مديرعامل بورس انرژي اعلام کرد؛
مديرعامل بورس انرژي ايران از ورود ۵۰ کالاي جديد در اين بورس در طي سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت برخي از محصولات پتروشيمي‌از جمله اين کالا‌ها هستند. به نقل از ايسنا، در سال ۱۳۹۶ محصولات جديدي در بورس انرژي داد و ستد شد. به گفته مسئولان روند پذيرش‌ها همچنان رو به توسعه است، اضافه شدن محصولات جديد در هر سال به ليست کالاهاي پذيرفته‌شده در بورس انرژي ايران ظرفيت بالقوه معاملاتي را پيش روي فعالين قرار مي‌دهد و اين موضوع سبب توسعه اين بازار است. سابقا مطرح شده بود که فرآيند پذيرش محصولاتي همچون نفت کوره ۲۸۰ و بلندينگ حلال ۴۱۰ پالايش نفت کرمانشاه، اکسترکت شرکت نفت سپاهان و نيز زغال‌سنگ شرکت سامان کاوش طبس در دستور کار بورس انرژي قرار گرفته است. مديرعامل بورس انرژي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تعداد کالاهايي که در سال ۱۳۹۶ وارد بورس انرژي شده است، گفت: حدود ۵۰ کالا در سال جاري در بورس انرژي وارد شده است. حلال‌هاي گريد جديد، نفتاي بندر عباس و نفتاي شيراز از آن جمله هستند. وي در پاسخ به اينکه آيا استفاده از ابزار جديد مالي جديدي در دستور کار بورس انرژي براي سال ۱۳۹۷ قرار خواهد گرفت، گفت: در سال جاري پذيره نويسي اولين صندوق پروژه به عنوان ابزار مالي جديد در بورس انرژي انجام شد و براي سال ۱۳۹۷ با سازمان بورس براي ورود ابزارهاي مالي بيشتر مذاکره خواهيم کرد. در سال ۱۳۹۶ پذيره نويسي اولين صندوق سرمايه‌گذاري پروژه در بورس انرژي، از ابزارهاي نوين مالي در طي سال‌هاي اخير به عنوان يکي از ابزارهاي جذب سرمايه در بازار سرمايه انجام شد مديرعامل بورس انرژي معتقد است که اين ابزار به سرمايه‌گذاران با درجه ريسک پذيري متفاوت و همچنين بنگاه‌هاي اقتصادي کشور که نيازمند به وجوه نقد هستند، کمک کرده است. اين ابزارها علاوه بر جذب سرمايه‌هاي کوچک و بزرگ، هدايت وجوه نقد از بازارهاي کم کارآمد به بازارهاي کارآمد را به عهده دارند.


فلزات اساسي در صدر معاملات فرابورس  
گروه فلزات اساسي با در اختيار گرفتن ۲۷ درصد از ارزش کل معاملات فرابورس ايران در هفته گذشته رتبه نخست معاملات را به دست آورد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم؛ در هفته‌اي که گذشت دادوستد يک هزار و 414 ميليون ورقه بهادار به ارزش 12 هزار ميليارد ريال انجام شد که به ترتيب 7 و 85 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
در اين ميان بازارهاي اول و دوم فرابورس نيز در اين مدت در مجموع ميزبان معامله 731 ميليون سهم به ارزش يک هزار و 464 ميليارد ريال بودند و معامله‌گران سهام در بازار پايه هم 574 ميليون سهم را دست به دست کردند که ارزش 648 ميليارد ريالي را به ثبت رساند.

