حفظ حقوق شهروندي، با «دادشهر»
در سامانه دادشهر، کليه افراد مي‌توانند به صورت بي نام نسبت به ارسال گزارش ناهنجاري اقدام کنند. مطهره مروّج، سرپرست مديريت فناوري اطلاعات سازمان بورس با بيان مطالب فوق بيان داشت: امروز درگاه حمايت از حقوق شهروندي در سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد، به اين ترتيب طي اين مدت و در مسير ساخت اين درگاه مصاديق رعايت حمايت از حقوق شهروندي در سازمان بورس گردآوري شده است. وي در ادامه اشاره داشت: در قوانين بازار سرمايه از سال 84، حمايت از حقوق سرمايه گذاران مدنظر قرار گرفته و سازمان در اين خصوص اقدامات متعددي داشته است. ازاين رو تمامي‌اين اقدامات در درگاه حمايت از حقوق شهروندي به صورت يکپارچه بنا شده و مورد دسترس است.

بانک شهر ۲۷ اسفند به مجمع مي‌رود  
بانک شهر زمان برگزاري مجمع عمومي‌عادي بطور فوق العاده صاحبان سهام خود را اعلام کرد که بر اين اساس شرکت بانک شهر مجمع عمومي‌عادي ساليانه خود را روز يکشنبه ۲۷ اسفند ماه ۹۶ برگزار مي‌کند. زمان و محل برگزاري مجمع عمومي‌عادي بطور فوق العاده شرکت بانک شهر که با نماد «وشهر» در بازار سهام حضور دارد، با انتشار اطلاعيه‌اي در سامانه کدال، اعلام شد. تمام سهامداران، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و يا نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي مي‌توانند براي شرکت در جلسه مجمع ه بانک شهر ساعت ۱۷ روز يکشنبه ۲۷ اسفند ماه ۹۶ به نشاني تهران، ضلع جنوب غربي ميدان فردوسي، پلاک ۲۶، سالن اجتماعات بانک شهر مراجعه کنند.

تحرک مثبت بورس‌هاي آسيايي  
شاخص «نيک کي ۲۲۵» بورس توکيو ۰.۳ درصد افزايش يافت و در کره جنوبي، شاخص «کسپي» بيش از يک درصد افزايش يافت. به نقل از ايبِنا، رصد بازارهاي سهام در آسيا نشان مي‌دهد: شاخص «نيک کي ۲۲۵» بورس توکيو ۰.۳ درصد افزايش يافت و در کره جنوبي، شاخص «کسپي» بيش از يک درصد افزايش يافت. بر اساس اين گزارش، شاخص «ام اس سي آي» بازارهاي منطقه آسيا - اقيانوسيه به جز ژاپن ۰.۶ درصد و بورس استراليا ۰.۳ درصد افزايش يافت. يکي ديگر از عوامل موثر بر روند صعودي بازارها، مستثني شدن کانادا و مکزيک از تعرفه‌هاي وارداتي جديد بر واردات آلومينيوم و فولاد بود که اميدها را نسبت به مستثني شدن کشورهاي بيشتري از اين تعرفه‌ها افزايش داد.


تاثير افزايش و کاهش نرخ بهره بر بازار سهام
معاون بورس تهران معتقد است که بالا يا پايين آوردن نرخ‌هاي بهره بدون ريسک براي کسب و کارها بايد قبل از اعمال، بهتر تحليل شود. او درباره نوسان نرخ ارز نيز مي‌گويد افزايش قيمت ارز در مجموع در شرکت‌هاي بورسي تاثير مثبت دارد. روح‌ا... حسيني مقدم در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تاثير بازار ارز بر بازار سرمايه گفت: آنچه براي بازار سرمايه مهم است، ثبات در بازارهاي موازي است. چرا که آن متغيرها روي بازار سرمايه تاثيرگذار است. هر چه متغيرها باثبات‌تر و مقاوم‌تر باشند، تاثير آنها بر بازار سرمايه قابل تحليل‌تر است. وي در پاسخ به اينکه بازار سرمايه در چه سطحي از نرخ ارز به ثبات نسبي مي‌رسد، گفت: اگر نرخ ارز در اين سطح فعلي باشد، با توجه به اينکه بسياري از صنايع بورسي، صادرات‌محور هستند، نوسانات ارز روي سودآوري آنها تاثير دارد. معاون بورس تهران ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ بخشي از رشد سودآوري شرکت‌ها به خاطر افزايش ارزش کالاها در بازارهاي جهاني بود. اين موضوعات قاعدتا مي‌تواند در قيمت سهم‌ها اثرگذار باشند. هر چند صنايعي هستند که به واردات وابسته هستند، ولي برآيند اينها به نظر من در کل براي شرکت‌هاي بورسي مثبت است. حسيني مقدم درباره تاثير گواهي سپرده ريالي مبتني بر ارز بر بازارهاي پول و سرمايه گفت: نگراني و دغدغه بانک مرکزي اين است که جريان نقدينگي را به سمت بازارهاي مولد، حتي خود بانک‌ها ببرند و نقدينگي به سمت جريان‌هاي مخرب وارد نشوند. تاثير سياستي که بانک مرکزي دارد و از آن سياست دفاع مي‌کند را بايد بعدا ديد که آيا توانسته‌اند در جذب نقدينگي کمک کنند يا خير؟

