همکاري اوپک با روسيه نهادينه مي‌شود
اوپک سرگرم طراحي توافقي است که همکاري اين سازمان با روسيه و ساير متحدانش را پس از پايان توافق کاهش توليد فعلي در پايان سال ۲۰۱۸ نهادينه خواهد کرد. به گزارش ايسنا، محمد بارکيندو دبير کل اوپک در گفت‌وگو با "اس اند پي گلوبال پلاتس" تاييد کرد که چنين توافقي در دست طراحي است؛ در حالي‌که روزنامه اماراتي نشنال در مصاحبه با سهيل المزروعي - وزير انرژي امارات متحده عربي - براي نخستين بار اين خبر را منتشر کرده بود. مزروعي با اشاره به اينکه هدف از اين اقدام، طراحي توافقي براي اين گروه است تا به مدت طولاني‌تري ادامه پيدا کند، گفت: کار بر روي اين توافق در حال پيشرفت است اما به جزييات ديگري اشاره نکرد.

حمايت اردکانيان از مدير حادثه ديده برق مشهد
وزير نيرو در تماس تلفني با تقدير از خدمات همکاران امور مشترکين صنعت برق در صف اول ارتباط با مردم، از تلاش اين همکار آسيب ديده براي حل مسالمت‌آميز اين موضوع قدرداني کرد. روز چهارشنبه 25 بهمن، يکي از مشترکان بدهکار شرکت توزيع نيروي برق مشهد با در دست داشتن مقداري بنزين به ساختمان امور برق ناحيه ۲ اين شهر مراجعه کرده و بلافاصله پس از ورود به دفتر "جعفر حق‌گوي رستمي" مدير امور ناحيه 2 مشهد اقدام به آتش زدن دفتر کرده بود. در اين آتش سوزي مدير امور برق ناحيه ۲ مشهد و معاون وي دچار سوختگي شدند که مدير برق ناحيه در بخش ICU بيمارستان امام رضاي مشهد بستري و تحت درمان است.

سد ايليسو ترکيه در مرحله نهايي ساخت
سد ايليسو ترکيه که با هدف دو منظوره توليد انرژي برق و ذخيره و مديريت آب در حال ساخت است، در مرحله نهايي عمليات احداث و نصب تجهيزات توليد برق قرار دارد و به زودي آبگيري مي‌شود. اين طرح که جزو يکي از مهمترين طرح‌هاي آبي جهان و از جمله پروژه‌هاي مهم ترکيه با چشم انداز 100 ساله محسوب مي‌شود، در قالب طرح بزرگ گاپ به اجرا در مي‌آيد. پروژه آناتولي جنوب شرقي يا همان 'گاپ' که به زبان ترکي استانبولي(Guneydogu Anadolu Projesi – GAP) خوانده مي‌شود، يکي از بزرگترين پروژه‌هاي آبي در جهان و بزرگترين پروژه توسعه‌اي در ترکيه است. ايليسو از نظر ذخيره، دومين سد بزرگ ترکيه به شمار مي‌رود.


آمادگي اروپا براي مذاکره پيوستن ايران به طرح دالان گازي جنوب
معاون اول کميسيون اروپا در امور انرژي گفت :اين نهاد آماده مذاکره براي پيوستن ايران به طرح دالان گازي جنوب است . «ماروش شف چويچ » گفت: در اجلاس مذاکرات در زمينه پيوستن ترکمنستان به اين طرح را بررسي کرديم و اين موضوع چندين بار با نمايندگان ايران نيز بررسي شده است. 
