دولت توليد و تجارت را گروگان گرفته است
نائب رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني گفت: در سيستمي‌که دولت همه امور توليد و تجارت را به گروگان گرفته اين امکان به سهولت فراهم خواهد شد که همه خطاها و اشتباهات، و همه ضعف‌ها و ناتواني‌هاي مديريتي، با پول نفت و با بودجه بيت‌المال پنهان شود. فرهاد آگاهي درخصوص بازار سال آينده و وضعيت اقتصادي بنگاه‌ها اظهار داشت: براي رونق بخشي به توليد و تجارت در سال آينده، نبايد از آسيب‌شناسي برنامه‌هاي فعلي و پايش سياست‌ها و استراتژي‌ها هراسي داشته باشيم. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ادامه داد: منافع ملي و آسايش مردم حکم مي‌کند که کارآمدترين روش‌ها را براي حمايت از رفاه مردم در پيش بگيريم.

حمايت ايران از سرمايه‌گذاري معدني اروپايي‌ها
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اين وزارتخانه خواهان سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي اروپايي در بخش معدن است و از آن حمايت مي‌کند. مهدي کرباسيان اضافه کرد: فرصت‌هاي بسياري براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف وجود دارد که انجام آن به نفع دو طرف است. وي با اشاره به وجود 68 نوع ماده معدني از نفت و گاز تا طلا، مس، آهن و کروم در ايران تاکيد کرد: در همه اين زمينه‌ها امکان همکاري مشترک هم در بخش توسعه صنعت و هم تجهيز و نوسازي آن وجود دارد. کرباسيان گفت: در بخش فولاد که امسال قصد افزايش توليد آن به هشت ميليون تن را داريم، فرصت سرمايه‌گذاري براي تکميل زنجيره‌هاي صنعت وجود دارد.

مشکلات نقدينگي دامن قطعه‌سازان را گرفت
عضو انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: تا سال 90 به جهت حمايت‌هاي دولت و خودروسازان صنعت قطعه‌سازي کشور رشد مناسبي داشت به‌طوري که تعدادي از قطعه‌سازان در سطح واحدهاي Tire 2 اروپا و داراي دانش فني و تکنولوژي و مهارت‌هاي نيروي انساني بودند اما متاسفانه به جهت تشديد تحريم‌ها در سال 91 شرايط توليد در کشور به جايي رسيد که مشکلات نقدينگي دامن کليه صنايع از جمله قطعه‌سازان را گرفت. رضايي با بيان اينکه صنعت خودرو و قطعه از صنايع استراتژيک است، گفت: اگر به درستي در اين صنعت عمل شود و مشکلات حل شود در کنار رشد جريان توليد در صنعت قطعه‌سازي، به صادرات خوبي در حوزه خودرو و قطعه‌سازي مي‌رسيم.


قرارداد 5 هزار دستگاه واگن مترو سال آينده اجرا مي‌شود
رييس هيأت عامل ايدرو گفت: قرارداد ۵ هزار دستگاه واگن نهايي شده و در سال آينده کار اجرايي را شروع مي‌کنيم و ثمره آن رونق روزافزون اين صنعت در کشور است. به گزارش شاتا، منصور معظمي‌در بازديد از گروه صنعتي پلور سبز در شهرستان زرند استان کرمان با اشاره به موافقت‌نامه امضا شده ميان ايدرو و طرف اروپايي جهت تامين و توليد ۹۶۰ دستگاه واگن مترو افزود: با فراهم آوردن مقدمات اجرايي اين قرار داد، حداکثر در ۳ ماه دوم سال ۹۷ ساخت و توليد واگن آغاز مي‌شود و کار در اين مجموعه گسترش پيدا مي‌کند. معظمي‌با اشاره به حمايت مجلس و تاکيد رييس‌جمهور به حل مترو کلانشهرها تصريح کرد: براي مرتفع ساختن اين مشکل بايد از ظرفيت‌هاي داخلي استفاده کنيم و سهم داخلي‌سازي کشور را در قرارداها و تفاهم‌نامه‌ها افزايش دهيم. رييس هيأت عامل ايدرو بيان کرد: قرارداد ۵ هزار دستگاه واگن نهايي شده و در سال آينده کار اجرايي را شروع مي‌کنيم و ثمره آن رونق روزافزون اين صنعت در کشور است.

