بحران رسوايي اخلاقي خيريه آکسفم بر دولت انگليس 
خيريه آکسفم با بحراني بزرگ پس ازانتشار خبر رسوايي جنسي کارکنانش روبروست به طوريکه مي‌تواند پرداخت 34 ميليون پوند کمک دولت انگليس به اين خيريه را متوقف کند. به گزارش گاردين ، مددکاران مرکز خيريه آکسفام در جريان زلزله سال ۲۰۱۰ در‌هائيتي، به جاي کمک به زلزله‌زدگان، بيشتر وقت خود را به خوشگذراني با دختران و زنان خياباني مي‌گذراندند. دولت انگليس اين سازمان خيريه را به قطع کمک‌هاي مالي تهديد کرده است، مگر آنکه اين گروه امدادرساني بين‌المللي براي رسيدگي به ادعاهاي سوء رفتار جنسي در‌هائيتي "رهبري اخلاقي" از خود نشان دهد. يکي از مقام‌هاي ارشد انگليس هم تاکيد کرد آکسفام هم‌اکنون با مشکل تامين اعتبارات مواجه است و افشاي چنين رسوايي‌اي و احتمال از دست دادن بودجه دولتي که سال گذشته ۳۴ ميليون پوند بود، براي آنها مايه نگراني است. رئيس هيات امناي آکسفام در واکنش به اين اتهامات اذعان کرد: انتشار چنين گزارش‌هايي و وقوع چنين حوادثي در سازمان ما عصباني‌کننده و شرم‌آور است.او سپس به تشريح گام‌هاي بعدي براي مقابله با رسوايي‌هاي مشابه در آينده پرداخت.

غزه در بحران مالي 
چالش بين حماس و مقامات دولت خودگردان فلسطين به اقتصاد غزه ضربه ميزند و به سوي سقوط مي‌رود اين امر خطر افزايش خشونت و تقابل با اسرائيل را بيشتر مي‌کند. به گزارش نيويورک تايمز،صف طولاني کارمندان دولتي و بازنشستگان غزه در روز پرداخت حقوق ماهيانه نشانگر نياز شديد به پول است. به گفته يک شهروند 45 ساله حقوق وي کاهش زيادي داشته است و تمامي‌آن صرف پرداخت هزينه غذاي ماه گذشته مي‌شود. غزه با جمعيت 2 ميليون نفر هر روز با مشکلات بسياري روبروست.سازمان ملل متحد هشدار داده است که غزه به سقوط کامل اقتصادي نزديک مي‌شود و ذخاير دارويي درحال اتمام است و قطعي برق تا 12 ساعت تهديدي براي بيمارستان‌ها
 است.

آمريکا آماده مذاکره بدون پيش‌شرط با کره شمالي
 مايک پنس، معاون رئيس‌جمهور آمريکا در بازگشت از کره جنوبي از آمادگي کشورش براي مذاکره بدون پيش‌شرط با کره شمالي سخن گفت‌. او در عين حال از تداوم سياست حداکثر فشار بر کره شمالي خبر داد. مايک پنس مي‌گويد، آمريکا آماده است مذاکراتي مستقيم با کره شمالي انجام دهد. معاون رئيس‌جمهور آمريکا در راه بازگشت از سئول پايتخت کره جنوبي در گفت‌وگو با روزنامه "واشنگتن ‌پست" در عين حال گفت که ايالات متحده همچنان سياست حداکثر فشار بر کره شمالي از طريق تشديد تحريم‌ها را ادامه خواهد داد. احتمال گفت‌وگو ميان کره‌شمالي و آمريکا پس از ماه‌ها تنش ميان پيونگ‌يانگ، سئول و واشنگتن بر سر برنامه موشکي و هسته‌اي کره‌شمالي و همچنين رد و بدل شدن توهين‌ها و تهديدات ميان «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا و «کيم جونگ اون» رهبر کره‌شمالي مطرح مي‌شود.در همين حال، ترامپ اهداف گفت‌وگوهاي بيشتر با کره‌شمالي را پس از سال‌ها گفت‌وگوهاي بي‌نتيجه از سوي دولت‌هاي پيشين آمريکا براي متوقف کردن برنامه هسته‌اي کره‌شمالي، زير سوال برده است.سال گذشته، کره‌شمالي تعداد زيادي موشک را آزمايش کرد و ششمين و بزرگ‌ترين آزمايش هسته‌اي خود را که در تقابل با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد بود، انجام داد.