خودرويي‌ها؛ ناجي شاخص بورس  
شاخص بورس در جريان معاملات ديروز بازار سرمايه ۱۹واحد رشد کرد. در جريان دادوستدهاي ديروز تعداد 1380ميليون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 580ميليارد تومان در 91هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 19واحدي در ارتفاع 98هزار و 176واحد قرار گرفت. بيشترين تأثير مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاري به نام نمادهاي معاملاتي شرکتهاي سايپا، پارس خودرو و سرمايه‌گذاري غدير شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران و مخابرات ايران با افت خود مانع افزايش بيشتر شاخص شدند. در فرابورس هم با معامله 260ميليون ورقه به‌ارزش 215ميليارد تومان در 35هزار نوبت، آيفکس 3.7 واحد افت کرد و در ارتفاع 1093واحد قرار گرفت.

رشد20هزارواحدي شاخص در 223 روز  
شاخص بورس از ابتداي امسال تاکنون در مدت ۲۲۳ روز معاملاتي ۲۰ هزار و ۹۲۷ واحد رشد داشته است. به نقل از پژوهشکده پولي و بانکي، از ابتداي امسال تاکنون در مدت ۲۲۳ روز معاملاتي تعداد ۲۱۸ ميليارد و ۶۲۹ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۵۵ هزار و ۴۱۲ ميليارد ريال در ۱۴ ميليون و ۱۴۴ هزار و ۱۵۹ دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. اين گزارش مي‌افزايد، شاخص کل بورس نيز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۲۰هزار و ۹۲۷واحد افزايش معادل ۲۷ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۹۸هزار و ۱۵۷واحد رسيده است.


٤٠٠ کيلوگرم زعفران آماده عرضه در بورس کالا
علي اوسط‌هاشمي‌با بيان اينکه اکنون ۸۵ درصد زعفران جهان در ايران توليد مي‌شود، افزود: با اين حجم از توليد زعفران حق مسلم ما است که پايه گذار بورس جهاني زعفران باشيم و قيمت پايه جهاني اين محصول را تعيين کنيم. مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران از عرضه زعفران اين سازمان در بورس کالاي ايران با هدف منافع توليدکنندگان و افزايش توان صادراتي زعفران کشور خبر داد و گفت: اين عرضه با آماده شدن ساز و کارهاي آن، به حجم ۴۰۰ کيلوگرم از يکشنبه آغاز مي‌شود.
به نقل از اقتصاد آنلاين، علي اوسط‌هاشمي‌با بيان اينکه اکنون ۸۵ درصد زعفران جهان در ايران توليد مي‌شود، افزود: با اين حجم از توليد زعفران حق مسلم ما است که پايه گذار بورس جهاني زعفران باشيم و قيمت پايه جهاني اين محصول را تعيين کنيم. هاشمي‌با اشاره به انواع زعفران آماده عرضه در بورس کالا، اظهار کرد:انواع زعفران‌هاي آماده عرضه در بورس شامل؛ ۱۰۰ کيلوگرم زعفران ممتاز رشته‌اي بريده (نگين)، ۱۰۰ کيلوگرم زعفران رشته‌اي بريده ممتاز (شبه نگين يا سرگل)، ۱۰۰ کيلوگرم زعفران رشته‌اي درجه يک (پوشال مرغوب) و در نهايت ۱۰۰ کيلو گرم زعفران رشته‌اي درجه دو (پوشال معمولي) است. به گفته مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران؛ قيمت انواع زعفران آماده عرضه، زمان عرضه در بورس کالا اعلام مي‌شود. هاشمي‌با تاکيد بر اين که عرضه زعفران در بورس کالا راهگشاي توسعه بازارهاي صادراتي است، افزود: با آغاز عرضه زعفران در بورس، موجب تامين منافع توليدکنندگان و فعالان در بازار زعفران مي‌شود و ضمن ساماندهي صادرات اين محصول ارزشمند، سبب پايان يافتن نقش سودجويان از دلالي زعفران خواهد شد. وي اظهار کرد: با اين روش کنترل و تثبيت قيمت زعفران در دست ما خواهد بود و اگر هر زمان لازم باشد جلوي صادرات زعفران را خواهيم گرفت چراکه بايد همه اين موضوع را درک کنند که توليدکننده ايراني بايد قيمت جهاني زعفران را تعيين کند نه دلالان و سودجويان که تنها به دنبال منافع خود هستند. هاشمي‌از اجراي طرح خريد توافقي زعفران براي حمايت از کشاورزان و زعفران کاران توسط تعاون‌هاي روستايي به عنوان يک تجربه مثبت ياد کرد و افزود:زعفران‌هاي خريداري شده در شرايط استاندارد نگهداري مي‌شوند و از کيفيت بسيار مطلوبي برخودار هستند. مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران ادامه داد: اين زعفران‌ها همگي با برند ملي ايران عرضه خواهند شد و معرف کيفيت و محصول برتر زعفران ايراني در جهان مي‌شوند. اوسط‌هاشمي‌در پايان از کشاورزان و توليدکنندگان زعفران به عنوان تعيين کننده وضعيت زعفران ايران در بازار جهاني ياد کرد و افزود: توليدکنندگان با استانداردسازي و رعايت بهداشت در توليد محصول خود مي‌توانند با تدوين يک الگوي مدرن، حقوق مشتري را در بازارهاي جهاني رعايت و از آن طرف نيز خريداران نيز به استقبال اين محصول خواهند رفت.


