پيشنهاد افزايش سطوح مزدي و پايه حقوق کارگران
يک فعال کارگري پيشنهاد کرد براي ترميم حقوق کارگران در کنار افزايش سالانه حداقل دستمزدها، در ساير سطوح مزدي نيز تغييراتي داده شود.
هادي ابوي، اظهار کرد: با توجه به عقب افتادگي‌هايي که کارگران در بحث مزد از سالهاي گذشته دارند، پيشنهاد کرده‌ايم که حقوق کارگران به شکل پلکاني افزايش پيدا کند تا به خط فقر يا معيشت برسد و دولت متعهد شود که سالي ۵ درصد يا ۱۰ درصد آن را افزايش بدهد تا اين عقب افتادگي جبران شود.
وي ادامه داد: مدتي است بحث ترميم حقوق کارگران مطرح شده که بر اساس آن حقوق‌هاي زير دو ميليون تومان به شکل پلکاني افزايش داده شود.

در بازار آزاد تهران، سکه طرح جديد 
 ۱۳ هزار تومان ارزان شد و قيمت به يک ميليون و ۵۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسيد.
به گزارش خبرنگار مهر، در جريان معاملات (چهارشنبه) بازار آزاد تهران، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و ۵۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان شد.
سکه طرح قديم به يک ميليون و ۵۴۰ هزار تومان، نيم سکه ۷۷۶ هزار تومان و ربع سکه ۴۷۵ هزار تومان است.
هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۳۳۰ دلار و ۶۲ سنت و هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۱۵۰ هزار تومان است.طي روزهاي گذشته قيمت طلا و سکه با افزايش بي‌سابقه‌اي مواجه شده بود.

دلار ۴۲ تومان ارزان شد
بر اساس معاملات بازار آزاد تهران، نرخ دلار با کاهش ۴۲ توماني به ۴۸۳۵ تومان رسيد، ضمن اينکه يورو نيز ۶۱۶۵ تومان معامله شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در جريان معاملات (چهارشنبه) بازار آزاد تهران، نرخ هر دلار آمريکا با ۴۲ تومان کاهش به ۴۸۳۵ تومان رسيد. ضمن اينکه هر دلار فردايي سبزه ميدان نيز با کاهش ۳۸ توماني به ۴۸۱۰ تومان رسيد. دلار فردايي پاساژ افشار نيز ۴۸۸۳ تومان قيمت خورده است. هر يورو ۶۱۶۵ تومان، پوند ۷۰۲۰ تومان، درهم امارات ۱۳۷۱ تومان و لير ترکيه ۱۳۴۸ تومان است.
نرخ دلار در روزهاي گذشته تا پنج هزار تومان رسيده بود. ديروز برخي از دلالان اين بازار بازدداشت شند.

خطاي بانک مرکزي به افزايش نرخ دلار دامن زد
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در پاسخ به اينکه چرا مردم به خريد بيشتر دلار و طلا روي آورده‌اند،‌ گفت: سياست‌هاي اشتباه بانک مرکزي از جمله تزريق اسکناس دلار به صرافي‌ها با نرخ پايين‌تر باعث شد که ارز و طلا از چرخه اقتصادي خارج شود و به خانه‌ها برود؛ عملا يعني دلار را دور ريخته‌ايم که به ضرر اقتصاد ايران و به نفع خزانه‌داري آمريکاست.
به گزارش ايسنا، پدرام سلطاني، با اشاره به سياست‌هاي اشتباه بانک مرکزي در مورد نرخ دلار تصريح کرد: بانک مرکزي در چند هفته گذشته خطاي چند باره بانک مرکزي در ادوار گذشته را مرتکب شده است و آن تزريق ارز اسکناس به صرافي‌ها با نرخ پايين‌تر است که طبيعتا باعث شده اين صف‌هاي طولاني به وجود آيد و تلقي يک سري شهروندان و مهم‌تر از آن‌ها سوداگران ارزي اين است که ارز را از بانک مرکزي با نرخ ارزان‌تري بخرند و بعد با نرخ گران‌تري بفروشند و اين اقدام بانک مرکزي اين شرايط را تشديد مي‌کند. اثر منفي ديگر اين سياست اين است که ارز و طلا را از چرخه اقتصادي خارج مي‌کند و وارد خانه‌ها و گاوصندوق‌ها مي‌کند.
