پيشتاري روسيه در صادرات نفت به چين
آمار نشان داد روسيه در ژانويه بزرگترين صادرکننده نفت به چين ماند و پس از راه اندازي خط لوله توسعه يافته ترانس سيبري، سال ۲۰۱۸ را با عملکرد قوي آغ از کرد. به گزارش ايسنا، اداره کل گمرک چين اعلام کرد روسيه ۵.۶۷ ميليون تن يا ۱.۳۴ ميليون بشکه در روز در ژانويه به چين نفت صادر کرد که ۲۳.۴ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش داشت. آمار ژانويه همچنين بالاتر از صادرات ۱.۹۴ ميليون بشکه در روز در دسامبر بوده است. آنگولا و عراق از عربستان سعودي که در سال ۲۰۱۷ دومين صادرکننده بزرگ نفت به چين بود، پيشي گرفته و در ژانويه در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند.

احداث نيروگاه خورشيدي در پالايشگاه گاز بيدبلند
شرکت پالايش گاز بيدبلند سه طرح مهم «احداث نيروگاه خورشيدي»، «مديريت دانش» و «مديريت دارايي‌هاي فيزيکي» را در دستور کار دارد. علي‌محمد پوررضا، مديرعامل پالايشگاه گاز بيدبلند، با اعلام اين خبر، درباره آغاز عمليات اجرايي احداث نيروگاه خورشيدي در شرکت پالايش گاز بيدبلند به شانا گفت: همسو با سياست‌هاي کلي ابلاغي مقام معظم رهبري درباره بهينه‌سازي مصرف و کاهش شدت مصرف انرژي، شرکت پالايش گاز بيدبلند در مسير تهيه شرح کار و پيمان‌سپاري «طراحي و احداث نيروگاه خورشيدي ۳۰ کيلوواتي» گام برداشته است. وي افزود: ابلاغيه هيئت وزيران درباره تامين ۲۰ درصد از انرژي مورد نياز ساختمان‌هاي اداري از محل انرژي‌هاي تجديدپذير و نو، نيز دليل مهم ديگري براي اجرايي کردن طرح نيروگاه خورشيدي است.

هند خواهان قيمت‌گذاري معقول نفت
وزير نفت هند اعلام کرد که اين کشور از عربستان انتظار دارد قيمت‌گذاري معقولي براي صادرات نفت داشته باشد. به گزارش خبرگزاري رويترز از دهلي‌نو، دارمندرا پرادهان، وزير نفت هند، ديروز (جمعه، چهارم اسفندماه) اعلام کرد: اين کشور خواهان قيمتي معقول براي نفت خام صادراتي عربستان است. وي پس از ديدار با خالد الفالح، وزير انرژي عربستان، گفت: امکان ايجاد برخي سازوکارها هست تا قيمت نفت براي هر دو طرف مناسب باشد. وزير نفت هند افزود: ما بايد از قيمتي معقول براي نفت خام و ال‌پي‌جي برخوردار شويم. پرادهان همچنين اعلام کرد: هند به عربستان پيشنهاد داده است در فاز دوم ذخاير راهبردي نفت هند سهيم شود. براي توافق با شرکت آرامکو نيز در حال مذاکره هستيم.----
سوآپ بيش از2ميليون بشکه نفت کشورهاي حاشيه خزر به پالايشگاه‌هاي ايران
معاون عمليات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال گفت: از اواخر مردادماه امسال تاکنون، 2ميليون و200 هزار بشکه نفت خام سوآپ (معاوضه) کشورهاي حاشيه خزر در پايانه نفتي نکا تخليه و به پالايشگاه‌هاي نفت تهران و تبريز انتقال داده شده است.
به نقل از ايرنا، با از سر گيري مرحله سوآپ و انتقال بيش از 2 ميليون بشکه نفت در سال جاري ازطريق خط لوله 32 اينچ نفت شمال ، اين کار پس از حدود هشت سال توقف به مرحله پايداري رسيده است.
