گروه راه و مسکن: صبح روز پنجشنبه ( 17 اسفندماه 96) برگزيدگان جشنواره راه و ساختمان باحضور فرج اله رجبي رئيس سازمان نظام مهندسي، پيروز حناچي معاون فني وعمراني شهرداري تهران، محمد سعيد ايزدي و هوشنگ عشايري معاونان وزير راه و شهرسازي، مسئولان و دستاندرکاران حوزه عمران و شهري معرفي شدند و از منتخبان پنجمين دوره چهره سال ۱۳۹۶ در حوزه راه و ساختمان تجليل به عمل آمد.
بهگزارش خبرنگار روزنامه تجارت، انتخابات چهره سال راه و ساختمان کشور که هرساله برگزار ميشود، انتخابي کاملا رسانهاي است و تماميمديران و مسئولان توسط مخاطبان و شهروندان انتخاب ميشوند. «بازآفريني شهري» و «رعايت حقوق شهروندي» از اهداف برگزاري پنجمين دوره جشنواره چهره سال راه و ساختمان بود که تلاش شد با جريانسازي و انجام بيش از دويست مصاحبه خبري و گزارش به يکي از مطالبات مردميتبديل شود.
بايد رابطه مديران و حاکمان با مردم تعريف شود
فرج ا... رجبي رئيس شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور در مراسم انتخاب چهره برتر سال ۹۶ درحوزه مسکن و ساختمان با بيان اينکه برنامه ملي بازآفريني شهري بسيار بزرگ است و بايد چابکتر شود، گفت: يکي از بزرگترين مشکلات ما در کشور اين است که شيوه حکمراني خوب را بلد نيستيم و بايد رابطه مديران و حاکمان با مردم تعريف شود.
وي با تاکيد بر اينکه بخش دولتي دست از سر بخش خصوصي برنميدارد، چون مرزهاي حکمراني خود را تعيين نکرده است، افزود: هر روز از تمام دستگاهها و سازمانهاي حاکميتي و دولتي درخصوص لزوم اهميت و ميدان دادن به بخش خصوصي اظهار نظر ميشود، اما در عمل وقتي بخش خصوصي وارد قاب حکمراني خودمان ميشود، ديگر جايي براي او باقي نميماند.
رئيس شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور اظهار داشت: نحوه ورود به بافتهاي فرسوده و احياي آنها بسيار مهم است و نبايد از ظرفيت مردم و بخش خصوصي غافل شويم.
پيمانکاران ميلياردها تومان از دولت طلبکارند
رجبي ادامه داد: در حال حاضر پيمانکاران ميلياردها تومان از دولت طلبکارند. دولت وقتي ميخواهد مطالبات آنها را بازپرداخت کند، به صورت تدريجي و با مبالغ کم يا به صورت اوراق اسناد خزانه اسلاميمطالبات پيمانکاران را پرداخت ميکند، اما زماني که قرار است از پيمانکار ماليات اخذ شود، ميگوييم بايد نقدا و فورا ماليات خود را بدهد؛ اين همان حکمراني بد است.
در حوزه اقتصادي فقر را توزيع ميکنيم
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلاميافزود: وزير راه و شهرسازي در جلسهاي گفت چرا از ظرفيتهاي پيمانکاران خود در پروژههاي عمراني بينالمللي استفاده نميکنيم. به نظر من جواب اين پرسش اين است که چون حکمران خوبي نيستيم. در حوزه اقتصادي فقر را توزيع ميکنيم. در مجلس در زمان رسيدگي به لايحه بودجه ۹۷ مصوب شد چون نميتوانيم براي حقوقهاي زير ۵ ميليون تومان کاري انجام دهيم، پس بياييم آنهايي که بالاي ۵ ميليون تومان را ميگيرند را محدود کنيم که اقدام اشتباهي بود و اصلاح شد.
تامين منابع مالي بازآفريني شهري باحمايت معاونت اقتصادي رئيس جمهور
همچنين هوشنگ عشايري مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران در مراسم انتخاب چهره سال مسکن و ساختمان در سال ۹۶ ،گفت: رويکرد داخلي کشور درحوزه مسکن به سمت بافتهاي ناکارآمد شهري سوق پيدا کرده است و اين موضوع اينروزها به دليل تکرار آن، سبب هدايت جريان ذهني جامعه به سمت بازآفريني شهري و ترويج عموميآن شده است.
وي احياي بافتهاي ناکارآمد شهري را نيازمند داشتن يک برنامه مدون و صبر جزيل براي عملياتي کردن و به انتها رساندن آن دانست و گفت: در ايران تجربه نشان داده که همسويي دستگاهها به سختي انجام ميشود و تنها زماني که افراد تراز اول کشور به آن موضوع ورود ميکنند، همگراييها جديتر ميشود. همين مسئله درموضوع بازآفريني شهري و دستور مستقيم رئيس جمهور به اجراي آن پس از چهار سال صادق است.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در اواخر سال ۹۲ موضوع بازآفريني شهري مطرح شد و پس از چهار سال توانستيم برنامه مدوني براي آن تهيه کرده و با دستور مستقيم رئيس جمهور، اجراي آن را کليد بزنيم. بافتهاي مياني و فرسوده شهرها در دهههاي گذشته نتيجه توسعه شهرها به حاشيه بود که سبب شد بافتهاي مياني خالي از سکنه شوند و سکونتگاههاي غيررسميشکل بگيرد.