واردات صنعت ۱۶ درصد بيشتر شد
تا پايان پاييز امسال واردات بخش صنعت بيش از ۳۰ ميليارد و ۵۹۹ ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶.۴ درصدي را نشان مي‌دهد. همچنين در بخش معدن با توجه به واردات ۱۳۴.۳ ميليون دلاري تا پايان آذرماه سال جاري، شاهد رشد ۲۱.۳ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل در اين حوزه هستيم. به گزارش ايسنا، در بخش واردات صنعتي به ترتيب فرش و صنايع دستي با رشد ۳۳۲.۷ درصدي، دباغي و پرداخت چرم شامل چمدان، کيف دستي، زين و يراق و انواع پاپوش با رشد ۱۶۱.۱ درصدي و مبلمان و مصنوعات طبقه بندي نشده با رشد ۶۲.۱ درصدي بيشترين ميزان واردات را در بخش صنايع به خود اختصاص داده‌اند. اين در حالي است که در رديف واردات ساير فعاليت‌هاي کسب و کار با رشد منفي ۹۵.۵ درصدي، ابزار پزشکي، اپتيکي و ابزار دقيق، ساعت‌هاي مچي و انواع ديگر ساعت با رشد منفي ۳۲.۷ درصدي و پوشاک و ساير محصولات از توتون و تنباکو با رشد منفي ۳۱.۵ درصدي بيشترين ميزان واردات صورت گرفته است. همچنين در بخش واردات معدن، واردات زغال سنگ و ليگنيت و زغالسنگ نارس (تورب) با رشد ۵۷.۴ درصدي، کانسارهاي فلزي با رشد ۱.۲ درصدي و ساير محصولات معدني طبقه‌بندي نشده با رشدي ۱۳.۷ درصدي روبرو شده‌اند.

سهم سرمايه‌گذاري خارجي صنعت خودرو  در برنامه ششم
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است: امروز خودروسازان با سرمايه‌گذاري در حوزه تکنولوژي، بايد به تعهداتشان نسبت به توسعه داخلي‌سازي و خروج از جريان مونتاژکاري در صنعت خودرو کشور عمل کند. رضا انصاري در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به اينکه متاسفانه همچنان در حوزه تکنولوژي در صنعت خودرو مشکلات جدي وجود دارد، تاکيد کرد: بايد در صنعت خودرو موضوع تحقيق و توسعه جدي گرفته شود و از آنجا که هزينه تحقيق و توسعه بسيار بالاست بايد اين جريان در همکاري با شرکت‌هاي صاحب تکنولوژي و حضور دانشگاه‌هاي داخلي صورت گيرد. وي در اين راستا به سهم سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت خودرو پرداخت و گفت: در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده براي اينکه بتوانيم به رشد اقتصادي 8 درصدي دست پيدا کنيم بايد سالانه 770 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در کشور صورت گيرد که در اين سرمايه‌گذاري سهم منابع مالي خارجي در برنامه حدودا 25 درصد پيش‌بيني شده که دراين جريان سهم سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت خودرو نيز بايد مشخص شود. 

خصوصي‌سازي صنعت خودرو رانت را از بين مي‌برد
نايب رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد: بايد اين واقعيت را قبول کرد تا زماني که صفر تا 100 خودروسازي در کشور به بخش خصوصي واقعي واگذار نشود مشکلات موجود در صنعت خودرو به سهولت حل نخواهد شد. رضا عليزاده در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به اينکه دولت نمي‌تواند توليدکننده و تاجر خوبي باشد، اظهار داشت: در صورتي که بخواهيم در همکاري‌ها و روند توسعه خودروسازي به نتيجه درستي دست يابيم بايد صنعت خودرو به اهلش در بخش خصوصي واگذار شود. وي تاکيد کرد: بايد دولت و مجلس و دست اندرکاران حاکميتي، مسير خصوصي‌سازي در صنعت خودرو را هموار و مشکلات موجود را برطرف کنند تا با سياست‌گذاري درستي که توسط بخش خصوصي عملي مي‌شود صنعت خودرو بر روي ريل توسعه قرار گيرد. عليزاده گفت: امروز بايد از صنعت خودرو حمايت‌هاي کارشناسي شده و درستي شده و سياست‌هاي مناسب و منطقي در اين زمينه تدوين شود. بي‌شک خروج از جريان خصولتي و خصوصي‌سازي واقعي سودهاي زيادي را براي صنعت خودرو به همراه خواهد داشت. عليزاده افزود: بي‌ترديد با خصوصي‌سازي واقعي در صنعت خودرو فساد و رانت نيز از بين خواهد رفت.

