واردات نخ و پارچه بايد محدود شود
گلنار نصراللهي، مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: واردات نخ و پارچه بايد محدود شود و کوتاهي در اين خصوص از انجمن‌ها و تشکل‌هاي نساجي است که وزارت صنعت آماده است براساس مذاکرات و مباحث کارشناسي در اين زمينه اقدام کند. وي اضافه کرد: صنعت نساجي براي تأمين 90 درصد نياز داخلي نيازمند 2.5 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است؛ سالانه 250 ميليون دلار واردات ماشين‌آلات صنايع نساجي در کشور صورت مي‌گيرد، برخي از اين ماشين‌آلات دست دوم است که بايد از آن جلوگيري شود. وي عنوان کرد: در رابطه با واردات غيررسمي‌نساجي کنترل و نظارت افزايش يافته؛ تجارت بايد در خدمت توليد باشد نه توليد در خدمت تجارت.

تعيين سقف زماني براي حمايت از خودروسازان
سيدمهدي فرشادان، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در صورتي که وزارت صنعت، محيط زيست، شهرداري و دستگاه‌هاي مربوطه جهت کاهش آلودگي هوا همکاري لازم را انجام دهند و هريک به وظايف خود به نحو احسن عمل کنند آلودگي هوا و مشکلات ديگر رفع مي‌شود. وي گفت: دولت بايد تعرفه خودروهاي وارداتي را کاهش داده واز طرفي امکانات لازم را جهت توليد خودروهاي برقي و هيبريدي توسط خودروسازان داخلي را در کشور فراهم کند. اين نماينده مجلس همچنين گفت: سال‌هاست دولت از خودروسازان داخلي حمايت به عمل مي‌آورد، اما چنانچه خواستار پيشرفت در صنعت خودرو داخلي هستيم؛ لازم است براي خودروسازان داخلي سقف زماني تعريف شود.

بلاتکليفي در بازار خودروهاي وارداتي
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران با اشاره به آخرين وضعيت بازار خودروهاي وارداتي گفت: در روزهاي اخير به جهت انتشار اخباري درخصوص بازگشت تعرفه‌ها به نرخ‌هاي قبلي، اغلب دارندگان خودروهاي وارداتي در بازار فروشنده هستند اين در حالي است که با ازار به جهت بلاتکليفي با افت شديد تقاضا مواجه است و خريداري نيز وجود ندارد. سعيد موتمني اظهار داشت: بر خلاف انتظار بازار خودروهاي وارداتي تاکنون به خبر راي ديوان عدالت اداري درخصوص ابطال مصوبه افزايش تعرفه واردات خودرو واکنشي نشان نداده است. وي گفت: بازار خودروهاي وارداتي مدت زيادي است که دچار بلاتکليفي شده و در چند ماه اخير به ميزاني قيمت‌ها افزايش يافته که خريدار رغبتي به خريد ندارد.




تعيين تکليف تعرفه واردات خودرو يک بار براي هميشه
عضو کميسيون اصل 90 مجلس از طرح دو فوريتي کميسيون اصل 90 درخصوص تعرفه واردات خودرو خبر داد و گفت: اين طرح دو فوريتي شامل مواردي چون کاهش تعرفه خودروها به 55 درصد، کاهش ساليانه 5 تا 10 درصدي تعرفه خودروهاي وارداتي، حذف عوارض واردات خودروهاي هيبريدي و همچنين حذف عوارض خودروهاي غيرهيبريدي اما با سوخت يورو 5 و 6 مي‌شود. بهرام پارسايي در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: در سال‌جاري تعرفه واردات خودرو بين 15 تا 61 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته به‌طوري که تغيير نرخ تعرفه‌ها و عدم ثبات در اين بخش، موجب گرديد تا کميسيون اصل 90 طرح دو فوريتي ضوابط حقوق ورودي خودروها و ساماندهي بازار خودروهاي وارداتي را ارائه کند که با استقبال بالاي نمايندگان در صحن علني مجلس مواجه شد. وي افزود: اجراي اين طرح دو فوريتي موجب افزايش کيفيت خودروهاي داخلي، افزايش خدمات پس از فروش و کاهش قيمت خودرو گرديده ضمن اينکه کليه منافع آن براي عموم مردم خواهد بود. پارسايي افزود: اميد است با اجراي طرح دوفوريتي کميسيون اصل 90 يکبار براي هميشه تکليف تعرفه واردات خودرو براي مردم مشخص شود.

