عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت»:
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: توتال در ژوييه سال گذشته يک قرارداد چند ميليارد دلاري براي توسعه مرحله بعدي ميدان گازي پارس جنوبي امضاء کرد که نخستين قرارداد بزرگ تهران با يک شرکت انرژي غربي از زمان برچيده شدن برخي از تحريم‌هاي بين‌المللي در سال ۲۰۱۶ بود.
اما با اين حال شرکت توتال از آن مقطع تاکنون چندين بار به موضوع بازگشت تحريم‌ها و تصميم آمريکا براي خروج از برجام اشاره کرده و تلويحا گفته است که در صورت خروج آمريکا از برجام، توتال نيز از قرارداد پارس جنوبي خارج خواهد شد.
در اين خصوص هدايت‌ا... خادمي‌نماينده مردم ايذه و باغملک و عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با «تجارت» اظهار کرد: از همان ابتدا مشخص بود که در قراردادي که طرفين به اين شکل عمل کرده اند، نقاط ضعف بسياري وجود خواهد داشت. توتال در گذشته هم سابقه چنين کاري را داشته و روي يکي از فازهاي پارس جنوبي با ايران قرارداد بست و درنهايت آن را رها کرد و رفت. اينکه مديرعامل توتال صراحتا مي‌گويد در صورت بازگشت تحريم‌ها راههايي براي خروج داريم، کاملا درست مي‌گويد، ما در اين قرارداد جريمه خاصي در صورت عدول از وظايف و مسئوليت‌هاي توتال در نظر نگرفته‌ايم و در اين زمينه قرارداد با توتال مکانيسم خاصي ندارد و در حقيقت هيچ پنالتي‌اي در صورت بدعهدي توتال در قرارداد قيد نشده است.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌افزود: مجلس شوراي اسلامي‌هيچگاه در اين خصوص ورود نکرده است اما از همان ابتداي کار گوشزد مي‌کرديم که اين قرارداد پايدار نيست، چراکه سرنوشت آن به سرنوشت برجام گره خورده و برجام نيز معلوم نيست چه آينده‌اي داشته باشد. ما قرارداد چشم بسته‌اي را امضا کرديم و مطابق استانداردهاي جهاني در اين قرارداد پروژه زماني درست و سودمند که زمان تکميل آن مشخص باشد، قيد شده اما به اين نکته توجه نشده که اگر در زمان مناسب به انجام نرسد، ضرري که مي‌بينيم را چگونه شرکت توتال پرداخت خواهد کرد؟
وي بيان داشت: اين پروژه مرزي‌ترين پروژه پارس جنوبي است که نزديکي بسيار زيادي به مخازن مشترک ما با قطر دارد و ما تاکنون موفق نشده‌ايم که از آن برداشت کنيم و هر تاخيري که در ان مي‌افتد، در حقيقت عقب افتادن بيشتر ما از رقيب مان يعني قطر است، به همين دليل اگر توتال در زمان مقرر آن را تکميل نکند، يکي از منابع بسيار مهم‌مان براي برداشت را از دست مي‌دهيم.
خادمي‌در پاسخ به اين پرسش که چه بايد کرد تا ديگر چنين اتفاقاتي رخ ندهد و قراردادهاي ايران با شرکت‌هاي خارجي از ضمانت اجرايي بالايي برخوردار باشد، گفت: وقتي که قرارداد را مي‌بنديم بايد شرايط يکسان و برابري در خصوص بدعهدي از هريک از طرفين را در آن قيد کنيم و در نظر داشته باشيم که دو طرف قرارداد بايد به ان پايبند باشند و متعهد به پرداخت جريمه در صورت خروج از آن باشند و بايد تضمين و گارانتي معتبر نزد ما در صورت خروج اخذ مي‌شد اما متاسفانه در اين قرارداد هيچکدام از اينها پيش‌بيني نشد. در حقيقت قرارداد به شکلي است که اگر توتال آن را به انجام رساند که هيچ، اما اگر بدعهدي کرد و به انجام نرساند، تنها ما متضرر خواهيم شد و کارمان براي برداشت به تاخير مي‌افتد. در اين قرارداد پيش‌بيني‌هاي لازم ديده نشده و مفاد آن مانند قراردادهاي استاندارد نيست. 