وي اظهار کرد: اگر ارز و طلا در چرخه اقتصاد کشور باشند مي‌تواند مفيد باشد ولي زماني که به خانه‌ها و گاو صندوق‌ها برود معنايش اين است که دلارهايمان را دور ريخته‌ايم و به جايش ارز را در خانه‌ها نگه مي‌داريم و عملا از اين طريق به اقتصاد آمريکا کمک مي‌کنيم؛ چون کاغذهاي چاپ شده خزانه داري آمريکا را با ريال سنگيني خريداري کرده‌ايم و بعد در خانه نگه داشته‌ايم و اين هم يک صادرات کلاني است که اقتصاد آمريکا به کشور ما انجام مي‌دهد و اين رفتار غلط اقتصادي در ادوار مختلف بانک مرکزي تکرار مي‌شود.
او درباره دلايل افزايش نرخ ارز و بالا رفتن تقاضاي خريد دلار از سوي مردم اظهار کرد: موضوع اول در رابطه با افزايش نرخ ارز، فراهم نکردن امکان تعديل نرخ ارز به تناسب تورم انباشته طي چهار سال گذشته است. اگر چه تورم پاييني داشته‌ايم اما از متوسط کشورهاي ديگر بالاتر بوده است؛ اتفاقي که پيش‌تر هم افتاده بود و باعث شده فنر فشرده ارز جهش پيدا کند. 
وي همچنين درباره تاثير جو رواني بر بالا رفتن قيمت ارز اظهار کرد: اتفاق بعدي هم مضاعف شدن جو رواني حاکم بر بازار ارز است. نرخ دلار زماني که تقاضا بالا مي‌رود و شايعات زياد مي‌شود يا نگراني‌ها و عدم اطمينان بيشتر مي‌شود، افزايش مي‌يابد و افزايش تقاضا واکنشي است که شهروندان براي امنيت بيشتري نسبت به دارايي‌ها و آينده‌شان انجام مي‌دهند و براي همين مبادرت به خريد ارز مي‌کنند.
وي افزود: نکته ديگر اقدامي‌بوده که بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار تابستان امسال در ارتباط با پايين آوردن نرخ سود بانکي انجام دادند. عموما در همه جاي دنيا وقتي نرخ سود سپرده کاهش پيدا مي‌کند، ارزش پول ملي هم متناسب با آن پايين مي‌آيد؛ زيرا پول ملي از بانک‌ها خارج و وارد بازارهاي موازي مثل بازار ارز مي‌شود.

آغاز فراگيري مديريت حرفه‌اي توسط ماستريخت هلند در ايران
رييس انجمن کسب و کار ايران در نشست برگزاري دومين دوره کارشناسي ارشد MBA ماستريخت هلند ، گفت: با ورود کسب و کارهاي مدرن به کشور نيازمند مديران و رهبراني هستيم که توانايي ايجاد تغييرات ، بومي‌سازي و ايرانيزه کردن را داشته باشند.
