لزوم توجه به شاخصه‌هاي زندگي ايمن در کشور 
نماينده مردم اورامانات در مجلس با انتقاد از شاخصه‌هاي زندگي ايمن در کشور به رييس‌جمهور،‌ گفت: آقاي رييس‌جمهور از وزير راه و رييس سازمان هواپيمايي بخواهيد استعفا کنند.
به گزارش روزنامه تجارت، شهاب نادري نماينده مردم اورامانات در تذکر شفاهي جلسه علني دیروز مجلس ضمن تسليت به مناسبت حادثه ناگوار هواپيماي تهران ـ ياسوج در تذکري به رييس‌جمهور،‌ گفت: اعتبار مديريتي هر کشور با موارد ايمني در هوا، ريل و جاده و نحوه مديريتي بر حوادث مترقبه نمايان است. مجموعه عوامل اتفاقات در اين چند سال از جمله سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج و عدم رضايت مردم زلزله زده کرمانشاه از نحوه خدمات‌رساني به جد موجب تاسف و ملال است.
وي افزود: آقاي رييس‌جمهور وقت آن نرسيده که به شاخصه‌هاي زندگي ايمن در کشور توجه شود و وقت آن نرسيده از وزير راه و رييس سازمان هواپيمايي بخواهيد همين امروز استعفا کنند و اين موضوع مايه عبرت براي مديران ديگر باشد؟
نادري در تذکري به وزير اقتصاد، گفت: چرا در مقابل اختلاس‌ها سکوت مي‌کنيد و در مقابل دوربين قول مي‌دهيد ولي اجرا نمي‌کنيد؟
نماينده مردم اورامانات به وزير امور خارجه در خصوص ميانجيگري براي پايان دادن کردکشي در ترکيه و تجديدنظر ايران در موافقتنامه اقتصادي فرانسه و انگليس با توجه به نقش آن‌ها در تاييديه پيش‌نويس قطعنامه ضدايراني در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تذکر داد. وي همچنين در تذکري به رييس بنياد مسکن، گفت: در بحث اسکان موقت زلزله زدگان چه اقدامي‌انجام داديد؟

منتقدان ورود هواپيما سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج را ببينند
نماينده مردم شهرکرد با اشاره به انتقادهايي که از خريد هواپيماها توسط دولت انجام مي‌شد، گفت: آنهايي که منتقد ورود هواپيما بودند سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج را ببينند.
به گزارش روزنامه تجارت، اردشير نوريان نماينده مردم شهرکرد ضمن تسليت به بازماندگان حادثه هواپيماي تهران ـ ياسوج، دیروز در تذکري شفاهي در صحن علني مجلس گفت: از صبح تاکنون که اين خبر آمده، ده گونه اظهارنظر شده، يکي مي‌گويد نقص فني بوده و يا خطاي انساني. وقايع اين‌چنيني نشان مي‌دهد مجلس بايد بر موضوع ناوگان حمل و نقل ريلي و خطوط هوايي دقت کافي کند. وقتي موضوعي از دولت مطالبه مي‌کنيم اذن به شي، اذن به لوازم شي هم است.
وي ادامه داد:‌ آقاياني که فرياد مي‌زدند نه پول مي‌خواهيم نه هواپيما و ورود هواپيماها را به باد انتقاد مي‌گرفتند امروز ببينند در يک وضعيت نه چندان ناگوار هوايي و اقليمي‌يک هواپيما سقوط مي‌کند و 100 نفر هم کشته مي‌شوند. همت کنيم وضعيت حمل و نقل کشور را سر و سامان دهيم و همچنين تاخيري که در فرودگاه وجود دارد مورد اعتراض مردم است. اين موضوع به وضعيت فرودگاه بر مي‌گردد؛ آن وقت ما فشار مي‌آوريم که اعتبار فرودگاه‌ها را کاهش دهيم. اين موضوع تلخ بود ولي عبرت و تلنگري براي ما باشد در اينگونه وقايع درست تصميم بگيريم.

کيفيت محصول بايد شرط عقد قرارداد با روس‌ها باشد
رئيس کميته حمل و نقل کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه محدود شدن به خريد هواپيما از ايرباس و بوئينگ تبعات بسياري براي ما به همراه دارد، گفت: با جدي شدن قرارداد با شرکت‌هاي روسي بايد کيفيت مدنظر باشد.
