طرح افزايش حمل و نقل مسافران از ۲۵ اسفندماه
عبداله بهادري مديرکل راه و شهرسازي استان مازندران گفت: اين استان در ايام تعطيلات نوروزي با حجم ترافيکي زيادي روبرو است که طرح افزايش ايمني و حمل و نقل مسافرين نوروزي از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا پانزدهم فروردين‌ماه ادامه دارد. هدف از اجراي طرح افزايش ايمني و حمل و نقل مسافرين نوروزي ارائه خدمات و سرويس دهي مناسب به هموطنان به ويژه شهروندان مازندراني و افزايش ضريب ايمني جابجايي با بکارگيري از تمام توان بخش حمل و نقل استان است. براي ارتقاي سطح ايمني، برقراري تردد ايمن و روان در سطح محور‌هاي استان پروژه‌هاي راهسازي مختلفي آماده بهره‌برداري است. سال گذشته بيش از ۱۲ ميليون نفر مسافر داشتيم که پيش‌بيني مي‌شود براي نوروز ۹۷ با افزايش ۱۰ درصدي مسافر روبرو باشيم. 

 آماده ميزباني از مسافران نوروزي هستيم
محمدرضا نازک کار مديرکل راهداري استان گيلان گفت: براي ستاد نوروزي در استان جلسات هماهنگي تشکيل‌ شده و با وفاقي که در استان بين ارگان‌هاي مختلف وجود دارد اميدواريم سفرهايي با کمترين حادثه را خواهيم داشت. تجربه ثابت کرده که طي چند سال پيک‌هاي سفري که ما داريم هر پيک نسبت به پيک قبلي ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش ترافيک را نشان مي‌دهد. حالا اگر همين فرمول حاکم باشد امسال هم همين مقدار افزايش را خواهيم داشت. سال گذشته بيش از ۵ ميليون دستگاه مسافر نوروزي داشتيم که اگر شامل اين ۲۰ درصد شود منتظر ميزباني از ۶ ميليون مسافر نوروزي خواهيم بود. تجربه ثابت کرده با افزايش ترافيک ميزان تلفات جاني کاهش پيدا مي‌کند اما در مقابل صدمات مالي بيشتر مي‌شود. 

تعيين سياست‌هاي تفکيکي سازمان بنادر
محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: وظايف و ماموريت معاونت‌هاي بندري، دريايي و مهندسي و امور زير بنايي سازمان بنادر و دريانوردي،براي احيا و توسعه گردشگري دريايي ابلاغ شده است.لذا تمام بخش‌ها طبق سياست تعيين شده بايد براي رونق گردشگري دريايي فعاليت کنند.توسعه گردشگري دريايي با توليت، تهيه و تدوين بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در بنادر توسط معاونت بندري و اقتصادي و مشارکت ساير معاونت‌هاي سازمان، به عنوان يکي از مهم‌ترين اهداف سال آتي مدنظر قرار گرفته است. معاونت دريايي کما في‌السابق حسب استانداردهاي مربوطه، به «ثبت و صدور مجوزهاي لازم براي شناورهاي تخصصي» مبادرت مي‌کند. 
جاده‌هاي کردستان به قتلگاه تبديل شده است
نماينده مردم سنندج با بيان اينکه در خصوص راهداري بيشترين ظلم به کردستان وارد مي‌شود گفت که جاده‌هاي کردستان به قتلگاه و قصابخانه تبديل شده است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، فرشادان نماينده مردم سنندج در تذکر شفاهي جلسه علني روز (چهارشنبه) مجلس گفت: يکي از مشکلات اساسي که نياز به بررسي دارد ناوگان هوايي استان کردستان است. تا چه زماني مسئولان امر وزارت راه و شهرسازي نمي‌خواهند به حل مشکلات مسافرت‌هاي هوايي بينديشند؟ به بهانه‌هاي واهي پروازها را کنسل مي‌کنند و مردم دچار بلاتکليفي مي‌شوند.با اين روند چگونه مي‌توانيم به پيشرفت روند سرمايه‌گذاري در کردستان اميدوار باشيم؟ بهانه کمبود هواپيما را مطرح مي‌کنند. با همين فوکرها روزي سه پرواز در استان‌هاي همجوار در حال انجام است.در مقايسه با استانهاي همجوار در بخش راه‌آهن، راه هوايي و راه بين شهري بيشترين ظلم به کردستان انجام مي‌شود. جاده‌هاي کردستان به قتلگاه و قصابخانه تبديل شده است.

هدف از انتشار جزييات قرارداد بويينگ کشف مسير پرداخت پول براي توقيف آن است
قائم مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه از انتشار جزييات قرارداد ايران اير – بويينگ نگران نيستيم، گفت: کساني که به قصد گرفتن حکم افشاي اطلاعات به دادگاه فدرال مراجعه کرده‌اند، هدفشان اين است که بدانند که از چه مسيري پول خريد هواپيما پرداخت مي‌شود و اقدام به توقيف پول خريد هواپيما کنند، اما قرارداد به گونه‌اي تنظيم شده که نمي‌توانند به آساني به اين مسائل پي ببرند.
