تشکيل ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي در فرودگاه امام خميني(ره)
ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي با حضور تمامي‌عوامل فرودگاهي، ايرلاين‌ها و ارگان‌هاي فعال در مجموعه فرودگاه امام خميني(ره) تشکيل شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از فرودگاه امام خميني(ره)، علي رستمي‌عضو هيات مديره و معاون امور فرودگاهي فرودگاه امام خميني (ره) در اين جلسه خط مشي ارگان‌ها و عوامل فرودگاهي را تسهيل امور براي مسافرين در طول ايام عيد، با توجه به افزايش چشمگير حجم سفرها تعيين کرد.
وي با اشاره به اين نکته که در ايام نوروز تعداد سفرهاي روزانه فرودگاه از حدود ۱۶۰ پرواز به نزديک ۲۵۰ پرواز خواهد رسيد، گفت: برنامه ريزي‌ها به گونه‌اي خواهد بود که ميزان تاخير پروازها به حداقل برسد و شرکت‌هاي هواپيمايي موظف شدند علاوه بر اطلاع رساني تاخير پروازها در صورت لزوم از مسافران پذيرايي بعمل آورده و امکانات رفاهي براي آن‌ها فراهم کنند. نظارت‌ها در ايام نوروز در فرودگاه تشديد خواهند شد تا از گران‌فروشي احتمالي و ايجاد مشکل براي مسافران جلوگيري شود و با هرگونه گران‌فروشي در اين ايام به شدت برخورد خواهد شد. رستمي‌با بيان اينکه در ايام نوروز عوامل فرودگاهي، شرکت‌هاي هواپيمايي و کليه ارگان موظف شدند تا با حداکثر توان خدمت رساني کنند، گفت: مهمترين اصل در فرودگاه امام خميني (ره) در ايام عيد نوروز همچون هميشه حفظ ايمني مسافران خواهد بود. کليه سامانه‌هاي ناوبري، ايکس ري و پل‌هاي تلسکوپي فرودگاه نيز براي اطمينان صحت عملکردشان مورد بازرسي قرار خواهند گرفت و همچنين زيباسازي فضاها و محوطه فرودگاه نيز در حال انجام است.رستمي‌از مسافران خواست: در ايام نوروز حتما سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند و اخبار فرودگاه امام خميني (ره) فقط از طريق مراجع رسمي‌دنبال کنند

هواپيماهاي روسي در ايران خوشنام نيستند
عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه علي رغم استفاده از سوخو ۱۰۰ در روسيه اما در بازار داخلي ما خوشنام نيست، گفت: خريد هواپيما از شرکت روسي سوخو مبتني بر تاييد آن از هر جهت از سوي کارشناسان داخلي است.
به گزارش روزنامه تجارت، سيدابوالفضل موسوي بيوکي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به علاقه روس‌ها براي فروش سوخو 100 به ايرلاين‌هاي ايراني پس از جدي شدن خريد هواپيماهاي غربي، گفت: علي رغم اينکه سوخو 100 در روسيه مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما در بازار داخلي ما خوشنام نيست.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه سابقه سقوط هواپيماي روسي در ايران پس زمينه بدي را در ذهن‌ها ايجاد کرده است، افزود: تا مدت‌ها خريد هواپيماي روسي ممنوع بود اکنون نيز اگر قرار بر واردات هواپيما از اين کشور باشد بايد کيفيت آن مورد تاييد باشد. نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه اگر روسيه خواهان ورود به بازار رقابت فروش هواپيما به ايران باشد بايد ابتدا به اثبات توليدات خود بپردازد، تصريح کرد: هر نوع خريدي از سوخو مبتني بر تاييد آن از هر جهت از سوي کارشناسان ما است.موسوي بيوکي با بيان اينکه خريد سوخو از روسيه نيازي به مجوز آمريکا ندارد، گفت: شايد نيازي به مجوز براي فروش سوخو به ايران باشد اما به طور حتم تفاهم‌هايي در پشت پرده ميان سران انجام خواهد شد. وي با تاکيد بر اينکه با ورود سوخو به فضاي رقابتي فروش هواپيما به ايرلاين‌هاي ايراني گزينه‌هاي بيشتري پيش روي کشور ما قرار گرفته است، افزود: بايد از ميان گزينه‌هاي موجود بهترين هواپيما با بهترين شرايط انتخاب شود. فضاي خوبي براي نوسازي اين ناگان فراهم شده و بايد از اين فرصت حداکثر استفاده صورت بگيرد.

