وزارت کار بايد پاسخگوي حادثه سقوط هواپيما باشد
رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس با اعلام اين نکته که محور اصلي استيضاح آخوندي سقوط هواپيماي ATR است، گفت: هواپيمايي آسمان زير مجموعه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعي است به همين دليل اين وزارتخانه بايد پاسخگو باشد. به گزارش روزنامه تجارت، محمدرضا رضايي‌کوچي نماينده مردم جهرم در گفت‌وگو با خبرگزاري ميزان، گفت: درخواست استيضاح وزير راه و شهرسازي درحال حاضر از هئيت رئيسه مجلس به کميسيون عمران ارسال شده است. با توجه به تعطيلات مجلس در هفته جاري کميسيون عمران بررسي استيضاح وزير راه و شهرسازي را هفته آينده در دستور کار خود قرار خواهد داد. بدون شک کميسيون عمران درخواست استيضاح وزير راه و شهرسازي را به‌طور جدي مورد بررسي قرار خواهد داد و البته استيضاح آخوندي بستگي به نظر نمايندگان هم دارد.
وي با بيان اينکه قسمتي از مشکلات در زمينه حادثه سقوط هواپيماي آسمان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي بازمي‌گردد، گفت: هواپيمايي آسمان زير مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي بوده و با اين حال دو وزارتخانه در اين موضوع درگير هستند. شايد در اين بحث (حادثه سقوط هواپيماي آسمان) به دليل اينکه هواپيمايي آسمان زير مجموعه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعي است، به لحاظ فني موضوع به اين وزارتخانه بازگردد و به هرحال ما پس از تعطيلات مجلس جلسه بررسي استيضاح وزير راه و شهرسازي را هم مورد بررسي قرارخواهيم داد و اين مسئله نافي اين نيست که استيضاح وزارت راه و شهرسازي مورد بررسي قرار نگيرد چرا که اين وزارتخانه يک وظيفه نظارتي کلان دارد. معتقدم وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي و تعاون کار و رفاه اجتماعي بايد پاسخگوي حادثه سقوط هواپيما باشند.
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌بابيان اينکه محور اصلي استيضاح آخوندي سقوط هواپيماي ATR است، اظهار داشت: در حال حاضر کمتر از ۲۰ نماينده درخواست استيضاح وزير راه و شهرسازي را امضا کرده‌اند که جلسه بررسي اين موضوع هفته آينده در کميسيون عمران برگزار مي‌شود.

پاسخ به برخي ابهامات درباره امکانات فرودگاه ياسوج
سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به برخي ابهامات مطرح شده درباره نبود امکانات لازم در فرودگاه ياسوج براي کنترل هواپيماي سقوط کرده اعلام کرد که در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست در تمامي‌فرودگاه‌ها رادار وجود داشته باشد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، الهي‌نيا اعلام کرد: هيچ يک از مديران صنعت هوانوردي اعلام نکرده که هواپيما در رادار فرودگاه ياسوج ديده شده است و اين حرف صرفا يک شايعه بوده که واقعيت ندارد.
وي درباره‌ وضعيت پوشش راداري در فرودگاه‌هاي ايران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داريم. در کنار آن شبکه راداري فعال است که آسمان ايران را تحت کنترل دارد و هواپيماها را هدايت مي‌کند.
سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاه‌ها با بيان اين‌که کنترل ترافيک هوايي در ياسوج اگر به رادار دسترسي داشت نيز تنها مديريت فاصله ميان موانع با هواپيما در اختيار خلبان بود، اظهار کرد: در اين شرايط رادار صرفا يک وسيله است که فاصله بين پروازها در آسمان حفظ شود از اين‌رو زماني که رادار نداشته باشيم هدايت هوايي تعطيل نمي‌شود. الهي‌نيا به آمار ايکائو درباره سوانح هوايي اشاره کرد و افزود: بر اساس اين آمار ۷۵ درصد از سوانح هوايي به دليل عوامل انساني و تنها ۲۵ درصد به دليل مشکلات در تجهيزات اتفاق مي‌افتند. از تجهيزات ايمني نمي‌آفريند بلکه انسان‌ها و نوع عملکردهاست که ايمني را ايجاد مي‌کند.
