واکنشهاي ادامه دار به بازخواست مجلس از وزرا؛
نمايندگان مجلس براي بررسي عملکرد دولت اختيار دارند و چنانچه مشکلي در اين عملکرد وجود داشته باشد، ابزارهاي گوناگوني دارند. سوال، تذکر و استيضاح از جمله اين موارد است. اکنون نيز سه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، راه و شهرسازي و جهاد کشاورزي در آخرين روزهاي سال براي استيضاح به صحن علني مجلس مي‌روند. اما برخي اظهار نظرها حکايت از آن دارد که اين استيضاح‌ها تسويه حساب است و مي‌خواهند حال دولت را بگيرند. 
استيضاح حق نمايندگان
در اين رابطه مصطفي کواکبيان نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌از وارونه جلوه دادن دلايل استيضاح وزرا در برخي رسانه‌ها انتقاد کرد. کواکبيان در تذکر مواد 79 و 24 آيين‌نامه داخلي گفت: اخيرا در برخي سايت‌ها درباره استيضاح وزرا مطالب به گونه‌اي جلوه داده مي‌شود که گويي نمايندگان باج خواهي مي‌کنند.نماينده تهران با بيان اينکه استيضاح حق مجلس است، افزود: من اين استيضاح‌ها را امضا نکردم اما در سايت‌ها به گونه‌اي مطالب عنوان مي‌شود که به هيچ وجه صحيح نيست و مجلس به هيچ وجه دنبال باج‌خواهي نبوده و تنها براي حاکميت قانون تلاش مي‌کند.
نشست با دو وزير 
به‌گفته سخنگوي فراکسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلامي، تصميم نهايي اين فراکسيون درباره ماندن يا رفتن وزراي کار و راه و شهرسازي پس از نشست مشترک فراکسيون با اين دو وزير مشخص مي‌شود.مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به استيضاح وزراي کار و راه وشهرسازي گفت: با توجه به اينکه هيئت رئيسه فراکسيون مستقلين از قبل مصوب کرده که در صورت درخواست هر وزير از فراکسيون براي برگزاري جلسه با اعضا، وقتي براي وي در نظر گرفته شود، بر همين مبنا،‌ با توجه به درخواست آقايان ربيعي و آخوندي براي برگزاري جلسه با اعضاي فراکسيون، مقرر شد که صبح روز سه‌شنبه جلسه‌اي با حضور وزراي کار و راه و شهرسازي در محل فراکسيون برگزار شود. وي افزود:‌ بنابراين تصميم نهايي فراکسيون اميد مبني بر ماندن يا نماندن اين دو وزير در کابينه دوازدهم، منوط به نتيجه جلسه صبح سه‌شنبه با آقايان آخوندي و ربيعي خواهد بود.سخنگوي فراکسيون مستقلين ولايي با اشاره به نامه اعتراضي که عباس آخوندي خطاب به نمايندگان مجلس نوشته است‌، گفت: با توجه به حوادث ناگوار اخير،‌ فشار زيادي به‌روي آقاي آخوندي بوده و اين‌گونه اظهار نظرات با در نظر گرفتن اين فشارها طبيعي به‌نظر مي‌رسد و به‌نظر شخص بنده،‌ آقاي آخوندي نبايد در گرفتن رأي اعتماد مجدد از نمايندگان کار سختي داشته باشد.لاهوتي با اشاره به استيضاح وزير کار و رفاه اجتماعي تصريح کرد: اگرچه نظر شخصي بنده اين است که اين روزها، زمان مناسبي براي مطرح کردن موضوع استيضاح نبوده است ولي به هر حال،‌ موافقان آقاي ربيعي براي جلب نظر مثبت نمايندگان مجلس بايد تلاش زيادي از خود نشان دهند.نماينده لنگرود درباره استيضاح محمود حجتي نيز خاطرنشان کرد: هنوز از سوي ايشان، درخواستي مبني بر برگزاري جلسه با اعضاي فراکسيون مستقلين به دست ما نرسيده‌ است.