ايران از طريق سوآپ، نفت توليدي کشورهاي حاشيه درياي خزر مانند قزاقستان و ترکمنستان را در پايانه نکا تخليه مي‌کند و به ازاي آن در پايانه‌هاي جنوبي کشورمان، نفت تحويل مشتريان مي‌دهد.
عمليات معاوضه نفت خام همسايگان شمالي که سواپ ناميده مي‌شود، مزايايي مانند درآمدزايي، کاهش هزينه حمل نفت به پالايشگاه‌هاي شمال کشور، کاهش تردد نفتکش‌هاي جاده اي، تقويت جايگاه ايران در بازار جهاني و تبديل ايران به قطب ترانزيت حامل‌هاي انرژي در منطقه را به دنبال دارد.
شيرافکن قرباني معاون عمليات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه تاکنون بيش از 50کشتي نفت خام در منطقه پايانه نفتي نکا پهلو گرفته است، افزود: با افزايش حجم نفت خام تحويلي شرکت‎هاي سوآپ کننده خارجي و با توجه به برنامه‎ريزي انجام شده در سطح وزارت نفت، مي‎توان به افزايش ظرفيت قابل توجه اين طرح در سال جاري اميدوار بود.
قرباني ظرفيت فعلي تاسيسات و خطوط لوله منطقه شمال را 370 هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: اين ظرفيت با برخي تغييرات قابليت افزايش به 500 هزار بشکه در روز را نيز دارد.
دولت يازدهم در روزهاي پاياني کار خود توانست، ضمن جبران اشتباه دولت دهم در قطع يکباره سوآپ (معاوضه) نفت، به وعده خود براي احياي اين امر عمل کند تا جايگاه کشور را در بازار جهاني انرژي ارتقا دهد.
به گفته کارشناسان قطع سوآپ نفت خام در پي دستور وزير نفت دولت دهم خسارات فراواني به کشور تحميل کرد و علاوه بر تخريب جايگاه ايران به عنوان مسير اصلي ترانزيت انرژي در منطقه ،ديوان داوري نيز ايران را به پرداخت جريمه محکوم کرد.
همچنين خطوط لوله و تاسيسات احداث شده در پايانه نفتي شمال نيز سال‌ها به حال خود رها شد و در طول اين سال‌ها، براي جلوگيري از تخريب خط لوله احداث شده، هر از چند گاهي، نفت خام از سمت پالايشگاه تهران به اين خط لوله تزريق مي‌شد تا با گردش نفت خام، خط لوله دچار آسيب بيشتر نشود.
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال 620 کيلومتر لوله نفت را در 2 استان مازندران و گلستان زيرپوشش دارد.


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت» خبر داد؛
گروه انرژی – مجتبی آزادیان: اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی و عضو و سخنگوی کمیسیون انرژی در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اهمیت پرداختن به انرژی های تجدید پذیر و نو و راهکارهای دولت و مجلس برای افزایش سرمایه گذاری و بهره برداری در انرژی های تجدید پذیر اظهار داشت: در موضوع انرژی های تجدیپذیر چند عامل تاثیرگذار است، اولا این یک تکلیف قانونی است که در برنامه ششم توسعه تکلیف آن به وزارت نیرو داده شده که 5 هزار مگاوات در مدت 5 سال انرژی های تجدیدپذیر اعم از انرژی های خورشیدی، بادی و ... تولید کند.
وی ادامه داد: عامل دیگری که در بحث انرژی های تجدیپذیر بسیار مهم است، پتانسیل قوی و بالای کشورمان "ایران اسلامی" در توسعه انرژی های تجدیدپذیر است که  هم نور فراوان و شدت تابش در کشورمان بسیار فراوان است و هم سرزمین های وسیعی که ما را در این زمینه از کشورهای دیگر متمایز کرده است. و هم تونل‌های بادی زیادی در کشور داریم، به علت اینکه گرمسیر و خشک است مانند خواف و ... .
سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی درادامه به معاهده های بین المللی اشاره کرد و گفت: این معاهده ها از جمله معاهده پاریس و توسعه انرژی های پاک و پرهیز از انتشار گازهای گلخانه ای را داریم که ایران همه این اقدامات را پذیرفته است و دررابطه با کاهش گازهای گلخانه ای و از لحاظ زیست محیطی در کشورمان متعهد هستیم که به این سمت برویم.
