ادعاي ديدار اعضاي حزب کارگر با جاسوس‌هاي روس 
يک مامور چک مدعي شده است 15 نماينده حزب کارگر در پارلمان انگليس با جاسوس‌هاي روسي ديدار داشتند. به گزارش ساندي تلگراف، براساس اين ادعا جرمي‌کوربين رهبر حزب ، کن ليوينگستون و جان مکدونال جزو اين 15 نفر بودند که در دهه 80 ميلادي به جاسوسان بلوک شرق اطلاعات مي‌دادند. يان سارکوسي جاسوس پيشين چکسلواکي مدعي شده اين نمايندگان پارلمان انگليس منابع بزرگي براي او و همکارانش در سازمان جاسوسي" کا گ ب" بودند.اين ادعاي تازه زماني مطرح شد که اين جاسوس از انتقال اطلاعات ميان اعضاي حزب کارگر انگليس با رژيم کمونيستي چکسلواکي سخن گفت.اين درحالي است که آقاي لوينگستون شهردار سابق لندن مدام به سفارت چکسلواکي مي‌رفته است.

سکوت ترامپ درباره دخالت روسيه در انتخابات 
پس از مشخص شدن دخالت 13 نهاد و عامل روسي در انتخابات آمريکا اولين عکس العمل ترامپ ادعاي اين بود که هيچ رابطه بين کمپينش با روسيه نبوده است. به گزارش نيويورک تايمز، اما تحقيقات رابرت مولر نشان مي‌دهد که روسيه در يک جنگ گسترده مجازي با ايالات متحده است. ترامپ در توييتر خود هيچ نگراني نسبت به دخالت‌هاي قدرت‌هاي خارجي ندارد.پس از حضور 13 ماهه در کاخ سفيد دونالد ترامپ تلاشي براي مقابله با مسکو نکرده است. حتي مشاور امنيت ملي ترامپ در کنفرانس امنيتي مونيخ اعلام کرده که مدرک دخالت روسيه در انتخابات بي قاعده است.ترامپ هنوز تحريم تازه‌اي را عليه روسيه اعمال نکرده است و تلاشي براي سختگيري در سيستم انتخابات مياندوره‌اي آمريکا نکرده است.


کاهش محبوبيت ماکرون به زير50 درصد
همزمان با تلاش دولت فرانسه براي اصلاح خدمات دولتي هزينه‌بر فرانسه، نتايج يک نظرسنجي جديد نشان مي‌دهد ميزان محبوبيت رئيس‌جمهوري فرانسه به زير ۵۰ درصد و به کمترين سطح از اکتبر سال گذشته ميلادي رسيد.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، نتايج نظرسنجي ايفوپ که از هفتم تا هفدهم فوريه براي هفته‌نامه "لو ژورنال دو ديمانش" انجام شد نشان مي‌دهد، ۴۴ درصد پاسخ‌دهندگان از عملکرد امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهوري فرانسه رضايت دارند اما اين ميزان شش درصد از نظرسنجي پيشين ايفوپ در ژانويه کاهش نشان مي‌دهد. اين کمترين ميزان محبوبيت ماکرون از اکتبر است که به ۴۲ درصد رسيده است.
دولت فرانسه در اوايل ماه فوريه برنامه‌هاي خود را براي مدرنيزه کردن اداره دولتي در يک کشور با يکي از بالاترين نسبت هزينه‌هاي عمومي‌در جهان را اعلام کرد. ادوار فيليپ، نخست‌وزير فرانسه مي‌گويد دولت هيچگونه ترديدي در ايجاد تغييرات در بخش دولتي ندارد حتي اگر با مقاومت روبرو شود. وزير بودجه فرانسه هم گفت يک طرح اضطراري داوطلبانه براي کارمندان دولت مي‌تواند يک حرکت احتمالي 
باشد. 


