یادداشت
مايکل پاور
فايننشال تايمز

براي حل چالش بحران اقتصادي رئيس جمهور تازه آفريقاي جنوبي بايد برگي از کتاب چين قرض بگيرد.پس از پروسه‌اي طولاني سيريل رامفوسا جايگزين جيکوب زوما رئيس جمهور آفريقاي جنوبي شد. با اين حال کار رامفوسا و جانشين مورد علاقه نلسون ماندلا بسيار سخت است. مشکل‌ترين چالش‌ها نه تنها از بين بردن سيستم سرطاني فساد است که بسيار مشکل تر از چيزي است که به نظر مي‌رسد بلکه حل بحران اقتصادي است. آفريقاي جنوبي قادر به بالا رفتن از نردبان توسعه اقتصادي نيست بيکاري 26.7 درصد درميان جوانان بالا است. يک سوم جمعيت برابر با 17 ميليون نفر ماهانه کمک دولتي دريافت مي‌کنند تا دچار فقر نشوند. بدهي درحال افزايش است و رتبه رشد اقتصادي در 1 درصد باقي مانده است.امروز يک وضع اضطراري ملي در آفريقاي جنوبي برقرار است و بسياري از مشکلات کشور از جمله بيکاري و پرداخت مستمري
 ناآگهند. آقاي رامپوسا بايد با توجه به اين موضوع، اقدام به اعلام وضعيت اضطراري اقتصادي کند و با سرمايه سياسي که دارد از تمامي‌بخش‌هاي جامعه بخواهد تا براي مبارزه با چالش‌ها تلاش کنند.پايتخت بايد بپذيرد که به جز بخش‌هاي بهداشت و امنيتسرمايه گذاران خارجي اکثرا بخش‌هاي جديد را تحت سلطه خود دارند.از سال 1994 بحث درآفريقاي جنوبي سياسي بوده است تا اقتصادي . رئيس جمهور تازه که يک جنگ سياسي را پيروز شد بايد اين امر رو برعکس کند. او اکنون براي شکستن اين روند يکنواخت اقتصاد را در اوليت خود  قراردهد.
ترجمه : فاطمه مهتدي


هواپيماي مسافربری با 66 سرنشين در منطقه سميرم سقوط کرد
گروه اجتماعي: از زمين و دريا و آسمان اندوه مي‌بارد. انگار عادت کرده‌ايم به حوادث تلخ. ماه‌هاي پاياني امسال تبديل به تلخي بي‌پايان شده. مدتي است که هفته‌ها به پايان نمي‌رسد مگر آنکه خبر يک فاجعه در سرخط خبر رسانه‌ها باشد. اوايل سال‌جاري بود که حادثه معدن زمستان يورت اتفاق افتاد. چند ماه بعد هنوز مدت زيادي از داغ زلزله مناطق غرب کشور نگذشته بود که حادثه سانچي به وقوع پيوست. هنوز چند روز از خاکسپاري شهداي سانچي نگذشته بود که اين مرتبه ماتم از آسمان بر سر مردم ايران باريدن گرفت. روز گذشته پرواز شماره ۷۲ – ۵۰۰ هواپيمايي سقوط کرد و هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج با ۶۶ سرنشين در حوالي ساعت ۸ از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰ دقيقه بعد از رادار خارج شد، در نهايت پيش از ظهر ديروز بود که رسانه‌ها اعلام کردند اين هواپيما در منطقه سميرم اصفهان سقوط کرد. هنوز تکليف بررسي جعبه سياه کشتي سانچي مشخص نشده، اين مرتبه تلاش‌ها براي پيدا کردن جعبه سياه هواپيماي مسافربري تهران ياسوج در دستور کار قرار خواهد گرفت. روابط عمومي‌هواپيمايي آسمان با عرض تسليت در پي اين حادثه اعلام کرد که اين هواپيما ۶۰ مسافر و ۶ تيم پرواز داشت که متاسفانه طي اين حادثه تمامي‌سرنشينان آن از جمله ۵۹ بزرگسال و يک کودک و همچنين يک خلبان، يک کمک خلبان، دو مهماندار و دو پرسنل امنيت پرواز جان باختند.  حدود ساعت 11 روز گذشته بود که مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس کشور اعلام کرد: يک فروند هواپيماي مسافربري که از تهران به مقصد ياسوج در حال پرواز بود دقايقي پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سميرم اصفهان سقوط کرد. وي با بيان اينکه در حال حاضر يک فروند بالگرد اورژانس به منطقه اعزام شده است، گفت: با توجه به کوهستاني بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و اخبار تکميلي در اين خصوص اعلام مي‌شود.
تشکيل ستاد بحران در کهگيلويه و بويراحمد
دقايقي بعد سيدعلي وفايي مقدم، مديرکل بحران استان کهگيلويه و بوير احمد از تشکيل جلسه اضطراري مديريت بحران در فرودگاه ياسوج خبر داد و گفت: جلسه از يک ساعت قبل آغاز شده و ما خبر قطعي در مورد تعداد کشته شدگان اين حادثه نداريم. اما چندين تيم امدادي زميني و هوايي به محل اعزام شده و ما در فرودگاه ياسوج هم در حالت آماده باش هستيم.  در همين ساعات بود که خبر رسيد گروهي از خانواده افرادي که در اين پرواز حاضر بودند در فرودگاه ياسوج جمع شده‌اند و از آنجا پيگير اخبار هستند.
آماده‌باش جمعيت هلال احمر براي امدادرساني
همچنين جمعيت هلال احمر کشور اعلام کرد که پايگاه‌هاي امدادي استان اصفهان در آماده‌باش هستند و نيروهاي امدادي ۳ پايگاه به محل حادثه در سميرم اعزام شدند. تيم واکنش سريع سازمان اورژانس کشور نيز با چند بالگرد خود جهت امدادرساني و ارزيابي در آسمان اصفهان به پروازدرآمدند. رئيس فوريت‌هاي پزشکي استان کهگيلويه و بوير احمد نيز اعلام کرد: به دليل مه آلود بودن هوا اورژانس هوايي استان قادر به فرود نشد و هم اکنون با خودرو درحال اعزام به محل هستند.
روز گذشته ساعت به 11:30 دقيقه نرسيده بود که يک مقام مسئول شرکت آسمان گفت: هواپيماي اين شرکت به کوه دنا در منطقه کوهستاني پادنا برخورد کرده و سقوط اين هواپيما تاييد مي‌شود. طباطبايي همچنين اعلام کرد: تيم‌هاي جست‌وجو به محل حادثه اعزام خواهند
 شد.
اي‌تي‌آر سقوط کرده بيش از 20 سال عمر دارد
در همين حال در فضاي مجازي زمزمه‌هايي درباره اينکه هواپيماي سقوط کرده يکي از خريدهاي پسابرجامي‌دولت است، مطرح شد. شايعه‌اي که با واکنش مسئولان سازمان هواپيمايي مواجه شد و معاون سابق سازمان هواپيماي کشوري گفت: هواپيماي سقوط کرده شرکت آسمان جزو هواپيماهايي است که از حدود ۲۰ سال قبل در ناوگان اين شرکت فعال بوده و ارتباطي با قراردادهاي جديد ندارد. وي افزود: ATR ۷۲ سقوط کرده از اواخر دهه ۷۰ در ناوگان شرکت آسمان فعال بوده و قرارداد آن ارتباطي با ATRهاي خريداري شده جديد از سوي ايران اير ندارد.
آماده‌باش پزشکي قانوني در چهار استان
پس از آن مهرداد علي بخشي، مديرکل بحران سازمان پزشکي قانوني از آماده‌باش تيم‌هاي پزشکي قانوني در چهار استان کشور در پي سقوط هواپيما در اصفهان خبر داد و گفت: در پي حادثه سقوط هواپيما در سميرم استان اصفهان عوامل و تيم‌هاي پزشکي قانوني در چهار استان فارس، اصفهان، کهگيلويه و بويراحمد و تهران در آماده‌باش کامل هستند. همچنين کوليوند رييس اورژانس کشور نيز اعلام کرد: تيم‌هاي اورژانس به حوالي محل حادثه رسيده‌اند و در حال جستجوي مکان دقيق حادثه سقوط و يافتن لاشه هواپيما هستند.
تشکيل ستاد بحران در سازمان هواپيمايي
حوالي ظهر ديروز همچنين جعفرزاده سخنگوي سازمان هواپيمايي کشور از تشکيل جلسه کميته بحران در سازمان هواپيمايي کشور براي بررسي جزييات سقوط هواپيماي آسمان خبر داد و ضمن تاييد سقوط هواپيماي ATR متعلق به شرکت هواپيمايي آسمان اظهار کرد: هواپيما حوالي سميرم سقوط کرده و جزييات بيشتر در جلسه کميته بحران سازمان هواپيمايي کشور در حال بررسي است.
نيروهاي امداد به دنبال محل حادثه
ديروز همچنين پوران‌فر مسئول تيم اعزامي‌اورژانس اعلام کرد: نيروها امدادي با بالگرد به محل احتمالي حادثه که ۱۴ مايلي ياسوج اعلام شده اعزام شدند اما هليکوپتر به دليل برف و بوران قادر به ادامه مسير نبود و تيم‌ها به صورت زميني اعزام شدند. وي افزود: در حال حاضر پنج واحد امدادي اورژانس در محل حاضر هستند اما هنوز چيزي توسط اين نيروها رويت نشده است. از ياسوج تا محل حادثه حدود ۱۴۰ کيلومتر فاصله است واميدواريم بتوانيم تا يک ساعت ديگر به منطقه سقوط برسيم.
داريوش کريمي، معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان اظهار کرد: بالگردهاي هلال احمر استان فارس و هوانيروز که براي امداد به محل احداث رفته بودند به دليل شرايط نامساعد بازگشتند و در حال حاضر امکان جست‌وجوي هوايي فعلا وجود ندارد.
دستور رئيس جمهور به وزير راه
با دستور رييس جمهور، وزير راه مسئول تهيه گزارش علل سقوط هواپيماي شرکت آسمان شد. با دستور رييس جمهور و براساس قانون سازمان هواپيمايي کشوري، وزير راه و شهرسازي ماموريت يافت تا با حضور و تشکيل ستاد بررسي سانحه در اين سازمان، ضمن مديريت، پيگيري و انجام هماهنگي‌هاي لازم جهت خدمات امدادي، علل حادثه سقوط هواپيماي شرکت آسمان را سريعا گزارش نمايد.
ورود دادستان به پرونده سقوط هواپيما
روز گذشته اصغر سليمي، نماينده مردم سميرم در مجلس گفت: افراد محلي در منطقه صداي مهيب برخورد هواپيما با کوه دنا را شنيده‌اند. همچنين دادستان عمومي‌و انقلاب ياسوج گفت: به عنوان مدعي العموم و در مقام پيگيري حقوق عامه ماجراي تلخ و تاسف بار سقوط هواپيما را پيگيري مي‌کنيم. 
از طرف ديگر وزير بهداشت در پي سقوط هواپيماي مسافربري تهران - ياسوج، پيام تسليتي صادر و تاکيد کرد که نيروهاي اورژانس در تلاش براي يافتن لاشه هواپيما از طريق مسيرهاي زميني هستند.  همينطور با دستور وزير ورزش و جوانان دو اکيپ کامل امداد کوهستان از ياسوج و سميرم با تجهيزات کامل عازم محل سقوط هواپيماي آسمان شدند. حوالي ظهر ديروز بود که سخنگوي سازمان هواپيمايي کشور تاکيد کرد: در حال حاضر نمي‌توان در مورد چرايي موضوع سقوط هواپيماي آسمان اظهار نظر کرد.
پيام تسليت رئيس‌جمهوري در پي سانحه سقوط
رييس جمهور در پيامي‌سانحه بسيار تلخ سقوط هواپيماي مسافربري شرکت آسمان در مسير تهران - ياسوج را که منجر به جان باختن عده ‏اي از هموطنان عزيز شد، تسليت گفت.
 به گزارش ايسنا، متن پيام حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني به شرح زير است: انا... و انا اليه راجعون سانحه بسيار تلخ سقوط هواپيماي مسافربري شرکت آسمان در مسير تهران - ياسوج که منجر به جان باختن عده‏اي از هموطنان عزيز ما شد، باعث تأثر فراوان گرديد. اينجانب ضمن ابراز همدردي با خانواده‏‌هاي داغديده، اين مصيبت را به ملت ايران تسليت مي‌گويم و از درگاه ايزدمنّان براي جان باختگان اين حادثه، رحمت واسعه و براي بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهي مسألت دارم.  لازم است وزير راه و شهرسازي بر اساس قانون سازمان هواپيمايي کشوري با حضور و تشکيل ستاد بررسي سانحه در اين سازمان؛ ضمن مديريت، پيگيري و انجام هماهنگي‌هاي لازم براي خدمات اورژانسي و امدادي توسط دستگاه‌هاي ذيربط، علل اين حادثه را سريعا گزارش نمايد و تمام اقدامات لازم براي پيشگيري از تکرار اينگونه رخدادهاي ناگوار به عمل آيد.