وي با اشاره به اينکه ايران در حال حاضر علاقمند به افزايش حجم صادرات نفت است،افزود : براي تحقق انتقال گاز طبيعي ايران به اروپا بايد زير ساخت‌هاي لازم در داخل ايران مهيا شود. شف چويچ افزود:اين موضوع به ايران بستگي دارد ،يعني مهم آن است که ايران در رابطه با انتقال گاز طبيعي خود به اروپا چه استراتژي را در پيش مي‌گيرد.  وي در اين نشست خبري دالان گازي جنوب را يک طرح راهبردي براي اروپا از نظر تامين امنيت انرژي و متنوع سازي منابع انرژي عنوان کرد و گفت : اجراي اين طرح فرصت دسترسي به منابع سرشار ذخاير انرژي منطقه را فراهم کرده است.  به گفته وي در اجلاس شوراي مشورت وزيران انرژي کشورهاي فعال در طرح دالان گازي جنوب در باکو روند اجراي اين طرح و فعاليت‌هاي آتي بررسي شد.  «پرويز شاهباز اف» وزير انرژي جمهوري آذربايجان نيز در اين نشست خبري گفت: طرح دالان گازي جنوب شامل فاز دوم توسعه ميدان گازي شاهدنيز جمهوري آذربايجان ، خط لوله گازي قفقاز جنوبي در خاک جمهوري آذربايجان و گرجستان، ساخت خط لوله جديد ترانس آنادولي (تاناپ) در خاک ترکيه و خط لوله گازي ترانس آدرياتيک از طريق خاک آلباني ، يونان و ايتاليا است.  وي افزود: نخستين محموله گاز طبيعي ميدان شاهدنيز جمهوري آذربايجان از طريق اين دالان انرژي در تابستان سال جاري ميلادي به ترکيه و در سال 2020 نيز به جنوب ايتاليا صادر خواهد شد. «چهارمين اجلاس شوراي مشورتي وزيران انرژي کشورهاي فعال در طرح دالان گازي جنوب» امروز با حضور مقامات اقتصادي و انرژي جمهوري آذربايجان، ترکيه، گرجستان، بلغارستان، ايتاليا، يونان، آلباني، آمريکا، انگليس، مونته نگرو، بوسني و هرزگووين، ترکمنستان، روماني، مسئولان و نمايندگان شرکت‌هاي فعال در اين طرح و نيز برخي نهادهاي بين المللي مالي برگزار شد.

پيکر 3 شهيد نفتکش سانچي تشييع شد
پيکرهاي 3 تن از شهداي نفتکش سانچي پس از اقامه نمازجمعه از مصلي امام خميني (ره) تهران تشييع شد. پيکرهاي اين شهدا که پس از تشريفات قانوني و تطبيق نمونه دي.ان.اي از خانواده، اين دريانوردان شناسايي شده بودند روز چهارشنبه 25 بهمن ماه وارد ايران شد. اين گزارش حاکي است؛ پيکر ميلاد آروي روغنکار در شاهين شهر اصفهان، مجيد نقيان افسر اول در بهشت زهراي تهران و محمد کاووسي تکاب افسر تدارکات نفتکش سانچي در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده مي‌شود. در اين مراسم سيروس کيان ارثي مدير عامل شرکت ملي نفتکش ايران و اعضاي هيات مديره و جمشيد تقي زاده مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري حضور داشتند. 16 دي ماه امسال يک فروند کشتي فله‎بر چيني در 200 مايلي شانگهاي به نفتکش سانچي که حامل ميعانات گازي بود، برخورد کرد.


توسط دهلی نو مطرح شد؛
در حالي که مذاکرات ايران و هند بر سر قيمت گذاري گاز به بن بست خورده است، شرکت او ان جي سي ويدش پيشنهاد کرده که ۶.۲ ميليارد دلار در توسعه ميدان گازي فرزاد ب در خليج فارس سرمايه گذاري کند و بازاريابي گاز اين ميدان را به تهران واگذار کند.
به نقل از پايگاه خبري پي تي آي، در حالي که مذاکرات ايران و هند بر سر قيمت گذاري گاز به بن بست خورده است، شرکت او ان جي سي ويدش پيشنهاد کرده که 6.2 ميليارد دلار در توسعه ميدان گازي فرزاد ب در خليج فارس سرمايه گذاري کند و بازاريابي براي گاز اين ميدان را به خود تهران واگذار کند.
