پاسخ ايران به نتيجه مطالعات ميدان آزادگان
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با اشاره به ارائه نتيجه مطالعات ميدان نفتي آزادگان توسط برخي از شرکت‌ها پاسخ ايران به اين نتايج را تشريح کرد.
علي کاردر در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که تاکنون چند شرکت نتيجه مطالعات خود را ارائه کرده‌اند، گفت: ايران پس از ارائه اين نتايج نقطه نظرات خود را اعلام کرد. به طور کلي ايران خواهان تجميع توليد و تسريع آن است.
وي اظهار کرد: ما منتظر هستيم ببينيم فرآيند مناقصه چگونه از سوي شرکت‌ها تنظيم مي‌شود به طور کلي نتايج تاکنون رضايت‌بخش بوده است. چهار شرکت اينپکس، پتروناس، شل و توتال مطالعات فني خود را به شرکت ملي نفت در مورد نفتي آزادگان ارائه کردند. 

شکايت آمريکا از رشوه‌گيري وزير نفت ونزوئلا
وزير نفت سابق ونزوئلا که در کشور خود به فساد متهم شده، اکنون با شکايت يک شرکت انرژي در هيوستون به دليل درخواست رشوه مواجه شده است.
شرکت "هاروست نچرال ريسورسز" مدعي شده به دليل امتناع از پرداخت رشوه براي قراردادها، حدود نيم ميليارد دلار زيان کرده است. اين شرکت اعلام کرده چهار درخواست رشوه ۱۰ ميليون دلاري از سوي دستياران رافائل راميرز براي تاييد فروش دارايي‌هاي انرژي خود در اين کشور آمريکاي لاتين را رد کرده است. طبق شکايتنامه‌اي که "هاروست نچرال ريسورسز" در يک دادگاه فدرال هيوستون تنظيم کرده، اين امر به ۴۷۰ ميليون دلار زيان منجر شده است. شرکت‌هاروست اعلام کرده تنها شرکتي نبوده ضرر کرده است.

مصرف برق در مدار افزايش
از ۲۷ بهمن ماه سال گذشته تا ۲۷ بهمن ماه سال جاري، پيک مصرف برق کشور بيش از ۱۷۰۰ مگاوات افزايش داشت. به نقل از ايسنا، پيک مصرف برق شبانگاهي که در ۲۷ بهمن ماه سال گذشته ۳۰ هزار و ۷۷۴ مگاوات بوده، در ۲۷ بهمن ماه سال جاري با ۱۷۶۱ مگاوات افزايش به ۳۲ هزار و ۵۳۵ مگاوات رسيده است. همچنين مبادلات برق با کشورهاي همسايه نيز در روز گذشته ۱۱۵۷ مگاوات گزارش شده، علاوه‌بر اين ميزان صادرات برق به کشورهاي همسايه ۶۸۵ و ميزان واردات برق از همسايگان نيز ۴۷۲ مگاوات بوده است. از سوي ديگر ميزان ذخيره برق نيروگاه‌هاي کشور در شامگاه ۲۷ بهمن ماه جاري ۴۲۲۶ مگاوات به ثبت رسيده است. 
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز خبر داد؛
مدير گازرساني شرکت ملي گاز گفت: در اجراي طرح کنتورهاي هوشمند گاز از فناوري پيشرفته اينترنت اشيا استفاده مي‌شود.
سعيد مومني، درباره روند پيشرفت نصب کنتورهاي هوشمند گاز گفت: براي راه‌اندازي کنتورهاي هوشمند در ايران همانند کشورهاي صنعتي و پيشرفته جهان از فناوري اينترنت اشيا(IOT)، براي هوشمندسازي استفاده مي‌کنيم.
وي افزود: از پارسال که براي نصب کنتورهاي ارتقايافته اقدام کرديم، مطالعات اجراي طرح کنتورهاي هوشمند نيز انجام شد و اکنون در مرحله آزمايش قرار دارد که در قالب دو بخش اجرايي مي‌شود.
