اقدامات مغاير با فرمان هشت ماده‌اي صداوسيما
دستيار رئيس‌جمهور در حقوق شهروندي تاکيد کرد: هيات ۴ نفره بررسي وضعيت زندان‌ها در حال حاضر هنوز نتيجه بررسي‌هاي اين هيات مشخص نشده و منتظر هستيم ببينيم تحقيقات اين کميته به کجا مي‌رسد.شهيندخت مولاوردي در گفت‌وگو با ايلنا، در واکنش به اقدام صداوسيما در پخش تصاوير و فيلم‌هاي از زندگي يک فرد فوت شده که به جاسوسي متهم بود گفت: آن اقدام و مستندي که پخش شد،‌ صد در صد با فرمان هشت ماده‌اي امام و منشور حقوق شهروندي در مغايرت است. ما درخصوص مسائل اين چنيني مجموعه‌اي از بحث‌ها را در هيات دولت داريم. تذکرها ارائه و پيگيري مي‌شود ولي آنکه چقدر تاثيرگذار است، بايد منتظر ماند. متاسفانه اين مسئله تبديل به روال شده است.

بي‌عدالتي و تبعيض علت ناآرامي‌ها اخير
وزير علوم دولت اصلاحات گفت: اعتراضات ايجاد شده اخير يک‌شبه ايجاد نشدند بلکه يک فرايند طولاني است که الان خودش را نشان مي‌دهد. علت‌العلل آن هم احساس بي‌عدالتي و تبعيض است که يک چرخه معيوب از فقر، تبعيض، بي‌عدالتي، بي‌اعتمادي و سوظن را ايجاد مي‌کند و مي‌تواند مشکلاتي نظير بي‌تفاوتي و بي‌مسئوليتي و کاهش و نزول پيوندهاي اجتماعي را ايجاد کند.به گزارش ايلنا، مصطفي معين گفت: در اين شرايط يک دسته به سمت انفعال و نااميدي مي‌روند و يک دسته به حالت خشم، کينه و تخريب مي‌روند که هر دو هم بد است. اما اين اعتراضات به اين مفهوم هم نيست که جامعه دچار ياس کامل شده يا جامعه مدني دچار انفعال شده است. 

احمدي نژاد به دنبال ماهي گرفتن از آب گل آلود
رييس کميته سياسي فراکسيون اميد مجلس گفت: مشکل احمدي‌نژاد اين است که فکر مي‌کند، نظام دچار بحران مشروعيت شده و او مي‌تواند با استفاده از اين بحران، خود را به‌عنوان اپوزيسيون معرفي کرده و از آب گل آلود ماهي بگيرد.به گزارش ايلنا، جلال ميرزايي افزود: احمدي‌نژاد پس از آن‌که ديد مقام معظم رهبري در توصيه‌اي مشفقانه، حضورش را در انتخابات رياست‌جمهوري صلاح نداستند، وارد اين فاز شد و همه تحرکات و اقداماتش در اين راستاست که خود را به‌عنوان اپوزيسيون مطرح کند.به همين دليل است که ابايي از اظهارنظر و موضع‌گيري صريح ندارد و در بيان نظراتش به‌هيچ عنوان دست به محافظه‌کاري يا هرگونه احتياط توام با آينده‌نگري نمي‌زند.


مسئولان مراقب عرفان‌هاي کاذب باشند
آيت ا... ناصر مکارم شيرازي گفت: مسئولان مراقب عرفان‌هاي کاذب باشند، بارها گفته‌ايم عرفان‌هاي کاذب سر از مسائل خطرناک ديني و اجتماعي و اخلاقي در مي‌آورند که يک نمونه‌اش همين حادثه دردناک تهران بود.به گزارش ايرنا وي در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بيان کرد: حادثه ناگواري که بتازگي در تهران اتفاق افتاد و منجر به شهادت چند تن از ماموران انتظامي‌و بسيجي و موجب تخريب و سوزانده شدن اموال مردم شد، مورد تاسف شديد گرديد.وي افزود: ما به روح همه آن شهيدان درود مي‌فرستيم که در راه حفظ امنيت هموطنان خود، جانشان را به وسيله عده‌اي گمراه از دست دادند.وي ادامه داد: اين جنايت تاکنون در کشور ما سابقه نداشت که شخص تبهکاري سوار خودرو شود و مردم بيگناه و مدافع امنيت را زير بگيرد و به قتل برساند؛ اين عارفان کاذب اين بدعت را به نام خود ثبت کردند.آيت ا... مکارم شيرازي گفت: در واقع آنها کار داعشي‌ها را انجام دادند، داعشي‌ها همان وهابيان طرفدار توحيد کاذبند که همه را غير از خود کافر مي‌پندارند و خونشان را مباح مي‌دانند، اين گروه هم طرفدار عرفان کاذبند و از جهاتي شبيه به هم هستند.