 آن‌چه در ضيافت شام مديرعامل توتال و ترامپ گذشت
مديرعامل شرکت نفتي فرانسوي توتال در مصاحبه با روزنامه فايننشيال تايمز گفت از رييس جمهور آمريکا درخواست کرده به برجام پايبند بماند.
در همين زمينه پاتريک پويانه اظهار کرد که وي اين پيام را در ضيافت شام با دونالد ترامپ و ساير مديران اروپايي در داووس سوئيس در ژانويه داده و توتال را به عنوان اصلي‌ترين شرکت طرفدار تعامل اقتصادي با ايران برجسته کرد.
پويانه به فاينشتال تايمز گفت:‌ زماني که من فرصت صرف شام با رييس جمهور آمريکا را داشتم، اين پرسش را درباره ايران را مطرح کردم. من اين استدلال را بيان کردم اما پرسش اين است که چه ميزان به ايران فرصت مي‌دهيم. آيا به آنها فرصت کافي براي انجام اصلاحات ضروري داده‌ايم.
توتال در ژوييه سال گذشته يک قرارداد چند ميليارد دلاري براي توسعه مرحله بعدي ميدان گازي پارس جنوبي امضاء کرد که نخستين قرارداد بزرگ تهران با يک شرکت انرژي غربي از زمان برچيده شدن برخي از تحريم‌هاي بين‌المللي در سال ۲۰۱۶ بود.
پويانه به اين پروژه کاملا پايبند مانده است اما اظهار کرد: توتال در صورت بازگشت مجدد تحريم‌ها عليه تهران، راه‌هاي مختلفي براي خروج از اين توافق دارد. وي گفت: اگر مقررات بازي تغيير کند مسلما ما بايستي وضعيت را مجددا ارزيابي کنيم.
ترامپ تهديد کرده از توافق هسته‌اي که مورد حمايت باراک اوباما، رييس جمهور سابق آمريکا، قرار داشته است خارج خواهد شد تا آن‌چه "بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران" خوانده را محدود کند، مگر اين‌که شرايط سخت‌تري به تهران تحميل شود.
مديرعامل توتال گفت: خروج آمريکا از برجام، ايران را به گذشته باز خواهد گرداند که فعاليت شرکت‌هاي اروپايي در اين کشور امکان‌پذير نبود به خصوص اگر تحريم‌هاي ثانويه که نهادهاي بين‌المللي فعال در ايران را هدف مي‌گيرند دوباره برقرار شوند.
شرکت توتال ۵۰.۰۱ درصد در پروژه پارس جنوبي سهم دارد، در حالي که شرکت سي ان پي سي چين ۳۰ درصد سهم دارد و باقي سهم اين پروژه متعلق به پتروپارس ايران است.
آقاي پويانه اعلام کرد: اين پروژه پيش مي‌رود، اما توتال تاکنون تنها حدود ۵۰ ميليون دلار هزينه کرده که به اين شرکت امکان مي‌دهد در صورت تغيير شرايط سياسي، بدون ضرر بزرگي خارج شود.
 درصورت خروج از پارس‌جنوبي، سهم توتال به چين مي‌رسد؟
براساس گزارش فاينشنال تايمز، اگر اين شرکت فرانسوي ناچار شود براي اجتناب از تحريم‌هاي آمريکا از پارس جنوبي خارج شود سي ان پي سي ناچار خواهد شد سهم توتال را بگيرد.
پويانه خاطر نشان کرد: فروش به سي ان پي سي يک احتمال است اما حاضر نشد درباره شرايط قراردادي صحبت کند. گزينه ديگر توقف اين پروژه خواهد بود، اما وي تاکيد کرد توتال اميدوار است خروج ضروري نباشد.


