یادداشت
ولفگانگ مونچو
فايننشال تايمز

آنچه درسال 2016 در انگليس رخ داد اکنون در آلمان درحال اتفاق افتادن است. يک رفراندوم باعث لرزش در سيستم سياسي شده است. در آلمان اين امر يک رفراندوم نبود بلکه نظرسنجي ميان 464 هزار عضو حزب چپ ميانه سوسيال دموکرات است. اگر آنها دولت ائتلافي آنگلا مرکل را رد کنند دوره صدراعظمي‌وي متوقف خواهد شد. يا تا زمان برگزاري انتخابات تازه کوتاه مدت خواهد بود رفراندوم در حزب سوسيال دموکرات آلمان در 4 مارس برگزار خواهد شد بلکه نظرسنجي ميان 464 هزار عضو حزب چپ ميانه سوسيال دموکرات است. اگر آنها دولت ائتلافي آنگلا مرکل را رد کنند دوره صدراعظمي‌وي متوقف خواهد شد. يا تا زمان برگزاري انتخابات تازه کوتاه مدت خواهد بود. رفراندوم در حزب سوسيال دموکرات آلمان در 4 مارس برگزار خواهد شد که مي‌تواند روزي بزرگ براي اروپا باشد اين رويداد همزمان با برگزاري انتخابات ايتاليا در ماه مارس خواهد بود.هفته گذشته حزب سوسيال دموکرات و دموکرات مسيحي ادامه ائتلاف بزرگ را تاييد کردند اما استراتژيست‌هاي حزب سوسيال دموکرات در برلين از دست کم گرفتن احتمال شورش درميان اعضاي عادي حزب صحبت مي‌کنند که از ائتلاف‌هاي بزرگ خسته شدند. آنها معتقدند اين ائتلاف چپ ميانه را ضعيف مي‌کنند و در طولاني مدت باعث تقويت احزاب کوچک افراطي چون آلترناتيو براي آلمان مي‌شود.حزب سوسيال دموکرات با وجود ضعف در جذب آراي انتخاباتي توانست در ائتلاف تازه پست‌هاي بزرگي چون وزارت داريي را به دست آورد.اما اين پيروزي نتوانست باعث راضي شدن اعضاي عادي حزب شودو آنها نسبت به ائتلاف بزرگ ترديد دارند.پرسش اصلي اين است که آيا آقاي شولتس مي‌تواند اکثريت حزب را به سوي ائتلاف ببرد و در رفراندوم راي اعضاي عادي را به نفع ائتلاف جلب کند.
ترجمه: فاطمه مهتدي


آملي‌لاريجاني مقابله با فساد را نيازمند عمل دانست؛
رئيس قوه قضاييه با اشاره به راهپيمايي 22 بهمن گفت: دشمن شناسي در شرايطي که مردم مشکلات معيشتي دارند و دشمن هم با سوء استفاده از اين شرايط اقدام به سمپاشي عليه نظام مي‌کند، کار دشواري است اما مي‌بينيم که ملت در اقصي نقاط اين سرزمين از شهرهاي بزرگ گرفته تا روستاهاي کوچک با وجود همه مشکلات به اين تشخيص در شناسايي دوست از دشمن رسيده‌اند و با حضور خود در صحنه، اتحاد ملي را به رخ جهانيان مي‌کشند.  آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به تلاش براي ايجاد جو بي اعتمادي در کشور از سوي دشمنان تصريح کرد: ما نبايد در اين زمينه به دشمن کمک کنيم. دشمن سالهاست در پي اين است که بگويد فساد گسترده در کشور وجود دارد. ما براي مقابله با چنين توطئه اي، به دور از هرگونه افراط و تفريط بايد برخورد جزمي‌موثر با فساد داشته باشيم و بدانيم که برخورد با فساد نيازمند عمل است.  رئيس قوه قضاييه ادامه داد: از سوي ديگر بايد خدمات انقلاب به مردم تبيين شود. در طول سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌، دولتهايي با گرايش‌هاي گوناگون و اشتباهات مختلف سکّان اجرايي کشور را در دست داشته‌اند که با وجود انتقاداتي که به سياست‌ها يا عملکرد هرکدام از آنها وجود داشته است اما خدمات عظيمي‌هم داشته اند. آملي لاريجاني با اشاره به اقدامات عمراني گسترده در چهار دهه اخير و خدمات رساني به نقاط مختلف کشور گفت: البته از سرمايه‌هاي خود مردم بوده و منتي بر مردم نيست اما بايد نيمه پر ليوان هم ديده شود و انصاف و عقل اقتضا مي‌کند که حقايق را آنگونه که هست ببينيم. رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه برخي تبعيض‌ها همچنان در خدمات رساني به مردم کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما وجود فساد يا مشکلات معيشتي را انکار نمي‌کنيم اما قياس منصفانه با بسياري از کشورها نشان مي‌دهد که وضع کشور ما آنچنان نيست که دشمنان وانمود مي‌کنند گرچه بايد "وجود مشکلات" همواره در مقابل چشمان مسئولان باشد و به آنان گوشزد شود.  آملي لاريجاني با بيان اينکه نبايد واقعيات را بپوشانيم، بر لزوم قضاوت‌هاي منصفانه تأکيد کرد و گفت: نه ادعاي وضع ايده‌آل و نه ادعاي نفي خدمات هيچکدام صحيح نيست. اين شيوه قضاوت منصفانه نيست. مشکلات و خدمات بايد در کنار يکديگر ديده شوند و از سوي ديگر ضمن مبارزه منطقي با فساد بايد در مقابل تلاش براي ايجاد جو بي اعتمادي از سوي دشمن ايستادگي کرد. مبارزه با فساد نيز وظيفه همه قوا و دستگاههاست و نبايد اجازه داد که فساد شکل بگيرد. رسيدگي به پرونده‌هاي مفاسد وظيفه ذاتي دستگاه قضايي است اما مي‌بينيم که گاه وقتي قوه قضاييه به اين قبيل پرونده‌ها ورود مي‌کند انگ سياسي کاري مي‌خورد در حالي که وظيفه ما رسيدگي و صدور حکم است. رئيس قوه قضاييه در بخش پاياني سخنان خود اشاره کوتاهي هم به تحرکات جديد دولت آمريکا و بويژه شخص ترامپ عليه ايران کرد و افزود: آمريکا باز هم با بهانه تراشي و ادعاهاي مضحک مبني بر ارسال موشک توسط ايران به يمن سعي دارد اقدامات ايذائي انجام دهد. اين در حالي است که يمن در محاصره است و حتي اجازه ورود دارو به آن نمي‌دهند پس چگونه جمهوري اسلامي‌مي‌تواند به اين کشور موشک ارسال کند؟ 


وزير دادگستري:
وزير دادگستري گفت: برخي مناديان حقوق بشر، ابتدايي‌ترين حقوق انساني به ويژه کودکان را در عرصه‌هاي جنگ و جنايت‌هاي تروريستي ناديده مي‌گيرند. به گزارش ايلنا، سيدعليرضا آوايي در همايش دستاوردهاي جمهوري اسلامي‌ايران در حوزه حقوق بشر در جمع سفراي کشورهاي خارجي گفت: در جمهوري اسلامي‌ايران، کودکان زير ۱۸ سال ۳۰ درصد از جمعيت کل کشور را تشکيل مي‌دهند و اين آمار اهميت پرداختن به حقوق کودکان را نشان مي‌دهد. خوشبختانه جمهوري اسلامي‌در همان سال‌هاي اوليه تصويب پيمان نامه حقوق کودک، به اين معاهده بين المللي ملحق و اقدامات متعددي جهت اجرا آن به کار بست، گرچه الحاق جمهوري اسلامي‌همراه با رعايت حق شرط همراه بود ليکن به علت همخواني عمده مواد پيمان نامه با قوانين و مقررات تعارض‌هاي معدودي پيش آمده و سمت وسوي تصويب قوانين داخلي هم در سال‌هاي اخير تطبيق بيشتر با کنوانسيون بوده است. وي افزود: تصويب نهاد مرجع ملي کنوانسيون حقوق کودک در اواخر سال ۱۳۸۸ توسط دولت جمهوري اسلامي‌ايران تحول و قدم بزرگي براي تمرکز نهادهاي مرتبط با کودکان با اجراي پيمان نامه و در حقيقت ارتقاء حقوق کودک در کشور بود. گرچه متأسفانه آلام و دردهاي مربوط به کودکان در دنياي امروز به شکل غير قابل قبولي گسترش يافته است و برخي مناديان حقوق بشر ابتدايي‌ترين حقوق انساني به ويژه کودکان را در عرصه‌هاي جنگ و جنايت‌هاي تروريستي ناديده مي‌گيرند، امروز يمن، سوريه، ميانمار، غزه تابلوي زشتي از نقض فاحش حقوق کودک را به جهانيان نشان مي‌دهد و متأسفانه اقدام خاصي هم براي التيام اين دردها صورت نمي‌گيرد. وزير دادگستري گفت: کودکان علي‌رغم تلاش‌هاي انجام شده در سطح جامعه مدني و فعاليت دولت‌ها هنوز دچار مشکلات جدي از قبيل سوء تغذيه، اعتياد، بدسرپرستي، کار سخت و طاقت فرسا، کودک خياباني و ... مي‌باشند و آمارهاي جهاني نشان دهنده نقض مکرر حقوق کودکان در اغلب کشورهاي جهان مي‌باشد. در جمهوري اسلامي‌ايران نيز همانند ساير کشورها، علي رغم تلاش‌هاي متعدد در حوزه‌هاي تقنيني، قضايي و اجرايي در سال‌هاي اخير و حضور تأثيرگذار سازمان‌هاي غيردولتي و نيز ايجاد نهاد مرجع ملي متأسفانه هنوز چالش‌هاي جدي در حوزه کودک دارد که البته سمت و سوي سياست گذاري‌ها و نگاه نظام جمهوري سلامي‌بر کاهش اين آلام بوده و اقدامات ارزنده‌اي در سطح کشورها انجام شده است. امروز شاخص‌هاي آموزشي، بهداشتي، درماني رشد چشمگيري داشته برخي از حقوق کودکان نظير حق سلامت، حق آموزش ارتقاء محسوس داشته است، البته در برخي موارد مهم هم شاخص‌ها رضايت بخش نيست ولي جهت گيري‌ها به سمت تحقق اهداف است.
