شمار دکل‌هاي حفاري آمريکا به بالاترين حد رسيد
يک شرکت خدمات حفاري اعلام کرد که شرکت‌هاي نفتي ايالات متحده آمريکا شمار دکل‌هاي حفاري خود را به بالاترين ميزان در حدود سه سال اخير رساندند. به نقل از خبرگزاري رويترز، شرکت خدمات حفاري بيکر هيوز اعلام کرد: شرکت‌هاي نفتي آمريکا در هفته گذشته شمار دستگاه‌هاي حفاري خود را با ۲۶ مورد افزايش به ۷۹۱ دکل رساندند که بالاترين ميزان از ماه آوريل سال ۲۰۱۵ ميلادي تاکنون به شمار مي‌آيد. بيکر هيوز اعلام کرد رشد شمار دکل‌ها در هفته گذشته، بزرگ‌ترين رشد هفتگي در حدود يک سال اخير بوده است. شمار دکل‌هاي حفاري نفت در آمريکا به عنوان شاخصي براي پيش‌بيني رشد توليد نفت اين کشور در آينده در نظر گرفته مي‌شود.

95 سد کشور کمتر از 40 درصد آب دارند
از ميان 177 سد بزرگ در 6 حوضه آبريز اصلي کشور، 95 سد از جمله سدهاي دز، بانه، سفيدرود، لار، زاينده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخيره شده دارند. به‌گزارش پاون، بر اساس ارزيابي صورت گرفته از ابتداي سال آبي (ابتداي مهرماه) تا 18 بهمن‌ماه حجم ذخيره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبريز درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، فلات مرکزي،‌هامون و سرخس 20.27 ميليارد مترمکعب است.
هم اکنون 41 درصد مخازن سدهاي ياد شده پر است و ورودي به آن‌ها نيز 34 درصد، خروجي آن‌ها 11 درصد و حجم آب ذخيره شده در مخازن 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش يافته است.

۳۰ ميليارد براي گذر از خاموشي پايتخت‌نشينان
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق تهران،گفت: بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته ۳۰ ميليارد تومان پروژه‌ براي گذر از خاموشي تابستان در حال‌ اجرا داريم. علاوه بر اين پروژه‌هايي نيز براي مديريت مصرف در نظر گرفته‌ايم.
حسين صبوري، در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به وضعيت خاموشي در تابستان سال آينده، اظهار کرد: سال جاري پيک مصرف ۴۷۰۰ مگاوات بود که نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود پنج درصد رشد داشته است. مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق تهران ادامه‌ داد: هر ساله دو اقدام براي گذر از پيک مصرف صورت مي‌گيرد که يکي از آنها توسعه و اصلاح شبکه و ديگري کارهايي در راستاي مديريت مصرف است که شامل موضوعات فرهنگي و ترويجي مي‌شود.


عراق به دنبال جذب ۱۰۰ ميليارد دلار سرمايه خارجي است
عراق براي احياء بخش نفت، پتروشيمي‌و زيرساخت‌هاي حياتي خود به دنبال جذب سرمايه گذاري خارجي ۱۰۰ ميليارد دلاري است. به گزارش مهر به نقل از اويل پرايس، عراق به دنبال جذب دلار سرمايه گذاري خارجي ۱۰۰ ميليارد دلاري براي بازسازي بخش نفت، پتروشيمي‌و زيرساخت‌هاي حياتي خود بعداز شکست گروه‌هاي تکفيري تروريستي و ۳ سال حضور آنها در اين کشور است. از دسامبر سال گذشته ميلادي و با پايان جنگ در عراق، دولت اين کشور به دنبال جذب سرمايه گذاري خارجي در پروژه‌هاي مهم خود بمنظور کمک براي احياء اقتصاد خود است. در آستانه کنفرانس بازسازي عراق که قرار است هفته آينده در کويت برگزار شود، کميسيون سرمايه گذاري ملي عراق فهرستي از پروژه‌هاي استراتژيک مهم براي سرمايه گذاري را منتشر کرده که حاکي از وجود ۱۵۷ فرصت مختلف براي جذب سرمايه گذاري خارجي در عراق است. در مجموع ۱۸ فرصت سرمايه گذاري در حوزه مواد شيميايي، پتروشيمي، کود و پالايشگاه وجود دارد. در حال حاضر عراق دومين توليد کننده بزرگ نفت اوپک است و بيشتر به دنبال جذب سرمايه گذاري در بخش پايين دستي، برنامه‌ريزي احداث پالايشگاهاي جديد با ظرفيت‌هاي مختلف از جمله ساخت پالايشگاهي در بندر الفائو با ظرفيت ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. همچنين عراق به دنبال ساخت ۲ پالايشگاه ديگر با ظرفيت توليد روزانه ۱۵۰ هزار بشکه در استان‌هاي النبار و الناصريه است. «مدهر صالح» مشاور اقتصادي نخست وزير عراق گفت: جذب سرمايه گذاري در صنعت نفت و کشاورزي به دليل ظرفيت بالاي عراق در ذخاير نفت خام و زمين و آب فراوان بسيار ساده خواهد بود.