حضور بيش از ۲۰ لاينر در بندر شهيد رجايي
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به تشکيل و اتصال شبکه حمل و نقل بين بنادر اصلي و فرعي، گفت: برنامه‌ريزي کرده‌ايم، بنادر کوچک از گردانه فعاليت دريايي کشور کنار گذاشته نشوند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از فارس محمد راستاد با اشاره به وجود بنادر کوچک در کشور و ظرفيت‌هايي بالقوه آنها، اظهار داشت: برنامه‌ريزي کرده‌ايم اين بنادر کوچک از گردانه فعاليت دريايي کشور کنار گذاشته نشوند.به دنبال چارچوب تشکيل شبکه حمل و نقلي بين بنادر اصلي و فرعي کشور هستيم که پيش‌نياز آن، نبود محدوديت زيرساختي در اين بنادر است. 
معاون وزير راه و شهرسازي به جذب سرمايه‌هاي بخش خصوصي در حوزه دريا و بندر اشاره کرد و گفت: ‌بخش خصوصي تاکنون در پس کرانه‌ها، روبناها و تجهيزات بندري کشور بيش از ۱۲ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري کرده است. در شرايط فعلي چارچوب مناسبي براي جذب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه‌ دريايي و بندري کشور وجود دارد.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين به روند تخليه و بارگيري در بنادر کشور اشاره کرد و افزود: ‌روند کلي تخليه و بارگيري بنادر کشور رشد متوسط ۶ درصدي داشته است، همچنين بنادر بوشهر و شهيد رجايي در بحث کانتينري‌ به ترتيب رشد ۵۰ و ۳۰ درصدي داشته‌اند.
راستاد با اشاره به حضور بيش از ۲۰ لاينر در بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگترين بندر کانتينري ايران، اظهار داشت:‌ پس از رفع تحريم‌ها در صنعت دريايي امروز تردد بدون محدوديت خطوط لاينري بين‌المللي در بنادر ما ميسر شده و رونق تجارت دريايي محقق شده است. امروز همچنين امکان تردد ناوگان تحت پرچم و مالکيت جمهوري اسلامي‌در آب‌ها و بنادر بين‌المللي، فعاليت تخصصي مؤسسات رده‌بندي بدون محدوديت ‌و توسعه تجهيزات بندري، فراهم است و بنادر در حال توسعه يافتن هستند.

تسهيلات مسکن تنها براي اقشار متوسط به بالا کارايي دارد
عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت بازنگري در سبک و سياق تسهيلات دهي بانک‌ها، گفت: تسهيلات اعطاي بانک‌هاي عامل در حوزه مسکن تنها براي اقشار متوسط به بالا کارايي دارد.
به گزارش روزنامه تجارت، اقبال محمديان در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت بازنگري در سبک و سياق تسهيلات دهي در حوزه مسکن، گفت: قيد سپرده گذاري براي تسهيلات دهي براي بسياري از اقشار جامعه ممکن نيست. عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه تامين مسکن ارزان براي اقشار متوسط و ضعيف جامعه وظيفه دولت است، افزود: دولت با ارايه منابع به صورت يارانه به بانک‌ها بايد روند تسهيلات دهي در بخش مسکن را تسريع کند. نماينده مردم رامهرمز و رامشير در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه موافقت با افزايش سرمايه بانک‌ها اقدامي‌در استاي افزايش تسهيلات دهي آن‌ها بوده است، تصريح کرد: متاسفانه معضل ديگري که پيش پاي متقاضيان وام مسکن وجود دارد نرخ بالاي سود بانکي است. وي ادامه داد: سياست دولت در راستاي تسهيل شرايط خانه دار کردن مردم بايد با کاهش نرخ سود بانکي و همچنين افزايش سقف تسهيلات همراه باشد تا اثرگذاري در جامعه هدف داشته باشد.
محمديان با بيان اينکه در حال حاضر تسهيلات مسکن براي عامه مردم نيست، گفت: تسهيلات اعطاي بانک‌هاي عامل در حوزه مسکن تنها براي اقشار متوسط به بالا کارايي دارد.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از ارتباط انحصاري برخي افراد با بانک‌ها براي اخذ تسهيلات، تاکيد کرد: دولت به ويژه بانک مرکزي بايد بازنگري اساسي در روند تسهيلات مسکن با در نظر گرفتن جامعه هدف انجام دهند.


