بلوک آلومينيوم ايران فروخته شد  
بلوک ۱۹ درصد سهام شرکت آلومينيوم ايران ديروز در بورس عرضه و به همان قيمت پايه هر سهم ۲۰۰۰ ريال فروخته شد. تعداد يک ميليارد و 15 ميليون و 536 هزار و 387 سهم معادل 19.53 درصد سهام شرکت آلومينيوم ايران ديروز توسط سازمان خصوصي ‌سازي در در بورس اوراق بهادار عرضه ‌و به قيمت پايه تعيين شده، فروخته شد. بر اساس اين گزارش اين ميزان سهام به قيمت پايه هر سهم 2000ريال به وکالت از سوي موسسه صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد به صورت يکجا و تجميعي روي ميز فروش رفته بود. همچنين اين بلوک 19.53 درصدي سهام شرکت آلومينيوم ايران به‌صورت 20 درصد نقد و بقيه اقساط 4 سال براي اين عرضه اطلاع‌رساني شده بود.

انتشار عملکرد 9 ماهه پتروشيمي‌غدير  
پتروشيمي‌غدير در دوره 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 مبلغ 119 ميليارد و 257 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي خود منظور کرد.
شرکت پتروشيمي‌غدير اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل يک هزار و 300 ميليارد ريال منتشر کرد. شرکت پتروشيمي‌غدير با انتشار صورت‌هاي مالي 9 ماهه سال مالي جاري اعلام کرد در دوره 9 ماهه ياد شده مبلغ 70 ميليارد و 234 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 54 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 14 درصد کاهش داشت.

نگاهي بر عملکرد 9 ماهه ايران مرينوس  
کارخانجات ايران مرينوس اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي سه ماهه سوم سال مالي 96 را منتشر کرد. کارخانجات ايران مرينوس در دوره سه ماهه سوم سال مالي 96 مبلغ شش ميليارد و 417 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 64 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 12 درصد کاهش يافت. اين شرکت در دوره 9ماهه مشابه سال مالي قبل مبلغ 73 ريال سود به ازاي هر سهم پوشش داده بود.
"نمرينو" با افزودن سود انباشته ابتداي سال به سود خالص هر سهم مبلغ 33 ميليارد و 405 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.


بزرگترين مزايده سال ۹۶ سازمان خصوصي سازي در هفته آينده
يکشنبه هفته آينده سهام تعدادي از بنگاه‌هاي دولتي توسط سازمان خصوصي سازي عرضه خواهد شد. مجموع ارزش پايه اين بنگاه‌ها ۹۰ هزار ميليارد ريال است. سازمان خصوصي‌سازي از اين واگذاري‌ها به عنوان بزرگترين مزايده سال ۱۳۹۶ ياد کرده است. به نقل از ايسنا، تعدادي از بنگاه‌ها و واحدهاي دولتي در ۲۰ اسفندماه سال جاري توسط سازمان خصوصي‌سازي واگذار خواهد شد. اين شرکت‌ها در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي از جمله کشاورزي و نيروگاهي است. کشت و صنعت دامپروري مغان، ملي و کشت و صنعت دامپروري پارس، توليد نيروي برق اصفهان، مديريت توليد نيروي برق اصفهان، نيروگاه بعثت، مدير نيروي برق بعثت، مدير نيروي برق خراسان، توليد نيروي برق سهند، عمران و مسکن‌سازي ثامن، شهر صنعتي کرمانشاه، مهندسي و آب و خاک پارس، بازرسي کنترل کيفيت و استاندارد ايران تعدادي از بنگاه‌هايي هستند که در ۲۰ اسفندماه به مزايده گذاشته خواهند شد. تعدادي از اين بنگاه‌ها به صورت کامل و تعدادي نيز بخشي از سهام‌شان واگذار مي‌شود. قيمت پايه براي واگذاري اين بنگاه‌ها در سايت سازمان خصوصي سازي آمده است. سازمان خصوصي سازي از اين واگذاري‌ها به عنوان بزرگترين مزايده سال ۱۳۹۶ ياد کرده است. ارزش قيمت پايه مجموع اين بنگاه‌ها ۹۰ هزار ميليارد ريال است.