استيضاح ۳ وزير اصلاح‌طلب
در اين رابطه يک فعال سياسي اصلاح‌طلب تاکيد کرد: اگر بنا بود نمايندگان مجلس به دولت هشداري بدهند و از دولت انتظارات جدي‌تري داشته باشد، بايد سراغ حوزه‌هاي ديگر مي‌رفتند. غلامرضا ظريفيان در گفت‌وگو با ايلنا، گفت: نکته نخستي که در اين باره مي‌توان مطرح کرد، آن است که چرا اين سه وزير مطرح شدند در حالي که آقايان ربيعي، حجتي و آخوندي از وزراي نسبتا فعال دولت دوازدهم بوده و گرايش‌هاي اصلاح‌طلبانه دارند و اين مساله جاي سوال دارد.وي با يادآوري گستره ماموريت‌ها و وظايف وزارت کار، راه و جهاد کشاورزي اظهار داشت: اين وزارتخانه‌ها ابعاد بسيار گسترده‌اي از ماموريت‌ها و وظايف را برعهده دارند و با مسائل و مشکلات عديده‌اي روبه‌رو هستند به گونه‌اي که ماموريت‌هاي اين وزارتخانه‌ها با بحران‌ها و مشکلات کشور پيوند دارد.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: در حالي که براي حل مشکلات کنوني، ما نيازمند فعاليت‌هاي پيگيرانه اين وزارتخانه‌ها هستيم و اين وزرا، از وزراي فعال محسوب مي‌شوند، اينکه چرا اين سه وزير براي استيضاح انتخاب شده‌اند، جاي بحث و سوال دارد و بايد از استيضاح‌کنندگان پرسيد چرا اين سه وزير را در مقطع کنوني براي استيضاح انتخاب کرده‌اند.ظريفيان با بيان اينکه اگر بنا بود نمايندگان مجلس به دولت هشداري بدهد و از دولت انتظارات جدي‌تري داشته باشد، بايد سراغ حوزه‌هاي ديگر مي‌رفتند، تصريح کرد: يکي از مهمترين وجوه اعتراضات اخير، مسائل اقتصادي بود و بنا به گفته نمايندگان مجلس، آنها هم قصد دارند نسبت به اين مسئله حضور جدي‌تري داشته باشند. اگر با اين نگاه به استيضاح نگاه کنيم، مي‌توان جلسات روز سه‌شنبه و چهارشنبه مجلس را فرصتي براي سه وزير باشد.اين عضو شوراي مرکزي مجمع ايثارگران انقلاب اسلامي‌افزود: اين استيضاح‌ها مي‌تواند هدف ديگري داشته باشد و آن، اين است که هدف از استيضاح‌ها برخورد با دولت باشد و نمايندگان مجلس به دولت اين هشدار را بدهند که نسبت به مسائل اهتمام داشته باشد. به عبارت ديگر، اين استيضاح‌ها مي‌تواند به جاي آنکه سه وزير کار، راه و جهادکشاورزي را نشانه گرفته باشد، دولت را نشانه گرفته باشند.وي با بيان اينکه جامعه در شرايط معناداري از انتظارات و آگاهي از محدوديت‌ها قرار دارد، عنوان کرد: قبل از طرح استيضاح در مجلس، مي‌شد اين بحث‌ها انجام شود زيرا اگر بناست عملکرد وزارتخانه‌اي نقد شود، ديگراني بودند که در اولويت بودند و مي‌شد براي اين سه وزارتخانه روش‌‌هاي ديگري اتخاذ کرد ولي اکنون بايد با آن برخورد همدلانه صورت بگيرد و از دل اين استيضاح‌ها فرصت ايجاد کرد تا اگر ناکارآمدي و مشکلاتي وجود دارد، ترميم شود و هم مشکلات و محدوديتي وجود دارد، افکارعمومي‌از آن آگاه شوند.
محورهاي استيضاح حجتي
از سوي ديگر عضوکميسيون کشاورزي مجلس مهمترين محورهاي استيضاح وزيرجهاد کشاورزي را بيان کرد. علي وقف‌چي در خصوص محورهاي استيضاح وزير جهاد کشاورزي، بيان کرد: با توجه به اينکه قبل از استيضاح هر وزير بايد مشکلات را به وزير مورد نظر متذکر شد، ما نيز به روش‌هاي مختلف تذکراتي را که فکر مي‌کرديم به نفع منافع ملي و وزارتخانه است به وزير اعلام کرديم ولي متاسفانه توجه چنداني براي رفع آنها نشد.نماينده زنجان در مجلس با اشاره به محورهاي مطرح شده براي استيضاح حجتي گفت: استفاده از کساني که سنين بالا دارند به خصوص بازنشستگان در مجموعه وزارت‌خانه، واردات بي رويه محصولات کشاورزي به خصوص در فصل توليد که از نظر قانون نيز نبايد اين اتفاق بيفتد، عدم استفاده از ظرفيت‌هاي کشور در بحث صادرات محصولات کشاورزي، اعلام نکردن نرخ خريد تضميني محصولات کشاورزي براي سال 97 تا اين لحظه، عدم توجه به عملياتي کردن اصلاح الگوي کشت در کشور، عدم مديريت واحد در استفاده از آب کشور از مسائلي است که منجر به تهيه طرح استيضاح وزير جهاد کشاورزي شده است. اين عضوکميسيون کشاورزي گفت: براساس گزارش ديوان محاسبات که در کميسيون نيز مطرح شد، وزارت کشاورزي سومين وزارت خانه در انحرافات مالي و عدم توجه به معيارها بوده است.