به گزارش روزنامه تجارت، اصغر فخريه کاشان در گفت وگو با ايلنا درباره احتمال حکم يک قاضي فدرال در آمريکا درباره انتشار جزييات محرمانه قرارداد ايران اير و بويينگ اظهار داشت: بويينگ هم بايد نسبت به تعهدات خود مبني بر عدم انتشار جزييات قرارداد با ايران اير پايبند باشد. علت اينکه براي انتشار جزييات قرارداد از دادگاه فدرال حکم گرفته شده، اين است که طرف ايران حاضر به افشاي اطلاعات نشد. فخريه کاشان تاکيد کرد: هنوز هم بويينگ اگر بخواهد نسبت به افشاي اطلاعات اقدام کند، براي اين شرکت بار حقوقي خواهد داشت. اگر چه در مواردي که دادگاه حکم صادر کند، مي‌تواند مستثني باشد اما در نهايت بويينگ موظف است که بابت انتشار خبر از طرف ايران اجازه بگيرد يا اطلاع دهد. 
قائم مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه وقتي دادگاه فدرال حکم صادر کند، بويينگ ناچار است که حکم را اجرا کند، ادامه داد: البته بايد براي الزامي‌که براي بويينگ ايجاد شده ايران اير را در جريان قرار دهد و به طرف قرارداد خود اين موضوع را اطلاع دهد. هنوز بويينگ، ايران اير را به صورت رسمي‌در جريان اين موضوع قرار نداده است چراکه احتمال دارد هنوز دادگاه به بويينگ موضوع افشاي اطلاعات را ابلاغ نکرده باشد. ممکن است که دادگاه حکم را صادر کند اما تا به بويينگ ابلاغ شود و بويينگ درباره آن تصميمي‌اتخاذ کند، احتمالا زمان بر خ واهد بود.فخريه کاشان در پاسخ به اين سوال که اگر بويينگ بخواهد اطلاعات را افشا کند، چه تبعاتي برايش خواهد داشت، گفت: قرارداد به نحوي تنظيم شده است که از اين بابت نگراني نداشته باشيم. 

با حضور وزير راه و شهرسازي ايران انجام شد:
گروه راه و مسکن: صبح ديروز چارشنبه ( 16 اسفندماه 96) مراسم امضا قرارداد ساخت راه‌آهن شيراز-بوشهر به طول ۲۵۰ کيلومتر به مبلغ ۲۳۶۰ ميليارد تومان با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي‌ايران، اصغر فخريه کاشان قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي، ‌خيرا... خادمي‌معاون وزير و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل، ‌»يانگ» جانشين رئيس هيئت‌مديره شرکت چيني و مديرعامل شرکت پيمانکار ايراني پروژه در وزارت راه و شهرسازي منعقد شد. 
به‌ گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، در اين مراسم چين توافق کرد که در قراردادي به ارزش ۷۰۰ ميليون دلار معادل ۲۳۶۰ ميليارد تومان و ۵۰ ميليارد يوآن چين نسبت به ساخت راه‌آهن شيراز به بوشهر اقدام کند. 
 توسعه ريل تلفات و هزينه‌ها را کاهش مي‌دهد
در اين مراسم وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه کلان توسعه ريلي کشور، اظهار کرد: با افزايش نقش راه‌آهن درحمل و نقل کشور مي‌توان اميدوار بود که ميزان تلفات جاده‌اي و هزينه‌هاي کشور کاهش پيدا کند.
عباس آخوندي در مراسم امضاي قرارداد سرمايه‌گذاري چين در راه‌آهن شيراز به بوشهر، تصريح کرد: ما در طول سال‌هاي گذشته يک برنامه‌ريزي کلان براي توسعه شبکه ريلي داشته‌ايم که خوشبختانه تعدادي از اولويت‌ها به مرحله بهره‌برداري رسيده و کار در ديگر پروژه‌ها با قدرت ادامه دارد.
به گفته وي، راه‌آهن شيراز به بوشهر با توجه به نقش کليدي که در تکميل کريدور ريلي شمال به جنوب کشور دارد مي‌تواند در حوزه جابه‌جايي مسافران نقشي قابل توجه ايفا کند و با اتصال به شبکه دريايي کشور از نظر اقتصادي نيز نقشي مهم داشته باشد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که توسعه ريل مي‌تواند بسياري از هزينه‌ها را کاهش دهد، گفت: با افزايش نقش قطار ميزان مصرف سوخت کاهش يافته و اهداف حفظ محيط زيست کشور با قدرت بيشتري پيگيري مي‌شود. از سوي ديگر ميزان تلفات جاده‌اي نيز با بالا رفتن تقاضا براي سفرهاي ريلي کاهش خواهد يافت از اين‌رو توسعه ريلي براي ما اهميت زيادي دارد.
