انواع قرص در صدر توليدات «دعبيد»
شرکت داروسازي دکتر عبيدي در ماه گذشته 789 هزار و 84 بسته صد عدد قرص و کپسول توليد کرد. شرکت دارو سازي دکتر عبيدي گزارش فعاليت يک ماهه منتهي به پايان دي ماه امسال را منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت داروسازي دکتر عبيدي در ماه گذشته 789 هزار و 84 بسته صد عدد قرص و کپسول توليد کرد. همچنين اين شرکت در مدت ياد شده 391 هزار و 161 شيشه انواع شربت توليد کرد. بيشترين حجم توليد اين شرکت در دي ماه قرص‌ها با حجم توليد 646 هزار و 36 بسته صد عددي بوده است.
مبلغ فروش اين شرکت در ماهي که گذشت 425 ميليارد و 534 ميليون ريال اعلام شده است.

آبسال گزارش 9 ماهه منتشر کرد  
شرکت آبسال اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را منتشر کرد. شرکت آبسال با انتشار عملکرد 9 ماهه خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ 18ميليارد و 611ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 52 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد. آبسال در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 53 ريال سود شناسايي کرده بود. همچنين اين شرکت در پايان دوره سال مالي قبل به ازاي هر سهم 55 ريال سود محقق کرد.
با افزوده شدن سود انباشته ابتداي سال به سود خالص دوره در نهايت مبلغ 84ميليارد و 953 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.

 حمايت بورس از 54 پايان‌نامه و طرح پژوهشي
بورس تهران در راستاي ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود تاکنون 54 پايان نامه و طرح پژوهشي را مورد حمايت قرار داده است. به نقل از مديريت توسعه فرهنگ سرمايه گذاري، در 4 سال اخير تعداد زيادي پايان نامه، رساله دکتري و طرح پژوهشي به بخش توسعه فرهنگ سرمايه گذاري ارائه شده که از اين تعداد 54مورد تاييد قرار گرفته است. تعداد 4 طرح از اين تعداد در سال 96 به شوراي علمي‌رسيده است. در راستاي توسعه فرهنگ سرمايه گذاري از ابتداي سال تا پايان دي ماه دوره‌هاي ارتقاي ناشران، فرهنگ‌سازي، کارگزاران و فعالان بازار در بورس تهران برگزار و تعداد 5010 نفر ساعت آموزش براي اين بخش‌ها ارائه شده است.


گروه مالي بانک مسکن از سيمان صوفيان خارج مي‌شود
گروه مالي بانک مسکن در دوم اسفند ماه سال جاري بلوک 8.7 درصدي سهام سيمان صوفيان را با شرايط يکجا و نقد روانه ميز فروش بازار اول بورس تهران خواهد کرد. به نقل از فارس،گروه مالي بانک مسکن تعداد 47 ميليون و 967هزار و 708 سهم معادل 8.7 درصد از کل سهام سيمان صوفيان را در روزچهارشنبه دوم اسفند ماه امسال در بازار اول بورس تهران عرضه خواهد کرد.
 شرايط واگذاري به صورت يکجا، نقد و قيمت پايه هر سهم 4979 ريال
شرايط واگذاري اين بلوک غير مديريتي بطور يکجا و نقد و قيمت پايه هر سهم 4979 ريال است که با يک کد بورسي از طريق شرکت کارگزاري بانک مسکن روانه ميز فروش بازار اول بورس تهران مي‌شود. سرمايه شرکت سيمان صوفيان معادل 55 ميليارد تومان است که گروه مالي بانک مسکن براي واگذاري آن 23 ميليارد و 883 ميليون و 121 هزار و 813 هزار و دو ريال را به عنوان مبلغ کل پايه اين دارايي تعيين کرده است.