با موافقت رهبرانقلاب صورت گرفت؛
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با کناره گيري آيت ا... احمد جنتي از امامت جمعه تهران موافقت کردند.آيت ‌ا... احمد جنتي در نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با يادآوري 25 سال توفيق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنايات حضرت آيت ا... خامنه‌اي در طول اين مدت، درخواست کناره‌گيري از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با اين درخواست موافقت کردند. آيت ا... احمد جنتي در 14 فروردين1371 با حکم حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد.
اما آيت ا... احمد جنتي که در سال 1305 در اصفهان به دنيا آمد اکنون عضو فقها و دبير شوراي نگهبان، رئيس مجلس خبرگان رهبري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و امام جمعه موقت تهران است. جنتي از دورهٔ اول شوراي نگهبان در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان عضو فقهاي اين نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبيري شورا را برعهده داشته‌است. وي از ۱۳۶۰ دبير شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي‌و از بدو تأسيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر در سال ۱۳۷۲، رئيس اين ستاد است. احمد جنتي در ١٤ فروردين ٧١ با حکم رهبر انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب شد. او نخستين فردي بود که با حکم رهبري به اين سمت منصوب شد. جنتي در سال‌هاي اخير حضور کمرنگي در تريبون نماز جمعه داشت، به نحوي که آخرين حضورش در نماز جمعه به ١٩ شهريور سال ٩٥ باز مي‌گردد. وي در پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در رقابت با‌هاشمي‌شاهرودي و اميني با ۵۱ راي رئيس مجلس خبرگان شد. سوابق جنتي شامل عضو مجلس خبرگان رهبري، عضو شوراي بازنگري قانون اساسي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، عضو شوراي عالي تبليغات خارج از كشور، عضو و رئيس شوراي مركزي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، نماينده مقام معظم رهبري در امور بالكان، نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي‌دانش آموزان،امام جمعه موقت تهران، قم، اهواز و كرمانشاه، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ،قاضي دادگاه‌هاي انقلاب اسلامي‌اهواز و دبير شوراي نگهبان ، رئيس مجلس خبرگان رهبري است. وي با سابقه‌ترين عضو فقهاي شوراي نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوي حضرت امام خميني(ره) در اسفند 1358 در تمام ادوار شوراي نگهبان حضور داشته است.


بررسی «تجارت» از 4دهه طراحی و برنامه ریزی توسط دولت‌ها نشان داد؛
گروه اقتصاد کلان: اقتصاد سردرد گرفته ايران حالا با تجويز قرص‌هاي جديد از سوي اعضاي اتاق فکرش که سالهاست به ظاهر مستاجرآن هستنداما در حقيقت خود ديگر صاحب آن شده اند، دچار ميگرن شده است.
ميگرني که با سرگيجه‌هاي مداوم خود، تکانه‌هاي شديد رکود، تورم، بيکاري و .... براي اقتصاد به ارمغان آورده است. ارمغاني تاريک در دل تاريکي.
در بهمن ماه سال جاري پنج اقتصاددان و مدير بانکي اقدام به ارائه نسخه پيشنهادي براي چرخش اقتصاد کشور کردند. رئوس طرح پيشنهادي شامل سه محور توسعه اوراق بدهي (به ويژه اوراق بدهي شرکتي)، اصلاح نظام مالياتي و رشد مخارج عمراني است.
سلطاني در اين تحليل آورده است: موضوع مهم و کليدي اين است که هنوز اقتصاد کشور درگير عواقب نامطلوب نسخه‌هاي قبلي اين اقتصاددانان، از زمان برنامه تعديل ساختاري و خصوصي‌سازي‌ها تا گسترش نامتعارف بانک‌ها و موسسات مالي خصوصي، ايجاد بازار بدهي‌ها و آزادسازي نرخ‌هاي سود بانکي است. نتايج اجراي اين سياست‌ها، منجر به سهم بالاي رانت در اقتصاد به زيان نيروي کار شده که در نتيجه کار مولد و اشتغال بي‌مقدار شده است.
به گفته احسان سلطاني، پژوهشگر اقتصادي، در يک جمع‌بندي اجمالي مشکل اصلي اقتصاد ايران تفوق بنگاه‌هاي بزرگ خصولتي-رانتي-دولتي بر آن و از سوي ديگر نقش و جايگاه کمرنگ بخش خصوصي و صنايع کوچک و متوسط است. 