آمادگي مشايي براي بالارفتن از چوبه‌دار 
رييس دفتر رييس دولت دهم پيش از حضور در دادسرا با بيان اينکه از هر نوع محکوميتي استقبال مي‌کنم، گفت: به هيچ وجه‌ نه نگرانيم و نه مي‌ترسيم. اگر چوبه دار هم بزنند خودم راحت از خانه بيرون مي‌آيم و مي‌روم بالا. اگر شلاق بزنند هم من‌ آماده هستم.به گزارش ايلنا، اسفنديار رحيم مشايي پيش از حضور در شعبه چهارم دادسراي فرهنگ و رسانه با انتشار ويدئويي در فضاي مجازي گفت: بسيار خوشحال هستيم که در دوره جديد براي ايران عزيز و انقلاب ارزشمندمان نقش آفريني کنيم. اين افتخار بزرگي است که در راه مبارزه با فساد، بي‌عدالتي و نابساماني بخواهيم ايفاي نقش کنيم.رييس دفتر رييس دولت دهم حکم صادره عليه حميد بقايي در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه را خلاف قانون اساسي و قانون عادي عنوان کرد و مدعي شد: محاکمه اين قاضي به زودي انجام خواهد شد. معتقد هستم عملکرد دادگاه تجديدنظر در رسيدگي به پرونده آقاي بقايي تاکنون غيرقانوني بوده است. اين دادگاه نيز همچون دادگاه بدوي، غيرعلني است. اگر مشکلي نيست چرا دادگاه را علني برگزار نمي‌کنند تا مردم در جريان آن قرار بگيرند. مگر مردم نامحرم هستند. از مردم محرم‌تر چه کسي هستند؟وي مدعي شد: همه احکامي‌که بخاطر منافع سياسي، حزبي، مطامع مالي يا نفوذ اجتماعي اشخاص سرشناس صادر شده باشد، احکامشان باطل است مي‌خواهد سال ۹۶ باشد و يا ۸۸.مشايي تصريح کرد: من هشدار مي‌دهم. آنها گمان مي‌برند اين روند قابل ادامه يافتن است، اما اين روند ادامه نخواهد يافت. 

انهدام ۳ باند مسلح آدم ربايي 
دادستان جيرفت از شناسايي و انهدام سه باند آدم ربايي اتباع خارجي طي چند روز گذشته در اين شهرستان خبر داد و گفت:در اين عمليات‌ها ۱۹ نفر از اتباع بيگانه از چنگال گروگانگيران رها شدند. حسين سلامي‌درگفتگو با ميزان اقزود: با دستور قضايي و تلاش مامورين پليس، ضربه به باند‌هاي مذکور در دستور کار دادستاني قرار گرفت.دادستان جيرفت با اعلام اينکه در اين رابطه ۹ متهم دستگير شده اند، افزود: در عمليات‌هاي انجام شده مقاديري سلاح و مهمات به همراه ۵ دستگاه خودروي حمل اتباع بيگانه کشف و توقيف شده است.دادستان جيرفت عنوان کرد: دستگاه قضايي با هرگونه ناامني با قدرت برخورد خواهد کرد و متخلفان و ناامن‌کنندگان منطقه و سلب کنندگان آسايش و امنيت مردم را به سزاي عمل خود خواهد رساند.