فرصت بيمه‌ها تا سال ۲۰۲۱ براي تطبيق با IFRS
عبدالناصر همتي درباره تهيه صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بيمه براساس استاندارد بين المللي گزارشگري مالي (IFRS) اظهار داشت: براي تهيه اين صورت‌هاي مالي جلسه هماهنگي را برگزار کرده‌ايم اما از آنجايي که تا سال ۲۰۲۱ براي تطبيق صورت‌هاي مالي با اين استاندارد فرصت داريم، جاي هيچ گونه نگراني نيست. رئيس کل بيمه مرکزي با بيان اينکه کميته مشترکي براي تطبيق صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بيمه با استاندارد IFRS تشکيل شده، گفت: نگراني از بابت اجراي اين استاندارد نداريم زيرا تا سال ۲۰۲۱ براي آن فرصت داريم. به نقل از ايبنا، عبدالناصر همتي درباره تهيه صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بيمه براساس استاندارد بين المللي گزارشگري مالي (IFRS) اظهار داشت: براي تهيه اين صورت‌هاي مالي جلسه هماهنگي را برگزار کرده‌ايم اما از آنجايي که تا سال ۲۰۲۱ براي تطبيق صورت‌هاي مالي با اين استاندارد فرصت داريم، جاي هيچ گونه نگراني نيست.
 تشکيل کميته مشترک بين سازمان بورس، سازمان حسابرسي و بيمه مرکزي
وي افزود: اقداماتي را در اين راستا آغاز کرده‌ايم که از جمله آنها تشکيل يک کميته مشترک بين سازمان بورس، سازمان حسابرسي و بيمه مرکزي است و در حال جلو بردن کارها هستيم. رئيس شورايعالي بيمه در پاسخ به اين سوال که سنديکاي بيمه گران ايران نيز صورت‌هاي نمونه‌اي را در اين رابطه تنظيم کرده است، اظهار داشت: در جريان اين موضوع نيستم اما آنچه که براي ما مهم است، نتيجه جلسات با سازمان بورس و سازمان حسابرسي است. همتي گفت: اگر قرار باشد در مواردي صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بيمه بر اساس IFRS اصلاح شود، حتما اين موضوع در شورايعالي بيمه مطرح و به تصويب خواهد رسيد.


شاخص بازار سرمايه ديروز با صحنه گرداني نمادهاي خودرويي 142 واحد پيش رفت و در پله 97 هزار و 924 واحدي ايستاد.
گروه‌هاي فلزات اساسي و کاني‌هاي فلزي که در ماه‌هاي اخير، جزو جذاب‌ترين صنايع بورسي شناخته مي‌شدند، در معاملات ديروز به دليل ريزش نرخ کاموديتي‌ها (مواد پايه و معدني) در بازارهاي جهاني با استقبال خريداران مواجه نشدند و بدين ترتيب صحنه را به گروه خودرويي واگذار کردند. سهام مربوط به شرکت‌هاي خودرويي در معاملات ديروز، صحنه گردان بازار بورس بودند اما به نظر کارشناسان، شرايط بنيادي براي رشد اين گروه فراهم نيست، بنابراين انتظار رشد قابل توجه براي آنها قابل تصور نيست و پيش بيني مي‌شود سهامداران پس از نوسان گيري از اين گروه خارج مي‌شوند. گروه خودرو در معاملات ديروز صدرنشين بورس شد. در اين گروه 310 ميليون سهم به ارزش 368 ميليارد ريال داد و ستد شد. گروه شيميايي به ارزش 134 ميليارد ريال و فرآورده‌هاي نفتي به ارزش 105 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص داد. در رده چهارم، گروه قند و شکر با معاملاتي به ارزش 87 ميليارد ريال جاي گرفت. گروه کاني‌هاي فلزي با معاملاتي به ارزش 82 ميليارد ريال رده پنجم را از آن خود کرد. نمادهاي خساپا (سايپا)، فملي (ملي صنايع مس)، خودرو (ايران خودرو)، پارسان (نفت و گاز پارسيان) و خپارس (پارس خودرو) در معاملات ديروز با بيشترين تاثيرگذاري، شاخص را بالا بردند، اما جم (پتروشيمي‌جم) و همراه (ارتباطات سيار ايران) با بيشترين تاثير منفي مانع رشد بيشتر شاخص شدند. در معاملات ديروز 819 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش يک هزار و 535 ميليارد ريال در 66 هزار و 393 نوبت خريد و فروش شد. بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد شاخص قيمت (وزني - ارزشي) که در آن ارزش سهام شرکت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد 45 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌هاي بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، يکسان در نظر گرفته مي‌شود، 79 واحد رشد کرده است. شاخص قيمت (هم وزن) که بيانگر سطح عمومي‌قيمت سهام شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس است، 59 واحد و شاخص آزاد شناور که بيانگر آن بخش از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، 366 واحد بالا رفته است. شاخص بازار اول که به شرکت‌هايي اختصاص دارد که از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور شرايط بهتري دارند، 215 واحد افزايش يافت، اما شاخص بازار دوم بورس 300 واحد افت کرد. دومين روز کاري هفته چهارم بهمن‌ماه با دادوستد بيش از 345 ميليون ورقه بهادار به ارزش نزديک به يک هزار و 313 ميليارد ريال در بيش از 39 هزار نوبت معاملاتي در بازار فرابورس ايران به پايان رسيد. شاخص فرابورس (آيفکس) نيز در معاملات ديروز، با افت پنج واحدي به رقم يک هزار و 92 واحد عقب نشيني کرد. نمادهاي مارون (پتروشيمي‌مارون) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) بيشترين تاثير منفي و دماوند (توليد برق دماوند) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بالاترين تاثير مثبت را بر شاخص بر جاي گذاشتند. رصد نمادهاي فرابورسي نيز نشان مي‌دهد نماد زنگان (صنعت روي زنگان) از گروه فلزات اساسي علاوه بر آنکه سومين نماد پربيننده بود، بيشترين افزايش قيمت را تا سقف پنج درصد ثبت کرد.