آوايي گفت: و البته انجام فعاليت‌هاي مثبت به هيچ وجه ما را از توجه به کمبودها، چالش‌ها و مصائب کودکان سرزمين مان غافل ننموده است. بحث هويت، و کودکان بدون شناسنامه ، ازدواج‌هاي اجباري و زود هنگام کودکان کار و خيابان، کودکان بدسرپرست، کودکان معارض با قانون، کودکان مهاجر و ... هميشه در اولويت‌هاي برنامه‌ريزي و حمايتي وجود داشته است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درمورد رويکرد ايران درصورت هرگونه نقض طرف مقابل نسبت به تعهدات خود در برجام با توجه به اظهارات اخيررييس جمهوري فرانسه گفت: برجام به هيچ وجه قابل بازبيني نيست و جمهوري اسلامي‌ايران زير بار هيچ شرط ديگري به عنوان عوامل فشار غربي‌ها مانند موضوع دفاعي و مسايل مربوط به حضور منطقه‌اي ايران نمي‌رود. علي اکبر ولايتي در جمع خبرنگاران گفت: مسلم اين است که ايران به همراه طرف‌هاي ديگر برجام را امضا کرده و به آن پايبن است. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جمهوري اسلامي‌ايران برجام را امضا کرده و با وجود برخي مشکلاتي که داشته آن را پذيرفته و تا آنجا که مربوط به اين کشور مي‌شود ما به تعهدات خود عمل کرده ايم. ولايتي تاکيد کرد: برجام به هيچ وجه قابل بازبيني و بازنگري نيست و جمهوري اسلامي‌ايران زير بار هيچ شرط ديگري به عنوان عوامل فشار غربي‌ها مانند موضوع دفاعي و مسايل مربوط به حضور منطقه‌اي ايران نمي‌رود. وي خاطرنشان کرد: برجام عينا همان است که به صورت مکتوب به امضاي ايران و طرف‌هاي ديگر برجام رسيده و نه يک کلمه بيش و نه يک کلمه کم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين که گفته مي‌شود مقامات آلماني و فرانسوي به درخواست رژيم صهيونيستي به رييس جمهوري اسلامي‌ايران و مشاوران وي در مورد ثبات حضور در سوريه هشدار داده اند، گفت: منطقه، منطقه ما است و ما کشور مهم غرب آسيا هستيم و در منطقه خودمان حق داريم که به نداي ملت‌هاي ديگر که دوست ما هستند و در منطقه و عضو محور مقاومت هستند يا با ما دوستي دارند، پاسخ دهيم و در صورت دعوت براي مشورت يا هر کمک ديگري که محور مقاومت را تقويت مي‌کند پاسخ مثبت مي‌دهيم.
لاريجاني در نطق پیش از دستور؛
رييس مجلس با تاکيد بر اينکه احزاب و رسانه‌ها دستاورد حضور مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن را دستاوريز کشمکش‌هاي سياسي قرار ندهند، گفت: بايد از بگومگوهاي ماليخوليايي و آزاردهنده دور شويم و از اين واقعه ارزشمند استفاده عملياتي کنيم.
به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در نطق پيش از دستور مجلس با بيان اينکه لازم است از ملت بزرگ ايران که روز گذشته با حضور خويش حرکتي عظيم، پرصلابت و استثنايي را رقم زدند، سپاسگزاري کنيم گفت: ملت بزرگوار، متمدن و ريشه‌دار ما به يکباره دشمنان را غافلگير کرد و اصالت انقلاب خود را به رخ آنها کشيد. لذا اين سرمايه بزرگي براي صيانت از امنيت و شتاب در آباداني کشور است و صيانت از اين سرمايه بزرگ ضروري است.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: از همه صاحب‌نظران سياسي، احزاب و رسانه‌ها خواهش مي‌کنيم اين دستاورد ملي را دستاويز کشمکش‌هاي سياسي قرار ندهند چرا که اين حرکت نشان از وحدت بود لذا اين سرمايه را با امکانات خود صرف وفاق کنيد که براي توسعه کشور در جهت حل مشکلات امروز ضروري است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه حضور مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن دستوراتي را به مسوولان کشور صادر کرده است گفت: از آنجا که دشمنان ملت استراتژي ياس را دنبال مي‌کنند بايد از همت عالي در جهت وفاق بهره گرفت. بگو و مگوهاي ماليخوليايي روان عمومي‌جامعه را آزرده مي‌کند لذا بايد از اين واقعه ارزشمند استفاده عملياتي کرد.
وي با بيان اينکه مسئولان بايد وقت خود را صرف حل مشکلات اقتصادي کشور کنند گفت: مسئولان بايد از امور فرعي گذشته و از فرصت‌ها براي خدمت صادقانه بهره بگيرند و استراتژي درست در اين شرايط گذشت از امور جانبي و نگاه مساله‌محور به مسائل است که بايد همه قوا در اين جهت فعالانه مشارکت کنند و قطعا واگذاري امور به آينده باعث غفلت از پيام حرکت مردم مي‌شود.
لاريجاني بيان داشت: مسئولان بايد برنامه زمان‌بندي شده براي حل مسائل را داشته باشند و کميسون‌ها در هنگام بررسي بودجه نيز بايد به حل مشکلات اصلي با نگاه عميق‌تر توجه کنند.
رئيس مجلس خطاب به آمريکايي‌ها بيان داشت: آنها بايد حضور فراگير ملت ايران را درک کرده چراکه ملت پاسخ روشني به رفتار سبک آنها داده است و آمريکايي‌ها بي آبروتر از آن هستند که بخواهند براي ملت ايران غمگساري شيادانه کنند و ما اگر اختلافي داريم در خانواده بزرگ و پرظرفيت ايران آن را حل خواهيم کرد.


رئيس هيئت مديره اتحاديه مرغ تخم گذار تشریح کرد؛
مدتي است که بازار به حرف هيچ کس گوش نمي‌دهد و هر کس هر کاري که دلش مي‌خواهد انجام مي‌دهد. دلار يکه تاز شده و همچون لکوموتيو يک قطار سريع السير، همه چيز را به دنبال خودش مي‌کشد و دراين بين حقوق بگيران بزرگترين بازنده اين بازي هستند. شرايط به نوعي شده که ياد روزگار احمدي نژاد افتاده ايم. روزهايي که اگر مي‌خوابيديم بايد با ترس گراني از خواب بيدار مي‌شديم. بدتر آنکه بلاياي طبيعي هم به ياري گران فروشي مي‌آيد. يکي از اين موارد قيمت مرغ و تخم مرغ است. 