وی افزود:از طرف دیگر در کشورمان یکی دیگر از عواملی که برای پرداختن به انرژی های نو بسیار مناسب است، اینکه هراندازه بخواهیم در تولید برق از سوختهای فسیلی صرفه جویی کنیم، این سوختها را میتوانیم صادر کنیم و ارزآوری برای کشورمان داشته باشیم.
قره خانی گفت: همچنین کشور ما به گونه ای است که انرژی های نو میتواند در همه نقاط کشور پراکنده باشد، حتی در جاهایی که حس کرده بودیم ابر زیاد است، به صورت پایلوت اقداماتی انجام شد که مقرون به صرفه هم بود. پس پراکندگی هم داریم و از طرفی بحث خطوط انتقال زیادی را برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر نداریم و از طرفی پِرت برق نیز بسیار کمتر خواهد شد و به شکل پراکنده میتوان انرژی های تجدیدپذیر را تولید کرد، و هم در مقیاس بسیار جزئی که یک خانوار کوچک می تواند برق تولید کند و هم در سطح بسیار بزرگ.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرمایه گذاری اولیه در این زمینه تاکنون مقداری سنگین بود، اینجاست که ما برای اینکه سرمایه گذار را راغب کنیم که سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشد، باید با قیمت بالاتری از انها برق را خریداری کنیم. چون به مردم به قیمت پایین می فروشیم اما از انها به قیمت بالاتری می خریم. ولی انرژی حرارتی چون سوخت را مجانی میدهیم، آنها به راحتی  سرمایه گذاری می کنند و مقرون به صرفه است پس سرمایه گذاری اولیه در انرژی های تجدی پذیر طوری است که حتما باید برق را با قیمت بالاتری خریداری کنیم.
وی ادامه داد: پس قانونگذار تحت عنوان عوارض در تبصره 6 بند ه این امر را دیده و 8 درصد برق مصرفی به عنوان عوارض در نظر گرفته شده که 50 درصد آن یعنی 4 درصد هزینه برق مصرفی به انرژی های تجدیپذیر اختصاص خواهد یافت که موجب می شود سرمایه گذار رغبت برای سرمایه گذاری داشته باشد و هم سوخت صرفه‌جویی را بتوانیم صادر کرده و ارزآوری داشته باشیم.
قره خانی در پایان اظهار داشت: متاسفانه دولت در سال گذشته این عوارض را در اختیار ساتبا قرار نداد، پارسال عوارض به صورت 50 ریال برای هر کیلووات ساعت برق مصرفی بود. اما به صورت کلی باید بگویم که بنا نیست که تولید برق در اختیار وزارت نیرو باشد و وزارت نیرو باید آن را به بخش خصوصی واگذار کرده و تنها 20 درصد سهم داشته باشد.
لازم به یادآوری است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه 15 بهمن صحن علنی پارلمان در جریان ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال97 کل کشور در مصوبه ای بند «ه» تبصره 6  لایحه بودجه در بخش درآمدی را به تصویب رساندند که بر اساس آن عوارض تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک به میزان 8 درصد برق مصرفی در سقف 12هزار و 800میلیارد ریال تعیین می‌شود. طبق این مصوبه، مشترکین روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند.
فاينانس ۷۰ ميليون دلاري براي نيروگاه‌ خورشيدي
همچنین درحاشيه نمايشگاه بين‌المللي انرژي‌هاي تجديدپذير، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌اي براي ايجاد ظرفيت نيروگاه خورشيدي معادل ۵۰ مگاوات به ارزش ۷۰ ميليون دلار به امضا رسيد.
براساس اين قرارداد که بين دو شرکت خصوصي و يک بانک به امضا رسيده، ظرفيت ايجاد ۵۰ مگاوات به ارزش ۷۰ ميليون دلار با پشتيباني پست بانک فراهم شده است.