دهلي‌نو سطح خريد نفت ايران را افزايش مي‌دهد
ايران در راستاي رقابت فزاينده با صادرکنندگان بزرگي مانند عربستان سعودي و عراق براي کسب سهمي‌از بازار، تخفيف حمل محموله براي فروش نفت به هند را در قبال توافق دهلي نو براي افزايش واردات بالا برد.
به نقل از رويترز، ايران تلاش مي‌کند مشتريان نفت خود در آسيا را حفظ کند و اميدوار است امتيازاتي که عرضه مي‌کند جذابيت نفتش را حتي با وجود تهديد تحريم‌هاي بيشتر آمريکا عليه تهران، در مقايسه با ساير صادرکنندگان خاورميانه‌اي افزايش دهد.
از زمان لغو تحريم‌هاي غربي در سال ۲۰۱۶ ايران تخفيف حمل باري به هند عرضه کرده که مرتبط با فرمولي است که مطابق با ارزيابي‌هاي پلاتس به ۱۰۵ درصد مي‌رسد.
سه منبع آگاه از اين موضوع به رويترز گفتند: تهران براي سال مالي ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ تخفيف خود را از ۸۰ به ۶۲ درصد اين فرمول کاهش داده، اما پيشنهاد کرده در صورت افزايش خريد پالايشگاه‌هاي هندي، اين ميزان را تغيير دهد.
يکي از اين منابع آگاه گفت اکنون ايراني‌ها تخفيف ۱۰۰ درصدي مي‌دهند که به معناي مبلغي معادل با ۱۰۵ درصد ارزيابي بار پلاتس است. ايران اعلام کرده انتظار دارد خريد هند افزايش پيدا کند.
بيژن زنگنه وزير نفت کشور پس از ديدار با دارمندرا پرادهان، همتاي هندي خود در دهلي نو به خبرنگاران گفت: شرکت‌هاي هندي دولتي سطح خريد نفت ايران را افزايش خواهند داد.
زنگنه که در هيات همراه رييس جمهوري ايران در سفر به هند حضور داشت، گفت: پالايشگاه‌هاي دولتي و خصوصي هند حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ايران را در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ خريداري خواهند کرد.
در فاصله آوريل تا ژانويه که ۱۰ ماه نخست سال مالي جاري است هند خريد نفت ايران را حدود ۱۷ درصد کاهش داده و به حدود ۴۴۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رساند.
واردات نفت هند از ايران از سوي پالايشگاه‌هاي دولتي که حدود دو سوم از تقاضاي حدود پنج ميليون بشکه‌ در روز نفت اين کشور را به خود اختصاص مي‌دهند، در اعتراض به عدم اعطاي حق توسعه ميدان گازي فرزاد B به يک کنسرسيوم هندي کاهش يافته است.
وزير نفت هند بدون ارائه‌ جزييات بيشتر به خبرنگاران گفت: ما مشوق‌هاي خوبي در مقايسه با ساير توليدکنندگان بزرگ دريافت کرده‌ايم و اگر از ايران خريد کنيم سود خواهيم برد. ما واردات نفت‌مان از ايران را در مقايسه با سال مالي جاري افزايش خواهيم داد. ايران که سابق بر اين دومين صادرکننده بزرگ نفت به هند پيش از تحريم‌ها بود به تدريج سهم بازار خود در سومين کشور مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان را افزايش مي‌دهد.
در سال ۲۰۱۷ عراق براي نخستين بار به عنوان بزرگ‌کننده صادرکننده نفت به هند بر مبناي سالانه شناخته شد در حالي که عربستان سعودي به جايگاه دوم تنزل يافت.
به گفته يک منبع آگاه، تخفيف باري عرضه شده از سوي ايران به معناي تخفيف حداکثر يک دلار در هر بشکه است.
پرادهان گفت: هند همچنين به دنبال سهمي‌در ميدان نفتي آزادگان جنوبي خواهد بود. وي اظهار کرد: تهران به درخواست هند قولي نداده، اما مايل است آمار مربوط به برخي ميادين را به هيات هندي که هفته آينده به تهران سفر مي‌کند نشان دهد.
هند اخيرا طرح توسعه فرزاد B به ارزش حدود شش ميليارد دلار را پيشنهاد کرده بود و به دنبال قيمت گاز حدود چهار دلار در هر يک ميليون واحد ترمال بريتيش براي کسب سود دو رقمي‌بود.
از آنجاکه قيمت گاز در داخل ايران حدود ۲.۱ دلار به ازاي هر يک ميليون واحد ترمال بريتيش است، هند خواهان سهمي‌در يک ميدان نفتي توليدکننده در ايران علاوه بر فرزاد B براي بهبود بازدهي سرمايه‌ گذاري خود بوده است.
زنگنه گفت: من نسبت به آينده روابط ميان دو کشور و شرکت‌هايمان به خصوص براي توسعه ميادين نفتي و گازي خوش‌بين هستم.
روزنامه نگار هندي: دهلي به انتقال گاز از مسير زيردريا اميدوار است
در همين زمينه هما صديقي خبرنگار ارشد روزنامه انگليسي زبان فاينانشال اکسپرس، روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا در دهلي نو افزود: اجراي اين طرح در راس دستور کار نشست مقامهاي دو کشور قرار داشت. وي تصريح کرد: نهادهاي تجاري هند، طي گزارشي در مورد نحوه و امکان اجراي طرح خط لوله زيردريايي گاز خاورميانه- هند، بر ضرورت اجراي هر چه سريعتر آن به منظور رفع نيازهاي درازمدت هند به انرژي تاکيد کرده اند. 
به گفته صديقي،در گزارش انجمن اتاقهاي بازرگاني و صنعتي هند (اسوچم) گفته شده است که اين طرح نه تنها از نظر فني و اقتصادي قابل اجرا مي‌باشد بلکه مي‌تواند گاز را به نرخ‌هاي رقابتي در بازارهاي هند فراهم سازد. اين نهاد از دولت هند و همچنين همه طرفهاي ذيربط خواسته است که اين طرح بسيار مهم را هر چه زودتر و سريعتر اجرا کنند. براساس اين گزارش، اين خط لوله تقريبا 1300 کيلومتري احتمالا از بندر چابهار در ايران به پوربندر در ساحل غربي هند کشيده خواهد شد.
رئيس جمهوري اسلامي‌ايران پنجشنبه هفته گذشته (26 بهمن 96) براي انجام سفري سه روزه در راس هياتي بلند پايه به هندوستان سفر کرد و شنبه شب دهلي را به مقصد تهران ترک کرد.
در آخرين روز حضور هيات ايراني با حضور حضور رئيس جمهوري اسلامي‌ايران و نخست وزير هند، 15 سند همکاري به امضاي مقامات عالي دو کشور رسيد.
خبرنگار روزنامه انگليسي زبان فاينانشال اکسپرس گفت: که به مناسبت سفر حسن روحاني و هيات همراه به هند با ايرنا سخن مي‌گفت، اظهار داشت:موضوعات مهم اقتصادي و راهبردي دوجانبه و همچنين تحولات مهم منطقه‌اي و بين المللي محور گفت , گوهاي مقامات ايران و هند در طول ديدار سه روزه رئيس جمهور ايران حسن روحاني از اين کشور بود. 
وي در خصوص اين ديدار، گفت: چندين موضوع مهم اقتصادي و راهبردي بين ايران و هند از جمله سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري هند در طرح توسعه بندر چابهار و امکان احداث خط لوله زيردريايي گاز خاورميانه-هند در گفت و گوهاي دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 
صديقي، در مورد مسائل ديگري که در طول نشست رئيس جمهور ايران و نخست وزير هند به بحث گذاشته شد ، گفت: 'همانطور که انتظار مي‌رفت ديگر مسائل مورد بحث در طول گفت و گوهاي اين دو رهبر شامل ارتباطات منطقه‌اي از جمله طرح کريدور ترابري بين المللي شمال-جنوب براي اتصال هند به آسياي ميانه و کشورهاي ماوراي آن و همچنين مسائل مهم منطقه‌اي و بين المللي و مبادلات تجاري بين ايران و هند شوند.
اين کارشناس امور بين الملل، طرحهاي هند را براي استفاده از ايران در صدور کالاهاي خود تشريح کرده و گفت: هند در نظر دارد که از کريدور ترابري بين المللي شمال-جنوب در صدور کالاهاي خود به آسياي ميانه و کشورهاي ماوراي آن از طريق مومباي (بمبئي)، بندرعباس، تهران، بندر انزلي و آستاراخان استفاده کند. اين کريدور اقيانوس هند و خليج فارس را به درياي خزر متصل و يک مسير کوتاه را بين هند و روسيه از طريق ايران فراهم مي‌کند.
خبرنگار روزنامه انگليسي زبان فاينانشال اکسپرس در مورد قرارداد ترابري سه جانبه بين ايران، هند و افغانستان، گفت: براساس اين قرارداد، با کالاهاي صادره هند به آسياي ميانه و افغانستان در بندر چابهار به صورت ترجيحي رفتار خواهد شد و عوارض اعمالي بر روي آنها کم خواهد بود. دهلي نو متعهد شده است که 500 ميليون دلار در توسعه بندر چابهار به منظور دسترسي به بازارهاي آسياي ميانه هزينه کند.