فردا، انتقال پيکر 3 دريانورد سانچي به ايران
مديرعامل شرکت ملي نفتکش از انتقال پيکر سه دريانورد نفتکش سانچي در ۲۴ بهمن‌ماه (سه‌شنبه شب) خبر داد و گفت: پرواز سه‌شنبه شب از چين خواهد بود و چهارشنبه صبح به ايران مي‌رسد.
سيروس کيان ارثي با اشاره به اظهارات سرکنسول ايران در شانگهاي چين، بيان کرد:به گفته آقاي عليرضا ايروش پرواز انتقال پيکر سه دريانورد سانچي سه شنبه شب از چين با پرواز ماهان صورت خواهد گرفت و چهارشنبه صبح به ايران مي‌رسد. بر اساس اين گزارش، در ۱۶ دي‌ماه يک نفتکش ايراني به نام سانچي با يک کشتي فله بر چيني تصادف کرد که باعث حريق و مفقود شدن ۳۱ پرسنل نفتکش شد و تنها پيکر سه دريانورد پيدا شد.

صرفه‌جويي 398 ميليون ليتري در مصرف آب
براساس گزارش‌هاي سازمان ساتبا از تيرماه سال 88 تا اواخر دي‌ماه سال جاري حدود يک ميليارد و 811 ميليون کيلووات ساعت برق از محل انرژي‌هاي نو توليد شده که اين ميزان باعث صرفه‌جويي 398 ميليون ليتري مصرف آب در کشور شده است. بر اساس اعلام سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي ايران(ساتبا) از تيرماه سال 1388 تا پايان دي‌ماه 96، يک ميليارد و 811 ميليون کيلووات ساعت از منابع تجديدپذير انرژي توليد شده که از اين ميان سهم دي‌ماه امسال برابر با 48 ميليون کيلووات ساعت بوده است. بر اساس اين گزارش اين ميزان توليد برق از محل انرژي‌هاي تجديدپذير توانسته چيزي حدود يک ميليون و 250 هزار تن از انتشار گازهاي گلخانه‌اي بکاهد.

سوآپ نفت ايران و عراق از ميدان کرکوک
سوآپ نفت بين ايران و عراق از ميدان کرکوک به ميزان ۶۰ هزار بشکه در روز از ماه جاري آغاز خواهد شد.
به نقل از رويترز، مقامات کرکوک اعلام کردند که نفت ميدان کرکوک اين ماه به ايران خواهد رسيد. عراق و ايران در ماه دسامبر توافق کردند که روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت سوآپ داشته باشند، اين ميزان نفت قرار است از ميدان کرکوک توسط تانکرها و کاميون‌ها به پالايشگاهي در کرمانشاه ارسال شود. 
هفته گذشته نيروهاي امنيتي عراق اقدامات لازم براي تأمين مسير تردد تانکرها و کاميون‌ها براي ارسال محموله‌هاي نفتي را آماده کردند.  قرار بود هفته گذشته محموله‌هاي نفتي از ميدان کرکوک به ايران ارسال شود که به تأخير افتاده است.


آمريکا تا 5 سال آينده صادرکننده بزرگ نفت و گاز مي‌شود
طبق جديدترين گزارش سالانه اداره اطلاعات انرژي آمريکا، اين کشور تا سال ۲۰۲۲ به يک صادر کننده بزرگ در حوزه نفت و گاز تبديل خواهد شد.
به نقل از ايسنا، اداره اطلاعات انرژي آمريکا در گزارش دورنماي انرژي سالانه اعلام کرد آهسته شدن رشد تقاضاي داخلي به همراه رشد توليد نفت و گاز، عامل اين تغيير خواهد بود.