به گزارش روزنامه تجارت‌هادي سياري ضمن قدرداني از استقبال بي نظير مديران از دومين دوره کارشناسي ارشد MBA ماستريخت هلند ، اظهار داشت : پذيرش در مصاحبه ورودي اين دوره که از برترين مدرسه‌هاي کسب و کار مديريت در هلند و اتحاديه اروپا با اعتبار سنجي‌هاي ACBSP,NVAO ,AMBA ,ATHEA ,lACBE ويژه مديران و مديران ارشد است به همت انديشه ماهان ( سازمان فني و حرفه‌اي کشور) با نظارت علمي‌موسسه آموزش عالي آزاد ماهان به زبان انگليسي در ايران از ۹ اسفند ماه سال جاري برگزار مي‌شود. وي مديران عالي ، کارآفرينان و پيشتازان کسب و کار را که با تحصيل در يک بستر بين المللي، مهارتهاي مديريتي و رهبري خود را مطابق با استانداردهاي بين المللي ارتقاء مي‌دهند ، از مخاطبين اصلي اين دوره بين المللي عنوان کرد و در خصوص ويژگي‌هاي اين دوره افزود: تجربه دوره اول نشان داده که مديران داراي رزومه حرفه‌اي با آخرين متدها و الگوهاي مديريتي آشنا شده و با مطالعه بر روي کسب و کارها و سازمان‌هاي بين المللي، براي هدايت و راهبردي کسب و کار يا سازمان خود به بينشي جهاني دست خواهند يافت. رييس انجمن کسب و کار ايران با اشاره به حضور اساتيد برجسته و برند بين المللي در اين دوره ، متدولوژي اين دوره را بر اساس به روز‌ترين استانداردهاي جهاني و با استراتژي حل مسائل شخصي داوطلبان دوره با نگاهي کاربردي مهارتي و مهارت محور دانست. سياري با بيان اينکه اعطاي پذيرش رسمي‌آن مرکز ، دريافت ريز نمرات ، مدرک کارشناسي ارشد ماستريخت و امکان حضور در ماستريخت هلند در دنياي بين الملل از مزاياي اصلي اين دوره است ، تصريح کرد: با حضور مديران عالي که وجه تمايز اين دوره است امکان گسترش روابط کسب و کار براي متقاضيان و شکل گيري يک شبکه ارتباطي ميان آنان فراهم خواهد شد.
وي در پايان خاطر نشان کرد: دوره بين المللي MBA هلند نياز به داشتن مدرک زبان خارجي ندارد اما تسلط به زبان انگليسي جزو نيازهاي اصلي حضور در دوره است. علاقه مندان براي کسب اطلاعات بيشتر با روابط عمومي‌انديشه ماهان با شماره 88401313 تماس و يا به سايت www.mahanbs.com مراجعه فرمايند.


بررسي «تجارت» ازپیامد های منفی استراتژي‌هاي ناهماهنگ در اقتصاد ايران نشان داد؛
گروه اقتصادکلان- ايليا پيرولي: رفتارهاي نوساني بازار ارز بار ديگر واکنش کارشناسان اقتصادي را در پي داشت؛ کارشناساني که هر بار دواي درد اقتصاد به کما رفته کشور را تغيير سياست‌گذاري کلان مي‌دانستند. آنها معتقدند که بعد از گذشت 29سال از پايان جنگ، هيچ يک از دولت‌هاي روي کار آمده نتوانسته استراتژي مشخصي براي اقتصاد تدوين کنند و متغييرهاي کلان اقتصادي را به نحوي به کار بگيرند که اقتصاد مولد در اين کشور رشد کند.
با پايان جنگ تحميلي و روي کار آمدن دولت پنجم که بعدها به دولت سازندگي معروف شد، همه برنامه‌هاي اقتصادي متاثر از نگاه تکنوکرات‌ها شد. نگاهي که بازار را بر اقتصاد مولد ترجيج مي‌داد و توزيع ثروت را در اولويت کاري خود قرار داد. 
اولويتي که عدالت اجتماعي را ناديده مي‌گرفت. اين روند نيز در دولت‌هاي ديگر نيز ادامه يافت. به عبارتي يکي از اشتراکات همه دولت‌هاي پس از جنگ همين نگاه اقتصادي بود که همه نگاه‌هاي ديگر اقتصادي را به گوشه رينگ فرستاد.
ادامه اين روند در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها باعث ايجاد رانت و به عبارتي توزيع رانت شد به گونه‌اي درحال حاضر يکي از دردسرهاي دولت دوازدهم شرکت‌هاي واکذار شده‌اي است که نه تنها رقابت پذير نيستند بلکه خود عامل رانت هستند. 
شرکت‌هايي با نام خصولتي.
کارشناسان اقتصادي براين باورند وقتي که اقتصاد داراي استراتژي مشخصي نباشد بر همه متغييرهاي کلان اقتصادي تاثير منفي گذاشته، متغييرهاي مثل توليد ناخالص داخلي- ملي سرمايه‌گذاري و ... . به همين خاطر است که دولت‌ها بر اين مبنا و اين نوع نگاه تحت فشار مجبور به خام فروشي شدند؛ نفت گاز و ميعانات گازي در اين سال‌ها توسط هر دولتي در معرض فروش قرار گرفتند. 