مديرعامل شرکت بورس تهران مطرح کرد؛
بورس استانبول با توجه به بيش از 60 درصد سرمايه گذاري خارجي، اتصال به سيستم‌هاي معاملات جهاني، دارا بودن رتبه هشتمين بازار بدهي در دنيا و البته نزديکي سياسي و فرهنگي مي‌تواند مقصد مناسبي براي اولين فعاليت‌هاي بين المللي بورس تهران باشد. حسن قاليباف اصل، مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به سنا، گفت: راه‌اندازي معاملات قراردادهاي آتي ارز منوط به موافقت بانک مرکزي و مجوز سازمان بورس است که در اين صورت امکان راه‌اندازي معاملات ابزار مذکور در بورس تهران فراهم خواهد شد.
رشد سرمايه‌گذاري خارجي پس از برجام
مديرعامل شرکت بورس تهران در خصوص جايگاه بين المللي اقتصاد کشور گفت: ايران از منابع طبيعي و نيروي انساني فراوان و ارزشمندي برخوردار است و توسعه ادواري اين منابع عليرغم چالش‌ها، جايگاه قابل توجهي به اقتصاد ايران از حيث اندازه و پتانسيل‌ها بخشيده است. با اين حال، حفظ اين جايگاه و توسعه آن نيازمند سرمايه گذاري‌هاي عظيم و ورود منابع خارجي به کشور خواهد بود.
وي ادامه داد: معمولا بورس‌هاي اوراق بهادار ميزبان سرمايه گذاري خارجي غير مستقيم (FPI) هستند. اين ميزان سرمايه گذاري پس از برجام و به لطف تعاملات بين المللي رشد قابل توجهي نسبت به ادوار پيش ازآن داشته است. با اين حال، حجم آن نسبت به اندازه بازار سرمايه بسيار ناچيز و در حدود نيم درصد کل گردش معاملات است. از جمله دلايل اين نقيصه مي‌توان به دشواري‌هاي نقل و انتقال پول به داخل و خارج از ايران، عدم حضور نمايندگان بانک‌هاي خارجي در کشور، و فقدان نهادهاي واسط بين المللي براي تکميل فرآيند سرمايه گذاري و هم چنين متصل نبودن بازار سرمايه ايران به بازارهاي جهاني اشاره کرد. قاليباف اصل راهکارهاي ارتقاي جايگاه ايران در حوزه جذب سرمايه گذاري خارجي را برشمرد و گفت: رفع موانع بانکي، شامل کاهش ريسک‌هاي سرمايه گذاري، اصلاح ساختارها و مقررات، بهره گيري از استانداردهاي حسابداري و گزارشگري بين المللي رتبه بندي معتبر و در يک کلام حرکت در مسيري قابل درک و قابل اطمينان از سوي سرمايه گذاران خارجي از جمله اقدامات ضروري است تا سرمايه گذاران با ترديد کمتر و اعتماد بيشتر وارد بازار ايران شوند. وي ادامه داد: يکي از اهداف بورس تهران در سال 1396 ورود به حوزه بين المللي بود لذا مذاکرات با بورس‌هاي مختلفي