به گزارش روزنامه تجارت،سيداحسن علوي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به علاقمندي کشور روسيه براي فروش سوخو 100 به ايران پس از جدي شدن خريد هواپيماهاي غربي، گفت: با بيشتر شدن رقباي تجاري که خواهان فروش هواپيما به ايران هستند نبايد خريد خود را براي نوسازي ناوگان هوايي به چند شرکت محدود کنيم. رئيس کميته حمل و نقل کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه محدود شدن به خريد هواپيما از ايرباس و بوئينگ تبعات بسياري براي ما به همراه دارد، افزود: با توجه به تهديدهايي که از سوي آمريکا صورت مي‌گيرد در صورتي که قرارداد خريد هواپيما از دو شرکت مذکور نيز به سرانجام برسد باز هم براي تامين قطعات هواپيماهاي خريداري شده با مشکل مواجه خواهيم شد.
نماينده مردم سنندج، ديواندره و کامياران در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه علت زمين گير شدن بسياري از هواپيماها در فرودگاه‌هاي داخلي عدم تامين قطعات از سوي کشورهاي طرف قرارداد است، تصريح کرد: در خريد هواپيما بايد کيفيت مدنظر باشد در غير اين صورت هدر رفت منابع و تهديد جان مردم است.
وي با اشاره به خوشنام نبودن هواپيماهاي روسي در ايران، گفت: در صورت جدي شدن قرارداد با شرکت‌هاي هواپيماسازي روسي بايد کيفيت مدنظر باشد در غير اين صورت تجربه تلخ قبل تکرار مي‌شود.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه کيفيت هواپيماهاي روسي در خور انتظار ما و در حد بوئينگ و ايرباس نيست، افزود: سابقه سقوط چند هواپيماي روسي ما را نسبت به خريد هواپيما از اين کشور بدبين کرده است.
علوي با تاکيد بر اينکه ايرباس و بوئينگ آزمون کيفيت خود را در ايران پس داده اند، تصريح کرد: نفس اين سياست که ما از چند شاخه و چند کشور مجزا اقدام به خريد هواپيما کنيم درست است زيرا تکيه صرف به خريد از يک شرکت خاص انحصاري شدن آن و تبعات بعدي را به دنبال خواهد داشت. رئيس کميته حمل و نقل کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: ايران بايد با ساير کشورهاي پيشرفته نيز مراودات خود را افزايش داده و بتواند در صورت نياز نوسازي ناوگان هوايي خود را از هر کشوري که شرايط بهتري دارد انجام دهد.

داوود ربیعی در گفت و گو با «تجارت» تاکید کرد؛
گروه راه و مسکن- سوگندالسادات چاوشی: صبح ديروز يکشنبه ( 29 بهمن‌ماه 96) سقوط هواپيماي شركت آسمان، مردم ايران را دوباره عزادار كرد. متاسفانه هواپيمايي ATR متعلق به شرکت هواپيمايي آسمان به شماره پرواز 3704 که از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد ياسوج پرواز داشت دراثر برخورد با کوه دنا در منطقه سميرم در جنوب اصفهان سقوط کرد. به ‌گفته مسئولان سازمان هواپيمايي کشوري، هواپيماي ATR۷۲ به کاپيتاني حجت‌ا... فولاد به دليل وضعيت بدجوي به کوه دنا برخورد کرده است. 
براساس گفته طباطبايي مدير روابط عمومي‌شرکت آسمان، هواپيماي ATR مدل ۷۲ بود که حدود ۸ و ۵۲ دقيقه از رادار خارج شد و پس از جست وجو در منطقه متوجه شديم که اين هواپيما در ۱۴ مايلي ياسوج به کوه دنا برخورد کرده است. اين هواپيما ۶۰ مسافر داشته که ۵۹ بزرگسال، ۱ کودک، ۲ خلبان، ۲ مهماندار و ۲ نفر کادر امنيت پرواز بودند که متاسفانه تمام سرنشينان اين هواپيما جان باخته‌اند.
 پروازهاي ناتمام در ايران طي یک دهه اخير
سقوط هواپيما در ايران تاريخچه‌اي ديرينه دارد، به‌طوري که هر از چندگاهي اخباري مبني بر سقوط يک فروند هواپيما درجرايد و فضاي رسانه‌اي کشور منتشر مي‌شود و ملت عزيز ايران را عزادار مي‌کند. 