ارايه گزارش علت آتش‌سوزي نفتکش سانچي تا 2 ماه ديگر
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: پيش بيني مي‌کنيم حداکثر تا 2 ماه آينده شاهد ارايه گزارش نهايي جمع بندي علل و عوامل بروز سانحه نفتکش سانچي باشيم.
به نقل از ايرنا، نفتکش سانچي بيست و پنجم آذرماه بندر عسلويه را به مقصد کره جنوبي ترک کرد. اين تانکر شانزدهم دي ماه در حالي که حامل بيش از 130 هزار تن مواد سوختي و ميعانات گازي بود، نزديک سواحل چين بر اثر برخورد با کشتي باربري کريستال، آتش گرفت که 32 سرنشين آن جان باختند و فقط پيکر سه تن پيدا شد. در همين پيوند، کميته‌اي مشترک متشکل از کشورهاي ذينفع شامل چين، هنگ کنگ، پاناما، جمهوري اسلامي‌ايران و بنگلادش تشکيل شده است و حادثه را بررسي مي‌کند. به گزارش يکشنبه پايگاه اطلاع رساني سازمان بنادر و دريانوردي، معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: مراحل بررسي سانحه توسط کشورهاي ذينفع شامل چين، هنگ کنگ، پاناما ،ايران و بنگلادش در حال انجام است. «محمد راستاد» افزود: روي اطلاعات خامي‌که به دست کميته مشترک رسيده، تحليل‌هايي شده اما تصميم گيري و جمع بندي نهايي در اين زمينه مستلزم آناليز اطلاعات و جمع بندي شده است.


با کاهش شديد توليد نفت عضو اوپک در سال 2018 صورت مي‌گيرد؛
گروه انرژي : تحليلگران هشدار مي‌دهند افت توليد نفت ونزوئلا خطر جدي و واضحي براي بازار نفت است.
توليد نفت اين کشور عضو اوپک با روند وحشتناکي رو به کاهش است و در دسامبر به حدود ۱.۶ تا ۱.۷ ميليون بشکه در روز کاهش يافت. طبق پيش‌بيني بانک بارکليز، بر مبناي سالانه، توليد ونزوئلا از ۲.۱۸ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۱.۴۳ ميليون بشکه در روز در سال ميلادي جاري کاهش خواهد يافت که حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد بود.