داوود ربیعی در گفت و گو با «تجارت» تاکید کرد؛
گروه راه و مسکن- سوگندالسادات چاوشی: صبح ديروز يکشنبه ( 29 بهمن‌ماه 96) سقوط هواپيماي شركت آسمان، مردم ايران را دوباره عزادار كرد. متاسفانه هواپيمايي ATR متعلق به شرکت هواپيمايي آسمان به شماره پرواز 3704 که از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد ياسوج پرواز داشت دراثر برخورد با کوه دنا در منطقه سميرم در جنوب اصفهان سقوط کرد. به ‌گفته مسئولان سازمان هواپيمايي کشوري، هواپيماي ATR۷۲ به کاپيتاني حجت‌ا... فولاد به دليل وضعيت بدجوي به کوه دنا برخورد کرده است. 
براساس گفته طباطبايي مدير روابط عمومي‌شرکت آسمان، هواپيماي ATR مدل ۷۲ بود که حدود ۸ و ۵۲ دقيقه از رادار خارج شد و پس از جست وجو در منطقه متوجه شديم که اين هواپيما در ۱۴ مايلي ياسوج به کوه دنا برخورد کرده است. اين هواپيما ۶۰ مسافر داشته که ۵۹ بزرگسال، ۱ کودک، ۲ خلبان، ۲ مهماندار و ۲ نفر کادر امنيت پرواز بودند که متاسفانه تمام سرنشينان اين هواپيما جان باخته‌اند.
 پروازهاي ناتمام در ايران طي یک دهه اخير
سقوط هواپيما در ايران تاريخچه‌اي ديرينه دارد، به‌طوري که هر از چندگاهي اخباري مبني بر سقوط يک فروند هواپيما درجرايد و فضاي رسانه‌اي کشور منتشر مي‌شود و ملت عزيز ايران را عزادار مي‌کند. 
آنتونوف از همان مدل هواپيماهايي بود که در ايران با نام آنتونوف ۱۴۰ (ايران ۱۴۰) فعاليت داشت که آخرين فروند آن سال ۹۳ براي سفر به مقصد طبس از فرودگاه مهرآباد برخاست، اما به دليل عدم تطابق ساختار آن با آب و هواي ايران، موتورش آتش گرفت و در خيابان شيشه ميناي تهران سقوط کرد که به کشته شدن ۳۸ تن و زخمي‌شدن ۱۰ نفر منجر شد. هواپيماهاي توپولف روسي به قدري در ايران سانحه داشتند که وزير راه و شهرسازي دولت دهم در آخرين سال فعاليت خود، دستور ممنوعيت پرواز هواپيماهاي توپولف را صادر کرد و دولت متعهد شد اين هواپيماها را از ايرلاين‌هاي داراي توپولف خريداري و زمين گير کند. همچنين ۱۵ آذر ماه سال ۸۴ حادثه تلخي رخ داد که تلخي آن همچنان در کام خبرنگاران احساس مي‌شود، در اين روز يک فروند هواپيماي سي-۱۳۰ ارتش ايران که حاوي خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روي منطقه‌اي مسکوني در تهران سقوط کرد که با احتساب ساکنان شهرک توحيد تهران بيش از ۱۱۰ کشته برجاي گذاشت. 
10 شهريورماه ۸۵ نيز تاريخ سقوط هواپيماي توپولوف-۱۵۴ شرکت ايران ايرتور در فرودگاه مشهد است، هواپيمايي که در مسير بندرعباس-مشهد در حال حرکت بود و با ۱۴۸ مسافر دچار حادثه شد که ۲۸ نفر از آنان کشته شدند.
يک فروند هواپيماي نظامي‌اف-۴ فانتوم ارتش ايران هم در 5 آذر سال ۸۶ به علت نقص فني در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشين آن کشته شدند.
هواپيماي مسافربري ايران ۱۴۰ درحوالي فرودگاه شاهين شهر اصفهان هم در ۲۷ بهمن‌ماه ۸۷ سقوط کرد و تمامي‌پنج سرنشين هواپيما جان باختند. سقوط هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ ايراني در اجاره شرکت هواپيمايي آيتک اير قرقيزستان هم در 3 شهريورماه ۸۷ نيز منجر به مرگ ۷۰ نفر از ۹۰ مسافر اين هواپيما شد. 
سال 88 سال سقوط بود، به‌طوري که يک فروند توپولوف تي يو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر در تاريخ چهارم بهمن ماه سال ۸۸ پس از فرود روي باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اين حادثه داخل هواپيما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپيما جدا شدند و ۴۲ تن از مسافران به بيمارستان منتقل شدند. 
24 تيرماه سال ۸۸ هم براي ايرانيان روز دردناکي بود، در اين روز هواپيماي مسافربري توپولف تي يو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپيمايي کاسپين که عازم ارمنستان بود دقايقي پس از بلندشدن از فرودگاه امام خميني تهران در ۱۲ کيلومتري جنوب قزوين بين منطقه فارسيان و جنت‌آباد در بخش مرکزي قزوين سقوط کرد و متاسفانه تمامي‌۱۶۸ مسافر و خدمه اين هواپيما کشته شدند. همچنين هواپيماي روسي ترابري ايلوشن متعلق به ارتش نيز در شهريور ۸۸ سقوط کرد که در اثر آن ۷ نفر از نيروهاي نظامي‌به شهادت رسيدند.
۱۹ دي‌ماه ۸۹ بود که 78 نفر از ۱۰۵ مسافر بوئينگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ايران اير که از تهران به سمت اروميه در حرکت بود سرنوشتشان با مرگ گره خورد و در نزديکي اروميه جان خود را از دست دادند. فروردين سال ۹۰ بود که يک فروند جنگنده سوخو در استان فارس سقوط کرد و هر دو سرنشين آن (خلبان و کمک خلبان) به شهادت رسيدند. در تاريخ 19 مهر‌ماه ۹۳ هواپيماي حامل هفت تن از مسئولان و کادر پروازي نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران در مسير عزيمت به منطقه مرزي و عملياتي شرق کشور سقوط کرده و تمامي‌سرنشينان آن کشته شدند. 
همچنين در هفتم آذر سال۹۵ يک فروند بالگرد MI۱۷ متعلق به شرکت نفت خزر به هنگام انتقال مصدوم، پس از گذشت چند ثانيه از برخاستن از سکوي نفتي اميرکبير در درياي خزر دچار نقص فني شده وسقوط کرد، سقوطي که هر پنج سرنشين آن شامل کادر پرواز و فرد مصدوم در آن جان باختند و ششم فروردين ماه ۹۵ هم يک فروند بالگرد اورژانس در نزديکي درياچه مهارلو در استان فارس سقوط کرد و تمامي‌۹ سرنشين اين بالگرد جان باختند. اين بالگرد در حال انتقال بيمار از شهرستان خنج به شيراز بود که در نزديکي درياچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس سقوط کرد.
سابقه ايمني هواپيماي ATR سقوط کرده
طبق اطلاعات وب سايت شبکه ايمني هواپيمايي، هواپيماي مدل اي تي آر-۷۲ سابقه ۲۴ سانحه با مجموع ۳۳۲ تلفات داشته است. نرخ بازماندگان سانحه اين مدل هواپيما، ۲۸ درصد از مجموع سوانح بوده است. آمار پايگاه اينترنتي Planespotters.net نشان مي‌دهد هواپيماي اي تي آر ۷۲ با کد EP-ATX ثبت شده در تولوز فرانسه توليد شده بود و عمر آن ۱۹ سال و ۳ ماه بوده است و شرکت هواپيمايي آسمان آن را در دسامبر سال ۲۰۰۷ تحويل گرفته بود. طبق آمار اين سايت، شرکت هواپيمايي آسمان يک فروند ديگر هواپيماي اي تي آر ۷۲ با کد F-OIRB در اختيار دارد که در دسامبر سال ۲۰۰۰ تحويل گرفته است. 
پايگاه آمار فلايت "رادار ۲۴" نشان مي‌دهد که هم‌اکنون شرکت هواپيمايي آسمان شش فروند اي تي آر ۷۲ دارد که همگي هواپيماهاي قديمي‌هستند که تنها با سامانه رادار MLAT مکان يابي مي‌شوند!
نقص فني يا شرايط جوي نامناسب؟
شنيده‌ها حاکي از آن است که هواپيماي ATR سقوط کرده، کمتر از يک ماه پيش به دليل نقص فني مجبور شده بود سفر خود را نيمه کاره تمام کند و در سال ۱۳۹۲ هم با مشکلي فني مواجه شده بود به‌طوري که کاپيتان حجت ا... فولاد خلبان باتجربه پرواز آسمان يک بار ديگر در پرواز ياسوج به تهران در سال ٩٢ با از کار افتادن موتور شماره٢ هواپيماي ATR۷۲ درشرايط اضطراري قرار گرفته بود، اما توانست هواپيما را به سلامت در فرودگاه ياسوج به زمين بنشاند، لذا اين احتمال وجود دارد که هواپيماي ATR۷۲ به دليل نقص فني سقوط کرده باشد، اما يک مقام مسئول در شرکت هواپيمايي آسمان اين موضوع را کاملا تکذيب کرده است به‌طوري که مدير روابط عمومي‌شرکت آسمان اعلام کرد که نقص فني هواپيمايي ATR کاملا شايعه بوده و علت سانحه شرايط جوي و منطقه نامناسب فرودگاه ياسوج است. اگر اين هواپيما نقص فني داشت سازمان هواپيمايي اجازه پرواز نمي‌داد، لذا علت سانحه شرايط جوي و مکان نامناسب فرودگاه ياسوج بوده است. 
احتمال نقص در سيستم يخ‌زدايي هواپيماي ATR۷۲
هواپيماي اي تي آر ۷۲ از خانواده هواپيماي مسافربري و باري دو موتوره توربوپراپ است که توسط شرکت "آويونز دو ترانسپورت رجيونال" (اي تي آر) طراحي و توليد شده است و براي پروازهاي منطقه‌اي کوتاه برد استفاده مي‌شود. به گفته پيمان ماهور كارشناس صنعت هوانوردي، هواپيماي ATR هواپيماي ملخي بوده و اين نوع هواپيما براي پرواز در ارتفاع پايين طراحي شده است. برخلاف موتور جت كه قابليت پرواز در ارتفاع بالا و دماي پايين دارند، موتور‌هاي ملخي به دليل احتمال يخ زدگي سوخت و روغن بايد در دماي مناسب و در نتيجه آن در ارتفاع پايين پرواز كنند، البته در اين نوع هواپيما سيستم يخ زدايي وجود دارد كه ممكن است نقص در اين بخش دليل اصلي كاهش ارتفاع و برخورد با كوه باشد. با توجه به محل رخ دادن سانحه هواپيماي ATR۷۲ هواپيمايي آسمان در دماي پايين هوا و بارش برف احتمال مي‌رود كه كاپيتان فولاد كه بسيار با تجربه نيز بوده است به واسطه جلوگيري از يخ زدگي و از كار افتادن موتور‌ها مجبور به كاهش ارتفاع شده و با توجه به شرايط جوي نامناسب و ديد محدود به كوه برخورد كرده است. هرچند به نظر مي‌رسد اين هواپيما پيشتر با نقص فني رو به رو بوده است، اما كارشناسان هواپيمايي آسمان بهتر از هر كس ديگري مي‌توانند درخصوص اين سانحه به افكار عمومي‌پاسخگو باشند و اظهار نظر قطعي پيش از كشف جعبه سياه قطعي نبوده و تنها پيش بيني است.
 فرودگاه ياسوج جاي‌گيري مناسبي ندارد 
موتور‌هاي ملخي به دليل احتمال يخ زدگي سوخت و روغن بايد در دمايي مناسب و در نتيجه آن در ارتفاع پايين پرواز كنند، لذا سوالي که مطرح مي‌شود اين است که با توجه به دماي پايين هوا و بارش برف در منطقه ياسوج و وجود کوه‌هاي بلند دنا، چرا مجوز پرواز براي آي تي آرها در اين منطقه صادر مي‌شود؟ در اين باره داوود ربيعي کارشناس صنعت هوانوردي در گفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: بدون شک اظهارنظر و گمانه زني درخصوص اين حادثه پيش از كشف جعبه سياه عملکرد صحيح و کارشناسانه‌اي نيست. زماني که هواپيما براي پرواز آماده مي‌شود، تمام اين موضوعات يعني سالم بودن سيستم فني هواپيما، شرايط آب و هوايي منطقه، بارش برف در منطقه ياسوج و اينکه هواپيما در ارتفاع پايين بايد پرواز کند مورد بررسي و توجه قرار مي‌گيرد. به عبارتي در پاسخ به اين سوال که چرا مجوز اين پرواز صادر شده است؟ بايد پاسخ داد که چک ليست‌هاي لازم قبل از پرواز انجام شده است، لذا خطايي نبوده است.
ربيعي مي‌افزايد: کاپيتان فولاد سال‌ها در اين مناطق پرواز کرده است، بنابراين کاملا به انجام اين نوع پروازها آگاهي داشته است. البته بايد متذکر شد که فرودگاه ياسوج جاي‌گيري مناسبي براي فرود هواپيما به دليل ارتفاعات ندارد، اما اينکه درحال حاضر بگوييم سقوط هواپيما به دليل شرايط اقليمي‌و آب و هوايي بوده است يا نقص فني هواپيما، عملکرد صحيح و کارشناسانه‌اي نيست.
 سن هواپيما هيچ ربطي به وقوع حادثه هوايي ندارد
اين کارشناس صنعت هوانوردي، درپاسخ به اين سوال که هم‌اکنون شرکت هواپيمايي آسمان شش فروند اي تي آر ۷۲ دارد که همگي هواپيماهاي قديمي‌هستند که تنها با سامانه رادار MLAT مکان يابي مي‌شوند، لذا نوسازي ناوگان تمام ايرلاين‌هاي کشور چقدر ضرورت دارد؟ تصريح مي‌کند: موضوع اول اين است که در يک حادثه هوايي تنها يک عامل موثر نيست و هميشه نتيجه تمام عوامل انساني و غير انساني در وقوع يک حادثه هوايي دخيل هستند. موضوع دوم اين است که سن هواپيما هيچ ربطي به وقوع حادثه هوايي ندارد. به دليل فضاي سياسي که چند سال اخير در ايران ايجاد شد و واسطه‌هاي هواپيما به دنبال اين امر بودند که سن هواپيما در ايران تغيير پيدا کند، موضوع فرسودگي و سن بالاي ناوگان هوايي کشور را به چالش کشاندند. ربيعي مي‌افزايد: سن هواپيما به ساختار و استراتژيک آن يعني فلزي که در بدنه هواپيما استفاده شده است، بستگي دارد به‌عبارتي بدنه هواپيما در اثر تنش‌ها و کشش‌هايي که بوجود مي‌آيد بعد از گذشت مدت زماني فرسوده مي‌شود. 
 واژه هواپيماي فرسوده، واژه غلطي است
وي ادامه مي‌دهد: استفاده از واژه هواپيماي فرسوده، غلط و اشتباه است، زيرا ممکن است هواپيمايي که 20 سال پيش از سوي شرکت سازنده به ايرلاين‌هاي کشور تحويل داده شده است، ساختار و بدنه آن 20 ساله باشد، اما موتور يا سيستم الکترونيک آن 2 ساله يا نو باشد. به‌‌ عبارتي زماني که هواپيما در چک‌هاي دوره‌اي مي‌رود، تمام مواردي چون جنس بدنه، موتور، سيستم الکترونيک و... مورد بررسي قرار مي‌گيرد، لذا ممکن است که هواپيما سن بالايي داشته باشد، اما موتور آن در چک‌هاي دوره‌اي تغيير کند و موتور قديمي‌جايگزين يک موتور نو و جديد شود. 
ربيعي مي‌افزايد: به‌ طور کلي نمي‌توان گفت در زمان وقوع يک حادثه سن هواپيما دخيل بوده است، مگر اينکه هواپيما در اثر تنش‌ها و کشش‌هايي که به آلياژ يا بدنه فلزي آن وارد شده بعد از گذشت مدت زماني فرسوده شود و در اين راستا شرکت سازنده اعلام مي‌کند که اين هواپيما بايد از رده خارج شود. هم‌اکنون شرکت‌هاي سازنده هواپيما به صورت دوره‌اي يک‌سري دستور‌العمل‌هايي براي شرکت‌هاي هواپيمايي مي‌فرستند که ايرلاين‌ها بايد در تغييرات جديد اين استانداردها را در بخش فني هواپيما لحاظ و استفاده کنند. اين کارشناس صنعت هوانوردي، مي‌گويد: بدون شک زماني که هواپيما بر روي باند آماده پرواز مي‌شود تمام چک ليست‌هاي عملياتي، فني و ايمني پرواز انجام شده است که مي‌خواهد سن هواپيما 20 سال باشد يا 15 ساله. درحال حاضر تيم بررسي سانحه سقوط هواپيماي روز گذشته اولين اقدامي‌که انجام داده اينکه اسناد و سوابق هواپيما را مورد بررسي قرار داده است که چه زماني چک‌هاي دوره‌اي هواپيما انجام شده است، لذا نمي‌توان درحال حاضر قضاوت کرد که دليل اين حادثه نقص فني هواپيما بوده است يا شرايط وخيم جوي و آب و هوا.

