با ارایه دو فوریتی از سوی نمایندگان صورت می‌گیرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: يک هفته پس از آنکه يکي از نمايندگان مجلس از طرح دو فوريتي براي اصلاح و کاهش عوارض واردات خودرو خبر داد، حالا جزئيات بيشتري از طرح نمايندگان مجلس در رسانه‌ها منعکس شده
 است. 
طرح دو فوريتي براي کاهش عوارض واردات پس از آن مطرح شد که دولت تعرفه‌هاي جديد براي واردات خودرو را ابلاغ کرد. افزايش تعرفه پيش‌بيني شده براي واردات خودروهاي هيبريدي يکي از مهمترين دلايلي بود که برخي نمايندگان از آن به انتقاد پرداختند و پس از آن اعضاي کميسيون اصل 90 مجلس طرحي را با عنوان تعيين ضوابط حقوق ورودي خودروهاي وارداتي و ساماندهي بازار خودرو تهيه کردند. براساس آنچه که در جزئيات اين طرح دو فوريتي منتشر شده، نمايندگان معتقدند که تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي بايد کاهش پيدا کرده و يا حذف شود. آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اين طرح تاکنون امضاي 217 نماينده مجلس را دارد و قرار است به ساماندهي وضعيت واردات خودرو و جلوگيري از سوءاستفاده و مقابله با رانت‌هاي اين بخش کمک کند.
در همين ارتباط بهرام پارسايي، رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل 90 مجلس در گفتگو با خانه ملت، با بيان اينکه در واردات خودرو و همچنين توليد خودروهاي داخلي انحصار به وجود آمده، گفت: در حال حاضر تاوان اين انحصار را مردم پرداخت مي‌‌کنند، يعني فضاي رقابتي به بهانه حمايت از توليد داخل و يا ساير بهانه‌ها گرفته شده است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه براساس تهيه طرح دو فوريتي پيشنهاد شده که تکليف وضعيت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد: دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بين ۱۵ تا ۶۱ درصد افزايش داده و هيچ دليل منطقي پشت اين افزايش تعرفه وجود نداشت که در نهايت قرار است مردم هزينه آن را پرداخت کنند، لذا براساس اين افزايش تعرفه و پرونده‌اي که در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد به اين نتيجه رسيديم که طرحي ارائه شود تا قانون در اين باره وضع شود. وي با تاکيد بر اينکه دو چالش ملي کشور مربوط به بحث خودرو است، يادآور شد: عامل ۸۰ درصد آلايندگي هواي کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنين دليل بخشي از تصادفات جاده‌اي ناشي از ناامن بودن خودروها است. اين نماينده مجلس افزود: اين طرح دو فوريتي در معاونت قوانين مجلس در حال سپري کردن مراحل قانوني خود است تا به هيئت رئيسه ارجاع شود. وي در تشريح مفاد اين طرح دو فوريتي ادامه داد: يکي از مفاد اين طرح اين است که سقف تعرفه خودروهاي وارداتي ۵۵ درصد باشد و بسته به قيمت و حجم موتور و مابقي مولفه‌هايي که بايد در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم‌اکنون دولت ۷۵ درصد را پيشنهاد داده است. پارسايي با اشاره به يکي از مواد ديگر اين طرح افزود: پيشنهاد ديگر اين بود که ساليانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتي خودرو کاهش يابد که تا پايان سند چشم‌انداز اين تعرفه به ۲۰ درصد کاهش يابد که البته باز اين تعرفه ۲۰ درصدي از تمامي‌کشورها بيشتر است، اما اين کاهش تعرفه سبب مي‌شود که خودروسازان داخلي به خودشان بيايند و اگر احساس فضاي رقابتي کنند، کيفيت افزايش، قيمت کاهش و يا اينکه خدمات بيشتر مي‌‌شود. اين عضو کميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتي که دلشان مي‌‌خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که مي‌‌خواهند خودرو را با تاخير تحويل مي‌‌دهند، ادامه داد: صدها شکايت از نحوه خدمات ارائه شده در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد که اين شکايت‌ها به دليل اينکه اين است که فضاي رقابتي وجود ندارد و شرايط انحصاري است. پارسايي ادامه داد: تعرفه خودروهاي هيبريدي بايد صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر اين است که دولت بايد واردات خودروهاي هيبريدي را تشويق کند اما اگر تشويق نمي‌کند، نبايد عوارضي بر واردات آن وضع کند. وي با بيان اينکه ماده ديگر اين است که دولت بايد زيرساخت‌ها را فراهم کند تا تکنولوژي و فناوري به روز دنيا بتواند در کشور سرمايه‌گذاري کند، افزود: اين سرمايه‌گذاري مي‌‌تواند با مشارکت سرمايه‌گذاران و توليدکنندگان داخلي انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک مي‌‌کنند و اگر بتوانيم خودروهاي با کيفيت و با تکنولوژي روز دنيا توليد کنيم مي‌‌توانيم اين توليدات را به کشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس صادر کنيم و به ارزآوري و اشتغالزايي کشور کمک کنيم.
