مخالفت سناي آمريکا با طرح اصلاحات مهاجرتي دولت ترامپ
پس هفته‌ها بحث مجلس سناي آمريکا تمامي‌چهار طرح پيشنهادي ارائه شده براي رسيدگي به وضعيت مهاجران جوان غير قانوني تحت پوشش طرح حمايتي مشهور به «داکا» را رد کرد.به گزارش وال استريت ژورنال، اين در حالي است که اين مجلس به مدت يک هفته مشغول رايزني بر سر مناقشه مربوط به وضعيت افرادي که در سنين کودکي به شکل غيرقانوني به آمريکا مهاجرت کرده‌اند و اکنون مشمول يک طرح حمايتي مربوط به دولت اوباما براي ادامه اقامت در آمريکا قرار مي‌گيرند، بوده است. چهار طرحي که در سنا شکست خورده‌اند، عبارتند از طرح‌هاي پيشنهادي دو حزب اصلي براي اعطاي مسيري به اين مهاجران غيرقانوني براي شهروندي آمريکا و تقويت مرزهاي آمريکا، طرح کلي و فراگير مهاجرتي دونالد ترامپ و همچنين طرحي براي برخورد با شهرهايي که با مقام‌هاي مهاجرتي فدرال همکاري نمي‌کنند.در اين راستا طرح مهاجرتي دولت ترامپ کمترين ميزان آراي مثبت را يعني تنها ۳۹ راي مثبت از مجموع ۱۰۰ رأي کسب کرد و ۶۰ سناتور نيز عليه آن رأي دادند.

نگراني درباره نرخ سود بانکي 
نگراني سرمايه گذاران از افزايش نرخ بهره باعث شد تا در هفته گذشته از سرمايه گذاري بر اوراق قرضه خودداري کنند. به گزارش فايننشال تايمز، شبکه خالص سازي اوراق با خروج 10.89 ميليارد دلار سرمايه روبرو شد. اين خروج سرمايه درحالي رخ مي‌دهد که نگراني در بازارهاي بورس نيز در هفته‌هاي اخير بيشتر شده است که ناشي از نرخ تورم در آمريکا و احتمال افزايش نرخ سود بانکي توسط فدرال رزرو است.تغيير در بازارها باعث شد تا ارزش اوراق قرضه 10 ساله آمريکا به بالاترين سطح خود در چهارسال اخير يعني 2.9 درصد برسد.خروج سرمايه از صندوق‌هاي جهاني کالا در هفته اخير به نزديک 6 ميليارد دلار رسيد و سرمايه گذاران 30 ميليارد دلار از صندوق‌هاي جهاني خارج کردند.

اعتراف نوجوان ۱۹ ساله به کشتار فلوريدا 
 پليس آمريکا اعلام کرد نوجواني که به قتل ۱۷ نفر در دبيرستاني در فلوريدا متهم شده، به تيراندازي اعتراف کرده است.طبق اسناد دادگاه، نيکولاس کروز ۱۹ ساله اعتراف کرده وارد محوطه دبيرستان شده و شروع به تيراندازي به سوي دانش‌آموزان کرده و سپس سلاح خود را در محل گذاشته و فرار کرده است.او در دادگاه حضور يافت و به طور رسمي‌در ارتباط با کشتار هفده نفر تفهيم اتهام شده است. پليس فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) اذعان کرده که درباره فرد متهم پيشتر اطلاعاتي در دست داشته است.تيراندازي در اين دبيرستان در پارکلند فلوريدا، مرگبارترين حمله در مدارس آمريکا از سال ۲۰۱۲ به اين سو است.نيکولاس کروز گفته است او فرد مسلحي بود که وارد محوطه دبيرستان شد وشروع به تيراندازي به سوي دانش‌آموزاني کرد که در راهروهاي مدرسه يا حياط آن ديد.او گفته است در کيف و کوله‌پشتي خود مهمات بيشتري داشت.طبق اسناد دادگاه او پس از تيراندازي‌ها سلاح خود را دور انداخت و فرار کرد.طبق گزارش‌ها او توانست از محل حادثه فرار کند و در ابتدا به فروشگاه والمارت و سپس به مک‌دونالد رفت. پليس يک ساعت پس از تيراندازي نيکولاس را بازداشت کرد. رئيس جمهوري آمريکا  گفت: دولت مرکزي بايد با مقامات هر ايالت «براي مقابله با مشکل سلامت رواني همکاري کند.»