وي ادامه داد: آمار سازمان هواپيمايي کشوري نيز نشان مي‌دهد تا چند سال پيش فقط ۲۵ درصد سوانح به دليل مشکلات تجهيزات بوده و اين آمار با شرايط جهاني هماهنگ است. همچنين در طول روزهاي گذشته صحبت‌هايي درباره سيستم‌هاي منسوخ در دنيا مطرح شد که حتي در صورت صحت داشتن نيز مربوط به فرودگاه مي‌شد، در حالي که سانحه اخير در فرودگاه اتفاق نيفتاده است. به گفته سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاه‌ها در حال حاضر در فرودگاه ياسوج دستگاه DME/NDB فعال است که در بسياري از فرودگاه‌هاي جهان نيز از آن نيز استفاده مي‌شود و نبايد با اطلاع‌رساني غلط درباره آن ذهن مردم با ابهام‌هاي جديد مواجه شود. الهي‌نيا ادامه داد: تمامي‌طرح‌هاي تقرب به فرودگاه و مسيرهاي ورود و خروج با نرم‌افزارهاي خاصي طراحي مي‌شود و سپس به مرحله وارثي مي‌رسد. وقتي يک طرح تمام اين مراحل را طي کرد يعني ايمن است و اين به شرايط آب و هوايي مربوط نيست. از اين‌رو مي‌توان گفت چنانچه رادار هم در فرودگاه ياسوج نصب مي‌شد نمي‌توانست از وقوع اين سانحه جلوگيري کند.

خلبان هيچ گزارشي درباره نقص فني هواپيما نداده بود
رئيس کميسيون بررسي سانحه هواپيماي ATR با بيان اينکه خلبان در نوار مکالمات هيچ گزارشي از نقص فني هواپيما نداده است، گفت: تا قبل از بررسي اطلاعات جعبه سياه هواپيما احتمالات از علت وقوع سانحه مورد تاييد نيست. به گزارش روزنامه تجارت، حسن رضايي‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره فيلم منتشر شده مبني بر خالي بودن کپسول آتش‌نشاني هواپيماي ATR اظهار داشت: هنوز اين فيلم به صورت رسمي‌به سازمان هواپيمايي و کميسيون بررسي اين سانحه تحويل داده نشده است و ما آن را نمي‌توانيم به صورت رسمي‌تاييد کنيم. همچنين از خالي بودن اين کپسول آتش‌نشاني نمي‌توان به نتيجه‌اي دست يافت مگر اينکه در لابراتوارهاي تخصصي بررسي شود تا مشخص شود که محتويات اين کپسول بر اثر چه چيزي خارج شده است. رئيس کميسيون بررسي سانحه پرواز تهران – ياسوج، تاکيد کرد: احتمال اينکه محتويات اين کپسول بر اثر ضربه خارج شده باشد، وجود دارد، اما باز هم بايد در آزمايشگاه‌هاي مخصوص اين کپسول مورد بررسي قرار گيرد بنابراين خواسته‌ايم که آن را در اختيار ما قرار دهند.
وي درباره حضور کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه، گفت:‌ کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه حضور دارند و در حال آموزش تکاوران ارتش و افرادي هستند که توانايي صعود به نقطه وقوع سانحه را دارند تا مشخص کنند چه قطعاتي از هواپيما در اولويت کشف و انتقال هستند. تنها يکي از مستندات براي بررسي علت سانحه، جعبه سياه است و ما به مستندات ديگري از جمله برخي از قطعات ديگر هواپيما نياز داريم. رئيس کميسيون بررسي سانحه هواپيماي تهران – ياسوج با تاکيد بر اينکه پيکرها و قطعات اين هواپيما در حال حاضر زير برف مدفون شده است، گفت: پس از وقوع اين سانحه چندين بار شاهد بارش برف در ارتفاعات دنا بوده‌ايم و در حال حاضر حداقل دو متر برف بر روي پيکرها و قطعات هواپيما باريده است و بايد منتظر مساعد شدن شرايط جوي بمانيم. وي درباره گمانه‌زني‌ها مبني بر نقص ارتفاع‌سنج هواپيماي ATR ، تاکيد کرد: قبل از بررسي FDR و CVR جعبه سياه هواپيماي ATR نمي‌توان هيچ اظهار نظري درباره اين موضوعات داشت. بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که در نوار مکالمات، خلبان هيچ گزارشي درباره نقص فني هواپيما نداده است، بنابراين نياز به بررسي‌هاي بيشتر در اين باره وجود دارد. بررسي اين موضوعات و کشف جعبه سياه هواپيما زمان‌بر خواهد بود.

در پنجمين نمايشگاه صنايع و ارگان‌هاي دريايي مطرح شد؛
گروه راه و مسکن: صبح روز شنبه ( 5 اسفند ماه 96) پنجمين نمايشگاه صنايع و ارگان‌هاي دريايي با حضور محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي، فريدون همتي استاندار هرمزگان و ديگر مقامات استان نيز در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بندرعباس آغاز به کار کرد.