آخوندي با اشاره به مصوبه جديد مجلس در استفاده از منابع صندوق توسعه ملي براي پروژه‌هاي عمراني، اظهار کرد: در طول سال‌هاي گذشته يکي از مشکلاتي که داشتيم بحث تامين سهم ۱۵ درصدي ايران در پروژه‌هاي عمراني بود با مصوبه‌اي که اخيرا در مجلس شوراي اسلامي‌انجام شده و در بودجه سال ۱۳۹۷ اجرايي مي‌شود، ايران مي‌تواند سهم آورده خود را از طريق منابع صندوق توسعه ملي تامين کند که اين موضوع به شکل قابل توجهي به پيگيري پروژه‌هاي عمراني بزرگ کمک خواهد کرد.
وي خاطر نشان کرد: با استفاده از اين مصوبه و با نهايي شدن مذاکراتي که ايران با کشورهاي خارجي دارد مانند تجربه توافق‌نامه امروز مي‌توان انتظار داشت که تامين مالي بسياري از پروژه‌ها با سرعت بيشتري نهايي شود.
 جابجايي يک ميليون مسافر با ساخت راه‌آهن شيراز- بوشهر
همچنين در اين مراسم خيرا... خادمي‌معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به برآورد انجام‌شده در خصوص جابجايي بار و مسافر با ساخت راه‌آهن شيراز - بوشهر گفت: برآورد انجام‌شده در خصوص جابجايي بار و مسافر طي ۲۰ سال آينده حاکي از جابجايي سالانه يک ميليون مسافر و ۱۲ ميليون تن بار است.
خادمي‌اظهار داشت: پس از قرار گرفتن توسعه شبکه ريلي در اولويت دولت يازدهم و دوازدهم، مسيرهاي تأمين مالي و روند مطالعات پروژه‌ها در برنامه کاري شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل از سوي وزير راه و شهرسازي تعيين شد.
وي افزود: ۳۴۱۰ کيلومتر مسير ريلي در حال مطالعه و اجرا قرار گرفت که بخشي از آن‌ها در مراحل اوليه و بخشي ديگر به بهره‌برداري رسيده‌اند. ازجمله اين پروژه‌ها اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ريلي کشور است که تا انتهاي سال ۹۶ و اوايل سال ۹۷ به بهره‌برداري خواهند رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به طول ۲۲۷۰ کيلومتري پروژه‌هاي ريلي شرکت ساخت و توسعه بيان داشت: بايد تامين اعتبار موردنياز تکميل پروژه‌هاي فعلي و جديد از منابع خارجي مورد پيگيري قرار مي‌گرفت، مطالعات فاز يک و دو و برآوردهاي ريالي انجام مي‌شد. سپس بايد با فاينانسورهاي خارجي به توافق مي‌رسيديم که مبلغ برآورد شده براي احداث ۷ پروژه بالغ‌بر ۱۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان و سه ميليارد دلار است.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل بابيان اينکه پروژه راه‌آهن شيراز-بوشهر يکي از ۷ پروژه اولويت‌دار ريلي کشور محسوب مي‌شود، گفت: مسير کريدور ريلي به سمت جنوب که تا شيراز احداث‌شده بود براي تکميل و اتصال به بندر بايد به بوشهر متصل مي‌شد که در اين راستا مطالعات فاز ۱ و ۲ پروژه تا بوشهر به اتمام رسيده است و طي يک سال گذشته با کار کارشناسي فشرده در شرکت ساخت و توسعه و همکاري فاينانسور چيني و شرکت ايراني، مبناي کار بر اساس فهرست‌بهاي ايران منظور شد.
 توافق بر سر فهرست بهاي ايراني براي اولين بار در يک قرارداد خارجي
خادمي‌خاطرنشان کرد: يکي از مشکلات ما در گذشته توافق بر سر مبناي کار با فاينانسور‌ها بود که قرار گرفتن مبناي کار بر اساس فهرست‌ بهاي ايراني مورد توافق طرفين قرار گرفت که کار بسيار بزرگي انجام‌شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ارزش قرارداد ساخت راه‌آهن شيراز-بوشهر گفت: مبلغ اين قرارداد ۲۳۶۰ ميليارد تومان، ‌معادل ۷۰۰ ميليون دلار امريکا يا ۵ ميليارد يوآن چين است. برآورد انجام‌شده در خصوص جابجايي بار و مسافر طي ۲۰ سال آينده حاکي از جابجايي سالانه يک ميليون مسافر و ۱۲ ميليون تن بار است.
اهميت همکاري‌هاي ايران و چين در مسير احياي جاده ابريشم
همچنين در ادامه اين نشست يانگ نماينده شرکت چيني با اشاره به اهميت همکاري‌هاي ايران و چين در مسير احياي جاده ابريشم، اظهار کرد: همان طور که پيش از اين نيز رييس جمهوري چين تاکيد کرده که بايد مسيري کامل ميان ايران و چين برقرار باشد اين پروژه در همين راستا با مشارکت دو طرف ساخته خواهد شد. به‌گفته وي با امضاي اين توافق صفحه‌اي جديد در تاريخ روابط دو کشور باز مي‌شود و بعد از ماه‌ها مذاکره امروز مي‌توان از آغاز يک همکاري جديد ميان دو طرف سخن گفت.