88 ميليارد دلار هزينه بازسازي عراق
 وزير برنامه‌ريزي عراق ديروز در يک کنفرانس بين‌المللي در کويت اعلام کرد، بغداد به ۸۸.۲ ميليارد دلار براي تامين هزينه بازسازي پسا داعش نياز دارد. به گزارش خبرگزاري رويترز، عراق اميد دارد ميلياردها دلار در نشست سه روزه کويت با موضوع بازسازي اين کشور جنگ‌زده جمع‌آوري کند. بغداد دسامبر گذشته پيروزي عليه داعش را اعلام کرد و پس از سه سال جنگ با اين گروه تروريستي انبوهي از اراضي خود را ويران شده و ميليون‌ها تن را آواره يافت.سلمان الجميلي، وزير برنامه‌ريزي عراق با استناد به ارزيابي کارشناسان عراقي و بين‌المللي اعلام کرد که کشورش به بودجه ۸۸.۲ ميليارد دلاري نيازد دارد تا ويراني‌ حاصل از درگيري‌ها را ترميم کند. قصي عبدالفتاح، از مديران وزارت برنامه‌ريزي گفت ۲۲ ميليارد دلار از آن اعتبارات فورا نياز است و مابقي آن در ميان‌مدت بايد تامين شود.در همين حال مصطفي الهيتي، رئيس بازسازي مناطق ويران شده به دست داعش گفت: ما تعدادي برنامه بازسازي در مناطقي که تحت تاثير جنگ قرار گرفتند، آغاز کرديم. اما دستاورد ما کمتر از يک درصد از آن چيزي است که عراق به آن نياز دارد. نياز مبرمي‌به اين اعتبارات وجود دارد تا فورا خدمات زيرساختي و اساسي در بسياري از استان‌ها ارائه شود. ما بيش از ۱۳۸ هزار واحد مسکوني آسيب ديده داريم که نيمي‌از آن کاملا ويران است. 

نجات کسري بودجه عربستان با پول شاهزادگان 
يک مقام ارشد عربستان گفت، مقام‌هاي سعودي انتظار دارند ۱۳ ميليارد دلار (۵۰ ميليارد ريال عربستان) تا پايان سال از پاکسازي ضد فساد و توافق با شاهزاده‌ها و تجار و مقامات عربستان به دست آورند.به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه فايننشال تايمز، مقداري از اين پول اکنون طبق توافق مظنونان براي تضمين آزادي به حساب دولت عربستان منتقل شده است و انتظار مي‌رود توافق‌هاي بيشتري هم نهايي شود. اين توافق‌ها شامل واگذاري حساب‌ها، اموال و دارايي‌ها به دولت مي‌شود. يک مقام مطلع سعودي گفت: تا پايان سال ۵۰ ميليارد ريال عربستان منتقل مي‌شود.اين سرکوب به فرمان محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در ماه نوامبر موجب شد تا صدها شاهزاده و تاجر عربستاني راهي هتل ريتز کارلتون شوند که حکم زندان آنها را داشت. در ميان آنها افراد سرشناسي چون وليد بن طلال، شاهزاده ميلياردر سعودي به چشم مي‌خورد که آزاد شد اما جزئياتي از توافق آزادي او منتشر نشده است.دادستاني کل عربستان مي‌گويد، دولت رياض با دريافت کل دارايي‌ها در نهايت بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار به دست مي‌آورد. رياض قصد دارد تا از اين اعتبارات براي مقابله با کسري بودجه که براي امسال ۵۲ ميليارد دلار پيش‌بيني مي‌شود، استفاده کند. عمده دليل کسري بودجه اين اقتصاد متکي بر نفت، تداوم کاهش بهاي نفت بوده است. 
هزينه سنگين دولت ائتلافي آلمان براي مرکل
 با خاتمه مذاکرات براي تشکيل يک ائتلاف بزرگ، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بيش از پيش تحت فشار قرار گرفته است. دبيرکل حزب دموکرات مسيحي واگذاري وزارت دارايي به سوسيال دموکرات‌ها را "دردناک" اما ناگزير توصيف مي‌کند. مذاکرات پرچالش و طولاني تشکيل يک ائتلاف بزرگ ميان حزب سوسيال دموکرات و اتحاديه احزاب دموکرات و سوسيال مسيحي گرچه به امضاي قرارداد براي تشکيل دولت جديد منجر شد، اما براي سران دو حزب اصلي آلمان هزينه سنگيني در پي داشت.پس از مارتين شولتس، دبير کل حزب سوسيال دموکرات که مجبور به کناره‌گيري از اين سمت و انصراف از نشستن بر صندلي وزارت خارجه شد، اکنون نوبت به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان رسيده تا به انتقادها و درخواست‌ها درباره جوان‌گرايي و تغيير نسل در رهبري حزب دموکرات مسيحي پاسخ دهد. آنگلا مرکل شامگاه يکشنبه ۲۲ بهمن در گفت‌وگو با برنامه "برلين مستقيم" کانال دو تلويزيون سراسري آلمان (ZDF) چند بار تاکيد کرد که سپردن وزارت دارايي به سوسيال دموکرات‌ها "دردناک" اما "قابل قبول" بوده است.