آنتونوف از همان مدل هواپيماهايي بود که در ايران با نام آنتونوف ۱۴۰ (ايران ۱۴۰) فعاليت داشت که آخرين فروند آن سال ۹۳ براي سفر به مقصد طبس از فرودگاه مهرآباد برخاست، اما به دليل عدم تطابق ساختار آن با آب و هواي ايران، موتورش آتش گرفت و در خيابان شيشه ميناي تهران سقوط کرد که به کشته شدن ۳۸ تن و زخمي‌شدن ۱۰ نفر منجر شد. هواپيماهاي توپولف روسي به قدري در ايران سانحه داشتند که وزير راه و شهرسازي دولت دهم در آخرين سال فعاليت خود، دستور ممنوعيت پرواز هواپيماهاي توپولف را صادر کرد و دولت متعهد شد اين هواپيماها را از ايرلاين‌هاي داراي توپولف خريداري و زمين گير کند. همچنين ۱۵ آذر ماه سال ۸۴ حادثه تلخي رخ داد که تلخي آن همچنان در کام خبرنگاران احساس مي‌شود، در اين روز يک فروند هواپيماي سي-۱۳۰ ارتش ايران که حاوي خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روي منطقه‌اي مسکوني در تهران سقوط کرد که با احتساب ساکنان شهرک توحيد تهران بيش از ۱۱۰ کشته برجاي گذاشت. 
10 شهريورماه ۸۵ نيز تاريخ سقوط هواپيماي توپولوف-۱۵۴ شرکت ايران ايرتور در فرودگاه مشهد است، هواپيمايي که در مسير بندرعباس-مشهد در حال حرکت بود و با ۱۴۸ مسافر دچار حادثه شد که ۲۸ نفر از آنان کشته شدند.
يک فروند هواپيماي نظامي‌اف-۴ فانتوم ارتش ايران هم در 5 آذر سال ۸۶ به علت نقص فني در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشين آن کشته شدند.
هواپيماي مسافربري ايران ۱۴۰ درحوالي فرودگاه شاهين شهر اصفهان هم در ۲۷ بهمن‌ماه ۸۷ سقوط کرد و تمامي‌پنج سرنشين هواپيما جان باختند. سقوط هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ ايراني در اجاره شرکت هواپيمايي آيتک اير قرقيزستان هم در 3 شهريورماه ۸۷ نيز منجر به مرگ ۷۰ نفر از ۹۰ مسافر اين هواپيما شد. 
سال 88 سال سقوط بود، به‌طوري که يک فروند توپولوف تي يو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر در تاريخ چهارم بهمن ماه سال ۸۸ پس از فرود روي باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اين حادثه داخل هواپيما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپيما جدا شدند و ۴۲ تن از مسافران به بيمارستان منتقل شدند. 
24 تيرماه سال ۸۸ هم براي ايرانيان روز دردناکي بود، در اين روز هواپيماي مسافربري توپولف تي يو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپيمايي کاسپين که عازم ارمنستان بود دقايقي پس از بلندشدن از فرودگاه امام خميني تهران در ۱۲ کيلومتري جنوب قزوين بين منطقه فارسيان و جنت‌آباد در بخش مرکزي قزوين سقوط کرد و متاسفانه تمامي‌۱۶۸ مسافر و خدمه اين هواپيما کشته شدند. همچنين هواپيماي روسي ترابري ايلوشن متعلق به ارتش نيز در شهريور ۸۸ سقوط کرد که در اثر آن ۷ نفر از نيروهاي نظامي‌به شهادت رسيدند.
۱۹ دي‌ماه ۸۹ بود که 78 نفر از ۱۰۵ مسافر بوئينگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ايران اير که از تهران به سمت اروميه در حرکت بود سرنوشتشان با مرگ گره خورد و در نزديکي اروميه جان خود را از دست دادند. فروردين سال ۹۰ بود که يک فروند جنگنده سوخو در استان فارس سقوط کرد و هر دو سرنشين آن (خلبان و کمک خلبان) به شهادت رسيدند. در تاريخ 19 مهر‌ماه ۹۳ هواپيماي حامل هفت تن از مسئولان و کادر پروازي نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران در مسير عزيمت به منطقه مرزي و عملياتي شرق کشور سقوط کرده و تمامي‌سرنشينان آن کشته شدند. 
همچنين در هفتم آذر سال۹۵ يک فروند بالگرد MI۱۷ متعلق به شرکت نفت خزر به هنگام انتقال مصدوم، پس از گذشت چند ثانيه از برخاستن از سکوي نفتي اميرکبير در درياي خزر دچار نقص فني شده وسقوط کرد، سقوطي که هر پنج سرنشين آن شامل کادر پرواز و فرد مصدوم در آن جان باختند و ششم فروردين ماه ۹۵ هم يک فروند بالگرد اورژانس در نزديکي درياچه مهارلو در استان فارس سقوط کرد و تمامي‌۹ سرنشين اين بالگرد جان باختند. اين بالگرد در حال انتقال بيمار از شهرستان خنج به شيراز بود که در نزديکي درياچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس سقوط کرد.