نرخ‌شکني در بازار بانکي از دلايل رخوت بازار سهام
يک کارشناس بازار سرمايه دليل در جا زدن بازار سهام در روزهاي پاياني سال را عقب نشيني دولت براي کاهش نرخ سود بانکي عنوان کرد و افزود: بايد به اين اوضاع تلاش حقوقي‌ها براي يافتن پول نقد در بازار سهام را نيز افزود. نويد خاندوزي در گفت‌وگو با فارس، درباره دليل در جا زدن بازار سهام در روزهاي پاياني سال و بي انگيزه بودن سرمايه گذاران، گفت:عمده اين موضوع ناشي از تصميم‌گيري بانک مرکزي براي تغيير نرخ سود در بازار اوراق بدهي بود. شايد در ماه‌هاي قبل، تعديل نرخ سود در صندوق‌هاي درآمد ثابت که بخشي از منابع خود را در بازار سرمايه سرمايه‌گذاري مي‌کردند و به نوعي مشتري بازار سهام محسوب مي‌شدند، چندان به نگراني در بازار پول و سرمايه نمي‌انجامد، اما وقتي دولت پس از سال‌ها از تصميم خود براي کاهش نرخ سود باز مي‌گردد و مشتري با نرخ‌هاي بالاي 20 درصدي مي‌شود ،طبيعي است که ابطال واحدهاي سرمايه گذاري در صندوق‌ها افزايش يافته و خريد سهام کم رنگ تر شود. مدير سرمايه گذاري يک شرکت بيمه، تلاش نهادهاي عمومي‌و شبه دولتي يا به اصطلاح حقوقي‌ها براي نقد کردن دارايي‌ها در بازار سهام را دليل ديگر درجا زدن بازار سهام عنوان کرد.


بررسی «تجارت» نشان داد؛
مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس و اوراق بهادار، از صدور قرار وثيقه 125 ميليارد توماني براي هر يک از اعضاي هيات مديره شرکت کنتورسازي خبر داد و گفت: اين اعضا به دليل ناتواني در پرداخت اين مبلغ روانه زندان شدند و اکنون همه در بازداشت به سر مي‌برند. به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدعلي شيري زاده با بيان اينکه اين سازمان سوم شهريور پارسال اين شکايت را از هيات مديره شرکت کنتورسازي مطرح کرده بود، افزود: پيگيري‌هاي فراواني در خصوص پرونده «آکنتور» صورت گرفت که در نهايت منجر به بازداشت همه اعضاي هيات مديره آن شد. وي يادآور شد: پيش از اين نيز، مديرعامل کنتورسازي نيز با وثيقه 500 ميليارد توماني در بازداشت بود که البته در قرار صادره جديد، اين مبلغ به 125 ميليارد تومان تعديل يافت.
مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس و اوراق بهادار توضيح داد: افراد ديگري هم در اين پرونده دخيل بودند که آنها هم تفهيم اتهام شده‌اند و به زودي کيفرخواست آنها صادر مي‌شود.
شيري زاده با بيان اينکه در پي تفهيم اتهام‌هاي اوليه، بعضي از افراد مرتبط با پرونده آکنتور با قرار وثيقه آزاد هستند يا قرار وثيقه‌هاي کمتري براي آنها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: با بررسي پرونده و کشف اين موضوع که نقش اين متهمان پررنگ بوده، احتمال مي‌دهيم در کيفرخواست و قرار وثيقه‌اي که براي آنها صادر خواهد شد، اين مجازات‌ها و قرارها تشديد شود. وي با بيان اينکه تحقيقات قضايي روي مجموعه‌اي از افراد جديد هم در اين پرونده انجام شده است، گفت: جرم آنها تحت عنوان کلاهبرداري مطرح و در حال رسيدگي است که در مورد آنها نيز در چند ماه آينده اقدامات قضايي لازم انجام مي‌شود. شيري زاده تصريح کرد: پرونده جرايم بورسي شرکت کنتورسازي در حال تکميل است و دادسرا در مرحله پاياني کار قرار دارد و به زودي دادگاه اين پرونده برگزار مي‌شود؛ همچنين در خصوص اين افراد، مجموعه‌اي از جرايم عمومي‌و غيربورسي هم وجود دارد که رسيدگي‌هاي آن آغاز شده است. از شهريور سال گذشته، پرونده شرکت کنتورسازي به دنبال اطلاعات اعلام شده خلاف واقع، از سوي ناشر تشکيل شد و سپس سازمان بورس به نمايندگي از سهامداراني که حق آنها تضعيف شده و به دليل صدمات وارده به نظم جاري بازار سرمايه، در مجتمع امور اقتصادي شکايت خود از اين شرکت را مطرح کرده است. شرکت کنتورسازي پيش از اين اقدام به انتشار گزارش‌ها و اطلاعات غيرواقعي کرده بود که افزايش قيمت سهام اين شرکت را به دنبال داشت اما پس از افشاي غيرواقعي بودن اين اطلاعات، سهامداران اين شرکت با خسارت‌هايي مواجه شدند. نماد شرکت کنتورسازي به دليل ابهام در ارايه اطلاعات مربوط به صورت‌هاي مالي متوقف است و به علت تخلف در ارايه اطلاعات، سهامداران اين شرکت بلاتکليف هستند و با زيان فراواني روبرو شده اند.  گروهي از سهامداران زيان ديده شرکت کنتورسازي در ماه‌هاي اخير با حضور در مراسم‌هاي رسمي‌مانند گشايش نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه و يا تالار معاملات بورس نسبت به ضرر خود در خريد سهام شرکت کنتورسازي اعتراض کرده اند. خودداري از ارايه اطلاعات، بي توجهي به رعايت ماده 16 قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي، ارايه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس و اوراق بهادار و تخلف در تهيه صورت‌هاي مالي چهار عنوان شکايت سازمان بورس و اوراق بهادار از مسئولان شرکت کنتور سازي به شمار مي‌رود.