استقبال عراقي‌ها از خودروهاي سايپا
محصولات گروه خودروسازي سايپا در چهارمين دوره نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي‌ايران در بغداد مورد استقبال عراقي‌ها قرار گرفت. به گزارش سايپا نيوز؛ در اين نمايشگاه سايپا با داشتن 220 متر مربع غرفه، محصولاتي چون تيبا، تيبا 2، آريو اتوماتيک، کوييک، ساينا اتوماتيک، سايپا 131 و پيکاپ ريچ و همچنين قطعات و لوازم توليد شده در شرکت‌هاي گروه سايپا را در معرض ديد بازديدکنندگان قرار داد. در نمايشگاه بغداد خودروهاي مدل 2018 سايپا به صورت فروش ويژه و با تخفيف‌هاي نمايشگاهي با قيمت‌هاي، سايپا 131 (پرايد) 6800 دلار، آريو اتوماتيک 11800 دلار، تيبا 7100 دلار، ساينا اتوماتيک 10400 دلار، ساينا 8200 دلار، تيبا دو 8200 دلار و کوييک 11600 دلار عرضه گرديد که مورد استقبال عراقي‌ها واقع شد. گفتني است خودروهاي سايپا به دليل خدمات پس از فروش گسترده و مناسب، قيمت پايين قطعات و همچنين قيمت اقتصادي خودرو همواره مورد اقبال عراقي‌ها بوده است. 

جديدترين وضعيت توليد وانت
دي ماه امسال توليد انواع وانت به طور ميانگين شش درصد افزايش يافت. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد انواع وانت از ۶۴۶۸ دستگاه در دي ماه سال گذشته به ۶۸۵۵ دستگاه رسيد. توليد انواع وانت در گروه بهمن افزايش يافته و از ۷۵۰ دستگاه در دي ماه ۱۳۹۵ به ۱۵۷۶ دستگاه افزايش يافت. برخلاف اين اين شرکت اما توليد انواع وانت در گروه صنعتي ايران خودرو و گروه خودروسازي سايپا نزولي بوده است. دي ماه امسال توليد انواع وانت در گروه صنعتي ايران خودرو از ۱۰۴۷ دستگاه در دي ماه سال گذشته به ۹۶۲ دستگاه کاهش يافت. توليد اين محصول در گروه خودروسازي سايپا نيز نزولي بوده و از ۴۶۷۱ دستگاه در دي ماه ۱۳۹۵ به ۴۳۱۷ دستگاه رسيد.

رشد قيمت محصولات معدني در چند ماه اخير
مواد و محصولات معدني از عمده محصولات صادراتي ايران بوده که مثل ديگر موارد صادراتي به شدت درآمدشان تحت تاثير قيمت ارز است. به گزارش ايسنا، در حالي که طي ماه‌هاي اخير با روند صعودي نرخ ارز مواجه بوديم و قيمت دلار از زير ۴۰۰۰ تومان به مرز ۵۰۰۰ تومان رسيده، نمودارهاي قيمت‌هاي جهاني هم نشان مي‌دهند که قيمت محصولات معدني در اين مدت روندي صعودي داشته است. بنا بر آمارهاي موجود، قيمت فلز روي از حدود دو ماه گذشته تاکنون نزديک به ۴۷۰ دلار به اذاي هرتن افزايش يافته و اکنون هر تن از اين فلز قيمتي معادل ۳۵۱۹ دلار دارد. فلز سرب نيز از قاعده مشابهي پيروي کرده و با وجود افت قيمت تقريباً ۱۰۰ دلاري در هفته گذشته، آمار نسبت به دو ماه پيش تا ۱۰۰ دلار افزايش قيمت داشته و به ۲۵۷۶ دلار در هر تن رسيده است.