آغاز شد. البته تا به امروز جدي‌ترين همکاري و مذاکره با بورس استانبول بوده است. بورس استانبول با توجه به بيش از 60 درصد سرمايه گذاري خارجي، اتصال به سيستم‌هاي معاملات جهاني، دارا بودن رتبه هشتمين بازار بدهي در دنيا و البته نزديکي سياسي و فرهنگي مي‌تواند مقصد مناسبي براي اولين فعاليت‌هاي بين المللي بورس تهران باشد. قاليباف اصل با بيان اينکه مذاکرات در خصوص ساير بورس‌ها نيز همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: همانطور که مي‌دانيد يک سري از نهادهاي مالي و شرکت‌هاي بورسي نيز راسا مذاکراتي را با بورس لندن و استانبول و ساير بورس‌ها پيش برده‌اند که خود اين موضوع در کنار مذاکرات بورس، پيشرفت‌هاي خوبي را در زمينه شناخت طرفين و نيز اقدامات مشترک رقم زده است.
وي افزود: در 2 سال گذشته و با توجه به گشايش‌هاي ايجاد شده در روابط بين المللي ايران، و با توجه به مناسبات و تشابه نسبي بين بازار‌هاي سرمايه ايران و ترکيه، تفاهم نامه امضا شده با بورس استانبول با جديت بيشتري پيگيري شده است تا امکان عرضه متقابل سهام يا عرضه اوراق بهادار ديگري فراهم آيد.
به گفته مديرعامل شرکت بورس تهران، اين پروژه که همکاري برخي ديگر از نهادها و ارکان بازار سرمايه کشور از جمله سپرده گذاري مرکزي را مي‌طلبد، در حال پيگيري است تا امکان اوليه عرضه متقابل سهام شرکت‌هاي ايراني در بازار‌هاي خارج از کشور فراهم شود. با توجه به گردش بيش از 50 درصد معاملات بورس استانبول توسط سرمايه گذاران خارجي، به نظر مي‌رسد انتخاب اين بازار به عنوان نخستين مقصد براي شرکت‌هاي ايراني مي‌تواند علاوه بر گشايش اين مسير، سبب آشنايي بيشتر سرمايه گذاران خارجي با شرکت‌هاي ايراني شود.
قاليباف اصل در پاسخ به اين سوال که طرح پذيرش متقابل سهام شرکت‌هاي ايران در بورس‌هاي خارجي به کجا رسيده است؟ گفت: مذاکرات با بورس استانبول تا سطح جزييات و مطالب فني پيش رفته است و با ساير بورس‌ها در سطح مذاکرات اوليه است اما برخي قوانين و مقررات بازار سرمايه ايران به ويژه در خصوص افزايش سرمايه و تقسيم سود و الزام قوانين حاکميت شرکتي با قوانين جاري دنيا داراي تفاوت است و اين موضوعات مذاکرات را پيچيده تر کرده اما با مذاکرات انجام شده، توافقاتي در اين حوزه‌ها با بورس استانبول حاصل شد که با نهايي شدن اين توافقات اولين پذيرش دوگانه به صورت عملي آغاز مي‌شود.