پارسايي با بيان اينکه ٢١٧ نماينده مجلس اين طرح دو فوريتي براي کاهش تعرفه خودروهاي وارداتي را امضا کرده‌اند، افزود: نماينده‌ها از اين وضعيت بي‌نظمي‌و بي‌سروسامان بازار خودرو چه خودروهاي داخلي و چه خودروهاي وارداتي نگران هستند و خواهان ساماندهي بازار خودروي کشور هستند. رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل ۹۰ مجلس تصريح کرد: اميدوارم که با راي بالاي نمايندگان اين طرح دو فوريتي تصويب شود و مردم نيز از نمايندگان خود بخواهند که اين طرح با راي بالا در صحن علني مجلس تصويب شود.


سرمقاله
امير افسردير
Aafsardeyr@gmail.com

هرچند ممکن است بـرخي صنعــتگران ايراني صرفا به بازار داخلي بسنده کرده و حضور در عرصه بين‌المللي را چندان جدي نگرفته باشند، ولي واقعيت اين است که ما براي توسعه روزافزون کشور، مقابله با معضل بيکاري، افزايش رفاه اجتماعي، فاصله گرفتن از فقر و دستيابي به ده‌ها هدف ديگر، گريزي نداريم مگر اينکه با تقويت توانمندي‌هاي شرکت‌هاي داخلي، تجارت خارجي کشورمان را رونق بدهيم. ما بايد به سمت حضور حداکثري در بازارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي پيش برويم که ما براي توسعه روزافزون کشور، مقابله با معضل بيکاري، افزايش رفاه اجتماعي، فاصله گرفتن از فقر و دستيابي به ده‌ها هدف ديگر، گريزي نداريم مگر اينکه با تقويت توانمندي‌هاي شرکت‌هاي داخلي، تجارت خارجي کشورمان را رونق بدهيم. ما بايد به سمت حضور حداکثري در بازارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي پيش برويم و هر قدر اين حضور پر رنگ‌تر و هوشمندانه‌تر باشد، اميد به ايجاد ارزش افزوده و افزايش سرانه ملي بيشتر مي‌شود. اما از آنجا که هر هدف گذاري در جهان امروز، نيازمند يک نقشه راه و برنامه اجرايي است، ضرورت تدوين يک » نقشه راه تجارت خارجي» که فعالان اقتصادي بتوانند برآن تکيه و مسير حرکت خود را مبني بر آن تنظيم کنند، ضروري است. يکي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي اوليه براي چنين دورخيزي، پايدارسازي مولفه‌هاي اقتصاد براي بنگاه‌هاي اقتصادي است. اقتصاد بايد براي بازيگران بازار، قابل پيش‌بيني و قابل تحليل باشد. در فضاي آينده نگري و قابل پيش‌بيني بودن است که يک بنگاه اقتصادي دنبال گسترش سرمايه‌گذاري‌هاي خود و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي است. آرامش و ثبات، بستر اصلي سرمايه‌گذاري‌هاست و در سوي مقابل بدعت‌ها، تصميمات عجولانه و هيجاني، غافلگير کردن تجار و برهم‌زدن نظم بازار مي‌تواند باعث سردرگمي‌تجار و فعالان اقتصادي شده و اقتصاد را از ريل خود خارج کند.  