مدير گازرساني شرکت ملي گاز ادامه داد: در بخش نخست سراغ کنتورهاي قديمي‌با مدت عمر طولاني رفتيم و در فناوري و مواد مصرفي آنها تغييراتي ايجاد کرديم تا ميزان دقت سامانه‌هاي اندازه‌گيري افزايش يابد. با اين کار نه شرکت ملي گاز به عنوان ارائه‌دهنده خدمات دچار خسارت مي‌شود، نه مشترکان به عنوان مصرف‌کننده.
مومني با بيان اين‌که افزايش دقت کنتورها در نصب و استفاده از کنتورهاي ارتقايافته محقق شده، اظهار کرد: بيش از يک سال طول کشيد تا در جلساتي که با سازندگان و توليدکنندگان داخلي داشتيم، استفاده از کنتورهاي ارتقايافته مصوب شود و اکنون حدود يک ميليون کنتور ارتقايافته در سراسر کشور در حال نصب و استفاده است.
وي درباره بخش دوم استفاده از کنتورهاي هوشمند تصريح کرد: بخش دوم اين طرح بحث خدمات‌رساني است، بر اين اساس، در فراخوان پارسال جذب پيمانکار، تعدادي از شرکت‌هاي داخلي و خارجي براي اجراي طرح، اعلام آمادگي کردند.
شايان ذکر است بخش‌هايي از اين فناوري در اين کنتورها خارجي است که اکنون در مرحله بومي‌سازي از سوي شرکت‌هاي داخلي قرار دارد و در صورتي که پيمانکار خارجي متقاضي اجراي آن باشد لازم است با يک شرکت ايراني همراه شود تا به صورت مشترک اين اقدام را انجام دهند.
مدير گازرساني شرکت ملي گاز با بيان اين‌که در طرح پايلوت، تعدادي کنتور هوشمند در شهر مشهد نصب شده و همواره تحت کنترل هستند، گفت: اجراي نهايي اين طرح به برنامه‌ريزي، بودجه و منابع مالي مشخص احتياج دارد که اين موضوع در قانون بودجه سال 97 نيز مطرح شده و در انتظار بررسي و تصويب مجلس شوراي اسلامي‌است تا بتوانيم با يک برنامه مشخص بيش از 20 ميليون مشترک خانگي را پوشش‌دهيم، البته اين موضوع بيش از 10 سال طول خواهد کشيد و اگر اين اتفاق رخ دهد، جزو کشورهاي پيشرو در زمينه نصب کنتورهاي هوشمند خواهيم بود.
مومني با تاکيد بر اين‌که همه مشترکان جديد گاز از کنتورهاي ارتقايافته استفاده مي‌کنند، اظهار کرد: هزينه نصب اين کنتورها فعلا برعهده شرکت ملي گاز است، اما تامين هزينه‌هاي نصب اين کنتورها به منابع مالي نياز دارد که بايد از سوي دولت در خصوص آن تصميم‌گيري شود و بخشي از هزينه‌ها را دولت تامين کند، بنابراين راهکارهاي تامين منابع مالي نيازمند ابلاغ از سوي مسئولان مربوط است. 
وي تصريح کرد: با توجه به اين‌که توسعه گازرساني در کشور ما در مقايسه با بسياري از کشورهاي جهان بي‌نظير است، لازم است به فناوري روزآمد دنيا در زمينه قرائت کنتور و ساير خدمات مانند تعميرات و امداد مجهز شويم تا افزون بر افزايش سطح رفاه مردم، گامي‌در جهت حفظ منافع ملي کشور برداريم. به نقل از شانا، اينترنت اشيا(IOT: Internet Of Things )، به بسياري از اشيا و وسايل محيط پيرامون‌مان که به شبکه اينترنت متصل شوند اشاره مي‌کند که مي‌توان آنها را به وسيله اپليکيشن‌هاي موجود در تلفن‌هاي هوشمند و تبلت مديريت کرد.