رييس‌جمهور در مراسم تقدیر ازبرگزیدگان جشنواره خوارزمي:
رييس جمهوري با تاکيد بر لزوم فعاليت و پژوهش آزاد اساتيد و دانشجويان و اهميت تعامل علمي‌با دنيا اظهار کرد: در رشته‌هاي تخصصي علم و دانش بايد با دنيا در تماس باشيم و اين حرفي درست نيست که ما به اساتيد و پژوهشگران خود مشکوک باشيم.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در سي ويکمين جشنواره خوارزمي‌گفت: در کشور خود جناح بندي داريم ،اما نمي‌توان گفت که علم رياضي اصولگرايان يا علم رياضي اصلاح طلبان، چراکه علم حد و مرزي را نمي‌شناسد و جبر، رياضي و الگوريتم در همه جا يکي است.
رييس جمهور افزود: برخي فکر مي‌کنند که بايد علوم را با عنوان علومي‌که با دين ارتباط دارد يا علومي‌که ضد دين هستند، تقسيم کرد. حتي برخي بر اين باورند بودند که بايد علوم را به علوم سنتي و علوم جديد تقسيم کنيم، اين افراد علوم جديد را نمي‌پذيرفتند و معتقد بودند که به دانشگاه نيازي ندارند و هرآنچه که نياز دارند از حوزه تامين مي‌شود. اين افراد حتي پزشکي مبتني بر داروهاي شيميايي را نيز قبول نداشتند و تاکيدشان بر طب سنتي بود اما امروز ديگر اين تفکر در جامعه ما طرفداري ندارد.
روحاني با بيان اينکه عده‌اي مي‌خواستند ثابت کنند که همه علوم ريشه در اسلام دارد، خاطرنشان کرد: عده‌اي به دنبال آن بودند تا هر علمي‌که پيدا مي‌شد يک آيه و روايات مي‌آوردند و مي‌گفتند که ريشه اين علم در اسلام است. اين در حالي است که اين سخن صحيح نيست و خود پيامبر نيز مي‌فرمودند که علم را بياموزيد حتي اگر در چين باشد.
وي با بيان اينکه ميان آنهايي که به دنبال علم و تفکر اسلامي‌هستند و آنهايي که به دنبال علم بر مبناي تفکر مادي هستند يک تفاوت وجود دارد، ادامه داد: علم بر مبناي تفکر مادي به معناي ابزار و وسيله‌اي براي سلطه جويي و استعمارگري است. در اين زمينه در دنياي امروز طراحي و برنامه ريزي‌هايي از سوي مراکز علمي‌انجام مي‌شود که هدف همه آنها سلطه گري است.
وي با تاکيد بر اينکه علم زياد و دانايي موجب قدرتمندترشدن مي‌شود، اظهارکرد: اين تفکر که علم براي سلطه گري بر ديگران است و ما به دنبال علم و دانشي باشيم که ديگران را استثمار و استعمار کنيم و به آنها مسلط شويم و ايده يا فرهنگ خود را بر آنها تحميل کنيم از باب هدف، علمي‌اسلامي‌نيست. علم اسلامي‌علمي‌است که در خدمت انسان باشد و داراي اهدافي نظير ساخت دنيا و روابط صحيح ميان انسان و کمک به بشريت و دور کردن غم و درد و رنج از ايمان باشد.
رييس جمهور با تاکيد بر اينکه تقسيم بندي‌هايي که پس از انقلاب در جامعه ما رخ داد خيلي دقيق نيستند، گفت: به نظر من تفاوت علم اسلامي‌و علم غيراسلامي‌به ويژه در علوم انساني تنها در اهداف آنها است وگرنه علوم هر دو يکي است.
روحاني با بيان اينکه پس ازانقلاب اسلامي‌مرحله سوم تمدن در کشور ما آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در اين مرحله مي‌توانيم بازنده يک تمدن بزرگ باشيم يا خداي ناکرده نباشيم؛ اين موضوع بستگي به برنامه‌ريزي دقيق و کار و تلاش فوق العاده ما دارد.