توافقي مثبت ميان مديران عامل مخابرات ايران و آسياتك
به گزارش روابط عمومي‌شرکت آسياتک، با هدف رقابتي نمودن هرچه بيشتر بازار و تسهيل در ارائه خدمات ارتباطات ثابت و ايجاد فرصت‌هاي برابر و حداکثري از منابع و امکانات موجود، تفاهم نامه‌اي کم نظير ميان شرکت‌هاي مخابرات ايران و آسياتک منعقد شد. بر اساس اين گزارش تفاهم نامه مورد اشاره در تاريخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ در خصوص بهره برداري از Bit stream شرکت آسياتک از شبکه مخابرات ايران در سراسر کشور بسته شد. اين گزارش حاکي است پس از تصدي گري مجيد صدري به رياست شرکت مخابرات ايران و رويکرد مثبت وي در خصوص گذر از انحصار در عملکرد مخابرات ايران و استفاده  از توان علمي‌و فني شرکت‌هاي خصوصي براي ارائه خدمات براساس مصوبه 260 سازمان تنظيم مقررات، تفاهم نامه بهره برداري از Bit stream شرکت آسياتک از شبکه مخابرات ايران ميان اين دو شرکت عقد گرديد.  براساس اين خبر شرکت آسياتک مي‌تواند پس از اجراي مراحل فني، در سرتاسر کشور و در مراکز و خصوصا در کافو‌هاي نوري که پيش از اين امکان ارائه خدمات در آن‌ها وجود نداشت، با استفاده از امکانات ايجاد شده شرکت مخابرات ايران ارائه سرويس و خدمات نمايد. در همين راستا سيد مجيد صدري و محمد علي يوسفي زاده مديران عامل دو شرکت طي تفاهمي، اجرايي نمودن اين تفاهم نامه را تاييد و امضا کردند.


وزير صنعت، معدن و تجارت در ديدار سه وزير عراقي تاکيد کرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: وزير صنعت، معدن و تجارت ايران با اشاره به سفر قريب الوقوع اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري ايران به عراق گفت: اميدوار است اين سفر، نقشه راه همکاري اقتصادي بين دو کشور را ترسيم کند. به گزارش شاتا، محمد شريعتمداري و هيات همراه در ديدار با وزير مسکن و شهرسازي عراق همچنين حل مشکل تعاملات بانکي را يکي از عوامل مهم در توسعه همکاري اقتصادي بين دو کشور دانست و افزود: با ايجاد خطوط اعتباري و اقدامات جديد، امکان حل مسأله تعامل بانکي بين دو کشور وجود دارد. وي بر ضرورت تعريف کردن يک سقف مناسب براي فعاليت‌هاي اقتصادي بين دو کشور تاکيد کرد و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاري (غيرنفتي) بين دو کشور 6 ميليارد دلار است که اين رقم در شان دو کشور همسايه و مرزهاي گسترده‌هاي آنها نيست.
شريعتمداري بيان کرد: براي تحقق توسعه اقتصادي بين دو کشور بايد مناسبات از روابط ساده تجاري به روابط پيچيده‌تر در زمينه‌هاي فني و مهندسي و همکاري صنعتي و ساختمان‌سازي گسترش يابد. وزير صنعت، معدن و تجارت ايران به منظور توسعه مناسبات اقتصادي به ويژه در حوزه فني و مهندسي پيشنهاد تشکيل يک هيات مشترک کرد که وزير مسکن و شهرسازي عراق از اين پيشنهاد استقبال کرد.
خانم آن نافع در اين ديدار همچنين بر ضرورت پايدار کردن همکاري‌هاي اقتصادي بين دو کشور تاکيد کرد. وزير مسکن و شهرسازي عراق همچنين در پاسخ به خواست وزير ايراني در خصوص مطالبات معوقه مالي شرکت‌هاي ايراني فعال درعراق گفت: براي رفع اين مشکلات و پرداخت مطالبات مالي تلاش مي‌کند.
محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در راس هياتي وارد عراق شد و در بدو ورود با وزيران برنامه‌ريزي و کار و امور اجتماعي عراق ديدار کرد. وي و هيات اقتصادي و صنعتي همراه پيش از اين با سلمان جميلي، وزير برنامه‌ريزي و سرپرست وزارت تجارت و نيز محمد شياع السوداني، وزير صنايع و معادن عراق ديدار و گفتگو کرد. طرفين در اين ديدارها جزييات مربوط به آخرين وضعيت همکاري‌ها و نيز زمينه‌هاي گسترش همکاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف تجاري و صنعتي را بررسي کردند. در اين ديدارها مقرر شد کميته‌هاي کارشناسي براي بررسي توافق‌هاي قبلي، به روزرساني و ارايه پيشنهادات مناسب جهت توسعه همکاري‌ها در طول اين سفر فعال باشند و نتيجه را تا روز چهارشنبه براي طرح در نشست‌هاي دو جانبه در جريان سفر معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي‌ايران به بغداد ارايه کنند. در همين حال آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند وزير صنعت، معدن و تجارت ايران در بدو ورود به عراق گسترش روابط همه‌جانبه با اين کشور را از اهداف مهم دولت جمهوري اسلامي‌ايران برشمرد. براساس اين گزارش محمد شريعتمداري در راس يک هيات بزرگ تجاري و صنعتي روز دوشنبه به دعوت رسمي‌سلمان الجميلي، وزير برنامه‌ريزي عراق وارد بغداد شد و در فرودگاه اين شهر مورد استقبال وليد حبيب الموسوي، قائم مقام وزير تجارت عراق قرار گرفت. وي در گفتگو با خبرنگاران، آماده‌سازي و هماهنگي جهت برنامه‌هاي سفر روز چهارشنبه اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري اسلامي‌ايران به جمهوري عراق را مهمترين محور گفتگوها و مذاکرات خود با مقامات عراقي دانست. شريعتمداري افزود: در اين مذاکرات به بررسي و تلاش براي گسترش روابط دو کشور در همه زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي از جمله مشارکت ايران در بازسازي مناطق جنگ‌زده ناشي از تهاجم داعش مي‌پردازد. وزير صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: در ديدارهاي خود با وزيران برنامه‌ريزي و نيز صنايع عراق زمينه‌هاي گسترش همکاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي ميان تهران و بغداد را مورد بحث و بررسي قرار خواهد بود.
الموسوي، قائم مقام وزارت تجارت عراق نيز با استقبال از سفر وزير صنعت، معدن و تجارت ايران به عراق ابراز اميدواري کرد: اراده دو طرف در توسعه روابط در همه زمينه‌ها بيش از پيش تحقق يابد. اين مقام عراقي بار ديگر از نقش و حمايت‌هاي ايران از عراق در جنگ با داعش قدرداني کرد. براساس آخرين گزارش‌هاي منتشر شده از سوي سازمان توسعه تجارت طي يازده ماهه امسال 12 ميليون تن کالاي غيرنفتي به ارزش 5.5 ميليارد دلار از ايران به عراق صادر شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اين رقم، 18 درصد از مجموع صادرات ايران به مقاصد صادراتي را شامل مي‌شود. همچنين نگاهي به گزارش‌هاي رسمي‌مربوط به مقاصد تجاري کالاهاي ايران نشان دهنده اين موضوع است که 66 درصد از مجموع صادرات ايران به کشور‌هاي چين، عراق، امارات، کره جنوبي و افغانستان انجام شده که نيمي‌از آن سهم چين و عراق است. براساس اين گزارش‌ها از ابتداي امسال تاکنون متوسط قيمت هزينه کالاهاي صادراتي ايران به عراق 460 دلار بوده که اين نرخ در مقايسه با ميانگين کالاها صادراتي ايران به مقاصد مختلف دنيا 1.2 برابر است. همچنين حجم تبادلات تجاري سالانه بين دو کشور در حال حاضر بين 6.5 تا 7 ميليارد دلار است که با احتساب فروش گاز و نفت و گردشگري ديني و خدمات فني مهندسي به 12 ميليارد دلار در سال مي‌رسد. در اين ميان کارشناسان معتقدند که با توجه به اهميت صادرات کالاهاي داراي ارزش افزوده و ارزآوري حاصل از آن، کشور عراق مي‌تواند بازار مصرف خوبي براي محصولات ايران به شمار رود.