علاوه بر اين، واقعيتي که در سطح بنگاه‌هاي اقتصادي قابل ملاحظه است آن است که امروز اکثر بنگاه‌هاي بخش خصوصي دچار مشکل تامين نقدينگي هستند و اين موضوع سبب شده در زماني که به نقدينگي براي خريد خارجي نياز دارند، نتوانند از فرصت‌هاي تجارت خارجي به شايستگي بهره‌برداري کنند. اين درحالي است که فرصت‌ها در تجارت خارجي، به صورت زودگذر و مقطعي پيش روي تجار قرار مي‌گيرند و اگر بخش خصوصي نتواند از اين فرصت‌ها بهره‌برداري کند، مجبور است کالاي مورد نياز مردم را با هزينه تمام شده بالاتر خريداري کند.  سومين مولفه‌اي که بايد مورد توجه قرار گيرد، بحث محدودسازي قاچاق است. بي شک ريشه اصلي قاچاق را بايد در موانع پيش روي کسب و کارهاي قانوني جست‌و‌جو کرد. وقتي هزينه‌هاي تجارت رسمي‌و ريسک سرمايه‌گذاري در آن افزايش پيدا کند و در سوي مقابل درآمدهاي ناشي از تجارت غيررسمي‌با ضريب مضاعف دچار جهش شود، چه باور داشته باشيم و چه نه، انگيزه‌ها براي فعاليت قانوني، رو به افول مي‌گذارد و اين دور باطل به مرور موجب هدايت سرمايه‌ها و انرژي‌ها به سمت بازارهاي غيررسمي‌و زيرپله‌اي مي‌شود. به دنبال آن، توليدات کشور از مسير صحيح خارج شده و برنامه‌هاي اقتصادي با اختلال و دشواري همراه مي‌شود. علاوه بر آن، نقطه بحراني آنجاست که نيروي انساني نيز به درآمدهاي غير رسمي‌عادت مي‌کند.


آغاز فرآيند خريد ريال قطر از صادرکنندگان
يک مسئول در سازمان توسعه تجارت ايران، از شروع فرآيند خريد ريال قطر از صادرکنندگان کالا و خدمات خبر داد و گفت: مبناي تعيين خريد ارز ريال قطر، تغيير کرد. به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، فرزاد پيلتن از آغاز شروع فرآيند خريد ريال قطر از صادرکنندگان کالا و خدمات خبر داد و گفت: با توجه به پيگيري‌هاي به عمل آمده در خصوص حل مشکلات صادرکنندگان کالا به کشور قطر و تشکيل جلسات متعدد با حضور تجار و صادرکنندگان و نمايندگان بانک‌هاي مرکزي، صادرات و ملي در چارچوب کارگروه اقتصادي- تجاري ستاد قطر، با همکاري بانکهاي مرکزي و صادرات فرآيند انتقال ارزهاي حاصل از صادرات به قطر به داخل کشور اصلاح و نحوه تعيين نرخ خريد ارز از صادرکنندگان اعلام گرديد. وي ضمن تشکر از پيگيري بانک صادرات و مساعدت بانک مرکزي ج.ا.ايران، گفت: بانک صادرات از تاريخ۹۶/۱۱/۰۸ و تنها يک روز پس از انجام اولين معامله با بانک مرکزي ج.ا.ايران، اقدام به تغيير مبناي تعيين خريد ارز ريال قطر بر اساس نرخ اعلامي‌بانک مرکزي ايران نموده است. مديرکل دفتر عربي آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران ابراز اميدواري کرد: اين اتفاق مهم باعث تسهيل صادرات به قطر شده و نقش موثري در افزايش صادرات به اين کشور داشته باشد.