اين افت شديد با توجه به رشد سريع تقاضا و ادامه محدوديت عرضه ۱.۸ ميليون بشکه در روز از سوي اوپک و متحدانش به بازار، به ميزان فزاينده‌اي در سراسر جهان ملموس خواهد شد. ذخاير جهاني به اندازه‌اي کاهش پيدا کرده‌اند که رويدادهاي ژئوپوليتيکي غيرمنتظره نسبت به سابق، تاثير بيشتري بر قيمت‌ها مي‌گذارند. هليما کرافت، مدير استراتژي تحقيقات کالاي جهاني در شرکت "آر بي سي کپيتال مارکتس" در يادداشتي نوشت: با توجه به محدود شدن سريع عرضه به بازار در سال ۲۰۱۸ هرگونه رويداد ژئوپوليتيکي مرتبط با عرضه، تاثير فراتر از آنچه در سال‌هاي اخير داشت، بر بازار خواهد گذاشت. خطر واضح و روشني که بايد مراقب آن باشيم، ونزوئلا است که با توجه به سقوط آزاد توليد، از مرحله بحران عبور کرده و به آستانه فروپاشي رسيده است. ديدگاه تحليلگران "آر بي سي کپيتال مارکتس" منعکس کننده نظر تحليلگران بارکليز است که پيش‌بيني کرده‌اند توليد نفت اين کشور ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد يافت.
اگرچه اين سناريو واقعا بد است اما توليد نفت اين کشور احتمالا به سوي کاهش بيشتر مي‌رود زيرا بحران اقتصادي، سياسي و انساني ونزوئلا وخامت بيشتري پيدا مي‌کند. دولت اين کشور زير بار بدهي سنگين است و مشاهده اينکه چگونه ديون خود را در سال جاري پرداخت خواهد کرد، دشوار است. صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني کرده که نرخ تورم سالانه ونزوئلا به ۱۳ هزار درصد خواهد رسيد و توليد ناخالص داخلي اين کشور امسال ۱۵ درصد کوچک مي‌شود.
در اين بين، دولت آمريکا سرگرم بررسي اقداماتي است که مخمصه ونزوئلا را تشديد خواهد کرد. رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا به کشورهاي آمريکاي لاتين سفر کرده و تلاش کرده حمايت آنها را براي تحريم‌هاي شديدتر عليه کاراکاس جلب کند. وي احتمال ممنوعيت واردات نفت ونزوئلا به آمريکا را مطرح کرده است. اين ايده هنوز نهايي نشده و ممکن است شکل‌هاي متعددي پيدا کند از جمله استفاده از تحريم‌هاي مالي براي هدف قرار دادن صادرات ونزوئلا، ممنوع کردن صادرات ونزوئلا به آمريکا يا قدغن کردن صادرات مواد رقيق کننده به ونزوئلا که با نفت سنگين مخلوط مي‌شود. همه اين تدابير تاثير جدي بر توانايي ونزوئلا براي توليد و صادرات نفت خواهد داشت.
تيلرسون تلاش مي‌کند با کانادا و مکزيک يک گروه کاري ايجاد کند تا زيان‌هاي ناشي از تحريم نفت ونزوئلا براي منطقه‌اي کارائيب را خنثي کند. مشخص نيست تيلرسون چطور انتظار دارد کشوري مانند مکزيک که توليد آن همچنان رو به کاهش است، کمبود عرضه در منطقه به دليل تحريم‌ها عليه ونزوئلا را جبران کند. چنين اقدامي‌احتمالا اقتصاد ونزوئلا را از بحران به مرز فروپاشي مي‌کشاند. با اين‌همه به نظر مي‌رسد وزير خارجه آمريکا قصد دارد تحريم و حتي بايکوت نفت ونزوئلا را پيشنهاد کند.در اين بين، دولت ونزوئلا اعلام کرده ۲۲ آوريل يک انتخابات رياست جمهوري برگزار خواهد کرد. عده معدودي انتظار دارند اين انتخابات آزاد و منصفانه باشد. بسياري از کشورها شامل کشور همسايه کلمبيا اعلام کرده‌اند که نتايج انتخابات را به رسميت نخواهند شناخت. در برابر اين پيش زمينه، پيش‌بيني‌ها از سوي تحليلگران بازار نفت درباره کاهش چند صد هزار بشکه‌اي توليد روزانه ونزوئلا خوش بينانه به نظر مي‌رسد. مشکلات متعددي وجود دارد که ممکن است موجب شود توليد اين کشور بسيار بيشتر از آنچه پيش‌بيني شده است در سال جاري کاهش پيدا کند. با کاهش سطح ذخاير جهاني و بازگشت آنها به متوسط روزانه، فضاي چنداني براي خطا وجود ندارد. آمريتا سان، تحليلگر نفت شرکت "انرژي اسپکتس" در اين باره به تلويزيون بلومبرگ گفت: اگر هرگونه اختلال ژئوپوليتيکي ايجاد شود، قيمت‌ها در معرض افزايش بيشتر قرار خواهند گرفت زيرا ديگر ذخاير اضافي وجود ندارد.