وي با تاکيد بر اينکه اقداماتي که در گذشته براي بازسازي بافتهاي فرسوده انجام شد نتايج مثبتي نداشت چون بيشتر اقدامات حول بازسازي کالبدي ميچرخيد، افزود: از ديگر اشتباهات دهههاي گذشته در بازسازي بافتهاي فرسوده اين بود که از تهران براي محلههاي ديگر شهرها تصميم گيري ميشد و اراضي مردم را خريداري کرده و تسطيح ميکردند. امروز اين اراضي به محلي براي توليد آسيبهاي اجتماعي تبديل شده است.
مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ رويکرد حل مسئله حاشيهنشيني اجراي برنامههاي بانک جهاني بود که به همين خاطر کميبهتر از مبحث بافتهاي فرسوده عمل کرديم،اما همان برنامه هم قابل نقد است.
وي ادامه داد: در دهه ۹۰ بدون دستپاچگي و عملکرد هيجاني دولت تلاش کرد اين موضوع را با آرامش حل کند که در سال ۹۳ سند احيا و بازآفريني شهري در هيات دولت تصويب شد. ستاد ملي بازآفريني شهري نيز پس از اين مصوبه تشکيل شد که هدف آن ترويج انديشه بازآفريني شهري بود که در حال حاضر اين اتفاق رخ داده و پس از ۴ سال اين برنامه جامه عمل به خود پوشانده است.
عشايري خاطرنشان کرد: اين برنامه شامل ۹ زير برنامه مختلف است که ۶ بُعد آن غيرکالبدي و سه بعد آن نيز کالبدي است. در بخش غيرکالبدي بيشتر بر ترويج و توسعه توان افزايي اجتماعي و اقتصادي محلات تاکيدشده است.
اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي اظهار داشت: توسعه گر که در برنامه ملي بازآفريني بر آن تاکيد شده، صرفا به معناي سازنده نيست، بلکه کسي است که علاوه بر اينکه حلقه اتصال همه ارکان اصلي اجراي برنامه بازآفريني شهري شامل دولت، شهرداري، سرمايه گذار، سازنده و شهروندان است، دو وظيفه عمده مديريت برنامه محله و تحقق دقيق اجراي برنامه را نيز برعهده دارد.اميدواريم با کمک معاونت اقتصادي رئيس جمهور، منابع مالي و ابزارهاي لازم براي اجراي طرح ملي بازآفريني شهري تامين و از سال ۹۷ تهيه شود.
نقدهاي مخرب، شانه خالي کردن از مسئوليت است
همچنين در مراسم معرفي چهره سال راه و ساختمان، محمدسعيد ايزدي اظهار کرد: در برخي موارد شاهد آن هستيم که زحمت و خدمات برخي از مديران دولتي که با خون جگر در جهت خدمت به مردم تلاش کردهاند ناديده گرفته ميشود و در مقابل نقدهاي گزندهاي به آنها وارد ميشود.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي، تاکيد صرف بر نقاط ضعف مديران و متوليان دولتي و غفلت از خدمات مثبت آنها و نقد مخرب را براي شهروندان و کشور يک آسيب جدي قلمداد و اظهار کرد: اين نقدهاي بيرحمانه باعث خواهد شد که افراد دلسوز و کارشناسان متخصص نااميده شده و از چرخه خدمات رساني خارج شوند و در اثر اين رويه شاهد افزايش فرار مغزها خواهيم بود.
وي نقدهاي مخرب را به محملي براي شانه خالي کردن از بار مسئوليت دانست و گفت: با اين روال و فضاي ايجاد شده به نظر ميرسد که نميتوانيم مشکلات را مديريت کنيم و به نتيجه مطلوبي برسيم. ايزدي همچنين تاکيد بر احياي بافتهاي فرسوده را مثبت ارزيابي و خاطرنشان کرد: در دولت يازدهم تمام تلاش دولت بر اين بوده است که در فرآيند احياي بافتهاي فرسوده، تمرکز اصلي بر بهسازي با محوريت افزايش کيفيت باشد و تجربه ارزشمند بهسازي بافتهاي فرسوده در شهرهاي قزوين، رشت و غيره نشان داده است که شرايط براي عملياتي شدن احياي بافتهاي فرسوده فراهم شده است.
وي با بيان اينکه اجراي سياستهاي دولت در حوزه شهري و احياي بافتهاي فرسوده منوط به تعامل دوجانبه بين مجلس و دولت است با طرح اين سوال که دولت مگر ميتواند بدون کمک مجلس، سياستهاي مدنظرش را اجرايي کند؟ تاکيد کرد: اجرايي کردن سياستهاي دولت منوط به قانون است و بنابراين مجلس بايد به دولت در جهت اجراي سياستها و برنامههايش کمک کند و پشتوانههاي قانوني لازم را مهيا کند.