تجارت ايران و پاکستان به ۱.۵ ميليارد دلار رسيد
سرکنسول ايران در کويته پاکستان گفت، حجم مبادلات تجاري بين ايران و پاکستان به ۱.۵ ميليارد دلار در سال رسيده است. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري داون، محمد رفيعي، سرکنسول ايران در کويته پاکستان گفت، حجم مبادلات تجاري بين ايران و پاکستان به 1.5 ميليارد دلار در سال رسيده و ايران خواهان رسيدن اين رقم به سطح 5 ميليارد دلار است. وي طي سخناني در مراسم سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌خاطرنشان کرد که پاکستان اولين کشوري بود که به صورت رسمي‌از تغيير حکومت در ايران و انقلاب اسلامي‌استقبال کرد. وي درخصوص مبادلات تجاري دوجانبه از طريق بلوچستان گفت، اين استان دروازه‌اي براي مبادلات تجاري دو کشور است. رفيعي افزود، اتاق بازرگاني مشترک ايران و پاکستان در حال هموار کردن مسير جهت تقويت روابط تجاري دوجانبه است. وي همچنين خاطرنشان کرد که در جلسه اخير اتاق مشترک دو کشور در زاهدان، دو کشور قراردادهاي تجاري متعددي را امضا کرده‌اند. وي گفت، تجارت بين ايران و پاکستان مردم دو کشور را به يکديگر نزديک‌تر مي‌کند.

تراز تجاري زنجيره فولاد ۵۴ درصد مثبت شد
منصور يزدي‌زاده، مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران با بيان اينکه صادرات محصولات فولادي افزايش داشته، اظهار کرد: با توجه به روند رو به رشد توليد، خوشبختانه سير صعودي صادرات زنجيره فولاد منهاي سنگ، کنسانتره آهن، گندله و آهن اسفنجي بر خلاف روند واردات، سير افزايشي داشته و از حدود پنج ميليون تن به بيش از هفت ميليون تن رسيده که نشان از رشد ٢٤ درصدي طي ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ دارد. وي درخصوص آمار واردات زنجيره فولاد نيز گفت: طي ١٠ ماه نخست سال جاري در مجموع زنجيره فولاد بيش از دو ميليون تن واردات داشت که در مقايسه با مدت مشابه سال پيش ٢٨ درصد کاهش را تجربه کرده است. مديرعامل شرکت ملي فولاد با اشاره رشد چشمگير صادرات فولاد در ۱۰ سال اخير اظهار کرد: نکته حائز اهميت، در تراز تجاري ايران در بخش محصولات ساخته شده و نيمه ساخته فولاد (شمش) است که طي ١٠ سال گذشته از بيش از ١٠ ميليون تن منفي به مثبت پنج ميليون تن در پايان سال مي‌رسد. يعني کشور از يک واردکننده محض به قطب صادرات تبديل شده است.


افزايش توان قطعه‌سازان با ادغام واحدها
رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: موضوع ادغام قطعه‌سازان، افزايش توانمندي آنان را به ويژه براي حضور در بازارهاي بين‌المللي به همراه دارد. محمدرضا نجفي‌منش افزود: حضور مقتدرانه در بازارهاي بزرگ بين‌المللي از ادغام شرکت‌هاي کوچک مي‌گذرد که يکي از مهمترين برنامه‌هاي آينده اين انجمن است. نجفي‌منش ادامه داد: بر پايه برآوردهاي اوليه، امکان ادغام بيش از يک هزار و 500 قطعه‌ساز وجود دارد اما انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور بايد کار علمي‌و پژوهشي انجام دهد تا چگونگي ادغام آنها ارزيابي شود. وي يادآوري کرد: بسياري قطعه‌سازان حاضرند قطعه کوچکي را در مجموعه‌اي بزرگ توليد کنند که اين مساله نقصي براي اين صنعت است.