اينترنت اشيا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌اي است که از طريق آن مي‌توانند با يکديگر و کاربران‌شان تعامل برقرار کنند. اين مفهوم مي‌تواند به سادگي ارتباط يک گوشي هوشمند با تلويزيون باشد يا به پيچيدگي نظارت بر زيرساخت‌هاي شهري و ترافيک.
اتحاديه بين‌المللي مخابرات، اينترنت اشيا را «زيرساختي جهاني براي جامعه اطلاعاتي که بر اساس فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي داراي قابليت تعامل‌پذيري از پيش موجود و رو به رشد از طريق اتصال (فيزيکي و مجازي) چيزها خدمات پيشرفته‌اي را ممکن مي‌سازد» تعريف کرده‌ است.


عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت»‌اعلام کرد؛
 گروه انرژي – مجتبي آزاديان: حسن بهرام‌نيا عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم نهاوند در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص مصوبات روز شنبه مجلس شوراي اسلامي‌به ويژه در حوزه انرژي اظهار داشت: در جلسه علني مجلس تنخواه ۵۰۰۰ ميليارد توماني براي شرکت ملي گاز براي اتمام پروژه‌هاي گازرساني به روستاها به تصويب رسيد همچنين سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، ميعانات گازي و خالص صادرات گاز، معادل 959 هزار و 314 ميليارد و 403 ميليون ريال تعيين شد؛ و همچنين شرکت ملي گاز مکلف به احداث خط فشار قوي در استان‌هاي شرقي و جنوب شرقي کشور شد.
وي در خصوص تنخواه 5 هزار ميليارد توماني گفت: اين موصوبه هم بيشتر مربوط به گازرساني به روستاها و نيز خط فشار قوي و بيشتر براي استان‌هاي جنوب شرق کشور به تصويب رسيد، يعني استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و ... . بط.ريگه امکان تسريع در گازرساني به اين روستاهاي محروم فراهم شود.
بهرام نيا در ادامه اظهار داشت: در اين زمينه شرکت ملي گاز بايد با شرکت ملي نفت به توافق برسند و منابع آن بايد از اين طريق به توافق برسند و شرکت ملي نفت مجاز به پرداخت اين مبلغ است. در واقع اکثر استان‌هاي کشور به جز جنوب شرق کشور سه خط فشار قوي گاز دارند. درحقيقت در بند الحاقي يک به تبصره يک لايحه بودجه بايد به شرق کشور به ويژه سيستان و بلوچستان که از استان‌هاي محروم است، اجازه داده ميشود براساس مکانيزم بند «ق»، خط فشار قوي گاز داشته باشند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني بعدازظهر ديروز شنبه و در جريان بررسي بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه بند الحاقي به تبصره يک اين لايحه را به تصويب رساندند که براساس آن شرکت ملي نفت ايران مجاز است با توافق با شرکت ملي گاز، در اجراي ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور به منظور تسريع گازرساني به روستاها و اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام روستاها تا مبلغ ۵۰ هزار ميليارد ريال در قالب تنخواه به شرکت ملي گاز ايران پرداخت کند.
به موجب اين مصوبه تسويه تنخواه مزبور از محل جايگزيني گاز يا ساير فرآورده‌هاي نفتي مطابق سازوکار مذکور در ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد تا پايان سال انجام خواهد شد.
سقف درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز در سال 97 افزايش يافت
همچنين نمايندگان در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه سال 97 کل کشور، بند (ب) و (ج) تبصره يک ماده واحده لايحه مذکور را اصلاح کردند.
بر اساس اين بند، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، ميعانات گازي و خالص صادرات گاز، معادل 959 هزار و 314 ميليارد و 403 ميليون ريال و منابع مربوط به 3 درصد صادرات نفت خام و ميعانات گازي براي استان‌ها و شهرستان‌هاي نفت‌خيز، گازخيز و کمتر توسعهافته طبق جزء سوم ماده 26 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي کشور 50 هزار و 800 ميليارد ريال تعيين مي‌شود.