شرکت او وي ال سال گذشته اعلام کرد که بهترين پيشنهاد خود مبني بر سرمايه گذاري 11 ميليارد دلاري در توسعه ميدان گازي فرزاد ب و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم جهت صادرات گاز اين ميدان را به تهران ارائه کرده، اما ايران به دليل اختلاف نظر بر سر قيمت گذاري گاز، از اعطاي امتياز توسعه اين ميدان به شرکت هندي خودداري کرده است.
اکنون در حالي که مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفته، به گفته منابع آگاه، شرکت او وي ال پيشنهاد کرده که تنها در بخش بالادستي يعني توليد گاز از اين ميدان مشارکت نمايد و بازاريابي گاز توليدي را به خود ايران واگذار نمايد. هند اميدوار است. در جريان سفر حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران به هند، پيشرفتي در اين مذاکرات حاصل شود.
بر اساس اعلام شرکت او وي اي، بخش بالادستي هزينه‌اي 6.2 ميليارد دلاري خواهد داشت و 5 ميليارد دلار ديگر هم براي ساخت تاسيسات صادرات ال ان جي لازم است. منابع مطلع گفتند، در حالي که ايران معتقد است که سرمايه گذاري بالادستي نبايد بيشتر از 5.5 ميليارد دلار باشد، اين کشور مي‌خواهد هند کل گاز توليد شده از اين ميدان را با قيمتي معادل قيمت ال ان جي فروشي قطر به هند، خريداري نمايد.
قطر بر اساس فرمول بازنگري شده‌اي که در دسامبر 2015 مورد توافق قرار گرفته، سالانه 7.5 ميليون تن ال ان جي به قيمت 7 دلار در هر يک ميليون واحد حرارتي، به شرکت پترونت ال ان جي هند مي‌فروشد. اين در حالي است که هندي‌ها به دنبال خريد گاز ايران به قيمت 2.3 دلار در هر يک ميليون واحد حرارتي هستند. به گفته منابع آگاه، او وي ال حاصل است در صورت افزايش قيمت‌هاي جهاني اين رقم را تا 4.3 دلار افزايش دهد.
آنها گفتند، ايران از زمان لغو تحريم‌ها، موضع خود را در مذاکرات مربوط به اين ميدان سختگيرانه‌تر کرده است. منابع مذکور همچنين گفتند، شرکت او وي ال خواهان مذاکره بر سر هزينه توسعه بخش بالادستي اين ميدان است اما اگر ايران معتقد است که مي‌تواند گاز اين ميدان را در جايي ديگر به قيمتي بهتر بفروشد، بايد وظيفه بازاريابي گاز توليد شده و همچنين ساخت پايانه ال ان جي را خود بر عهده بگيرد. ايران و هند ابتدا قرار بود قرارداد توسعه ميدان گازي فرزاد ب را تا نوامبر 2016 نهايي کنند، اما بعدا توافق کردند که اين ضرب العجل را تا فوريه 2017 تمديد کنند.
ضرب‌العجل اتمام مذاکرات بعدا تا سپتامبر 2017 تمديد شد، اما با توجه به بن بست مذاکرات قيمت گذاري گاز، در حال حاضر هيچ ضرب العجل جديدي پيشنهاد نشده است.
ميدان گازي فرزاد ب واقع در بلوک فارسي، داراي 21.7 تريليون فوت مکعب ذخاير گازي است که 12.5 تريليون فوت مکعب آن قابل استحصال است.


طی قراردادی تا پایان امسال کلید می‌خورد؛
 شرکت ملي نفت ايران پس از امضاي قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي با توتال، تا پيش از پايان امسال قراردادهاي توسعه ميادين آبان و پايدار غرب را به شرکت زاروبژنفت روسيه و نفت پارس جنوبي را به مرسک اويل واگذار مي‌کند.
از ابتداي سال جاري تاکنون شرکت‌هاي بين‌المللي که پيشتر بر سر توسعه ميادين نفت و گاز با شرکت ملي نفت ايران تفاهم نامه همکاري امضا کردند حدود 30 گزارش و نتايج مطالعات توسعه ميادين نفت و گاز را ارائه کرده که اين گزارش‌ها در شوراي مخازن شرکت ملي نفت مورد بررسي قرار گرفته است.