در اين نمايشگاه که با حضور بيش از ۶۰ شرکت داخلي و خارجي برگزار شده، دستگاه‌ها و نهادهاي فعال در حوزه دريايي و بندري به معرفي توانمندي‌هاي خود مي‌پردازند. همچنين در اين نمايشگاه که تا روز دوشنبه ( 7 اسفندماه 96) به کار خود ادامه خواهد داد ۷ شرکت خارجي از چهار کشور و ۵۳ شرکت داخلي از بخش‌هاي دولتي و خصوصي نيز حضور يافته‌اند.
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، صبح ديروز علي اکبر مرزبان دبير برگزاري پنجمين نمايشگاه ارگان‌هاي دريايي در جمع خبرنگاران هدف از برگزاري اين نمايشگاه را معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه دريايي و بنادر و همچنين نمايش توانمندي‌هاي خدمات بندري عنوان کرد و گفت: از ديگر اهداف برپايي نمايشگاه ارگان‌هاي دريايي انعقاد قراردادهاي سرمايه‌گذاري در حوزه خدمات بندري و دريانوردي ميان شرکت‌هاي داخلي و خارجي، معرفي فرصت‌هاي توليد داخلي ناوگان دريايي، نمايش توانمندي‌هاي شرکت‌هاي پورت اپراتوري، معرفي فعاليت‌هاي شرکت‌هاي انرژي و نفتي فراساحل، توانمندي‌هاي حمل و نقل دريايي بار و مسافر، ارائه خدمات کانتينري، پايانه داري بنادر و لجستيک و ... برنامه‌ريزي شده است. اميدواريم برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي منجر به اشاعه فرهنگ دريايي ميان شهروندان و نيز توسعه نظام شهر- بندر در شهرهاي ساحلي و بندري شود.
انتقاد ازحضور کمرنگ خارجي‌ها در نمايشگاه دريايي
همچنين محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در مراسم افتتاحيه پنجمين نمايشگاه ارگان‌هاي دريايي با بيان اينکه بندر شهيد رجايي مهمترين بندر کشور است، گفت: برگزاري اين نمايشگاه آخرين برنامه از شوراي هماهنگي ارگان‌هاي دريايي است و عرصه‌اي براي ارائه توانمندي‌هاي کشور در حوزه دريايي و بندري، حضور شرکت‌هاي بين المللي فعال در اين حوزه، معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در بنادر و سواحل، مذاکره با سرمايه گذاران داخلي و خارجي در حوزه صنايع دريايي و ارتقاي کيفيت نمايشگاه‌هاي دريايي است.
وي افزود: يکي از راه‌هاي ارتقاي کيفي نمايشگاه‌هاي صنايع دريايي، خودداري از برگزاري نمايشگاه‌هاي متعدد در اين حوزه بوده و قرار است در سال آينده، در سال يک بار يا دو بار نمايشگاه صنايع دريايي برگزار شود.
راستاد با تاکيد بر لزوم معرفي شدن نمايشگاه صنايع دريايي ايران در سطح بين المللي و برندشدن آن در ميان فعالان صنايع دريايي و بندري جهان، اظهارداشت: بايد در نمايشگاه‌هاي آينده شاهد حضور پررنگ فعالان حوزه دريايي و بندري حداقل در سطح منطقه در نمايشگاه صنايع دريايي کشور باشيم تا فرصت‌ها و توانمندي‌هاي دريايي کشور معرفي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: صنعت دريايي تعمير و ساخت شناور زمينه اشتغال و توليد گسترده‌اي داشته و برخي کشورها صرفاً با توسعه صنايع دريايي توانسته‌اند به جايگاه اقتصادي مهمي‌در دنيا دست يابند. ضمن اينکه بايد از فعاليت در سطح خدمات بگذريم و به توليد در صنايع دريايي ارتقا يابيم.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: از همين رو اين سازمان قرار است به بخش توليد اهميت داده و علاوه بر افزايش و ارتقاء سطح کيفي و کمي‌توليد ناوگان حمل و نقل دريايي، در بخش توليد تجهيزات ساحلي و بندري نيز از قبيل تجهيزات پايانه کانتينري دست يابند که نمونه آن توليد تجهيزات پايانه کانتينري شهيد رجايي توسط توليدکننده داخلي است.
راستاد با بيان اينکه نبايد مسير سال‌هاي گذشته در حوزه ساخت شناورهاي تجاري و خدماتي طي شود، اظهارکرد: اگر مشتريان داخلي از سازنده خارجي براي سفارش توليد شناور صرف‌نظر کنند و به توليدکننده داخلي انواع شناور و کشتي روي بياورند شاهد ارتقاء کيفيت و فناوري اين صنعت در داخل کشور خواهيم بود.