دانشمند در گفتگو با «تجارت»: عمده واردات کالاهاي سرمايه‌اي است
گروه صنعت، معدن و تجارت: جزئيات کارنامه تجاري ايران در 11 ماهه سال‌جاري از سوي گمرک جمهوري اسلامي‌منتشر شد. براساس گزارش منتشر شده از سوي گمرک در يازده ماهه ابتداي سال‌جاري، ۴۱.۶ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي صورت گرفته که رشد ۵ درصدي را تجربه کرده است، اين در حالي است که در اين مدت، ۴۷.۶ ميليارد دلار واردات صورت گرفته که از رشد ۲۴ درصدي برخوردار بوده است. همچنين اين گزارش نشان مي‌دهد که ۶۰ تا ۷۰ درصد واردات کشور در حوزه کالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي و در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد نيز کالاهاي مصرفي را تشکيل مي‌دهند. در همين حال روز گذشته و در سي و ششمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران، با تشريح آمارهاي اقتصادي کشور در سال‌جاري، گفت: نرخ تورم براساس اعلام مرکز آمار ايران 8.2 درصد و براساس اعلام بانک مرکزي 9.9 درصد است که با توجه شرايط اقصادي پيش آمده، باز توانسته‌ايم به نرخ تورم تک‌رقمي‌برسيم. وي رشد اقتصادي در نيمه نخست امسال را 4.5 درصد اعلام کرد و گفت: صندوق بين‌المللي پول، نرخ رشد اقتصادي ايران در کل امسال را 3.5 درصد و براي سال آينده نيز رشد 3.7 درصدي را پيش‌بيني کرده است. رئيس اتاق تهران با بيان اينکه شاخص تشکيل سرمايه از سال 90 تا امسال منفي بود، گفت: اين شاخص امسال از وضعيت رشد منفي خارج شده و به صفر رسيده است. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران همچنين در صحبت‌هاي خود اشاره‌اي به وضعيت تجارت کشور در 10 ماهه نخست امسال، تجارت خارجي ايران با اتحاديه اروپا از رشد 52 درصدي برخوردار بود و به 21 ميليارد يورو رسيد. رشد ميزان تجارت خارجي ايران با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا يکي از مسائلي است که طي ماه‌هاي گذشته و به ويژه پس از به نتيجه رسيدن توافق هسته‌اي و اجراي برجام بارها مورد توجه قرار گرفته و گزارش‌هاي متعددي درباره آن منتشر شده است. براساس يکي از اين گزارش‌ها مبادلات تجاري ايران با ۲۸ عضو اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۷ در مدار صعودي قرار گرفته بود؛ به‌طوري‌که کل مبادلات تجاري ايران با منطقه يورو در سال ۲۰۱۷ با رشد ۵۳ درصدي نسبت به سال قبل از آن بالغ بر ۲۱ ميليارد يورو ثبت شده است. براساس گزارشي که پايگاه خبري «يورواستات» وابسته به کميسيون اروپا منتشر کرده، رشد واردات اتحاديه اروپا از ايران در ۲۰۱۷ بيشتر از رشد صادرات اتحاديه اروپا به ايران بوده است. با اين حال، تراز تجاري دو طرف به ميزان ۶۰۰ ميليون يورو به نفع اتحاديه اروپا است.