عضو سنديکاي صنعت برق با اشاره به امضاي اين تفاهم‌نامه سه‌جانبه در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون تمام شرکت‌هايي که مجري احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي بوده‌اند پول خود را به صورت نقد يا قسطي از مشتري دريافت مي‌کردند و در ازاي آن خدمات ارائه مي‌دادند، اما با توجه به اين‌که بحث نيروگاه‌هاي تجديدپذير بايد در کل کشور توسعه پيدا کند به دنبال راهکارهايي براي گسترش اين انرژي بوديم و در همين راستا اولين و بزرگ‌ترين تفاهم‌نامه با پست بانک منعقد شده است.
به گفته مصطفي آزاد، اين تفاهم‌نامه بدين منظور بوده تا تمام مشترياني که معرفي مي‌شوند بتوانند از تمام تسهيلات به صورت پنج‌ساله استفاده کنند، به عبارت ديگر متقاضيان نه تنها نبايد سرمايه‌اي را بياورند، بلکه اقساط آنها از محل درآمدي که وزارت نيرو براي آنها در نظر گرفته کسر مي‌شود.
اين عضو سنديکاي صنعت برق با بيان اين‌که براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار شده که اين پروژه در فاز اول براي ۵۰ مگاوات اجرايي شود، گفت: علي‌رغم اين‌که اين پروسه از پنجم مردادماه سال ۱۳۹۵ استارت خورده است، اکنون مي‌توانيم شاهد اثرات مثبت آن باشيم.
آزاد ادامه داد: در کل ۸۵۰ ميليون دلار تامين مالي پروژه در نظر گرفته شده که در فاز اول قرار شده ۷۰ ميليون دلار اجرايي شود و اميدواريم در فاز دوم بتوانيم اقدامات گسترده‌تري را در اين حوزه انجام دهيم.
وي در پاسخ به اين سوال که شروع فعاليت از چه زماني استارت مي‌خورد، اظهار کرد: در حال حاضر براي ۵۵۰ نيروگاه کوچک قرارداد داريم که مي‌توانيم در سريع‌ترين زمان ممکن وارد مرحله اجرا شويم، اما به لحاظ ظرفيت بايد گفت که مي‌توانيم ماهانه ۲۵۰۰ نيروگاه خانگي ايجاد کنيم.
براساس اين تفاهم‌نامه، شرکت مديريت پروژه نيروگاه‌هاي سولار، مجري طرح و شرکت سولار صنعت فيروزه تامين‌کننده تجهيزات اين طرح خواهند بود و در واقع اين اولين بار است که شرکت‌هاي خصوصي براي توسعه تجديدپذيرها با بانک به تفاهم رسيده‌اند که با توجه به شرايط فعلي تجديدپذيرها در کشور گام مهمي‌محسوب مي‌شود.
معاون وزير نيرو: ممکن است سال آينده شاهد مرگ انرژي‌هاي تجديدپذير باشيم
همچنين سيد محمد صادق زاده در حاشيه دهمين نمايشگاه بين‌المللي انرژي‌هاي تجديدپذير در جمع خبرنگاران با اشاره به اين‌که در حال حاضر هزينه تمام شده يک کيلووات ساعت برق خورشيدي 4 سنت است که طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته اين عدد تا سال 2020 به 3 سنت و در سال‌هاي بعد به دو سنت و کمتر از آن کاهش مي‌يابد، ادامه داد: با اين حساب بايد گفت تجديدپذيرها ارزان‌ترين انرژي حتي در کشور ايران است.
معاون وزير نيرو گفت: در شرايط فعلي، تامين برق از خورشيد نسبت به توليد برق حتي با پربازده‌ترين نيروگاه‌هاي فسيلي که نيروگاه سيکل ترکيبي است و از گاز طبيعي تغذيه مي‌شود هزينه کمتري را به کشور تحميل مي‌کند و بايد صراحتا اعلام کرد که علي‌‌رغم اينکه نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي بازده بالاي 50 درصد دارند اما توليدبرق توسط آن‌ها گران تر تمام مي‌شود، چراکه حداقل 2+1 سنت هزينه تبديل انرژي مي‌شود و اگر ارزان‌ترين قيمت گاز طبيعي ممکن که حدود 12 تا 13 سنت در مترمکعب است را معيارقرار دهيم و با احتساب هزينه‌هاي آلودگي زيست محيطي ناشي از احتراق گاز طبيعي و توزيع ذرات معلق که حدود 2 تا 3 سنت نيز دولت متحمل هزينه‌هاي اجتماعي ناشي از آلودگي مي‌شود، مي‌توانيم صراحتا اعلام کنيم که تجديدپذير‌ها نسبت به فسيلي‌ها ارجح‌ هستند.
