با ارایه دو فوریتی از سوی نمایندگان صورت میگیرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: يک هفته پس از آنکه يکي از نمايندگان مجلس از طرح دو فوريتي براي اصلاح و کاهش عوارض واردات خودرو خبر داد، حالا جزئيات بيشتري از طرح نمايندگان مجلس در رسانهها منعکس شده
است.
طرح دو فوريتي براي کاهش عوارض واردات پس از آن مطرح شد که دولت تعرفههاي جديد براي واردات خودرو را ابلاغ کرد. افزايش تعرفه پيشبيني شده براي واردات خودروهاي هيبريدي يکي از مهمترين دلايلي بود که برخي نمايندگان از آن به انتقاد پرداختند و پس از آن اعضاي کميسيون اصل 90 مجلس طرحي را با عنوان تعيين ضوابط حقوق ورودي خودروهاي وارداتي و ساماندهي بازار خودرو تهيه کردند. براساس آنچه که در جزئيات اين طرح دو فوريتي منتشر شده، نمايندگان معتقدند که تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي بايد کاهش پيدا کرده و يا حذف شود. آنطور که رسانهها اعلام کردهاند اين طرح تاکنون امضاي 217 نماينده مجلس را دارد و قرار است به ساماندهي وضعيت واردات خودرو و جلوگيري از سوءاستفاده و مقابله با رانتهاي اين بخش کمک کند.
در همين ارتباط بهرام پارسايي، رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل 90 مجلس در گفتگو با خانه ملت، با بيان اينکه در واردات خودرو و همچنين توليد خودروهاي داخلي انحصار به وجود آمده، گفت: در حال حاضر تاوان اين انحصار را مردم پرداخت ميکنند، يعني فضاي رقابتي به بهانه حمايت از توليد داخل و يا ساير بهانهها گرفته شده است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه براساس تهيه طرح دو فوريتي پيشنهاد شده که تکليف وضعيت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد: دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بين ۱۵ تا ۶۱ درصد افزايش داده و هيچ دليل منطقي پشت اين افزايش تعرفه وجود نداشت که در نهايت قرار است مردم هزينه آن را پرداخت کنند، لذا براساس اين افزايش تعرفه و پروندهاي که در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد به اين نتيجه رسيديم که طرحي ارائه شود تا قانون در اين باره وضع شود. وي با تاکيد بر اينکه دو چالش ملي کشور مربوط به بحث خودرو است، يادآور شد: عامل ۸۰ درصد آلايندگي هواي کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنين دليل بخشي از تصادفات جادهاي ناشي از ناامن بودن خودروها است. اين نماينده مجلس افزود: اين طرح دو فوريتي در معاونت قوانين مجلس در حال سپري کردن مراحل قانوني خود است تا به هيئت رئيسه ارجاع شود. وي در تشريح مفاد اين طرح دو فوريتي ادامه داد: يکي از مفاد اين طرح اين است که سقف تعرفه خودروهاي وارداتي ۵۵ درصد باشد و بسته به قيمت و حجم موتور و مابقي مولفههايي که بايد در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هماکنون دولت ۷۵ درصد را پيشنهاد داده است. پارسايي با اشاره به يکي از مواد ديگر اين طرح افزود: پيشنهاد ديگر اين بود که ساليانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتي خودرو کاهش يابد که تا پايان سند چشمانداز اين تعرفه به ۲۰ درصد کاهش يابد که البته باز اين تعرفه ۲۰ درصدي از تماميکشورها بيشتر است، اما اين کاهش تعرفه سبب ميشود که خودروسازان داخلي به خودشان بيايند و اگر احساس فضاي رقابتي کنند، کيفيت افزايش، قيمت کاهش و يا اينکه خدمات بيشتر ميشود. اين عضو کميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتي که دلشان ميخواهد ثبت نام کرده و هر زمان که ميخواهند خودرو را با تاخير تحويل ميدهند، ادامه داد: صدها شکايت از نحوه خدمات ارائه شده در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد که اين شکايتها به دليل اينکه اين است که فضاي رقابتي وجود ندارد و شرايط انحصاري است. پارسايي ادامه داد: تعرفه خودروهاي هيبريدي بايد صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر اين است که دولت بايد واردات خودروهاي هيبريدي را تشويق کند اما اگر تشويق نميکند، نبايد عوارضي بر واردات آن وضع کند. وي با بيان اينکه ماده ديگر اين است که دولت بايد زيرساختها را فراهم کند تا تکنولوژي و فناوري به روز دنيا بتواند در کشور سرمايهگذاري کند، افزود: اين سرمايهگذاري ميتواند با مشارکت سرمايهگذاران و توليدکنندگان داخلي انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک ميکنند و اگر بتوانيم خودروهاي با کيفيت و با تکنولوژي روز دنيا توليد کنيم ميتوانيم اين توليدات را به کشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس صادر کنيم و به ارزآوري و اشتغالزايي کشور کمک کنيم.