یادداشت
مايکل پاور
فايننشال تايمز

براي حل چالش بحران اقتصادي رئيس جمهور تازه آفريقاي جنوبي بايد برگي از کتاب چين قرض بگيرد.پس از پروسه‌اي طولاني سيريل رامفوسا جايگزين جيکوب زوما رئيس جمهور آفريقاي جنوبي شد. با اين حال کار رامفوسا و جانشين مورد علاقه نلسون ماندلا بسيار سخت است. مشکل‌ترين چالش‌ها نه تنها از بين بردن سيستم سرطاني فساد است که بسيار مشکل تر از چيزي است که به نظر مي‌رسد بلکه حل بحران اقتصادي است. آفريقاي جنوبي قادر به بالا رفتن از نردبان توسعه اقتصادي نيست بيکاري 26.7 درصد درميان جوانان بالا است. يک سوم جمعيت برابر با 17 ميليون نفر ماهانه کمک دولتي دريافت مي‌کنند تا دچار فقر نشوند. بدهي درحال افزايش است و رتبه رشد اقتصادي در 1 درصد باقي مانده است.امروز يک وضع اضطراري ملي در آفريقاي جنوبي برقرار است و بسياري از مشکلات کشور از جمله بيکاري و پرداخت مستمري
 ناآگهند. آقاي رامپوسا بايد با توجه به اين موضوع، اقدام به اعلام وضعيت اضطراري اقتصادي کند و با سرمايه سياسي که دارد از تمامي‌بخش‌هاي جامعه بخواهد تا براي مبارزه با چالش‌ها تلاش کنند.پايتخت بايد بپذيرد که به جز بخش‌هاي بهداشت و امنيتسرمايه گذاران خارجي اکثرا بخش‌هاي جديد را تحت سلطه خود دارند.از سال 1994 بحث درآفريقاي جنوبي سياسي بوده است تا اقتصادي . رئيس جمهور تازه که يک جنگ سياسي را پيروز شد بايد اين امر رو برعکس کند. او اکنون براي شکستن اين روند يکنواخت اقتصاد را در اوليت خود  قراردهد.
ترجمه : فاطمه مهتدي