امیر هاتفی در گفت و گو با «تجارت»:
گروه راه و مسکن: پروازهاي چارتري حذف خواهند شد، اين خبري است که پنجشنبه شب ( 26 بهمن‌ماه 96) رييس سازمان هواپيمايي کشوري درجلسه هماهنگي پروازهاي نوروزي به شرکت‌هاي هواپيمايي اعلام کرد. طبق گفته علي عابد زاده، شرکت‌هاي هواپيمايي لازم است نسبت به مديريت فروش خود با هدف حذف تدريجي پروازهاي چارتري اقدامات لازم را انجام دهند. عدم تناسب زيرساخت‌ها در بعضي از فرودگاه‌ها، ترافيک با تقاضاي پروازي و الزام به استفاده از ظرفيت موجود مي‌تواند باعث بروز نارسايي‌ها شود.
پروازهاي چارتري چيست؟
در ايران پروازهاي داخلي اغلب به دو صورت به مسافران فروخته مي‌شود، يک سري از پروازها به صورت سيستمي‌هستند که روي زمانبندي اعلام شده در سيستم آژانس‌ها از سوي ايرلاين‌ها فروخته مي‌شود که قيمت بليت اين نوع پروازها در طول سال تغيير نمي‌کند، اما پروازهاي چارتري به پروازهايي گفته مي‌شود که بنا به سفارش يک ارگان، شرکت يا سازماني به اجاره در مي‌آيد. به‌عبارتي اين نوع پروازها به صورت يک طرفه، دوطرفه (رفت و برگشت) با قراردادي مدت‌دار با يک ايرلاين انجام مي‌شود. به‌عنوان مثال آژانس‌هاي هواپيمايي براي ايام نوروز در مسير خاصي اقدام به چارتر پروازي مي‌کنند و تورهاي خود را براساس چارتر انجام شده ارائه مي‌دهد. به طور کلي چارتردهنده: شرکت هواپيمايي و صاحبان هتل‌ها که بخش و يا تمام صندلي‌ها يا اتاق‌هاي خود را براي مدتي به اشخاص واجد شرايط اجاره مي‌دهند و چارترکننده: آژانس هواپيمايي، موسسات گردشگري، ارگان‌هاي واجد شرايط هستند. به عبارت ساده‌تر از ديد توريستي برخي آژانس‌هاي مسافرتي يک هواپيما را از ايرلاين جهت انجام تورهاي مسافرتي خود کرايه مي‌کنند. در اين گونه پروازها امکان انصراف و تغيير تاريخ و يا پس دادن بليط از سوي مسافرين وجود ندارد و مبلغ پرداختي قابل استرداد نيست، لذا ريسک ناشي از پر يا خالي بودن پرواز مستقيما متوجه چارترکننده بوده و در هر شرايطي چارتردهنده هزينه کامل را دريافت مي‌کند. چارتر کردن شبيه خريدکردن عمده نسبت به خريدهاي خرد است. در خريد عمده مبلغ کمتري نسبت به خريد خرد همان کالا پرداخت مي‌شود، چارتر کردن پرواز باعث صرفه‌‌‌جويي در هزينه‌‌‌هاي آژانس‌هاي هواپيمايي مي‌‌‌شود که به دنبال‌ آن هزينه پرواز براي مسافران بايد ارزانتر تمام ‌شود، اما متاسفانه در کشورما در برخي مواقع هزينه پرواز براي مسافران ارزانتر از حد معمول است و در برخي مواقع گران‌تر از حد معمول تمام مي‌شود که نمونه بارز اين امر را در قيمت هنگفت بليت پروازها طي بارش شديد برف در هفته‌هاي گذشته شاهد بوديم.
 حذف کردن پروازهاي چارتري دردي از مشکلات مسافران دوا نمي‌کند
 درخصوص پيامدهاي حذف پروازهاي چارتري در حمل و نقل هوايي کشور، امير‌هاتفي دبير انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري استان تهران در گفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: حذف کردن پروازهاي چارتري مشکلي را حل نمي‌کند، بلکه پروازهاي چارتري بايد ساماندهي شوند. پروازهاي چارتري در همه جاي دنيا انجام مي‌شود و انجام اين نوع پروازها در ايران هم ضرورت دارد.
اين کارشناس ارشد حوزه گردشگري تصريح مي‌کند: ممکن است با حذف پروازهاي چارتري قيمت را براي يک مقطع زماني کوتاه مدت پايين آورد،اما اينکه سفرها را با قيمت پايين‌تر در تمام طول سال ارائه دهيم، امکانپذير نيست. معتقدم ايرلاين‌ها بايد بام هماهنگ شوند و بخشي از پروازها را روي سيستم قرار دهند تا آژانس‌هاي گردشگري به آن پروازها دسترسي داشته باشند و بخش ديگري از پروازها را به آژانس‌هاي هواپيمايي که سفرهاي گروهي انجام مي‌دهند به صورت چارت واگذار کنند.