سابقه ايمني هواپيماي ATR سقوط کرده
طبق اطلاعات وب سايت شبکه ايمني هواپيمايي، هواپيماي مدل اي تي آر-۷۲ سابقه ۲۴ سانحه با مجموع ۳۳۲ تلفات داشته است. نرخ بازماندگان سانحه اين مدل هواپيما، ۲۸ درصد از مجموع سوانح بوده است. آمار پايگاه اينترنتي Planespotters.net نشان مي‌دهد هواپيماي اي تي آر ۷۲ با کد EP-ATX ثبت شده در تولوز فرانسه توليد شده بود و عمر آن ۱۹ سال و ۳ ماه بوده است و شرکت هواپيمايي آسمان آن را در دسامبر سال ۲۰۰۷ تحويل گرفته بود. طبق آمار اين سايت، شرکت هواپيمايي آسمان يک فروند ديگر هواپيماي اي تي آر ۷۲ با کد F-OIRB در اختيار دارد که در دسامبر سال ۲۰۰۰ تحويل گرفته است. 
پايگاه آمار فلايت "رادار ۲۴" نشان مي‌دهد که هم‌اکنون شرکت هواپيمايي آسمان شش فروند اي تي آر ۷۲ دارد که همگي هواپيماهاي قديمي‌هستند که تنها با سامانه رادار MLAT مکان يابي مي‌شوند!
نقص فني يا شرايط جوي نامناسب؟
شنيده‌ها حاکي از آن است که هواپيماي ATR سقوط کرده، کمتر از يک ماه پيش به دليل نقص فني مجبور شده بود سفر خود را نيمه کاره تمام کند و در سال ۱۳۹۲ هم با مشکلي فني مواجه شده بود به‌طوري که کاپيتان حجت ا... فولاد خلبان باتجربه پرواز آسمان يک بار ديگر در پرواز ياسوج به تهران در سال ٩٢ با از کار افتادن موتور شماره٢ هواپيماي ATR۷۲ درشرايط اضطراري قرار گرفته بود، اما توانست هواپيما را به سلامت در فرودگاه ياسوج به زمين بنشاند، لذا اين احتمال وجود دارد که هواپيماي ATR۷۲ به دليل نقص فني سقوط کرده باشد، اما يک مقام مسئول در شرکت هواپيمايي آسمان اين موضوع را کاملا تکذيب کرده است به‌طوري که مدير روابط عمومي‌شرکت آسمان اعلام کرد که نقص فني هواپيمايي ATR کاملا شايعه بوده و علت سانحه شرايط جوي و منطقه نامناسب فرودگاه ياسوج است. اگر اين هواپيما نقص فني داشت سازمان هواپيمايي اجازه پرواز نمي‌داد، لذا علت سانحه شرايط جوي و مکان نامناسب فرودگاه ياسوج بوده است. 
احتمال نقص در سيستم يخ‌زدايي هواپيماي ATR۷۲
هواپيماي اي تي آر ۷۲ از خانواده هواپيماي مسافربري و باري دو موتوره توربوپراپ است که توسط شرکت "آويونز دو ترانسپورت رجيونال" (اي تي آر) طراحي و توليد شده است و براي پروازهاي منطقه‌اي کوتاه برد استفاده مي‌شود. به گفته پيمان ماهور كارشناس صنعت هوانوردي، هواپيماي ATR هواپيماي ملخي بوده و اين نوع هواپيما براي پرواز در ارتفاع پايين طراحي شده است. برخلاف موتور جت كه قابليت پرواز در ارتفاع بالا و دماي پايين دارند، موتور‌هاي ملخي به دليل احتمال يخ زدگي سوخت و روغن بايد در دماي مناسب و در نتيجه آن در ارتفاع پايين پرواز كنند، البته در اين نوع هواپيما سيستم يخ زدايي وجود دارد كه ممكن است نقص در اين بخش دليل اصلي كاهش ارتفاع و برخورد با كوه باشد. با توجه به محل رخ دادن سانحه هواپيماي ATR۷۲ هواپيمايي آسمان در دماي پايين هوا و بارش برف احتمال مي‌رود كه كاپيتان فولاد كه بسيار با تجربه نيز بوده است به واسطه جلوگيري از يخ زدگي و از كار افتادن موتور‌ها مجبور به كاهش ارتفاع شده و با توجه به شرايط جوي نامناسب و ديد محدود به كوه برخورد كرده است. هرچند به نظر مي‌رسد اين هواپيما پيشتر با نقص فني رو به رو بوده است، اما كارشناسان هواپيمايي آسمان بهتر از هر كس ديگري مي‌توانند درخصوص اين سانحه به افكار عمومي‌پاسخگو باشند و اظهار نظر قطعي پيش از كشف جعبه سياه قطعي نبوده و تنها پيش بيني است.