نمادهاي چيني دردسر آفريد؛
تابلويي جديد در بورس هنگ کنگ براي سرمايه گذاران دردسر آفريد تا جايي که مقامات را وادار به تغيير آن کرد. سال خروس چيني با تمام فراز و نشيب‌ها به پايان رسيد و حالا، نوبت سگ است که استارت سال جديد را در سرزمين چين و کشورهايي که اعتقادات مشابه دارند، به صدا در بياورد. به نقل از سنا، چيني‌ها معتقدند که سال سگ مملو از خبرهاي خوش و کاميابي و خوشبختي است. بر اساس باورهاي اين مردم، اگر سگي به طور اتفاقي به خانه آنها بيايد نمادي خوش يمن تلقي مي‌شود که با خود برکت را وارد خانه مي‌کند. اما در بورس هنگ کنگ، فرارسيدن سال سگ با مقاومت‌هايي همراه بود. بورس هنگ کنگ پس از به سر بردن تعطيلات طولاني و يک هفته‌اي معاملات خود را در فضايي جديد آغاز کرد. سال معاملاتي نو شد و سرمايه گذاران در بدو ورود به نخستين روز معاملاتي سال جديد، با صحنه‌اي عجيب رو به رو شدند. تابلويي که به مزاج برخي خوش آمد و براي برخي ناخوش بود. تابلويي بزرگ نصب شده در ديوار ورودي و اصلي بورس هنگ کنگ که سمبل‌هاي مختلف چيني بر آن نصب شده است. سرمايه گذاران با ديدن اين تابلو سيل انتقادها و خرافات را بر سر مقامات وارد کردند. عده‌اي مي‌گفتند، اين سمبل‌ها موجب بدشانسي در معاملات مي‌شود، اما دسته ديگر معتقد بودند موجب برکت بيشتر به معاملات خواهد شد. ديواري که در طبقه همکف معاملات، ميزبان تابلويي با يک هزار سمبل چيني است، حالا موجب افت شاخص اصلي بورس هنگ کنگ در روز نخست معاملاتي سال جديد شده است. عده‌اي معتقدند اين سمبل‌ها نيمه تاريک و تيره اقتصاد را يادآور مي‌شود. کلماتي که بر روي اين ديوار نصب شده‌اند هم فاز مثبت اقتصاد و هم فاز منفي را نشان مي‌دهند. ثروت، درآمد، پيروزي، جايزه، تبريک، با فضيلت، واژه‌هاي مثبت اين تابلو و فقر، طمع، دزدي، رشوه، ارزاني، افت، نفرت انگيز، غيرقابل قبول و سرمايه از دست رفته، نيز واژه‌هاي منفي به کار برده در اين تابلو هستند. بر اين اساس، نخستين روز معاملاتي سال سگ در اين بازار با افت 241 واحدي همراه شد و موجب شد شاخص اصلي به 30 هزار واحد برسد و سيل تصويرها از شاخص و تابلو در فضاي مجازي ويرال شد.
ويليام چيم، يک کاربر فيس بوک با انتشار تصويري از اين تابلو و شاخص هنگ کنگ نوشت: "مکاني که براي تولد ثروت تلقي مي‌شد هم اکنون تبديل به قبرستاني براي مردگان شده است. اين نشانه خوبي نيست!"
سخنگوي بورس هنگ کنگ در اين خصوص گفت: طراحي اين ديوار به عهده موزه فايناس چين بوده است. وي معتقد بود که تمامي‌اين سمبل‌ها در حوزه سمبل شل(貝)چيني است . سمبل شل يا همان صدف در واقع نشانه اصلي پول، ثروت، دارايي در سرزمين چين است. در حدود سه هزار سال پيش، صدف‌هاي گوش ماهي به عنوان ارز رايج چين براي داد و ستد کالا استفاده مي‌شد و پس از آن نماد貝 که به صدف(شل) معرف است نماد ثروت، دارايي و پول قلمداد شد. سخنگوي اين بازار اعلام داشت: پس از افزايش انتقادها به اين تابلو ، ديوار اصلاح شد و نه تنها برخي واژه‌ها تغيير کرد بلکه کل تابلو به طبقه ديگري از بورس هنگ کنگ انتقال داده شد که در ماه مارچ به عنوان طبقه موزه فاينانس فعاليت خواهد کرد.