دبير انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري استان تهران اظهار مي‌کند: اينکه ايرلاين‌ها پروازي را در طول سال به يک شرکت اجاره دهند عملکرد غلط و اشتباهي است و اين اقدام تا امروز پاسخ مثبتي نداده است. اگر سازمان هواپيمايي کشور قصد دارد که پروازهاي چارتري را حذف کند دوباره به سرجاي اول خود يعني انجام تنها پروازهاي سيستمي‌برمي‌گرديم که متاسفانه براي اين پروازها به دليل محدوديت نمي‌توان برنامه‌ريزي کرد.
 پرواز چارتر بايد ارزان‌تر از پرواز سيستمي‌باشد
هاتفي درخصوص اين مطلب که حذف پروازهاي چارتي چه تاثيري بر قيمت بليت پروازهاي داخلي مي‌گذارد، مي‌افزايد: پروازهاي داخلي به دو صورت سيستمي‌و چارتري به مسافران فروخته مي‌شود. پروازهاي سيستمي‌پروازهايي هستند که تغيير قيمتي ندارند و در ايام نوروز گران نمي‌شوند و قيمت معمول ماه‌هاي پيش خود را دارند که اصطلاحا به آن‌ها «پروازهاي اسکجوال» يا «پروازهاي برنامه‌اي» گفته مي‌شود. مشکل عمده‌اي که در زمينه اين پروازها درکشور ما وجود دارد اين است که محدود هستند. به‌ عنوان مثال تعداد پروازها درماه‌هاي اسفند و فروردين با ارديبهشت و خرداد به يک اندازه است. مثلا در مسير شيراز، مشهد، کيش و قشم تغييري در تعداد پروازها ايجاد نمي‌شود به همين جهت کفاف تقاضاي نوروزي يا آخر سال را که تعطيلات آغاز مي‌شود و تعداد مسافر از حالت معمول بيشتر مي‌شود، نمي‌دهند. درچنين شرايطي آژانس‌هاي مسافرتي پروازها را چارتر مي‌کنند که نوع دوم فروش بليت به مسافران است، اما از آنجايي که عرضه و تقاضا با هم همخواني ندارد، يعني تعداد مسافر زياد و پروازها کم است، آژانس‌ها قيمت بليت چارتري را بالا مي‌برند، اين در حالي است که قيمت پرواز چارتر بايد مساوي با قيمت پرواز سيستمي‌و بلکه کمتر از آن باشد.
وي ادامه مي‌دهد: سال‌ها پيش در کشور ما تمام پروازها به صورت سيستمي‌انجام مي‌شد و مسافران بايد از روي سيستم بليت را خريداري مي‌کردند. درست است که گرفتن پروازها سخت و دشوار بود، اما قيمت‌ها مديريت مي‌شد. از زماني که پروازهاي چارتري به سيستم حمل و نقل هوايي کشور افزوده شد،در برخي مواقع هزينه پرواز ارزان‌تر از حد معمول بوده است، اما گاهي اوقات هم به دليل عدم تناسب در عرضه و تقاضا هزينه پروازهاي چارتري از حد معمول گرانتر تمام شده است. به عنوان مثال طي بارش اخير برف نرخ بليت‌هاي 140 تا 160 هزار توماني به بيش از يک ميليون تومان رسيده بود.
دلايل گراني پروازهاي چارتري
دبير انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري استان تهران اظهار مي‌کند: دليل اصلي بالا بردن قيمت بليت چارتري از سوي آژانس‌هاي مسافرتي و توجيه آن‌ها براي اين کار که از طرف ما پذيرفته نيست، اين است که در طول سال بر سر پروازهاي چارتري زيان مي‌دهيم. آژانس‌ها پروازها را به صورت ساليانه از ايرلاين اجاره مي‌کنند. در ماه‌هايي از سال تعداد مسافر بسيار کم مي‌شود و صندلي‌هاي کمتري در پروازها به فروش مي‌رسد و قيمتي که درآن برهه از سال بليت‌ها فروخته مي‌شود، کفاف اجاره هواپيما را نمي‌دهد، بنابراين آژانس‌ها در فصل اوج مسافرت (هاي‌سيزن) و زياد شدن مسافر بليت‌ها را گران مي‌فروشند که کسري فروش خود را در زمان رکود مسافرت (لو سيزن) و کمبود مسافر جبران کنند. البته اين توجيه از نظر ما پذيرفته نيست به اين دليل که در بالانس اجاره پرواز در پروازهاي چارتري اين مورد نيز تعريف شده است؛ يعني رقمي‌براي اجاره هواپيما اختصاص داده مي‌شود که زمان‌‌‌هاي‌سيزن و لو سيزن با هم بالانس شوند و ضرري متوجه آژانس هواپيمايي نشود.