دلارهاي نفتي صرف هزينه واردات نشود
نايب رييس اتاق بازرگاني اصفهان گفت: دلارهاي نفتي سرمايه کشور است و نبايد با آن واردات انجام شود. مصطفي رناسي اظهار کرد: براساس آمار از سال 70 تا 95 قيمت کالاهاي وارداتي 40 برابر، تورم 83 درصد، افزايش قيمت کالاهاي توليد داخل 81 برابر، مزد کارگر 160 برابر و قيمت ارز 26 برابر شده است. وي ادامه داد: مسير کشور به سمت واردات صنعت بوده و توليد داخل با مشکل مواجه شده که در نهايت باعث تخريب شهرک‌هاي صنعتي شده است. رناسي با بيان اينکه دلارهاي نفتي سرمايه کشور است و نبايد با آن واردات انجام شود، گفت: اين سرمايه بايد صرف تامين زيرساخت‌ها و توليدات داخلي شود.

پيشنهاد قرارداد تعرفه ترجيحي با هند
رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و هند با تأکيد بر اينکه براي توسعه روابط تجاري ۲ کشور بايد انعقاد قرارداد تعرفه ترجيحي در اولويت قرار گيرد، گفت: بانک مرکزي هند براي افتتاح 3 بانک ايراني در اين کشور موافقت کرده است. ابراهيم جميلي تصريح کرد: ارزش صادرات ايران به هند در 6 ماه ابتداي امسال يک ميليارد و 547 ميليون دلار و ارزش واردات هند از ايران يک ميليارد و 265 ميليون دلار بوده که تراز تجاري ايران مثبت است. عضو اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: امضا قرارداد تعرفه ترجيحي بايد يکي از اولويت‌ها باشد و امضا اين قرارداد نبايد به مانند امضا قرارداد تعرفه ترجيحي با ترکيه صنعت نساجي کشور را به خطر بيندازد.


جنتي‌فرد در گفتگو با «تجارت»: مسئولان دلايل توقف فعاليت صنايع کوچک را بررسي کنند
گروه صنعت، معدن و تجارت: هرچند طبق آخرين گزارش‌هاي منتشر شده وضعيت توليد در شهرک‌هاي صنعتي نسبت به گذشته شرايط بهتري را تجربه مي‌کنند، اما حقيقت اين است که هنوز هم بسياري از واحدهاي توليدي که در شهرک‌هاي صنعتي مستقر هستند با مشکلات زيادي مواجه هستند. کارشناسان مي‌گويند که مشکلات مالي و تامين نقدينگي مورد نياز براي توليد هنوز هم بزرگترين مشکل واحدهاي توليدي هستند. در اين ميان آنطور که آخرين گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده درباره فعاليت واحدهاي توليدي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي نشان مي‌دهد، نزديک به 20 درصد اين واحدها در شرايط تعطيل قرار دارند.
20 درصد صنايع شهرک‌هاي صنعتي تعطيلند
براساس اين گزارش واحدهاي فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي به تعداد ۳۳ هزار و ۱۲ واحد و معادل ۷۹.۸ درصد از مجموع واحدهاي توليدي در اين مناطق است. اين در حالي است که تعداد واحدهاي غيرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي برابر با ۷۸۷۵ واحد و معادل ۱۹.۲ درصد از واحدهاي توليدي در مناطق مذکور است. ظرفيت توليد واحدهاي فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي نشان مي‌دهد که تعداد واحدهاي با ظرفيت کمتر از ۵۰ درصد برابر است با ۱۱ هزار و ۸۱۷ واحد و معادل ۳۵.۷ درصد است. همچنين تعداد واحدهايي که ظرفيت توليد آنها بين ۵۰ تا ۷۰ درصد است برابر با ۱۴ هزار و ۵۵ واحد و معادل ۴۲.۵ درصد است. علاوه بر اين تعداد واحدهايي که ظرفيت توليد آنها بيشتر از ۷۰ درصد برآورد شده برابر با ۷۱۴۰ مورد و معادل ۲۱.۸ درصد واحدهاي فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي است. براساس گزارش که خبرگزاري ايسنا منتشر کرد، دلايل تعطيلي واحدهاي غيرفعال تحت عنوان کمبود نقدينگي (۷۰ درصد)، فقدان بازار (۱۹ درصد)، اختلاف شرکا (۴.۲ درصد)، تامين مواد اوليه (۳.۳ درصد)، تامين ماشين‌آلات (۱.۷ درصد) و ساير موارد نيز (۱.۷۱ درصد) اعلام شده است. اين در حالي است که تعداد واحدهايي که به دليل کمبود نقدينگي، فقدان بازار، اختلاف شرکا، تامين مواد اوليه، تامين ماشين‌آلات و ساير موارد تعطيل شده‌اند به ترتيب برابر با ۵۵۰۴، ۱۴۸۶، ۳۳۶، ۲۷۳، ۱۳۵ و ۱۴۱ مورد تعيين شده است. در مورد تعداد طرح‌هاي مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي بايد خاطر نشان کرد که جمعا ۲۹ هزار و ۵۶۱ طرح در اين نقاط وجود دارد که تعداد طرح‌هاي فعال برابر با ۱۳ هزار و ۷۵۵ مورد و معادل ۴۶ درصد و نيز طرح‌هاي غيرفعال برابر با ۱۵ هزار و ۸۰۶ مورد و معادل ۵۴ درصد است.