هيات مديره جديد کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران مشخص شد
هيات مديره جديد و ۷ نفره کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران بعد از انصراف ۴ نامزد و رقابت بين ۱۵ گزينه براي دو سال آينده مشخص شد. مجمع سالانه کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران عصر ديروز در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار و طي آن علاوه بر تصويب صورت‌هاي مالي 30 آذر و تصويب برنامه‌هاي سال آينده، ترکيب جديد هيات مديره هم مشخص شود. براي حضور در هيات مديره اين نهاد بعد از اعلام انصراف شرکت‌هاي تأمين سرمايه تمدن، سرمايه‌گذاري غدير، بانک سامان و صندوق پاداش سرمايه بهگزين، رقابت بين 15 نامزد ديگر انجام و طي آن 7 عضو هيات مديره براي دو سال آينده مشخص شدند. اين 7 عضو به تريب آرا، شامل امير آشتياني از تأمين سرمايه نوين ، علي اسلامي‌بيدگلي از مشاور سرمايه گذاري آرمان آتي، عباس باباگل‌زاده کشتلي از تأمين سرمايه امين، سلمان خادم‌المله از گروه مالي سپهر صادرات، اميرتقي‌خان تجريشي از سرمايه‌گذاري صنعت و معدن،محمدصادق الحسيني از شرکت توسعه کسب‌و‌کار سبا و محمد ابراهيم محمد پورزرندي از سرمايه گذاري ملي ايران هستند. مجتبي کباري از سبدگردان کاريزما و حسين پناهيان از سرمايه‌گذاري سينا نيز دو عضو علي البدل انتخاب شدند.  در ترکيب قبلي کانون، پورزرندي و اسلامي‌بيدگلي از مشاور سرمايه گذاري نيکي گستر و آرمان آتي، ولي نادي قمي‌از تامين سرمايه نوين، قاسم محسني از سرمايه گذاري غدير، مجتبي کباري از ارزش آفرينان پاسارگاد، اردشير مردان‌پور پينوندي از گروه مالي مهر اقتصاد و امير آشتياني از گروه توسعه مالي مهر آيندگان حضور داشتند.