 کلنگ‌زني فاز سوم بندر شهيد رجايي با حضور رئيس جمهور
 مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به آغاز به کار فعاليت اجرايي فاز ۳ توسعه بندر شهيد رجايي از هفته آينده با حضور حسن روحاني رئيس جمهور در بندرعباس، اظهارداشت: پيمانکار اجراي اين فاز انتخاب شده و هفته آينده آغاز عمليات اجرايي آن کليد خواهد خورد.
به‌گفته راستاد با افتتاح اين فاز ظرفيت پايانه کانتينري بندر شهيد رجايي به ۸ ميليون TEU و طول اسکله اين بندر نيز به ۱۴۰۰ متر خواهد رسيد که به بلندترين اسکله بندري جهان تبديل خواهد شد. اجراي اين فاز از توسعه بندر شهيد رجايي با مشارکت سرمايه گذار داخلي و خارجي بوده و رويکرد ما در توسعه فاز سوم اين بندر، ترانشيتي و ترانزيتي (لندلور) خواهد بود. ضمن اينکه پيش بيني کرده‌ايم تا اپراتورهاي قدرتمند خارجي در کنار اپراتورهاي ايراني عمليات پورت اپراتوري اين پايانه از بندر را برعهده خواهند داشت.
حمايت از گردشگري دريايي
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: در کنار فعاليت‌هاي تجاري در بنادر، به دنبال حمايت از شکل‌گيري زيرساخت‌ها، روبناها و شناورهاي مدرن دريايي در حوزه گردشگري هستيم. سازمان بنادر مي‌تواند از محل وجوه اداره شده اين سازمان از بخش گردشگري دريايي به خصوص در زمينه حمايت از بسته‌هاي گردشگري دريايي، حمايت کند.
 ۸۰ميليون نفر را با اقتصاد دريامحور مي‌توان اداره کرد
همچنين احمد مرادي نماينده مردم بندرعباس در مجلس شوراي اسلامي‌در پنجمين نمايشگاه ارگان‌هاي دريايي در بندرعباس با بيان اينکه دريا فرصت بي‌نظيري براي سرمايه گذاري به شمار مي‌رود، گفت: ما چقدر توانسته‌ايم از اين فرصت‌ها بهره برده و فاصله خودمان را با کشورهاي منطقه را ترسيم کنيم؟
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌افزود: نتوانستيم به خوبي از ظرفيت‌هاي دريايي کشور استفاده برده و از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي که علي‌رغم تمام مشکلات به اين حوزه ورود کرده و به دولت کمک کرده‌اند، استفاده کنيم به همين دليل فاصله زيادي با شرايط ايده آل داريم. مرادي افزود: بايد اعتقاد داشته باشيم اگر نمايشگاهي ترتيب داده و سرمايه‌گذاران حوزه دريايي و بندري را دور هم جمع مي‌کنيم، به وعده‌هايي که در خصوص حمايت از آن‌ها سر مي‌دهيم، پايبند باشيم.
رئيس مجمع نمايندگان هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي‌اظهار داشت: توسعه صنايع دريايي يکي از دغدغه‌هاي نمايندگان مجلس در تدوين بودجه سالانه و برنامه ۵ ساله ششم است. همچنين دريا محور توسعه به شمار رفته و اگر اقتصاد را صرفاً بر دريا متکي کنيم، اداره ۸۰ ميليون نفر کار سختي نخواهد بود.
نماينده مردم بندرعباس در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: چين از دريا نهايت فرصت را برده و براي ۱۰ تا ۱۵ ميليون نفر از طريق دريا مستقيماً ايجاد شغل کرده است. استان هرمزگان ۱۱۰۰ کيلومتر ساحل در طول نوار ساحلي خليج فارس و درياي عمان دارد و همچنين جزاير مهمي‌دارد که فرصت بي‌نظيري براي سرمايه گذاري محسوب مي‌شوند. همچنين ۶۰ درصد از ذخاير انرژي دنيا در منطقه خليج فارس قرار دارد که براي توسعه صنايع دريايي هيچ راهي جز ورود به بخش خصوصي نداريم.