بر پايه پژوهش اين تحليلگر اقتصادي، اجراي نسخه پيشنهادي از سوي پنج اقتصاددان و مدير بانکي بيش از هر چيز چرخه اقتصادي مخرب سه دهه اخير در جهت پشتيباني از اين بنگاه‌ها را استمرار مي‌بخشد و از سوي ديگر بخش خصوصي واقعي و صنايع کوچک و متوسط را تضعيف مي‌کند. 
فرشاد مومني با اشاره به سهم ۴۰درصدي دولت در اقتصاد جنگي سال ۶۸ گفت: درست از زماني که قرار شد اقتصاد ايران به بخش خصوصي واگذار شود و مرحوم‌هاشمي‌و همکاران ايشان ۴۰درصد را دخالت بالاي دولت در اقتصاد مي‌خواندند و سياست‌هاي تعديل اقتصادي را در پيش گرفتند، در ‌‌نهايت سهم دولت افزايش يافت و از سال ۷۱ تا امروز سهم دولت در اقتصاد هيچگاه از شصت درصد کمتر نشده است.
اين استاد دانشگاه گفت: بقاي سيستم رانتي در عدم شفافيت است. طنز تلخ اينکه مواردي مثل اخراج کارگران، خصوصي‌سازي و حذف سوبسيد‌ها در ‌‌نهايت به دولتي‌تر شدن اقتصاد منجر شده است. در اين شرايط انتظار از جامعه مدني اين است که آدرس غلط تثبيت نشود.
وي ادامه داد: ما با دستکاري مفاهيمي‌روبرو هستيم که در حيطه عمومي‌مضمون رانتي دارند و البته مورد توجه قرار نمي‌گيرند. اين مفاهيم در زبان فارسي واژگان نوآورانه داشته که با توجه به رانتي بودن اقتصاد به سادگي از کنار آنها مي‌گذريم. مثلا مفهوم واردات بدون انتقال، مدرسه غيرانتفاعي هر يک از اين واژه‌گان نيازمند تامل هستند. ما در نظام آمار و اطلاعات با عدم شفافيت روبرو هستيم که با دستکاري آمار مسائل خطير و مهم توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي که حکمت‌هايي دارد که بيشتر از کانال اقتصاد سياسي قابل تفسير است.
در همين باره، سلطاني در ادامه پژوهش خود آورده است: يکي از خصلت‌هاي بارز طيف اقتصاددان نئوليبرال داخلي تکيه گزينشي، سطحي و مطلق به نظريات و انگاره‌هاي بنيادگرايي بازار، بدون توجه به واقعيت‌ها، اقتضائات و مناسبت‌هاي اقتصاد ايران و بيش از همه وابستگي شديد به الگوهاي اقتصادي رايج در آمريکا است. سبک و الگوي اقتصاد آمريکايي بنا به خصلت امپرياليستي آن قابل تکرار در هيچ اقتصادي نيست، چه برسد به اينکه در اقتصاد رانتي تک محصولي نامولدي مانند ايران قابل استفاده باشد. نظام اقتصادي مورد نظر نئوليبرال‌هاي داخلي، بيش از هر چيز به يک نظام جنگل اقتصادي شبيه است که تحت لواي قواعد اقتصاد بازار به بنگاه‌هاي اقتصادي خصولتي-رانتي-دولتي آزادي عمل کامل پرداخت مي‌شود و از سوي ديگر با ناديده گرفتن اصول اقتصاد بازار، انحصار اين بنگاه‌ها بر بازار غالب مي‌شود، انواع مداخلات حمايتي دولتي به نفع بنگاه‌هاي خصولتي-رانتي صورت مي‌گيرد، رانت‌هاي گسترده دولتي تزريق مي‌شود، مزيت‌هاي رانتي جايگزين مزيت‌هاي رقابتي مي‌شود، ماليات از صاحبان سودها و منافع بالا اخذ نشده و به جاي آن از طبقه متوسط و پايين ماليات تورمي‌گرفته مي‌شود، اقتصاد رفاقتي بر همه چيز سلطه پيدا مي‌کند. در اين اکوسيستم دايناسوري ماقبل تاريخ، دوزيستيان خصولتي-دولتي با تغذيه از بسته‌اي از رانت‌ها از محل منابع و ثروت‌هاي ملي و عمومي‌و در همين حال تخريب بنيان‌هاي اقتصادي و اجتماعي، هر روز فربه‌تر و قدرتمندتر و از سوي ديگر بخش خصوصي واقعي و مردم نحيف‌تر و ضعيف‌تر مي‌شوند. شيوه مورد اجراي نئوکلاسيک‌هاي وطني اين است که به جاي شناسايي ريشه‌هاي اصلي گرفتاري کشور و ارائه راه‌حل براي خروج از بحران، به سمت دور زدن مسئله حرکت مي‌کنند و تقويت ساختارهاي بحران‌ساز و عوامل تشديدکننده را پيشنهاد مي‌دهند. به عنوان مثال در جريان بحران مالي دولت به جاي پرداختن به هزينه‌کردهاي رانتي و ناکارآمد و ارائه پيشنهادهايي براي رفع بحران فروپاشي مالي دولت، راه‌حلهايي ارائه مي‌دهند که ناظر بر حفظ ساختار ناکارآمد و پرفساد موجود و بي اعتنايي به آن است. نمونه آن نسخه گردش مورد اشاره هست که به جاي حرکت در جهت حل ريشه بحران و برخورد با مناسبات رانتي، پيشنهاد شدت بخشيدن به آن را مي‌دهد.