به نظر مي‌رسد با اين حساب روياي برتري انرژي دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، به واقعيت مي‌پيوندد اما البته اين اتفاق تحت شرايط خاصي روي خواهد داد. همانطور که در گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريکا قيد شده، در وهله نخست، مدل پيش‌بيني که اين سازمان براي تحقق چنين رويدادي استفاده کرده است، بر مبناي رشد اقتصادي سالانه بين ۱.۵ تا ۲.۶ درصد در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۵۰ بوده است. همچنين تقاضاي انرژي ثابت يا با ۰.۷ درصد رشد، فاکتور مهم ديگر در اين مدل پيش‌بيني است. 
عامل مهم ديگر رشد بکارگيري انرژي تجديدپذير و گاز طبيعي به جاي نفت است که اين موارد را اکنون نيز مي‌توان مشاهده کرد و احتمالاً با وجود تعرفه واردات ۳۰ درصدي بر روي ماژول‌هاي خورشيدي چين، رشد آنها تسريع خواهد شد.
اگرچه اين تعرفه‌ها ممکن است موانعي براي صنعت خورشيدي آمريکا ايجاد کنند اما اين صنعت از سياست‌هاي انرژي تجديد پذير مطلوب فدرال و ايالتي، مشوق‌هاي مالياتي و هزينه‌هاي کمتر به مدد پيشرفت‌هاي فناوري رونق خواهد گرفت.
توليد نفت و گاز نيز به موازات انرژي‌هاي تجديدپذير رشد خواهند کرد با اين‌همه طبق پيش بيني اداره اطلاعات انرژي آمريکا، رشد توليد نفت در حدود سال ۲۰۳۲ راکد خواهد شد و اين کشور با ضعيف شدن تقاضا در داخل، بايد خريداران ديگري براي نفت و گاز پيدا کند. قيمت‌هاي بالاتر نفت، صادرات بالاتر و مصرف داخلي کمتر را تشويق خواهد کرد بنابراين اگر قيمت‌ها به حد کافي بالا بمانند، اين کشور مي‌تواند حتي پيش از سال ۲۰۲۲ به يک صادر کننده بزرگ نفت و گاز تبديل شود.
با اين‌همه اين وضعيت به مدت طولاني ادامه پيدا نخواهد کرد و پس از سال ۲۰۳۸ به دليل اينکه فضاي بيشتري براي پيشرفت‌هاي فناوري وجود ندارد تا رقابت پذيري در بازارهاي جهاني را تشديد کند و همچنين به دليل افت توليد کيفيت بالا و کم هزينه، صادرات رو به کاهش خواهد گذاشت. اداره اطلاعات انرژي آمريکا برآورد کرده تا سال ۲۰۴۵ آمريکا يکبار ديگر به وارد کننده بزرگ نفت و گاز تبديل خواهد.
بر اساس گزارش اويل پرايس، اداره اطلاعات انرژي آمريکا در اين گزارش به جزئيات مقاصد اصلي صادرات نفت اين کشور اشاره نکرده است اما توليد کنندگان آمريکايي حضور بين المللي خود را گسترش مي‌دهند. چين و هند احتمالا اصلي‌ترين مقصدهاي نفت و گاز به خصوص گاز آمريکا خواهند بود زيرا هر دو کشور در حال تغيير اتکاي از وابستگي نفتي به وابستگي گازي به دليل آلايندگي و قيمت کمتر آن هستند. با اين‌همه تشديد رقابت باعث پيشرفت‌هاي فناوري بيشتر به منظور پايين بردن قيمت‌ها و افزايش رقابت پذيري نفت و گاز آمريکا خواهد شد.
تحولات ژئوپليتيکي نيز ممکن است در اين روند موثر باشند. در پايان ژانويه نخستين محموله ميعانات آمريکا به امارات متحده عربي که يکي از بزرگترين توليدکنندگان نفت اوپک است، رسيد. ظاهرا امارات به دليل بايکوت قطر از سوي ائتلاف به رهبري عربستان، با کمبود تامين ميعانات روبرو شده است. آمريکا همچنان به واردات نفت خام ادامه مي‌دهد زيرا پالايشگاه‌هاي اين کشور به بلندهاي مختلفي براي فرآوري نفت و توليد سوخت نياز دارند. گريدهاي سنگيني که در اين بلندها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، معمولا وارد مي‌شوند. با اين‌همه پس از اينکه آمريکا جايگاه خود به عنوان بزرگترين مصرف کننده نفت جهان را سال گذشته به چين واگذار کرد، ممکن است تحت سناريوهاي اداره اطلاعات انرژي، همچنان به کاهش روند مصرف ادامه دهد.

