خروج آمريکا از برجام آخر دنيا نيست
سفير ترکيه در ايران گفت: خروج آمريکا از برجام آخر دنيا نيست.به گزارش ايسنا، رضا‌هاکان تکين در خصوص اين‌که اگر آمريکا از برجام به صورت کامل خارج شود شما برنامه‌تان براي ادامه روابط مخصوصا روابط اقتصادي با جمهوري اسلامي‌ايران چيست؟ گفت: برجام به صلح بين المللي و ثبات منطقه‌اي کمک کرده است. اين‌که چه اتفاقي قرار است بيفتد سه ماه و نيم ديگر تقريبا مشخص خواهد شد و آرزو مي‌کنيم که برجام پايدار بماند، اما اگر امريکا از اين موافقت نامه و از اين معاهده خارج شود يا بخواهد برعليه آن فعاليت کند، اين آخر دنيا نيست با شرايط جديدي که شکل بگيرد خودمان را آدابته مي‌کنيم محکوم به پذيرش سياست‌هاي تحميلي هيچ کشوري نيستيم.

 رييس جمهوري مي‎تواند پيشنهاد همه‎پرسي دهد
 معاون حقوقي رييس جمهوري با بيان اينکه رجوع به همه پرسي يکي از اصول قانون اساسي است، گفت: رييس جمهوري مي‌‎تواند درباره برخي موضوعات پيشنهاد همه ‎پرسي دهد. لعيا جنيدي افزود: همه ‌پرسي مي‌تواند درباره تصويب يا بازنگري در قانون اساسي، پيوستن يا عدم پيوستن به يک معاهده يا سازمان بين‌المللي يا در مورد قانونگذاري عادي باشد.وي با بيان اينکه در کشور ما اتکا به آراي عمومي‌در اصول مختلف قانون اساسي است، گفت: در جمهوري اسلامي‌ايران، امور کشور بايد به اتکاء آراي عمومي‌اداره شود از راه انتخاب رييس جمهور، نمايندگان مجلس ، اعضاي شورا‌ها و نظاير اين موارد، يا از راه همه پرسي در موردي که در اصول ديگر اين قانون معين مي‌شود.

اروپا بايد قدردان ايران باشد
سخنگوي وزارت خارجه گفت: ايران هرگز اجازه نخواهد داد ديگران در جهت کاهش توان دفاعي و بازدارندگي ايران صلح جو تلاش کنند. بهرام قاسمي‌افزود: اقدامات ايران در مبارزه با داعش و تروريسم تکفيري به درخواست برخي دولت‌ها و با همکاري و مشارکت ديگر دولت‌هاي منطقه انجام شده و اين اقدامات نه تنها مغايرتي با موازين بين المللي نداشته بلکه در ايجاد امنيت در منطقه و حفظ يکپارچگي و حاکميت ملي دولت‌هايي که در معرض تهديد تروريسم داعشي بودند و صلح و امنيت جهاني و حفاظت از ديگر مردم بيگناه در ساير کشورها از جمله کشور فرانسه مفيد و موثر واقع شده است. بي شک اين کشورها بايد قدردان اين تلاش مهم جمهوري اسلامي‌ايران باشند.
درخواست آمريکا براي آزادي محصورين
وزارت امورخارجه آمريکا بار ديگر در اقدامي‌مداخله‌جويانه با انتشار بيانيه‌اي خواستار آزادي محصورين در ايران شده و مدعي شد که ادامه اين حصر خلاف تعهدات بين‌المللي ايران است. به گزارش ايسنا، به گزارش پايگاه اينترنتي وزارت خارجه آمريکا، در اين بيانيه‌ با اشاره به فرا رسيدن هفتمين سال حصر اين افراد، از ايران خواسته شده که به حقوق بشر احترام بگذارد.هيتر نائورت، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريکا ضمن انتشار اين بيانيه مدعي شده است: ما همراه با جامعه بين‌الملل ادامه حصر اين سه نفر را محکوم مي‌کنيم و خواستار آزادي سريع آن‌ها و همه زندانياني هستيم که به‌ واسطه عقايد خود در ايران در بازداشت به‌سر مي‌برند.

ارايه مستندات تخلفات شهرداري به دادستان 
شهردار تهران از اعلام مستندات برخي تخلفات و موارد مبهم در عملکرد مديريت شهري گذشته به دادستان تهران خبر داد.به گزارش ايلنا، محمدعلي نجفي در توئيتر خود نوشت: در نامه‌هايي به دادستان محترم تهران و معاون ايشان، مستندات برخي تخلفات و موارد مبهم در عملکرد مديريت‌شهري گذشته را اعلام کرده‌ايم و اين روند را براي شفافيت و مقابله با فساد ادامه خواهيم داد.