وي با تاکيد بر اينکه خدا توانايي تمدن سازي و پرورش تمدن را به مردم ايران داده است، ادامه داد: ايران در منطقه اولين کشوري است که دموکراسي را آفريد. حدود بيش از 110 سال قبل و در سايه مشروطه انتخابات ما برگزار شد. همچنين ايران در ساخت يک حکومت مردم سالاري ديني نيز پيشتاز بوده است.
رييس جمهور تاکيد کرد: در دوره 40 ساله پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌در حوزه علم و دانش حتما پيشرفت‌هاي خوبي داشته ايم. در اين زمينه در بخش توسعه اسلامي‌يک گام جلوتر از دوران پيش از انقلاب هستيم. امروز حدود 4 ميليون دانشجو و 12 ميليون دانش آموخته دانشگاهي در کشور وجود دارند و دانشجويان و دانشگاهيان ما نه تنها در مسائل علمي، بلکه در مسائل سياسي و سرنوشت ساز نيز در کشور تاثيرگذار هستند. دانشگاه از اوايل نهضت اسلامي‌در کنار حوزه‌ها بوده و نقشي اساسي در سرنوشت جامعه داشته و دارد. روحاني با اشاره به قرار گرفتن ايران در جايگاه شانزدهم، رشد علمي‌در دنيا گفت: پيشرفت در بحث فناوري‌هاي علمي‌قابل ملاحظه است و مي‌تواند در سطوح رقابت با کشورهاي صنعتي در برخي رشته‌ها نيز برسد. در زمينه‌هاي فناوري‌هاي برتر، سلول‌هاي بنيادين، بيوتکنولوژيک، نانو، آي سي تي، علوم فضايي و هسته‌اي پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشته‌ايم. وي با تاکيد بر لزوم آزادي در پژوهش علم و دانشگاه، اظهار کرد: اگر مي‌خواهيم علم و دانش ما پيشرفت کند، بايد محيط‌هاي علمي‌مان براي پژوهش محيطي آرام باشد و اساتيد بايد در محيطي آزادانه نظرات علمي‌خود را مطرح کنند.
رييس جمهور با تاکيد بر اينکه دانشگاه جايي نيست که اساتيد بخواهند وارد مسائل سياسي بشوند، بلکه محل بحث طرح موضوعات سياسي در احزاب است، خاطرنشان کرد: اساتيد بايد در علوم مختلف از جمله حقوق و علوم سياسي هرآنچه که نظرانشان است و به آن رسيده‌اند را آزادانه بيان کنند. در اين زمينه اگر اين اساتيد ذره‌اي خود را سانسور کردند معلوم مي‌شود که ما مشکلاتي داريم. روحاني با بيان اينکه خداي متعال به ايرانيان استعداد و انگيزه داد است، ادامه داد: استعداد و انگيزه مناسب در جوانان ما وجود دارد و وزارتخانه‌هاي مربوطه، دولت و ساير قوا بايد دست به دست هم بدهند تا محيطي مناسب در دانشگاه‌ها ايجاد شود؛ اگر اينچنين شد، پيشرفت ما مي‌تواند با سرعت بيشتري ادامه پيدا کند.
رييس جمهور تصريح کرد: سخت گيري‌هاي بي جا بايد کنار برود تا تعامل با دنيا صورت بگيرد، اگر تعامل خوب با دنيا و مراکز تحقيقاتي داشته باشيم و پروژه‌هاي مشترکي تعريف کنيم، مي‌توانيم سريع تر به نتايج موردنظر خود دست يابيم.
روحاني بر لزوم توجه به مشکلات روز و همچنين مرز علم و دانش در تحقيقات و پژوهش‌هاي اساتيد و دانشجويان در کشور تاکيد کرد و گفت: امروز کشور با مشکلاتي نظير آلودگي هوا، ريزگردها، زلزله و همچنين ترافيک خيابان‌ها مواجه است. اين مشکلات همگي قابل حل هستند و براي حل آن بايد دست به دست هم بدهيم.
روحاني با بيان اينکه تاکنون مي‌گفتيم که دانشگاه‌ها بايد پژوهش محور باشند گفت: امروز شرايط به گونه‌اي است که بايد اين تعبير را تغيير دهيم؛ دانشگاه‌هاي ما به خاطر مشکلاتي که در زمينه بيکاري در جامعه وجود دارد بايد کارآفرين باشند.