 با ۲۴ ساعته شدن عمليات تخليه ديگر جريمه ديرکرد به کشتي‌ها نمي‌پردازيم
همچنين در ادامه اين مراسم‌هاشمي‌تختي‌نژاد رئيس مجمع نمايندگان استان هرمزگان با اشاره به اهميت عمليات بانکرينگ در سوخت‌رساني به کشتي‌هاي منطقه، اظهار داشت: هر چند که ايران ظرفيت بانکرينگ را دارد، اما در حال حاضر از اين حوزه و پتانسيل‌ها غافل مانده‌ايم. در حالي که سوخت مورد نياز بانکرينگ در خليج فارس از ايران تامين مي‌شود، اما کشورمان از سود ۸۰ درصدي سوخت‌رساني به کشتي‌ها در منطقه غافل مانده است.
هاشمي‌اظهار داشت: از سوي ديگر فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري قابل توجهي در زمينه صنايع کشتي‌سازي در ايران وجود دارد، اما تاکنون نتوانسته‌ايم به خوبي از اين فرصت‌ها استفاده کنيم.
وي، با اشاره به کلنگ‌زني فاز ۳ بندر شهيد رجايي با حضور رئيس جمهوري در هفته جاري، تاکيد کرد: با تکميل فاز ۳ بندر شهيد رجايي ظرفيت اين بندر به هشت ميليون TEU مي‌رسد، بنابراين ديگر شاهد تاخير در تخليه کشتي‌ها نخواهيم بود و با ۲۴ ساعته شدن عمليات تخليه ديگر جريمه ديرکرد به کشتي‌ها نمي‌پردازيم.
 دعوت از وزير راه براي ارائه توضيحات درباره سانحه هواپيماي ATR
همچنين حسين‌هاشمي‌تختي نماينده مردم بندرعباس در مجلس در حاشيه برگزاري پنجمين نمايشگاه ارگان‌هاي دريايي در بندرعباس در جمع خبرنگاران در خصوص استيضاح وزير راه و شهرسازي، گفت: براي استيضاح عباس آخوندي، بايد قبل از رسيدگي به آن در صحن علني، از وزير راه براي حضور در کميسيون عمران دعوت شده و مسائل مورد اعتراض نمايندگان مطرح شود. البته هفته آينده مجلس تعطيل خواهد بود ولي در هفته بعد از آن، به کميسيون عمران دعوت خواهد شد. عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌افزود: از تعداد امضاهاي داوري شده براي استيضاح آخوندي خبر ندارم، ولي اين استيضاح به حد نصاب رسيده است. وي درباره نظر کميسيون عمران مجلس در خصوص برخورد با استيضاح آخوندي، اظهار داشت: نظر کميسيون اين است که با موضوع استيضاح منطقي برخورد کرده و تحت تأثير قرار نگيرد ولي مو را از ماست مي‌کشيم. يکسري ايرادات درخصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازي وجود دارد و آقاي وزير بايد در اين خصوص پاسخگو باشد. همچنين بايد اين مسائل در صحن علني مجلس نيز بحث شده و هر آنچه منطقي و حق است، بايد اتفاق بيفتد. هاشمي‌تختي درخصوص اتهام برخي از نمايندگان مبني بر زد و بند کميسيون عمران مجلس با وزير راه و شهرسازي، گفت: اين اتهام به هيچ عنوان صحت ندارد و ما محکم پاي کار ايستاده‌ايم، ولي نگران آن هم نيستيم که کسي به ما برچسب بزند. نماينده مردم بندرعباس در مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: هر چه حق باشد، آن را عمل مي‌کنيم و اگر به اين نتيجه برسيم که استيضاح وزير راه و شهرسازي راي بياورد، اعضاي کميسيون عمران مجلس محکم پاي کار هستند. اصل بر حمايت از دولت در سطح کلان است، اما اينکه اگر ثابت شود وزيري ضعيف است، قرص و محکم پاي استيضاح مي‌ايستيم.

تشريح دو استراتژي براي افزايش بهره‌وري در ناوگان جاده‌اي کشور
معاون وزير راه و شهرسازي بر اجراي دو استراتژي برحذف تعرفه‌هاي گمرکي و واقعي شدن قيمت سوخت هم‌زمان با حذف تعرفه‌ها براي افزايش بهره‌وري ناوگان، تاکيد کرد و گفت: فردي که کاميون ۴۵۰ ميليون توماني را با قيمت به مراتب پايين‌ترخريداري مي‌کند پذيرش پرداخت پول بيشتر براي سوخت مصرفي را دارد و به خود اجازه تردد يک سرخالي را نمي‌دهد.