رئيس سازمان توسعه تجارت در همايش ملي تامين مالي صادرات تشريح کرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته همايش تامين مالي صادرات با مشارکت سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات در سالن خليج فارس در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد. شناسايي مشکلات صادرکنندگان در حوزه مالي، بانکي و مالياتي و همچنين ارائه راهکارهاي کاربردي و اجرايي براي حل اين مشکلات و به منظور کاهش هزينه‌هاي تامين مالي و افزايش رقابت‌پذيريي کالاها و خدمات صادراتي ايران به‌عنوان محورهاي اصلي اين همايش در دستور کار برگزارکنندگان قرار داشت. روز گذشته و در همين همايش بود که رئيس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد با مصوبه مجلس در روز شنبه رديف بودجه به مبلغ 1300 ميليارد تومان به عنوان مشوق صادراتي براي صادرکنندگان در سال 97 در نظر گرفته شده است.
اهميت تامين مالي و فاينانس براي صادرات
مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ديروز و در همايش تامين ملي صادرات گفت: در طي سال‌هاي صادراتي يکي از موضوعاتي که همواه از سوي صادرکنندگان تکرار مي‌شود، اين است که ورود به عرصه رقابت‌هاي جهاني بسيار با بازار داخلي متفاوت است و بنابراين در اين عرصه همه سعي مي‌کنند به کيفيت، قيمت و خدمات‌رساني توجه ويژه‌اي کنند. وي با بيان اينکه امروز براي ورود به بازار صادرات چون موضوع رقابت مهم است تامين مالي و فاينانس بسيار مهم و کليدي است، افزود: اگر با ساز و کار تامين مالي در محيط رقابتي آشنا نباشيم، فعاليت اقتصادي ما غيررقابتي مي‌شود و بنابراين بايد سازمان توسعه تجارت، نهادهاي مالي خدماتي که به بخش صادرات ارائه مي‌دهند، خدمات خوبي باشد. رئيس سازمان توسعه تجارت تصريح کرد: در سازمان توسعه تجارت از ابتداي امسال سامانه‌اي ايجاد مي‌شود که مشاوره خدمات مالي به صادرکنندگان از طريق اين سامانه صورت مي‌گيرد. خسروتاج بيان داشت: اولين موضوع در بحث تامين مالي صادرات توجه به نقش و سهم بانک در اين قضيه است و اينکه تا چه اندازه از اسناد اعتبار اسنادي و ضمانت نامه براي فروش کالا در امر صادرات استفاده کنيم. رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: براي همه صادرکنندگان لازم و ضروري است که بدانند که در کدام بانک‌ها در کدام کشورها مي‌توانند اعتبارات اسنادي باز کنند. وي افزود: صادرکنندگان مي‌گويند در عمل بانک‌ها قادر به ارائه اين نوع خدمات نيستند و فضايي که آمريکايي براي کار بانک‌ها با ايران اعلام مي‌کنند، باعث شده که نتوانند از اعتبارات اسنادي بانک‌ها استفاده کنند، در حالي که اعتبارات اسنادي يک روش معمولي براي کمک به صادرکنندگان است.
روش‌هاي تامين مالي صادرات
خسروتاج بيان داشت: براين اساس شايد بتوان گفت که حداقل 50 درصد از واردات 42 ميليارد دلاري در ده ماهه سال جاري از طريق سيستم بانکي و بقيه از طريق ارز مبادله‌اي و متقاضي وارد شده است. رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: روش دوم در صادرات روشي است که به خود خريداران و فروشندگان و قدرت چانه‌زني آنها و نوع کالاي آنها بازمي‌گردد. وي بيان داشت: بنابراين موضوع مورد توجه صارکنندگان بايد بدانند که چگونه مي‌توانند براي صادرات از منابع مالي خريدار صادرات انجام دهند. خسروتاج بيان داشت: بسياري از کشورها در اين زمينه تخصص دارند و بدون اينکه پولي بگذارند از اين مسئله به خوبي استفاده مي‌کنند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت بيان داشت: مورد سوم براي تامين مالي صادرات اين است که صادرکنندگان پروژه‌هاي صادراتي خود را معرفي کنند و براي آن از منابع مالي سرمايه‌گذاران استفاده کنند. خسروتاج اظهار داشت: محور چهارم براي تامين مالي صادرات تسهيلاتي است که صندوق ضمانت صادرات و ساير صندوق‌هاي بيمه‌اي مي‌تواند براي يک صادرکننده فراهم کند و به آنها خدمات دهند. وي در مورد روش پنجم تامين مالي صادرات گفت: در شکل کارمزدي مي‌توان صادرات انجام داد به شرطي که نسبت به سود کمتر قانع شد و از ظرفيت يک واحد توليدي براي صادرات استفاده کرد. رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: محور ششم تامين مالي صادرات قراردادهاي فاينانس است که از کشورهاي مختلف مي‌توان تهيه کرد و اگر اين فاينانس‌ها به سمت صادرات هدايت شود اثر کاهنده در تامين مالي صادرات خواهد داشت. معاون صادراتي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با مصوبه مجلس در روز شنبه رديفي بودجه‌اي نزديک به مبلغ 1300 ميليارد تومان به عنوان مشوق صادراتي براي صادرکنندگان در سال 97 در نظر گرفته شد. وي افزود: سال گذشته از رقم در نظر گرفته شده بعنوان مشوق صارداتي بخشي به عنوان کمک يارانه سود صادراتي به صادرکنندگاني که سودهاي بالاي 18 درصد از بانک‌ها دريافت کرده بودند اختصاص يافت. خسروتاج با بيان اينکه اگرچه رقم 4000 ميليارد تومان براي کمک به صادرات نياز است، اما از همين مبلغ مصوب به‌عنوان مشوق صادراتي براي سال 97 مي‌توان بخشي را در سال آينده به عنوان کمک يارانه صود صادراتي به صادرکنندگاني اختصاص داد.
اقدامات بانک مرکزي براي تامين مالي صادرات
در بخش ديگري از همايش روز گذشته صمد کريمي، رئيس اداره صادرات بانک مرکزي با اشاره به اقدامات بانک مرکزي براي تامين مالي صادرات گفت: يکي از موتورهاي رشد اقتصادي کشورها، رشد صادات غيرنفتي است و در کنار ساير عوامل موثر بر رشد اقتصاد کشورها نشان مي‌دهد که کشورهايي که بر صادرات غيرنفتي تاکيد دارند، شوک و تکان‌هاي ارزي کمتري هم دارند. وي با بيان اينکه بخش نفت فرصت پويايي را از صادرات غيرنفتي گرفته، بيان داشت: در ايران به دليل برخي اشکالات، بهره‌وري کل عوامل توليد در بخش صادراتي تفاوتي با بخش‌هاي غيرصادراتي نداشته است. رئيس اداره صادرات بانک مرکزي بيان داشت: در تامين مالي صادرات در کشورهاي مختلف يکي از عوامل بسيار مهم در ايجاد جريان‌هاي با ثبات ورودي ارز در کشورها بوده و اين بدان معناست که که بخش صادرات قوي بدون اينکه تامين مالي در راستاي ايجاد جريان باثبات در آن کشورها طراحي شده باشد، ممکن نيست. 
سوآپ ارزي با ترکيه و پاکستان
کريمي‌با بيان اينکه با سه کشور از جمله ترکيه و پاکستان سوآپ ارزي امضا شده، گفت: در قالب اين طرح، اعتبار ريالي به واردکنندگان ترک داده مي‌شود تا کالا و خدمات صادرکنندگان ايراني را خريداري کنند. وي بيان داشت: بر اين اساس ترکيه اعتبار لير در اختيار واردکنندگان و سرمايه‌گذاران ايراني قرار مي‌دهد تا بدينوسيله از کالاها و خمات کشور ترکيه استفاده کنند و مدت اين قرارداد هم سه سال است. کريمي‌بيان داشت: اگر واردکننده ايراني به بانک مراجعه کرد و تقاضاي استفاده از اين خطر را داشت بانک عامل بايد اين تقاضا را به بانک مرکزي اعلام کند و بانک مرکزي هم با بانک مرکزي ترکيه قرارداد سوآپ ارزي منعقد مي‌کند و در نتيجه اکر صادرکننده ترک کالا را به ايران صادر کرد و اسناد آن مورد تاييد قرار گرفت، سپس بانک مرکزي حساب ترکيه‌اي را بستانکار مي‌کند و بعد هم پول به حساب وارکننده ترک واريز مي‌شود و وارکننده ايراني هم يکسال فرصت دارد تا اين رقم را بازپرداخت کند. اين نماينده بانک مرکزي بيان داشت: بنابراين در صورتي که واردکننده ترک قصد خريد کالاي ايراني را داشته باشد، به بانک عامل حوزه خود مراجعه مي‌کند و بانک عامل هم با بانک مرکزي ترکيه ارتباط برقرار مي‌کند و بدين ترتيب وارد کننده ترکيه هم يک سال فرصت دارد که اصل و فرع سود را به پول ملي به طرف ايراني پرداخت کند. کريمي‌بيان داشت: در پاکستان هم پرتفوي ما با يورو است و تسويه 3 ماهه انجام مي‌شود و بدين ترتيب ميزان صادرات و ورادات دو کشور د پايان سه ماه فرآيند انجام مي‌شود که اکنون با حدود 10 کشور تفاهم‌نامه در حوزه پيمان‌هاي پولي امضا شده است.
بانک مرکزي به دنبال کاهش نرخ واقعي ارز نيست
 رئيس اداره کل صادرات بانک مرکزي با بيان اينکه در سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي به دنبال کاهش نرخ واقعي ارز نيست، گفت: بانک مرکزي به‌عنوان سياست‌گذار پولي و ارزي همگرايي نرخ ارز در بازار بين بانکي و بازار آزاد را دنبال مي‌کند. کريمي‌در مورد ضمانت‌هاي ارزي اظهار داشت: بانک مرکزي رقم 150 ميليون يورو سپرده‌گذاري کرده که در نهايت اين سپرده‌گذاري معطوف به بانک توسعه صادرات شده است، تا بدين وسيله ضمانت‌نامه متقابل صادر شود. کريمي‌با بيان اينکه آيين نامه معاملات مشتقه ارزي تدوين شده است، گفت: اين ابزار مي‌تواند پوشش مناسبي براي ريسک ارز داشته باشد. وي همچنين به ايجاد درگاه اينترنتي معاملات ارزي در سيستم بانکي ايران اشاره کرد و گفت: براساس اين درگاه اينترنتي 27 بانک، کارگزار خريدار ارز صادرکنندگان غيرنفتي محسوب مي‌شوند و صادرکنندگان مي‌توانند به بانک‌هاي عضو بازار بين بانکي ارز تهران مراجعه کنند و درخواست فروش ارز صادرات داشته باشند. رئيس اداره صادرات بانک مرکزي گفت: براي افزايش کارايي و تامين به موقع ريال، معاملات داخلي هم راه‌اندازي شده که بر اين اساس معامله‌گران اتاق معاملات ارزي بانک‌ها از هيجدهم آذرماه مي‌توانند به صورت آنلاين ارز صادرکنندگان را به بانک‌هاي ديگر و يا بانک مرکزي بفروشند. کريمي‌گفت: بنگاه‌هايي که در صادرات فعال هستند، مي‌توانند از تسهيلات يوزانس استفاده کنند.
قرارداد خط اعتباري با بانک‌هاي روسيه، ارمنستان و عراق
مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران از انعقاد قراردادهاي اعتبار خريدار با بانک‌هاي روسيه، ارمنستان و عراق خبر داد و گفت: اين قراردادها به منظور تسهيل صادرات کالا به امضا رسيده است. علي صالح‌آبادي در همايش تامين مالي صادرات، افزود: تاکنون پنج ميليون يورو قرارداد اعتبار خريدار با يک بانک ارمنستان، ١٠ ميليون يورو با يک بانک روسيه و ١٨ ميليون يورو قرارداد نيز با بانک البلاد عراق به امضا رسيده است. به گفته وي، علاوه بر اين قراردادها، مذاکراتي نيز با بانک‌هايي از فرانسه، اسپانيا، عمان، نيجريه و کوبا براي اعطاي خط اعتباري در حال انجام است. صالح آبادي در بخش ديگري از سخنان خود به دريافت خطوط اعتباري از بانک‌هاي خارجي اشاره کرد و گفت: اين اعتبارات در قالب تامين مالي خارجي (فاينانس) و خطوط اعتباري کوتاه‌مدت (ريفاينانس) تعريف شده است. مديرعامل بانک توسعه صادرات گفت: تاکنون فاينانس با بانک‌هاي کره جنوبي، چين، اتريش و روسيه انجام شده است و 25 ميليون يورو قرارداد با يک بانک فرانسوي، ١٠٠ ميليون يورو با يک بانک کره جنوبي و 25 ميليون يورو نيز با يک بانک ترکيه نهايي شده است. صالح‌آبادي در ارتباط با اعتبارات اسنادي گشايش يافته در سال‌جاري نيز گفت: امسال ١١٣ ميليون دلار اعتبار اسنادي صادراتي و ٧٨٢ مييليون يورو اعتبار اسنادي وارداتي گشايش يافته است.
امکان منفي شدن تراز تجاري امسال
همچنين سيدکمال سيدعلي، مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران ديروز و در همايش تامين مالي صادرات گفت: در دو سال گذشته تراز تجاري ما مثبت شده و امسال هم تصور مي‌شود با توجه به افزايش قيمت ارز صادرات از سال گذشته بيشتر مي‌شود، ولي ممکن است تراز تجاري به دليل واردات بيشتر، منفي شود. سيدعلي بيان داشت: موتور محرکه اقتصاد کشور صادرات است و آن مي‌تواند توليد را حرکت دهد. مديرعامل صندوق ضمانت از صادرات ايران تصريح کرد: تامين مالي صادرات يعني نسيه فروشي و يعني اينکه بتوانيم کالايمان را به خارج از کشور صادر کنيم و خريداران کالاي ما يک سال و شش ماهه بعد پول را به ما بدهند و اما صادرکننده به محض صادرات پول خود را به صورت نقد بگيرد.
سيدعلي بيان داشت: امروز در کشو 2 تا 3 درصد ذخاير ارزي بدهي داد اما در سال 2002 ايران بزرگترين جذب کننده فايناس ميان‌مدت و بلندمدت در دنيا بوده است و از کل فاينانس که 200 ميليارد دلار بود 30 ميليارد دلار آن يعني 15 درصد کل فاينانس‌هاي بلندمدت و ميان‌مدت در دنيا را ايران جذب کرده بود. وي بيان داشت: ذخاير بالا و بدهي 3 تا 4 ميليارد دلاري که سررسيد نشده وضعيت رشد اقتصادي که سال گذشته داشتيم، باعث شد که گروه ريسک تجاري ايران کاهش پيدا کند و اميدواريم در اين زمينه به گروه 3 و 4 برسيم.
 مديرعامل صندوق ضمانت از صادرات ايران بيان داشت: ما بايد نسيه فروشي را فعال کنيم و دادن خط اعتباري به بقيه بانک‌ها در دنيا با عنوان اعتبار خريدار مي‌تواند باعث شود که صادرکننده پول خود را نقد بگيرد.
 وي افزود: صندوق ضمانت از صادرات براي بيمه ريسک سرمايه‌گذاري در کشور هم اقداماتي انجام مي‌دهد و ما ريسک سياسي آن را به عهده مي‌گيرد و براي کشور عراق و افغانستان يک درصد کارمزد در سال از صادرکنندگان دريافت مي‌شود.