وي خاطرنشان کرد: به عنوان مسوول اجرايي کشور اگر تصميم گيري در اين زمينه را به من واگذار کنند به دانشگاهي امتياز خواهم داد که همه فارغ التحصيلان آن بعد از دو سال بيکار نباشند. اگر فارغ التحصيلان دانشگاهي پس از 4 سال همچنان بيکار بودند، معلوم است که اشکالي در کار وجود دارد. به نظر من سازمان برنامه و بودجه در سال‌هاي آينده بايد بر مبناي ميزان کارآفريني به دانشگاه‌ها بودجه بدهد.

سخنگوی دولت درباره اعتراضات دی ماه 96 گفت: ما باید حرفهای فرزندانمان را بشنویم، حتی اگر در پاره‌ای از موارد برای استیفای حقوقشان صدایشان را هم بلند کرده باشند.به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در گفتگو با روزنامه لوموند در پاسخ به اینکه موضع ایران در باره اظهارات مکرون درباره برنامه موشکی ایران چیست گفت: ما نه درباره امنیت ملی مان مذاکره می کنیم و نه درباره ظرفیت دفاعی مان. ما این اظهارات آقای مکرون را مردود می دانیم. وی در پاسخ به اینکه اگر ترامپ برجام را تمدید نکند، انتظار شما از اروپا و مخصوصا کشور فرانسه چیست گفت: شاید هنوز برای پاسخ نهایی دادن به این سوال زود باشد. کشورهای درگیر در برجام یک پکیج هستند و اگر یکی بد عهدی کند، باید ببینیم که آیا بقیه این مساله را جبران می‌کنند یا نه. اما تردید نکنید که اگر منافع ما تامین نشود، ما یک لحظه هم در برجام باقی نخواهیم ماند. البته ما برهم زننده این میثاق بین دولی نخواهیم بود بلکه فقط پاسخ خواهیم داد.
سخنگوی دولت گفت:بنا به هر دلیلی، شخصیتی مثل ترامپ حرفهایی می زند که با مفاد برجام تضاد دارد. ما نه تنها انتظارمان این نیست که کشورهایی مثل فرانسه و اتحادیه اروپا از او دنباله‌روی کنند و توافق بین‌المللی خودشان را نادیده بگیرند، بلکه انتظار داریم که آنها این کم گذاشتن را جبران کنند. با توجه به جایگاه آزادی خواه کشور فرانسه و فرهنگ عمیقش، ما از آقای مکرون انتظار داریم که مسوولانه‌تر عمل کنند. ترامپ تاکنون نشان داده است که زود نظرش را درباره بسیاری از مسائل عوض می کند، از جمله درباره معاهده آب و هوای پاریس که نظرش عوض شد.
وی در مورد اعتراضات اخیر گفت: در هر کشوری یک تعدادی می‌توانند نظرات متفاوتی داشته باشند. بعد از انقلاب در سال ۵۷، ما برای دموکراتیک کردن نظام جمهوری اسلامی آن را به همه پرسی گذاشتیم. اخرین رجوع به آرای مردم هم چند ماه پیش انجام شد که چهل میلیون ایرانی در ایران و در خارج رای دادند و با رای قاطع دولت دوازدهم را انتخاب کردند. ما از جایگاه قانونی و پشتیبانی مردمی برخوردار هستیم و اگر اعتراضاتی هم وجود دارد، در دورن خانواده اتفاق افتاده است. ما باید حرفهای فرزندانمان را بشنویم، حتی اگر در پاره ای از موارد برای استیفای حقوقشان صدایشان را هم بلند کرده باشند. ما باید تحمل داشته باشیم و بتوانیم به درستی بفهمیم چه گفته اند و با توجه به مقدورات و امکاناتی که داریم در جهت تامین خواسته هایشان اقدام کنیم.


وزير خارجه تاکید کرد؛
وزير خارجه کشورمان گفت: ما در منطقه شاهد شکست سرزميني داعش بوده‌ايم نه شکست تفکر داعش و خود داعش و بايد اين دو را از همديگر تفکيک کنيم.