با کاهش 191 واحدی در بازار سرمایه صورت گرفت؛
بورس تهران در حالي ديروز شاهد غلبه عرضه بر تقاضاي سهام با حاکم شدن فضاي اضطراب ريسک‌هاي غيرسيستماتيک به ويژه در حوزه سياست خارجي بر کليت معاملات بود که بازار بدهي با تحرک بيشتري نسبت به بازار سهام روبه‌رو بود.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز سه شنبه 15 بهمن ماه 96 با کاهش 191 واحدي روي رقم 96 هزار و 991 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 111 واحدي عدد 17 هزار و 429 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 312 واحدي به رقم 103 هزار و 953 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 105 واحدي به رقم 68 هزار و 755 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 568 واحدي عدد 207 هزار و 277 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز بدون تغيير چنداني روي رقم يک هزار و 81 واحد ايستاد.
بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 33 واحد، پتروشيمي‌مبين با 27واحد و سرمايه گذاري غدير با 25 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي گروه مپنا با 22 واحد، پالايش نفت اصفهان با 20 واحد و فولاد خوزستان با 19 واحد افزايش بيشترين تاثيرمثبت را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از يک ميليارد و 833 ميليون تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 802 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 58 هزار و 549 نوبت داد و ستد بود.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت لاوان، بيمه ميهن، سرمايه‌گذاري ارزش‌آفرينان، سرمايه‌گذاري توکا فولاد، سوليران، قند شيرين خراسان از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي فيبر ايران، سايپا ديزل، داروسازي ابوريحان، سرمايه‌گذاري سايپا، قند قوچان، شيروان، بجنورد، بيمه اتکايي ايران، بانک خاورميانه، باما، سخت آژند، ايران خودرو ديزل و لابراتورهاي رازک متوقف شدند.
ديروز همچنين نماد معاملاتي بيمه دي در راستاي اجراي ماده 12 مکرر 4 دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ايران با توجه به تأييد مهلت درخواستي ناشر براي بار دوم تعليق شد. در جريان معاملات روز جاري همچنين معاملات ثانوي اوراق اجاره‌اي شرکت‌هاي صنعتي و معدني گل‌گهر و صکوک مرابحه‌اي ايران خودرو در بورس تهران آغاز شد. در روز جاري پذيره‌نويسي اوراق منفعت دولت با حجم 30 ميليون ورقه با قيمت اسمي‌يکصد هزار توماني آغاز و تا فردا ادامه خواهد داشت.
همچنين در بازار معاملات عمده نيز بلوک 19.53 درصدي شرکت آلومينيوم ايران از سوي سازمان خصوصي‌سازي به وکالت از صندوق حمايت بازنشستگي کارکنان فولاد به قيمت پايه هر سهم 200 تومان روانه ميز فروش اين بازار شد که در نهايت به قيمت اندکي بيش از 150 تومان از سوي يک کد حقوقي خريدار سهام شرکت‌هاي آلومينيومي‌خريداري شد.
ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 70 ميليون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بيشتر از 6 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده خود مواجه شد. کمتر از 50 ميليون سهم کود شيميايي اوره لردگان نيز به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده تجميع شد.
همچنين کمتر از 44 ميليون حق تقدم خريد سهام بانک حکمت ايرانيان به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان در بازار معاملات عمده کد به کد شد. همين وضعيت در بانک ملت با معاملات کد به کد 42 ميليون سهمي‌به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان تکرار شد، همچنين بيش از 41.5 ميليون سهم ايران ترانسفو به ارزش کمتر از 22 ميليارد تومان با معاملات درون‌گروهي از سوي سهامدار عمده روبه‌رو بود و در سخت آژند نيز بيش از 24.5 ميليون سهم به ارزش کمتر از 6 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده معاملات انتقالي را تجربه کرد.
16 ميليون سهم بانک اقتصاد نوين و گروه بهمن به ترتيب به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان و بيش از 1.5 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده خود معاملات انتقالي داشتند و در هلدينگ صنايع معدني خاورميانه نيز 15 ميليون سهم به ارزش بيش از 3.5 ميليارد تومان معاملات انتقالي را تجربه کرد.
بيش از 7.5 ميليون سهم صنايع پتروشيمي‌خليج‌فارس اما به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان کد به کد شد. در پالايش نفت اصفهان همچنين 5 ميليون سهم به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان به کدهاي درون گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.


بازارهاي سهام آسيايي پس از آن که مشخص شد تعرفه‌ها به ميزاني که در ابتدا تصور مي‌شد مخرب نيستند، در معاملات سه‌شنبه روندي صعودي داشتند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، پس از آن که دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد براي واردات فولاد و آلومينيوم تعرفه اعمال کند، ترس از تحت تاثير قرار گرفتن تجارت جهاني از اين اقدام، باعث ريزش بازارها شد. با اين حال پس از آن که بازارهاي آسيايي در معاملات ديروز قرمز پوش شدند، سرمايه‌گذاران در نيويورک با خوش بيني نسبت به آن که ترامپ به طور کامل سياست‌هاي حمايت گرايانه گفته شده را اجرا نخواهد کرد، به معاملات برگشتند. ترامپ در جريان مبارزات انتخابات رياست جمهوري و با شعار " نخست آمريکا" وعده داده بود از هر توافق تجاري جهاني که به کارکنان آمريکايي لطمه بزند، بيرون خواهد رفت. در معاملات دوشنبه، هر ۳ شاخص مهم بورس وال استريت بين ۱ تا ۱.۴ درصد افزايش يافتند و شاخص " داو جونز" با ۱.۴ درصد افزايش به ۲۴۸۷۴.۷۶ واحد رسيد. اين افزايشها امروز به بازارهاي آسيايي نيز رسيد و بورس توکيو تا پايان معاملات صبح با جهشي ۲.۱ درصدي به ۲۱۴۸۷.۱۶ واحد رسيد. بورس هنگ کنگ ۱.۴ درصد افزايش يافت و به ۳۰۲۹۳.۴۵ واحد رسيد و بورس‌هاي سيدني، سئول، سنگاپور و تايوان نيز همگي يک درصد افزايش يافتند. بورس شانگهاي تنها بورس مهمي‌بود که با کاهش مواجه شد. شاخص " شانگهاي کامپوزيت" با ۰.۱ درصد کاهش، به ۳۲۵۴.۹۸ واحد رسيد. توجهات اکنون به انتشار آمار اشتغال و افزايش دستمزد آمريکا در روز جمعه خواهد بود که وضعيتي تازه از بزرگ‌ترين اقتصاد جهان ارائه خواهد داد. افزايش خوش بيني‌ها به تقويت ارزش دلار در برابر ين کمک کرد و هر دلار از ۱۰۶.۱۸ ين به ۱۰۶.۳۱ ين رسيد. هر يورو از ۱.۲۳۳۵ دلار به ۱.۲۳۵۴ دلار افزايش يافت و پوند از ۱.۳۸۴۴ دلار به ۱.۳۸۵۸ دلار رسيد. نفت " وست تگزاس اينتر مديت" براي تحويل فوري با ۲۲ سنت افزايش به ۶۲.۷۹ دلار در هر بشکه رسيد و نفت برنت ۲۴ سنت افزايش يافت و به ۶۵.۷۸ دلار در هر بشکه رسيد.