نمایندگان مجلس دربررسی لایحه بودجه ۹۷ تصویب کردند؛
 پانزدهمین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه ۹۷ برگزارشد.دهمین روزبررسی لایحه بودجه سال 97 صبح روزگذشته به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۰۹ نماینده برگزارشد.نمایندگان ازروز شنبه ودر چهاردهمین جلسه بررسی لایحه بودجه ۹۷ وارد بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه شده اند.در جلسه روزشنبه بندهای مهمی از لایحه بودجه در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی، کمک به صدا و سیما، مقابله با ریزگردها، خریداری تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها و توسعه میادین مشترک نفتی و گازی به تصویب رسید.نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین راهکار جدیدی برای پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان فولاد در سال ۹۷ تعریف کردند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در ادامه بررسی بودجه سال آینده، با تصویب بند الحاقی ۴ به تبصره ۶ لایحه بودجه، راهکار جدیدی برای پرداخت حقوق و هزینه درمان بازنشستگان فولاد تعریف کردند.بر اساس این مصوبه در سال آینده «۱۰۰ درصد سود سهام صندوق بازنشستگی فولاد در شرکت دخانیات ایران حداکثر شش‌ماه پس از سال مالی و پس از واریز به صندوق بازنشستگی فولاد، صرف پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان می‌شود.»
تسهیلات ارزی برای سرمایه‌گذاران صنایع چغندرقند 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق بندی به لایحه بودجه، مقرر کردند سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صنایع تکمیلی و تبدیلی چغندرقند نیز از بانک‌ها تسهیلات ارزی دریافت کنند.درجلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره ۴ لایحه بودجه مقرر کردند درسال آینده سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومیِ غیردولتی برای طرح‌های صنایع تکمیلی و تبدیلی کارخانه چغندرقند، ازاعتباراتی که صندوق توسعه ملی دربانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند، تسهیلات ارزی دریافت کنند.نمایندگان با ۱۲۶ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و۲۳ رأی ممتنع ازمجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در مجلس پیشنهاد سید راضی نوری نماینده مردم شوش را به تصویب رساندند.
اختصاص ۲۶ هزار میلیاربه طرح‌های عمرانی دانشگاهها
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص۲۶ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی دانشگاهها در سال ۹۷ موافقت کردند.نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش‌های هزینه ای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، با اختصاص مبالغی به طرح‌های طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی دانشگاهها و پارک‌های علم و فناوری و نیز طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و طرحهای ساماندهی دانشگاهها در سال آینده موافقت کردند.بر اساس این مصوبه و مطابق بند الف تبصره ۵ لایحه بودجه، به شرکتهای دولتی و وابسته وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی و پارکهای علم و فناوری اجازه داده شد در سال ۱۳۹۷ با رعایت قوانین و مقررات و با تصویب هیأت امنا تا سقف چهل و پنج هزار میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود که به‌ تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند.همچنین مطابق بند (ب) دولت مجاز شد در سال آینده «تا مبلغ دویست و شصت‌هزار میلیارد (۲۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال اوراق مالی اسلامی (ریالی- ارزی) منتشر و منابع حاصل را به ردیف شماره ۳۱۰۱۰۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند. منابع واریزی به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و طرحهای ساماندهی دانشگاهها مندرج در پیوست شماره (۱) و همچنین اعتبارات طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی این قانون اختصاص می‌یابد تا براساس موافقتنامـه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینــه شود. سود و هزینه‌های مربوط به انتشار اوراق مذکور در جدول شماره (۹) این قانون پیش‌بینی و قابل پرداخت است.»نمایندگان همچنین در بند (ج) تکلیف اوراق فروش نرفته موضوع بندهای (الف) و (ب) این تبصره را مشخص کردند؛ بر این اساس، اوراق مذکور «در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید رئیس دستگاه اجرائی، ذی‌حساب ذی‌ربط و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به تمامی طلبکاران طرح (اعم از پیمانکاران، مشاوران، تأمین‌کنندگان تجهیزات و همچنین سایر هزینه‌های طرحها و پروژه‌ها از جمله تملک اراضی و تأدیه بدهی طرحهای ساماندهی دانشگاهها) است.»

مجوزبه شهرداری‌ها برای انتشار اوراق مالی 
 نمایندگان مردم در خانه ملت در ادامه بررسی بخشهای هزینه ای لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور، با انتشار پنجاه و پنج هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی توسط شهرداری ها در سال آینده موافقت کردند؛این اقدام با هدف تسریع در اجرای طرح های قطار شهری صورت گرفته است.مطابق بند (د) تبصره ۵ لایحه بودجه که به تصویب نمایندگان رسید، «شهرداریهای کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تأیید وزارت کشور (سازمان امورشهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور) مجاز خواهند بود تا سقف پنجاه و پنج هزار میلیارد (۵۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداریها منتشر کنند.حداقل پنجاه‌درصد (۵۰%) از سقف اوراق موضوع این بند به طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری اختصاص می یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه‌درصد (۵۰%) دولت و پنجاه‌ درصد (۵۰%) شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه‌ درصد (۵۰%) سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.اوراق فروش‌نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به طلبکاران طرح است.»این بند با ۱۲۶ رای موافق، ۴۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