در اين رابطه رييس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: بالا رفتن قيمت تخم مرغ در خرده فروشي‌ها به توليد کنندگان مربوط نيست. توليد کنندگان طبق توافق با ستاد تنظيم بازار تخم مرغ را با قيمت کيلويي ۵ هزار و ۳۰۰ تومان در اختيار تشکل‌ها قرار مي‌دهند تا در ميادين توزيع شود.ناصر نبي پور در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص افزايش مجدد قيمت تخم مرغ با وجود واردات اين محصول به کشور اظهار کرد: بالا رفتن قيمت تخم مرغ در خرده فروشي‌ها به توليدکنندگان مربوط نيست. توليدکنندگان طبق توافق با ستاد تنظيم بازار بايد تخم مرغ را با قيمت کيلويي 5 هزار و 300 تومان در اختيار تشکل قرار دهند تا در ميادين توزيع شود.
تهران و البرز ديگر تخم‌مرغ توليدي ندارند
وي افزود: درصدي که توسط ستاد تنظيم بازار براي توليدکنندگان تعيين شده تغييري نداشته و تمام استان‌ها موظف به رعايت آن هستند که تاکنون تخلفي هم گزارش نشده است. بيشتر استان‌ها مانند تهران و البرز ديگر توليدي ندارند. استان‌هاي باقي‌مانده به کمک تشکل‌ها آمده‌اند و تخم مرغ کشور را تامين مي‌کنند.نبي‌پور در رابطه با افزايش قيمت تخم مرغ در خرده فروشي‌ها خاطرنشان کرد: هميشه خرده فروشي‌ها قيمت را بالاتر مي‌برند. زماني هم که از ما کارتني 5 هزار تومان مي‌خريدند با قيمت کارتني 10 هزار تومان به بازار عرضه مي‌کردند.وي با اشاره به مشکلات روزانه توليد تخم مرغ اذعان داشت: هر روز توليد تخم مرغ در داخل در حال کاهش است که دليل آن گسترش بيماري آنفولانزا است. با اين وجود بالا رفتن قيمت در خرده فروشي هم نبايد منع شود.نبي‌پور گفت: زماني که از ما تخم مرغ‌مان را کارتوني 2 هزار تومان مي‌خريدند و به مسئولين التماس کرديم که آن را ذخيره کنند هيچ کس توجهي نکرد اما حالا اين بيماري مسئولين را به تکاپو انداخته است.
نابودي25 ميليون مرغ براي سلامتي 
رئيس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: بالغ بر 25 ميليون مرغ براي حفظ سلامتي مردم معدوم شده و 40 درصد مرغ‌ها از بين رفته‌اند. واقعيت اين است که توليدکننده و سرمايه‌اش از بين رفته‌اند و اين موضوع را بايد مصرف کنندگان بدانند که تا بازگشت به شرايط عادي دو تا سه سال زمان مي‌برد.
بحران ارزي عليه قيمتها 
نبي پور در رابطه با فاسد بودن تخم مرغ‌هاي وارداتي تصريح کرد: تاريخ مصرف تخم مرغ‌هاي وارداتي که بر روي آنها هم مشخص بود يک ماه زده شده بود که موعد آن رسيده است اما با ارز حدود 5 هزار توماني هيچ تخم مرغي نمي‌توان وارد کرد و هرچه وارد شود بسيار گرانتر از تخم مرغ داخلي تمام خواهد شد.رئيس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: اگر امروز تخم مرغ داخلي به کيلويي 6هزار و 500 رسيده اگر از خارج وارد کنند بالاتر از 7 هزارتومان تمام خواهد شد.وي افزود: دولت بايد از توليد داخلي حمايت کند و به خاطر قيمت آن هم در چنين شرايطي با مرغداران برخورد نکند. مرغداراني که امروز توليد مي‌کنند نمي‌دانند فردا هم مرغداري و مرغان را دارند يا خير. ما به عنوان تشکل آمادگي داريم قرار داد دائمي‌با وزارت جهاد و تنظيم بازار امضا کنيم حتي اگر قيمتشان 5 هزار تومان باشد.
توقف توليد در استانهاي اصلي
رئيس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران در ادامه تشريح کرد: توليد در استان‌ها پراکنده است و در استان‌هاي اصلي توليد متوقف شده است، در حال حاضر اصفهان هم درگير شده که اگر ادامه پيدا کند به جرات مي‌توان گفت 70 درصد از مرغ‌ها از بين رفته‌اند. کل توليد خراسان 12 درصد است و تاثير بالايي بر توليد ندارد اما استان‌هاي تاثيرگذار ديگر توليد ندارند. کرج، قزوين، قم، آذربايجان با 80 درصد معدوم سازي و تهران از توليدکنندگان اصلي بودند که در حال حاضر توليد ندارند و تلفات همچنان ادامه دارد.
معدوم کردن به صرفه نيست
نبي پور گفت: ما نشنيده‌ايم که دولت بخواهد با رساندن جوجه يکروزه به مرغداري‌ها کمک کند اما با شرايطي که حاکم است من هم به عنوان يک مرغدار حتي اگر مجاني هم جوجه‌ريزي کنند اقدام نخواهيم کرد. هزينه توليد با اين وجود که در بهار جوجه‌ريزي کرده و در آبان معدوم کنيم براي توليد به صرفه نيست.


مديرکل مقررات بانک مرکزي مطرح کرد؛
مديرکل مقررات بانک مرکزي گفت: براساس برآوردها ۴.۷ تريليون دلار منابع، در معرض ريسک در حوزۀ فين‌تک وجود دارد که به‌ وسيلۀ فناوري‌هاي نظارتي مي‌توان کمک کرد تا اين منابع در معرض خطر قرار نگيرند.
عبدالمهدي ارجمندنژاد در گفتگو با ايبِنا، با اشاره به کاربردهاي رگ‌تک‌ در مباحث بازرسي، نظارت و تطبيق در نظام بانکي، اظهار داشت: اصراري نداريم که اين حوزه توسط بخش حاکميتي شکل بگيرد؛ ولي سابقه و تجربۀ تاريخي ما نشان داده است که بسياري از مباحث از بخش حاکميتي جريان و تسري پيدا مي‌کند و به بخش خصوصي وارد مي‌شود. همچنين ممکن است بخش خصوصي انگيزۀ لازم را براي پيگيري مسائل حاکميتي نداشته باشد. 
وي افزود: رگ تک، کاربردي نظارتي دارد که در وهلۀ اول، دغدغۀ بخش‌هاي حاکميتي است و پيش از بخش خصوصي، اين حاکميت است که مي‌خواهد نظارت کلي بر روي شبکه بانکي و بازار پول و ارز داشته باشد، بنابراين طبيعي است که در وهلۀ نخست، بخش‌هاي دولتي وارد اين حوزه شوند تا مطمئن باشند سياست‌هاي مصوب حاکميت در چارچوبي صحيح جلو مي‌رود. در واقع، اولين متقاضي اين حوزه خود حاکميت و دستگاه‌هاي نظارتي هستند و طبيعي است که اين حوزه را با انگيزه و پيگيري بيشتري به جلو ببرند؛ هرچند فوايد رگ تک به‌گونه‌اي است که بخش خصوصي نيز مي‌تواند واجد انگيزه‌هاي لازم براي بهره‌گيري از توانمندي‌هاي اين حوزه باشد. ارجمند نژاد با بيان اينکه، خوشبختانه رگ‌تک اين پتانسيل را دارد که از روش‌هاي مختلف اين اطلاع‌رساني را براي افراد انجام دهد که آن‌ها در عمليات روزمره دچار خطا نشوند يا اگر جايي حدود مقرراتي و نظارتي را نقض کردند، سيستم به آن‌ها اخطار دهد و پيشگيري و مصون‌سازي ايجاد کند، تصريح کرد: اگر جايي تخلفي شکل گرفت، سيستم‌هايي که تحت عنوان رگ تک شکل گرفته‌اند، مي‌توانند به مراجع نظارتي هشدار دهند که خطايي شکل گرفته است. قطعا اگر سيستم‌ها شفاف و قوي باشند، نمي‌توان چيزي را در آن‌ها مخفي کرد و زمينۀ بسياري از تخلفات، انحرافات و جرايم، برچيده خواهد شد. ارجمند نژاد ادامه داد: رگ‌تک اين امکان را فراهم مي‌کند که اشخاص حقيقي و حقوقي که در بازار پول و سرمايه فعاليت دارند، گرفتار ريسک شهرت نشوند. همان‌طور که مي‌دانيد اعتماد و اعتباري که مردم به نهادهاي پولي و مالي دارند، مهم‌ترين سرمايه براي اين سازمان‌ها و نهادهاست و اين اعتماد از سرمايه و پول براي آن‌ها مهم‌تر است. وي خاطرنشان کرد: براساس برآوردها ۴.۷ تريليون دلار منابع، در معرض خطر و ريسک در حوزۀ فين‌تک وجود دارد که به‌وسيلۀ فناوري‌هاي نظارتي مي‌توان کمک کرد تا اين منابع در معرض خطر و ريسک فراوان قرار نگيرند و پوشش مناسبي را براي آن‌ها فراهم ساخت.