ترکيه خواستار جايگزيني کُردها در سوريه
 ترکيه به وزير خارجه آمريکا پيشنهاد داد شبه‌نظاميان کُرد از منبج خارج شده و نظامياني از دو کشور، در اين شهر مستقر شوند. منابعي در ترکيه مي‌گويند که دولت اين کشور از «رکس تيلرسون» وزير خارجه آمريکا خواسته تا شبه‌نظاميان کُرد سوري از شهر منبج خارج شده و به شرق رودخانه فرات عقب‌نشيني کنند.يک مقام ترکيه‌اي که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاري «رويترز» گفت به تيلرسون پيشنهاد داده‌اند تا بعد از خروج نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق (ي.پ.گ) از منبج، يگان مشترکي از نظاميان آمريکايي و ترکيه‌اي در اين شهر مستقر شوند.بر اين اساس، اين مقام همچنين گفت که واشنگتن نيز اعلام کرده اين پيشنهاد را بررسي خواهد کرد.تيلرسون شامگاه پنجشنبه و در بحبوحه تنش‌هاي بين آمريکا و ترکيه، براي ديدار با مقامات اين کشور و بهبود روابط دوجانبه، وارد آنکارا شد. وي روز گذشته ديداري 3 ساعته با «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور اين کشور داشت. اين اظهارات در حالي است که طي يک سال اخير آمريکا و ترکيه بر سر مسائل مختلف از جمله استرداد فتح‌ا... گولن (واعظ و اپوزسيون دولت آنکارا)، کودتاي نافرجام، خدمات صدور رواديد، عمليات نظامي‌شاخه زيتون و حمايت واشنگتن از کردهاي سوريه به اختلافات جدي خورده‌اند. 

بيت کوين دوباره ۱۰ هزار دلاري شد 
 بازگشت مجدد سرمايه گذاران به بازار ارزهاي ديجيتال موجب شده تا قيمت بيت کوين براي اولين بار در طي بيش از ۲ هفته گذشته به بالاي ۱۰ هزار دلار برسد. در حالي که کاهش 70 درصدي ارزش بيت کوين نسبت به بالاترين رقم‌هاي ثبت شده در اواسط دسامبر موجب شده بود تا سرمايه گذاران در هفته‌هاي گذشته از اين بازار خارج شوند، بازگشت مجدد سرمايه گذاران به بازار ارزهاي ديجيتال موجب شده تا قيمت بيت کويت براي اولين بار در طي بيش از 2 هفته گذشته به بالاي 10 هزار دلار برسد. مجموعه‌اي از اخبار بد از جمله افزايش سخت گيري‌هاي رگولاتورهاي جهاني نسبت به بيت کوين موجب شده تا ارزش اين ارزش ديجيتال در سال جاري ميلادي کاهش قابل توجهي را شاهد باشد. همچنين خبرهايي از هک صرافي‌هاي ارزهاي ديجيتالي منتشر شده که در آخرين مورد، چند هفته قبل حدود 532.9 ميليون پول مجازي از صرافي ارزهاي مجازي کوينچک در توکيو سرقت شده است.اولين پول ديجيتالي جهان همچنين از جو خودداري از ريسک پذيري حاکم بر بازارهاي مالي از ابتداي سال جاري نيز تاثير پذيرفته و موجب تضعيف اين نظريه شده که نوسان قيمت بيت کوين به طور کلي رابطه مستقيمي‌با ديگر دارايي‌ها ندارد. اما در هفته‌هاي اخير، احساس حاکم بر دارايي‌هاي پرريسک نظير بازارهاي بورس و بيت کوين بهبود يافته است.


موافقت شوراي امنيت با انتخاب نماينده جديد سازمان ملل در امور يمن 
شوراي امنيت با تعيين مارتين گريفيتس انگليسي به عنوان نماينده جديد سازمان ملل در امور يمن موافقت کرد. به گزارش ايسنا، به نقل از اسکاي نيوز،‌ اعضاي شوراي امنيت موافقت خود را با پيشنهاد دبير کل سازمان ملل براي تعيين مارتين گريفيتس به عنوان نماينده سازمان ملل در امور يمن اعلام کردند تا وي سومين نماينده جامعه جهاني براي حل بحران يمن طي هفت سال اخير باشد.آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل طي نامه‌اي به شوراي امنيت، گريفيتس را براي جانشيني اسماعيل ولد شيخ احمد در اين سمت معرفي کرده بود.دوره ماموريت ولد شيخ احمد در يمن رو به پايان است و وي ماندن در اين سمت را براي يک دوره ديگر رد کرده بود.