انتشار ۹۵۰۰ میلیارد اسناد خزانه 
 در ادامه جلسه علنی نوبت صبح روزیکشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان با تصویب بندی مقرر کردند دولت اسناد خزانه با حفظ قدرت خرید و با سررسید تا سه سال را صادر و به طلبکاران طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، خرید تضمینی محصولات راهبردی کشاورزی، ما به التفاوت قیمت تضمینی محصولات با قیمت فروش، بیمه محصولات کشاورزی، تعبیه بدهی های سازمان بیمه پایه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان  تا سقف ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان واگذار کند.نصف این مبلغ به موضوعات مربوط به خرید تضمینی محصولات استراتژیکی کشاورزی، طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و نصف دیگر آن به بدهی های سازمان بیمه سلامت اختصاص خواهد یافت.بازپرداخت اصل این اسناد در قوانین بودجه های سنواتی کل کشور پیش بینی می شود و خزانه داری کل کشور موظف است از محل اعتبارات ردیف های فصل مربوطه و جدول شماره ۸ این قانون نسبت به تسویه آن اقدام نماید. مبلغ ۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از مبلغ موضوع این بند به سازمان بیمه سلامت ایران اختصاص می یابد.نمایندگان با ۱۵۰ رای موافق، ۵۶ رای مخالف، دو رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس این بند را به تصویب رساندند.به گزارش مهر، کمیسیون تلفیق بودجه در مصوبه اولیه خود سقف انتشار اسناد خزانه در این بخش را به ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش داده بود که ۵۰ درصد آن به بیمه سلامت و ۵۰ درصد دیگر به مسائل مربوط به کشاورزی اختصاص می یافت.با مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه سقف انتشار اسناد خزانه به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت اما همچنان در گزارش کمیسیون تلفیق سهم ۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردی بیمه سلامت حفظ شد و از این محل فقط دو هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص یافت.در صحن علنی مجلس نمایندگان با این موضوع مخالفت کرده و مقرر کردند درآمدهای بخش کشاورزی و بخش سلامت از محل انتشار اسناد خزانه به نسبت مساوی باشد.دولت معتقد بود باید مبلغ بیشتری از انتشار اسناد خزانه به بخش کشاورزی اختصاص یابد زیرا در بندهای متعدد اعتباراتی برای بیمه سلامت اختصاص یافته است.
۵ هزار میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه میادین مشترک 
 همچنین با تصویب مجلس دربندی از لایحه بودجه مقرر شد ۵ هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک وزارت نفت منتشر شود.وکلای ملت با تصویب بند ز- تبصره 5 لایحه بودجه مقرر کردند، دولت به‌منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل‌ کشور، تا مبلغ یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار طرحهای تملک دارایی‌های استانی ابلاغی از سوی سازمان برنامـه و بودجه کشـور موضوع این قانون نماید. انتشار این اسناد در طی شش ماهه اول سال انجام خواهد گرفت و سازمان برنامه و بودجه استانها موظف هستند در سه ماهه اول سال نسبت به تخصیص اسناد به طرحهای اولویت‌دار استان اقدام و تعهد و تفاهم نامه با پیمانکار به تفکیک سهم هر استان و شهرستان انجام دهند. تسویه این اسناد در سررسید، مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور می‌باشد. انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشره به سال بعد ممنوع است.وکلای ملت در بند ح- مصوب کردند، دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسیدشده در سال ۱۳۹۷ تـا معــادل پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر نماید. اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.در بند ط- مقرر شد به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک وزارت نفت و طرحهای زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی( ریالی یا ارزی) در سقف پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال منتشر و بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکتهای مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرحهای وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرحهای وزارت صنعت، معدن و تجارت) تضمین نمایند. حداقل مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال از اوراق منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران برای تأمین مالی زیرساختهای لازم و تأسیسات و ایستگاههای تقویت فشار خطوط لوله گازطبیعی مایع شده(NGL) اختصاص می‌یابد.همچنین در بند ی- مصوب شد، وزارت نفت ازطریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسیدشده، تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهیهای سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرحهای بالادستی نفت و گاز تا سقف معادل سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)دلار اوراق مالی اسلامی(ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت‌وزیران منتشر نماید. شرکتهای مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه نمایند.
۷۵۰ میلیارد ریال به آبرسانی شهری و روستایی 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح روز گذشته و در بررسی بخش‌های دیگری از هزینه های لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور، با تصویب بند (ج) تبصره ۶ لایحه، ۷۵ میلیارد تومان برای آبرسانی شرب روستانیی و شهری در سال آینده اختصاص دادند.بر اساس این بند «وزارت نیرو از طریق شرکتهای آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ یکصدوپنجاه (۱۵۰)‌ریال از مشترکـــــان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. صددرصد(۱۰۰%) وجوه دریافتی تا سقف هفصد و پنجاه میلیارد (۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل حساب مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.»بر اساس بخش دیگری از این مصوبه، «بیست درصد(۲۰%) اعتبار مذکور برای آبرسظ انی شرب عشایری و هشتاد درصد (۸۰%) آبرسانی شرب روستایی براساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم بین استان‌های کشور در مقاطع سه‌ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و شرکتهای آب و فاضلاب روستایی استان‌ها و یا سازمان امور عشایر ایران هزینه شود. وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.»
تعیین ضوابط توزیع عوارض ارزش افزوده 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر روزگذشته و در ادامه بررسی بخش های هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور، با تصویب یک بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه، ضوابط توزیع عوارض ارزش افزوده در تهران و شهرستان‌های دارای جمعیت مشابه را تعیین کردند.بر اساس بندالحاقی یک به تبصره ۶ لایحه، «توزیع عوارض ارزش افزوده موضوع جزء(۱) بند(ب) ماده(۶) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در شهرستان تهران و سایر شهرستانهای با شرایط جمعیتی مشابه، به نسبت هشتادوهشت درصد (۸۸%) نقاط شهری و دوازده درصد(۱۲%) نقاط روستایی تعیین می‌شود. تشخیص شرایط جمعیتی سایر شهرها با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است».گفتنی است، بر اساس جزء یک بند ب ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه، «عوارض وصولی بند(الف)ماده(۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، با رعایت ترتیبات قانونی و پس از کسر وجوه مقرر در قانون مذکور و واریز به حساب تمرکز وجوه آن استان نزد خزانه‌داری کل کشور از طریق حساب رابطی که بنا به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور توسط خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌گردد، به نسبت هفتاد درصد(۷۰%) شهرها و سی‌ درصد(۳۰%) روستاها و مناطق عشایری و براساس شاخص جمعیت به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می شود. سهم روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری به حساب فرمانداری‌های شهرستان مربوط واریز می شود تا با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همان روستاها و مناطق عشایری هزینه شود.»نمایندگان همچنین با تصویب بند الحاقی ۲ به تبصره ۶ لایحه بودجه مقرر کردند؛ «اسناد رسمی اعیان طلق منازل مسکونی و املاک اداری و تجاری در شهرها و روستاهایی که عرصه آنها موقوفه است، همانند سایر اسناد رسمی در بانکها و مؤسسات مالی اعتباری جهت اعطای تسهیلات و ضمانت بانکی همچنین ضمانت در محاکم دادگستری مورد قبول واقع می‌شود.»

شاخص کل بازار سرمايه ۱۲۸واحد افت کرد؛
معامله‌گران بورس تهران روز گذشته شاهد معاملات متعادل و کم حجم همراه با غلبه عرضه بر تقاضاي سهام بود که خوش‌بيني به معافيت مالياتي ناشي از تجديد ارزيابي دارايي‌ها منجر به اقبال نوسان‌گيران به سهم‌هاي زيان ده تحت تاثير اين تصميم شد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز يک شنبه 29 بهمن ماه 96 با کاهش 128 واحدي روي رقم 98 هزار و 300 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 46 واحدي عدد 17 هزار و 601 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 274 واحدي به رقم 105 هزار و 449 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 76واحدي به رقم 69 هزار و 883 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 354 واحدي عدد 209 هزار و 29 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 2 واحدي روي رقم يک هزار و 99 واحد ايستاد.
بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت بندر عباس با 50 واحد ،توسعه معادن و فلزات با 38 واحد و پتروشيمي‌جم با 19 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي فولاد مبارکه با 90 واحد، صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 56 واحد و ايران خودرو با 34 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 203 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 997 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 117 هزار و 377 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي توسعه معدني و صنعتي صبانور حق تقدم استفاده نشده سهام بانک حکمت ايرانيان آهن و فولاد ارفع،از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي سيمان هرمزگان،‌نوسازي و ساختمان تهران، سايپا ديزل، دريايي و کشتيراني خط دريا بندر، توليد محور خودرو، ايران خودرو، گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران، گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو، پتروشيمي‌فجر، سرمايه‌گذاري توسعه ملي، بازگشايي شدند. ديروز همچنين عرضه اوليه اوراق اسناد خزانه اسلامي‌با تاريخ سررسيد 14 بهمن 98 و از روز چهارشنبه و همچنين اوراق اسناد خزانه اسلامي‌با سررسيد 11 آذر 98 براي فردا دوشنبه از سوي فرابورس آگهي شد. همچنين آگهي عرضه 11.44 درصد از سهام مديريتي غيرکنترلي بيمه اتکايي امين به قيمت پايه کل 409 ميليارد و 547 ميليون و 520 هزار و 704 ريال در روز چهارشنبه 9 اسفند 96 از طريق فرابورس منتشر شد. ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، 44 ميليون سهم بانک کارآفرين، به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي مواجه بود. همچنين 40 ميليون سهم سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي به ارزش بيش از 8 و نيم ميليارد تومان به کدهاي درون گروهي سهامدار عمده تجميع شد. در توسعه معادن و فلزات 17 ميليون سهم به ارزش کمتر از 3 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين بيش از 15 و نيم ميليون سهم صنايع پتروشيمي‌خليج فارس به ارزش بيش از 8 و نيم ميليارد تومان از سوي بازار گردان اين سهم کد به کد شد. همچنين کمتر از 11 ميليون سهم گروه پتروشيمي‌سرمايه‌گذاري ايرانيان به ارزش يک و نيم ميليارد تومان با معاملات درون گروهي از سوي سهامدار عمده روبرو شد و 5 ميليون سهم صندوق زمينه ساخت نگين شهر ري به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان با معاملات انتقالي روبرو بود. همچنين 2 و نيم ميليون سهم صندوق زمين و ساختمان مسکن نارون به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان ميان سهامداران اين سهم منتقل شد. بر اساس اين گزارش بورس ديروز تهران در حالي معاملات کم حجم و توام با غلبه عرضه بر تقاضاي سهام اوراق به ويژه در گروه‌هاي پيشرو بازار شاهد بود که انتظار براي معافيت مالياتي شرکت‌هاي زيان ده براي استفاده از طرح تجديد ارزيابي‌ دارايي‌ها باعث شد تا شرکت‌هاي کوچک زيان ده با اقبال بورس‌بازان مواجه باشد.