با ارایه دو فوریتی از سوی نمایندگان صورت می‌گیرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: يک هفته پس از آنکه يکي از نمايندگان مجلس از طرح دو فوريتي براي اصلاح و کاهش عوارض واردات خودرو خبر داد، حالا جزئيات بيشتري از طرح نمايندگان مجلس در رسانه‌ها منعکس شده
 است. 
طرح دو فوريتي براي کاهش عوارض واردات پس از آن مطرح شد که دولت تعرفه‌هاي جديد براي واردات خودرو را ابلاغ کرد. افزايش تعرفه پيش‌بيني شده براي واردات خودروهاي هيبريدي يکي از مهمترين دلايلي بود که برخي نمايندگان از آن به انتقاد پرداختند و پس از آن اعضاي کميسيون اصل 90 مجلس طرحي را با عنوان تعيين ضوابط حقوق ورودي خودروهاي وارداتي و ساماندهي بازار خودرو تهيه کردند. براساس آنچه که در جزئيات اين طرح دو فوريتي منتشر شده، نمايندگان معتقدند که تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي بايد کاهش پيدا کرده و يا حذف شود. آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اين طرح تاکنون امضاي 217 نماينده مجلس را دارد و قرار است به ساماندهي وضعيت واردات خودرو و جلوگيري از سوءاستفاده و مقابله با رانت‌هاي اين بخش کمک کند.
در همين ارتباط بهرام پارسايي، رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل 90 مجلس در گفتگو با خانه ملت، با بيان اينکه در واردات خودرو و همچنين توليد خودروهاي داخلي انحصار به وجود آمده، گفت: در حال حاضر تاوان اين انحصار را مردم پرداخت مي‌‌کنند، يعني فضاي رقابتي به بهانه حمايت از توليد داخل و يا ساير بهانه‌ها گرفته شده است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه براساس تهيه طرح دو فوريتي پيشنهاد شده که تکليف وضعيت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد: دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بين ۱۵ تا ۶۱ درصد افزايش داده و هيچ دليل منطقي پشت اين افزايش تعرفه وجود نداشت که در نهايت قرار است مردم هزينه آن را پرداخت کنند، لذا براساس اين افزايش تعرفه و پرونده‌اي که در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد به اين نتيجه رسيديم که طرحي ارائه شود تا قانون در اين باره وضع شود. وي با تاکيد بر اينکه دو چالش ملي کشور مربوط به بحث خودرو است، يادآور شد: عامل ۸۰ درصد آلايندگي هواي کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنين دليل بخشي از تصادفات جاده‌اي ناشي از ناامن بودن خودروها است. اين نماينده مجلس افزود: اين طرح دو فوريتي در معاونت قوانين مجلس در حال سپري کردن مراحل قانوني خود است تا به هيئت رئيسه ارجاع شود. وي در تشريح مفاد اين طرح دو فوريتي ادامه داد: يکي از مفاد اين طرح اين است که سقف تعرفه خودروهاي وارداتي ۵۵ درصد باشد و بسته به قيمت و حجم موتور و مابقي مولفه‌هايي که بايد در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم‌اکنون دولت ۷۵ درصد را پيشنهاد داده است. پارسايي با اشاره به يکي از مواد ديگر اين طرح افزود: پيشنهاد ديگر اين بود که ساليانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتي خودرو کاهش يابد که تا پايان سند چشم‌انداز اين تعرفه به ۲۰ درصد کاهش يابد که البته باز اين تعرفه ۲۰ درصدي از تمامي‌کشورها بيشتر است، اما اين کاهش تعرفه سبب مي‌شود که خودروسازان داخلي به خودشان بيايند و اگر احساس فضاي رقابتي کنند، کيفيت افزايش، قيمت کاهش و يا اينکه خدمات بيشتر مي‌‌شود. اين عضو کميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتي که دلشان مي‌‌خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که مي‌‌خواهند خودرو را با تاخير تحويل مي‌‌دهند، ادامه داد: صدها شکايت از نحوه خدمات ارائه شده در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد که اين شکايت‌ها به دليل اينکه اين است که فضاي رقابتي وجود ندارد و شرايط انحصاري است. پارسايي ادامه داد: تعرفه خودروهاي هيبريدي بايد صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر اين است که دولت بايد واردات خودروهاي هيبريدي را تشويق کند اما اگر تشويق نمي‌کند، نبايد عوارضي بر واردات آن وضع کند. وي با بيان اينکه ماده ديگر اين است که دولت بايد زيرساخت‌ها را فراهم کند تا تکنولوژي و فناوري به روز دنيا بتواند در کشور سرمايه‌گذاري کند، افزود: اين سرمايه‌گذاري مي‌‌تواند با مشارکت سرمايه‌گذاران و توليدکنندگان داخلي انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک مي‌‌کنند و اگر بتوانيم خودروهاي با کيفيت و با تکنولوژي روز دنيا توليد کنيم مي‌‌توانيم اين توليدات را به کشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس صادر کنيم و به ارزآوري و اشتغالزايي کشور کمک کنيم.
پارسايي با بيان اينکه ٢١٧ نماينده مجلس اين طرح دو فوريتي براي کاهش تعرفه خودروهاي وارداتي را امضا کرده‌اند، افزود: نماينده‌ها از اين وضعيت بي‌نظمي‌و بي‌سروسامان بازار خودرو چه خودروهاي داخلي و چه خودروهاي وارداتي نگران هستند و خواهان ساماندهي بازار خودروي کشور هستند. رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل ۹۰ مجلس تصريح کرد: اميدوارم که با راي بالاي نمايندگان اين طرح دو فوريتي تصويب شود و مردم نيز از نمايندگان خود بخواهند که اين طرح با راي بالا در صحن علني مجلس تصويب شود.