به گزارش روزنامه تجارت، داود کشاورزيان در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به مضرات تردد ناوگان فرسوده در جاده‌ها و شهرها،اظهار داشت: بيش از ۱۰۰ هزار دستگاه کاميون فرسوده بالاي ۲۵ سال داراي کارت هوشمند هستند و در حمل‌ونقل برون‌شهري و بيش از همين تعداد در درون شهرها فعاليت مي‌کنند و متاسفانه امروز حدود ۸۵ درصد آلودگي هواي تهران به علت تردد کاميون‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، افزود: آلايندگي ناوگان فرسوده در مقايسه به خودروهاي سنگين توليد داخل با فناوري يورو ۴ و DPF بسيار بالاتر است.
وي با تاکيد بر تلاش براي کاهش قيمت تمام‌شده کاميون با حذف عوارض گمرکي، ماليات بر ارزش‌افزوده و هر اقدام ديگري، تصريح کرد: متاسفانه اقدامات خلاف اين‌روند است. به‌طوري‌که امروز تعرفه‌ها افزايش‌يافته و ارز مبادله‌اي ديگر تخصيص نمي‌يابد از اين‌رو قيمت تمام‌شده کاميون و اتوبوس افزايش‌يافته است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در حال حاضر قيمت اتوبوس توليد داخل کشور حدود ۸۵۰ ميليون تومان است که براي مالک اتوبوس صرفه اقتصادي ندارد، تأکيد کرد: اولين استراتژي بايد حذف تعرفه‌هاي گمرکي و دوم واقعي شدن قيمت سوخت هم‌زمان با حذف تعرفه‌ها باشد؛ زيرا اجراي دو استراتژي به‌طور هم‌زمان موجب درک متقابل از جانب مصرف‌کننده مي‌شود. به‌طور مثال فردي که کاميون ۴۵۰ ميليون توماني را با قيمت به مراتب پايين‌ترخريداري مي‌کند پذيرش پرداخت پول بيشتر براي سوخت مصرفي را دارد. واقعي شدن قيمت سوخت از تردد يک سرخالي نيز جلوگيري مي‌کند و در مقابل شاهد افزايش بهره‌وري در حمل‌و‌نقل جاده‌اي مي‌شويم.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همچنين خاطرنشان کرد: اگرچه حذف عوارض و تعرفه‌هاي گمرکي، ماليات بر ارزش‌افزوده و تخصيص ارز مبادله‌اي باعث از دست دادن درآمدهاي دولت از اين بخش مي‌شود،‌ اما بهره‌وري ناوگان افزايش مي‌يابد. در واقع کاميون زماني از مبدأ به مقصد بار حمل مي‌کند که از وجود بار در مقصد براي برگشت مطمئن شود و به خود اجازه تردد يک سرخالي را نمي‌دهد.
کشاورزيان معتقد است؛ اين اقدامات علاوه بر افزايش بهره‌وري، درآمد دولت، مالکان کاميون و کاهش قيمت حمل بار را به همراه دارد. به‌طوري‌که ناوگان با مطمئن شدن از وجود بار در مقصد حاضر به حمل با قيمت کمتر و جذب بار موجود در مقصد است، از اين‌رو صاحب کالا پول کمتري براي حمل بار پرداخت کرده و ناوگان به دليل قابليت جذب بار در مبدأ و هم در مقصد درآمد بيشتري کسب کرده است.
گفتني است؛ DPF يک جزء از سيستم‌‏هاي کاهش آلايندگي در خودروهاي ديزلي است. در واقع، DPF يکي از فناوري‏هايي است که در استانداردهاي يورو ۴ به بالا براي خودروهاي ديزلي و در استانداردهاي يورو ۶ به بالا براي خودروهاي بنزيني به منظور حذف و کاهش ذرات معلق (PM) خروجي از اگزوز خودروها استفاده مي‏‌شود.


وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه جامعه ما در حال زوال اجتماعي است، گفت: هر حادثه‌اي رخ مي‌دهد، به جاي اصلاح فرآيندها سريعا دنبال يک نفر مي‌رويم که با او درگير شويم. به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، ظهر ديروز عباس آخوندي در اولين جشنواره نشان تعالي HSE که به مناسبت روز مهندس برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترين بحث مهندسي، اخلاق و اميد اجتماعي است. تقريبا تمام مطلبي که مهندس رجبي (رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان) به آن اشاره کردند، بحث سرمايه اجتماعي و اعتماد اجتماعي است. وي افزود: اميد و سرمايه اجتماعي بدون عدل قابل تحقق نيست. مهندسي مبتني بر عدالت است چون عدالت، ثبات و پايداري از طريق قرار گرفتن اشيا در جاي خودش است. گمگشته ايران نيز همين عدالت است. وزير راه و شهرسازي با تفکيک دو حوزه اخلاق خصوصي و اخلاق عمومي‌گفت: اخلاق عمومي‌مي‌تواند محور اعتماد جامعه باشد که اعتماد عمومي‌را نسبت به اين قشر بالا ببرد. اين در حالي است که ما معمولا در ايران هر دو حوزه را با هم جمع مي‌کنيم و آن را تحت عنوان اخلاق مي‌شناسيم. آخوندي با اشاره به روز مهندس گفت: خواجه‌ نصير در عين حال که يک مهندس و منجم سرشناس بود، يک سياستمدار بود که کتاب ماندگار او در حوزه سياست با عنوان اخلاق ناصري ارائه شد. يعني اصلي‌ترين بحث او فضيلت و عدالت است و بدون عدالت، اخلاق مفهومي‌نخواهد داشت. واقعيت اين است که جامعه ما در حال زوال اجتماعي است. يعني امکان اينکه مشکلات بنيادي خود را رفع کند، ارزش افزوده ايجاد کند و اميد را تزريق کند، ندارد. اين يک واقعيت است که اگر آن را در لفافه بيان کنيم، راهي براي درمان آن پيدا نخواهيم کرد.
وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: ما در کشور کمتر مشکلي را مي‌توانيم به صورت اجتماعي حل کنيم؛ چه گرد و غبار باشد، HSE باشد چه حوادث باشد يا مسائل اقتصادي. مدتي است که نمي‌توانيم مسائل اجتماعي را حل کنيم. در هر مسئله تاب‌آوري بسيار در آستانه پاييني قرار دارد. وقتي مسائل را نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم که به سرعت يک تجمع به يک آشوب تبديل مي‌شود، يک برف بلافاصله تمام جامعه را به هم مي‌ريزد. اين نشان مي‌دهد که تاب‌آوري اجتماعي به مفهوم استوار و پايدار آن دچار مشکل است.
وي با اشاره به بودجه‌هاي کشور گفت: زماني مي‌گفتند اگر ۳۰ درصد بودجه حال توزيعي و ۷۰ درصد حالت عمراني داشته باشد، خوب است. الان بودجه ما صددرصد توزيعي است. يعني قدرت ارزش افزوده به سمت صفر گرايش پيدا کرده است.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: مشکلي که ما در ايران داريم که منشا يک سوء تفاهم ملي است به اين برمي‌گردد که همه چيز را به حوزه اخلاق خصوصي همچون متواضع، فداکار مهربان، مودب بودن و ... محدود مي‌کنيم. البته اينها صفات خوبي است و اما همه آن در حوزه اخلاق خصوصي است. در حالي که معيار اخلاق عمومي‌فقط و فقط عدالت است. اين خلط مبحث عمومي‌است که ما با آن مواجه هستيم. آخوندي ادامه داد: اصلي‌ترين ماموريت اخلاق، مهار قدرت است. ولي در حوزه عمومي، مهار قدرت فقط از طريق اجراي عدالت صورت مي‌گيرد و با توصيه‌هاي فردي امکان‌پذير نيست.
وي با بيان اينکه فعاليت‌ مهندسان در تمام زمينه‌ها به عدالت و ارزش عمومي‌مربوط مي‌شود، گفت: مهندس کارش با حوزه عمومي‌است به همين دليل بايد متخلق به اخلاق عمومي‌باشد. به همين دليل است که من در ماه‌هاي گذشته مکررا به عدم تعارض منافع تاکيد کرده‌ام.
وزير راه و شهرسازي بزرگترين ظلم در جامعه را بحث تعارض منافع دانست و گفت: تعارض منافع در واقع ريشه تمام مفاسد است. من نمي‌توانم دو طرف ميز بنشينم. اگر به هر نحوي اين را توجيه کنم، همان جا لغزش اخلاق اتفاق افتاده است. مي‌گويند فلاني خيلي آدم خوبي است. اگر دو طرف ميز بنشيند، خودش رعايت مي‌کند. چنين چيزي اصلا نداريم.
آخوندي جامعه مهندسي را به دوري از تعارض منافع دعوت کرد و گفت: مهندسان بايد تعارض منافع را از خودشان شروع کنند. متاسفانه به دليل غفلت نظري داريم مي‌گوييم اشکالي ندارد که مهندس، پزشک، صنعتگر دو طرف ميز بنشيند.


عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه وزارت راه و شهرسازي براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل کشور در تمام شقوق ريلي، جاده‌اي و هوايي تلاش زيادي کرده است، تاکيد کرد: بايد منابع پولي لازم جهت ارائه تسهيلات به شرکت‌ها و ايرلاين‌ها در نظر گرفته شود.