ديدار هيات‌هاي حماس و فتح در قاهره 
هيئت‌هاي جنبش حماس و فتح که به منظور بررسي مسائل مربوط به آَشتي ملي فلسطين در قاهره حضور دارند، به زودي با يکديگر ديدار مي‌کنند. به گزارش ايسنا، به نقل از اليوم السابع، سامح شکري، وزير خارجه مصر از عزام احمد، عضو کميته مرکزي جنبش فتح براي گفت‌وگو درباره مساله فلسطين و اوضاع قدس اشغالي استقبال کرد.احمد در اين ديدار به ارزيابي آخرين تحولات مساله فلسطين پرداخته و در جريان نتايج رايزني‌هاي مصر در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي براي مقابله با چالش‌هاي ناشي از تغيير موضع آمريکا درباره قدس، تاثير آن بر نقش اين کشور در روند صلح ميان اسرائيل و فلسطين و آينده حل و فصل عادلانه اين مساله قرار گرفت.وي با تاکيد بر اينکه قدس براي فلسطينيان مهم است و آنها در اين باره مصالحه نمي‌کنند، گفت، قرار است محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين براي دفاع از ماهيت تاريخي و قانوني قدس و بيان ديدگاه فلسطينيان درباره مساله فلسطين و آينده روند صلح، ۲۰ فوريه در شوراي امنيت سخنراني کند.شکري در اين ديدار عزام احمد را در جريان رايزني‌هاي خود با تعدادي از همتايان اروپايي و عربي‌اش در دوره اخير و طي نشست فوق‌العاده کميته ارتباط موقت (AHLC) که اخيرا در بروکسل برگزار شد، قرار داد.

وزير خارجه فرانسه وارد بغداد شد
وزير امور خارجه فرانسه به منظور ديدار با مقامات عراقي وارد بغداد شد. به گزارش ايسنا، به نقل از سومريه نيوز، ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه ديروز وارد بغداد، پايتخت عراق شد و مورد استقبال ابراهيم جعفري، وزير خارجه اين کشور قرار گرفت.قرار است لودريان در جريان اين سفر با مقامات عراقي به بررسي روابط دوجانبه ميان عراق و فرانسه بپردازند.وزير امور خارجه فرانسه به منظور بررسي بازسازي عراق و تضمين ثباتش پس از شکست داعش وارد عراق شده است و روز سه شنبه نيز به کويت مي‌رود

انهدام پنج تانک وکشته شدن 200 نظامي‌ترکيه در عفرين
يگان‌هاي مدافع خلق کرد از انهدام دست‌کم 5 تانک ارتش ترکيه و کشته ‌و زخمي‌شدن ده‌ها نظامي‌ترک و همپيمان عرب آنها در دو روز گذشته در عفرين خبر دادند. کردها همچنين تاکيد دارند که در هفته اول فوريه نزديک به 200 نظامي‌ترک را کشته‌اند.به گزارش ايسنا، به نقل از اليوم السابع، يگان‌هاي مدافع خلق کرد سوريه با پخش تصاويري ويديوئي مدعي شدند، يک تانک ارتش ترکيه را در شمال منطقه عفرين منهدم کردند که در اثر آن، تعدادي از افراد مسلح اطراف تانک کشته يا زخمي‌شدند.