پارسايي با بيان اينکه ٢١٧ نماينده مجلس اين طرح دو فوريتي براي کاهش تعرفه خودروهاي وارداتي را امضا کردهاند، افزود: نمايندهها از اين وضعيت بينظميو بيسروسامان بازار خودرو چه خودروهاي داخلي و چه خودروهاي وارداتي نگران هستند و خواهان ساماندهي بازار خودروي کشور هستند. رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل ۹۰ مجلس تصريح کرد: اميدوارم که با راي بالاي نمايندگان اين طرح دو فوريتي تصويب شود و مردم نيز از نمايندگان خود بخواهند که اين طرح با راي بالا در صحن علني مجلس تصويب شود.
جنتيفرد در گفتگو با «تجارت»: مسئولان دلايل توقف فعاليت صنايع کوچک را بررسي کنند
گروه صنعت، معدن و تجارت: هرچند طبق آخرين گزارشهاي منتشر شده وضعيت توليد در شهرکهاي صنعتي نسبت به گذشته شرايط بهتري را تجربه ميکنند، اما حقيقت اين است که هنوز هم بسياري از واحدهاي توليدي که در شهرکهاي صنعتي مستقر هستند با مشکلات زيادي مواجه هستند. کارشناسان ميگويند که مشکلات مالي و تامين نقدينگي مورد نياز براي توليد هنوز هم بزرگترين مشکل واحدهاي توليدي هستند. در اين ميان آنطور که آخرين گزارشهاي رسميمنتشر شده درباره فعاليت واحدهاي توليدي مستقر در شهرکهاي صنعتي نشان ميدهد، نزديک به 20 درصد اين واحدها در شرايط تعطيل قرار دارند.
20 درصد صنايع شهرکهاي صنعتي تعطيلند
براساس اين گزارش واحدهاي فعال مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي به تعداد ۳۳ هزار و ۱۲ واحد و معادل ۷۹.۸ درصد از مجموع واحدهاي توليدي در اين مناطق است. اين در حالي است که تعداد واحدهاي غيرفعال مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي برابر با ۷۸۷۵ واحد و معادل ۱۹.۲ درصد از واحدهاي توليدي در مناطق مذکور است. ظرفيت توليد واحدهاي فعال مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي نشان ميدهد که تعداد واحدهاي با ظرفيت کمتر از ۵۰ درصد برابر است با ۱۱ هزار و ۸۱۷ واحد و معادل ۳۵.۷ درصد است. همچنين تعداد واحدهايي که ظرفيت توليد آنها بين ۵۰ تا ۷۰ درصد است برابر با ۱۴ هزار و ۵۵ واحد و معادل ۴۲.۵ درصد است. علاوه بر اين تعداد واحدهايي که ظرفيت توليد آنها بيشتر از ۷۰ درصد برآورد شده برابر با ۷۱۴۰ مورد و معادل ۲۱.۸ درصد واحدهاي فعال مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي است. براساس گزارش که خبرگزاري ايسنا منتشر کرد، دلايل تعطيلي واحدهاي غيرفعال تحت عنوان کمبود نقدينگي (۷۰ درصد)، فقدان بازار (۱۹ درصد)، اختلاف شرکا (۴.۲ درصد)، تامين مواد اوليه (۳.۳ درصد)، تامين ماشينآلات (۱.۷ درصد) و ساير موارد نيز (۱.۷۱ درصد) اعلام شده است. اين در حالي است که تعداد واحدهايي که به دليل کمبود نقدينگي، فقدان بازار، اختلاف شرکا، تامين مواد اوليه، تامين ماشينآلات و ساير موارد تعطيل شدهاند به ترتيب برابر با ۵۵۰۴، ۱۴۸۶، ۳۳۶، ۲۷۳، ۱۳۵ و ۱۴۱ مورد تعيين شده است. در مورد تعداد طرحهاي مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي بايد خاطر نشان کرد که جمعا ۲۹ هزار و ۵۶۱ طرح در اين نقاط وجود دارد که تعداد طرحهاي فعال برابر با ۱۳ هزار و ۷۵۵ مورد و معادل ۴۶ درصد و نيز طرحهاي غيرفعال برابر با ۱۵ هزار و ۸۰۶ مورد و معادل ۵۴ درصد است.