سرمقاله
سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com

مشکلات فعلي بخش توليد و صنعت به دليل سياست‌هاي نادرست و ريشهابي نامناسب مشکلات اقتصادي در سال‌هاي گذشته بوده است. اين شرايط در حالي است که نرخ سود بانکي ساختار هزينه‌اي را در کشور ايجاد مي‌کند به طوري که هزينه تامين مالي براي فعالان اين بخش بالاست و در عمل اين سياست به زيان بخش‌هاي صنعت، توليد و کشاورزي شد. در عين حال واردات بي‌رويه کالا به کشور يکي ديگر از معضل‌هاي مهم در اين بخش است. دولت بايد به فکر توليدکننده داخلي باشد و شرايطي را ايجاد کند که فروش کالاي داخلي از اهميت بيشتري برخوردار شود. صنايع و بخش‌هاي توليدي کشور در حال حاضر با مشکل پايين بودن ظرفيت توليد روبه‌رو هستند که اين مشکل به موضوع نرخ ارز بازمي‌گردد. افزايش نرخ ارز باعث شده ماشين‌آلات و هزينه قطعات و به دنبال، آن هزينه توليد بالا رود. بانک‌ها منابع‌شان را آن‌طور که خودشان مي‌خواهند و با نرخي که براي‌شان صرف دارد تسهيلات مي‌دهند به همين دليل است که منابع ارزان‌قيمت به‌دست توليدکننده واقعي نمي‌رسد. بازار بايد تعيين‌کننده نرخ سود بانکي باشد يعني براساس عرضه و تقاضا. از آنجا که اين شرايط درحال‌حاضر وجود ندارد، منابع به سمت بازارهاي غيررسمي‌حرکت مي‌کند و همين موضوع تنگناهاي مالي بسياري را در کشور به وجود آورده است. براي رفع مشکلات و چالش‌هاي فعلي اقتصاد بايد سياست‌هاي پولي به گونه‌اي اتخاذ شود که منابع به سمت صنعت، توليد و بخش کشاورزي حرکت کند، که البته اين امر منوط به بالا رفتن بازدهي اين بخش‌ها است. بنابراين براي اينکه اين هدف محقق شود ابتدا بايد هزينه توليد در کشور کم شود و اين موضوع در قالب پرداخت يارانه به توليد و ارزان کردن منابع بانکي از راه کاهش نرخ سودهاي بانکي ممکن خواهد شد. حمايت‌ها بايد با هدف رونق توليد انجام شود و تا زماني که اين اتفاق نيفتد مشکلات توليد همچنان پابرجا خواهد بود. از طرف ديگر در حال حاضر توليدکنندگان اغلب در پي پرداخت بدهي‌هاي خود هستند بنابراين، تسهيلات چندان نتوانسته ظرفيت جديدي در صنايع ايجاد کند، به عبارت ديگر تزريق اين منابع اغلب مانع از بين رفتن شغل‌ها شده است. هر برنامه‌اي بايد هدفمند باشد. اشتغال روستايي نيز در گرو مهاجرت مردم از شهر به روستاست. مردم را که به زور نمي‌توان به روستا برد بنابراين بايد امکانات روستايي به گونه‌اي بهبود يابد تا ميزان مهاجرت شهر به روستا افزايش پيدا کند. در شرايطي که کشاورزي سوددهي مناسب ندارد چگونه مي‌توان جذابيت سرمايه‌گذاري در روستا براي ايجاد شغل به وجود آورد؟ دولت ابتدا بايد در روستا محروميت زدايي کند سپس به فکر ايجاد شغل و سرمايه‌گذاري باشد. البته اين دو لازم و ملزوم يکديگر هستند اما تنها ارائه تسهيلات براي ايجاد اشتغال در روستا کافي نيست.


خالقي در گفتگو با «تجارت»: وعده‌هاي کاهش سود بانکی عملي نشد
گروه صنعت، معدن و تجارت: بسياري از واحدهاي توليدي هنوز هم با مشکل تأمين نقدينگي مواجه هستند. در کنار مشکلات مالي واحدهاي توليدي، مدت‌هاست که گروهي از کارشناسان اقتصادي و فعالان اقتصادي از معضل نرخ بالاي سود بانکي به عنوان يکي ديگر از مشکلات اصلي بخش توليد نام مي‌برند. هرچند دولت طي سال‌هاي گذشته طرح‌هايي براي کاهش نرخ سود تسهيلات واحدهاي توليدي را در نظر گرفته، اما در عمل همچنان نرخ سود براي بسياري از واحدهاي توليدي بالاست و اين در حالي است که به گفته بيژن پناهي زاده، معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ايران، سود تسهيلات بانکي ارائه شده به بخش توليد در اروپا تا ۰.۵ و در ايران تا ۲۴ درصد است.