افزايش نگراني از اختلافات با افزايش تعرفه وارداتي فولاد از سوي دولت ترامپ
گروه بين الملل: چين تعرفه‌هاي پيشنهادي آمريکا بر واردات محصولات فولادي و آلومينيومي‌را بي اساس خواند و اعلام کرد که در صورت اجراي اين تعرفه‌ها حق اقدام تلافي جويانه را براي خود محفوظ مي‌داند.اين بازخورد باعث شد تا بسياري از ناظران نسبت به جنگ تجاري بين دو اقتصاد بزرگ جهان هشدار دهند. به گزارش بلومبرگ، وانگ هجون، از مقامات وزارت بازرگاني آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد، پيشنهادات دولت آمريکا که روز جمعه از سوي وزارت بازرگاني اين کشور فاش شد، مطابق با واقعيات نيستند.ويلبور راس، وزير بازرگاني آمريکا گفته، آمريکا ممکن است تعرفه‌هايي را بر واردات آلومينيوم و فولاد اعمال کند که از جمله شامل تعرفه حداقل 24درصدي بر واردات فولاد از تمام کشورهاست. هرچند اين قوي‌ترين نشانه‌اي است که از آمادگي دولت ترامپ مبني بر اعمال سياست‌هاي حمايتگرايانه حکايت دارد، اما راس گفته، اگر اين اقدامات به چالش کشيده شوند، «ما غافلگير نخواهيم شد.» به گفته مقام وزارت بازرگاني چين، آمريکا قبلا حمايت‌هاي بيش از حدي را از فرآورده‌هاي آهني و فولادي داخلي خود به عمل آورده است.وانگ افزود: «اگر تصميم نهايي بر منافع چين تاثير بگذارد، پکن مطمئناً اقدامات لازم را براي حفاظت از حقوق خود اتخاذ خواهد کرد».شرکت‌هاي فولاد سازي و اتحاديه کارگران فولاد آمريکا از ترامپ خواسته‌اند تا به وعده‌هاي انتخاباتي خود مبني بر حمايت از صنعت فولاد آمريکا عمل نمايد. شرکاي تجاري چين سال‌هاست از اين مسئله گله مندند که صنعت فولاد اين کشور به شکلي غيرعادلانه در حال منتفع شدن از يارانه‌هاي دولتي است و با اجراي سياست دامپينگ، محصولات خود را زير قيمت بازار عرضه مي‌کند. هرچند چين تنها حدود يک درصد از واردات فولاد به آمريکا را در اختيار دارد، اما ممکن است در اين زمينه نزد سازمان تجارت جهاني از آمريکا شکايت کند؛ فرآيندي که به نتيجه رسيدن آن سال‌ها طول خواهد کشيد.افزايش تعرفه وارداتي فولاد با فاصله کوتاهي از تعرفه‌هاي ۳۰ درصدي بر قطعات پنل‌هاي خورشيدي و ماشين‌هاي لباس شويي وضع شده‌اند.اين عملکرد بخشي از سياست حمايت گرايانه دولت ترامپ از توليدات داخلي است.
سناريوي تلافی جویانه
کشور چين ابزارهاي متعددي براي اقدام متقابل عليه تعرفه گذاري آمريکا بر واردات دارد. افزايش تعرفه واردات محصولات کشاورزي، محصولات الکترونيکي و خودرو و همچنين فروش اوراق قرضه دولت آمريکا، ابزارهاي چين در اين جنگ تجاري هستند. تحليلگران معتقدند روابط اقتصادي موجود بين دو کشور آمريکا و چين، در حال حاضر مزاياي متعددي براي هر دو کشور دارد. از اين رو انتظار نمي‌رود که کشور چين اقدامي‌انجام دهد که روند جنگ تجاري بين دو کشور تشديد شود و روابط اقتصادي دوجانبه با مشکلات جدي مواجه شود. اما به طور قطع انتظار مي‌رود که کشور چين به طور متقابل و در سطح اقدام اخير آمريکا، عليه اين کشور اقدام نمايد. چراکه مقامات چيني به خوبي مي‌دانند که اگر پاسخ اقدام آمريکا را ندهند، اين کشور به انجام اين گونه اقدامات سرعت مي‌بخشيد. برخي معتقدند اقدام اخير ترامپ به مثابه يک آزمايش بوده است تا عکس العمل ديگر کشورهاي جهان را بسنجد.در چنين شرايطي اگر ديگر کشورها اقدامي‌تلافي جويانه انجام ندهند، دولت آمريکا به انجام اقدامات مشابه سرعت مي‌بخشد. اما اگر کشورهايي مانند چين پاسخ آمريکا را با اقداماتي متقابل بدهند تا اين کشور نيز از وضع تعرفه واردات متضرر شود، ممکن است آمريکا در ادامه مسير احتياط بيشتري به خرج دهد. به طور طبيعي اولين اقدام چين عليه آمريکا طرح شکايت در سازمان تجارت جهاني خواهد بود. اما طرح شکايت در اين سازمان پروسه‌اي بسيار طولاني دارد و در بلندمدت ممکن است به نتيجه برسد.از طرف ديگر به دليل تسلط آمريکا بر هيئت رسيدگي به شکايت‌هاي سازمان تجارت جهاني به نظر نمي‌رسد اين اقدام نتيجه قابل توجهي براي چين به همراه داشته باشد. با اينحال طرح شکايت عليه آمريکا مي‌تواند از منظر سياسي اقدامي‌متقابل تصور شود و برد رسانه‌اي داشته باشد. کشور چين در طول سال‌هاي اخير سرمايه گذاري‌هاي متعددي در بازارهاي آمريکا انجام داده است. چين مي‌مي‌تواند با سرمايه خود در بازارهايي
هشدار نسبت به احتمال رويارويي نظامي‌آمريکا و چين
دريادار هري هريس، سفير جديد ايالات متحده در استراليا روز چهارشنبه ۱۴ فوريه در جلسه کميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان، نسبت به احتمال رويارويي نظامي‌آمريکا و چين هشدار داد. به گزارش يورونيوز، اين فرمانده نظامي‌عالي‌رتبه آمريکايي که حدود دو هفته پيش از سوي دونالد ترامپ به‌عنوان سفير اين کشور در استراليا معرفي شد، مي‌گويد پيشرفت‌هاي نظامي‌گسترده چين در سال‌هاي اخير، به‌ويژه «پيشرفت‌هاي گسترده و چشمگير سامانه‌هاي موشکي، توسعه نسل پنجم هواپيماي جنگنده و افزايش کمي‌و کيفي نيروهاي دريايي چين» از جمله مواردي است که پکن را قادر ‌مي‌سازد تا در تمام دنيا آمريکا را به چالش بکشد.