مشکلات واحدهاي توليدي شهرک صنعتي
در اين ميان برخي کارشناسان اقتصادي معتقدند که يکي از بزرگترين مشکلات موجود در فضاي اقتصاد کشور، تعطيلي بنگاه‌ها و رکود است که صنعت کشور با آن روبه‌رو شده است. با اين حساب مي‌توان گفت که تلاش براي خروج از رکود مهمترين برنامه‌اي است که بايد از سوي وزارت صنعت در دولت دوازدهم در دستور کار مسئولان امر قرار بگيرد. در همين ارتباط احسان جنتي‌فرد، کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» درخصوص وضعيت شرکت‌هاي کوچک و متوسط صنعتي گفت: با توجه به جايگاه و اهميت ويژه شرکت‌هاي کوچک و متوسط در اقتصاد، بررسي دلايلي که مي‌توانند زمينه‌هاي حذف شرکت‌هاي کوچک و متوسط را فراهم آورند، يک ضرورت براي مسئولان اقتصادي دولت است. در واقع ورود بنگاه‌هاي اقتصادي به عرصه اقتصاد همواره به‌عنوان معياري اصلي براي سنجش عملکرد هر بخش يا منطقه محسوب مي‌شود. اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: در حاليکه برخي که فعاليت شرکت‌ها در مقياس کوچک‌تر را پيشنهاد مي‌کنند، گروهي ديگر بر اين باورند که شرکت‌هاي بزرگ به دليل استفاده از صرفه‌هاي ناشي از مقياس بر بنگاه‌هاي کوچک ارجحيت دارند. در اقتصاد، ساختار بازار يکي از ابتدايي‌ترين مباني است که بر مبناي آن هر بازار در طيفي بين رقابت کامل تا انحصار کامل قرار مي‌گيرد و اندازه بهينه توليد مفهومي‌است که با توجه به ساختار بازاري که در آن قرار گرفته است تعيين مي‌شود. اهميت اندازه بهينه از آن جهت است که با مقايسه اندازه موجود در هر بنگاه با اندازه بهينه مي‌توان به ظرفيت‌هاي ممکن از حيث اشتغال، توليد و ارزش افزوده دست پيدا کرد.
جنتي‌فرد اضافه کرد: در ادبيات اقتصادي سطحي از توليد که در آن از صرف‌هاي مقياس به‌طور کامل استفاده مي‌شود و هزينه متوسط در حداقل خود باشد را سطح توليد بهينه يا حداقل اندازه کارا مي‌نامند. اين کارشناس اقتصادي در ادامه با اشاره به اشتغالزايي در شرکت‌هاي کوچک و متوسط گفت: يکي از مباحثي که در ارتباط با شرکت‌هاي کوچک و متوسط بيشتر مطرح مي‌شود تاسيس و راه‌اندازي و تکثرگرايي بيش از حد شرکت‌هاي کوچک و متوسط در صنايع مختلف به منظور اشتغالزايي و کاهش نرخ بيکاري در شهرهاي مختلف در کشور است. جنتي‌فرد در پايان با اشاره به روش‌هاي کلان مديريتي در اداره شرکت‌هاي کوچک و متوسط گفت: براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط ضروري است با تشخيص اندازه بهينه توليد در زمينه فعاليتي خود در جهت پيشرفت تلاش کنند تا بتوانند از ويژگي‌هاي صرفه به مقياس توليد خود بهره‌مند شوند.


وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هنوز مصوبه هيات وزيران درباره تعرفه خودروهاي وارداتي تغيير نکرده است. به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري در حاشيه نشست استانداران در وزارت کشور در مورد تغيير تعرفه خودروهاي وارداتي، اظهار کرد: راي هيات عمومي‌ديوان عدالت اداري اگر صادر شود، قانوني است ولي تغيير در نظام تعرفه گمرکي با توجه به بازتاب‌هايي که خواهد داشت فقط با راي هيات عمومي‌ديوان قابل اجرا نيست؛ بنابراين همان مصوبات هيات وزيران ادامه خواهد داشت. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا راي ديوان اکنون جاري شده؟ گفت: هنوز چيزي به ما در اين زمينه ابلاغ نشده و ما از طريق مطبوعات و رسانه‌ها در جريان اين راي قرار گرفته‌ايم اما رسما چيزي به ما ابلاغ نشده است. شريعتمداري افزود: مصوبات هيات وزيران با راي هيات عمومي‌ديوان عدالت اداري قابل تغيير است اما هنوز رسما چيزي دريافت نکرديم؛ بنابراين مصوبه هيات وزيران هنوز تغييري نکرده و تغييري در تعرفه‌ها اعمال نکرده‌ايم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خواست بانک‌ها از واحدهاي توليدي جهت ارائه تسهيلات توليد به آنها گفت: يکي از مشکلات توليد درخواست بانک‌ها براي دريافت وثيقه بيش از آنچه در قانون مشخص شده از توليدکنندگان است. وي اظهار کرد: براساس اظهاراتي که از سوي استانداران مطرح شده، بانک‌هايي که قصد اعطاي تسهيلات به توليد را دارند، وثايق قابل نقدي خارج از نظام توليدي را طلب مي‌کنند و اين در حالي است که در قانون براي اعطاي تسهيلات توليد، به گرفتن واحدهاي توليدي به عنوان وثيقه و اعتبارسنجي مشتري اکتفا شده است. شريعتمداري افزود: اين موضوع يکي از موانع جدي توليد در استان‌هاست که قرار شده با مذاکره با مراجع نظارتي مثل ديوان محاسبات و سازمان بازرسي کل کشور شرايطي فراهم شود که در اجراي قانون مجلس که کفايت وثيقه خود واحد توليدي در آن ذکر شده، جمع‌بندي لازم صورت گيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ديگر موضوعي که به حوزه تسهيلات بانکي توليد برمي‌گردد، ادامه داد: تجديد ارزيابي وثايق از جمله ديگر موضوعات ديگر مطرح شده که برهمين اساس اين موضوع امري لازم تلقي شد و بانک مرکزي قبول کرد موضوع تجديد ارزيابي وثايق را به بانک‌ها ابلاغ کند تا بانک‌ها بتوانند براي اعطاي تسهيلات جديد با ارزيابي مجدد وثايق قرار داده شده و محاسبه ارزش جديد آنها، منابع جديدي را در اختيار توليد کنندگان قرار دهند. شريعتمداري در ادامه، موضوع پذيرش پروانه بهره‌برداري معادن را به‌عنوان وثيقه مورد اشاره قرار داد و تصريح کرد: مقرر شده ظرف يک هفته آينده دستورالعمل مشترکي با صندوق بيمه سرمايه‌‌گذاري فعاليت‌هاي معدني طراحي شود و در اختيار استانداران قرار بگيرد که براساس آن بتوانند تسهيلات معدني را به صاحبان معادن با وثيقه گرفتن پروانه بهره‌برداري ارائه کنند.