 فرودگاه ياسوج جاي‌گيري مناسبي ندارد 
موتور‌هاي ملخي به دليل احتمال يخ زدگي سوخت و روغن بايد در دمايي مناسب و در نتيجه آن در ارتفاع پايين پرواز كنند، لذا سوالي که مطرح مي‌شود اين است که با توجه به دماي پايين هوا و بارش برف در منطقه ياسوج و وجود کوه‌هاي بلند دنا، چرا مجوز پرواز براي آي تي آرها در اين منطقه صادر مي‌شود؟ در اين باره داوود ربيعي کارشناس صنعت هوانوردي در گفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: بدون شک اظهارنظر و گمانه زني درخصوص اين حادثه پيش از كشف جعبه سياه عملکرد صحيح و کارشناسانه‌اي نيست. زماني که هواپيما براي پرواز آماده مي‌شود، تمام اين موضوعات يعني سالم بودن سيستم فني هواپيما، شرايط آب و هوايي منطقه، بارش برف در منطقه ياسوج و اينکه هواپيما در ارتفاع پايين بايد پرواز کند مورد بررسي و توجه قرار مي‌گيرد. به عبارتي در پاسخ به اين سوال که چرا مجوز اين پرواز صادر شده است؟ بايد پاسخ داد که چک ليست‌هاي لازم قبل از پرواز انجام شده است، لذا خطايي نبوده است.
ربيعي مي‌افزايد: کاپيتان فولاد سال‌ها در اين مناطق پرواز کرده است، بنابراين کاملا به انجام اين نوع پروازها آگاهي داشته است. البته بايد متذکر شد که فرودگاه ياسوج جاي‌گيري مناسبي براي فرود هواپيما به دليل ارتفاعات ندارد، اما اينکه درحال حاضر بگوييم سقوط هواپيما به دليل شرايط اقليمي‌و آب و هوايي بوده است يا نقص فني هواپيما، عملکرد صحيح و کارشناسانه‌اي نيست.
 سن هواپيما هيچ ربطي به وقوع حادثه هوايي ندارد
اين کارشناس صنعت هوانوردي، درپاسخ به اين سوال که هم‌اکنون شرکت هواپيمايي آسمان شش فروند اي تي آر ۷۲ دارد که همگي هواپيماهاي قديمي‌هستند که تنها با سامانه رادار MLAT مکان يابي مي‌شوند، لذا نوسازي ناوگان تمام ايرلاين‌هاي کشور چقدر ضرورت دارد؟ تصريح مي‌کند: موضوع اول اين است که در يک حادثه هوايي تنها يک عامل موثر نيست و هميشه نتيجه تمام عوامل انساني و غير انساني در وقوع يک حادثه هوايي دخيل هستند. موضوع دوم اين است که سن هواپيما هيچ ربطي به وقوع حادثه هوايي ندارد. به دليل فضاي سياسي که چند سال اخير در ايران ايجاد شد و واسطه‌هاي هواپيما به دنبال اين امر بودند که سن هواپيما در ايران تغيير پيدا کند، موضوع فرسودگي و سن بالاي ناوگان هوايي کشور را به چالش کشاندند. ربيعي مي‌افزايد: سن هواپيما به ساختار و استراتژيک آن يعني فلزي که در بدنه هواپيما استفاده شده است، بستگي دارد به‌عبارتي بدنه هواپيما در اثر تنش‌ها و کشش‌هايي که بوجود مي‌آيد بعد از گذشت مدت زماني فرسوده مي‌شود. 
 واژه هواپيماي فرسوده، واژه غلطي است
وي ادامه مي‌دهد: استفاده از واژه هواپيماي فرسوده، غلط و اشتباه است، زيرا ممکن است هواپيمايي که 20 سال پيش از سوي شرکت سازنده به ايرلاين‌هاي کشور تحويل داده شده است، ساختار و بدنه آن 20 ساله باشد، اما موتور يا سيستم الکترونيک آن 2 ساله يا نو باشد. به‌‌ عبارتي زماني که هواپيما در چک‌هاي دوره‌اي مي‌رود، تمام مواردي چون جنس بدنه، موتور، سيستم الکترونيک و... مورد بررسي قرار مي‌گيرد، لذا ممکن است که هواپيما سن بالايي داشته باشد، اما موتور آن در چک‌هاي دوره‌اي تغيير کند و موتور قديمي‌جايگزين يک موتور نو و جديد شود. 