 مدير عامل شرکت قند مرودشت در نامه‌اي خطاب به رييس اداره نظارت بر شرکت‌هاي بورسي در خصوص تغييرات با اهميت ناشي از تصويب نرخ يارانه اعلام شده و ساير تغييرات مواردي را تشريح کرد.
شرکت قند مرودشت با سرمايه ثبت شده 200 هزار ميليون ريال درباره چند رويداد با اهميت شفاف سازي کرد.
به نقل از سنا، مدير عامل شرکت قند مرودشت در نامه‌اي خطاب به رييس اداره نظارت بر شرکت‌هاي بورسي در خصوص تغييرات با اهميت ناشي از تصويب نرخ يارانه اعلام شده و ساير تغييرات مواردي را تشريح کرد.
محمود ماجدي در اين نامه اعلام کرده است : در بهره برداري سال جاري مقدار جذب چغندر قند کشت بهاره از پيش بيني مقدار 160 هزار تن به مقدار حدود 184 هزار تن (واقعي) افزايش يافته است.
وي همچنين تاکيد کرده است : ضريب استحصال شکر کشت بهاره از 83.20 (پيش بيني) به 87.82 (واقعي) و عيار چغندر تحويلي از 17.86 (پيش بيني) به 17 تغيير داشته که در نتيجه مقدار شکر استحصالي کشت بهاره به 27 هزار و 612 تن بر اساس عملکرد واقعي رسيده است.
مدير عامل اين شرکت در نامه مذکور گفته است: سهميه تفاله خشک و شکر کشاورزان براي هر تن چغندر جذب شده (2 کيلوگرم شکر) و (20 کيلوگرم تفاله خشک) به ترتيب به مبلغ هر کيلوگرم 5 هزار ريال و 800 ريال در پيش بيني جديد لحاظ شده است.
همچنين نرخ متوسط فروش هر کيلو شکر 27 هزار ريال برآورد و يارانه دريافتي از دولت از مبلغ 2 هزار و 280 ريال به مبلغ 1 هزار و 780 ريال کاهش يافته است. ماجدي در اين اطلاعيه قيد کرده است: با توجه به سال مالي شرکت و انباشت شکر کارخانه‌ها پيش بيني مي‌شود فروش مقدار حدود 14 هزار تن شکر توليدي از محل کشت پائيزه و تصفيه شکر خام وارداتي در سال مالي آتي محقق شود.


 در هفته منتهي به 18 بهمن ماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روز چهارشنبه مورخ 18 بهمن 1396 به عدد 98300 واحد رسيد که در مقايسه با پايان هفته گذشته 166 واحد افزايش داشته است.
به نقل از روابط عمومي‌بورس تهران در هفته منتهي به 18 بهمن ماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روز چهارشنبه مورخ 18 بهمن 1396 به عدد 98300 واحد رسيد که در مقايسه با پايان هفته گذشته 166 واحد افزايش داشته است.
 در اين هفته حجم معاملات 5437 ميليون سهم و ارزش آن 12694 ميليارد ريال بوده که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته به ترتيب 29 درصد و 28 درصد افزايش داشته است. ارزش بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات اين هفته به عدد 3923820 ميليارد ريال رسيد.
همچنين از ابتداي سال 96 تا مورخ 18 بهمن ماه، شاخص کل با 3 . 27 درصد افزايش به رقم 98300 واحد رسيد و شاخص کل هم وزن با 12 درصد افزايش عدد 17607 واحد را تجربه کرد.
صنعت «فلزات اساسي» با 6 . 40 درصد و 3 . 32 درصد بيشترين ارزش و بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
بر اين اساس در 30 روز منتهي به 11 بهمن ماه 1396، «محصولات چوبي » با بازدهي مثبت 6 . 38 درصد، در صدر صنايع بورسي قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت « ساخت دستگاه‌ها و وسايل ارتباطي » با افت 7 . 14 درصدي بيشترين افت را تجربه کرد.
همچنين در محاسبه شاخص کل بورس تهران با برخي از شاخص بورس‌هاي بين المللي نسبت به پايان هفته گذشته، شاخص بورس تهران (TEDPIX) با رشد 2 . 0 درصدي بيشترين بازدهي و شاخص بورس هنگ کنگHANG SENG) ) با افت 8 . 7 درصدي کمترين بازدهي را به خود اختصاص داده اند.