 پروازهاي چارتر بايد رقابتي ميان ايرلاين‌ها و آژانس‌ها ايجاد کند 
اين کارشناس ارشد حوزه گردشگري تصريح مي‌کند: موضوع چارتر و شناور بودن قيمت بليت هواپيما تنها مختص کشور ما نيست، بلکه در تمام دنيا پروازهاي چارتري وجود دارد، اما نکته اين است که در دنيا پروازهاي چارتر رقابتي را ميان ايرلاين‌ها و آژانس‌هاي مسافرتي ايجاد مي‌کند که بليت را ارزان‌تر به مسافر بفروشند. درحالي که در کشور ما به دليل ناهماهنگي ميان عرضه و تقاضا اين مسئله برعکس ديگر کشورهاست و پروازهاي چارتر گران‌تر از حد معمول فروخته مي‌شوند. در هر جاي دنيا وقتي شما بليت را به صورت سيستم اسکجوال پروازي خريداري مي‌کنيد، قيمت بليت از پرواز چارتر گران‌تر است، زيرا پروازهاي چارتر قوانيني دارند که ممکن است باعث زيان مسافر شود.
 سازمان هواپيمايي به اندازه کافي مجوز پرواز صادر نمي‌کند
هاتفي ادامه مي‌دهد: به ‌عنوان مثال ممکن است مسافر با تاخير به پرواز برسد يا از پرواز استفاده نکند که در اين حالت امکان استرداد پول بليت براي وي وجود ندارد. به همين دليل پروازهاي چارتر ارزان‌تر از پروازهاي اسکجوال هستند، اما اين مسئله در ايران برعکس است و علت آن اين است که سازمان هواپيمايي کشوري بايد براي مسيرهاي خاص که مسافر زيادي دارد، به اندازه کافي مجوز پرواز صادر کند ولي چنين کاري را انجام نمي‌دهد. در واقع سازمان هواپيمايي کشوري اندازه خاصي براي برنامه کار خود دارد که در آن سطح مجوز پرواز صادر مي‌کند و به همين دليل هميشه در زمان‌هاي پرتقاضا مسافر براي تهيه بليت از طريق سيستم اسکجوال پروازي با کمبود مواجه مي‌شود.
 ايرلاين‌ها بايد نصف پروازهاي خود را به سيستم واگذار کنند
دبير انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري استان تهران مي‌گويد: معتقدم پروازهاي چارتري بايد مديريت شوند به جاي اينکه از انجام پروازهاي چارتري جلوگيري شود، لذا ايرلاين‌ها بايد 50 درصد پروازهاي خود را به سيستم اسکجوال پروازي واگذار کنند و 50 درصد ديگر پروازهاي خود را به چارترکننده‌ها ارائه دهند.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: فاينانس هندوستان براي راه‌آهن چابهار – زاهدان از ۱.۵ سال پيش و در جريان سفر نخست وزير هند به ايران با يک توافق‌نامه ابتدايي وارد فرآيند اجرايي شد که سرانجام در هفته گذشته با نهايي شدن مذاکرات به مرحله نهايي رسيد.
به گزارش روزنامه تجارت، خيرا... خادمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر اظهار کرد: در طول ماه‌هاي گذشته در جريان سفر مقام‌هاي ايراني به هند و سفر نمايندگان شرکت هندي به ايران ابعاد مختلف اين پروژه مورد ارزيابي قرار گرفت تا سرانجام با توافق دو طرف کار اجرايي شود.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل درباره جزييات اين قرارداد فاينانس توضيح داد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته کل رقم فاينانس هند حدودا ۹۰۰ ميليون دلار خواهد شد و فرآيند اجرايي اين پروژه ۳.۵ سال درنظر گرفته شده است. در جريان اجراي اين پروژه فرآيند زيرسازي و اجراي روسازي با طرف ايراني خواهد بود که حدود ۷۰ درصد از پروژه است و ۳۰ درصد باقي‌مانده نيز از سوي هندي‌ها انجام مي‌شود. همچنين کنترل کيفيت و نظارت بر پروژه نيز برعهده طرف هندي خواهد بود. طبق اين قرارداد هند بايد حدود ۳۵۰۰ ميليارد تومان منابع اعتباري وارد اين پروژه کند که قطعا براي تامين اين موضوع با منابع داخلي دشواري‌هايي داشتيم اما با اين قرارداد فاينانس سالانه حدود هزار ميليارد تومان تزريق اعتبار به اين طرح صورت مي‌گيرد.