سرقت ۶ ميليون دلار پول روسيه از شبکه سوييفت
بانک مرکزي روسيه اعلام کرد، هکرها در سال گذشته ميلادي در حمله به سيستم پيام رسان پرداخت‌هاي بين المللي سوئيفت در روسيه ۳۳۹.۵ ميليون روبل (۶ ميليون دلار) پول را به سرقت برده‌اند. به گزارش رويترز، بانک مرکزي روسيه اعلام کرد، هکرها در سال گذشته ميلادي در حمله به سيستم پيام رسان پرداخت‌هاي بين المللي سوئيفت در روسيه 339.5 ميليون روبل (6 ميليون دلار) پول را به سرقت برده اند. اين خبر که در بخش پاياني گزارش بانک مرکزي روسيه در زمينه سرقت‌هاي ديجيتالي از بانک‌هاي روسي فاش شده جديدترين مورد از مجموعه سرقت‌هايي است که با استفاده از درخواست‌هاي نقل و انتقال متقلبانه در بستر شبکه سوئيفت صورت مي‌گيرد.بانک مرکزي روسيه گفته، اطلاعاتي در مورد «يک مورد حمله موفق از طريق يک اوپراتور سيستم سوئيفت» دريافت کرده است.اين گزارش حاکي است، حجم پول به سرقت رفته در نتيجه اين حمل 339.5 ميليون روبل بوده است. بانک مرکزي روسيه از افشاي اطلاعات بيشتر در مورد اين سرقت خودداري کرده است.سخنگوي سوئيفت که بستر تبادل روزانه تريليون‌ها دلار پول است، گفته اين شرکت در مورد موارد مشخص اظهار نظر نمي‌کند. سوئيفت از افشاي تعداد حملات انجام شده يا افشاي هويت قربانيان خودداري کرده است.

عدم همکاري استيو بنن با کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان
مشاور ارشد پيشين دونالد ترامپ از پاسخگويي به بخش عمده‌اي از سوال‌هاي اعضاي جلسه کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريکا خودداري کرد.به گزارش ايسنا، استيو بنن، مشاور ارشد پيشين دونالد ترامپ براي پاسخ به سوال‌هاي اعضاي اين کميته درباره اتهام دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا به کنگره رفته بود.به گفته نمايندگان عضو کميته اطلاعاتي، بنن تنها به ۲۵ سوال مورد تاييد کاخ سفيد پاسخ داده است.اين جلسه پشت درهاي بسته برگزار شد.جواکين کاسترو، نماينده دموکرات مجلس نمايندگان با اشاره به عدم پاسخگويي استيو بنن به بعضي از سوال‌ها، گفت: او در حال مخفي‌کاري است. او را بايد به خاطر عدم همکاري با کنگره جلب کرد.آدام شف، عضو ارشد دموکرات کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان نيز خواهان صدور حکم جلب بنن به خاطر عدم همکاري با کنگره شد.

مولتی میلیونر مبارز  رئيس جمهور تازه آفريقاي جنوبي
يک روز پس از کناره‌گيري جاکوب زوما، پارلمان آفريقاي جنوبي سيريل راماپوسا را به عنوان رئيس جمهوري جديد اين کشور برگزيد. اين حقوقدان و مبارز ضدنژادپرستي، زماني صاحب امتياز مک‌دونالد در آفريقاي جنوبي بوده است. پنجشنبه يک روز پس از کناره‌گيري جاکوب زوما، رئيس جمهوري پيشين آفريقاي جنوبي، پارلمان اين کشور سيريل راماپوسا را به عنوان رئيس جمهوري جديد اين کشور برگزيد.راماپوسا سال‌ها با آپارتايد جنگيده است. او در عين حال از طريق فعاليت‌هاي اقتصادي ثروتمند شده است. زماني حتي فست‌فود زنجيره‌اي مک‌دونالد در آفريقاي جنوبي متعلق به او بود. او اينک در برابر چالشي جديد قرار گرفته است.راماپوساي مولتي‌ميليونر گرچه شايد قلب مردم را به عنوان رئيس جمهوري تسخير نکرده باشد، اما شهروندان آفريقاي جنوبي اين سياستمدار و حقوقدان ۶۵ ساله را به عنوان مدير و مرد عمل، فردي شايسته مي‌دانند.