ربيعي مي‌افزايد: به‌ طور کلي نمي‌توان گفت در زمان وقوع يک حادثه سن هواپيما دخيل بوده است، مگر اينکه هواپيما در اثر تنش‌ها و کشش‌هايي که به آلياژ يا بدنه فلزي آن وارد شده بعد از گذشت مدت زماني فرسوده شود و در اين راستا شرکت سازنده اعلام مي‌کند که اين هواپيما بايد از رده خارج شود. هم‌اکنون شرکت‌هاي سازنده هواپيما به صورت دوره‌اي يک‌سري دستور‌العمل‌هايي براي شرکت‌هاي هواپيمايي مي‌فرستند که ايرلاين‌ها بايد در تغييرات جديد اين استانداردها را در بخش فني هواپيما لحاظ و استفاده کنند. اين کارشناس صنعت هوانوردي، مي‌گويد: بدون شک زماني که هواپيما بر روي باند آماده پرواز مي‌شود تمام چک ليست‌هاي عملياتي، فني و ايمني پرواز انجام شده است که مي‌خواهد سن هواپيما 20 سال باشد يا 15 ساله. درحال حاضر تيم بررسي سانحه سقوط هواپيماي روز گذشته اولين اقدامي‌که انجام داده اينکه اسناد و سوابق هواپيما را مورد بررسي قرار داده است که چه زماني چک‌هاي دوره‌اي هواپيما انجام شده است، لذا نمي‌توان درحال حاضر قضاوت کرد که دليل اين حادثه نقص فني هواپيما بوده است يا شرايط وخيم جوي و آب و هوا.

وزير راه و شهرسازي عنوان کرد:
وزير راه وشهرسازي ضمن تشريح سياست‌هاي وزارتخانه در موضوع حمل ونقل چندوجهي و يكپارچه و همچنين ضرورت حل وفصل مسئله اقتصاد، گفت: بايد به جاي توسعه مترو كه راه‌حل گران‌قيمتي است توسعه ريل سبك و تراموا را در تهران و ساير كلانشهرها ايجاد كنيم. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي ديروز( ۲۹ بهمن ماه 96) در هفدهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل ونقل و ترافيك در سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد ضمن اظهار خرسندي از حضور در جمع فعالان عرصه حمل ونقل به تشريح برنامه وزارت راه و شهرسازي در دو موضوع حمل ونقل چندوجهي و حمل ونقل يكپارچه پرداخت.
آخوندي گفت: با اشاره به پيامدهاي اجتماعي معضلات حمل و نقل در کشور گفت: بحث‌هاي مرتبط با حمل و نقل در کشور ما به مسائل اقتصادي گره خورده است. ما هنوز نتوانستيم به يک اجماع در اين رابطه برسيم و به همين دليل شاهد پيامدهاي گسترده اجتماعي مرتبط با مشکلات حمل و نقل هستيم. مشکلاتي که حل آن‌ها ساده نيست.
 وي با اشاره به دو مسئله بنيادين در حوزه شهري گفت: ما در شهرها با دو مسئله بنيادين مواجهيم. نخست امکان محل سکونت و دوم بحث حرکت و جا به جايي در شهرها. اين دو مسئله بحث‌هاي دامنه داري را شامل مي‌شود. اگر ما قابليت و کيفيت زندگي در شهرها را به عنوان يک چالش در نظر بگيريم ريشه اين چالش به موبيليتي و امکان حرکت در شهر و حومه آن و همچنين حمل و نقل يکپارچه برمي‌گردد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تئوري‌هاي حمل و نقل در کشور مطرح شده اما هيچ گاه جنبه اجرايي به خود نگرفته است، گفت: ما در حوزه حمل و نقل به لحاظ تئوري بحث‌هايي مطرح کرديم اما هيچگاه جنبه ارجاعي به خود نگرفته است. در ايران توسعه شهري و موبيليتي به دور از يکديگر پيش مي‌روند.
وي زيرساخت‌‌هاي حمل و نقل در کشور را فرسوده خواند و ادامه داد: چه در بستر شهري و چه برون شهري زير ساخت‌هاي حمل و نقل ما فرسوده است. ما در بحث جاده‌ها، حوزه ريلي و ناوگان هوايي با مشکل زيرساخت و نگه داري مواجهيم و اين مسئله غير قابل قبول است.
در ناوگان هوايي ما ۲۰۰ هواپيماي فرسوده با عمر بالاي ۲۰سال فعاليت مي‌کنند
آخوندي نياز کشور در حوزه حمل و نقل هوايي را ۵۰۰ هواپيما اعلام کرد و گفت: ما در حوزه ناوگان هوايي به ۵۰۰ هواپيما نياز داريم. امروز در ناوگان هوايي ما ۲۰۰ هواپيماي فرسوده با عمر بالاي ۲۰سال فعاليت مي‌کنند که ممکن است هر لحظه دچار مشکل شوند. هرچند مشکل فرسودگي فقط مختص به ناوگان هوايي نيست و در سيستم جاده‌اي و ريلي نيز همين معضل گريبانگير ما است. اگر بخواهيم در يک دوره ۵ ساله به يک ميانگين برسيم به بودجه‌اي ۲۸ ميليارد دلاري نيازمنديم که اين رقم امروز وجود ندارد.