خادمي‌درباره وضعيت فعلي پيشرفت اين پروژه نيز اظهار کرد: اين کار تاکنون با پيگيري دست‌اندرکاران ايراني دنبال شده و پروژه ۴۷ درصد پيشرفت در زيرسازي و ۳۰ درصد پيشرفت کلي داشته است و در صورت رسيدن منابع مالي لازم مي‌توان اميدوار بود که کار ظرف همان ۳.۵ سال مدنظر به طور کامل اجرايي شود. پيش‌بيني مي‌شود در جريان سفر رييس جمهوري به دهلي نو قرارداد اين فاينانس به طور رسمي‌ميان طرفين به امضاء برسد.


معاون وزير راه و شهرسازي گفت: ۵ ميليون خانه ظرف يک دهه آينده بايد در کشور ساخته شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مهر، حامد مظاهريان ظهر پنجشنبه در دومين همايش بتن، ضرورت‌ها و الزامات که در بندرعباس برگزار شد، گفت: سهم مسکن در سرمايه، اشتغالزايي بسيار بالاست به طوري که سهم مسکن از تشکيل سرمايه ثابت ۳۰ درصد، از اشتغال مستقيم ۱۲ درصد، سهم مسکن در سبد هزينه خانوار ۳۰ درصد و سهم مسکن در توليد ناخالص داخلي ۷ درصد است.
وي با اشاره توان مردم در تهيه مسکن افزود: طبق اطلاعات مرکز آمار در سرشماري نفوس مسکن سال ۹۵، ۲۴ ميليون خانوار با بعد ۳.۳ حدود ۲۷ ميليون مسکن وجود دارد که از اين تعداد ۲.۶ ميليون خانه خالي و دو ميليون خانه دوم داريم. در بخش خانه دوم براي اسکان مقطعي ساخته شده است و تقريبا شش ماه از سال در آن سکونت انجام مي‌شود و شش ماه ديگر در خانه ديگر زندگي مي‌کنند. اما مشکل اصلي در خانه‌هايي است که ساخته شده و خالي از سکنه است. ۲.۶ ميليون خانه خالي در کشور وجود دارد که براي متقاضيان واقعي ساخته نشده است. اين خانه‌ها بخش عمده آن لوکس هستند و به فروش نرسيده‌اند. آمار واقعي نشان مي‌دهد که به ازاي هر ۱۰۰ خانه ۱۰۴ خانوار وجود دارد. در سال ۱۴۰۵ تعداد خانوارهاي ايراني به ۲۹ ميليون خانوار خواهد رسيد و جمعيت شهر نشين از ۷۴ درصد فعلي به ۷۹ درصد افزايش پيدا مي‌کند، يعني جمعيت در شهرها مشکل آينده کشور خواهند بود.
وي با بيان اينکه بايد ۵ ميليون خانه جديد ساخته شود، گفت: تا سال ۱۴۰۵ قرار بر اين است که ۵ ميليون خانه جديد ساخته شود همچنين حدود ۳.۸ ميليون خانه نياز به نوسازي دارند. طبق برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد بافت فرسوده بايد نوسازي شود که ۱۲۳ هزار ميليارد تومان گردش اقتصادي نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد خواهد بود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به رکود بازار مسکن، اظهار داشت: تمام تلاش دولت بر اين بود که رونق بازار مسکن واقعي باشد. بعد خانوار به ۳.۳ کاهش يافته و بنابراين نياز به مسکن حداقلي با متراژ کمتر وجود دارد که متناسب با توان خانوارهاي ايراني باشد.