رهبرانقلاب درديدار مردم آذربايجان شرقي تاکيد کردند؛
 رهبر انقلاب اسلامي‌با بيان اينکه۲۲ بهمن امسال درسرتاسر کشور،۲۲بهمن متفاوتي بود،اظهارداشتند:مردم گله مندند اما پاي انقلاب و نظام ايستاده‌اند.به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفترمقام معظم رهبري،حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي‌صبح روزيکشنبه درديدارپرشورهزاران نفرازمردم متدين و انقلابي تبريز،درک عميق وانقلابي ملت درتفکيک ميان«انقلاب و نظام» با «عملکرد تشکيلات و دستگاههاي مختلف» را ازعلل اصلي حضورمتفاوت و تحسين‌برانگيز مردم درراهپيمايي سراسري ۲۲ بهمن امسال خواندند وسخنان مهمي‌درچهارمحور«انقلاب وکارکرد اصلي آن»،«آسيب شناسي انقلاب»،«اولويتهاي مقطع کنوني» و «آينده انقلاب» بيان کردند.حضرت آيت ا... خامنه‌اي در ابتداي اين ديدار با اشاره به تقارن اين ايام با شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، مقام والاي آن بانوي بزرگ را به عنوان برترينِ زنان اهل‌بهشت مورد توافق همه مسلمانان اعم از شيعه و سني دانستند و گفتند: درس آن بانوي دو عالم به همه مسلمانان، درس شجاعت، فداکاري و معرفت‌آموزي است.رهبر انقلاب اسلامي‌در ادامه قيام مردم تبريز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ را سرنوشت‌ساز و تاريخ‌آفرين خواندند و خاطرنشان کردند: اگر اين قيام پرعظمت نبود، به احتمال زياد حادثه ۱۹ دي قم فراموش و مسير تاريخ کشور عوض مي‌شد، بنابراين تبريزي‌ها با قيام و فهم درست و اقدام بموقع توانستند حرکت عظيمي‌را بوجود آوردند که آن حرکت به ۲۲ بهمن ۵۷ و پيروزي انقلاب اسلامي‌منتهي شد.ايشان سپس به راهپيمايي پرشور و متفاوت مردم در ۲۲ بهمن امسال اشاره کردند و گفتند: چنين حضور مردمي‌در دفاع از انقلاب اسلامي‌آن‌هم در آستانه ۴۰ سالگي انقلاب، شبيه معجزه است و در هيچ‌يک از انقلاب‌هاي دنيا نظير ندارد.رهبر انقلاب اسلامي، علت حضور با انگيزه‌تر مردم در راهپيمايي امسال را بروز دشمني‌هاي گوناگون از داخل و خارج از جمله از جانب امريکا و برخي همسايگان ناخلف و بدعهد خواندند و افزودند: البته مردم به برخي مسائل جاري کشور انتقاد دارند و ما کاملاً از انتقادها، گلايه‌ها و شکوه‌هاي آنها مطلع هستيم اما وقتي پاي انقلاب و نظام در ميان است، مردم اينگونه در دفاع از انقلاب به صحنه مي‌آيند.ايشان، حضور خردمندانه مردم را ناشي از وجود «آگاهي انقلابي» و «کمال سياسي» در ملت و توانايي آنها در تفکيک «نظام انقلابي امت و امامت» با «تشکيلات ديوانسالاري کشور» دانستند و گفتند: نه فقط از دولت و قوه قضائيه و مجلس، بلکه ممکن است فردي از شخص حقير نيز انتقاد داشته باشد اما انتقاد هيچ منافاتي با ايستادگي پاي نظام اسلامي‌و انقلابي برآمده از پايداري ملت و فداکاري صدها هزار شهيد ندارد و به همين علت، مردم با همه وجود از اين انقلاب دفاع مي‌کنند.حضرت آيت ا... خامنه‌اي در ادامه با اشاره به سوابق برجسته و انقلابي مردم تبريز، اين ديدار را بهترين فرصت براي بيان چند مسئله اساسي در خصوص «کارکردهاي انقلاب»، «آسيب‌شناسي انقلاب»، «اولويت‌ها» و در نهايت «آينده انقلاب اسلامي» خواندند.ايشان با اشاره به عظمت و ابعاد خارج از درک انقلاب اسلامي‌و تلاش فراوان دشمنان براي انکار خدمات و کارکردهاي آن، مهمترين کار انقلاب اسلامي‌را «تبديل نظام طاغوت به نظام مردم‌سالار» برشمردند و افزودند: مردمسالاري يعني در همه چيز «مردم» اصل هستند.رهبر انقلاب اسلامي، انتخابات ورأي مردم در تعيين مستقيم يا غيرمستقيم رهبري، رئيس‌جمهور و ساير مسئولان را تنها بخشي از مردم‌سالاري دانستند و گفتند:مردم‌سالاري يعني «مردم را در همه امور زندگي صاحب رأي و تدبير و تصميم قرار دادن» و اين درست در نقطه مقابل هيچ‌کاره بودن مردم و استبداد مطلق سلاطين و طواغيت در قرنهاي متمادي قبل از انقلاب است.ايشان با يادآوري اضافه‌شدن سلطه و نفوذ خارجي به استبداد داخلي از اواسط دوران قاجار و همه‌کاره‌شدن امريکايي‌ها در دوره پهلوي، افزودند: مردم‌سالاري اجازه استبداد و سلطه خارجي را نمي‌دهد و علاوه بر تغيير اساسي در اداره سياسي کشور، اثر آن در خدمات شهري و روستايي و زنده کردن روحيه کارهاي بزرگ همچون تشکيل سپاه پاسداران، جهاد سازندگي و بسيج نمايان است.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به آثار شگرف مردم‌سالاري در پرورش استعدادهاي مردمي‌به يک نمونه در بخش سلامت اشاره کردند و گفتند: در دوران طاغوت کشور بحدي از لحاظ نيروي انساني ناتوان بود که براي درمان، پزشکان هندي و فيليپيني به کشور مي‌آمدند اما امروز ايران قطب جذاب سلامت در منطقه و جزو چند کشور اول دنيا در برخي دانش‌هاي کمياب و نوپديد است که اين نتيجه مردم‌سالاري و اعتماد به مردم و زنده‌شدن حس اعتماد به‌نفس ملي است.ايشان، ابهت و عزت و عظمت ملت ايران را يکي ديگر از کارکردهاي انقلاب اسلامي‌دانستند و گفتند: امروز يک کشور منطقه با وجود فروش روزانه ۱۰ ميليون بشکه نفت و در اختيار داشتن خزانه پر از پول، کشوري عقب‌مانده است و هيچ حرف و خبري از ملت آن در دنيا نيست اما در اثر مردم‌سالاري ديني، در نگاه عمومي‌به کشور، مردم ايران برجسته‌ و پيش برنده انقلابند.
رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: به‌علت وجود اين واقعيت، دشمني دشمنان با مردم ايران است و اينگونه نيست که امريکايي‌ها فقط با شخص حقير يا چند مسئول دولتي دشمن باشند، زيرا همه کارهايي که آنان را به خشم و غضب وامي‌دارد، کار ملت ايران است.ايشان پيشرفت کشور را نتيجه مردم سالاري ديني خواندند و با اشاره به نامگذاري دهه سوم انقلاب به نام «دهه پيشرفت و عدالت» خاطرنشان کردند: پيشرفت در عرصه‌هاي مختلف به معناي واقعي کلمه رخ داده اما در زمينه «عدالت» اقرار مي‌کنيم که عقب مانده ايم.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با تأکيد بر ضرورت عذرخواهي از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمينه عدالت افزودند: ان‌شاءا... با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در اين زمينه نيز پيشرفت خواهيم کرد.رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: پيشرفت يعني يک ملت با اتکاء به تصميم و اراده و دانش و ظرفيت خود، به صفوف مقدم برسد که اين واقعيت در ايران محسوس است.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به تأثيرگذاري و صاحب رأي بودن جمهوري اسلامي‌در مسائل منطقه، پيشرفت‌هاي ايران در عرصه‌هاي پزشکي، هسته اي، نانو، زيست فناوري، دفاعي و راههاي مواصلاتي را يادآور شدند و تأکيد کردند: اگر به جوانان اهميت بيشتري دهيم، از شدت استعداد و ابتکار، آماده پرواز و اوج‌گيري هستند ولي ما مسئولان قدري در اين زمينه کوتاهي داريم و بايد همت و تلاش بيشتري صورت پذيرد.رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: دشمنان ايران از پيشرفت‌هاي چهار دهه اخير مطلعند اما ملت‌ها از اين پيشرفت‌ها بخوبي آگاه نيستند چراکه ما در تبليغات ضعيف، کم‌کار و کم‌ابتکار هستيم که بايد جبران کنيم.ايشان در همين زمينه به مسئولان توصيه کردند: به‌صورت عملي و هنرمندانه، و نه با مبالغه و نه صرفاً گزارش‌هاي زباني، پيشرفت‌هاي مختلف کشور را بازگو کنند تا برخي غافلان که نادانسته در اين مسائل تشکيک مي‌کنند، واقعيتها را درک کنند.حضرت آيت ا... خامنه‌اي در نوعي جمع بندي از اين بخش سخنانشان افزودند: انقلاب، کشور را از فلاکت و ملت را از حالت توسري‌خوري و ذلت خارج کرد و ملت امروز سربلند و سرافراز، به تأثيرگذاري در همه امور مشغول است و اين بزرگ‌ترين دستاورد انقلاب است.بخش دوم سخنان مهم حضرت آيت ا... خامنه‌اي به «آسيب شناسي انقلاب» اختصاص داشت.ايشان مهمترين آفت همه انقلاب‌ها را «ارتجاع» به معناي سست‌شدن، توقف و بازگشت به اوضاع قبلي خواندند و خاطرنشان کردند: تقريباً همه انقلاب‌هاي شناخته شده جهان در همان سالهاي نزديک به اين بليه دچار شده اند.
رهبر انقلاب اسلامي، استحکام و استمرار شعارهاي اصلي انقلاب را در طول چهار دهه اخير بي‌نظير خواندند اما هشدار دادند: خطراتي انقلاب را در معرض آسيب قرار مي‌دهد.ايشان «حرکت به سمت اشرافي‌گري»، «دل سپردن به طبقات مرفه به جاي توجه به مستضعفان و قشرهاي ضعيف» و «تکيه و اعتماد به خارجي‌ها به جاي تکيه بر مردم» را نمونه‌هاي حرکت ارتجاعي خواندند و تأکيد کردند: نخبگان جامعه حواسشان جمع باشد، مديران کشور به‌شدت مراقب باشند و مردم هم با حساسيت، رفتار ما مسئولان و مديران را تحت نظر داشته باشند تا اينگونه حرکات ارتجاعي در کشور اتفاق نيفتد.حضرت آيت ا... خامنه‌اي روي کار بودن «آدم‌هاي سابقاً انقلابي» اما عوض‌شدن خط و راه انقلاب را به معناي ارتجاع دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب نشده است که عده‌اي بروند و ما بياييم، بلکه انقلاب يعني دگرگوني، تغيير مسير و حرکت به سمت اهداف والا که اگر اين اهداف فراموش شود، انقلاب معنايي ندارد.ايشان، انقلاب اسلامي‌در سال ۵۷ را آغاز تغيير و حرکت اصلاحي در جامعه برشمردند و افزودند: انقلاب در سال ۵۷ تمام نشد بلکه آغاز شد و اين حرکت بايد عميق تر، گسترده تر و خردمندانه تر ادامه يابد.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با انتقاد از کساني که از تعبير «انقلابي» برداشت منفي مي‌کنند، افزودند: نظام اداره کشور و اصول قانون اساسي بايد محترم شمرده شود و کسي نبايد تصور کند که انقلاب بدون نظام امکان تحقق دارد.ايشان تأکيد کردند: اين خطاست که برخي تصور کنند به اسم انقلاب بايد به همه‌چيز و به همه حوادث و بخشهاي نظام اسلامي‌زبان انتقاد و اعتراض داشت، زيرا انقلاب يعني بايد نظام اسلامي، مردم‌سالاري ديني و نظام امت و امامت با هدف‌ها و جهت‌گيري انقلابي باشد.رهبر انقلاب اسلامي‌با ابراز خرسندي از رايج بودن سکه انقلاب و انقلابي گري در ميان مردم و وجود پرشمار مديران حقيقتاً انقلابي افزودند: به فضل الهي، جمهوري اسلامي‌تاکنون از نگاه طاغوتي به مردم دور بوده است و بعد از اين هم با حساسيت مردم و مسئولان دور خواهد بود.حضرت آيت ا... خامنه‌اي اين بخش از سخنانشان را با اين جملات مهم و تعيين کننده پايان دادند: «اشرافي‌گري و امتياز طلبي مسئولان»، «بي مبالاتي به بيت المال» و«بي توجهي به طبقه مستضعف»،حرکاتي ضدانقلابي است و همه تشکيلات نظام بايد با اين نگاه به سمت اهداف انقلاب حرکت کنند.حضرت آيت ا... خامنه‌اي در سومين بخش سخنانشان در تبيين «اولويت‌هاي کنوني کشور»، مسئله «اقتصاد» را بسيار مهم دانستند.ايشان، تکيه بر ظرفيتهاي دروني و مردم را راه اساسي حل مشکلات اقتصادي خواندند و افزودند: اقتصاد مقاومتي همانگونه که بارها گفته‌ايم و همه مسئولان نيز سياست‌هاي آن را تصديق کردند، به معناي محصور شدن در داخل نيست بلکه درون زا و برونگراست بنابراين نگويند مي‌خواهيم با دنيا ارتباط داشته باشيم، زيرا ارتباط با دنيا در اقتصاد مقاومتي وجود دارد اما اعتماد و تکيه بايد بر مردم باشد نه به بيگانگان.
ايشان بکارگيري استعدادها، ظرفيتها و سرمايه‌هاي دروني را نيازمند تدبير خواندند و افزودند: رونق اقتصاد داخلي نيازمند صادرات خوب، واردات در حد نياز و جلب سرمايه گذاري خارجي هست اما سررشته و تدبيرکار بايد دست مديران داخلي باشد و کار به بيگانگان سپرده نشود.ايشان زلزله اقتصادي و ضربه فوق العاده شديد حدود يک دهه قبل به برخي کشورهاي پيشرفته شرق آسيا را عبرتي بزرگ خواندند و افزودند: اين ضربه که يک شبه اين کشورها را به فقرو فلاکت کشاند نتيجه وابستگي به سرمايه خارجي بود.رهبر انقلاب با اشاره به سود نبردن کشور از اتکاء و اعتماد به خارج در برجام و مذاکرات هسته‌اي افزودند: ما نتيجه اتکاء به خارجي‌ها را در قضيه برجام مشاهده کرديم و در قضيه مذاکرات هسته‌اي به آنها اعتماد کرديم اما سودي نبرديم البته خوشبختانه مسئولان برخورد خوبي با اين مسئله دارند و وزير امور خارجه که بايد ازاوتشکرکرد، با خباثت امريکايي‌ها و به نعل و به ميخ زدن اروپايي‌ها، برخورد خيلي خوب و قوي دارد که اين راه بايد ادامه يابد.رهبر انقلاب گفتند: بايد از بيگانه بهره برد اما نبايد به او اعتماد و تکيه کرد چرا که از راههاي مختلف بر سرنوشت کشور مسلط مي‌شود و همه مسئولان بايد اين مسئله بسيار مهم را در کانون توجه داشته باشند.ايشان، چهل سال زحمت ملت را در شرايط تحريم و فشار، به حرکت بر روي سنگلاخ تشبيه کردند و افزودند: با اين وجود، پيشرفت کرده‌ايم که اين واقعيت نشانه توانايي ملت وکشور است.رهبر انقلاب در تبيين ديگر اولويت‌هاي کنوني، «ترجيح مديريت جهادي بر ديوانسالاري» را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: قواي مجريه، قضاييه وهمه بخشها بايد با مديريت جهادي يعني پرکاري همراه با تدبير، کار را دنبال کنند و براي پيشبرد کارها اصطلاحاً شب را از روز نشناسند.«ترجيح متن مردم به اهداف و منافع جناحي و حزبي» و «اولويت خدمت رساني به قشرهاي ضعيف و مناطق محروم» دو توصيه مهم ديگر رهبر به مسئولان بود.حضرت آيت ا... خامنه‌اي در زمينه دفاعي ادامه و نوسازي همه شيوه‌ها و ابزارها و تجهيزات مورد نياز امروز و فرداي کشور را، داراي اولويت کامل دانستند و افزودند: بدون لحظه‌اي ترديد، کشور بايد به سمت هر چيزي که براي دفاع نياز دارد حرکت کند، ولو همه دنيا مخالف باشند.رهبر انقلاب اسلامي‌با انتقاد شديد از دشمناني که با جنگ افزارهاي خود بشريت را تهديد مي‌کنند اما با توان موشکي ايران مخالفت مي‌کنند، افزودند: اين مسئله به شما چه ربطي دارد؟ شما مي‌خواهيد ملت ايران موشک و ديگر امکانات دفاع از خود را نداشته باشد، تا به او زور بگوييد.ايشان افزودند: ما البته مسائلي همچون بمب هسته‌اي و سلاح کشتار جمعي را حرام مي‌دانيم اما هر چيز ديگري را که لازم داشته باشيم، با قدرت دنبال مي‌کنيم.رهبر انقلاب اسلامي‌در تبيين اولويت‌هاي اقتصادي نيز، «اشتغال و توليد» را مورد تأکيد ويژه قرار دادند و با اشاره به نامگذاري امسال به «اقتصاد مقاومتي؛ توليد – اشتغال» افزودند: در اين زمينه البته کارهايي انجام و آمارهايي ارائه شده اما براي تحقق آنچه مورد نظر است، کار و تلاش بيشتري نياز است.حضرت آيت ا... خامنه‌اي جوانان و نوجوانان عزيز کشور را به آمادگي ايماني، علمي‌و انقلابي فراخواندند و افزودند: جوان موتور پيشرفت حال و آينده کشور است و نسل جوان کنوني که عزم و همت و بصيرتي بيشتر از نسل اول انقلاب دارد، بايد خود را آماده شتاب بخشيدن به پيشرفت کشور کند.رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنانشان، استمرار و استحکام نظام اسلامي‌با وجود چهل سال توطئه و اقدام دولتهاي مستکبر و خبيث را بهترين دليل اقتدار جمهوري اسلامي‌خواندند و تأکيد کردند: تهديدات و حرفها و نقشه‌هاي علني و غيرعلني دشمنان را مي‌دانيم اما بدون لحظه‌اي ترديد تأکيد مي‌کنيم نظام اسلامي‌متکي بر مردم، روز به روز قوي تر خواهد شد و همانگونه که امام خميني مي‌گفت «امريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند.