بمب باقي مانده از جنگ جهاني دوم فرودگاه لندن را تعطيل کرد
فرودگاه لندن در پي کشف يک بمب به جا مانده از جنگ جهاني دوم براي چند ساعت تعطيل شد.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سي ان ان، پس از کشف يک بمب به جا مانده از جنگ جهاني دوم در نزديکي رودخانه تيمز، فرودگاه لندن براي چند ساعت تعطيل شد.مقامات اين فرودگاه با انتشار بيانيه‌اي اعلام کردند به دليل عمليات خنثي سازي اين بمب، فعاليت‌هاي فرودگاه به طور موقت تعطيل شده است.در همين حال نيروي دريايي سلطنتي انگليس از آغاز عمليات خنثي سازي اين بمب و انتقال آن به مکاني امن، خبر داد.به گفته مقامات فرودگاه لندن، تعطيلي موقت اين فرودگاه به دليل همکاري کامل با نيروهاي پليس و نيروي دريايي سلطنتي انجام گرفته است.


تلاش بازارهاي بورس براي بازگشت به توازن
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: سهام‌هاي اروپايي پس از شش ماه افت دوشنبه رشد داشتند اين بازگشت درحالي رخ داد که هفته گذشته نوسان در بازارهاي بورس جهان باعث خروج 1 تريليون دلار از بازارها شد.
 به گزارش رويترز، سود در تمامي‌بخش‌ها باعث رشد 1.2 درصدي در سهام استاکس 600 اروپايي شد. سهام انگليسي FTSE و DAX آلمان نيز رشدي 1 درصدي داشتند. بازارهاي بورس آسيايي نيز به نظر ديروز با آرامش روبرو شدند و شاخص‌ها به توازن بازگشت اگرچه سرمايه گذاران جهاني هنوز نگران خطر افزايش تورم در آمريکا هستند. سهام‌هاي منطقه آسيا پاسيفيک در خارج از ژاپن 1 درصد رشد داشت . در هفته گذشته اين بازارها با سقوط 7.3 درصدي روبرو شدند. سهام کره جنوبي و چين سود 1.2 درصدي داشتند و سهام نيکي ژاپن به دليل تعطيلات بسته بود. اين درحالي بود که ارزش اوراق قرضه خزانه داري آمريکا نيز بار ديگر افزايش داشت. به گزارش فايننشال تايمز، اوراق قرضه آمريکا ديروز 2.9 درصد رشد داشت که بالاترين سطح از سال 2014 تاکنون بود. اين فروش گسترده ناشي از نگراني درباره تورم آمريکاست که آمار آن در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. درعين حال بازارهاي بورس جهان ترس خود را کم کردند و معاملات بورس جهاني بهتر از هفته گذشته بود.سهام‌هاي اروپايي هفته‌هاي سختي را پشت سر گذاشتند اما با تقويت بازارهاي آسيايي ، معاملات اروپايي نيز به توازن خود بازگشت. درعين حال يکي از موسسات مالي جهان هشدار داد بازارها درحال ورود به دوره‌اي تازه از نوسان هستند که دليلش افزايش نرخ بهره‌هاي بانکي پس از يک دوره سختگيري مالي توسط بانک‌هاي مرکزي است.استراتژيست‌ها و سرمايه گذاران نيز مي‌گويند بخش خاصي از فروش سهام مي‌تواند نتيجه کاهش ماليات‌هاي شرکت اي بزرگ توسط دولت آمريکا باشد.يکي از کارشناسان گلدمن ساشز با ارسال ايميل به بزرگترين مشتريان بانک هشدار داد که احتمالا بازار هنوز به کف خود نرسيده است. چنين شوک‌هايي مقياسي گسترده خواهند داشت. دراين ميان وال استريت شرکت‌هاي بيمه را مقصر اين نوسان مي‌داند که باعث خسارت تريليون دلاري شده است. درعين حال سرمايه گذاران کارگزاران بورسي را طور گسترده مقصر تغيير قيمت‌ها و افت بازارها مي‌دانند. شرکت‌هاي بيمه خسارت شديدي را از متغير درآمد سالانه در بحران مالي داشتند و از آن زمان سعي کردند تا پول مشتريان را در صندوق‌هاي داراي نوسان قرار دهند. ارائه دهندگان متغيير سالانه از نظردادن درباره افت بازارها خودداري کردند و معتقدند صندوق‌ها نمي‌تواند به عنوان اهرم استفاده شود و فروش در چندين روز ادامه خواهد داشت.پيش از بحران هفته گذشته بيمه گذاران به طور عمده بر متغير پول در سرمايه گذاري حساب مي‌کردند که باعث خسارت شديدي شد. بسياري از شرکت‌ها چون ING و Genworth از متغير درآمد سالانه خارج شدند. به گفته يک استراتژست اين امر عاقلانه نيست که تصور کرد کاهش شديد هفته گذشته به دليل بالا رفتن سطح هدف باشد بلکه به طور شدت اين حرکت بوده است.
نگراني از بازگشت نوسان