خاموشي و ساخت نيروگاه دو چالش دولت دوازدهم
هر سال با نزديک شدن به پيک مصرف برق هشدارهايي از جنس خاموشي آغاز مي‌شود در اين بين مسوولان صنعت برق راهکارهاي متعددي را براي دور زدن اين چالش ارائه مي‌دهند که يکي از آن‌ها ساخت نيروگاه و افزايش ظرفيت صنعت برق کشور است. اما اين بار وزير نيرو صراحتا مخالفت خود را براي اين مساله اعلام کرده و معتقد است که ديگر نبايد هزاران ميليارد تومان از جيب مردم براي ساخت نيروگاه برداشته شود. هم اکنون ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفيت نصب شده توليد برق در ايران وجود دارد که اين عدد بيش از دو برابر پيک ميانگين در طول سال است، لذا رضا اردکانيان، وزير نيرو مي‌گويد که در اين شرايط بايد به سمتي برويم که با يک درصد کاهش مصرف برق، هزاران ميليارد تومان صرفه‌جويي کنيم و ديگر نبايد به دنبال ساخت نيروگاه بود. وي يکي از روش‌هاي مناسب براي بهبود شرايط فعلي را اصلاح قيمت اين انرژي دانست و افزود: در اين شرايط لازم است فاصله قيمت تمام شده و قيمت تکليفي پر شود که در اين مواقع دو مساله اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌کند. مساله اول موضوع مديريت مصرف است، چرا که در حال حاضر دست‌اندرکاران صنعت برق مي‌دانند که وضعيت ذخيره برق در حالت سر به سر قرار دارد در اين شرايط هر اتفاقي مي‌تواند حاصل شود، لذا هر چه زودتر بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در اين مسير اتفاق افتد. بر اساس آخرين آمار ارائه شده درخصوص وضعيت نيروگاه‌هاي کشور، ظرفيت نيروگاه‌هاي کشور از سال ۱۳۹۲ تاکنون از ۶۹ هزار مگاوات به ۷۹ هزار مگاوات رسيده که اين رقم تا قبل از زمان اوج مصرف يعني تابستان سال آينده، به ۸۰ هزار مگاوات مي‌رسد. علاوه بر اين، از ابتداي دولت يازدهم تاکنون با وجود اينکه ميزان مصرف در زمان اوج، ۲۱ درصد افزايش يافت، ظرفيت نيروگاه‌ها نيز ۱۱ درصد رشد داشته است. بر اين اساس علاوه‌بر افزايش بهره وري از نيروگاه‌هاي موجود، ظرفيت‌هاي جديدي نيز در بخش توليد ايجاد شد. 
از سوي ديگر از آغاز دولت يازدهم تاکنون ۱۲۰۰ مگاوات قرارداد دوجانبه ميان توليدکنندگان و مصرف کنندگان عمده برق به امضا رسيده و در اين بازه زماني، ظرفيت مولدهاي مقياس کوچک نيز از ۵۳۸ مگاوات به ۱۱۲۰ مگاوات افزايش پيدا کرده است. اين در حالي است که با توجه به صحبت‌هاي وزير نيرو به نظر مي‌رسد که دولت دوازدهم رويکردي براي توسعه ظرفيت نيروگاه‌ها و يا ايجاد نيروگاه جديد ندارد و بحث مديريت مصرف و تقاضا مهم‌ترين رکن فعاليت دولت دوازدهم در حوزه صنعت برق تعريف شده است.