استقبال ماهان از صکوک براي چهارمين بار؛
شرکت هواپيمايي ماهان (سهامي‌خاص) قصد دارد براي چهارمين بار از طريق انتشار اوراق مالي اسلامي‌در بازار سرمايه اقدام به تامين مالي کند. مدير عامل شرکت مديريت دارايي مرکزي بازار سرمايه خبر داد که سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت اصولي عرضه عمومي‌صکوک منفعت شرکت هواپيمايي ماهان (سهامي‌خاص) را به ارزش هزار ميليارد ريال جهت تأمين سرمايه در گردش مورد نياز اين شرکت صادر کرده است. به نقل از سنا، غلامرضا ابوترابي در خصوص منافع مبناي انتشار اين اوراق توضيح داد: در اين اوراق، منافع آتي حاصل از قراردادهاي اجاره (فول چارتر) خطوط هوايي تهران- کيش- تهران و تهران- مشهد- تهران به مدت 4 سال به شرکت واسط مالي خرداد يکم به وکالت از خريداران اوراق واگذار مي‌شود. وي افزود: نرخ معين اين اوراق 16 درصد و پرداخت‌هاي دوره‌اي انها هر سه ماه يکبار است. ناشر اين اوراق شرکت واسط مالي خرداد يکم(با مسئوليت محدود) بوده و عرضه آن از طريق شرکت فرابورس ايران صورت خواهد گرفت. ابوترابي در خصوص ديگر ارکان انتشار اين اوراق توضيح داد: ضامن اين اوراق، بانک گردشگري(سهامي‌عام) است. شرکت تأمين سرمايه نوين(سهامي‌خاص) نيز مسئوليت بازار گرداني و تعهد پذيره نويسي اين اوراق را بر عهده دارد. موسسه حسابرسي تدوين و همکاران(حسابدار رسمي)، امين اين اوراق و عامل پرداخت همچون ديگر انتشارهاي صکوک، شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه است. وي خاطر نشان کرد: شرکت هواپيمايي ماهان پيش از اين سه بار از طريق انتشار صکوک اجاره در بازار سرمايه مجموعاً بالغ بر 330 ميليارد تومان تامين مالي شده که دو مورد از آنها با نمادها "ماهان" و "ماهان2" سررسيد شده و ديگري با نماد "ماهان99" در بازار فرابورس در حال معامله است. اوراق منفعت از جمله ابزارهاي نوين تامين مالي در بازار بدهي است. اين اوراق به پشتوانه درآمدهايي که باني در آينده بدست مي‌آورد منتشر مي‌شود؛ مثل درآمدهاي حاصل از هتل داري، يا اجاره فضاهاي تبليغاتي. در حقيقت صکوک منفعت به توسعه بخش خدمات و توسعه کمي‌و کيفي بازار سرمايه اسلامي‌کمک مي‌کند.