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در همايش الگوهاي نظم منطقه‌اي در جهان پساداعش گفت: اين تصور اشتباهي است که بخواهيم ريشه تمام محاسبات در دنيا را از غرب بدانيم. جهان به سمت يک تغيير ماهوي حرکت کرده و بايد در محاسبات به آن توجه کرد.
محمدجواد ظريف با اشاره به اينکه تحولي که اخيرا در منطقه ما رخ داده است، شکست سرزميني داعش است نه شکست داعش و ما بايد اين دو را از يکديگر تفکيک کنيم ادامه داد: داعش به عنوان مدعي دروغين خلافت اسلامي‌و با اشغال سرزمين‌هايي در عراق و سوريه مدعي ايجاد سرزمين خلافت اسلامي‌کرد و اين ادعا اکنون از بين رفته ولي تفکر داعش و منابع فکري و مالي که از آن حمايت مي‌کند نابود نشده است. ظروفي که داعش را ايجاد کرده است از بين نرفته است.
وي با بيان اينکه برخي از ظروف منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در ايجاد داعش موثر بوده‌اند، ادامه داد: وقتي صحبت از پساداعش مي‌کنيم نبايد اين را تصور کنيم که اين تفکر از بين رفته است. يکي از اشتباهاتي که بعضا صورت مي‌گيرد، اين است که تصور مي‌شود داعش تمام شده است و يکي از دلايلي که اين روزها غربي‌ها لحنشان عليه ايران تندتر شده است اين است که آنها تصور مي‌کنند که ايران کاري را که بايد در مبارزه با داعش مي‌کرد، انجام داده است. ايران داعش را از بين برده است و چرا بايد از اين به بعد به ادعاي خودشان با جمهوري اسلامي‌ايران با مصالحه برخورد کنيم. در حاليکه اين تصور که داعش تمام شده است، باطل است.
ظريف در همين چارچوب تاکيد کرد: شرايطي که داعش در منطقه ما ايجاد کرد، آن شرايط کماکان به قدرت خود باقي است. اگر قدرت بيشتري نگرفته باشد.
اين ديپلمات عاليرتبه کشورمان در تبيين دلايل شکل‌گيري داعش در منطقه گفت: يکي از دلايل اصلي اين موضوع دخالت خارجي در منطقه ماست، داعش کنوني زاييده حمله آمريکا به عراق است و قبل از آن ظلم بزرگي که توسط صهيونيست‌ها عليه مردم منطقه انجام شده است. ناکارآمدي‌هاي دولت‌هاي منطقه در برخورد با مهم‌ترين نيازهاي مردم منطقه که يکي از آنها عدم موفقيت در احقاق حقوق مردم فلسطين است، در اين ارتباط موثر بوده است.
ظريف در بخشي از صحبت‌هاي خود رژيم صهيونيستي را غده سرطاني در منطقه عنوان کرد و در تبيين ناکارآمدي دولتهاي منطقه در برآورده کردن نيازهاي جامعه خود گفت: اين ناکارآمدي به ناکارآمدي دولت، ملت در جهان عرب تبديل شده است و به همين بابت است که در جهان غرب صحبت از يک وستفاليا در جهان عرب مي‌کنند. گرچه نمي‌توان گفت که اين نسخه درست است و يا نادرست، ولي تشخيص درستي است.