تکليف شرکت ملي گاز به احداث خط فشار قوي در استان‌هاي شرقي و جنوب شرقي کشور
همچنين به پيشنهاد کميسيون اقتصادي مجلس بند الحاقي يک به تبصره ۱ به شرح زير الحاق شد:
به منظور تداوم گازرساني به شهرها و روستاهاي استانهاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبي، شرکت ملي گاز ايران مکلف است در قالب قراردادهاي بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ مصوب ۶/ ۱۲/ ۹۲ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب ۱/ ۲ /۹۳ اقدام لازم را به عمل آورد.
تعيين سهم صندوق توسعه از منابع نفتي در سال آينده
نمايندگان مجلس همچنين در جريان بررسي بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه سال ۹۷ بند الف تبصره يک اين لايحه را به تصويب رساندند که براساس آن سهم صندوق توسعه ملي از منابع حاصل از صادرات نفت، ميعانات گازي و خالص صادرات گاز، سي و دو درصد (۳۲%) تعيين مي‌شود.


بر اساس آمار و ارقام وضعيت بارش‌ها در کشور کاهش محسوسي پيدا کرده و طبق گفته‌هاي وزير نيرو شرايط فعلي در ۵۰ سال اخير بي‌سابقه بوده است که همين مساله نيز وزارت نيرو را به راهکار‌هايي همچون توسعه باروري ابرها و و افزايش استفاده از پساب تصفيه شده وادار کرده است.
به نقل از ايسنا، ميزان بارش‌هاي کشور در بهمن ماه جاري به بيش از ۹ ميليمتر رسيد که اين ميزان بارش در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته ۳۷ ميليمتر، حدود ۴۷.۳ درصد کاهش داشته است. همچنين ارتفاع کل ريزش‌هاي جوي کشور نيز از اول مهر تا ۲۴ بهمن ماه سال آبي ۹۷-۹۶ بالغ بر ۴۸.۶ ميليمتر بوده که اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت (۱۳۲.۶ ميليمتر) ۶۳.۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته (۹۲.۳ ميليمتر) ۴۷.۳ درصد کاهش نشان مي‌دهد.
از سوي ديگر ورودي آب به سدهاي کشور ۵.۶ ميليارد مترمکعب است که در مقايسه با ۸.۴ ميليارد مترمکعب ورودي سال گذشته شاهد کاهش ۳۳ درصدي ورودي به سدها نسبت به سال گذشته هستيم، همچنين آب برخي از سدهاي مهم همچون دز ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پيدا کرده است. علاوه بر اين سازمان هواشناسي پيش‌بيني کرده است که تا انتهاي اسفندماه با بارش‌هايي که رخ خواهد داد ميزان بارندگي منفي ۵۹ درصدي کشور نسبت به دراز مدت به منفي ۲۰ درصد خواهد رسيد و قدري وضعيت بهبود پيدا خواهد کرد البته بيشترين نگراني که در حوزه منابع آبي وجود دارد به وضعيت آب‌هاي زيرزميني معطوف مي‌شود چراکه نيمي‌از آبي که در کشور مصرف مي‌کنيم توسط سفره‌هاي زيرزميني و از بارش‌ها ذخيره مي‌شود که طبق اعلام مسوولان هم اکنون ميزان برداشت از منابع زيرزميني ۵۴ ميلياردمترمکعب است که اگر اين ميزان برداشت را به ۴۰ ميليارد مترمکعب کاهش ندهيم مطمئنا اين منابع را از دست خواهيم داد. براي رفع مشکل آب و گذر از پيک تابستان وزير نيرو براي استفاده از پساب و توسعه باروري ابرها برنامه‌هايي را در نظر گرفته است که در حوزه باروري ابرها با همکاري سپاه کار در حال حرکت است و در حوزه پساب نيز اردکانيان صراحتا اعلام کرده که با توجه به اينکه در حال حاضر در بخش شرب و صنعت کشور حدود ۶ ميليارد مترمکعب آب مصرف مي‌شود که حدود ۴.۳ ميليارد مترمکعب آن تبديل به پساب مي‌شود، بايد در اين بخش سرمايه‌گذاري کرد و سهم خود را از ۱.۲ ميليارد مترمکعب کنوني به رقمي‌بيشتر برسانيم.