مشکلات واحدهاي توليدي شهرک صنعتي
در اين ميان برخي کارشناسان اقتصادي معتقدند که يکي از بزرگترين مشکلات موجود در فضاي اقتصاد کشور، تعطيلي بنگاهها و رکود است که صنعت کشور با آن روبهرو شده است. با اين حساب ميتوان گفت که تلاش براي خروج از رکود مهمترين برنامهاي است که بايد از سوي وزارت صنعت در دولت دوازدهم در دستور کار مسئولان امر قرار بگيرد. در همين ارتباط احسان جنتيفرد، کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» درخصوص وضعيت شرکتهاي کوچک و متوسط صنعتي گفت: با توجه به جايگاه و اهميت ويژه شرکتهاي کوچک و متوسط در اقتصاد، بررسي دلايلي که ميتوانند زمينههاي حذف شرکتهاي کوچک و متوسط را فراهم آورند، يک ضرورت براي مسئولان اقتصادي دولت است. در واقع ورود بنگاههاي اقتصادي به عرصه اقتصاد همواره بهعنوان معياري اصلي براي سنجش عملکرد هر بخش يا منطقه محسوب ميشود. اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: در حاليکه برخي که فعاليت شرکتها در مقياس کوچکتر را پيشنهاد ميکنند، گروهي ديگر بر اين باورند که شرکتهاي بزرگ به دليل استفاده از صرفههاي ناشي از مقياس بر بنگاههاي کوچک ارجحيت دارند. در اقتصاد، ساختار بازار يکي از ابتداييترين مباني است که بر مبناي آن هر بازار در طيفي بين رقابت کامل تا انحصار کامل قرار ميگيرد و اندازه بهينه توليد مفهومياست که با توجه به ساختار بازاري که در آن قرار گرفته است تعيين ميشود. اهميت اندازه بهينه از آن جهت است که با مقايسه اندازه موجود در هر بنگاه با اندازه بهينه ميتوان به ظرفيتهاي ممکن از حيث اشتغال، توليد و ارزش افزوده دست پيدا کرد.
جنتيفرد اضافه کرد: در ادبيات اقتصادي سطحي از توليد که در آن از صرفهاي مقياس بهطور کامل استفاده ميشود و هزينه متوسط در حداقل خود باشد را سطح توليد بهينه يا حداقل اندازه کارا مينامند. اين کارشناس اقتصادي در ادامه با اشاره به اشتغالزايي در شرکتهاي کوچک و متوسط گفت: يکي از مباحثي که در ارتباط با شرکتهاي کوچک و متوسط بيشتر مطرح ميشود تاسيس و راهاندازي و تکثرگرايي بيش از حد شرکتهاي کوچک و متوسط در صنايع مختلف به منظور اشتغالزايي و کاهش نرخ بيکاري در شهرهاي مختلف در کشور است. جنتيفرد در پايان با اشاره به روشهاي کلان مديريتي در اداره شرکتهاي کوچک و متوسط گفت: براي بنگاههاي کوچک و متوسط ضروري است با تشخيص اندازه بهينه توليد در زمينه فعاليتي خود در جهت پيشرفت تلاش کنند تا بتوانند از ويژگيهاي صرفه به مقياس توليد خود بهرهمند شوند.