گويي هر دولتي در تلاش بود که از دولت قبلي براي فروش نفت پيشي گرفته و رکوردشکني کند. در آن سو کارشناسان نئوکلاسيک عقيده‌اي ديگر دارند، آنها چندي پيش درباره نسخه شفابخش اقتصاد کشور و نحوه سياست‌گذاري براي بهبود متغييرهاي کلان اقتصادي توصيه‌هايي کرده بودند.
اين اقتصاددانان، با بهره‌گيري از عملکرد کشورهاي موفق، سياست‌هاي موفق اين کشورها را در گرو کاهش فشار مالياتي، رشد مخارج عمراني و رفع کسري بودجه با انتشار اوراق بدهي دولتي دانستند. 
آنها پيشنهاد کرده بودند که در گام نخست، ساماندهي و تعيين تکليف بدهي‌هاي دولت با بهره‌گيري از اوراق بدهي انجام گيرد. در گام دوم، دولت بايد با انتشار اوراق بدهي جديد، به تامين مالي کسري بودجه در طرح‌هاي عمراني بپردازد.
 گام بعدي براي دستيابي به رشد اقتصادي پايدار، اصلاح نظام مالياتي است، مبني‌بر اينکه نرخ ماليات بر درآمد شرکت‌ها طي يک دوره زماني مشخص به مرور کاهش يابد و در مقابل سود توزيع‌شده بين سهامداران، پاداش مديران و درآمد اشخاص مشمول ماليات شود.
اما در ديگر سو کارشناسان اقتصادي موضوع را فراتر از اين بيان مي‌کنند. 
آنها معتقدند که کشور در حال حاضر فاقد استراتژي اقتصادي است. وقتي که مجموعه‌هاي اقتصادي کشور هماهنگ ومتراکم نباشد استراتژي شکل نمي‌گيرد. استراتژي بايد همه عقايد را در خود جا داده و بهترين خروجي از آن منتج شود.
دکتر محمد خوش چهره در اين باره در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت گفته است:« سياست‌هايي که براي تحقق متغييرهاي کلان اقتصادي به کار گرفته مي‌شود در صورتي که منسجم و هماهنگ تدوين شوند، به آن مي‌توان گفت استراتژي اقتصادي که قطعا راه‌گشاي اقتصاد خواهد بود. 
اما اگر همين سياست‌هاي اقتصادي در قالب يک نظام هماهنگ شده و منسجم تدوين نشوند به اين نوع سياست‌هاي اقتصادي، ديگر نمي‌توان نام استراتژيک بر آن گذاشت بلکه مجموعه‌اي از برنامه‌هاي هماهنگ نشده اقتصادي بهترين توصيف براي آن است که همواره اين روند در اقتصاد کشور اجرا شده است.
همه سياست‌هاي تدوين شده اقتصادي داراي عقبه فکري اقتصادي هستند.به طور کلي در اقتصاد عقبه‌هاي تئوريک متفاوتي وجود دارد. نظام سرمايه‌داري که امروز از آن به عنوان نئوليبراليسم اقتصادي مطرح و به آزادي اقتصادي معتقد است داراي مجموعه‌اي از سياست‌هايي هست که از سوي صندوق بين المللي پول، بانک جهاني، سازمان تجارت جهاني و به آنها تحميل مي‌شود. اگر ما نگاه کنيم به اقتصاد ايران که چه تفکري برآن حاکم بوده والبته هست متوجه مي‌شويم که اقتصاد ايران يک اقتصاد مختلط بوده و هست. 
يعني اينکه در اقتصاد ايران بخش‌هاي خصوصي و دولتي وجود دارند و مکانيسم بازار و مداخلات دولتي نيز در اين اقتصاد در جريان است. لذا اين اقتصاد را نمي‌توان تنها به يک نگاه تئوريک اقتصادي منتسب کرد و به آن برچسب تفکر سوسياليستي يا تفکر بازار يا نگاه‌هاي مبتني بر توصيه‌هاي جهاني زد. اما نکته‌اي که بسيار مهم و قابل تامل بوده، نگاه نئوليبرالي در اقتصاد کشور بعد از پايان جنک تا کنون حاکم بوده است.