بحران اقتصادي ايران از هزينه‌هاي کلان و رو به تزايد دستگاه‌ها و بنگاه‌هاي خصولتي-رانتي-دولتي سرچشمه مي‌گيرد که سه ضلعي (1) هزينه‌هاي بالاي غيرحاکميتي و غيرضروري و ناکارآمدي دولت، (2) تزريق رانت‌ها به بنگاه‌هاي خصولتي و تامين منافع گروه‌هاي خاص و (3) عدم اخذ ماليات از درآمدها و منافع کلان و معافيت‌هاي مالياتي رانتي‌ها، محورهاي آن را در بر مي‌گيرد. راه نجات اقتصاد ايران بر خلاف آن چه در نسخه گردش اقتصاد خصولتي-رانتي-دولتي و ديگر راهکارها و رويکردهاي اقتصادانان نئوليبرال تکرار شده است، از تسهيل و تشويق فعاليت مولد اقتصادي مردم و بخش خصوصي واقعي مي‌گذرد.
اقتصاد ايران در شرايط رکود عمق‌يافته قرار دارد که در نتيجه با بحران تقاضاي موثر روبرو شده است. اين بحران هم خانوارها و هم دولت را به شدت تحت تاثير قرار داده است. بنگاه‌هاي کوچک و متوسط قدرت خلق اشتغال مولد و ارزش افزوده اقتصادي بالايي دارند و ضمن سرمايه‌بري پايين، بحران‌هاي آب و محيط زيستي را در کشور تشديد نمي‌کنند. هم اکنون ايجاد اشتغال مولد را مي‌توان به عنوان مهمترين و حياتي‌ترين موضوع اقتصادي، اجتماعي، سياسي و امنيتي کشور مطرح کرد. رشد اشتغال مولد در بخش خصوصي واقعي منشاء اثرات مثبتي مانند کاهش فشارهاي سنگين بودجه‌اي دولت (در زمينه‌هاي تامين رفاه، تامين اجتماعي و يارانه‌ها)، افزايش درآمد ملي، رشد اقتصادي پايدار، کاهش نابرابري‌هاي اجتماعي، بر طرف شدن بسياري از معضلات اجتماعي و فرهنگي و ارتقاي رضايت عمومي‌مي‌شود. در اين راستا سه محور کليدي و مهم «ايجاد اشتغال مولد»، «پيشبرد و ترويج نوآوري» و «توسعه صادرات کالاها و خدمات با ارزش افزوده» مي-تواند مد نظر قرار گيرد. آزموده را آزمودن خطا و بارها آزمودن بس فاجعه‌آميز است.


وزیر اقتصاد در پاسخ به «تجارت» خبر داد؛
گروه بورس – مجتبي آزاديان: مراسم نکوداشت ساماندهي سهام عدالت با حضور معاون اول رييس جمهور و نمايندگاني از تعاوني‌هاي سهام عدالت از ٣۱ استان کشور در محل سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي‌در تهران برگزار شد.
امسال بعد از ۱۰ سال توزيع سهام عدالت بين حدود ۴۹ ميليون نفر مشمول سهام عدالت سود اين سهام در دو نوبت توزيع شد.
طرح سهام عدالت با هدف تحقق عدالت اجتماعي و سهام‌دار کردن مردم و مشارکت در اقتصاد و احساس تعلق اجتماعي در زمان دولت نهم اجرا شد که بر اساس آن سهام ۶۰ شرکت مهم دولتي از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن و شرکت‌هاي مهم در قالب سهام عدالت به ۷ دهک جمعيتي واگذار شد.
جهانگيري: توصيه مي‌کنم سهام عدالت را نفروشيد
اسحاق جهانگيري در مراسم نکوداشت ساماندهي سهام عدالت در سالن اجلاس سران با بيان اينکه ما از اول انقلاب دنبال اين بوديم که مردم در سهام کارخانه‌ها مشارکت داشته باشند و احساس مالکيت کنند، اظهار کرد: در دولت خاتمي‌مصوبه توسعه سهام را نوشتيم و در دولت نهم و دهم رهبر انقلاب با واگذاري سهام عدالت موافقت کردند و 40 درصد از سهام کارخانه‌ها به مردم واگذار شد.