وي با اشاره به طراحي ساز و کار مناسب براي پاسخ به نياز تامين مالي مسکن اقشار متوسط، گفت: با طراحي صندوق پس انداز مسکن يکم مختص خانه اولي‌ها اقدام مناسبي را در جهت خانه دار شدن و کمک به تامين مالي اقشار متعلق به گروه‌هاي درآمدي متوسط انجام داده ايم؛ ضمن حفظ همين رويه لازم است موضوع فقر مسکن و همچنين کمک به دهک‌هاي ناتوان تر جامعه در حوزه مسکن نيز در سال‌هاي پيش رو ،جزو رئوس برنامه‌هاي دولت و نظام بانکي کشور قرار بگيرد.به گفته مظاهريان، دو دهک بالايي جامعه نيز با توجه به تواني که دارند نيازي به حمايت‌هاي دولت ندارد و خودشان در اين زمينه به توليد مسکن مي‌پردازند.در بخش دهک‌هاي پائين هم بايد دولت ورود کند و حمايت‌هاي لازم را انجام دهد. در افق طرح جامع مسکن تا سال ۱۴۰۵، مجموعا ۳۰ ميليون خانوار پيش بيني شده است که از اين تعداد ۲۳ ميليون خانوار، خانوار شهري خواهد بود. به نظر مي‌رسد جمعيت روستاها و وضعيت روستاها در حدي تثبيت شده‌اند و فرآيندها و روندها به شدت تغيير کرده است؛ طوري که هم اکنون براي اولين بار در دنيا بيش از ۵۰ درصد جمعيت جهان شهر نشين شده اند. رشد شهرنشيني و ابعاد آن در ايران فراتر از ميانگين جهان است. هم اکنون بيش از ۷۰ درصد جمعيت ايران شهرنشين هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه بر خلاف تصوراتي که طي سال‌هاي گذشته مبني بر نامطلوب بود رشد شهرنشيني و مهاجرت از روستا به شهر وجود داشت رشد شهرنشيني در مقطع حاضر پديده‌اي نامطلوب به شمار نمي‌رود. ما نبايد به پديده شهرنشيني در مقطع فعلي به عنوان پديده‌اي ناهنجار نگاه کنيم بلکه بايد شهرها را به منزله مولد واقعي اقتصادي شناسايي و به حساب آوريم؛ البته هيچ کدام از اين تاکيدات منکر ضرورت توجه به روستاها و نوسازي روستاها نخواهد شد و نقش روستاها در کنار شهرها همچنان نقشي اقتصادي، مولد و مهم محسوب مي‌شود؛ لازم است براي روستاها نيز برنامه‌هاي جديد با محوريت جديد و برمبناي تحولات روز، طراحي و عملياتي شود. يکي از مهمترين الزامات برنامه‌ريزي در حوزه مسکن در شرايط فعلي و سال‌هاي پيش رو تلاش براي زدودن و يا به حداقل رساندن فقر مسکن شهري است.


کارشناس صنعت حمل و نقل جاده‌اي گفت: در دنيا آمار ترددهاي يک سر خالي کاميون‌ها، حدود ۱۰ درصد کل ترددها است؛ ولي در ايران ۴۵ درصد ترددهاي بين شهري ناوگان باري، يک سر خالي انجام مي‌شود. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مهر، حميد آذرمند در نشست خبري خود با خبرنگاران با بررسي نقاط قوت و ضعف حمل و نقل جاده‌اي ايران، از نقش استارتاپ‌ها به‌عنوان يک راه حل براي بحران توزيع بار و کالا ميان رانندگان کاميون در ايران نام برد و گفت: حمل و نقل جاده‌اي ايران به لحاظ کيفيت، فاصله زيادي با استانداردهاي روز دنيا دارد و استارتاپ‌ها در شرايط فعلي، تنها راه‌حل‌هاي موجود براي افزايش بهره‌وري و تحول در نظام حمل و نقل جاده‌اي بار هستند. وي با بيان اينکه توسعه ناوگان حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصي و سرمايه گذار خارجي محقق مي‌شود، افزود: به دليل فراهم نبودن زيرساخت‌ها، حوزه حمل و نقل جاده‌اي با چالش‌هاي بسياري مواجه است. ريشه اين چالش‌ها به سه مؤلفه اصلي نبود زيرساخت‌ها، ناوگان فرسوده و کارآيي پايين برمي‌گردد و در شرايط موجود، تنها راهکار بهبود وضعيت حمل و نقل تکنيک‌هايي است که بتواند کارآيي را افزايش دهد. همچنين حامد تاج‌الدين، کارشناس کسب و کار الکترونيکي حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه در ايران سالانه ۱.۵ ميليارد دلار هزينه تردد يک سر خالي ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌اي‌ مي‌شود، اظهار داشت: در دنيا آمار ترددهاي يک سر خالي حدود ۱۰ درصد کل ترددها در ناوگان جاده‌اي بين‌ شهري است‌ و در ايران ۴۵ درصد ترددها يک سر خالي است؛ در اين ميان، هرچند که در اين مسير با موانع بسياري روبه رو هستيم اما معتقديم مي‌توانيم نقش‌هاي اقتصادي در اين بخش را بازآفريني کنيم و فرآيندها را بهبود بخشيم. ناوگان ريلي، دريايي و هوايي ايران در حمل داخلي کالا سهم زيادي ندارند و بيش از ۷۸ درصد جابه جايي بار در داخل کشور به حمل و نقل جاده‌اي اختصاص يافته است. به همين دليل شکل‌گيري اپليکيشن‌هاي لجستيک مي‌تواند نقش موثري در اقتصاد کشور داشته باشد. در مقطع کنوني يک کاميون در کشور ما حدود ۵۵ هزار کيلومتر سالانه سير مي‌کند در حالي که اين رقم براي کاميون‌هاي کشوري مثل آمريکا سالانه ۱۸۰ کيلومتر است و اين موضوع بيانگر عدم بهره‌وري در ناوگان جاده‌اي ماست.