هفته گذشته يک بند الحاقي توسط نمايندگان مجلس به منظور تشويق توليدکنندگان و تسويه مطالبات بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري در لايحه بودجه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت، براساس اين بند الحاقي چنانچه توليدکنندگان بدهي معوق خود را که تا پايان سال ۱۳۹۶ سررسيد شده باشد از تاريخ سررسيد تا پايان شهريور ۱۳۹۷ تسويه کنند بانک‌ها و مؤسسات مالي مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اوليه و بدون احتساب جريمه دريافت و تسويه کنند. به اعتقاد کارشناسان به طور حتم اين اقدام مجلس کاملاً در جهت مثبت بوده اما فعالان بخش توليدي همچنان خواهان اين هستند که تغيير در ميزان سود تسهيلات بانکي ارائه شده به بخش توليد را نيز در دستور کار قرار داده و به حداکثر ۹ درصد کاهش دهند.
تبعات منفي سود بانکي بر توليد
در همين حال آرمان خالقي، کارشناس اقتصادي و عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: در کشوري مانند ايران با متوسط نرخ رشد پايين، رشد منفي سرمايه‌گذاري و ساختمان، نرخ تورم کاهنده و رکود در بازارهاي دارايي، تنها تأمين کنندگان مالي، بانک‌ها هستند؛ چراکه در کشور ما بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي خواهان رفع مشکلات مالي خود از طريق بانک‌ها هستند در حالي که اقتصاد در ساير کشورها، سرمايه‌محور است و تأمين مالي بنگاه‌هاي توليدي از طريق بورس انجام مي‌شود.
اين کارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: هرچند طي سال‌هاي گذشته شاهد کاهش نرخ سود هستيم اما حقيقت اين است که نرخ سود هنوز هم در ايران بالاست و نبايد دستوري کاهش نرخ سود اتفاق بيافتد. انضباط پولي بايد به اقتصاد ايران بازگردد. زماني که اين اتفاق بيفتد نرخ سود براساس تقاضا و عرضه پول در بازار پول تعيين مي‌شود و ثبات و انضباط در اقتصاد کشور شکل مي‌گيرد. در شرايط کنوني متاسفانه بدهي بخش خصوصي به سيستم بانکي فزاينده است و براي رفع چنين مشکلاتي در درجه اول سيستم اداري بانکي کشور بايد شفاف شود و همچنين رانت اقتصادي از بين برود تا نهاد بازار در بخش پولي اقتصاد شکل بگيرد.
خالقي در ادامه با تأثير منفي نرخ سود بانکي بالا براي بخش توليد در کشور خاطرنشان کرد: بنگاه‌هاي اقتصادي براي کاهش هزينه توليد به مسايلي چون ارتقاي بهره وري توليد، بهبود کيفيت توليد، معرفي ابتکارات در توليد و بهبود رقابت محصولات دربازارهاي داخلي و خارجي نيز توجه داشته باشند. در بسياري از کشورهاي جهان نرخ سود براي واحدهاي توليدي کمتر از يک درصد است، اما در ايران چنين شرايطي وجود ندارد و با وجود وعده‌هاي داده شده براي کاهش نرخ سود تسهيلات اختصاص داده شده به واحدهاي توليدي، توليدکنندگان هنوز هم بايد سودهاي بيش از 20 درصدي را پرداخت کنند.
هدفمندي يارانه‌ها به سود توليد باشد
از طرف ديگر پناهي زاده، معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با بيان اينکه در هيچ کجاي دنيا سود تسهيلات بانکي با ايران قابل مقايسه نيست، بيان کرد: قابل تأمل است که بدانيد در اروپا تسهيلات ارائه شده به واحدهاي توليدي سودي تا نيم درصد دارد و اين در حالي است که واحدهاي توليدي که در کشورمان تسهيلات بانکي اخذ کرده‌اند بايد با سود تا ۲۵ درصد بدهي خود را تسويه کنند. پناهي‌زاده افزود: اگر قصد داريم که از وضعيت موجود در بخش توليد رهايي پيدا کنيم بايد توليدکنندگان را از پرداخت جرائم معاف کنيم و ميزان سود تسهيلات بانکي را نيز کاهش دهيم. نحوه کار بايد به‌گونه‌اي باشد که نظام بانکي حداقل ميزان سود را از توليدکنندگان اخذ کند و مابه‌التفاوت در اين حوزه از سوي دولت پرداخت شود. وي با اشاره به اينکه بخشي از اعتبارات مربوط به هدفمندي يارانه‌ها بايد به توليد سرريز مي‌شد، گفت:‌ هدفمندي يارانه‌ها بايد سود تسهيلات و جرائم واحدهاي توليدي را نيز پوشش مي‌داد اما متاسفانه اين اتفاق در عمل رخ نداد و وضعيت کنوني واحدهاي توليدي بغرنج است.