وي با بيان اينکه در بخش آب، دوران مديريت تقاضا را در پيش داريم، اظهار کرد: ميزان کاهش بارش بسياري از مناطق کشور در ۵۰ سال اخير بي‌سابقه بوده است و طبيعتا چگونگي مصرف آب موجود بسيار با اهميت است. کماکان بخش شرب اولويت خواهد داشت و سعي خواهيم کرد با کمک مصرف‌کنندگان امسال و هر سال خشکي را مديريت و با مشکل کم سپري کنيم.
بهبود وضعيت منابع آبي و گذر از پيک تابستان موضوعي است که بايد از هم اکنون مديريت شود و با توجه به نگاه وزارت نيرو به اين مساله به نظر مي‌رسد که بتوان تابستان امسال را نيز بدون بحراني در اين مساله سپري کرد اما به شرط آنکه برنامه‌ها و وعده‌هاي وزير نيرو وارد مرحله عملياتي شود.


حدود هفت ماه از امضاي قرارداد بزرگ توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي بين ايران و کنسرسيوم متشکل از توتال، CNPCI و شرکت پتروپارس گذشته است؛ قراردادي که نحوه اجراي آن با تغيير سياست آمريکا با شک و شبهه‌هايي مواجه شده و گاهي زمزمه‌هاي خروج توتال از اين قرارداد به گوش ‌مي‌رسد، هرچند طرف ايراني اين زمزمه‌ها را جدي نمي‌پندارد و بر اين باور است که توتال در مذاکرات جدي است.
به نقل از ايسنا، بيژن زنگنه وزير نفت در آخرين نشست خبري بر اينکه قرارداد توتال طبق برنامه جلو ميرود تاکيد کرد و گفت: به نظر من توتال در مذاکرات جدي است، اميدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر مي‌کنم ظرف مدت کوتاهي کار را به پيمانکارها واگذار کند.
به گفته وي، ترامپ تلاش مي‌کند شرايط را براي افرادي که مي‌خواهند در ايران کار کنند بي‌ثبات کند. همين‌ که چهار ماه به چهار ماه برجام را تعليق مي‌کند باعث بي‌ثباتي مي‌شود. نمي‌توان گفت تصميمات ترامپ در تصميم توتال و ديگر شرکت‌ها بي‌تاثير است، اما ما کار خود را انجام مي‌دهيم.
اظهارات زنگنه درحالي مطرح شد که مديرعامل شرکت نفتي فرانسوي توتال در مصاحبه با روزنامه فايننشال تايمز اعلام کرده توتال در صورت بازگشت مجدد تحريم‌ها عليه تهران، راه‌هاي مختلفي براي خروج از اين توافق دارد. اگر مقررات بازي تغيير کند مسلما ما بايد وضعيت را مجددا ارزيابي کنيم. اين پروژه پيش مي‌رود، اما توتال تاکنون تنها حدود ۵۰ ميليون دلار هزينه کرده که به اين شرکت امکان مي‌دهد در صورت تغيير شرايط سياسي، بدون ضرر بزرگي خارج شود. توتال اميدوار است خروج ضروري نباشد.
پاتريک پويانه در ديدار با ترامپ در ضيافت شام از رييس جمهور آمريکا درخواست کرده به برجام پايبند بماند و توتال را به عنوان اصلي‌ترين شرکت طرفدار تعامل اقتصادي با ايران برجسته کرده است.