قيمت نفت روز دوشنبه بخشي از ضرر بزرگ هفته گذشته را جبران کرد و به ميزان يک درصد افزايش يافت.
به نقل از ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت با ۶۳ سنت يا يک درصد افزايش نسبت به روز جمعه، به ۶۳.۴۲ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت با ۶۳ سنت يا ۱.۱ درصد افزايش، به ۵۹.۸۳ دلار در هر بشکه رسيد.
نفت هفته گذشته در پي ريزش بازارهاي مالي، بزرگترين کاهش هفتگي در دو سال گذشته را ثبت کرده بود، اما بازارهاي سهام آمريکا روز جمعه بهبود يافتند و به نظر مي‌رسد بازارهاي سهام آسيايي روز دوشنبه ثبات داشتند که اين موضوع، از قيمت نفت حمايت کرده است. به گفته گرگ مک‌کنا، استراتژيست ارشد در شرکت کارگزاري "اکسي تريدر"، بهبود بازارهاي سهام آمريکا به معناي آن است که نفت مي‌تواند بخشي از ضرر اخير خود را جبران کند. اما بازارها همچنان با افزايش توليد نفت آمريکا مواجه هستند که به بيش از ۱۰ ميليون بشکه در روز صعود کرده و از سطح توليد عربستان سعودي - بزرگترين صادرکننده جهان- سبقت گرفته و در حال رسيدن به سطح توليد روسيه -بزرگترين توليدکننده جهان- است.
بر اساس گزارش رويترز، نشانه‌هاي محکمي‌وجود دارد که از رشد بيشتر توليد آمريکا حکايت دارد. طبق آماري که روز جمعه از سوي شرکت بيکرهيوز منتشر شد، شرکت‌هاي انرژي آمريکايي هفته گذشته ۲۶ دکل حفاري اضافه کرده و شمار دکل‌هاي حفاري را به ۷۹۱ حلقه رساندند که بالاترين شمار از آوريل سال ۲۰۱۵ است. افزايش توليد آمريکا تلاش‌هاي اوپک و ساير توليدکنندگان براي حذف مازاد عرضه و تقويت قيمت‌ها را تضعيف مي‌کند. توافق کاهش توليد اوپک و غيراوپک از ابتداي سال ۲۰۱۷ آغاز شده و قرار است تا پايان سال ۲۰۱۸ ادامه پيدا کند.


سازمان فروش نفت دولتي عراق (سومو) اعلام کرد صادرات نفت عراق شامل منطقه کردستان در ژانويه به ۳.۷۵۷ ميليون بشکه در روز رسيد که ۸۲ هزار بشکه در روز کاهش را نشان مي‌دهد.
وزارت نفت عراق اعلام کرد سومو ۳.۴۹۰ ميليون بشکه در روز در ژانويه نفت صادر کرده که ۴۵ هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر کاهش يافته است. اين ميزان صادرات از پايانه‌هاي نفت خليج فارس عراق صورت گرفته و هيچ نفتي از طريق بندر سيهان ترکيه صادر نشده است.
آمار ارايه شده از سوي سومو و وزارت نفت عراق نشان مي‌دهد که صادرات منطقه کردستان ۲۶۷ هزار بشکه در روز بوده که حدود ۴۸ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد مقامات بلندپايه صنعت نفت بوده که تخمين زده‌اند صادرات نفت کردستان به سيهان حدود ۳۱۵ هزار بشکه بوده است.
وزارت منابع طبيعي منطقه کردستان اوايل ژانويه اعلام کرده بود صادرات اين منطقه در نوامبر و دسامبر به ترتيب ۲۵۲ هزار و ۲۰۱ بشکه در روز و ۲۶۳ هزار و ۵۴۲ بشکه در روز بوده است. وزارت نفت عراق و سومو همواره اعلام کرده‌اند که برآوردشان از صادرات منطقه کردستان، برمبناي آمار ثانويه است.