معاون وزير نيرو با تاکيد بر اين‌که ايران استعداد بسيار خوبي در انرژي‌هاي تجديد‌پذير دارد، ادامه داد: خورشيدي که در ايران مي‌درخشد بيش از 300 روز را در بسياري از نقاط کشورتحت تابش بسيار پيوسته و غني قرار مي‌دهد، علاوه‌بر اين خورشيد در ايران 2.5 تا سه برابر آلمان و ديگر کشور‌هاي اروپايي مي‌تابد که همين مساله پتانسيل‌هاي کشور را در اين حوزه نشان مي‌دهد. همچنين در خصوص پتانسيل توليد برق از انرژي باد نيز ايران ظرفيت بسيار خوبي دارد.
وي افزود: در طول دو تا سه دهه گذشته فناوري تجديدپذيرها بسيار توسعه پيدا کرد، به‌طوري که بازده اين انرژي از زير 10 درصد به 20 درصد افزايش پيدا کرد، يعني به ازاي ميزان سرمايه‌گذاري که کم شده انرژي بيشتري نيز توليد شده، همين مسائل موجب شد تا قيمت‌ها کاهش يابد و امروز ديگر تجديدپذير‌ها با شرايط سه دهه پيش عرضه نشود. لذا لازم است که افراد مسوول دانش قديمي‌خود را تغيير داده و با دانش جديد تصميم گيري کنند.
به گفته صادق زاده، در مجموعه تجديدپذيرها انرژي‌هاي بادي و خورشيدي 90 درصد توليد انرژي را به خود اختصاص داده‌اند، 10 درصد مابقي نيز مربوط به نيروگاه‌هاي آبي کوچک و نيروگاه‌هاي زمين‌ گرمايي مي‌شود که در اين دو مورد نيز ايران پتانسيل‌هاي زيادي دارد. ساليان گذشته يعني در حدود 40 سال پيش که تجديد‌پذير‌ها در حال شکل‌گيري در دنيا بودند برخي از کشورهاي توسعه يافته که نگراني‌هايي مبني بر وابستگي به نفت و گاز خاورميانه داشتند به توسعه تجديد پذيرها عليرغم گران بودن اين صنعت اقدام کردند و با اين کار امنيت انرژي کشور خود را افزايش دادند. زماني که آلمان توسعه انرژي‌هاي خورشيدي را در کشورش آغاز کرد براي هر کيلووات انرژي خورشيدي بايد حدود 5000 دلار هزينه مي‌شد که اين رقم بسيار گران بود اما امروز شرايط بسيار متفاوت است، چراکه بعد از اينکه توسعه بازار توسط اين کشورها انجام شد قيمت تجديد پذيرها نيز بسيار کاهش پيدا کرد.
معاون وزير نيرو ادامه داد: انرژي تجديد‌پذير، امنيت در مناطق خالي از سکنه را ايجاد مي‌کند علاوه بر اين با توسعه اين انرژي امنيت تامين انرژي کشور در مقابل زلزله، بلاياي طبيعي حتي حوادث نظامي‌ايجاد خواهد شد، اما مهم‌ترين ويژگي ارزان‌تر بودن انرژي‌هاي تجديد‌پذير است. امروز هزينه توليد اين انرژي در کشور نصف انرژي فسيلي تمام مي‌شود. علاوه‌بر اين از هدررفت نفت و گاز ارزشمند کشور جلوگيري مي‌کند که با حفظ اين دو منبع مهم مي‌توان جنبه‌هاي صادرات کشور را ارتقا داد.