سرمقاله
امير افسردير
Aafsardeyr@gmail.com

هرچند ممکن است بـرخي صنعــتگران ايراني صرفا به بازار داخلي بسنده کرده و حضور در عرصه بين‌المللي را چندان جدي نگرفته باشند، ولي واقعيت اين است که ما براي توسعه روزافزون کشور، مقابله با معضل بيکاري، افزايش رفاه اجتماعي، فاصله گرفتن از فقر و دستيابي به ده‌ها هدف ديگر، گريزي نداريم مگر اينکه با تقويت توانمندي‌هاي شرکت‌هاي داخلي، تجارت خارجي کشورمان را رونق بدهيم. ما بايد به سمت حضور حداکثري در بازارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي پيش برويم که ما براي توسعه روزافزون کشور، مقابله با معضل بيکاري، افزايش رفاه اجتماعي، فاصله گرفتن از فقر و دستيابي به ده‌ها هدف ديگر، گريزي نداريم مگر اينکه با تقويت توانمندي‌هاي شرکت‌هاي داخلي، تجارت خارجي کشورمان را رونق بدهيم. ما بايد به سمت حضور حداکثري در بازارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي پيش برويم و هر قدر اين حضور پر رنگ‌تر و هوشمندانه‌تر باشد، اميد به ايجاد ارزش افزوده و افزايش سرانه ملي بيشتر مي‌شود. اما از آنجا که هر هدف گذاري در جهان امروز، نيازمند يک نقشه راه و برنامه اجرايي است، ضرورت تدوين يک » نقشه راه تجارت خارجي» که فعالان اقتصادي بتوانند برآن تکيه و مسير حرکت خود را مبني بر آن تنظيم کنند، ضروري است. يکي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي اوليه براي چنين دورخيزي، پايدارسازي مولفه‌هاي اقتصاد براي بنگاه‌هاي اقتصادي است. اقتصاد بايد براي بازيگران بازار، قابل پيش‌بيني و قابل تحليل باشد. در فضاي آينده نگري و قابل پيش‌بيني بودن است که يک بنگاه اقتصادي دنبال گسترش سرمايه‌گذاري‌هاي خود و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي است. آرامش و ثبات، بستر اصلي سرمايه‌گذاري‌هاست و در سوي مقابل بدعت‌ها، تصميمات عجولانه و هيجاني، غافلگير کردن تجار و برهم‌زدن نظم بازار مي‌تواند باعث سردرگمي‌تجار و فعالان اقتصادي شده و اقتصاد را از ريل خود خارج کند.  علاوه بر اين، واقعيتي که در سطح بنگاه‌هاي اقتصادي قابل ملاحظه است آن است که امروز اکثر بنگاه‌هاي بخش خصوصي دچار مشکل تامين نقدينگي هستند و اين موضوع سبب شده در زماني که به نقدينگي براي خريد خارجي نياز دارند، نتوانند از فرصت‌هاي تجارت خارجي به شايستگي بهره‌برداري کنند. اين درحالي است که فرصت‌ها در تجارت خارجي، به صورت زودگذر و مقطعي پيش روي تجار قرار مي‌گيرند و اگر بخش خصوصي نتواند از اين فرصت‌ها بهره‌برداري کند، مجبور است کالاي مورد نياز مردم را با هزينه تمام شده بالاتر خريداري کند.  سومين مولفه‌اي که بايد مورد توجه قرار گيرد، بحث محدودسازي قاچاق است. بي شک ريشه اصلي قاچاق را بايد در موانع پيش روي کسب و کارهاي قانوني جست‌و‌جو کرد. وقتي هزينه‌هاي تجارت رسمي‌و ريسک سرمايه‌گذاري در آن افزايش پيدا کند و در سوي مقابل درآمدهاي ناشي از تجارت غيررسمي‌با ضريب مضاعف دچار جهش شود، چه باور داشته باشيم و چه نه، انگيزه‌ها براي فعاليت قانوني، رو به افول مي‌گذارد و اين دور باطل به مرور موجب هدايت سرمايه‌ها و انرژي‌ها به سمت بازارهاي غيررسمي‌و زيرپله‌اي مي‌شود. به دنبال آن، توليدات کشور از مسير صحيح خارج شده و برنامه‌هاي اقتصادي با اختلال و دشواري همراه مي‌شود. علاوه بر آن، نقطه بحراني آنجاست که نيروي انساني نيز به درآمدهاي غير رسمي‌عادت مي‌کند.


احمدرضا سرحدي در گفت‌و‌گو با «تجارت» تشریح کرد:
گروه راه و مسکن: براساس طرح صندوق سپرده ‌پس انداز مسکن يکم در کلانشهرها هر فرد مي‌تواند ۸۰ ميليون تومان و هر زوج تا ۱۶۰ ميليون تومان تسهيلات دريافت کند که اين رقم در شهرهاي بزرگ ۱۲۰ ميليون تومان و براي شهرهاي کوچکتر ۸۰ ميليون تومان است که طبق آمار تاکنون ۳۶۲ هزار نفر ظرف دو سال در صندوق سپرده مسکن يکم ثبت نام کرده‌اند.
 ۶ درصد؛ سود وام زوج‌هاي خانه اولي در مناطق بازآفريني شده 
باتوجه به اينکه نرخ سود تسهيلات براي خريد خانه در محله‌هاي بازآفريني شده 8 درصد است، لذا رييس‌جمهور روز پنجشنبه در مراسم آغاز طرح ملي بازآفريني شهري از رييس بانک مرکزي خواست که اين نرخ را براي خريد خانه در مناطق بازآفريني شده توسط زوج‌هاي خانه اولي به شش درصد کاهش دهد و همچنين مدت زمان سپرده‌گذاري تسهيلات صندوق يکم مسکن به 10 ماه تنزل پيدا کند. در اين مراسم ولي‌ا... سيف رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه در ماه‌هاي اخير بخش مسکن تحرک ويژه‌اي داشته و علائم مثبتي به اقتصاد مي‌دهد، اظهار کرد: رشد معاملات بخش مسکن نسبت به پارسال حدود ۱۲.۵درصد رشد داشته است. نظام بانکي کشور منابع خود را هدفمند به سمت بخش‌هايي که در تحقق رشد اقتصادي اثربخش دارند هدايت مي‌کند که بخش مسکن و طرح بازآفريني شهري يکي از اين بخش‌هاست. پيش‌بيني شده است در اولين سال اجراي اين طرح ۱۰۰ هزار واحد مسکوني ساخته و ۲۴۰ هزار شغل جديد نيز ايجاد شود. منابع پيش‌بيني شده نيز براي سال آينده بالغ بر ۶۸۰۰ ميليارد تومان است. تمام مقدمات کار نظام بانکي براي کمک به اجراي اين طرح آماده است و همزمان با پيشرفت اين پروژه‌ها، نظام بانکي تسهيلات لازم را ارائه مي‌کند.
هدف دولت فعال کردن بخش مصرفي مسکن است
درخصوص تاثير اقدام اخير وزارت راه و شهرسازي مبني بر کاهش مدت زمان سپرده‌گذاري تسهيلات صندوق يکم مسکن به 10 ماه در بازار مسکن، احمدرضا سرحدي کارشناس ارشد بازار مسکن در گفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: اين‌روزها تاحدودي رونق در بازار مسکن ايجاد شده است که دليل اين امر هم به کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و خروج برخي از سپرده‌ها از بانک‌ها و ورود به بازار مسکن مربوط مي‌شود، لذا در حال حاضر بخش سوداگري به بازار مسکن تاثير گذاشته است، اما بخش مصرفي يعني خانه اولي‌ها هنوز فعال نشده است، بنابراين هدف وزارت راه و شهرسازي از اقدامات اخير خود يعني کاهش مدت زمان سپرده گذاري در صندوق پس انداز مسکن يکم و همچنين کاهش نرخ سود خريد خانه در مناطق باز آفريني شده در راستاي فعال کردن بخش مصرفي مسکن است.
لزوم افزايش مبلغ وام مسکن
عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران تصريح مي‌کند: معتقدم دولت بايد اقدامات ديگري درجهت افزايش مبلغ وام مسکن انجام دهد به طوري که اگر وزارت راه و شهرسازي مبلغ وام مسکن را افزايش دهد و مدت زمان بازپرداخت اقساط را طولاتي‌تر کند بدون‌ شک باعث تحريک و تقويت بخش تقاضاي مصرفي و رونق پايدار بازار مسکن خواهد شد، زيرا با کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و به دنبال آن خروج سرمايه‌ها از بانک‌ها و ورود نقدينگي مردم به بازار سوداگري مسکن نه تنها کمکي به رونق بازار نمي‌کند بلکه بزودي شاهد تورم در بخش مسکن خواهيم بود که با رکود فعلي چندين ساله در بخش مسکن به طورحتم بازار مسکن با رکود تورمي‌مواجه خواهد شد. 
 رکود تورمي‌در کمين بازار مسکن
سرحدي مي‌افزايد: در حال حاضر بازار مسکن با رکود دست و پنجه نرم مي‌کند و تورم قابل توجهي در بازار مسکن وجود ندارد، اما با کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و در پي آن خروج سرمايه‌ها از بانک‌ها، بسياري از سپرده‌گذاران با سرمايه خود اقدام به خريد ملک مي‌کنند که بتوانند در‌آينده گران‌تر بفروشند و سود مورد نظر خود را کسب کنند که اين امر خود باعث ايجاد تورم و گراني در بازار مسکن مي‌شود. باتوجه به اينکه در حال حاضر بخش مصرفي در خريد مسکن با کمبود منابع مالي و نقدينگي مواجه هستند با گرانتر شدن مسکن، رکود فعلي به رکود تورمي‌در بازار مسکن تبديل مي‌شود. اين کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تاکيد مي‌کند: سياست‌هايي که درحال حاضر وزارت راه و شهرسازي در پيش گرفته سياست‌ مثبت و کارشناسانه‌اي است و مي‌تواند باعث تحريک و رونق بازار مسکن به عنوان يک کالاي مصرفي شود. اما آنچه که هم اکنون يک مقدار نگران کننده است و هنوز مشخص نشده موضوع احياي بافت‌هاي فرسوده است. عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران مي‌گويد: طرح دولت درخصوص احياي بافت‌هاي فرسوده براي من که به عنوان کارشناس بازار مسکن هستم هنوز مشخص نشده است بدين صورت که چگونه تملک صورت مي‌گيرد؟ چگونه بارگذاري در بافت‌هاي فرسوده با توجه به زير ساخت‌هايي که دارد انجام مي‌شود؟ افزايش تراکم جمعيت در بافت‌هاي فرسوده چه نتايجي به همراه دارد؟ آيا اين طرح براي توسعه گران صرفه اقتصادي دارد يا خير؟   اين کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تاکيد مي‌کند: در خصوص احياي بافت‌هاي فرسوده بايد کمي‌صبر و تحمل کرد که چند تا پروژه انجام شود و مشاهده کنيم که به چه صورتي اجرايي مي‌شود و استقبال مردم چگونه است و کار سازندگان چگونه پيش ميرود. آن وقت مي‌شود در خصوص طرح دولت در بافت‌هاي فرسوده قضاوت کرد.