فرانسه خواستار حفظ برجام است
رئيس‌جمهوري فرانسه تصريح کرد که کشورش خواستار حفط توافق هسته‌اي با ايران است.به گزارش ايلنا از رويترز، «امانوئل ماکرون» با تاکيد بر اين‌که گزينه بهتري از توافق هسته‌اي با ايران ارائه نشده است، گفت که کشورش خواستار حفظ برجام است.وي با تکرار برخي ادعاها گفت که برنامه موشکي ايران در يمن و سوريه بايد تحت نظارت بين‌المللي قرار بگيرد چرا که امنيت متحدان پاريس را تهديد مي‌کند.ماکرون در ادامه ادعاهاي خود گفت که نفوذ ايران در عراق، يمن و لبنان مي‌تواند عامل بي‌ثباتي شود. وي در عين حال گفت که گزينه نظامي‌راهکار مناسبي نيست و ما به ساز و کار تحريم‌ها و کنترل سازگار با آن نياز داريم.

اصلاح‌طلبان منافع ملي را انتخاب کردند
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: در زمان انتخابات اصلاح‌طلبان بين منافع ملي و منفعت خودشان انتخاب کرده و براي منافع ملي در صحنه انتخابات حضور پيدا کردند. براندازان مجلسي همچون مجلس نهم را مي‌پسندند.به گزارش ايسنا، محمدرضا خاتمي‌گفت: آن چه باعث وقوع انقلاب شد، مي‌تواند باعث تثبيت اين فرآيند باشد. آرمان‌هاي انقلاب بر اساس فقه، فلسفه و شريعت به معناي عام کلمه آن نبود؛ بر اساس اسلام تاريخي و سنت‌هاي اسلامي‌بود. به ترتيب اين آرمان‌ها اولي برابري، دومي‌عدالت، سومي‌شفقت و نهايتا حريت و آزادي بود.وي گفت: سه نحله سياسي اثرگذار در کشور وجود دارد؛ در بستر جريان‌هاي اخير صداي براندازان بيش از زمان‌هاي قبل شده است. آنها بيش از اندازه بزرگ شده‌اند و علت اين امر هم خودمان هستيم. اين بزرگ‌ترين تبليغ براي آنها است که با اهداف خاص سياسي خودشان از مسايل داخل کشور بهره‌برداري کنند. آنها پايگاه و برنامه‌اي ندارند و تنها حمايت آنها از سوي بيگانگان و خارجي‌هاست و جاي نگراني در اين مرحله از اين وضعيت وجود ندارد.

رئيس جمهور در ديدارعلماي ديني و رهبران جامعه اسلامي‌حيدرآباد:
رييس جمهور کشورمان به هند سفر کرد که اين سفر سه روز طول مي‌کشد. حسن روحاني که به دعوت رسمي‌نخست وزير هند به اين کشور عزيمت کرده ، ابتدا به حيدرآباد در ايالت تلنگاناي سفر کرد و با علماي مسلمان، مسلمانان اين منطقه و ايرانيان و دانشجويان ايراني مقيم ديدار و گفت‌وگو داشت. وي همچنين در نماز جمعه شهر حيدرآباد شرکت و سخنراني کرد. رييس‌جمهور شنبه براي ديدار با رييس جمهور و نخست وزير هند به دهلي نو ميرود.در اين سفر علاوه بر ديدارها و گفتگوهاي روحاني با مقامات عالي‌رتبه هند، مذاکرات هيات‌هاي عالي‌رتبه نيز برگزار شده و چندين سند و تفاهم‌نامه همکاري نيز به امضا مي‌شود.