قيمت نفت روز جمعه تحت تاثير تعطيلي ميدان نفتي الفيل در ليبي و اظهارات خوش‌بينانه عربستان سعودي نسبت به متعادل شدن بازار، به بالاترين حد بيش از دو هفته گذشته صعود کرد.
به نقل از ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت با ۹۲ سنت يا ۱.۴ درصد افزايش، در ۶۷.۳۱ دلار در هر بشکه بسته شد. برنت روز گذشته تا رکورد ۶۷.۳۷ دلار صعود کرده بود که بالاترين قيمت از هفتم فوريه بود.
بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۷۸ سنت افزايش، در ۶۳.۵۵ دلار در هر بشکه بسته شد.
هر دو قيمت پايه براي دومين هفته متوالي صعود کردند. نفت برنت حدود ۳.۷ درصد رشد هفتگي داشت که بزرگ‌ترين افزايش هفتگي از پايان اکتبر بود، در حالي که نفت خام آمريکا حدود سه درصد رشد هفتگي به ثبت رساند.
ميدان الفيل ۷۰ هزار بشکه در روز نفت توليد مي‌کند. توليد نفت ليبي با وجود اين‌که به دليل نا آرامي‌ها پرنوسان مانده، اما در حدود يک ميليون بشکه در روز بوده است.
به گفته جان کليداف در شرکت سرمايه‌گذاري "اگين کپيتال"، ليبي بار ديگر با اختلال در توليد روبه‌رو شده است. بازار در چند ماه اخير به دفعات از اختلالات پيش آمده در روند توليد نفت اين کشور و همچنين موارد ديگري مانند اختلال فعاليت خط لوله کي‌استون کانادا و خط لوله فورتيز درياي شمال سود برده است.
بر اساس گزارش رويترز، قيمت‌هاي نفت از اظهارات خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي که اعلام کرد انتظار دارد روند کاهش ذخاير بازار نفت ادامه پيدا کند، حمايت شدند.
اوپک و شماري از توليد کنندگان خارج از اين سازمان شامل روسيه توليدشان را با هدف تقويت قيمت‌ها کاهش داده‌اند و اميدوارند با اين اقدام سطح ذخاير کشورهاي صنعتي به ميانگين پنج ساله باز گردد.
قيمت‌ها پس از اين‌که شرکت خدمات انرژي بيکرهيوز اعلام کرد شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا براي پنجمين هفته متوالي افزايش يافته است، بخشي از رشد خود را از دست دادند. طبق اعلام بيکرهيوز، شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا هفته گذشته، با يک حلقه افزايش، به ۷۹۹ حلقه رسيد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريکا، ذخاير نفت خام آمريکا در هفته منتهي به ۱۶ فوريه، ۱.۶ ميليون بشکه کاهش يافته و به ۴۲۰.۴۸ ميليون بشکه رسيد. اين کاهش با وجود ضعيف شدن تقاضا در پايان فصل زمستان نيمکره شمالي روي داده است. اما صادرات نفت خام آمريکا هفته گذشته به بيش از دو ميليون بشکه در روز صعود کرد که نزديک به رکورد ۲.۱ ميليون بشکه در اکتبر بود. توليد نفت خام آمريکا در هفته گذشته تغيير چنداني نداشت و در ۱۰.۲۷ ميليون بشکه در روز ايستاد که نزديک به سطح توليد روسيه و بالاتر از ميزان توليد عربستان سعودي بود.


تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد ماهيگيري در محل آلودگي نفتي ناشي از غرق شدن نفتکش سانچي در درياي چين شرقي، روزها پس از اين حادثه ادامه داشت.
به نقل از ايسنا، اکثر کشتي‌هاي ماهيگيري که در منطقه آلوده حضور داشتند به عنوان کشتي‌هاي چيني شناسايي شدند.
نگراني‌هاي عمده‌اي نسبت به احتمال آلودگي غذاي دريايي و زندگي دريايي در پيرامون محل غرق شدن نفتکش سانچي وجود داشته است.