نگاه ليبرالي در حوزه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي وجود داشته و همين امر به توزيع رانت کمک کرده است. اين در حالي است که در طول 28 سال گذشته تفکرهاي مختلف سياسي در راس قدرت اجرايي کشور آمده و رفته‌اند که با وجود تفاوتشان در اين زمينه کارکردهاي اقتصادي‌اشان بسيار شبيه به هم بوده است. 
شما به نوع انتصابات و عملکرد اقتصادي نگاه کنيد به خوبي مشاهده مي‌شود که همه به بازار گرايي و تجاري سازي نگاه ويژه‌اي داشته‌اند. 
اشتراکات ديگر اين دولت‌ها وابستگي‌اشان به نفت بوده است. به گونه‌اي که هر دولت بعدي نسبت به دولت قبلي بيشترين رکورد خام فروشي و نفت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
همه اين موضوع‌ها ناشي از اين است که در راس تصميم‌گيري و تصميم‌سازي دولت‌ها و دولت کنوني، تفکر سرمايه‌داري ليبرالي حاکم است.»
اين امر باعث مي‌شود که جريان‌هاي سوداگري از جمله سوداگري در بازار ارز، طلا و سکه موجب شکاف طبقاتي، گستردگي خط فقر مي‌شود. چون رفاه و اشتغال ريشه در توليد ناخالص ملي دارد. زماني که توليد ضعيف مي‌شود و سوداگري و دلالي در اقتصاد حاکم مي‌شود اکثريت مردم منتفع نمي‌شوند آنهايي منتفع مي‌شوند که به گروه‌هاي قدرت و ثروت وابسته هستنند، حتي در بعضي از موارد متاسفانه ديده شده که دولت‌ها روي جهالت يا غفلت؛ بازي خطرناکي را با ارز شروع مي‌کنند.


استحصال نفت با دستگاه‌هاي (MOS & MOT ) در صنعت نفت گچساران به 800 هزار بشكه رسيد
تجارت-استان خوزستان:مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران از استحصال 800 هزار بشكه نفت توسط دستگاههاي (MOS & MOT ) در اين شركت خبر داد . مهندس هوشنگ صيدالي با بيان اينكه ، توسعه صنايع نفت و گاز بدون توجه به تأثيرات آن بر محيط زيست ، موجب بروز بحران‌هاي زيست محيطي مي‌شود گفت : اين شركت به عنوان دومين توليد كننده نفت همواره خود را متعهد به حفظ محيط زيست پيراموني خود را مي‌داند .وي ادامه داد: شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران با توليد روزانه 630 هزار بشكه نفت و بيش از يك ميليارد فوت مكعب گاز خشك ميعانات گازي ، افزون بر صيانت از منابع نفتي و رعايت اصول و ضوابط ايمني ، اقدامات مؤثري را نيز به منظور جلوگيري از آلودگي محيط زيست برداشته است .مديرعامل نفت گچساران تصريح كرد: با برنامه‌ريزي كه در اين شركت صورت مي‌گيرد موفق شده‌ايم با بكارگيري دستگاه‌هاي فرآورش نفت خام سالانه از سوزاندن هزاران بشكه نفت در گودال‌هاي سوخت در محل چاه جلوگيري به عمل بياوريم .صيدالي با بيان اينكه ، انجام آزمايشات جرياني در گذشته از طريق جريان دادن چاه به گودال سوخت سرچاهي صورت مي‌گرفت افزود: اين عمليات موجب آلودگي محيط‌زيست و هدر رفت سرمايه ملي مي‌شد.وي خاطر نشان كرد: باتوجه به سياست‌هاي كلي شركت ملي نفت ايران و لزوم توجه و انجام فعاليت براساس توسعه پايدار اين شركت در سالهاي اخير موفق به ساخت و در مدار قرار گرفتن 3 دستگاه تفكيك گر سيار نفت MOS و يك دستگاه فرآورش MOT شده است .مديرعامل نفت گچساران با اشاره به نقش اين دستگاه‌ها اظهار داشت : اين مهم منجر به كاهش حجم نفت سوزانده شده ، جلوگيري از آلودگي محيط زيست ، جلوگيري از هدر رفت سرمايه ملي ، افزايش توليد و اعمال دقت بيشتر در اتخاذ تصميم مقتضي جهت توسعه ميادين ، انجام عمليات در راستاي بهره برداري به موقع از چاه و طراحي تسهيلات فرآورش مناسب ميدان گرديده است .صيدالي در پايان عنوان كرد: كارشناسان اين شركت موفق شدند در سال 96 در مراحل مختلف عمليات سرچاهي حدود 800 هزار بشكه نفت را از چاه‌هاي كيلوركريم ، گلخاري ، پازنان و رگ سفيد را به وسيله دستگاه‌هاي (MOS & MOT ) استحصال نمايند .