یادداشت
سدا دميرآلپ
حريت

درحاليکه انتخابات رياست جمهوري سال 2019 نزديک است تغيير براي بسياري از راي دهندگان در ترکيه ايجاد شده است. حاکميت يک حزب ازسال 2002 تاکنون زماني طولاني براي يک سيستم سياسي رقابتي است، بسياري از مردم در ترکيه به دنبال يافتن راهي براي تغيير هستند. تحت اين شرايط فرصت جدايي حزب عدالت و توسعه به يک سيستم سياسي تعدد حزبي کم است. اين به خاطر آن است که حزب حاکم در ترکيه ترجيح مي‌دهد به جاي امتحان کردن ديگر گزينه‌ها در قدرت بماند تا زماني که حزب سودمند باشد آنها نگران تغيير غيرسلاح آميز هستند و بنابراين حتي رقبا نيز سعي در همکاري با رهبري کنوني ترکيه را دارند.حال اين پرسش مطرح است که چگونه مي‌توان تغيير دموکراتيک ايجاد کرد. درجايي که گردش قدرت وجود ندارد و احزاب ديگر قارد به پيروزي در انتخابات نيستند. ما شاهد چنين تغييري در اروپاي مرکزي، آفريقا وخاورميانه و به خصوص تونس بوديم. زماني انتقال دموکراتيک رخ مي‌دهد که توسعه اتفاق بيافتد.تغيير زماني شروع مي‌شود که تقاضا براي دموکراسي گسترده شود و اغلب در جنبش‌هاي بزرگ خود را نشان مي‌دهد. دولتمردان نمي‌توانند نسبت به تقاضاي ميليون‌ها نفر بي تفاوت باشند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اگر رهبري سعي در سرکوب مخالفان داشته باشد سرنوشت تغيير به دستگاه امنيتي بستگي دارد. رهبران با پشتيباني نظامي‌مي‌توانند مخالفان را حذف کنند. اگر ارتش از فشار استفاده کند ديگر هيچ تغيير دموکراتيکي رخ نمي‌دهد. نظاميان حرفه‌اي سرنوشت خود را مستقل از احزاب سياسي مي‌دانند و از درگيري داخلي دوري ميکنند. اما نيروي نظامي‌مرتبط با مقامات سياسي نتيجه وحشتناکي خواهد داشت. با وجود محدوديت‌ها ترکيه داراي سيستم انتخاباتي رقابتي و نيروي نظامي‌است که از نظر سازماني مستقل است.اين امر باعث افزايش فرصت تغيير در آينده ترکيه است جايي که بازيگران مختلفي در آن حضور دارند.اما اين امر نيازمند حضور احزاب اپوزيسيون با منافع مشترک با طرفداران حزب حاکم است.
ترجمه : فاطمه مهتدي