وي گفته است که "زماني که من فرصت صرف شام با رييس جمهور آمريکا را داشتم، اين پرسش را درباره ايران را مطرح کردم. من اين استدلال را بيان کردم اما پرسش اين است که چه ميزان به ايران فرصت مي‌دهيم. آيا به آنها فرصت کافي براي انجام اصلاحات ضروري داده‌ايم. "
ترامپ تهديد کرده از توافق هسته‌اي که مورد حمايت باراک اوباما، رييس جمهور سابق آمريکا، قرار داشته است خارج خواهد شد. مديرعامل توتال گفت: خروج آمريکا از برجام، ايران را به گذشته باز خواهد گرداند که فعاليت شرکت‌هاي اروپايي در اين کشور امکان‌پذير نبود به خصوص اگر تحريم‌هاي ثانويه که نهادهاي بين‌المللي فعال در ايران را هدف مي‌گيرند دوباره برقرار شوند. فروش به سي ان پي سي يک احتمال است. گزينه ديگر توقف اين پروژه خواهد بود، اما توتال اميدوار است خروج ضروري نباشد.
اين قرارداد در ۱۲تيرماه ۱۳۹۶ با هدف توليد حداکثري و پايدار روزانه دو ميليارد فوت مکعب (برابر با حدود ۵۶ ميليون مترمکعب) گاز غني ترش از منابع بخش فراساحل فاز ۱۱ ميدان گازي مشترک پارس جنوبي و انتقال آن به خشکي امضا شد.
برآورد شده با اجراي اين طرح در طول ۲۰ سال دوره قرارداد ۳۳۵ ميليارد مترمکعب گاز طبيعي غني و ترش از اين ميدان مشترک توليد شود که از اين گاز غني ترش مي‌توان حدود ۲۹۰ ميليون بشکه ميعانات گازي، ۱۴ ميليون تن گاز مايع، ۱۲ ميليون تن اتان و دو ميليون تن گوگرد به همراه ۳۱۵ ميليارد مترمکعب گاز سبک شيرين توليد کرد.
درآمدهاي طرح
با فرض قيمت حدود ۵۰ دلار براي هر بشکه نفت خام بدون احتساب ارزش گاز سبک شيرين ارزش ساير محصولات قابل استحصال در طول دوره قرارداد بالغ بر ۲۳ ميليارد دلار مي‌شود. ارزش گاز سبک شيرين توليدي نيز با فرض هر مترمکعب ۱۰ سنت دلار بالغ بر ۳۱ ميليارد دلار مي‌شود و در مجموع بر اساس قيمت‌هاي فعلي حامل‌هاي انرژي در بازار بين المللي ارزش محصولات اين طرح در طول دوره قرارداد برابر با ۵۴ ميليارد دلار آمريکا است.
البته درآمد دولت از اجراي اين طرح منحصر به دوران قرارداد نبوده و برآورد مي‌شود که ارزش توليدات اين ميدان پس از پايان قرارداد بالغ بر ۳۰ ميليارد دلار مي‌شود که در نتيجه درآمد کشور از اجراي اين طرح جمعا از مبلغ ۸۴ ميليارد دلار با قيمت‌هاي فعلي نفت خام فراتر خواهد رفت.
برآورد ميزان سرمايه‌ گذاري و نحوه تامين منابع مالي
برآورد هزينه سرمايه‌ گذاري مستقيم اين طرح ۴۸۷۹ ميليون دلار است. در اين قرارداد طرف دوم موظف به تامين کليه منابع مالي مورد نياز براي اجراي پروژه بوده و شرکت نفت تا پيش از آغاز توليد از ميدان هيچ مبلغي به طرف دوم پرداخت نخواهد کرد.
نحوه بازپرداخت
بازپرداخت اصل هزينه سرمايه‌اي مستقيم طرف دوم ۱۰ ساله خواهد بود که در مقايسه با قراردادهاي پيشين بيع متقابل (با دوره بازپرداخت چهار تا شش ساله) يک دستاورد مهم خواهد بود. ميزان پرداخت دستمزد به پيمانکار در هر سال وابسته به مقدار توليد از ميدان است. پرداخت هزينه بهره برداري، هزينه سرمايه‌اي غيرمستقيم به صورت جاري و براساس هزينه‌هاي واقعي خواهد بود.
شرکت توتال ۵۰.۰۱ درصد در پروژه پارس جنوبي سهم دارد، در حالي که شرکت سي ان پي سي چين ۳۰ درصد سهم دارد و باقي سهم اين پروژه متعلق به پتروپارس ايران است.