معامله‌گران بورس تهران ديروز در حالي شاهد معاملاتي کم حجم در اغلب نمادها بودند که تمايل به نقد کردن دارايي‌ها از سوي برخي حقوقي‌ها در کنار سايه ريسک‌هاي غير سيستماتيک باعث شد تا انگيزه‌اي براي تحرک معامله‌گران نباشد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات امروز شنبه 19 بهمن ماه 96 با کاهش 265 واحدي روي رقم 96 هزار و 594 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 69 واحدي عدد 17 هزار و 243 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 290 واحدي به رقم 103 هزار و 435 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 214 واحدي به رقم 68 هزار و 494 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 430 واحدي عدد 206 هزار و 325 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 4 واحدي روي رقم يک هزار و 84 واحد ايستاد. معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت اصفهان با 49 واحد ، فولاد مبارکه با 39 واحد و پالايش نفت بندر عباس با 29 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌خارک با 23 واحد، نفت بهران با 17 واحد و پتروشيمي‌مبين با 16 واحد افزايش بيشترين تاثيرمثبت را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از يک ميليارد و 750 ميليون تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 685 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 133 هزار و 255 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي رهشاد سپاهان، حق تقدم خريد سهام آهن و فولاد ارفع، داروسازي سبحان انکولوژي، آهن و فولاد ارفع، قراردادهاي اختيار خريد و فروش سهام ايران‌خودرو، گروه سرمايه‌گذاري مسکن، گروه صنايع سيمان کرمان، ايران خودرو، توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي، مجتمع سيمان غرب آسيا، قند اصفهان از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي داروسازي ابوريحان، مديريت انرژي اميد تابان هور، داروسازي امين، توليد سموم علف‌کُش متوقف شدند. ديروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد ۱۵ ميليون سهم هلدينگ صنايع معدني خاورميانه به ارزش بيش از ۳.۵ ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده مواجه بود. همچنين ۱۲ ميليون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از ۳.۵ ميليارد تومان کد به کد شد، در سرمايه‌گذاري غدير نيز همين وضعيت با کد به کد شدن کمتر از ۷.۵ ميليون سهم به ارزش کمتر از يک ميليارد تومان تکرار شد. همچنين معاملات کد به کد در تاپيکو با بيش از ۵ ميليون سهم به ارزش بيش از ۸۰۰ ميليون تومان و ۵ ميليون سهم ملي صنايع مس ايران به ارزش بيش از يک ميليارد تومان ادامه يافت. براساس اين گزارش، ديروز بازار سهام در حالي با معاملاتي کم‌حجم و رخوت‌آور در اغلب نمادهاي معاملاتي مواجه بود که نوسان قيمت سهام در برخي نمادهاي بازار پايه‌اي از جمله سيمان کرمان، رهشاد سپاهان به ترتيب با نوسان‌هاي بيش از ۹۹ درصدي و ۲۲ درصدي قابل توجه بود.