دولت بايد با پرداخت يارانه نرخ سود وام مسکن را کاهش دهد
همچنين سيد کمال الدين شهرياري عضو کميسيون عمران مجلس، با مثبت ارزيابي کردن تصميم وزارت راه و شهرسازي در خصوص کاهش مدت زمان سپرده‌گذاري تسهيلات صندوق يکم مسکن به 10 ماه، گفت: اين اقدام به تحريک تقاضا و بهبود وضعيت بازار مسکن مي‌انجامد. همچنين بايد مقداري از سود وام که بانک‌ها به عنوان هزينه پول بايد از تسهيلات گيرنده دريافت کند از سوي دولت به عنوان يارانه پرداخت شود. ورود دولت براي ارايه يارانه به بانک‌ها در راستاي تسهيل شرايط پرداخت وام مسکن و کاهش نرخ سود آن مي‌تواند تاثير خوبي در بازار داشته باشد. ارايه يارانه به بانک‌هاي عامل در حوزه مسکن براي کاهش نرخ سود تسهيلات آن‌ها در بودجه 97 کل کشور لحاظ خواهد شد که با اين مصوبه نرخ سود تسهيلات بافت‌هاي فرسوده 6 درصد محاسبه خواهد شد.
 گام بعدي دولت کاهش نرخ سود وام مسکن باشد
همچنين عليم يارمحمدي عضو کميسيون عمران مجلس، با مثبت ارزيابي کردن اقدام دولت درخصوص کاهش مدت زمان سپرده‌گذاري براي ارايه وام مسکن، گفت: بدون‌شک با کاهش مدت زمان سپرده‌گذاري براي اخذ تسهيلات تحرک بيشتري در بازار مسکن ايجاد خواهد شد به‌طوري که افزايش مشارکت مردم در سپرده‌گذاري مي‌تواند روند تسهيلات دهي را تقويت کند، هرچه ميزان مشارکت مردم در سپرده‌گذاري بيشتر باشد بسترسازي براي خانه‌دار شدن مردم ايجاد شده است. پس از کاهش مدت زمان سپرده گذاري براي اخذ تسهيلات مسکن به 10 ماه بايد نرخ سود وام نيز تعديل شود، اولين گام دولت براي تسهيل شرايط خانه‌دار شدن مردم بايد به گام‌هاي بعدي نيز بيانجامد. همچنين تامين تسهيلات مسکن روستايي در شرايط فعلي لازم است و دولت بايد با تسهيل شرايط تامين مسکن در روستاها از مهاجرت به شهرها جلوگيري کند. تسهيلات اعطاي براي مسکن روستايي با وضعيت مالي متقاضيان همخواني ندارد، در حال حاضر بنياد مسکن براي ساخت و ساز واحدهاي مسکوني مورد نياز مردم به منابع مالي کارآمد نياز دارد در حالي که اين منابع هنوز تامين نشده است. وي با بيان اينکه بودجه پيش بيني شده براي مسکن روستايي تکاپوي نياز جامعه هدف را نمي‌کند، تصريح کرد: بسياري از روستاييان توانايي بازپرداخت سود تسهيلات مسکن را ندارند از اين رو دولت بايد در تغيير شرايط تسهيلات دهي به اين افراد تجديدنظر کند. بي‌توجهي به تسهيل شرايط خانه دار شدن روستاييان افزايش حاشيه‌نشيني را در بر دارد، دولت بايد تصميمي‌منطقي در خصوص خانه‌دار شدن اقشار روستايي اتخاذ کند در غير اين صورت ديگر جامعه روستايي ساکن در روستا نخواهيم داشت.اميد است تحرک ايجاد شده در بخش کاهش زمان سپرده گذاري براي اخذ وام در خصوص تسهيلات مسکن روستايي نيز اعمال شود.


عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت»:
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: توتال در ژوييه سال گذشته يک قرارداد چند ميليارد دلاري براي توسعه مرحله بعدي ميدان گازي پارس جنوبي امضاء کرد که نخستين قرارداد بزرگ تهران با يک شرکت انرژي غربي از زمان برچيده شدن برخي از تحريم‌هاي بين‌المللي در سال ۲۰۱۶ بود.
اما با اين حال شرکت توتال از آن مقطع تاکنون چندين بار به موضوع بازگشت تحريم‌ها و تصميم آمريکا براي خروج از برجام اشاره کرده و تلويحا گفته است که در صورت خروج آمريکا از برجام، توتال نيز از قرارداد پارس جنوبي خارج خواهد شد.
در اين خصوص هدايت‌ا... خادمي‌نماينده مردم ايذه و باغملک و عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با «تجارت» اظهار کرد: از همان ابتدا مشخص بود که در قراردادي که طرفين به اين شکل عمل کرده اند، نقاط ضعف بسياري وجود خواهد داشت. توتال در گذشته هم سابقه چنين کاري را داشته و روي يکي از فازهاي پارس جنوبي با ايران قرارداد بست و درنهايت آن را رها کرد و رفت. اينکه مديرعامل توتال صراحتا مي‌گويد در صورت بازگشت تحريم‌ها راههايي براي خروج داريم، کاملا درست مي‌گويد، ما در اين قرارداد جريمه خاصي در صورت عدول از وظايف و مسئوليت‌هاي توتال در نظر نگرفته‌ايم و در اين زمينه قرارداد با توتال مکانيسم خاصي ندارد و در حقيقت هيچ پنالتي‌اي در صورت بدعهدي توتال در قرارداد قيد نشده است.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌افزود: مجلس شوراي اسلامي‌هيچگاه در اين خصوص ورود نکرده است اما از همان ابتداي کار گوشزد مي‌کرديم که اين قرارداد پايدار نيست، چراکه سرنوشت آن به سرنوشت برجام گره خورده و برجام نيز معلوم نيست چه آينده‌اي داشته باشد. ما قرارداد چشم بسته‌اي را امضا کرديم و مطابق استانداردهاي جهاني در اين قرارداد پروژه زماني درست و سودمند که زمان تکميل آن مشخص باشد، قيد شده اما به اين نکته توجه نشده که اگر در زمان مناسب به انجام نرسد، ضرري که مي‌بينيم را چگونه شرکت توتال پرداخت خواهد کرد؟
وي بيان داشت: اين پروژه مرزي‌ترين پروژه پارس جنوبي است که نزديکي بسيار زيادي به مخازن مشترک ما با قطر دارد و ما تاکنون موفق نشده‌ايم که از آن برداشت کنيم و هر تاخيري که در ان مي‌افتد، در حقيقت عقب افتادن بيشتر ما از رقيب مان يعني قطر است، به همين دليل اگر توتال در زمان مقرر آن را تکميل نکند، يکي از منابع بسيار مهم‌مان براي برداشت را از دست مي‌دهيم.
خادمي‌در پاسخ به اين پرسش که چه بايد کرد تا ديگر چنين اتفاقاتي رخ ندهد و قراردادهاي ايران با شرکت‌هاي خارجي از ضمانت اجرايي بالايي برخوردار باشد، گفت: وقتي که قرارداد را مي‌بنديم بايد شرايط يکسان و برابري در خصوص بدعهدي از هريک از طرفين را در آن قيد کنيم و در نظر داشته باشيم که دو طرف قرارداد بايد به ان پايبند باشند و متعهد به پرداخت جريمه در صورت خروج از آن باشند و بايد تضمين و گارانتي معتبر نزد ما در صورت خروج اخذ مي‌شد اما متاسفانه در اين قرارداد هيچکدام از اينها پيش‌بيني نشد. در حقيقت قرارداد به شکلي است که اگر توتال آن را به انجام رساند که هيچ، اما اگر بدعهدي کرد و به انجام نرساند، تنها ما متضرر خواهيم شد و کارمان براي برداشت به تاخير مي‌افتد. در اين قرارداد پيش‌بيني‌هاي لازم ديده نشده و مفاد آن مانند قراردادهاي استاندارد نيست. 