پيام عابدي
abedi.payam@gmail.com

اعلام رقمي‌به عنوان «خط فقر ملي» در ذات خود نمي‌تواند عمل بدي باشد؛ اما بايد با واقعيت‌هاي معيشتي خانوارهاي ايراني هماهنگي داشته باشد، تا اين امر به ذهن متبادر نشود که از اعلام آن احتمالا اهدف ديگري دنبال مي‌شود.  در روزهاي گذشته احمد ميدري معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي رقم 700 هزار تومان را به عنوان خط فقر ملي اعلام کرد و گفت که دولت از خانوارهايي با کمتر از اين سطح درآمدي حمايت مالي مي‌کند.  اين که دولت تصميم به حمايت از «فرودستان» يا همان مستضفعان جامعه (در گفتمان مرسوم جمهوري اسلامي‌ايران) گرفته است، امر مبارکي است؛ اما سياست‌گذاري در حوزه فقرزدايي نبايد به گونه‌اي انجام شود، که براي ساير احاد جامعه نگراني ايجاد کند. ميدري زماني خط فقر ملي را اعلام مي‌کند که گفت‌و‌گوهاي سه جانبه بر سر تعيين حداقل مزد بر مبناي نرخ سبد معيشت خانوارهاي کارگري و تورم اعلامي‌موضوع تبصره 1 و 2 ماده 41 قانون کار در جريان است و قطعا رقم 700 هزار توماني مدنظروي به مذاکرات و توقعات از مزد آسيب مي‌زند و آن را خدشه دار مي‌کند. لازم به ذکر است که سال گذشته سبد معيشت خانوارهاي کارگري 2 ميليون 498 هزار تومان اعلام شد که با بروزرساني آن در سال 96، قطعا اين رقم افزايش مي‌يابد و واقعي مي‌شود. دولت اگر مي‌خواهد کمکي هم بکند نياز نيست که 700 هزار تومان را به عنوان رقم خط فقرملي اعلام کند؛ چرا که حتي خانوارهايي که زير 700 هزار تومان درآمد دارند و دولت مي‌خواهد به آنها کمک کند، مي‌دانند که در شهرهاي بزرگ نمي‌توان با کمتر از 3 ميليون تومان درآمد زندگي کرد.  از طرفي جامعه هدف دولت جز مزدبگيران کم درآمد هستند و انتظار دارند که حداقل مزد به گونه‌اي تعيين شود که دخل و خرجشان متناسب شود. آنها نمي‌خواهند که ماه به ماه منتظر کمک‌هاي دولت بمانند؛ کمک‌هايي که پشت آن سياست واحدي حتي در بدنه دولت ندارد و مشخص نيست که دولت سيزدهم (فارغ از شعارهاي انتخاباتي و نحله فکري در حوزه اقتصاد) هچنان به آن ادامه دهد.

آمريکا ازتصميمات اشتباه خود رنج مي‌برد
محمد جواد ظريف در بخشي از سخنراني خود در اجلاس امنيتي مونيخ به اظهارات امروز بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل در اين اجلاس اشاره و اظهار کرد: امروز شاهد يک سيرک کارتوني بوديم! اجازه دهيد به موضوعات جدي بپردازيم.در متن سخنراني محمدجواد ظريف در اجلاس امنيتي مونيخ آمده است:من سال گذشته در اين کنفرانس پيشنهاد ايران براي تمهيدات امنيتي در منطقه خليج فارس تشريح کردم که بر مبناي گفت‌وگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز بنا شده است. برخي از همسايگان ما سال گذشته از فرصت خود براي طرح اتهاماتي عليه ايران استفاده کردند. برخي در سال جاري نيز اين کار را کرده و يا خواهند کرد. شما امروز شاهد يک سيرک کارتوني بوديد که حتي ارزش پاسخ دادن را هم ندارد؛ بنابراين بياييد به مسائل جدي‌تر بپردازيم.قدرت‌هاي نظامي‌مدت زمان مديدي است که استراتژي‌هاي چندگانه براي پيروزي در جنگ داشته‌اند. آن‌ها مدتي طولاني است که نسبت به هرگونه استراتژي براي به دست آوردن صلح بي‌تفاوت بوده‌اند. مدت‌زمان زيادي است که قدرت‌هاي جهاني و متحدان منطقه‌اي‌شان تصميمات اشتباهي در منطقه ما گرفته و ديگران به ويژه ايران را براي پيامدهاي اشتباهات استراتژيک کوته‌فکرانه و خارج از کنترل خود مقصر دانسته‌اند.از حمايت از حمله صدام حسين به کشور من در سال 1980 گرفته تا به کمک به او براي استفاده از تسليحات شيميايي، از جنگ‌ها براي بيرون آوردن وي از کويت گرفته تا حذف او، از اولين حمايت از القاعده و طالبان گرفته تا آغاز جنگ براي حذف آن‌ها از افغانستان، از پشتيباني از نمونه مشابه تروريست‌هاي افراط‌گرا که ويراني براي سوريه به ارمغان آورده است، از هجوم اسرائيل و حملات متعاقب آن عليه لبنان و اشغال غيرقانوني فلسطين و به علاوه تاخت و تازهاي مکررش به حريم هوايي سوريه گرفته تا بمباران يمن با حمايت هواپيماهاي غربي. اين اقدامات چه چيزي براي جهان فراهم آورده است.آمريکا و مشتريان داخلي‌اش در منطقه از پيامدهاي طبيعي از تصميمات اشتباه خود رنج مي‌برند اما تلاش مي‌کنند تا سياست خارجي ايران را هدف قرار دهند و بر اين واقعيت سرپوش بگذارند اما آيا ايران آن‌ها را مجبور کرده است تا اين تصميمات اشتباه را بگيرند و اين ادعاهاي تمسخرآميز را مطرح کنند؟ آيا ما بايد مورد سرزنش قرار بگيريم در حالي که در سمت درست تاريخ قرار داشتيم، با صدام حسين، القاعده، طالبان، داعش، جبهه النصره و امثال آن‌ها جنگيديم در صورتي که آمريکا و کارخانه‌هايش در حال تامين مالي تسليح و حمايت از آن‌ها بودند.

تشکیل کمیته برای پیگیری درگذشت سیدامامی 
سخنگوی فراکسیون امید مجلس از تشکیل کمیته‌ای در این فراکسیون به‌منظور رسیدگی به موضوع درگذشت سیدامامی و بازداشت فعالان محیط زیست خبر داد.بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز هیات رییسه فراکسیون امید اعلام کرد: در این جلسه، اعضای فراکسیون محیط زیست گزارش مفصلی درباره اقدامات این فراکسیون درمورد بازداشت فعالان محیط زیست و همچنین درگذشت آقای سیدامامی ارائه کردند.وی افزود: در ادامه قرار شد کمیته‌ای برای بررسی این مسئله در فراکسیون تشکیل شود که بر این اساس، بنده به‌همراه آقایان تابش حسین‌زاده، وکیلی و کاظمی به عضویت این کمیته درآمده و قرار است با خانواده‌های بازداشت‌شدگان ملاقات کنیم و با مسئولان نیز جلساتی برگزار کنیم.سخنگوی فراکسیون امید همچنین از پیگیری این مسئله در کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد و گفت: به دنبال ارسال پرونده به کمیسیون اصل نود هستیم. در این زمینه هم خانواده‌‌ها شکایت کنند و هم نمایندگان می‌توانند طرح موضوع کنند.عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در عین حال با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون موارد مربوط به اداره زندان‌ها خاطرنشان کرد: با وقوع جریان‌های اخیر نیاز به اصلاح قانون احساس می‌شود. لازم است مسئولان بیش از این، مسئولیت‌پذیر باشند. ما نیازمند اصلاح و نظارت‌پذیرتر کردن نهادهای مربوطه هستیم.نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس همچنین یادآور شد: امیدواریم کمیته ۴ نفره‌ای که ازسوی رییس جمهور برای پیگیری این پرونده ماموریت داشتند، هرچه ‌سریع‌تر فعال شده وبه افکار عمومی پاسخ دهند و ما نیز پیگیری خواهیم کرد؛ چرا که معتقدیم این موارد موجب خدشه‌دار شدن نظام می‌شود.

رایزنی عراقچی در مونیخ 
آخرین تحولات بحران یمن در دیدارعراقچی و تعدادی از معاونین وزیران خارجه اروپایی در مونیخ بررسی شد.به گزارش ایسنا در پی شدت گرفتن ابعاد فاجعه انسانی در یمن، در اثر حملات بی وقفه نیروهای رژیم سعودی و امارات، روز گذشته معاونین وزیران خارجه ایران و تعدادی از کشورهای اروپایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص آخرین تحولات این بحران و راه های مقابله با محاصره بی رحمانه مردم یمن و ارسال کمک های انسانی به آن کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.معاونین وزیران خارجه ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان و معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار یک و نیم ساعته حضور داشتند.