روحاني در ديدار نخبگان، علماي ديني و رهبران جامعه اسلامي‌حيدر آباد، با بيان اينکه مسلمانان با هم برادرند و اسلام براي سعادت همه انسانها است، تصريح کرد: اديان براي استقرار خوبي‌ها و حذف مفاسد آمده‌اند و مسلمانان در اين زمينه وظيفه ديني دارند.رئيس جمهور گفت: با شکوفايي صنعتي، ارتباطي که مي‌بايد به روابط دوستانه و عادلانه تر بشريت منجر مي‌شد متاسفانه به نوعي ظلم، استعمار و استثمار منجر گرديد و ريشه جنگ به ظلم برمي‌گردد و در چنين شرايطي جنگ به عنوان دفاع از حقوق يک جامعه آغاز مي‌شود.روحاني خاطرنشان کرد: زماني که مسلمانان داراي علم و دانش بودند و غرب از آن فاصله داشت، ما بدون منت علم خود را در اختيار آنان قرار داديم اما زماني که غربي‌ها به دانش و تکنولوژي رسيدند مانند ما رفتار نکردند و هنوز هم حاضر نيستند تکنولوژي و صنعت خود را عادلانه و منصفانه در اختيار ديگران قرار دهند.وي با بيان اينکه دنياي غرب کشورهاي اسلامي‌را با ايجاد اختلاف به خودشان مشغول کرده است، اظهارداشت: اختلافات موجود در حالي است که شيعه و سني قرن‌ها برادرانه در کنار هم زندگي مي‌کردند و در عراق و سوريه تمام مذاهب همزيستي مسالمت آميزي با يکديگر داشتند و در اين ميان هندوستان را مي‌توان موزه زنده همزيستي مسالمت آميز مذاهب، اديان و اعتقادات گوناگون توصيف کرد اما امروز غربي‌ها ميان مسلمانان فاصله انداخته و گروههايي به نام اسلام و جهاد تشکيل داده که ارتباطي با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌هاي تکفيري ياد مي‌کنيم.روحاني با تاکيد بر اينکه يکي از اهداف و اولويت‌هاي اصلي جمهوري اسلامي‌ايران، برقراري روابط صميمانه و برادرانه با همه کشورهاي اسلامي‌و منطقه است، اظهارداشت: نمي‌خواهيم با هيچ کشور اسلامي‌و کشورهاي منطقه و ملت‌هاي دوست خود، فاصله داشته باشيم و اگر مشکلي در جهان اسلام وجود دارد، راه حل آن لوله تفنگ و نظامي‌نيست بلکه با منطق، استدلال و گفت و گو مي‌توان مسايل را برطرف کرد.رئيس جمهور با بيان اينکه دشمنان مي‌خواهند اسلام را دين خشونت معرفي کنند درحالي که اسلام دين مدارا و محبت است ، گفت: دمکراسي ، مهرباني و برادري را پيامبر اسلام به ملت‌ها آموخته است و اگر پيرو راه پيامبر اسلام باشيم پيروز و موفق خواهيم بود و کسي نمي‌تواند به اسلام آسيبي برساند به شرط آنکه اسلام را به درستي درک کرده و به درستي تبيين کنيم.
راهي جز اتحاد وجود ندارد
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه راهي جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گيتي وجود ندارد ، گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئيس جمهور آمريکا جرات نمي‌کرد که بيت المقدس را به عنوان پايتخت رژيم غاصب صهيونيستي اعلام کند و اگر با هم متحد بوديم رژيم غاصب صهيونيستي جرات نمي‌کرد که به حقوق ملت فلسطين تجاوز کند.به گزارش ايسنا روحاني روز جمعه در اجتماع نمازگزاران "مکه مسجد" حيدرآباد گفتد: اگر امروز در دنياي اسلام مشکل ، تفرقه و اختلاف مي‌بنيم نشان آن است که به اسلام واقعي و مفهوم واقعي قران واقف نشده‌ايم و اينکه در برخي کشورهاي اسلامي‌خشونت و اختلاف وجود دارد نشات از آن مي‌گيرد که نسل جوان را به اسلام واقعي هدايت نکرده‌ايم .رئيس جمهور تصريح کرد: برادران مسلمان ، راه نجات ما اين است که همه ما، تمام مذاهب اسلامي‌را به رسميت بشناسيم ما گرچه رودخانه‌هاي متفاوت هستيم اما آب همه روخانه‌ها از يک چشمه است و در نهايت به يک اقيانوس منتهي مي‌شود بايد آستانه تحمل خودمان را بالا ببريم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاريم. قران به ما مي‌گويد شما مسلمانان بايد به گونه‌اي رفتار کنيد که براي همه جهانيان الگو شويد.رئيس جمهور خاطرنشان کرد: ايران اعلام مي‌کند با توجه به منابع غني انرژي ، تامين کننده نفت و انرژي هند خواهد بود. ايران اعلام مي‌کند که از طريق بندر چابهار، راه و مسير ترانزيت براي دستيابي هند به آسياي مرکزي و اروپا باشد.وي تصريح کرد: معتقديم دو ملت بزرگ ايران و هندوستان مي‌توانند در صنعت، کشاورزي و تکنولوژي روز، آنچنان در کنار هم باشند که منافع دو ملت بزرگ و منطقه را تامين کنند.