج هستند اما چيزي که او وعده‌اش را به ما داد محقق نشد.او خاطر نشان کرد: در ترکيه تعداد زيادي آواره اهل منبج حضور دارد که مي‌خواهند به خانه‌شان بازگردند و مطمئنا منبج حاکمان واقعي خود را پيدا خواهد کرد.اردوغان، اوباما را متهم کرد به اينکه درخصوص مساله شبه‌نظاميان کرد سوري در منبج "به ترکيه دروغ گفت".او ادامه داد: چيزي که ترامپ هم به ما گفت محقق نشد و اکنون شاهد بسيج نيرو در منبج هستيم.اين اظهارات اردوغان در حالي مطرح شده‌اند که هربرت مک‌مستر، مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا قرار است چند روز ديگر سفري رسمي‌به استانبول داشته باشد.در عين حال رکس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريکا نيز قرار است بعد از او سفري رسمي‌به آنکارا داشته باشد.اردوغان گفت که در سفر به ايتاليا به پاپ فرانسيس، رهبر مسيحيان کاتوليک جهان و رئيس‌جمهور و نخست وزير ايتاليا تصريح کرده که بايد بازيگران بين‌المللي به منظور کمک به بازگشت سه و نيم ميليون آواره سوري که در حال حاضر در ترکيه زندگي مي‌کنند با يکديگر همکاري کنند.وي افزود: من به آنها گفتم اگر از ما حمايت مالي کنند ما نهايت تلاشمان را براي بازگشت آنها به سرزمين‌هايشان انجام خواهيم داد.او تاکيد کرد که ترکيه مي‌تواند براي بازسازي سوريه در حوزه مسکن و زيرساخت تلاش کند.اردوغان اظهار داشت: متاسفانه قول‌هايي که به ما داده شد عملي نشدند.