ممنوعيت بهره برداري از منابع آب زير زميني در 8 محدوده مطالعاتي استان کرمانشاه
تجارت-استان کرمانشاه:به گزارش روابط عمومي‌شرکت آب منطقه‌اي کرمانشاه بهره برداري ازمنابع آب زيرزميني در 8 محدوده مطالعاتي استان کرمانشاه به مدت 4 سال از سوي وزارت نيرو ممنوع شد.کياست اميريان مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي کرمانشاه ضمن اعلام اين خبر گفت: براساس نتايج مطالعات وبررسي‌هاي بعمل آمده ، بهره برداري بيش از حد مجاز از منابع آب زيرزميني و وقوع خشکسالي‌هاي مستمر باعث افت سطح آب زير زميني وکسري حجم مخزن در 8 محدوده مطالعاتي حسن آباد – قلعه شيان – اسلام آباد – کرند – کرمانشاه – ذهاب – هرسم – ديزگران گرديده است.اميريان همچنين مي‌افزايد: به موجب ماده 4 قانون توزيع عادلانه آب ، حفر چاه عميق ، نيمه عميق و احداٍ ث قنات يا هرگونه افزايش بهره برداري از منابع آب در محدودهاي مذکور به مدت 4 سال از تاريخ اين اعلام طبق نقشه‌هاي موجود در دفتر حفاظت وبهره برداري منابع آب و امور مشترکين شرکت آب منطقه‌اي کرمانشاه با حدود اربعه از سوي وزارت نيرو ممنوع اعلام مي‌گردد.مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي کرمانشاه از مردم شريف استان کرمانشاه درخواست دارد تا قبل ازشروع هرگونه فعاليت در خصوص استفاده يا بهره برداري از منابع آبي از اينشرکت استعلام لازم را بعمل آورند تا در ادامه دچار مشکل نگردنند .

تامين يک پنجم نياز کشور به بنزين در پالايشگاه شازند 
تجارت-استان مرکزي:پالايشگاه نفت شازند علاوه بر توليد روزانه 16 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو چهار ، نقش مهمي‌در توليد ديگر فرآورده‌هاي نفتي همچون گازوئيل، نفت سفيد، سوخت جت و پروپيلن دارد .
از ميانگين مصرف روزانه 75 ميليون ليتر بنزين در کشور ، پالايشگاه امام خميني (ره) شازند با توليد روزانه 16 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 ، نقش 20 درصدي در تامين نياز کشور به بنزين دارد. مدير عامل پالايشگاه امام خميني شازند گفت : با اجراي طرح توسعه پالايشگاه ، ظرفيت پالايش نفت خام از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه افزايش يافت تا ظرفيت توليد بنزين با افزايش 3 برابري از روزي 4 ميليون و 700هزار ليتر به روزانه 1ميليون ليتر برسد. امين افزود: توليد روزانه 12 ميليون ليتر گازوئيل ، 2 ميليون ليتر نفت سفيد ، يک ميليون و 500 هزار ليتر سوخت جت و يک ميليون و 200 هزار پروپيلن از جمله ديگر محصولات پالايشگاه امام خميني شازند است.
در طرح توسعه پالايشگاه امام خميني شازند 30 شرکت داخلي همچون آذر آب و ماشين سازي با توليد 100 تجهيز اصلي به وزن 30 هزار تن بيشترين نقش را در طراحي ، ساخت و نصب تجهيزات پالايشگاهي داشته اند.