نفتکش سانچي که حامل ۱۳۶ هزار تن ميعانات – نفت فوق سبک – از ايران به مقصد کره جنوبي بود، ششم ژانويه با کشتي باري چيني "سي اف کريستال" در درياي چين شرقي برخورد کرد و بلافاصله آتش گرفت. تلاش‌هاي گسترده براي اطفاي آتش اين نفتکش به دليل شرايط جوي نامساعد، موج‌هاي بلند، بادهاي شديد و دود سمي‌ناشي از سوختن محموله نفتي آن و همچنين يافتن خدمه و جلوگيري از يک فاجعه محيط زيستي گسترده بي‌نتيجه ماند و اين نفتکش پس از گذشت بيش از يک هفته سوختن در آتش، غرق شد. نفت فوق سبک برخلاف آلودگي‌هاي نفتي که پيش از اين اتفاق افتاده بود، فوق‌العاده سمي‌بوده و قابل مشاهده نيست.
کارشناسان مي‌گويند براي نخستين بار است که محصول نفتي از اين نوع در ابعاد گسترده سطح آب را آلوده کرده است. يک لکه نفتي همچنان نزديک به محل غرق شدن سانچي مشاهده مي‌شود. اين لکه در حدود ۷۰۰ متر طول و ۲۰ متر پهنا دارد.به گفته کارشناسان مستقل، ماهيگيري تا مدت‌ها بعد از اين حادثه متوقف نشد و گزارش رسانه‌هاي چيني نيز چنين مساله‌اي را تاييد مي‌کند. آمار و تصاوير ماهواره‌اي که به دست شبکه خبري بي بي سي رسيده است، نشان مي‌دهد قايق‌هاي ماهگيري پس از اين حادثه در منطقه حضور داشتند. چين صادرکننده بزرگ غذاي دريايي بوده و منطقه آلوده به عنوان محل غني از گونه‌هاي دريايي مختلف شناخته شده است. طبق اعلام وزارت کشاورزي چين، منطقه‌اي به شعاع ۳۰ مايل دريايي از محل حادثه پس از اين اتفاق به عنوان منطقه ممنوعه اعلام شد. به گفته برد سول، تحليلگر "اوشن مايند" که سازمان متخصص در رهگيري فعاليت‌هاي ماهيگيري است، تحليل‌ها اين سازمان نشان مي‌دهد فعاليت‌هاي ماهيگيري در منطقه از زماني که حادثه اتفاق افتاد در شعاع ۶۰ مايل دريايي محل ادامه داشته است. طبق برآورد اين گروه، بيش از ۴۰۰ کشتي ماهيگيري در اين منطقه در فاصله ششم ژانويه تا ۲۵ ژانويه فعاليت کردند در حالي که ۱۳ کشتي در شعاع ۶۰ مايل دريايي محل غرق شدن سانچي شناسايي شدند.
سانچي پس از برخورد با کشتي باري و پيش از غرق شدن، بين ۵۰ تا ۱۰۰ مايل دريايي به سمت جنوب جابه‌جا شد. اين مساله به معناي آلوده شدن دريا به ميعانات اين نفتکش در طول مسير بوده است. وزارت حمل و نقل چين اعلام کرده است تيم نجات محل کشتي غرق شده را در عمق ۱۱۵ متري دريا مکان‌يابي کرده است. "اوشن مايند" در تحليل خود اعلام کرد در فاصله ۲۶ ژانويه تا ۱۴ فوريه، تعداد ۱۴۶ کشتي ماهيگيري در منطقه فعال بودند و دو کشتي ماهيگيري نيز در شعاع ۶۰ مايل دريايي محل غرق شدن سانچي حضور داشتند.
يافته‌هاي سازمان بين‌المللي "ديده‌بان صيد جهاني" که کشتي‌هاي ماهيگيري را رصد مي‌کند نيز مشابه تحليل‌هاي انجام شده از سوي "اوشن مايند" است.
طبق گزارش خبرگزاري شينهوا، اقدام دولت براي دور نگه داشتن کشتي‌هاي ماهيگيري از محل غرق شدن سانچي دو روز پس از غرق شدن اين کشتي و ۱۰ روز پس از برخورد آن روي داد.
کارشناسان آلودگي نفتي بين‌المللي مي‌گويند که اين مداخله بسيار کند بوده است.