در مجموع وزير صنعت، معدن و تجارت به دو تصميم گرفته شده در حوزه بانکي در ديدار با استانداران اشاره کرد که يکي از آنها ضرورت افزايش منابع بانکي به‌طوري که کفايت اعطاي تسهيلات را کند، بود و ديگري کاهش نرخ بهره تسهيلات اعطايي از طريق پرداخت يارانه سود تسهيلات به وسيله رديف‌هاي مشخص شده در قانون بودجه بوده است. وي همچنين به موضوع واگذاري صندوق‌هاي حمايتي وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در اين باره نامه‌اي به رييس‌جمهور نوشته‌ايم که در آن آمده است «صندوقي مانند صندوق ضمانت صادرات يک صندوق حاکميتي است نمي‌توان آن را به بخش خصوصي واگذار کرد» و حتي اگر واگذار شود هيچ بخش خصوصي حاضر به پوشش ريسک سياسي و اقتصادي ايران با يک فرانشيز حداقلي نخواهد بود.


عضو انجمن قطعه‌سازان معتقد است: در دو سه سال اخير يکي مهمترين دغدغه قطعه‌سازان داخلي، عدم پرداخت به موقع مطالبات آنها توسط خودروسازان بوده است. رضا رضايي در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به پرداخت بخشي از مطالبات قطعه‌سازان در هفته‌هاي اخير اظهار داشت: در شرايطي که بسياري از قطعه‌سازان با مشکل نقدينگي و سرمايه در گردش مواجه هستند، اقدام اخير شرکت سايپا در پرداخت 600 ميليارد تومان مطالبات معوقه قطعه‌سازان جاي تشکر دارد. وي تاکيد کرد: بي‌شک اين اقدام در راستاي برنامه‌ريزي و وجود تيم‌هاي مديريتي قوي شکل گرفته است البته در چندماه گذشته نيز شرکت سايپا رقمي‌معادل 350 ميليارد توماني را بابت مطالبات قطعه‌سازان پرداخت کرد که مسلما کمک مناسبي به تقويت توان مالي شبکه قطعه‌سازي کشور بود. عضو انجمن قطعه‌سازان گفت: اينکه مسئولان موانع موجود بر سر راه رشد صنعت خودرو و قطعه‌سازي را حل کنند قطعا سخت نخواهد بود و تنها نيازمند برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري درست و حمايت مالي است. رضايي تزريق حداقل 15 تا 20 هزار ميليارد تومان طي فرايندي يک ساله جهت حمايت از صنعت قطعه‌سازي کشور را رقم سنگيني براي دولت ندانست و گفت: بي‌شک پرداخت اين رقم طي فرايندي يک ساله به صنعت قطعه‌سازي، کمک موثري به اين صنعت خواهد بود.


دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: شرکت خودروسازي رنو برنامه‌ريزي خاصي براي شريکان استراتژيک خود از جمله قطعه‌سازان دارد و در اين راستا يک رابطه برد - برد تعريف کرده است.
 آرش محبي‌نژاد در گفتگو با ايرنا افزود: افزايش تيراژ توليد محصولات رنو در ايران و پيگيري استراتژي «هر مدل خودرو، يک قطعه‌ساز» از سوي اين شرکت، تيراژ قطعه‌سازان ايراني را اقتصادي کرده و به تدريج بالاتر خواهد برد. به گفته اين مقام صنفي، قطعات توليدي قطعه‌سازان ايراني تاکنون به قيمت‌هاي عادلانه از سوي رنو خريداري شده و تيراژ اقتصادي سبب مي‌شود تا توسعه همکاري‌هاي دوجانبه را شاهد
 باشيم. 
وي با اشاره به برنامه‌ريزي فرانسوي‌ها براي آموزش قطعه‌سازان ايراني، گفت: اجراي استانداردهاي جديد رنو و سيستم‌هاي کيفي که از قطعه‌سازان مي‌خواهند، همگي ارتقاي کيفي سازنگان قطعات خودرويي را موجب خواهد شد. محبي‌نژاد با اشاره به يکي از بندهاي قرارداد رنو با قطعه‌سازان ايراني، بيان داشت: در صورت تاخير در اجراي قرارداد يا پرداخت‌ها، جريمه براي اين شرکت در نظر گرفته شده که خود، مشوقي براي قطعه‌سازان است.