معاون سازمان خصوصي سازي گفت: ۴۹ شرکت به صورت قطعي براي سهام عدالت اختصاص يافته است و اين شرکت‌ها هيچگونه تغيير ديگري نخواهد داشت.
به نقل از روابط عمومي‌سازمان خصوصي سازي؛ داود خاني گفت: در مجموع تعداد ۴۹ شرکت که قيمت گذاري قطعي شده و بخش عمده آنها جزو شرکت‌هاي بورسي و تعدادي اندک هم غيربورسي اند، طي سنوات گذشته به سهام عدالت اختصاص کامل پيدا کردند و در جلسه آبان ماه سال 1395 شوراي عالي اجراي سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ قطعيت يافته‌اند. معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني سازمان خصوصي سازي افزود: اين شرکت‌ها در جلسه مورد نظر نهايي شده و تصويب گرديد که اين ۴۹ شرکت به صورت قطعي براي سهام عدالت اختصاص يابند و لذا اين شرکت‌ها هيچگونه تغيير ديگري نخواهد داشت.
وي اضافه کرد: اين ۴۹شرکت در صورت تصويب لايحه پيشنهادي از سوي مجلس به پورتفوي شرکت‌هاي سرمايه گذاري استاني اضافه نمي‌شوند، بلکه شرکتهاي مصوب شده در شوراي عالي اصل 44 به موجب اين لايحه قرار است به عنوان سرمايه صندوق، سرمايه‌گذاري شوند که عنوان آن صندوق سرمايه گذاري سهام عدالت است. معاون سازمان خصوصي سازي گفت: به موجب احکام قبلي شرکت‌هاي سرمايه گذاري‌هاي استاني داراي سرمايه گذاريهايي به نام شرکت‌هاي سرمايه پذير سهام عدالت بودند که البته اين موضوع قطعيت کامل نداشت و اکنون قانون گذار در خلال اين لايحه تصويب ميکند که اين شرکت‌هاي سرمايه گذاري واجد اين سرمايه گذاري‌ها نيستند و صندوق‌هاي سرمايه گذاري متولي اين سرمايه‌ها و شرکتهاي سرمايه‌پذير است.


عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس:
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: از اجراي طرح قيمت تضميني گندم در بورس کالا که به گفته وزير جهاد کشاورزي از سال آينده عملياتي مي‌شود، حمايت مي‌کنيم. به نقل از ميزان، بورس کالا شفاف‌ترين و نظامندترين مکاني است که مي‌توانند مکانيسم بازار يعني کشف قيمت براساس عرضه و تقاضا را بر بازار کالاها حاکم کند. عبدالرضا مصري با بيان مطلب فوق گفت: تالار بورس يک تالار شيشه‌اي و شفاف است و بورس کالا در طول ١٠ سال گذشته توانسته به رانت‌هاي موجود و زد و بندهايي که در بازار کالاها وجود داشت، پايان دهد. وي عرضه کالا در بورس را عدالتي منصفانه دانست و گفت: يک دسته از کالاها تضميني و استراتژيک است که بايد دولت خريداري کند؛ اين دسته از کالاها از جمله گندم با رويکرد جديد و مناسب دولت در مسير بورس قرار گرفته تا علاوه بر حمايت هدفمند از توليدکنندگان و کشاورزان، شاهد برقراري عدالت و حذف واسطه‌هاي غير ضروري باشيم. عضو کميسيون برنامه و بودجه ادامه داد:ممکن است بخشي از کالاي استراتژيک در بخش تنظيم بازار در اختيار دولت قرار گيرد و دولت با توجه به شرايط ويژه کشور که مورد تحريم قرار مي‌گيريم، بايد مقداري ذخيره داشته باشيم؛در اينجا نيز مازاد بر ذخيره بايد از طريق بورس کالا عرضه شود تا با ايجاد شفافيت و ايجاد آمارهاي قابل استناد، به تدريج شاهد ارائه ساير کالاها در بورس باشيم.