وي با بيان اينکه يک عقده متراکم تاريخي به خاطر برآورده نشدن نيازهاي مردم در جهان عرب شکل گرفته است و اين عقده خود را به شکل حرکت عليه دولتهاي عربي نشان مي‌دهد، تصريح کرد: برخي از دولتهاي منطقه به خصوص کشورهايي مثل عربستان تلاش مي‌کنند که اين عقده‌هاي متراکم و سرخوردگي‌هاي انباشته در بين ملت‌ها را از جمله ملت خودش را منحرف کند و به سمت دشمن‌سازي خارجي سوق دهد. ظريف گفت: بنابراين مي‌توان گفت دو عامل مهمي‌که در ايجاد تفکر داعش و تشديد آن موثرند، يکي ارتباطات نزديکي است که در برخي کشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي گرفته‌اند و دوم تلاش برخي از کشورهاي منطقه براي انحراف خواسته‌هاي ملتهاي خود به سمت شکل دادن يک دشمن خارجي است به نحوي که بتواند بر روي مسائل داخلي خود سرپوش بگذارند. وزير امورخارجه کشورمان همچنين به برخي از اخبار منتشر شده مبني بر انتقال برخي از افراد عضو جريان تروريستي داعش از منطقه به بيرون از منطقه اشاره کرد و افزود: روز گذشته اخباري منتشر شد که هلي‌کوپترهاي آمريکايي برخي از زندانيان داعشي در زندان حسکه را فراري داده‌اند و ما اين موضوع را در نقاط ديگر نيز چون ديرالزور مشاهده کرده‌ايم. برخي نيروهاي داعش به صورت منظم از اين مناطق خارج شده‌اند البته خروج بخشي از آنها به صورت هماهنگ خارج شده‌اند و بخشي از اين پديده نيز به صورت طبيعي رخ داده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با محکوم کردن اقدامات آشوبگرانه اخير که علاوه بر اخلال در نظم و امنيت عمومي‌موجب شهادت تعدادي از نيروهاي خدوم انتظامي‌و حافظان امنيت جامعه شد گفت: اين نوع اقدامات که امنيت عمومي‌جامعه را خدشه دار کند به هيچ وجه قابل قبول نيست و لازم است مسوولان با جديت و قاطعيت برخورد‌هاي قانوني لازم را به عمل آورند و از نعمت ارزشمند امنيت صيانت نمايند.
به گزارش ايلنا، آيت ا...‌هاشمي‌شاهرودي در ابتداي جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز تاسف از سقوط هواپيماي تهران -ياسوج ، از دست دادن ۶۶ نفر از هموطنان عزيز در اين سانحه را تسليت گفت و از مسوولان خواست با رسيدگي جدي و تمهيد اقدامات لازم مانع از تکرار وقوع چنين سوانح ناگواري شوند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با تقدير از حضور حماسي مردم عزيز کشورمان در راهپيمايي ۲۲ بهمن ماه گفت: اين حضور بي نظير حاکي از وحدت و ايمان عميق ملت به انقلاب است و نشان مي‌دهد که به رغم همه فضاسازي‌ها و تبليغات دشمنان نظام و رسانه‌هاي بيگانه ، انقلاب و ولايت جزو هويت و اعتقادات مبنايي مردم عزيز ماست و آنهايي که خيال خام جدايي مردم از انقلاب و نظام را در سر مي‌پرورند بايد چشمهاي خود را بر واقعيت‌هاي برآمده از اعتقاد اين ملت هميشه در صحنه ، بگشايند و بدانند که مردم غيور ايران اسلامي‌حتي اگر از برخي نارسايي‌ها گله و شکايت بحقي داشته باشند هيچ گاه دست از گوهر بي بديل انقلاب و آرمان‌هاي امام راحل عظيم الشان و رهبري معظم نخواهند کشيد.
دبير مجمع نيز با انتقاد از رفتارها و سخناني که از سوي برخي مسئولان و چهره‌هاي سياسي در فضاي جامعه ابراز مي‌شود گفت: متاسفانه برخي مواقع شاهد رفتارهايي خارج از چارچوب دين و قانون از کساني هستيم که در کشور مسئوليت و اختيارات داشته و يا دارند. کساني که مي‌بايست پاسخگوي عملکرد و تصميمات خود در قبال مردم و کشور و نظام باشند، مطالبي را مطرح مي‌کنند که خوراک تبليغي دشمنان و رسانه‌هاي معاند بيگانه را فراهم مي‌کند. محسن رضايي طرح موضوع رفراندوم را آن هم در روزي که سيل خروشان ملت ، سالروز پيروزي انقلاب را جشن گرفته اند، موردانتقاد قرار داد و از مسئولان و مديران کشو‌ر خواست به جاي طرح موضوعات فرعي ، به فکر رفع مشکلات مردم و عمل به وظايف قانوني و انقلابي خويش باشند.