 آن‌چه در ضيافت شام مديرعامل توتال و ترامپ گذشت
مديرعامل شرکت نفتي فرانسوي توتال در مصاحبه با روزنامه فايننشيال تايمز گفت از رييس جمهور آمريکا درخواست کرده به برجام پايبند بماند.
در همين زمينه پاتريک پويانه اظهار کرد که وي اين پيام را در ضيافت شام با دونالد ترامپ و ساير مديران اروپايي در داووس سوئيس در ژانويه داده و توتال را به عنوان اصلي‌ترين شرکت طرفدار تعامل اقتصادي با ايران برجسته کرد.
پويانه به فاينشتال تايمز گفت:‌ زماني که من فرصت صرف شام با رييس جمهور آمريکا را داشتم، اين پرسش را درباره ايران را مطرح کردم. من اين استدلال را بيان کردم اما پرسش اين است که چه ميزان به ايران فرصت مي‌دهيم. آيا به آنها فرصت کافي براي انجام اصلاحات ضروري داده‌ايم.
توتال در ژوييه سال گذشته يک قرارداد چند ميليارد دلاري براي توسعه مرحله بعدي ميدان گازي پارس جنوبي امضاء کرد که نخستين قرارداد بزرگ تهران با يک شرکت انرژي غربي از زمان برچيده شدن برخي از تحريم‌هاي بين‌المللي در سال ۲۰۱۶ بود.
پويانه به اين پروژه کاملا پايبند مانده است اما اظهار کرد: توتال در صورت بازگشت مجدد تحريم‌ها عليه تهران، راه‌هاي مختلفي براي خروج از اين توافق دارد. وي گفت: اگر مقررات بازي تغيير کند مسلما ما بايستي وضعيت را مجددا ارزيابي کنيم.
ترامپ تهديد کرده از توافق هسته‌اي که مورد حمايت باراک اوباما، رييس جمهور سابق آمريکا، قرار داشته است خارج خواهد شد تا آن‌چه "بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران" خوانده را محدود کند، مگر اين‌که شرايط سخت‌تري به تهران تحميل شود.
مديرعامل توتال گفت: خروج آمريکا از برجام، ايران را به گذشته باز خواهد گرداند که فعاليت شرکت‌هاي اروپايي در اين کشور امکان‌پذير نبود به خصوص اگر تحريم‌هاي ثانويه که نهادهاي بين‌المللي فعال در ايران را هدف مي‌گيرند دوباره برقرار شوند.
شرکت توتال ۵۰.۰۱ درصد در پروژه پارس جنوبي سهم دارد، در حالي که شرکت سي ان پي سي چين ۳۰ درصد سهم دارد و باقي سهم اين پروژه متعلق به پتروپارس ايران است.
آقاي پويانه اعلام کرد: اين پروژه پيش مي‌رود، اما توتال تاکنون تنها حدود ۵۰ ميليون دلار هزينه کرده که به اين شرکت امکان مي‌دهد در صورت تغيير شرايط سياسي، بدون ضرر بزرگي خارج شود.
 درصورت خروج از پارس‌جنوبي، سهم توتال به چين مي‌رسد؟
براساس گزارش فاينشنال تايمز، اگر اين شرکت فرانسوي ناچار شود براي اجتناب از تحريم‌هاي آمريکا از پارس جنوبي خارج شود سي ان پي سي ناچار خواهد شد سهم توتال را بگيرد.
پويانه خاطر نشان کرد: فروش به سي ان پي سي يک احتمال است اما حاضر نشد درباره شرايط قراردادي صحبت کند. گزينه ديگر توقف اين پروژه خواهد بود، اما وي تاکيد کرد توتال اميدوار است خروج ضروري نباشد.


با هدف مبارزه با فساد صورت گرفت؛
گروه اجتماعي: درست در روزي که محمدعلي نجفي، شهردار تهران از ارائه گزارش بخشي از تخلفات مديريت سابق شهري تهران طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۶ به قوه قضاييه خبر داد، سيدحسن رسولي، عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران اعلام کرد که احتمال دارد برخي از سازمان‌هاي تابعه شهرداري به دليل بي‌انضباطي مالي و تخلفات صورت گرفته انحلال و ادغام را تجربه کنند.
محمدعلي نجفي، شهردار تهران همچنين با اشاره به ساختمان‌هاي ناايمن در شهر تهران و بالا بودن حوادثي مانند آتش‌سوزي گفت: واقعيت اين است که ما نمي‌توانيم بدون ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و راهکارهاي مناسب، جلوي تکرار حوادث مشابه را بگيريم. وي گفت: مداخلات ما در حدي که در اختيارات و مسئوليت‌هاي شهرداري اجازه مي‌دهد، است. ما ساختمان‌هايي که در معرض خطر بيشتر هستند شناسايي کرديم و به مالکان دولتي و خصوصي آنها بارها تذکر داده‌ايم. شهردار تهران افزود: ما به لحاظ قانوني بيش از تذکر کاري نمي‌توانيم انجام دهيم؛ مگر اينکه از طرف دادستاني حکم صادر شود، اما واقعيت اين است که نمي‌شود همه ساختمان‌هاي بزرگ را تعطيل کرد. در همين حال سيدحسن رسولي در گفتگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينکه در اقدامات مالي موسسات وابسته به شهرداري شفافيت کافي وجود ندارد، گفت: البته وجود اين موسسات در راستاي برون سپاري فعاليت‌هاي شهرداري، غيرقابل اجتناب است. عضو کميسيون برنامه و بودجه شهرداري تهران درباره علت وجود اين تخلفات گفت: شهرداري تهران براساس قانون شهرداري‌ها اداره مي‌شود، اما اين سازمان‌ها و شرکت‌ها براساس قانون تجارت اداره مي‌شوند و لذا اين دوگانگي ساختار حقوقي، اداري، سازماني در حقيقت خلاء و حفره‌اي ايجاد کرده است که امکان وقوع تخلفات را به صورت ساختاري فراهم کرده است. او ادامه داد: به عبارتي سازمان زيباسازي، موسسه همشهري يا سازمان حمل و نقل ترافيک وظايفي را به صورت نيابتي از شهردار انجام مي‌دهند، اما مشکلي که وجود دارد اين است که اين سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات در عين حال که ماموريت نيابتي را از طريق شهرداري انجام مي‌دهند، اما به لحاظ مالي تشکيلاتي اداري و استخدامي‌متفاوت از شهرداري ساماندهي شده‌اند در نتيجه برخي از اين سازمان‌ها به حياط خلوت شهرداري تبديل شده و منشا بسياري از بي‌انضباطي‌هاي مالي شده‌اند.  اين عضو شوراي شهر، با اشاره به اين نکته که ممکن است؛ گفته شود با توجه به اين معضلات چرا اقدام به انحلال اين سازمان‌ها و يا به تعبير او حياط خلوت‌هاي شهرداري نمي‌شود، افزود: واقعيت اين است که اصل وجود اين سازمان‌ها غيرقابل انکار است. البته در شوراي پنجم به اساسنامه تک تک شرکت‌ها و موسسات ورود کرديم و مصر هستيم که از حيث ميزان ادامه فعاليت‌هايشان يا ادغام و انحلال، برخي از آنها تعيين تکليف شده و وضعيتشان مشخص شود. رسولي با تاکيد بر اين يکي از مهمترين اقدامات شهردار و شوراي پنجم در زمينه انضباط بخشي مالي، جلوگيري از بروز تخلفات و سوءاستفاده‌هاي مالي؛ ايجاد خزانه متمرکز در شهرداري است، گفت: درآمد شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌هاي وابسته و 22 منطقه تهران بر اساس ماده 53 قانون محاسبات عمومي‌و اصل ۵۵ قانون اساسي بايد تماما بدون هيچ گونه دخل و تصرفي به حساب خزانه متمرکز ريخته شود. رسولي ادامه داد: شهردار اين رويکرد را در قالب لايحه بودجه ۹۷ به شورا ارايه دادند و ما در حال رسيدگي هستيم. البته مشکلاتي که در اين سازمان‌ها و شرکت‌ها داريم فقط به اين مورد خلاصه نمي‌شود و در رابطه با ساختار سازماني٬ جذب نيرو، موازي کاري، بهاي تمام شده انجام خدمات و مواردي از اين قبيل نيز در دستور کار بررسي‌هاي ميان مدت و دراز مدت شوراي شهر قرار دارد. عضو هيئت ريسه شوراي شهر با بيان اينکه در گزارش تحويل و تحول شهرداري به برخي از اين موارد که در اين شرکت‌ها و سازمان‌ها رخ داده، اشاره شده، ادامه داد: اما به نظر من هرکدام از اين شرکت‌ها بايد به صورت جداگانه از حيث اصلاح مقررات، اساسنامه و ساير قوانين مالي و اداري، علاوه بر گزارش شهردار از طريق شورا مورد بررسي، رسيدگي و بازنگري قرار بگيرد.