طي 14 سال فعاليت تالار منطقه‌اي اصفهان تعداد 106000 کد سهامداري صادر شده که نشان مي‌دهد به طور متوسط ساليانه حدود 7500 نفر براي اولين بار از طريق تالار اصفهان اقدام به خريد اوراق بهادار کرده اند.
به نقل از سنا، محسن شيرازي مدير تالار منطقه‌اي اصفهان در نشست مطبوعاتي و در جمع خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: در يک دهه اخير اقدامات کلان خوبي در بازار سرمايه انجام گرفته است که از جمله مهمترين آن‌ها مي‌توان به تاسيس فرابورس ايران و بورس انرژي اشاره کرد. در اين مدت ابزارهاي نوين مالي همچون قراردادهاي آتي، اختيار معامله، اوراق اجاره، ساخت و مرابحه طراحي و به بازار سرمايه معرفي شده است.
وي با اشاره به اينکه در اين يک دهه نهادهاي مالي جديدي پديد آمده‌اند که تا قبل از آن وجود نداشته‌اند گفت: در اين مدت نهادها مالي مانند شرکت‌هاي مشاور سرمايه گذاري، سبد گردان، تامين سرمايه، صندوق‌هاي سرمايه گذاري به وجود آمده‌اند و اخيراً شاهد ظهور شرکت رتبه بندي هستيم.
شيرازي در ادامه به تعريف سازو کارهاي لازم براي نظارت بر بازار اوليه و ساماندهي اين حوزه از بازار سرمايه پرداخت و درخصوص عملکرد تالارمنطقه‌اي اصفهان گفت: طي 14 سال فعاليت تالار اصفهان، تعداد شرکت‌هاي کارگزاري فعال اين استان از 18 شرکت به 69 شرکت با تعداد 136 شعبه، تالاراختصاصي، دفتر پذيرش يا نمايندگي رسيده است.
وي يادآور شد: طي 14 سال فعاليت تالار منطقه‌اي اصفهان تعداد 106000 کد سهامداري صادر شده که نشان مي‌دهد به طور متوسط ساليانه حدود 7500 نفر براي اولين بار از طريق تالار اصفهان اقدام به خريد اوراق بهادار کرده اند.
شيرازي درخصوص شرکت‌هايي که سهام آن در تالار منطقه‌اي اصفهان معامله مي‌شود گفت: از حدود 510 شرکت بورسي يا فرابورسي تعداد 51 شرکت با ارزش بازاري معادل 43000 ميليارد تومان در اصفهان قرار دارند که تقريبا سهمي‌9 تا10درصدي در ارزش بازار بورس و فرابورس به خود اختصاص داده اند.
مديرتالار منطقه اصفهان با اشاره به اينکه در 14 سال گذشته مجموعا 52449 نفر در اين بورس آموزش ديده اند، اظهار داشت: در اين مدت معادل 211000 نفرساعت آموزش از طريق تالار اصفهان به شرکت کنندگان در دوره‌هاي آموزشي ارائه شده است. به اين ترتيب ميانگين سالانه تعداد افراد آموزش ديده به 3800 نفر و ميزان آموزش صورت گرفته در سال برابر 15000 نفرساعت است.
وي برنامه‌هاي آتي تالاراصفهان را اعلام کرد و افزود: تالار منطقه‌اي اصفهان بسط و توسعه هر چه بيشتر فرهنگ سرمايه گذاري و سهامداري، بستر سازي و حمايت از حضور و ايجاد نهادهاي مالي در استان و آشناسازي بيشتر شرکت‌ها با بازار سرمايه، بورس اوراق بهادار و فرابورس و شناساندن مزايا و فرصت‌هاي اين حوزه به فعالان اقتصادي را از جمله برنامه‌هاي آينده خود معرفي کرد.