کنفرانس امنيتي که هرساله با هدف کاهش بحران‌هاي جهانی برگزار مي‌شود!
گروه بين الملل : درحاليکه جهان با بحران‌هاي مختلف از جنگ در سوريه و تنش‌هاي منطقه خاورميانه و روسيه و اروپا روبروست سياستمداران جهان در مونيخ درباره برنامه‌هاي خود براي حل بحران‌هاي امنيتي صحبت مي‌کنند. پنجاه و چهارمين کنفرانس امنيتي مونيخ يکي از مهمترين همايش‌هاي جهان که طي آن موضوعات امنيتي منطقه‌اي و جهاني مورد بررسي قرار داده مي‌شود، ديروز آغاز شد. 
در اين کنفرانس سه روزه، در بين مهمانان اين نشست سران بيش از 20 کشور دنيا، حدود 40 وزير دفاع و امور خارجه از کشورهاي مختلف و 52 مدير شرکت‌هاي بزرگ حضور دارند.مديران ارشد شرکتهاي بزرگ جهان، اساتيد دانشگاهي و نمايندگان نهادهاي مدني نيز در اين کنفرانس شرکت خواهند کرد. در کنفرانس مذکور نشست‌هاي مختلفي تحت عناوين " وحدت امنيتي بين ناتو و اتحاديه اروپا " ، " امنيت هسته‌اي و کنترل سلاحها " ، " کشورهاي بين روسيه و اروپا " و " تهديدات بين المللي عليه نظام ليبرال " نيز ترتيب خواهد يافت. شرکت کنندگان در حاشيه نشست‌ها، مذاکرات دو جانبه‌اي انجام خواهند داد. علاوه بر موضوعات بين المللي، جنگ سوريه، پيمان ترانس آتلانتيک آينده اتحاديه اروپا، روابط روسيه و آمريکا با اتحاديه اروپا، مسائل موجود در خاورميانه، اختلافات بين کشورهاي خليج فارس، امنيت سايبري و برنامه‌هاي هسته‌اي کره شمالي نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار داده خواهد شد. 
حضورنخبگان سياسي جهان
از آمريکا «جيمز متيس» وزير دفاع، «کريستجن نيلسن» وزير امنيت داخلي و «هربرت ريموند مک‌مستر» مشاور امنيت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا و نيز «جو بايدن» معاون رئيس‌جمهور پيشين و «جان کري» وزير خارجه پيشين اين کشور در کنفرانس مونيخ شرکت خواهند کرد.«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه، «محمدجواد ظريف» وزير خارجه ايران، «عادل الجبير» وزير خارجه عربستان، «بينالي ايلديريم» نخست‌وزير ترکيه، «ترزا مي» نخست‌وزير انگلستان و «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از ديگر شرکت‌کنندگان در اين نشست خواهند بود. از اتحاديه اروپا هم «ژان کلود يونکر»‌ رئيس کميسيون اروپا به آلمان مي‌رود. کنفرانس امسال را «اورسولا فون‌درلين» و «فلورانس پارلي» وزراي دفاع آلمان و فرانسه افتتاح مي‌کنند. به نمايندگي از دولت آلمان، «توماس ديميتزيره» وزير کشور و «زيگمار گابريل» وزير خارجه اين کشور در کنفرانس حضور دارند. هنوز مشخص نيست که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم مانند پارسال در کنفرانس شرکت خواهد داشت يا خير.برگزاري نشستي درباره بحران اوکراين در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ يکي از حدود هزار برنامه‌ ديدار جانبي شرکت‌کنندگان است که در دستور کار قرار دارد.همزمان با برگزاري کنفرانس امنيتي مونيخ، تدابير امنيت گسترده‌اي بر شهر مونيخ حکمفرما مي‌شود و چندين خيابان مسدود مي‌شوند..در کنفرانس امنيتي مونيخ بيش از 500 سياستمدار و کارشناس درباره بحران‌هاي جهاني بحث و مذاکره خواهند کرد. 
وزير دفاع آلمان ظهر ديروز به وقت محلي اين کنفرانس را افتتاح کرد. از مسائل مهم مطرح در کنفرانس امنيتي مونيخ امسال، آينده اروپا و روابط دو سوي آتلانتيک بعد از روي کار آمدن ترامپ و بحران‌هاي خاورميانه از جمله ايران است. دولت آلمان به دليل روند کند تشکيل دولت، امسال نمايندگان کمي‌به اين کنفرانس مي‌فرستد. گابريل در روز شنبه دومين روز کنفرانس را افتتاح خواهد کرد. در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ در روز جمعه براي اولين بار در يک سال گذشته وزراي امور خارجه آلمان، فرانسه و روسيه و اوکراين با هم ديدار کرده تا درباره بحران اوکراين مذاکراتي را انجام دهند.