بودجه لازم جهت نوسازي ناوگان هوايي ۵۰ ميليارد دلار است
وزير راه و شهرسازي بودجه لازم جهت نوسازي ناوگان هوايي را ۵۰ ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: ما براي بازسازي ناوگان هوايي به ۵۰ ميليارد دلار بودجه نيازمنديم اين در حالي است که کل بودجه کشور ۱۰۰ ميليارد دلار است.
وي تاکيد کرد: با شيوه و روند فعلي که قيمت بليت‌ها واقعي نيستند و بيشتر هزينه‌هاي حمل و نقل عمومي‌از طريق سوبسيدهاي دولتي تامين مي‌شود، نه در حوزه ناوگان هوايي، نه در حوزه ناوگان زميني امکان توسعه نداريم و حتي امکان نگهداري سالانه را نيز نخواهيم داشت. حدود ۲۱۷ هزار کيلومتر راه داريم که ارزش آن‌ها بيش از ۲۰۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد. اگر بخواهيم هزينه نگهداري آن‌ها را در نظر بگيريم، بايد سالانه ۸ هزار ميليارد تومان در راهداري داشته باشيم. در حالي که بودجه واقعي ما کمتر از ۲ هزار ميليارد تومان است.
ميزان وابستگي حمل و نقل به بودجه عمومي‌کمرشکن است
آخوندي حمل و نقل را نيازمند يک جراحي اقتصادي وابسته به نظام سياسي دانست و گفت: ميزان وابستگي حمل و نقل به بودجه عمومي‌کمرشکن است. ما اقتصادي را پايه گذاري کرديم که درونش هيچ نقطه اتکايي نداريم. با توجه به ارقامي‌که آقاي پورسيد آقايي مطرح کردند هيچ امکاني براي توسعه ناوگان حمل و نقل نداريم. اگر وارد بحث‌هاي اقتصادي نشويم راه به جايي نخواهيم برد. نمي‌خواهم بگويم به يک باره قيمت حمل و نقل درون شهري را واقعي کنيم چون مي‌دانم اين موضوع بدون عوارض اجتماعي نيست اما اگر بخواهيم حمل و نقل درون شهري تهران را از خودرو محور به ريل محور تغيير دهيم نيازمند بودجه سالانه ۱۰ ميلياردي براي مترو هستيم.
وي گفتگوي شفاف ميان دولت و مجلس در حوزه حمل و نقل را خواستار شد و گفت: بودجه توسعه حمل و نقل يا بايد از دريچه ماليات تامين شود يا نفت و يا بهره برداري از بودجه عمومي. به عنوان مثال اگر ما بخواهيم قطار سريع السير را به فرودگاه امام برسانيم نيازمند بودجه چند ميليارد دلاري هستيم که امروز اين مبلغ وجود ندارد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به تعريف پروژه‌ها تي او دي در سي شهر کشور از جمله تهران گفت: ما برنامه تي او دي را براي سي شهر در نظر گرفتيم و قرار است ۵ شهر را زودتر شروع کنيم. به عنوان مثال تهران با ۱۳ ميليون جمعيت نيازمند ايستگاه‌هاي متعددي است. ما بايد حمل و نقل را از خودرو محوري به ريل محوري تغيير دهيم و در اين بحث استفاده از مترو بسيار گران تمام مي‌شود. به همين دليل است که زودتر بايد سراغ تراموا برويم.
وي با اشاره به آن که حوزه حمل و نقل شهري و برون شهري را جدا نمي‌داند، گفت: از نظر من حمل نقل شهري و برون شهري حوزه‌هايي جداگانه نيست. اقدامات خوبي با شهرداري در اين زمينه در حال انجام است. ما بايد با يک نگرش و پارادايم واحد به سمت توسعه حمل و نقل برويم. توسعه‌اي که موبيليتي و روان شهر را به جاي کالبد شهر در اولويت دارد.


مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: از زمان افتتاح فاز يک توسعه بندر شهيد بهشتي تا کنون تنها ۴ کشتي حامل گندم، شکر، کود شيميايي و فولاد در اين بندر پهلو گرفته است. به گزارش روزنامه تجارت، محمد راستاد در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره توزيع بار داخلي در بنادر کشور اظهار کرد: قرار است توزيع بار داخلي از طريق حمل و نقل دريايي داشته باشيم. به اين صورت که بندر شهيد رجايي به صورت بندر‌هاب کانتينري کشور عمل مي‌کند و لاينرها در اين بندر پهلو مي‌گيرد و سپس از اين بندر با کشتي‌هاي فيدري به ساير بنادر کالا جابه جا مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: زيرساخت‌هاي بنادر کشور با اين الگو در حال توسعه است که ساير بنادر آمادگي داشته باشند به صورت ترانشيپمنت داخلي بارها و کالاها از کشتي‌هاي لاينر به بندر شهيد رجايي و از آنجا با کشتي‌هاي فيدري به اين بنادر کوچکتر منتقل شود. اجراي اين الگو در دستور کار سازمان بنادر و دريانوردي قرار دارد تا جابه جايي کالا بين بنادر اصلي و فرعي تقويت شود. راستاد درخصوص توسعه گردشگري دريايي گفت: تمام ظرفيت‌ها و پتانسيل گردشگري دريايي کشور را در ابتدا به دقت احصاء و شرايط آن را بررسي مي‌کنيم. پس از آن با بخش خصوصي مذاکره و زمينه حمايت از اين بخش را فراهم مي‌کنيم تا زمينه سرمايه گذاري بخش خصوصي در گردشگري دريايي را فراهم کنيم. وي درخصوص تعداد پهلوگيري کشتي‌ها در بندر شهيد بهشتي يادآور شد: بعد از پهلوگيري کشتي حامل محموله گندم از هند براي افغانستان، کشتي‌هايي حامل شکر و کود شيميايي و فولاد داشته ايم. تردد کشتي در اين بندر کم و بيش جريان داشته است با اين حال ما ظرفيت را در بندر شهيد بهشتي چابهار ايجاد کرده‌ايم ولي نياز به بازاريابي دارد. حضور هندي‌ها در اين بندر مي‌تواند در زمينه جذب کشتي و کالا در چابهار مؤثر باشد اخيرا در حال جمع بندي نهايي با يک شرکت کانتينري لاينري هستيم که تردد مستمر به بندر چابهار داشته باشد. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: قرار است اپراتور بندر شهيد بهشتي، شرکت EPGL هند باشد وزير راه و شهرسازي هم در حال حاضر همراه رئيس جمهور به هند سفر کرده است، در حال مذاکره با شرکت هندي است تا اين قرارداد نهايي شود.


عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس، از رشد نرخ بليت هواپيما در ساعات اوج تقاضا براي سفر به بهانه آزادسازي نرخ‌ها انتقاد کرد و گفت: با اصلاح قانون جلوي تخلف ايرلاين‌ها از اين آشفته بازار گرفته مي‌شود. به گزارش روزنامه تجارت، شادمهر کاظم زاده در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از عملکرد ايرلاين‌ها و سوء استفاده از افزايش تقاضا در ساعاتي از شبانه روز، گفت: ايرلاين‌ها معني آزادسازي نرخ بليت و شناور شدن آن را اجحاف و خالي کردن جيب مردم تلقي کرده اند. عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اعمال افزايش نرخ 400هزار توماني براي يکي از پروازهاي داخلي، افزود: بنده خود با اين نرخ مواجه شده و پس از پيگيري‌هاي بسيار از رئيس سازمان هواپيمايي کشوري موفق به اصلاح آن شدم در حالي که اگر مردم عادي با چنين قيمت‌هاي برخورد کنند راهي جز خريد بليت ندارند.
نماينده مردم ايلام، دره شهر و آبدانان در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در حال حاضر گزارش‌هاي بسياري در خصوص تخلفات ايرلاين‌ها در فروش بليت و گراني آن به مجلس رسيده است، تصريح کرد: به طور حتم با گران فروشي ايرلاين‌ها در ساعات اوج تقاضا مردمي‌که دسترسي به مسئولان ندارد متضرر خواهند شد. وي با تاکيد بر اينکه بسياري از ايرلاين با ممانعت از فروش بليت بيش از 10 صندلي هواپيما اقدام به سوداگري در اين حوزه مي‌کنند، گفت: آزادسازي نرخ بليت هواپيما براي ايجاد فضاي رقابتي ميان ايرلاين‌ها بوده نه کسب سود بيشتر از رشد تقاضا در ساعت مختلف از اين رو برخورد با ايرلاين‌هاي متخلف در دستور کار است. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه با هر نوع نرخ غيرمعقولي در حوزه بليت هواپيما برخوردهاي قانوني صورت مي‌گيرد، افزود: براي جلوگيري از تکرار تخلفات ايرلاين‌ها در پي اصلاح قانون آزادسازي نرخ بليت با هدف قرار دادن سقف براي رشد قيمت‌ها هستيم.