وي در ادامه افزود: البته اين طرح به گونه‌اي مطرح نشد که مردم احساس مالکيت نکنند. هيچ‌کس منتي به مشمولان سهام عدالت ندارد که 75 يا 150 هزار تومان سود سهام داده است، زيرا اين سود مال مشمولان است.
معاون اول رييس جمهور خاطرنشان کرد: وقتي مي‌خواستيم سود سهام عدالت را توزيع کنيم، گفتند اين کار را نکنيد و بگذاريد سود سهام در کارخانه‌ها بماند، ولي ما معتقد بوديم اين سود مال مردم است، چرا آن پولدار ميلياردي سود سهامش را بگيرد اما اين مردم سود سهامشان را نگيرد.
جهانگيري افزود: مشمولان سهام عدالت قيمت سهم خود را پرداخت کردند و مالک سهام هستند و تا وقتي که سهام دارند بايد سود خود را بگيرند وقتي اين لايحه در مجلس تصويب شد شما مشمولان سهام عدالت اختياردار اين سهام هستيد و مي‌توانيد اين سود را بفروشيد يا نگه داريد. ديگران نبايد درباره ارزش سهام شما حرفي بزنند و شما قبول کنيد. ممکن است قيمت سهام بيشتر شود ممکن هم است که کمتر شود واين به عملکرد شرکت‌ها بستگي دارد ولي ان‌شا... به سمت بيشتر شدن ارزش سهام مي‌رود. امروز قيمت هر سهم افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي 2.5 ميليون تومان است. البته ممکن است قيمت سهام بيشتر شود و سال 96 قيمت سهام بهتر از سال 95 بود. بنابراين توصيه مي‌کنم سهام عدالت خود را نفروشيد.
معاون اول رييس جمهور تاکيد کرد: تمام تلاش ما اين بود که افراد احساس کنند که سهامدار بوده و اختيار سهام خود را دارند.
جهانگيري با اشاره به اينکه اجراي اقتصاد مقاومتي در دستور کار دولت است، گفت: هدف از اقتصاد مقاومتي اين است که اقتصاد کشور را به مرحله‌اي از مقاومت و تاب‌آوري برسانيم تا در مقابل تکانه‌هايي که عليه کشور از بيرون طراحي مي‌شود، مقاومت کند که مهم‌ترين اين تکانه‌ها تکريم‌هايي بوده که قدرت‌هاي استکباري و غربي به بهانه‌هاي واهي عليه کشور ما وارد کردند و هنوز هم تهديد مي‌کنند که تحريم را بازمي‌گردانند که البته گوش ما از اين حرف‌ها پر است. مهم اين است که اقتصاد کشور را در مقابل بيگانگي غربي‌ها و اعمال مجدد تحريم‌ها، از اين گردنه عبور دهيم و اجازه ندهيم اقتصاد آسيب ببيند.
وي ادامه داد: تلاش مسوولان اين است که با استدلال، منطق و گفت‌وگو، اجازه ندهند که غرب و آمريکا هرکاري انجام دهند. ما دنبال اين هستيم که فضاي بين‌المللي را عليه آنها بسيج کرده و افکار عمومي‌را ساماندهي کنيم، اما با اين وجود براي روزهاي سخت هم برنامه داريم.
معاون اول رييس جمهوري با بيان اينکه بهترين سند ما همين اقتصاد مقاومتي است، تصريح کرد: اگر بخواهيم اقتصاد مقاومتي را اجرا کنيم، 5 رويکرد آن يعني دانش‌بنياني، درون‌زايي، برون‌نگري، عدالت‌طلبي و مردمي‌کردن اقتصاد را بايد در همه سازمان‌ها، قوا، نيروهاي مسلح و حتي بخش خصوصي حاکم کنيم.
وي همچنين با بيان اينکه عدالت جزو مهم‌ترين رسالت هر انسان آزاده‌اي است گفت: عدالت تنظيم‌کننده و سازماندهي کننده امور است اگر مي‌خواهيم به توسعه متوازن و پايدار برسيم، بايد عدالت را مدنظر قرار دهيم، زيرا توسعه بدون عدالت، توسعه نيست. توسعه وقتي ارزش دارد که آحاد مردم کشور، طعم توسعه و پيشرفت را بچشند و نتيجه توسعه حرکت به سمت عدالت باشد. اگر ما به دنبال رضايت هستيم بايد عدالت را مستقر کنيم البته اجراي عدالت جزو سخت‌ترين کارهاست و امير مومنان هم شهيد مسير عدالت شد.
معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: بدترين طريق عدالت اين است که آن را در زمينه اقتصادي محدود کنيم. ما بايد دنبال اجراي عدالت در همه زمينه‌ها باشيم مردم بايد ببينند که با فقر، فساد و تبعيض مقابله مي‌شود. مهم‌ترين هدف و آرمان انقلاب، امام، شهدا و رهبري استقرار عدالت است. رهبر انقلاب هفته‌ فرمودند ما در خيلي زمينه‌ها پيشرفت داشته‌ايم اما آنطور که مي‌خواستيم در زمينه عدالت پيشرفت نکرده‌ايم. ايشان به همين دليل حتي عذرخواهي هم کردند که اين صحبت‌هاي رهبري اهميت درجه عدالت را نشان مي‌دهد.
جهانگيري با اشاره به اينکه يکي از ابعاد مهم عدالت، عدالت منطقه‌اي است که ما در اين زمينه عقب‌ماندگي‌هاي جدي داريم، خاطرنشان کرد: برخي استان‌هاي ما محروم مانده و برخي پيشرفت کرده‌اند. با وجود سياست‌گذاري براي رفع محروميت اين استان‌ها هنوز محروميت در برخي استان‌ها وجود دارد. البته در اين دولت اقدامات خوبي مثل گازرساني به سيستان و بلوچستان انجام شده است. به ما گفتند وقتي دليل عدم گازرساني به سيستان را پرسيديم گفتند اين طرح اقتصادي نيست، اما دولت بلافاصله اراده کرد و گاز را به زاهدان رساند. ما در اين دولت مصمم شديم که آب آشاميدني سالم، راه آسفالته و گاز را به روستاها برسانيم. در چهار سال گذشته اندازه دولت‌هاي پيش از آن در اين زمينه کار شده است. در شروع دولت يازدهم، به 14 هزار روستا گازرساني شده بود، اما تا الان به بيش از 11 هزار روستا در اين دولت گازرساني شده است که اين روند ادامه مي‌يابد.
وي ادامه داد: بايد در جهت توسعه مناطق، متوازن حرکت کنيم. در برخي مناطق کشور گنج‌هايي نهفته است که مي‌تواند ايران را تکان دهد؛ مثل سواحل مکران که گنج پنهان و فراموش شده‌اي دارد.
هنوز تا حل کامل مشکلات اقتصادي و از بين بردن بيکاري فاصله داريم
معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: ما در تلاش هستيم مساله بيکاري و مسائل اقتصادي را حل کنيم که در سال 96 هم دستاوردهاي خوبي در رشد اقتصادي، سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال داشته‌ايم اما تا نقطه مطلوب فاصله داريم. سال 96 جزو سال‌هاي نمونه است اما ما بايد براي مردم کار خوب فراهم کنيم و شرايطي ايجاد کنيم که هيچ ايراني به خاطر بيکاري، امنيت و روانش آسيب نبيند، زيرا بيکاري با خود، ده‌ها آسيب به دنبال دارد و روح و کرامت انسان را آزرده مي‌کند.
جهانگيري در پايان اظهار کرد: از همه کساني که به ايران علاقه‌مندند مي‌خواهم در کشور سرمايه‌گذاري کرده و شغل درست کنند. استعداد ايران ظرفيت اشتغال نه تنها براي مردم خود بلکه براي جمعيت‌هاي ديگر را هم دارد.
۱۰ هزار ميليارد تومان از اموال بانکها واگذار شد
همچنين مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي در آيين نکوداشت ساماندهي سهام عدالت با بيان اينکه پس از ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي از سوي رهبر انقلاب اسلامي‌که در راستاي پويايي و رقابتي شدن اقتصاد کشور بود، کاهش تصدي‌گري‌ دولتي در دستور کار قرار گرفت و بخشي از آن در سهام عدالت تجلي پيدا کرد.
کرباسيان افزود: سهام عدالت و ساماندهي آن تا قبل از دولت يازدهم در شرايط بلاتکليفي به سر مي‌برد و راهبردي براي آن وجود نداشت. در اين راستا پس از ايجاد سامانه الکترونيکي براي بيش از 49 ميليون نفر مشمول سهام عدالت در دستور کار قرار گرفت. 
وي با بيان اينکه نبايد تنها با احتساب سود سهام عدالت جايگاه اين دارايي را کاهش داد، عنوان کرد: معادل يک ميليون تومان سهام در قالب سهام عدالت بدون اينکه رقمي‌از مشمولان دريافت شود، واگذار شد و در اين فرآيند سهام واحدها و بنگاه‌هايي تخصيص پيدا کرد که همواره از سودآوري برخوردار هستند. 