مدير سابق ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران مطرح کرد؛
با بزرگ شدن بازار اوراق بدهي، فضا براي بخش خصوصي نيز بازتر خواهد شد و بخش خصوصي مي‌تواند نسبت به تامين مالي از اين بازار اقدام کند؛ به خصوص در شرايط فعلي که نرخ موثر سود در اين بازار به ارقام حدود 16درصد رسيده است. مدير سابق ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران، بازارپذيري اوراق بدهي را منجر به کشف نرخ آن و کاهش هزينه‌هاي مالي پيمانکاران در همکاري با دولت دانست. عليرضا توکلي کاشي در گفتگو با سنا، اظهار داشت: بازارپذير شدن اوراق بدهي به کشف نرخ آن و کاهش هزينه‌هاي مالي پيمانکاراني که به جاي طلب خود اين اوراق را از دولت گرفته اند، به شدت کمک خواهد کرد و اميدواريم که در سنوات آتي هم هرچه اوراق توسط دولت منتشر مي‌شود، بلافاصله در بورس‌ها پذيرش شود تا مشکلات پيمانکاران و دارندگان کاهش يابد. اين کارشناس بازار سرمايه افزود: اخيرا وزير اقتصاد از اوراقي که در دو سال اخير منتشر شده و به دلايل مختلف وارد بازار نشده است، حمايت کرد تا بازار پذير شوند و اين اقدامي‌قابل تحسين از سوي يک مقام ارشد اجرايي بود. گفتني است وزير امور اقتصادي و دارايي در مراسم پنجاه سالگي بازار سرمايه ايران، اوراق اجاره، صکوک و بدهي را از جمله ابزارهاي مهم براي توسعه بازارها برشمرد و ابراز اميدواري کرد تنوع اوراق افزوده شود. مسعود کرباسيان همچنين با بيان اينکه عده‌اي مي‌گويند انتشار اوراق، ايجاد بدهي مي‌کند، گفت: هدف ما از انتشار اوراق، انجام طرح‌هاي عمراني، توسعه‌اي و زيربنايي است و اگر بدهي هم ايجاد کند، نتيجه آن در راستاي طرح‌هاي توسعه‌اي است. به گفته توکلي کاشي، دولت استراتژي بزرگتر کردن بازار اوراق بدهي را در دستور کار قرار داده و در چشم‌اندازي که در خصوص اين بازار در افق 1404 ترسيم شده، سهم اين بازار از کل بازار بدهي بايد تا 30 درصد افزايش يابد؛ سهمي‌که در حال حاضر در حدود 7 درصد است. مدير سابق ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران خاطرنشان کرد: با بزرگ شدن بازار اوراق بدهي، فضا براي بخش خصوصي نيز بازتر خواهد شد و بخش خصوصي مي‌تواند نسبت به تامين مالي از اين بازار اقدام کند؛ به خصوص در شرايط فعلي که نرخ موثر سود در اين بازار به ارقام حدود 16درصد رسيده است. وي در ادامه، در پاسخ به سوالي در خصوص ميزان عرضه اوراق بدهي و دغدغه‌هايي که در خصوص عرضه بيش از ظرفيت بازار سرمايه وجود دارد، گفت: اعتقاد دارم که بورس خيلي بيش از ميزان فعلي براي جذب اين اوراق ظرفيت دارد و با توجه به اينکه صندوق‌هاي سرمايه گذاري بزرگي را در کشور داريم، اينها به راحتي مي‌توانند اين اوراق را خريداري کنند. توکلي کاشي با بيان اينکه بعضا صندوق‌هاي سرمايه گذاري قسمتي از منابع خود را در قالب سپرده به بانک‌ها برده اند: گفت،اين ظرفيت اگر براي خريد اوراق دولتي استفاده شود، ظرفيت بسيار خوبي است. وي در ادامه اين گفتگو در پاسخ به اين سوال که پايبندي به رعايت نرخ سود تا چه حد از سوي بانک‌ها وجود دارد، گفت: اگر بانک مرکزي نسبت به اجراي ابلاغيه‌اي که در شهريور صادر کرد نظارت بيشتري داشته باشد قطعا بانک‌ها هم تخلف نمي‌کنند و نرخ‌هاي خود را محدود نگه مي‌دارند. مدير سابق ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران، افزود: مشکلي که وجود دارد اين است که گاهي نرخ سود توسط برخي بانک‌ها رعايت نمي‌شود؛ گمان‌ها هم بر اين است که بانک مرکزي خطوط اعتباري را به اندازه کافي به بانک‌ها نمي‌دهد و همين باعث مي‌شود نرخ‌ها در بازار افزايش پيدا کند.