روحاني با تاکيد بر اينکه بزرگترين نعمت خداوند امنيت است و بايد ثبات و امنيت را در کشورهاي خودمان و کل منطقه ايجاد کنيم، اظهارداشت: ملت ايران به همه ملتهاي مسلمان کمک کرده و آماده کمک است . به ملت عراق و سوريه کمک کرديم تا از خشنوت خونريزي و جنگ نجات يابند چرا که معتقديم در مقابل خون يک بيگناه همه مسوول هستيم و اگر يک نفر را از مرگ نجات دهيم انسانيت رانجات داده ايم.روحاني افزود: ما از امنيت و ثبات در هندوستان در سالهاي اخير خوشحاليم و علاقه منديم در ميان همه مردم، داراي هر ايده و عقيده‌اي که هستند ،وحدت، اتحاد و يگانگي و ثبات و امنيت برقرار باشد. مردم اين سرزمين نيز گرچه داراي اعتقادات و عقايد مختلف هستند اما معنونيت براي همه اديان و فرق در اين سرزمين اهميت دارد.رييس جمهور گفت: درتمدن غرب هر روز در مدرسه و خيابان کشتار دسته جمعي انجام مي‌گيرد پس تمدن مادي نمي‌تواند نجات دهنده باشد. ما آنهايي را که به برخي ملتهاي مسلمان اجازه ويزا نمي‌دهند و مسلمانان را تروريسم مي‌خوانند، محکوم مي‌کنند مسلمانان در همه نمازها يشان نام خداي رحمان و رحيم را به زبان مي‌آورند و زندگي آنان توام با وحدت و اخوت است .روحاني گفت: همه دنيا بداند مهمترين سرمايه مسلمانان اخلاق است و پيامبر ما فرمود نگاه به رکوع و سجده نکنيد بلکه به راستگويي، صدق و اداي امانت نگاه کنيد و مي‌گويد اسلام راستين را در صدق و راستگويي و امانت داري ببينيد لذا راهي جز اخلاق پيامبر اسلام نداريم و راه نجات ما اخلاق محمدي است.


طرح ایده‌هایی برای شنیدن صدای معترضان به گوش مسئولان؛
سخنگوى وزارت کشور از هم‌اندیشی وزارت کشور و معاونت حقوقی ریاست جمهوری براى تحقق اصل ۲۷ قانون اساسی خبرداد و با بیان اینکه پیش نویس لایحه مربوط به تجمعات تهیه مى‌شود، گفت: قرار است آیین‌نامه اجرایى تامین امنیت اجتماعات بازنگرى شود.
به گزارش ایلنا، سید سلمان سامانى در گفت‌وگویی با تاکید بر عزم این وزارتخانه در دولت دوازدهم بر عملیاتى شدن هر چه بهتر اصل ٢٧ قانون اساسى مربوط به تجمعات اظهارداشت: در نشست مشترک مسئولان ارشد وزارت کشور با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، راهکارها و مبانی قانونی تجمعات و راهپیمایی‌ها در جهت تحقق مطلوب اصل ۲۷ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت.قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس بر حمایت قاطع و جدى وزارت کشور از فعالیت هاى مدنى تاکید کرد و افزود: با توجه به صراحت اصل ۲۷ قانون اساسی و عدم تبیین شرایط مقرر در این اصل توسط قانون عادی، بر تدوین لایحه جهت قانون‌گذاری در این عرصه تاکید شد.سخنگوى وزارت کشور وجود خلاءهاى قانونى در امر تجمعات را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تنها قانون در این حوزه، قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی است و در این قانون صرفاً به نحوه درخواست برگزارى تجمعات از سوى تشکل‌ها و احزاب ثبت شده و شیوه رسیدگی به این درخواست ها در وزارت کشور و استانداری‌ها پرداخته شده و برای درخواست افراد حقیقى محمل قانونی پیش‌بینی نشده است. سامانى ادامه داد: علیرغم این خلاء قانونی و با توجه به رویکرد دولت در حفظ حقوق شهروندی، وزارت کشور در دولت تدبیر و امید با تصویب و ابلاغ دستورالعمل تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی های قانونی تلاش کرده است که از حداکثر اختیارات خود برای حمایت از این امر استفاده کرده و وظایف هر یک از دستگاه‌ها را مشخص کند.وى خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این مسئله نیازمند همکاری تمامی قوا و نهادهای خارج از قوه مجریه می‌باشد و اصولاً بیان حقوق و آزادی‌های اساسی ملت از شئون قانونگذار است مقرر شد با مشارکت و همکاری وزارت کشور و معاونت ترویج قانون اساسی ریاست جمهوری، با بهره گیری از تجارب و رویکردهای موجود در وزارت کشور و استفاده از نظرات صاحبنظران، فعالین سیاسی و احزاب و تشکلها و همچنین مطالعات حقوقی جامع در حقوق اساسی کشورمان و استفاده از نتایج حاصل از مطالعات تطبیقی با سایر کشورها توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری متن پیشنهادی لایحه مربوط تهیه و گزارشى از وضعیت موجود و اقدامات مدنظر به ریاست محترم جمهوری تقدیم شود.