همزمان با بهره برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي و افزايش ظرفيت توليد گاز، رکورد ذخيره سازي گاز در مخازن زيرزميني و عرضه گاز به نيروگاه‌ها در سال 96 شکسته شد. با بهره برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي در طول پنج سال گذشته تاکنون ظرفيت توليد گاز ايران در اين حوزه مشترک با افزايشي حدود دو برابري به 570 ميليون مترمکعب در روز رسيده که اين ظرفيت توليد با بهره‌برداري از پنج فاز جديد تا سال آينده از مرز 700 ميليون مترمکعب در روز عبور مي‌کند. همزمان با افزايش ظرفيت توليد گاز طبيعي، جايگزيني گاز طبيعي به جاي فرآورده‌هاي نفتي در سبد تامين سوخت نيروگاه‌هاي برق کشور در دستور کار قرار گرفته به طوري که سهم گاز از حدود 40 درصد در سال 92 در طول ده ماهه نخست امسال به بيش از 90 درصد افزايش يافته است. از ابتداي سال جاري تاکنون بالغ بر 60 ميليارد مترمکعب گاز طبيعي به نيروگاه‌هاي برق کشور عرضه شده که پيش بيني مي‌شود حجم عرضه گاز به نيروگاه‌ها تا پايان اسفند ماه به رقم بي سابقه 67 ميليارد مترمکعب برسد. در شرايط فعلي کل نياز نيروگاه‌هاي برق کشور به سوخت معادل 75 ميليارد مترمکعب گاز در سال بوده که امسال با ثبت يک رکورد جديد بالغ بر 90 درصد سوخت نيروگاه‌ها از محل عرضه گاز طبيعي تامين مي‌شود که افزايش عرضه گاز به نيروگاه‌ها در کنار دستاوردهاي زيست محيطي منجر به ايجاد ظرفيت مازادي براي صادرات انواع فرآورده‌هاي نفتي به ويژه نفت کوره و گازوئيل شده است. هم اکنون ظرفيت توليد گاز ايران با احتساب فازهاي پارس جنوبي، ميادين حوزه زاگرس جنوبي و گازهاي همراهي که در واحدهاي NGL جمع آوري مي‌شود به حدود 800 ميليون مترمکعب در روز رسيده که بر اساس استانداردهاي تعريف شده در صنايع گاز جهان بايد معادل 10 درصد توليد و مصرف گاز در کشورها ظرفيت ذخيره سازي گاز ايجاد شود. در شرايط فعلي ايران با راه اندازي دو طرح ذخيره سازي گاز طبيعي در سراجه قم و شوريجه خراسان از پتانسيل ذخيره سازي نزديک به 4 ميليارد مترمکعب گاز برخوردار بوده و از ابتداي سال جاري تاکنون از محل افزايش ظرفيت توليد در پارس جنوبي رکورد جديدي هم براي ذخيره سازي گاز در مخازن زير زميني به ثبت رسيده است. در طول 10 ماهه نخست امسال بالغ بر 3 ميليارد و 800 ميليون مترمکعب گاز در اين دو مخزن شامل 1.3 ميليارد مترمکعب گاز در سراجه و 2.5 ميليارد مترمکعب گاز در شوريجه ذخيره سازي شده و در اوج مصرف زمستاني به طور متوسط روزانه 13 ميليون مترمکعب گاز از شوريجه و هشت ميليون مترمکعب گاز از سراجه برداشت و به شبکه سراسري تزريق شده است.