دادستان تهران تاکید کرد؛
دادستان تهران در خصوص حادثه خيابان پاسداران با اشاره به اين احتمال که هنوز عوامل اصلي حادثه تماماً دستگير نشده‌اند، اظهار اميدواري کرد که نهادهاي امنيتي کشور پشت پرده اين جريان را آشکار و عوامل اصلي آشوب اخير را شناسايي کرده و به دادسرا معرفي نمايند. به گزارش ايسنا، جعفري دولت‌آبادي در حاشيه اين همايش و در جمع خبرنگاران در خصوص عملکرد دادستاني در رسيدگي به پرونده‌هاي آشوبگران، از حضور سي قاضي و هفت معاون دادسراي تهران براي تحقيق از متهمان و تعيين تکليف آن‌ها در روز سه شنبه گذشته خبر داد و با اشاره به اين که در حال حاضر هيچ متهمي‌بلاتکليف نيست، افزود: در عين حال تحقيقات ادامه دارد. وي از صدور اولين کيفرخواست در ارتباط با متهمان تجمعات خيابان پاسداران خبر داد و افزود: براي متهم به قتل مامور ناجا کيفرخواست صادر و درخواست قصاص شده است. جعفري دولت‌آبادي بر رويکرد دادستاني در تفکيک عوامل اصلي اغتشاش از تحريک‌شدگان و فريب‌خوردگان تاکيد نمود و در توضيح اظهار داشت: برخي ممکن است بر اثر تحريک احساسات در محل حاضر شده باشند؛ لذا تحقيقات دادستاني به سرعت در حال انجام است و سعي بر آن است که در مورد فريب‌خوردگان زودتر تعيين تکليف شود، اما عوامل اصلي آزاد نخواهند شد و با تکميل تحقيقات براي محاکمه به دادگاه معرفي مي‌شوند. وي با انتقاد از برخي افراد که خود به عنوان مسوولان سابق دولتي، از مسببان اصلي مشکلات کشور بوده‌اند و حال به قوه قضاييه هجمه مي‌برند، اظهار داشت: قوه قضاييه ضامن اجراي عدالت، حفظ آزادي‌هاي مشروع و حقوق شهروندي است و تضعيف آن به منزله مخدوش نمودن اعتماد به مسوولين کشور است. لذا کساني که خود مسبب مشکلات کشور محسوب مي‌شوند، امروز که برخي متهمان تحت تعقيب قانوني قرار گرفته‌اند، در مقام دايه مهربان‌تر از مادر هجمه‌هاي خود را به دستگاه قضايي تشديد نموده‌اند. جعفري دولت‌آبادي افزود: آن‌ها فهميده‌اند که دستگاه قضايي روز به روز به آن‌ها نزديک‌تر مي‌شود و لذا هجمه‌ها روز به روز شديدتر مي‌گيرد و جالب اين که حملات آن‌ها به دستگاه قضايي، همگام با هجمه‌هاي دشمنان خارج‌نشين بر قوه قضاييه است. دادستان تهران تاکيد کرد: طي سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سابقه نداشته در اين حد به دستگاه قضايي هجمه شود و علت اين امر چيزي نيست جز عزم دستگاه قضايي در مبارزه با فساد. وي با تاکيد بر اين که دستگاه قضايي در مقابله با فساد تبعيض را نمي‌پسندد و همه کساني که براي آن‌ها پرونده مفتوح شده و يا متخلفاني که تا کنون تعقيب نشده‌اند، دير يا زود در چرخه محاکمه قرار خواهند گرفت، افزود: اين هجمه‌ها اراده قضات را پولادين و محکم‌تر خواهد کرد و معتقديم اگرچه در بخش عدالت کمبودهايي وجود دارد و انتظار مردم از دستگاه قضايي بيش از اين است؛ اما توجه به اين واقعيت نيز ضروري است که مبارزه با فساد کار دشواري است؛ چرا که حاميان فساد قدرت و نفوذ زيادي دارند و به همين جهت پرونده‌هاي متضمن فساد با تلاش بسيار به سرانجام مي‌رسد.