گام بلند دهلي نو براي توسعه روابط اقتصادي با تهران؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: مسير براي بهبود روابط اقتصادي ميان ايران و هند به مرور هموارتر مي‌شود. هند يکي از کشورهايي بود که حتي در زمان تشديد تحريم‌هاي بين المللي عليه اقتصاد ايران به خريد نفت ادامه داد. همان روزها بود که اعلام شد ايران پس از برداشته شدن تحريم‌ها مشتريان خوب خود در زمان تحريم‌ها را فراموش نخواهد کرد. هرچند معاملات نفتي دو کشور حاشيه‌هايي ايجاد شد و مشکلاتي در پرداخت بدهي‌هاي نفتي هند به ايران بيش از پيش بيني‌ها زمان بر شد، اما در نهايت پس از اجرايي شدن برجام صحبت‌هاي مختلفي درباره بهبود روابط اقتصادي و تجاري دو کشور شنيده مي‌شود.
سرمايه گذاري مستقيم هندي‌ها در طرح‌هاي توسعه‌اي بندر چابهار، به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران يکي از مهمترين برنامه‌هاي هند براي سرمايه گذاري و مشارکت اقتصادي در ايران بود. طرحي که از همان ابتدا با حمايت مسئولان ايراني در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون نيز در حال انجام است. از طرف ديگر مدتي قبل بود که زمزمه‌هايي مبني بر صادرات هند به افغانستان از مسير ترانزيت ايران در رسانه‌ها مطرح شد، اتفاقي که طي هفته‌هاي گذشته با ورود اولين محموله‌هاي گندم هندي به افغانستان با عبور از ايران عملياتي شد.
مدتي قبل نيز برخي رسانه‌هاي هندي اعلام کردند که چند بانک ايراني به دنبال اخذ مجوزهاي لازم براي افتتاح شعبه در اين کشور هستند. 
براساس اين گزارش‌ها بانک‌هاي ايراني خواستار افتتاح شعبه در هند بانک پاسارگاد، پارسيان و بانک سامان را شامل مي‌شود. هند مقدار قابل توجهي نفت از ايران وارد مي‌کند و متعهد شده که سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري براي توسعه بندر چابهار انجام دهد که براي انجام آنها نياز به گشايش شعبه بانک‌هاي ايراني در اين کشور احساس مي‌شود. بعد از رفع تحريم‌ها از ايران، تهران تلاش مي‌کند تا با ايجاد کانال‌هايي از هند پرداخت‌ها را دريافت کند. در زمان تحريم‌ها هند پرداخت هزينه نفت صادر شده به هند را از طريق بانک دولتي «يو سي او» انجام مي‌داد. انتظار مي‌رود پس از گشايش بانک‌هاي ايراني در هند، وضعيت تراکنش‌هاي مالي بين دو کشور تغيير پيدا کند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که هند يکي از کشورهايي است که براساس سياست گذاري‌هاي صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت در اولويت براي امضاي تفاهم نامه تعرفه‌هاي ترجيحي قرار دارد. براساس برخي گزارش‌ها ايران و هند طي ماه‌هاي گذشته تصميم به انجام گفتگوهاي مقدماتي براي انعقاد يک موافقتنامه تجارت ترجيحي گرفته‌اند. انعقاد اين موافقتنامه با اين هدف صورت مي‌گيرد که هر دو طرف تعرفه گمرکي را کاهش دهند يا تعرفه برخي کالاهاي خاص را به منظور افزايش مبادلات دو جانبه بردارند. يک کارگروه مشترک براي بررسي امکان انعقاد چنين موافقتنامه‌اي جلساتي را تشکيل خواهد داد.