در ادامه اين نشست، کيوان جعفري فشارکي کارشناس صنعت حمل و نقل جاده‌اي بار نيز گفت: تناقض‌هاي جدي در صنعت حمل و نقل وجود دارد. زيرا علاوه بر اينکه گفته مي‌شود در حوزه حمل و نقل جاده‌اي مازاد راننده داريم، اما بارها معمولا روي زمين مي‌ماند. اين در حالي است که شرکت‌هاي بزرگ و توانمند حمل و نقلي بسياري داريم که سهم بازارشان بيشتر از ۱.۵ درصد نيست و قادر نيستند در سراسر کشور کالا جابه‌جا کنند. در استفاده از پتانسيل بازار ناکارآمد هستند. در حال حاضر وقتي محموله‌اي در چين بارگيري مي‌شود، سرنوشت مشخصي دارد؛ اما از بندرعباس تا تهران بار ناپديد است، پروسه‌اي که استارتاپ‌ها براي آن يک راه حل کارآمد ابداع کرده‌اند و صاحبان بار مي‌توانند در همه مسيرها بار خود را به صورت آنلاين رصد کنند. اپليکيشن‌هاي لجستيک و حمل و نقل جاده‌اي بار اولويت‌شان اين است که طي فرآيندي سيستماتيک، پروسه قيمت‌گذاري نرخ حمل بار بين شهري را ارزيابي کنند زيرا در حال حاضر نرخ‌گذاري‌ها با روش منطقي انجام نمي‌شود و صاحبان کالا ممکن است در طول يک روز با نرخ‌هاي متفاوتي براي حمل محموله خود مواجه شوند.


رئيس کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر اينکه در فروش واحدهاي تجاري تازه تاسيس پلاسکو بايد مابه تفاوت کيفيت ساختمان و ارزش مصالح محاسبه شود، گفت: بايد قيمت روز در محاسبه ارزش واحدهاي تجاري اين ساختمان قبل از تخريب نيز حساب شود.
 به گزارش روزنامه تجارت، محمدرضا رضايي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به اظهارات يکي از مسئولان بنياد مستضعفان در خصوص فروش واحدهاي ساختمان پلاسکو پس از ساخت مجدد به قيمت روز، گفت: اين تصميم به طور حتم مشکلاتي را براي کسبه اين ساختمان ايجاد مي‌کند. رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر ضرورت تسريع در ساخت مجدد پلاسکو، افزود: تاخير در ساخت اين ساختمان کسبه را با مشکلات عديده مواجه کرده است.
 نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه بايد قيمت روز در محاسبه ارزش واحدهاي تجاري ساختمان پلاسکو قبل از تخريب نيز حساب شود، تصريح کرد: تنها اختلاف قيمتي که ميان ساختمان تازه ايجاد شده صورت مي‌گيرد به عنوان افزايش قيمت پذيرفتني است. وي ادامه داد: به طور حتم تغييري در نرخ و ارزش تجاري واحدهاي پلاسکو صورت نگرفته و ارزش افزوده رخ داده تنها براي ساخت سازه جديد بايد باشد.
 اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه نبايد هزينه‌هاي گزافي به کسبه براي تحويل واحدهاي تجاري تحميل شود، تصريح کرد: ارزش تجاري ساختمان و کابري آن تغييري نکرده که به اين علت هزينه‌هايي از کسبه طلب شود.
 رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه در فروش واحدهاي تجاري تازه تاسيس پلاسکو بايد مابه التفاوت کيفيت ساختمان و ارزش مصالح محاسبه شود، يادآور شد: نظارت بر روند ساخت اين ساختمان و همچنين نحوه معامله با کسبه بايد مستمر باشد تا اجحاف در حق کسي صورت نگيرد.