سازمان خصوصي سازي اعلام کرد: عمده مشکلات مربوط به شرکت توليد تجهيزات سنگين- هپکو ناشي از بدهي‌هاي سنگين بانکي است که در طي ساليان گذشته بوجود آمده و سازمان خصوصي سازي تلاش خود را براي حل و فصل اين مشکل در حال انجام دارد. به نقل از تسنيم، در حالي که طي چند روز گذشته جمعي از کارگران شرکت هپکو در اعتراض به روند خصوصي‌سازي و پرداخت نشدن مطالبات مزدي خود، مقابل سازمان خصوصي‌سازي دست به تجمع زدند، اين سازمان اعلام کرد عمده مشکلات مربوط به شرکت توليد تجهيزات سنگين- هپکو ناشي از بدهي‌هاي سنگين بانکي است که در طي ساليان گذشته بوجود آمده و سازمان خصوصي سازي همه تلاش و همت خود را در خصوص حل و فصل کردن اين مشکل با استفاده از روشهايي چون تهاتر و ساير روشهاي در دست بررسي، در حال انجام دارد. اين در حالي است که به گفته کارگران معترض، در زمان واگذاري اين شرکت اهليت مالک جديد در حالي از سوي مسئولان تاييد شده که پيش از اين سازمان خصوصي‌سازي، سهامدار سابق را به دليل نداشتن اهليت برکنار کرده بود. جوابيه سازمان خصوصي سازي در خصوص مطلب منتشر شده با عنوان "سرنوشت کارخانه‌هاي هپکو و آذرآب در‌هاله‌اي از ابهام/ خصوصي سازي غيراصولي، بلاي جان صنايع شد" آمده است: 1. شرکت آونگان: سهام دولت در شرکت آونگان حدود 34 درصد بوده است که در سال 1383 توسط اين سازمان و به نمايندگي از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عرضه و جناب آقاي مجتبي جعفري از طريق بورس اقدام به خريد اين درصد سهام نموده است. حسب اطلاع الباقي سهام نيز در همان زمان در يد ايشان بوده است و فروش يا عدم فروش سهام دولت تأثيري بر کنترل سهامدار عمده بر شرکت نداشته است واين شرکت مطابق قانون تجارت و توسط سهامداران اداره مي‌شود. 2. شرکت صنايع اراک: اين شرکت توسط سازمان خصوصي سازي واگذار نشده است. 3. شرکت توليد تجهيزات سنگين- هپکو: عمده مشکلات مربوط به اين شرکت ناشي از بدهي‌هاي سنگين بانکي است که در طي ساليان گذشته بوجود آمده و سازمان خصوصي سازي همه تلاش و همت خود را در خصوص حل و فصل کردن اين مشکل با استفاده از روشهايي چون تهاتر و ساير روشهاي در دست بررسي، در حال انجام دارد. 4. شرکت آذرآب: معادل 35 درصد از سهام شرکت مذکور به صورت مديريتي در سال 1382 به شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) طي قراردادي دو ساله واگذار گرديد، ضمن اين که واگذاري انجام شده غيرکنترلي است (کمتر از 50 درصد) و بيش از 14 سال از زمان واگذاري شرکت نيز سپري شده است. لازم به ذکر است که با توجه به عدم تأديه اقساط قرارداد واگذاري سهام شرکت مزبور توسط خريدار طبق مفاد قرارداد واگذاري و در اجراي رأي قطعي صادره مرجع قضايي مبني بر تأديه مطالبات دولت بابت واگذاري مزبور، کل سهام واگذار شده طي چند مرحله در مرداد ماه و اسفند ماه سال 1390 و همچنين تير ماه 1392 از طريق اجراي احکام دادگستري به فروش رسيده است. بنابراين سازمان هيچ سهمي‌از اين شرکت را در وثيقه خود ندارد و اين شرکت مطابق قانون تجارت و توسط سهامداران اداره مي‌شود.


گروه مپنا در دوره 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 مبلغ دو هزار و 761 ميليارد و 150 ميليون ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 9 درصد افزايش داشت. گروه مپنا اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 10 هزار ميليارد ريال منتشر کرد. به نقل از سنا، شرکت گروه مپنا با انتشار صورت‌هاي مالي 9 ماهه سال جاري اعلام کرد در دوره 9 ماهه ياد شده مبلغ دو هزار و 761 ميليارد و 150 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 276 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 9 درصد افزايش داشت. "رمپنا" در 9 ماهه مشابه سال مالي قبل مبلغ 253 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشته بود. به سود خالص دوره نيز سود انباشته ابتداي سال اضافه شد و در نهايت مبلغ 27 هزار و 19 ميليارد و 420 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.