در همين حال آخرين گزارش‌ها حاکي از آن است که هند براي سرمايه گذاري مستقيم با روپيه در ايران مجوز داده است، اين مجوزي است که پيش از اين تنها براي دو کشور نپال و بوتان (همسايه‌هاي اين کشور) در نظر گرفته شده بود. براساس اين گزارش روز گذشته (جمعه) يک روزنامه هندي به نقل از منابع آگاه، مدعي صدور مجوز سرمايه‌گذاري مستقيم با روپيه در ايران شد؛ استثنايي که دهلي نو پيش از اين تنها براي دو کشور همسايه خود، بوتان و نپال، در نظر گرفته بود.
روزنامه «ايژن ايج» در اين رابطه نوشته است که اين اقدام مي‌تواند به طرز شگفتي، به روابط اقتصادي دو کشور رونق دهد؛ چراکه سرمايه بيشتري را از هند به اين کشور جذب خواهد کرد. براساس اين گزارش، اتباع هند از ماه گذشته ميلادي مي‌توانند با سپرده‌گذاري روپيه در بانک‌هاي اين کشور، معادل ريالي آن را در ايران سرمايه‌گذاري کنند. اين در شرايطي است که برمبناي قوانين هند، افراد براي سرمايه‌گذاري در ديگر کشورها، ملزم به استفاده از ارزهاي خارجي هستند. ايژن ايج مي‌نويسد: نطق مورد انتظار رئيس جمهوري روحاني در نماز جمعه مسجد مشهور مکه در حيدرآباد، رويدادي در راستاي توسعه بيش از پيش روابط است؛ روابط با ايراني که دولتي‌ها از آن به عنوان رهبر شيعيان جهان ياد مي‌کنند. اين روزنامه مي‌افزايد: اين سفر، بدون شک حضور رئيس جمهوري پيشين ايران «اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني» در حسينيه آصفي شهر لکهنو در اواسط دهه 90 (ميلادي) را در ذهن تداعي مي‌کند. رئيس جمهوري در طول سفر سه روزه خود همچنين با «ناندرا مؤدي» نخست وزير هند و ساير مقام‌هاي ارشد اين کشور ديدار خواهد کرد. در حال حاضر، همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري گسترده‌اي بين دو کشور از جمله طرح توسعه بندر چابهار وجود دارد.


قائم مقام خاورميانه و آفريقاي شرکت پژوسيتروئن از حمايت ۱۰۰ درصدي دولت فرانسه از فعاليت اين شرکت در ايران خبر داد. وي خاطرنشان کرد که قيمت خودروهاي توليدي اين شرکت در ايران در آينده با داخلي‌سازي بيشتر، کاهش مي‌يابد. به گزارش ايسنا، ژان کريستوف کمار درباره موضع دولت فرانسه در زمينه فعاليت اين شرکت در ايران اظهار کرد: ما ارتباطات نزديکي با دولت فرانسه داريم و دولت فرانسه به طور ۱۰۰ درصد حمايت زيادي از برنامه‌هاي ما در ايران مي‌کند. وي خاطر نشان کرد: دولت فرانسه در اين رابطه يک بيمه صادراتي را تاييد کرد تا تجارت سيستم بانکي فرانسه با ايران تسهيل شود.
قائم مقام خاورميانه و آفريقاي شرکت پژوسيتروئن ادامه داد: در حال حاضر خودروي پژو ۲۰۰۸ توليدي به عنوان اولين خودروي پسابرجامي‌در ايران بيش از ۲۰ درصد داخلي‌سازي شده که البته پايين بودن اين ميزان به دليل تلاش براي به توليد رسيدن خودرو با حداکثر سرعت بود. البته خودروي بعدي که ۳۰۱ است ۶۰ درصد داخلي‌سازي مي‌شود. کمار افزود: ۷۶ قطعه‌ساز ايراني براي داخلي‌سازي قطعات خودروهاي توليدي در ايران و همکاري با ايکاپ انتخاب شدند و در حال حاضر در مرحله خريد ماشين‌آلات و آموزش پرسنل در اين رابطه هستند. وي با بيان اينکه پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ قطعات مشترک زيادي دارند و داخلي‌سازي آنها نيز به ۵۰ درصد خواهد رسيد، تصريح کرد: با داخلي‌سازي بيشتر قيمت خودروهاي توليدي در ايران کاهش خواهد يافت. به عنوان مثال در آينده قيمت پژو ۲۰۰۸ با داخلي‌سازي بيشتر کاهش مي‌يابد.