شيوه تجارت کشورها با اتحاديه اروپا
در همين ارتباط مسعود دانشمند، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني درباره شيوه تجارت با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: اتحاديه اروپا از طريق شبکه جهاني روابط تجاري خود مذاکره مي‌کند. اين مشارکت با طيف گسترده‌اي از شرکا، عمدتا از طريق توافق‌نامه‌هاي تجارت آزاد است. اين مشارکت‌ها به دنبال ايجاد رشد و شغل براي اروپايي‌ها با باز کردن بازارهاي جديد با ساير نقاط جهان است.  اين عضو اتاق بازرگاني در ادامه گفت: يکي از اهداف سياست اتحاديه اروپا کاهش کار اجباري کودکان، کاهش تخريب محيط زيست و کاهش نوسان قيمت است. طرح‌هايي که شفافيت و رديابي در زنجيره‌هاي عرضه را تضمين مي‌کنند، در اولويت هستند. به نظر مي‌رسد براي کشورهاي فقير جهان، سياست تجارت اتحاديه اروپا ترکيب تجارت و توسعه است. همچنين حمايت از کسب‌وکارهاي کوچک، صادرات و مشاوره در زمينه بهبود حکومت‌داري، تنها بعضي از راه‌هايي است که تجارت و توسعه مي‌تواند دست‌به‌دست هم دهد تا از نيازمندي‌هايي که از رشد تجارت به دست آمده است، اطمينان حاصل شود.
دانشمند درباره رونق گرفتن روابط تجاري ميان ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در طي ماه‌هاي گذشته نيز خاطرنشان کرد: در طول سال‌هاي گذشته روابط اقتصادي ايران با اتحاديه اروپا فراز و نشيب‌هاي فراواني داشته، ولي آنچه در کل دوران به صورت ثابت عمل کرده، تراز تجاري منفي ايران با اين منطقه از جهان بوده است که البته در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن بهبود يافته است. البته ترکيب واردات ايران از اتحاديه اروپا نشان مي‌دهد عمده واردات به کالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي تعلق گرفته است.
بزرگترين شرکاي اروپايي اقتصاد ايران
براساس گزارش‌هاي منتشر شده فرانسه بزرگترين واردکننده کالا از ايران در سال ۲۰۱۶ بوده، به‌طوري‌که واردات اين کشور از ايران در اين سال با رشد ۲ برابري نسبت به سال قبل از آن به يک ميليارد و ۳۵۰ ميليون يورو رسيد. ايتاليا با واردات يک ميليارد و ۴۹ ميليون يورويي و اسپانيا با ۸۷۰ ميليون يورو به ترتيب در رتبه‌هاي دوم و سوم از اين نظر قرار داشته‌اند. صادرات اتحاديه اروپا به ايران در سال ۲۰۱۶ نيز رشد ۲۸ درصدي داشته و به ۸ ميليارد و ۲۴۸ ميليون يورو رسيد. اتحاديه اروپا در سال پيش از آن ۶ ميليارد و ۴۵۴ ميليون يورو کالا به ايران صادر کرده بود. آلمان بزرگ‌ترين صادرکننده به ايران در سال ۲۰۱۶ بوده است و صادرات اين کشور به ايران در اين سال با رشد ۲۶ درصدي مواجه شده و به ۲ ميليارد و ۵۹۹ ميليون يورو رسيده است. ايتاليا با صادرات يک ميليارد و ۵۴۱ ميليون يورويي و هلند با صادرات ۷۱۲ ميليون يورويي نيز به ترتيب دومين و سومين صادرکننده کالا به ايران در سال ۲۰۱۶ در ميان اعضاي اتحاديه اروپا شناخته شدند.


مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران گفت: با وجود تحريم‌ها عليه ايران، 65 درصد از 85 هزار واحد توليدي شهرک‌هاي صنعتي کشور فعال هستند. صادق نجفي در بازديد از شهرک صنعتي شماره يک سبزوار در جمع خبرنگاران افزود: حدود 17 هزار واحد صنعتي کشور مشکلاتي دارند که رفع رکود اين واحدها در اولويت کاري وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وي اظهار کرد: در چهار سال آينده با ايجاد 31 هزار و 500 واحد صنعتي در کشور و 2 هزار استارت آپ در نواحي صنعتي 370 هزار فرصت شغلي براي جوانان فراهم مي‌شود. نجفي با بيان اينکه در برنامه ششم توسعه، 98 ناحيه صنعتي جديد در دهستان‌هاي کشور ايجاد مي‌شود، گفت: امسال 26 ناحيه صنعتي در کشور راه‌اندازي شده است. مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران افزود: وضعيت نواحي و شهرک‌هاي صنعتي غرب خراسان رضوي با تلاش کارآفرينان، نمايندگان و مسئولان از ميانگين کشوري بهتر است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه مطالعات ساخت تصفيه‌‌خانه شهرک صنعتي سبزوار به پايان رسيده اظهار کرد: توافقاتي نيز براي احداث تصفيه‌خانه اين شهرک صنعتي انجام شده است. نجفي همچنين خاطرنشان کرد: ناحيه صنعتي شهرستان داورزن نيز تا تير ماه سال آينده راه‌اندازي مي‌شود و احداث ناحيه صنعتي شهر ششتمد هم به زودي آغاز خواهد شد.


