حميدقاسميدهچشمه مدير سي ان جي شرکت ملي و پخش فرآوردههاي نفتي ايران در نشست خبري صبح ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال ٨٠ فعاليت تبديل ناوگان استفاده از CNGشروع شد و طي ١٦ سال گذشته به صورت مداوم پيگيري شد و امروز حدود ٢٤٠٠ ايستگاه دارين و در بهمن ماه ٢٥ ايستگاه ديگر اضافه شده و اکنون ٢٤٢٥ تجهيز راهاندازي شده است.
وي افزود: ظرفيت تجمعي کنوني CNG ٢ ميليون و ٨٠٠ هزار متر مکعب است.
قاسميبا بيان اينکه ٥٠ ايستگاه در سال آتي به بهرهبرداري ميرسد، گفت: ١٤١ ايستگاه با هزينه شهصي ساخته ميشود که از اين تعداد ٣٣ ايستگاه تک منظوره و ٣٣ ايستگاه دو منظوره خواهد بود، همچنين از اين تعداد ١٤١ ايستگاه ٣٣ ايستگاه نصب شده، ٣٣ ايستگاه راه اندازي و ٧٥ ايستگاه راهاندازي شده است.
مدير طرح CNG شرکت پخش فرآوردههاي نفتي با طرح اين سوال که چرا به سمت CNG رفتهايم اظهار داشت: ما بزرگترين ميدان گازي جهان پارس جنوبي را با 28 فاز داريم که 15 درصد منابع گازي جهان را شامل ميشود. اين ميدان با قطر مشترک است. استفاده از اين گاز تا سال آينده در تماميفازهاي يک تا 24 نهايي ميشود و به ظرفيت ذخيره و توليد کشور اضافه ميشود و ما يکي از داراترين کشورهاي گازي جهان ميشويم. ما ميتوانيم استفاده از گاز را در دستور کار اصلي و سوخت اصلي سبد سوخت قرار دهيم و بنزين را ذخيره کرده، آن را صادر کنيم و يا براي نسلهاي آينده نگه داريم، چرا که صادرات گاز به سادگي ميسر نيست. واز طريق لولهکشي و يا حمل از مسير LNG نيز هزينهبر است.
وي ادامه داد: در حال حاضر به همت وزارت نفت در تمام کشور انشعابات لوله گاز داريم که در هيچ جاي جهان اين فرصت وجود ندارد بنابراين بايد به سمتي حرکت کنيم که استفاده صددرصدي از CNG داشته باشيم چرا که حرکت به اين سمت رسيدن به اهداف زيستمحيطي و صرفهجويي در مصرف انرژي است.
قاسميبا بيان اينکه اگر طراحيها درست باشد ميتوانيم از گاز به عنوان بهترين جايگزين بنزين استفاده کنيم، ادامه داد: با رويکردي که در پيش گرفتهايم ابتدا بايد مصرفکنندگان، سازندگان اتومبيل و زيرساختها براي تحقق اهداف استفاده بيشتر از CNG آماده باشند.
اين مقام مسئول يادآور شد: ما در حال حاضر 3هزار و 500 جايگاه بنزين و 2هزار و 400 جايگاه CNG داريم که رقم قابل ملاحظهاي است ولي هنوز در سبد سوخت به ظرفيت ايجاد شده در CNG دست نيافتهايم يعني دو برابر ظرفيت فعال روزانه ظرفيت موجود داريم. در حال حاضر 21 ميليون مترمکعب در روز مصرف CNG داريم و با ظرفيتي که داريم بايد اين رقم به 42 ميليون مترمکعب در روز برسد و براي استفاده از اين ظرفيت بايد سه نگاه مصرفکننده، سازنده اتومبيل و توليدکننده سوخت دخيل باشد.
وي تاکيد کرد: خودروسازان بايد استاندارد و ايمني را رعايت کنند. وزارت نفت بايد گاز رابه اندازه کافي براي کل کشور تامين کند و ما نيز يک جهش نياز داريم که استفاده کنوني موجود را به ظرفيت اسميرسانده و در دست قرار دهيم.