به گزارش روزنامه تجارت، مجيد کيانپور در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي درباره سانحه سقوط هواپيماي تهران- ياسوج اظهار داشت: ابتدا بايد جعبه سياه هواپيما پيدا و بازگشايي شود، سپس با گزارش‌هاي شرايط جوي و وضعيت هواپيما مورد بررسي قرار گيرد. در حال حاضر سؤالاتي مبني بر مقصر اصلي اين اتفاق قابل پاسخ نيست.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: بايد در نظر داشت که استيضاح دردي از کشور دوا نمي‌کند. بلکه بايد به دنبال پيش‌گيري و توسعه زيرساخت‌ها،‌استفاده از ابزار‌هاي نوين روز جهاني براي بهره‌برداري به بهترين نحو از شرايط موجود در راستاي توسعه کشور بود. براي توسعه زيرساخت‌ها و نوسازي ناوگان حمل‌ونقل بايد بودجه مورد نياز اين امر در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار گيرد.
کيانپور با اشاره به انگيزه وزارت راه و شهرسازي براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل کشور در تمام شقوق ريلي، جاده‌اي و هوايي، گفت: تلاش‌هاي بسياري در اين خصوص انجام شد، اما در ابتدا بايد منابع پولي لازم جهت ارائه تسهيلات به شرکت‌ها و ايرلاين‌ها در نظر گرفته شود و از طرف ديگر بايد براي استفاده مناسب از پسابرجام و جلوگيري از اثرگذاري تحريم‌ها تمهيداتي در نظر گرفته شود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه تاثير تحريم‌ها بر حمل‌ونقل بسيار پررنگ است خاطرنشان کرد: متوسط عمر ناوگان هوايي کشور نزديک به ۲۳ سال و دو برابر نرم جهاني است، لذا بايد تلاش شود از تمام ابزار و امکانات روز استفاده شود.
نماينده مردم درود و ازنا راهکار استفاده از هواپيماهاي اجاره‌اي را مطرح کرد و گفت: بايد براي پايين آمدن سن ناوگان هوايي تلاش شود تا شاهد سوانح کمتري در حوزه حمل‌و‌نقل هوايي باشيم. هر يک از نمايندگان دغدغه‌هاي مربوط به زيرساخت‌هاي جاده‌اي و ارتقا آن‌ها به چهار خطه يا آزادراهي، کاهش تلفات ناشي از حوادث رانندگي و پرواز منظم با هواپيماهاي ايمن در حوزه انتخابيه خود را دنبال مي‌کنند. نايب‌رييس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بايد تکنولوژي ناوبري تقويت و صنعت هوانوردي را به روز کرد. مجيد کيان‌پور افزود: «در هر حادثه، يک انسان، يک وسيله، محيط‌ زيست و عوامل ديگر دخيل هستند و بنابراين همه تقصير را نمي‌توان بر گردن يک نفر آن هم وزير انداخت. البته در حادثه هواپيماي تهران – ياسوج کارشناسان فرانسوي هم به تهران آمدند و در حال بررسي همه جوانب اين حادثه هستند که البته به نظر مي‌رسد با توجه به همه شرايط مي‌توان گفت که عامل انساني در بروز اين حادثه دخيل بوده است». نايب‌رييس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌اضافه کرد: «تا پايان بررسي اين سانحه، پيدا شدن جعبه سياه و رمزگشايي آن نمي‌توان عامل يا عوامل سقوط هواپيما را به‌طور قطع بيان کرد. اما در اين ميان آنچه اهميت بالايي دارد اينکه زير ساخت‌هاي توسعه حمل ونقل بايد تقويت شوند و آنقدر صنعت حمل‌و‌نقل کشور توسعه يابد و به روز شود که به شاهراه بين‌المللي دست يابيم و حرفي براي گفتن داشته باشيم». وي گفت: روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ پرواز صورت مي‌گيرد و با يک سانحه که البته نبايد رخ دهد نمي‌توان حکم به بي‌کفايت وزير داد و استيضاح او را کليد زد، اما با توجه به شرايط جوي و ديگر عواملي که بر اين حادثه تاثير‌گذار بوده‌اند، مي‌توان عامل انساني را هم در اين سانحه دخيل دانست که احتمالش بسيار زياد است اما بايد منتظر ماند و ديد که نتيجه بررسي‌ها و کارشناسي‌ها چه مي‌شود؟
نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي‌درباره عملکرد وزارت راه‌وشهرسازي در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم گفت: به نظر من با وجود امکانات، اعتبارات، منابع و همه مقدوراتي که در اختيار آخوندي بوده است، مي‌توان نمره قابل قبولي براي وزير در اين دوره متصور بود.