مدير آموزش، پژوهش و فناوري سازمان ايميدرو گفت: کاهش نرخ جهاني مواد معدني سبب شد بسياري از بنگاه‌هاي صنعتي و اقتصادي بزرگ کشور آسيب ببينند. به گزارش ايرنا، شمس‌الدين سياسي‌راد افزود: براساس مطالعات مرکز پژوهش‌هاي مجلس در دوره (95 - 1385) بنگاه‌هاي توليدي صنعتي- معدني از 6 شوک اصلي متاثر بودند که کارايي آنها را تحت تاثير قرار داد. به گفته وي، رشد قيمت نفت (در سال‌هاي نخست برنامه پنجم) و نبود برنامه دقيق در اين ارتباط، موجب افزايش بي‌محاباي درآمد شد و تزريق آن به اقتصاد کشور، رشد شاخص‌هاي اقتصادي بويژه در زمينه توليد ناخالص داخلي را دربرنداشت و در عين حال افزايش هزينه‌هاي دولت را موجب شد. سياسي‌راد توضيح داد: افزايش درآمدهاي نفتي، مشکلات جديدي را براي اقتصاد کشور به همراه داشت و به نوعي بيماري هلندي را سبب شد. سياسي‌راد موضوع تحريم‌ها، بي‌ثباتي نرخ ارز، بحران بين‌المللي سال 2008 ميلادي، کاهش ادامه‌دار قيمت نفت، وابستگي به درآمد نفتي و کاهش بهاي جهاني مواد معدني را از موارد ذکر شده در گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس اعلام کرد. وي يادآوري کرد: سال 1395 قيمت هر تن مس در بازار جهاني چهار هزار و 800 دلار شد. سياسي‌راد در ادامه تصريح کرد: بنگاه‌هاي بزرگ دولتي يا خصولتي از شوک‌هاي تشديد تحريم، افزايش هزينه‌ها و مخارج دولت بيشتر آسيب ديدند.


دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: اعمال استانداردهاي 85گانه خودرويي بدون در نظر گرفتن عوارض آن، نارضايتي مشتريان و از دست رفتن توليد و بازار را به همراه خواهد داشت. آرش محبي‌نژاد در گفتگو با ايرنا درخصوص استاندارهاي 85گانه خودوريي افزود: اعمال استانداردهاي جديد خودرويي، بسيار خوب بوده و در کل با آن موافقيم؛ اما برخي عوارض جانبي به همراه دارد که بايد فکري هم براي آنها انديشيده شود. او قدرت خريد پايين مردم را به‌عنوان نخستين عارضه عنوان کرد و گفت: در سال‌هاي گذشته، سطح درآمدي جامعه همگام با افزايش هزينه‌ها رشد نداشته، بر اين اساس با اعمال استانداردهاي جديد که توليد خودروهاي پرتيراژ فعلي را متوقف خواهد کرد، در عمل خودروي با قيمت کمتر از 50 ميليون تومان در بازار نخواهيم داشت. به گفته اين مقام صنفي، چنين مساله‌اي بطور قطع به بروز بحران در جامعه خواهد انجاميد، زيرا عموم مردم قدرت خريد خودروهاي بالاي 50 ميليون تومان را ندارند. محبي‌نژاد گفت: نبود زيرساخت‌هاي اعمال اين استانداردها، عارضه ديگري است که اجتناب‌ناپذير است؛ اکنون خودروهاي پرتيراژ داخلي با عمق داخلي‌سازي 80 درصدي توليد مي‌شوند، اما توليد خودروهايي با استانداردهاي جديد که عمق داخلي‌سازي آنها حداکثر 40 درصد خواهد بود، ظرفيت‌هاي زيادي از قطعه‌سازان را به تعطيلي مي‌کشاند يا بازارهاي خود را از دست مي‌دهند.