بر مبناي نظرسنجي اخير پلاتس که هفتم فوريه منتشر شد، عراق به طور متوسط ۴.۴۱ ميليون بشکه در روز نفت در ژانويه توليد کرده که بالاتر از سهميه توليد ۴.۳۵۱ ميليون بشکه در روز تحت توافق کاهش توليد اوپک بوده است.
با اينهمه آمار سومو، توليد عراق را تنها ۹ هزار بشکه بالاتر از سهميه توليد ۴.۳۵۱ ميليون بشکه در روز نشان داده است.
عراق مکررا از سهميه توليد نفت خود تخطي کرده و طبق برآورد پلاتس، از ژانويه تا دسامبر سال ميلادي گذشته، به طور ميانگين، ۴.۴۲۵ ميليون بشکه در روز نفت توليد کرده است.

چني‌ير انرژي آمريکا اعلام کرد که سالانه ۱.۲ تن ال‌ان‌جي براي شرکت ملي انرژي چين (CNPC) فراهم خواهد کرد که اين اقدام از امسال آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۴۳ ادامه دارد.
به گزارش مهر به نقل از اسپوتنيک، توليدکننده ال‌ان‌جي آمريکا، چني‌ير انرژي، روز جمعه اعلام کرد که سالانه ۱.۲ تن ال‌ان‌جي براي غول انرژي، شرکت ملي سوخت چين، فراهم خواهد کرد که اين اقدام از امسال آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۴۳ ادامه خواهد داشت. اولين توافق بلندمدت عرضه و خريد ال‌ان‌جي تحت تفاهم‌نامه همکاري‌اي که بين چني‌ير و شرکت ملي انرژي چين(CNPC)، در نوامبر ۲۰۱۷ امضا شده است به دست آمده است. ديدار نوامبر ۲۰۱۷ رييس‌جمهور ترامپ از چين از لحاظ منافع تجاري، بسيار پرسود بود. هرچند منتقدين مي‌گويند اکثر اين توافقات تنها به مرحله تفاهم‌نامه همکاري يا ساير توافقات غيرالازام‌آور ختم شده‌اند. در بزرگترين پيشرفتي که در بين اين توافقات به دست آمده است. شرکت ملي سوخت چين و چني‌ير انرژي به توافقي دست يافتند که به طور قابل‌توجهي صادرات گاز طبيعي مايع آمريکا را افزايش خواهد داد. سي‌ان‌پي‌سي چين توافق کرده است که سالانه ۱.۲ ميليون تن از ال‌ان‌جي آمريکا را خريداري کند که طبق قيمت متوسط ال‌ان‌جي که توسط اداره اطلاعات انرژي آمريکا اعلام شده است، اين حجم صادرات سالانه ۲۶۳ ميليون دلار ارزش خواهد داشت. چين در تلاش براي کاهش آلودگي هواي خود در نظر دارد استفاده از زغال‌سنگ را به عنوان منبع اصلي گرمايش خود کاهش دهد و به صورت تدريجي به استفاده از گاز طبيعي روي بياورد. درحال حاضر بازار ال‌ان‌جي چين سريع‌ترين رشد را در جهان دارد و اين کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۶.۱ ميليون تن گاز طبيعي مايع را وارد کرده است. رشد تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت و چين در سال ۲۰۳۰ بزرگترين توليدکننده ال‌ان‌جي جهان مي‌شود.

وزير نيرو:
وزير نيرو با اشاره به اينکه طرح باروري ابرها بيست سال است که در دستور کار است، اظهار کرد: از هر دستگاهي که امکان کمک داشته باشد در اين زمينه استفاده کرده و از آن استقبال مي‌کنيم.
به نقل از ايسنا، اردکانيان در حاشيه جلسه استانداران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد بارورسازي ابرها، اظهار کرد: اين طرح جديد نيست و حدود بيست سال ست که اجرا مي‌شود و ما مرکز ملي باروري ابرها را داريم که البته تجهيزات آن کمي‌مستعمل‌ بوده و نياز به تجهيز دارد و درصدد هستيم که اين تجهيزات را به‌روزآوري کنيم.