بر اين اساس در بين تمامي‌پيشنهادهايي که از سوي شرکت‌هاي بين المللي نفت و گاز جهان همچون توتال فرانسه، شل انگليس، اني ايتاليا، پتروناس مالزي، زاروبژنفت، گازپروم و لوک اويل روسيه، او.ام.وي اتريش و ... ارائه شده دو گزارش از نظر فني مورد تائيد قرار گرفته و آخرين مراحل گفتگوها براي امضاي قرارداد نهايي آغاز شده است.
در همين حال «غلامرضا منوچهري» معاون توسعه و سرمايه گذاري شرکت ملي نفت ايران از امضاي دو قرارداد بزرگ نفتي تا پيش پايان سال 1396 خبر داده است.
اولين قرارداد بزرگ نفتي ايران بين شرکت نفت مناطق مرکزي به نمايندگي از شرکت ملي نفت ايران و شرکت «زاروبژنفت» روسيه براي توسعه دو ميدان مشترک نفتي در غرب کشور امضا خواهد شد.
با توافق نهايي بين مقامات «زاروبژنفت»، معاونت توسعه و مهندسي و امور حقوقي شرکت ملي نفت و در نهايت شرکت نفت مناطق مرکزي، رئوس قرارداد توسعه دو ميدان مشترک نفتي آبان و پايدار غرب چند هفته قبل در تهران نهايي و به امضاي طرفين رسيده است.
«احمد رجبي» مدير امور فني شرکت نفت مناطق مرکزي هم با اشاره به امضاي رئوس قرارداد (Contract Fundamentals) توسعه ميادين پايدار غرب و آبان با شرکت «زاروبژنفت» روسيه از امضاي قرارداد نهايي توسعه اين دو ميدان مشترک نفتي با عراق تا پيش از پايان سال جاري و آغاز مراحل اجرايي آن خبر داده است.
بر اساس توافق انجام گرفته اين شرکت روسي با سرمايه گذاري حدود 350 ميليون دلار و عمدتا از طريق نصب و استفاده از تلمبه‌هاي درون چاهي (ESP) و تجهيزات مرتبط در تمامي‌چاه‌هاي دو ميدان در يک دوره 10 ساله در مجموع حدود 65 ميليون بشکه به حجم ذخاير قابل برداشت اين دو ميدان نفتي اضافه خواهند کرد.
در کنار روسها، دومين قرارداد بزرگ نفتي ايران با شرکت «مرسک اويل»به منظور توسعه فاز دوم لايه نفتي پارس جنوبي امضا خواهد شد.
ايران از اواسط سال جاري با استقرار و بهره برداري يک فروند کشتي FPSO توليد نفت از پارس جنوبي را با ظرفيت توليد روزانه 30 هزار بشکه در روز آغاز کرده و در طول 10 ماهه نخست امسال هم بالغ بر پنج ميليون بشکه نفت از اين ميدان مشترک با قطر برداشت شده است.
شرکت ملي نفت ياران توسعه فاز دوم اين ميدان مشترک نفتي در خليج فارس با هدف توليد روزانه 80 هزار بشکه نفت خام را در دستور کار قرار داده که مطالعه و ارزيابي پيشنهاد مرسک براي توسعه فاز دوم اين ميدان هم در شرکت ملي نفت مورد تائيد قرار گرفته است.
«محمد مشکين فام» مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم اخيرا از واگذاري قرارداد فاز دوم توسعه لايه نفتي پارس جنوبي به شرکت مرسک اويل خبر داده است.
مجموع نفت درجای مخزن نفتی پارس جنوبی بر اساس پتانسیل تخمین زده شده لایه مخزنی داریان بالایی، بیش از ٦ میلیارد بشکه است که بدون در نظر گرفتن روش‎های نوین ازدیاد برداشت و صرفا با تزریق آب، ضریب بازیافت آن حدود 10 درصد می‎شود و به کمک روش‎های جدید و متعدد ازدیاد برداشت، تخلیه سازند داریان بالایی تا ٣٥ درصد نیز محتمل است.