مديرعامل شرکت سرمايه گذاري آتيه صبا خبر داد: گروه صنعتي ملي (کفش ملي) قرار داد مشارکت سرمايه گذاري مشترک با شرکت کيکرز فرانسه زيرمجموعه شرکت (رويال گروپ) اروپا را منعقد کرد.
به گزارش روزنامه تجارت، ولي آذروش در نشست خبري گفت: شرکت رويال گروپ اروپا قرار است سرمايه گذاري مشترک با کفش ملي که بيش از 70 ميليارد ريال است را داشته باشد.
وي افزود: قرار است، شبکه توزيع، کارخانجات و سوله‌هاي توليدي؛ آورده شرکت کفش ملي و ماشين آلات، دانش فني، طراحي مدل، قالب و حضور متخصصان و کارشناسان آورده اين شرکت توليد کفش فرانسوي باشد.
به گفته اين مقام مسئول، ساليانه 200 ميليون جفت کفش در کشور استفاده مي‌شود که در حال حاضر کمتر از 1.5 درصد از تقاضاي بازار را کفش ملي به خود اختصاص داده است.
مديرعامل شرکت سرمايه گذاري آتيه صبا که متعلق به صندوق بازنشستگي کشوري زير مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي است، بيان داشت: در نظر داريم در يک برنامه پنج ساله دستکم 10 درصد از سهم بازار کفش را به خود اختصاص دهيم.
وي تصريح کرد: تلاش متوليان شرکت کفش ملي احيا و استفاده از برند ايراني و حمايت از توليد و اشتغال است و تاکنون بيش از سه هزار و 500 نفر اشتغال مولد غيرمستقيم از سوي اين مجموعه ايجاد شده و در بيش از 260 فروشگاه وابسته به آن در کشور 650 نفر در حال ارائه خدمات هستند.
مديرعامل شرکت سرمايه گذاري آتيه صبا گفت: امروز برند کفش ملي به دنبال همکاري با توليدکنندگان بزرگ کفش جهان است و اين هدف را با آورده شدن برندهاي بزرگي نظير کيکرز به کشور و انعقاد قرارداد احيا، توليد، بازسازي و نوآوري کفش ملي با مشارکت برندهاي جهاني در کشور دنبال مي‌کنند.
در ادامه اين نشست، علي شالباف مديرعامل گروه صنعتي ملي اظهار داشت: در يک سال و نيم گذشته، احياي نام و برند (ملي) در اين گروه در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان خبره، انجام تغييرات و به روز رساني‌هاي لازم در اين شرکت در دستور کار قرار گرفت.
وي تصريح کرد: به روز کردن سبد محصولات و کالاهاي اين شرکت و پاسخگويي به نيازهاي آحاد جامعه بويژه جوانان و نسل جديد و پر کردن شکاف بزرگي که در سال‌هاي گذشته بين اين شرکت و مردم ايجاد شده بود، در اولويت امور قرار گرفت.
شالباف با اشاره به برنامه‌ريزي براي بازسازي فروشگاه‌هاي کفش ملي پس از نوروز 97 از فروش در مراکز تجاري بزرگ به عنوان رويکرد جديد اين شرکت ياد کرد.
وي فروش هرگونه کفش چيني و ساير محصولات خارجي در فروشگاه‌هاي کفش ملي را تکذيب کرد و گفت: اين شرکت به دنبال احياي صادرات محصولات خود به ساير بازارها بوده و مقدمات اين کار اکنون در بازارهاي روسيه، عراق و افغانستان فراهم شده است.
مديرعامل گروه صنعتي ملي خاطرنشان کرد: کفش ملي در سال‌هاي نه چندان دور، نه تنها پاسخگوي نياز هموطنان بوده و کشور را از واردات کفش بي نياز مي‌کرد؛ به مقصد اروپاي شرقي و شوروي سابق هم صادرات چشمگيري داشت و به تنهايي 40 نمايندگي در شوروي سابق داشت و حتي و پوتين مورد نياز ارتش سرخ اين کشور را در مقطعي توليد مي‌کرد.
وي تصريح کرد: امروز اين برند ملي به دلايلي همچون جنگ تحميلي و تحريم‌ها بازارهاي صادراتي خود را از دست داده اما به دنبال احياي اين بازارها و توجه جدي به بازرگاني خارجي بويژه در کشورهاي همسود(CIS)است.