صدای معترضان به گوش مسئولان 
در این رابطه دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: ایده‌هایی مطرح شده که اماکنی برای شکل گیری تجمعات و حفظ امنیت معترضان در نظر گرفته شود تا مرزی میان اغتشاشگران و معترضان وجود داشته باشد و معترضان بتوانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در مورد علت برخورد با معترضان به معضل ریزگردها در خوزستان اظهار کرد: اعتراض در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی به رسیمت شناخته می شود اما بعضا باید مرزی را میان اعتراضات و اغتشاشاتی که ممکن است به وجود بیاید، قائل شد.وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برای تامین امنیت معترضان باید به فکر سازوکارهایی باشیم، افزود: بعد از حوادث اخیر، شوراهای شهر و مجموعه دولت یعنی وزارت کشور و شوراهای تامین استانها به فکر افتادند تا تدابیر لازم را اتخاذ کنند ولی هنوز چیزی در این زمینه عملیاتی نشده است.دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: ایده هایی مطرح شده که اماکنی برای شکل گیری تجمعات و حفظ امنیت معترضان در نظر گرفته شود تا مرزی میان اغتشاش گران و معترضان وجود داشته باشد و معترضان بتوانند صدایشان را گوش به مسئولان برسانند.مولاوردی گفت: تا به حال چنین سازوکارهایی در استانها نبوده اما امیدواریم این سازوکارها برای معترضان در همه استانها فراهم شود.

معاون اول قوه قضائيه مطرح کرد؛
معاون اول قوه قضاييه گفت: تا اين لحظه تحقيقات به دست آمده، نشان مي‌دهد که کاووس سيدامامي‌خودکشي کرده اما اين‌که انگيزه چه بوده است، آيا از لورفتن اطلاعات و يا.... است، هنوز تحقيقات ادامه دارد. به گزارش ايسنا، غلامحسين محسني اژه‌اي 26 بهمن‌ماه در سفر به شهرکرد و در جمع خبرنگاران استان چهارمحال و بختياري اظهار کرد: تغيير و تحول در قوه قضائيه يک امر معمول است و هر چند سال يکبار صورت مي‌گيرد. وي گفت: افرادي به اتهام جاسوسي دستگير شدند که تحت پوشش محيط زيست و برخي از مراکز علمي‌ايران با برخي سرويس‌هاي بيگانه از جمله آمريکا و صهيونيست‌ها مرتبط بودند و اطلاعات را از مراکز حساس و استراتژيک ايران تهيه ‌کردند و در اختيار بيگانه قرار دادند.
وي با اشاره به اين‌که «اين افراد اکنون دستگير شده‌اند»، تاکيد کرد: يکي از آن‌ها آقاي سيد امامي‌بود که در زندان بعد از اين‌که متوجه مي‌شود مسئولان پرونده، اطلاعات بسيار زيادي از آن‌ها به دست آوردند و باور نداشتند که اين اطلاعات در اختيار سيستم امنيتي و قضايي قرار گرفته باشد، پس از بازگشت به محل نگهداري خود در زندان، دست به خودکشي مي‌زند. محسني اژه‌اي بيان کرد: پس از خودکشي از همان ابتدا بازپرس مخصوص قتل از تمام محيط‌هايي که بايد، بازديد کرد و اقدامات خود را انجام داد و پزشک قانوني نيز نظر خود را اعلام کرد. وي با اشاره به اين‌که «برخي از نمايندگان مجلس که نياز بود اين فيلم را ببينند، ديدند و صحبت‌هايي در اين زمينه شد»، تصريح کرد: تا اين لحظه تحقيقات بدست آمده، نشان مي‌دهد که قطعا خودکشي صورت گرفته است اما اين‌که انگيزه چه بوده است، آيا از لورفتن اطلاعات و يا.... است، هنوز تحقيقات ادامه دارد. بايد پيرامون اين قضيه دقت و تحليل بيشتري شود اما ظواهر نشان مي‌دهد که خودکشي صورت گرفته است. وي ادامه داد: فردي همانند آقاي سيد امامي‌که يک استاد دانشگاه است، شايد برايش بسيار سنگين بوده است اما اين‌که انگيزه‌اش از قتل تنها خودش بوده يا تشکيلات، يا اين‌که نفرات بعدي لو نروند، مواردي است که بايد مورد اهتمام بيشتري قرار گيرد.