وي در ادامه افزود: هر دستگاهي هم که امکان کمک به ما را داشته باشد استقبال مي‌کنيم؛ از جمله سپاه که در اين زمينه اعلام آمادگي کرده است و ما از آن استقبال مي‌کنيم.
وزير نيرو در پاسخ به پرسشي در مورد سياست دولت و وزارت نيرو در مورد انتقال آب از يک استان به ساير استان‌ها، خاطرنشان کرد: وظيفه وزارت نيرو، تامين و عرضه آب است و البته در مصرف آب، ساير دستگاه‌ها هم مسئوليت مشترکي دارند. اعتقاد ما اين است که طرح‌هاي انتقال آب به تنهايي رفع‌کننده مشکلات مناطق دريافت‌کننده آب نخواهد بود و توقف آن طرح‌ها هم به تنهايي رفع‌کننده مشکلات مناطق عرضه‌کننده آب نيست. آنچه که مهم است نحوه مصرف آب است.
اردکانيان با بيان اينکه بايد از فرصت کم‌ آبي استفاده کرده و توجه بيشتري به چگونگي مصرف آب‌هاي موجود داشته باشيم، بيان کرد: اگر اصلاحات ضروري در اين زمينه رخ ندهد طرح‌هاي انتقال آب چه از منابع داخلي، چه خارجي، چه استفاده از آب شور درياها يا پساب در صورتي راه‌حل خواهد بود که قبل يا حداقل همزمان با آن به شيوه‌هاي مصرف آب موجود پرداخته باشيم.
وي تاکيد کرد: با رعايت اين الزامات اگر جايي براي مصرف آب شرب نياز باشد سياست دولت اين است که به هر طريقي آب شرب مورد نياز مردم را تامين کند.
وزير نيرو درباره امکان صادرات انرژي به کشورهاي همسايه نيز خاطرنشان کرد: امکان تبادل انرژي با همه کشورهايي که مرز خاکي داريم از جمله افغانستان، پاکستان، آذربايجان، ترکيه، ارمنستان و عراق فراهم است و درصدد هستيم علاوه بر استفاده از اين فرصت براي تبادل انرژي، بتوانيم از طريق همسايگان به شبکه برق اروپا متصل شويم که اين فرصت قابل ملاحظه‌تري را براي ظرفيت‌هاي وسيع صنعت برق داخل کشور فراهم مي‌کند.
وي ادامه داد: درصدد هستيم که در چارچوب برنامه‌هاي دولت امکان بيشتري را براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي در توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير فراهم کنيم به نحوي که سرمايه‌گذاران بتوانند برق توليدي خود را به وزارت نيرو بر اساس قراردادهاي خريد تضميني بفروشند و همچنين امکان توليد و صادرات برق خود را به دست بياورند و ما اين امکان را براي آنها فراهم کنيم.
اردکانيان تاکيد کرد: بهره ما علاوه بر ارتباط وسيع‌تر با کشورهاي همسايه در اين طرح‌ها، اين خواهد بود که از محل اين صادرات بهره اقتصادي خواهيم برد.
وي در مورد ساماندهي آب‌هاي مرزي و گفت‌وگو با کشورهاي همسايه در اين زمينه، خاطرنشان کرد: کشور ما از حيث تنوع مسائل آب‌هاي مشترک کم‌نظير است. ما در حوزه‌هاي آبريز با همسايگان هم پايين‌دست هستيم و هم بالادست و تنوع مسائل زيادي در اين زمينه داريم که بايد به عنوان يک فرصت تلقي شود زيرا مي‌توانيم از موضوع آب براي توسعه همکاري‌ها استفاده کنيم. ما درصدد اين کار هستيم و هم با افغانستان و هم ترکيه مذاکره مي‌کنيم و جزئيات دستاوردهاي گفت‌وگوهاي مشترک را در اختيار مردم قرار مي‌دهيم.