در حاليکه بازارهاي  کالا سعي در بهبود دارند اين پرسش مطرح است که آيا آنها مي‌تواند از يک نوسان ديگر عبور کنند؟ درچين بانک‌ها وام‌هاي زيادي را در ماه ژانويه ارائه کردند که فراتر از انتظارات بود و احتمالا باعث رشد اقتصادي در چين و بازارجهاني بورس کالا خواهد شد.تحليل گران پيش بيني کردند انتشار نرخ تورم آمريکا در روز چهارشنبه بسياري از تصميم گيري‌ها را مشخص خواهد کرد.با توجه به نگراني از تورم بالا و افزايش نرخ بهره که پيشتر باعث سقوط بازارهاي جهان شد اين آمار مي‌تواند باعث موج تازه‌اي از فروش گسترده اوراق قرضه در بازار شود.بازارهاي بورس آسيا هفته گذشته با کاهش 5.2 درصدي بيشترين افت خود از سال 2016 تاکنون را داشت.96 سهام S&P 20 درصد کاهش داشتند.درآسيا ، هنگ کنگ نزديک به 10 درصد افزايش معاملات بالاترين ميزان فروش خود را داشت اين درحالي بود که ژاپن 8.1 درصد و کره جنوبي 6.4 درصد خسارت ديدند.افزايش اوراق قرضه خزانه داري آمريکا به بالاترين سطح خود براين امر تاثيرگذار بود.اين رشد باعث تقويت ارزش دلار آمريکا شد اما اين روند در روز دوشنبه نشانگر کمک محدود اوراق خزانه داري 10 ساله بود. اين درحالي است که بسياري معتقدند ارزش دلار کاهش خواهد داشت. بازارهاي بورس پس از سقوط معاملات سهام جهاني در هفته گذشته درچالش براي يافتن پايگاهي ثابت هستند.نگراني از افزايش تورم در آمريکا باعث شده تا تحليلگران بازار درانتظار شکاف‌هاي بيشتر در بازارهاي بورس باشند
خروج 24 ميليارد دلار از بورس آمريکا
به دليل چرخه زيان دهي بورس‌هاي آمريکايي و ترس سرمايه گذاران، ۲۴ ميليارد دلار از صندوق‌هاي بورس اين کشور توسط بورس بازان برداشت شد.به گزارش رويترز، بر اساس داده‌هاي بدست آماده، برآورد مي‌شود که سرمايه گذاران در بورس‌هاي آمريکايي در هفته منتهي به هفتم فوريه ۲۳.۹ ميليارد دلار از صندوق‌هاي متمرکز در بورس‌هاي ايالات متحده برداشت کرده باشند که اين رقم از سال ۱۹۹۲ ميلادي به بعد بي سابقه گزارش مي‌شود. شاخص اس ان پي 500 هفته گذشته را با کاهش نزديک به 9 درصدي نسبت به رقم بالاي بي سابقه‌اي که 2 هفته پيش به ثبت رسانده بود به پايان برد. آمارها نشان مي‌دهد که سرمايه گذاري‌هاي شبه نقدي در هفته گذشته در بورس‌هاي آمريکايي ۳۰.۸ ميليارد دلار بوده است. اما زيان دهي صندوق‌هاي بورس آمريکا طي هفته گذشته در مجموع ۲۳۶ ميليارد دلار برآورد مي‌شود.همچنين هفته گذشته درحالي‌که نگراني‌ها از احتمال افزايش تورم، بازارهاي مالي را به لرزه درآورده بود، بازار سهام آمريکا در سير زيان دهي فرو رفت و وال‌استريت با بزرگترين سقوط خود از سال ۲۰۱۱ ميلادي به بعد روبرو شد؛ ضمن اينکه اين رويه سهام کشورهاي آسيايي را با خود پايين کشيد. شروع موج فروش دارايي‌ها در بورس آمريکا در طي هفته گذشته پس از آن آغاز شد که آمارهاي قوي از بازار کار آمريکا در ماه ژانويه موجب افزايش نگراني‌ها نسبت به افزايش تورم و رشد بازدهي اوراق قرضه شد.در طي سال‌هاي اخير همواره سرمايه گذاري در بازار سهام نسبت به سرمايه گذاري در اوراق قرضه جذاب تر بوده است، اما افزايش بازدهي اوراق قرضه خزانه داري آمريکا موجب کاهش جذابيت سرمايه گذاري در بازارهاي بورس شد.
افزايش قيمت طلا
با کاهش ارزش دلار، قيمت طلا در معاملات ديروز 4.26 دلار افزايش يافت و هر اونس 1320.91 دلار فروخته شد. هفته گذشته ارزش دلار بالا رفته بود. از هفته گذشته تاکنون سرمايه‌گذاران در حال رصد آمار تورم آمريکا هستند تا نشانه‌هايي در مورد افزايش نرخ بهره آمريکا بيابند.هر اونس طلا با 4.26 دلار افزايش 1320.91 دلار معامله شد. هفته گذشته طلا 1.2 درصد از ارزش خود را براي دومين هفته متوالي کاهشي از دست داد. شاخص دلار که ارزش اين ارز را در برابر سبدي از ارزهاي بين‌المللي مي‌سنجد، 0.38 درصد کاهش يافت و به 90.096 واحد رسيد. هفته گذشته، شاخص دلار 1.4 درصد رشد کرد.تضعيف دلار، دارايي‌هايي مثل طلا را که با دلار قيمت گذاري مي‌شوند براي مالکان ديگر ارزها گران تر مي‌سازد.آمار قيمت‌هاي مصرفي آمريکا روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و نشانه‌هاي شفاف‌تري در مورد سرعت افزايش تورم به دست مي‌دهد. نگراني در مورد افزايش تورم کاهش ارزش اوراق قرضه را در هفته گذشته رقم زد.   