قائم مقام خاورميانه و آفريقاي شرکت پژوسيتروئن درباره احتمال فعاليت مستقل اين شرکت در ايران مانند طرح رنو براي دور جديد فعاليت‌هايش در ايران اظهار کرد: ما چنين برنامه‌اي نداريم و از همان ابتدا نيز اعلام کرديم که شرکاي تاريخي در ايران داريم که حدود ۴۰ سال با آنها کار کرده‌ايم و آينده‌مان را در ايران با اين شرکا مي‌سازيم، بنابراين اگر شرکت ديگري کار ديگري مي‌کند مشکل خودش است و ما چنين برنامه‌اي نداريم. کمار ادامه داد: ايران توليدکننده مواد اوليه توليد خودرو مانند فولاد، مس، آلومينيوم و محصولات پتروشيمي‌است و مزيت‌هاي زيادي در اين حوزه دارد. البته ماشين‌آلات برخي قطعه‌سازان قديمي‌است که بايد بروزرساني شود ضمن آنکه برخي قطعه‌سازان ايراني در سطح جهاني کار مي‌کنند. وي در پاسخ به سوالي درباره تاثيرات افزايش نرخ ارز در فعاليت‌هاي پژوسيتروئن در ايران، گفت: به دليل رشد نرخ ارز احتمالا قيمت خودرو در ايران بالا مي‌رود. در اين زمينه يکي از راهکارها براي تقويت توان خريد مشتريان فروش اعتباري و اقساطي خودرو خواهد بود. قائم مقام خاورميانه و آفريقاي شرکت پژوسيتروئن ادامه داد: ارتباطات بانکي بين ايران و خارج هنوز مشکل است و دسترسي به ارز و تامين مالي عمليات داخلي از طريق استقراض از بانک‌هاي بزرگ دنيا ممکن نيست. در اين رابطه اميدواريم ارتباط کلان دنيا با ايران بهبود يابد. کمار با بيان اينکه برخي ادعا مي‌کنند ديگر صنعت خودروي مونتاژکار در ايران نمي‌خواهيم اما هيچ کس براي اين کار آماده نيست، اظهار کرد: به عنوان مثال گمرک و بانک‌ها براي اين موضوع آماده نيستند. وي درباره استانداردهاي جديد خودرويي که ظرف يک سال آينده در ايران اجباري خواهد شد و فعاليت‌هاي شرکت پژوسيتروئن اظهار کرد: با استانداردهاي جديد خودرويي ما غافلگير نشديم زيرا در نقاط ديگر دنيا با آن مواجه هستيم. البته برخي خودروهاي پژو قديمي‌در حال توليد قطعا نمي‌توانند استانداردهاي جديد را پاس کنند البته در حال همکاري با ايران خودرو هستيم تا استانداردهاي جديد را پاس کنند به گونه‌اي که برخي محصولات اگر اصلاحاتي روي آنها صورت گيرد مي‌تواند به سطح استانداردهاي جديد برسند. قائم مقام خاورميانه و آفريقاي شرکت پژوسيتروئن درباره برنامه اين شرکت براي عرضه خودروهاي برقي در ايران تصريح کرد: اگر مقررات لازم وضع شود و مشوق‌هايي ارائه شود به عنوان مثال از خودروهاي هيبريدي ماليات گرفته نشود تکنولوژي اين خودروها نيز به تدريج وارد خواهد شد. البته مصرف کنندگان هيچ‌گاه به خاطر آنکه خودروي برقي و هيبريدي آلودگي کمتري دارند آن را گرانتر نمي‌خرند، بلکه بايد مشوق‌هاي لازم در اين زمينه اتخاذ شود. 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از اختصاص 13هزارميليارد تومان تسهيلات رونق توليد براي واحدهاي توليدي کشور در سال‌جاري خبر داد و گفت: براساس ثبت سامانه رونق توليد، حدود 12 هزار و500 واحد تاکنون اين تسهيلات را دريافت کردند. به گزارش ايرنا، محسن صالحي‌نيا افزود: پرداخت اين ميزان تسهيلات به واحدهاي که دچار رکود شده و سرمايه در گردش نداشتند، تاثيرات مثبت زيادي داشته و باعث فعال شدن و رونق برخي صنايع شده است. وي با بيان اينکه از ابتداي سال حدود 5 هزار واحد توليدي افتتاح شده، گفت: حدود 6 هزار واحد توليدي و صنعتي کوچک ومتوسط در مرحله پاياني ساخت قرار دارد و پيش‌بيني‌ها براي افتتاح اين واحدها تا پايان امسال است. صالحي‌نيا تعداد واحدهاي توليدي درکشور را حدود ٨5 هزار واحد اعلام کرد و گفت: برخي مشکلات اقتصادي کشور باعث شده تا بيشتر اين واحدها با ظرفيت بيشتراز 50 درصد کار کنند. صالحي‌نيا درباره آمار دقيق واحدهاي راکد وتعطيل درکشور چه تعداد است، گفت که حدود 17هزار واحد توليدي و صنعتي در کشور اکنون راکد هستند. وي اضافه کرد: دولت در سال‌هاي اخير با پرداخت تسهيلات ويژه سرمايه در گردش و رونق توليدي سعي کرد شمار زيادي از اين واحدها را به چرخه توليد بازگرداند.


مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت نساجي با ۵ درصد سرمايه‌گذاري در کل کشور، ۱۳ درصد اشتغال ايجاد کرده است. به گزارش ايسنا، افسانه محرابي با اشاره به اينکه صنعت نساجي در کشور داراي ۹۸۰۰ واحد توليد و ۲۸۰ هزار اشتغال است، اظهار کرد: اين صنعت با ۵ درصد سرمايه‌گذاري در کل کشور، ۱۳ درصد اشتغال ايجاد کرده است. وي با اشاره به اينکه صنعت نساجي بسيار قاچاق‌پذير و از اين لحاظ لطمه پذير شده است، افزود: صنعت‌گران لازم است به مسائلي مانند مباحث مديريت مالي، به روزرساني ماشين‌آلات، توليد، تکنولوژي و برنامه‌ريزي توجه کنند. مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه بايد نمايشگاهي در سطح بين‌المللي برگزار شود تا ايران به جايگاه اصلي صنعت نساجي بازگردانده شود، گفت: اميد مي‌رود دوره‌هاي بعدي نمايشگاه صنعت نساجي در استان اصفهان به عنوان پايتخت صنعت نساجي در سال‌هاي آتي برگزار شود. محرابي ادامه داد: از جمله اقدامات انجام‌شده در دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرايي شدن دستورالعمل واردات پوشاک براساس صدور گواهي فعاليت، تعامل گمرک براي محدود کردن واردات و استقرار گمرکات کشور در مبادي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است.


يک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: در ماه‌هاي اخير هزينه زيادي به جهت افزايش نرخ ارز در حوزه تامين مواد اوليه به قطعه‌سازان تحميل مي‌شود که لازم است وزارت صنعت فکري براي خروج از اين شرايط براي قطعه‌سازان نمايد. شهرام آزادي مديريت نرخ ارز را از وظايف مهم دولت است و در چنين شرايطي دولت بايد با مديريت اين جريان و دستيابي به نرخ واقعي نرخ ارز از واحدهاي توليدي به خصوص خودروسازي و قطعه‌سازي حمايت نمايد. وي تاکيد کرد: در صورتي که چاره‌اي براي وضعيت کنوني در نظر گرفته نشود مسلما با اوضاع نقدينگي که در صنعت قطعه‌سازي وجود دارد بعيد به نظر مي‌رسد اين صنعت بتواند نسبت به ارتقاء توان توليد و توسعه و نوسازي در اين بخش حرکت موثري داشته باشد. وي در ادامه با توجه به اهميت حرکت در مسير ارتقاء توان قطعه‌سازان در جريان همکاري‌هاي خودرويي افزود: امروز دستيابي به تکنولوژي و ارتقاء دانش توليد قطعات جديد مستلزم سرمايه‌گذاري در صنعت قطعه‌سازي است البته حرکت در اين مسير ضمن سرمايه‌گذاري مناسب ، مستلزم همکاري و تشکيل جوينت ونچر با همتايان خارجي است. آزادي گفت: صنعت خودرو و قطعه‌سازي براي حضور در عرصه رقابت جهاني راهي جز توسعه محصولات جديد و ارتقاء کيفي توليدات ندارد.