طلا به دنبال دلار؛
گروه اقتصاد کلان-ايليا پيرولي: هنوز التهاب افزايش قيمت ارز فروکش نکرده، که هيولاي خفته ديگري اقتصاد در کما رفته کشور را متاثر کرد. قيمت طلا و به تبع آن نرخ سکه با رشد بي‌سابقه‌اي در طي روزهاي گذشته مواجه شده است. ديروز نرخ سکه به ايستگاه يک ميليون و پانصد و هفتاد و يک هزار تومان رسيد. قيمتي که بازار سکه در طول تاريخ حيات خود تا کنون تجربه نکرده است. نکته جالب‌تر آنکه قيمت طلاي جهاني نيز با رشد بها به آن حد که بتواند بازار داخلي را متاثر سازد، قرار ندارد.
حالا در کنار همه چالش‌هاي اقتصادي، بازار داخلي در التهابي فرو رفته که به عقيده بسياري از کارشناسان اقتصادي، حاصل عدم مديريت نرخ ارز بوده است. آنها مي‌گويند؛ بانک مرکزي نتواست به وعده خود جامه عمل بپوشاند و يکسان‌سازي نرخ ارز را اجرايي کند. به باور آنها اين موضوع حاصل سياست‌گذاري اشتباه و نادرست مسئولان دولت يازدهم و دوازدهم بوده که همانند مسئولان گذشته اقدام کردند.
بازار ارز مدت‌هاست که در التهاب قرار دارد و همه مسئولان از جمله بالاترين مقام اجرايي کشور وعده فروکش کردن آن را بارها داده‌اند؛ اما انگار اين هيولاي اقتصاد بدون توجه به همه وعده‌ها و اقدامات همه متغييرهاي اقتصادي را متاثر خود کرده و مي‌کند. حالا در اين ميان هنوز مشخص نيست که دولت و بانک مرکزي در اين آشفتگي نرخ ارز چقدر سهيم است. بارها از سوي کارشناسان اقتصادي موضوع گفته شده تاييد شده اما اين دولت و دولت‌هاي گذشته اين موضوع انکار کرده‌اند.
اما کارشناسان بر اساس آمارها و شواهد عيني معتقدند که دولت‌ها براي جبران کسري بودجه خود اقدام به دخالت دربازار ارز کرده و فيتيله نرخ ارز را بالا کشيده تا براي خود سودآوري کنند. يعني براي جبران هزينه‌هاي جاري خود.
رئيس اتحاديه توليد کنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌هاي قيمتي ايران، درباره چرايي افزايش قيمت طلا و سکه گفته است: عوامل داخلي و بيروني بر قيمت طلا اثرگذار هستند. همواره قيمت طلا متاثر از اين دو موضوع بسياري از متغييرهاي کلان اقتصادي را تحت الشعاع خود قرار داده است. 
عبادلله محمدولي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت ادامه داده است: از عوامل بيروني مي‌توان به تنش‌هاي سياسي موجود بين ايران و يگر کشورها اشاره کرده که به صورت طبيعي بر اقتصاد و به ويژه متغييرهاي کلان اقتصادي تاثير مي‌گذارد.از طرفي تنش‌هاي سياسي در دورن کشورهاي جهان و همچنين بين کشورها نيز از ديگر عواملي است که خود به خود بازار طلا را متاثر خواهد کرد.
اين فعال بازار طلا و سکه گفته است: در بازار داخلي نيز مادامي‌که سياست‌گذاري پولي ساماندهي نشود، نمي‌توان به بازارطلا را به سامان کرد. يعني اينکه در حال حاضر اصلي‌ترين عامل افزايش قيمت طلا در بازار داخلي، نوسان‌هاي شديد نرخ ارز در طي يکي دو ماه اخير بوده است. دولت در اين باره تا کنون هيچ اقدامي‌به عمل نياورده است. اين در حالي است که طلا به عنوان يک متغيير اقتصادي تابع شرايط مالي پولي است. از اين رو هنگامي‌که پايه پولي کشور تضعيف شود، نرخ ارز و سکه و طلا با افزايش مواجه مي‌شوند. اين نتيجه بلبشو اقتصادي است چرا که اگر سياست‌گذاري اقتصادي کشور بر پايه اقتصاد مولد شکل بگيرد و توليد به عنوان نوک پيکان اقتصاد در اولويت سياست‌گذاري‌هاي دولت قرار بگيرد، قيمت طلا و سکه اين‌چنين با التهاب مواجه نخواهد شد.
به گفته محمدولي؛ در حال حاضر نامولدها بر اقتصاد تسلط پيدا کرده‌اند و اين امر باعث شده تا آنها براي سودآوري بيشتر دست بر روي متغييرهاي کلان اقتصادي گذاشته و بازارها راملتهب مي‌کنند تا جايي‌که مردم در اين التهاب رواني تحريک شده و اقدام به خروج سپرده‌هاي خود از بانک‌ها کرده و مبادرت به خريد طلا و سکه و ارز مي‌کنند. اينهاهمه ناشي از رشد غيرمولدهاست.
به گفته وي، مادامي‌که صنايع و توليد به معناي واقعي در اين اقتصاد در چرخه قرار نگيرد، سناريوها يکي پس از ديگري تکرار مي‌شوند و اين قصه نخ نما شده همواره قرباني مي‌گيرد.
وي با انتقاد شديد از بانک مرکزي نسبت به نداشت سياست‌گذاري مستقل در اين زمينه گفته است: بانک مرکزي نه تنها هويت مستقل نداشته بلکه به عمد يا ناخواسته نتواسته سياست‌گذاري مناسبي براي بازار ارز داشته باشد. اين امر باعث شده تا التهاب نسبت به ماه‌هاي گذشته در اين بازار بيشتر شده و بر ديگر بازارها اثر مستقيم داشته باشد.
نايب رئيس اتحاديه کشوري طلا و سکه نيز اصلي‌ترين عامل افزايش قيمت طلا و سکه را نوسان‌هاي بازار ارز اعلام کرده و گفته است: قيمت طلا وسکه از حاصل ضرب قيمت جهاني طلا و نرخ ارز به دست مي‌آيد لذا هنگامي‌که نرخ ارز روند صعودي داشته باشد قيمت طلا نيز با رشد مواجه خواهد شد. اين اصلي‌ترين عامل افزايش قيمت طلا و سکه در اين روزها بوده است.
محمد کشتي آراي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت گفته است: در مواقعي که التهاب ايجاد مي‌شود، تقاضا با افزايش رو به رو خواهد شد، تقاضايي که کاملا حبابي بوده و متاثر از عوامل رواني ناشي از رشد قيمت ارز بوده است. از اين رو متقاضيان نقدينگي خود را به طلا و سکه و ارز تبديل مي‌کنند که اين عامل باعث مي‌شود دامنه التهاب بازار طلا فروکش نکند. 
وي ادامه داده است: بي‌شک مديريت بانک مرکزي بر نرخ ارز مي‌تواند تاثير مستقيمي‌بر دامنه التهاب بازار طلا و سکه داشته باشد. 
به گفته وي، روند جهش قيمتي در اين کالاي لوکس در صورت نبود مديريت منطقي همچنان ادامه خواهد داشت، چرا که دامنه التهاب قيمت طلا و سکه فروکش نکرده است.
اين فعال بازار طلا و سکه در ادامه با بيان اينکه حراج سکه از سوي بانک کارگشايي اقدامي‌مناسب بوده گفته است: اما اين ميزان از حراجي کافي نبوده و بايد بانک مرکزي بر اين موضع شدت عمل بيشتري داشه باشد. مديريت مناسب بهترين راه‌حل در اين وضعيت است که بانک مرکزي مي‌تواند به خوبي نقش خود را در صورت داشتن استراتژي ايفا کند.
آنچه اکنون در بازار مشاهده مي‌کنيم، تنها يک موضوع را برايمان تداعي مي‌کند و آن هم حضور گسترده رانت‌خواران و انحصارگرايان در اقتصاد ايران است.