یادداشت
ولفگانگ مونچو
فايننشال تايمز

آنچه درسال 2016 در انگليس رخ داد اکنون در آلمان درحال اتفاق افتادن است. يک رفراندوم باعث لرزش در سيستم سياسي شده است. در آلمان اين امر يک رفراندوم نبود بلکه نظرسنجي ميان 464 هزار عضو حزب چپ ميانه سوسيال دموکرات است. اگر آنها دولت ائتلافي آنگلا مرکل را رد کنند دوره صدراعظمي‌وي متوقف خواهد شد. يا تا زمان برگزاري انتخابات تازه کوتاه مدت خواهد بود رفراندوم در حزب سوسيال دموکرات آلمان در 4 مارس برگزار خواهد شد بلکه نظرسنجي ميان 464 هزار عضو حزب چپ ميانه سوسيال دموکرات است. اگر آنها دولت ائتلافي آنگلا مرکل را رد کنند دوره صدراعظمي‌وي متوقف خواهد شد. يا تا زمان برگزاري انتخابات تازه کوتاه مدت خواهد بود. رفراندوم در حزب سوسيال دموکرات آلمان در 4 مارس برگزار خواهد شد که مي‌تواند روزي بزرگ براي اروپا باشد اين رويداد همزمان با برگزاري انتخابات ايتاليا در ماه مارس خواهد بود.هفته گذشته حزب سوسيال دموکرات و دموکرات مسيحي ادامه ائتلاف بزرگ را تاييد کردند اما استراتژيست‌هاي حزب سوسيال دموکرات در برلين از دست کم گرفتن احتمال شورش درميان اعضاي عادي حزب صحبت مي‌کنند که از ائتلاف‌هاي بزرگ خسته شدند. آنها معتقدند اين ائتلاف چپ ميانه را ضعيف مي‌کنند و در طولاني مدت باعث تقويت احزاب کوچک افراطي چون آلترناتيو براي آلمان مي‌شود.حزب سوسيال دموکرات با وجود ضعف در جذب آراي انتخاباتي توانست در ائتلاف تازه پست‌هاي بزرگي چون وزارت داريي را به دست آورد.اما اين پيروزي نتوانست باعث راضي شدن اعضاي عادي حزب شودو آنها نسبت به ائتلاف بزرگ ترديد دارند.پرسش اصلي اين است که آيا آقاي شولتس مي‌تواند اکثريت حزب را به سوي ائتلاف ببرد و در رفراندوم راي اعضاي عادي را به نفع ائتلاف جلب کند.
ترجمه: فاطمه مهتدي