شركت پالايش نفت امام خميني شازند توليد كننده بنزين يورو ۴ يكي از مهمترين پالايشگاههاي نفت كشور است که به عنوان بزرگترين پالايشگاه تک واحدي ايران در سال ۱۳۷۲ با ظرفيت اسمي‌۱۵۰ هزار بشکه در روز راه‌اندازي شد .
 اين پالايشگاه همچنين نخستين پالايشگاهي است که کار مطالعه و عمليات اجرايي آن بعد از انقلاب اسلامي‌و در نخستين سال بعد از جنگ تحميلي آغاز شد.

تاکيد مدير امور آبفاي شهر ايلام بر نوسازي شبکه توزيع آب شهري
تجارت-استان ايلام:مدير امور آبفاي شهر ايلام، گفت با توجه به فرسودگي شبکه آب شهر ايلام بابد در يک برنامه زمانبندي پنج ساله سالانه ۲۰ کيلومتر از شبکه‌ها فرسوده شهر ايلام تعويض و بازسازي گردد.به گزارش روابط عمومي‌شرکت آب و فاضلاب استان ايلام، مهندس محمد پير باوه پور با بيان اينکه لوله‌هاي فلزي فرسوده عامل اصلي پرت و هدر رفت آب در شبکه‌هاي توزيع آب شهري هستند گفت: براي کاهش پرت و هدر رفت آب بايستي شبکه‌هاي قديمي‌و فرسوده شهر ايلام از مدار بهره برداري خارج گردند و شبکه‌هاي نو و استاندارد جايگزين شود.وي افزود: بيشتر شبکه شهري آب شهر ايلام قديمي‌و فرسوده است که در يک برنامه زمانبندي پنج ساله بايستي سالانه ۲۰ کيلومتر از اين شبکه‌ها تعويض و بازسازي گردد. مدير امور آبفاي شهر ايلام با بيان اينکه کليه خطوط قديمي‌شبکه توزيع آب شهر ايلام شناسايي شده‌اند اظهار داشت کار تعويض و بازسازي شبکه‌هاي فرسوده با اولويت بندي مناسب در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون پيمانکار در حال قطع لوله‌هاي قديمي‌و جايگزيني شبکه‌هاي جديد مي‌باشد. وي يادآور شد: با توجه به کمبود اعتبارات عمراني و عدم تخصيص بموقع آن جهت توسعه شبکه‌هاي جديد، برنامه مديريت مناسب توزيع آب با رويکرد اصلاح و بازسازي صورت مي‌گيرد.مهندس پير باوه پور بر لزوم همکاري بيش از پيش شهرداري با شرکت آب و فاضلاب تاکيد کرد و گفت: با عنايت به اينکه کمبود بارش‌ها و کاهش نزولات جوي و به عبارتي خشکسالي‌هاي پي در پي در منطقه حاکم شده مي‌طلبد بر تسهيل در امر مديريت آب و ارايه خدمات هر چه بهتر و بيشتر؛ شهرداري محترم در صدرو مجوزات حفاري نهايت همکاري را با شرکت آب و فاضلاب را داشته باشد تا بتوانيم شبکه‌هاي قديمي‌را خارج و ميزان پرت و هدر رفت آب را به حداقل ممکن برسانيم

۶ طرح راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام به بهره برداری رسید
تجارت-استان ايلام:مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان ايلام با اعلام اين خبر گفت: در دهه فجر ۶ طرح در حوزه راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در سطح استان ايلام با اعبتاري بالغ بر ۱۰ميليارد ريال به بهره داري رسيد.دلخواه افزود : اين طرح‌ها شامل روکش اسفالت سيروان – حميل – ايلام ، روکش اسفالت چرداول- پل سميره – شاهبداغ روکش اسفالت شيروان – ميمه- زرين آباد، روکش اسفالت مهران- گنبد و محوردهلران به انديمشک و به بهره برداري رسيدن محور ايلام – صالح آباد بوده است.وي خاطرنشان شد : هدف از اجراي اين پروژه‌ها ايمن سازي و روان سازي ترافيک و تاثير آن بر حمل ونقل کشور است .