کنفرانس تحت تدابير امنيتي
کنفرانس امنيتي مونيخ مهمترين مجمع براي تبادل‌نظر درباره مسايل امنيتي در سطح جهان محسوب مي‌شود و هر ساله سياستمداران براي پيگيري مسايل موجود و يا آغاز پرداختن به مسئله‌اي جديد در اين نشست شرکت مي‌کنند. کنفرانس امنيتي مونيخ تحت تدابير شديد امنيتي برگزار مي‌شود.اين مسئله تنها به دليل نگراني درباره حملات تروريستي نيست. حدود چهار هزار پليس ايالت بايرن علاوه بر حملات تروريستي احتمالي خود را براي مقابله با اعتراضات خياباني و هرج و مرج حاصل از آن آماده مي‌کنند. حدود 20 اتحاديه در آلمان براي برگزاري اعتراضات هم زمان با برگزاري کنفرانس امنيتي مونيخ فراخوان داده اند. همچنين ترافيک هوايي مونيخ در آستانه برگزاري اين کنفرانس مهم توسط پليس ايالت بايرن محدود مي‌شود. ارتش آلمان هم در نظارت بر حريم هوايي با پليس همکاري مي‌کند.وزارت دفاع آلمان در پاسخ به يک درخواست فراکسيون حزب چپ پارلمان آلمان اعلام کرد، ارتش آلمان هم با احتمالا 230 نيرو از آماده سازي و اجراي 54 کنفرانس امنيتي مونيخ حمايت مي‌کند. البته قانون اساسي آلمان استفاده از ارتش در حفظ امنيت داخلي را پيش بيني نکرده، اما استثنائاتي وجود دارد که کنفرانس امنيتي مونيخ يکي از آن‌ها است.پليس آلمان هم در تامين امنيت کنفرانس امنيتي مونيخ به ايالت بايرن کمک خواهد کرد.حزب چپ آلمان انتقاد شديدي به هزينه بالايي که دولت آلمان براي برگزاري اين کنفرانس و تامين امنيت ان کرده است وارد مي‌کند. حزب چپ آلمان بر اين باور است که بهتر است اين پول براي ديدار فعالان ضد جنگ از سراسر دنيا هزينه مي‌شد. اين مسئله بيشتر ضرورت دارد اما دولت آلمان علاقه‌اي به هزينه کردن پول در اين راستا ندارد."وولفگانگ ايشينگر"، رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ هم در آستانه برگزاري اين کنفرانس انتقاد شديدي به موضع اتحاديه اروپا در قبال بحران‌هاي خاورميانه و بخصوص سوريه وارد کرده است. به گفته وي اتحاديه اروپا در بحران سوريه شکست خورده است.
رويکرد نشست در سالهاي 2017 و 2018
قوانين نظم جهاني ليبرال در سال گذشته ميلادي به طور ويژه مورد توجه شرکت‌کنندگان بود. سياست‌خارجي آمريکا در دوران ترامپ مانند امکان تقابل هسته‌اي اين کشور با کره‌ شمالي، مسايل موجود ميان ايران و عربستان و قراردادهاي تسليحاتي هم در دستور کار قرار داشت.امسال کنفرانس مونيخ هم نگاهي به مسايل امنيتي مهم جهاني خواهد داشت و هم اينکه اطلاعات و تجزيه‌و تحليل‌هايي را در اين زمينه فراهم مي‌کند. علاوه بر اين مورد گزارش‌هايي درباره تحولات منطقه در خاورميانه، آفريقا و اروپاي شرقي بررسي مي‌شوند. گسترش تسليحاتي در جهان و امنيت محيط‌زيستي و امنيت سايبري هم در برنامه قرار دارند.
پيشينه کنفرانس مونيخ
کنفرانس امنيتي مونيخ نخستين بار در سال 1963 آغاز به کار کرد و فردي به نام «اوالد‌هاينريش فون کلايست اشمنسين» اين کنفرانس را بنيان نهاد وي تا سال 1997 رياست کنفرانس را بر عهده داشت پس از او «هورست تلتشيک» تا سال 2008 اين مقام بر عهده گرفت و از آن سال تاکنون هم ايشينگر مسئول برگزاري کنفرانس مونيخ است.به غير از سال 1991 که سال جنگ خليج‌فارس بود و سال 1997 که رياست کنفرانس تعويض شد، همه ساله کنفرانس مونيخ برگزار مي‌شود. سي و نهمين دوره برگزاري کنفرانس که در سال 2003 برگزار شد، به يادماندني‌ترين دوره برگزاري اين کنفرانس بود. در آن سال «يوشکا فيشر» وزير خارجه وقت آلمان گفت: «من را ببخشيد. من متقاعد نشده‌ام.» اشاره وي به تصميم دولت وقت آمريکا براي حمله به عراق بود.