وي بيان کرد: اگر خودروساز موتور گازسوز با کيفيت بهتري توليد کند سوخت CNG با همين جايگاهها که 42 ميليون مترمکعب ظرفيت ايجاد شده است کافي است. جا دارد که ظرفيت 4 ميليون خودرو را بالا ببريم.
قاسميدرباره دليل افزايش ساخت جايگاه جديد با توجه به عدم استفاده از ظرفيت فعلي گفت: براي اينکه مصرف عمده شود بايد در دسترس باشيم تا مصرفکنندگان به راحتي و بدون ايستادن در صفهاي طولاني بتوانند از ايستگاههاي CNG استفاده کنند.
قاسميبا بيان اينکه در نظر داريم که تعداد جايگاههاي CNG دولتي را کاهش دهيم اظهار داشت: سال گذشته 470 ايستگاه نصب شده از سوي دولت داشتيم که امسال اين رقم به 15 ايستگاه رسيده است و برنامه داريم که بتوانيم جايگاههاي دولتي را واگذار کنيم.
وي همچنين گفت: ما يک ميليون خودروي ديزلي داريم که روزانه 45 ميليون ليتر گازوئيل مصرف ميکند. برنامهريزي ميکنيم که خودروسازها به سمتي هدايت شوند که ديزليها به سمت CNGسوز بروند.
مدير طرح CNG همچنين به توافق هفته گذشته شهرسازي و وزارت نفت اشاره کرد و افزود: بر اين اساس قرار است که طي دو سال 17 هزار اتوبوس جايگزين CNGسوز داشته باشيم.
وي ادامه داد: ما در حال حاضر 22 جايگاه اتوبوسراني فعال در تهران داريم که بايد فرهنگسازي کنيم که مصرف CNG افزايش يابد.
وي همچنين يادآور شد: با استفاده از CNG ما توانستهايم ميزان مصرف 100 ميليون ليتر بنزين را به 80 ميليون ليتر برسانيم.
وي درباره نامهاي که انجمن صنفي جايگاهداران CNG به دولت براي اصلاح قيمت گاز CNG، گفت: نکتهاي که من بايد بگويم اين است که تغيير قيمت تأثير آن چناني در ميزان مصرف ندارد و اگر کاهش قيمت يک شوک اوليه ايجاد کند ديگر عوامل موجب ميشود که مصرف CNG افزايش پيدا نکند.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر تمايل به سمت احداث جايگاههاي شخصي زياد شده است گفت: اکنون دستمزدها را به ازاي هر مترمکعب 140 تومان براي کلانشهرها در نظر گرفتهايم و براي آنهايي که همه چيز به خرج دولت است نيز 80 تومان به ازاي هر مترمکعب در نظر گرفته شده است.
قاسميدرباره نتيجه نمونهگيري شرکت فولکس واگن آلمان از گاز ايران براي ساخت خودروي پايه گازسوز گفت: هدف تاکنون بيشتر خودروهاي ديزلي بوده است؛ تاکنون پنج خودروساز خارجي از جمله بنز موتور پايه گاز سوز را بر اساس کيفيت گاز کشور طراحي کرده اند.
وي با بيان اينکه اين شرکت مذاکراتي با سازندگان داخلي داشتهاند، ادامه داد: طراحي اين خودروسازها به نحوي است که مصرف انرژي را به ميزان قابل قبولي کاهش ميدهد، درواقع ١٦٠کيلومتر را به ٨٨٠کيلومتر به ازاي باکهاي موجود رسانده اند. آنها موتور را بر اساس کيفيت گاز ايران ساختهاند تا CNG جايگزين گازوئيل شود.
قاسميبيشترين ظرفيت و مصرف CNG در کل کشور را نيز به ترتيب مربوط به استانهاي تهران، آذربايجان شرقي، مشهد، اصفهان، فارس، گيلان و اهواز و کمترين مصرف را مربوط به چابهار عنوان کرد.