به گفته کرباسيان، در حال حاضر سود اين بنگاه‌ها حدود 3200 ميليارد تومان رسيده و امکان نقل و انتقال و استفاده از اصل سهام پس از تصويب لايحه آزادسازي سهام عدالت ايجاد خواهد شد. در حال حاضر وضعيت سهام براي مالک آن مشخص شده و مالکيت صاحب سهام بر روي دارايي خود ثبت شده است. تنها موضوع حل نشده در اين زمينه مديريت اين دارايي‌ها به دارندگان آنهاست که پس از بررسي لايحه دولت در مجلس تکليف آنها مشخص خواهد شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه سود سهام دهک‌هاي پايين درآمدي به طور کامل پرداخت شده و انتظار مي‌رود سود افراد باقيمانده نيز به زودي پرداخت شود، به واگذاري‌ شرکتهاي دولتي اشاره کرد و افزود: در زمينه واگذاري شرکت‌ها به بخش خصوصي بيش از يک يا دو بنگاه به عنوان رد ديون در چارچوب تکليف قانوني واگذار نشده است و اين در حالي است که سهم واگذاري‌ها به بخش خصوصي واقعي بيش از 70 درصد بوده و يکي از مزايده‌ها و واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي در چند روز آينده انجام خواهد شد که مي‌تواند نقطه عطفي از بابت واگذاري‌هاي دولتي باشد. 
وي با بيان اينکه علاوه بر کاهش تصدي‌گري به عنوان وظيفه دولت تداوم فرايند واگذاري‌هاي شرکت‌هاي دولتي به بخش‌هاي خصوصي همچنان در دستور کار است، عنوان کرد: از جمله اقدام‌هاي ديگر در اين راستا واگذاري اموال مازاد بانک‌ها و دارايي‌هاي غيرمرتبط آنها براي فاصله گرفتن از بنگاه‌‌داري است که تاکنون در فرايندي قانوني معادل 10 هزار ميليارد تومان از اين اموال واگذار شده تا دولت بتواند در راستاي جايگاه خود از تصدي‌گري دست بردارد.
 در خصوص جامانده‌ها هنوز تصميمي‌گرفته نشده است
همچنين وزير اقتصاد در گفتگوي اختصاصي با «تجارت» در حاشيه اين مراسم در خصوص جامانده‌هاي سهام عدالت و اينکه تکليف کساني که موفق به اخذ سهام عدالت نشده‌اند، اظهار داشت: طبق قانون سهام عدالت بيش از 49 ميليون نفر را شامل شد و در خصوص جامانده‌ها هنوز تصميمي‌گرفته نشده است و قانون بايد در اين زمينه تصميم گيري کند، ما به عنوان دولت که نمي‌توانيم سهام را توزيع کنيم چون طبق آن قانون اين 49 ميليون نفر تعيين وضعيت شدند. ما طبق آن لايحه‌اي که به مجلس شوراي اسلامي‌فرستاديم، اگر قرار شد کسي را جديد شامل بدانند، آن را اجرا خواهيم کرد، اميدواريم در قانوني که در مجلس شوراي اسلامي‌مصوب مي‌شود، جامانده‌ها را شامل بدانند اما تاکنون تصميم جديدي گرفته نشده است.
پيغام تعيين وضعيت جامانده‌ها را به دولت و مجلس مي‌برم
کرباسيان افزود: ما چندين بار ثبت نام‌ها را تمديد کرديم، اگر خاطرتان باشد اواخر سال 1395، در شهريور امسال و سپس در مهر و آبان و ... تمديد کرديم و ديگر نمي‌توانستيم تمديد کنيم، چرا؟ چون اگر تمديد ميکرديم، ديگر نمي‌توانستيم سود سهام سال 95 را توزيع کنيم، همانطور که توضيح دادند، سود سهام بايد امسال توزيع مي‌شد وگرنه دوباره به آن وضعيت سال‌هاي گذشته برمي‌گشتيم و مثل آن 12 سال مي‌شد. ابتدا بايد آن 49 ميليون نفر را تعيين وضعيت کنيم و اگر کساني جاماندند، اميدواريم بتوانيم در لايحه آن را لحاظ کنيم، بنده اين پيغام را به هيات دولت و مجلس مي‌برم.
درخواست پوري‌حسيني از دولت براي پرداخت حقوق کارکنان تعاوني‌هاي سهام عدالت
همچنين ميرعلي اشرف عبدا... پوري حسيني معاون وزير اقتصاد و رييس سازمان خصوصي‌سازي در آيين نکوداشت ساماندهي سهام عدالت در واکنش به اعتراض عدم دريافت حقوق يکي از کارکنان تعاوني سهام عدالت و نداشتن امنيت شغلي گفت: عده‌اي از کارکنان تعاوني‌هاي سهام عدالت در سراسر کشور از سال ٨٤ تا ٩٤ زحمت کشيدند و با تمام محدوديت‌ها و کمبود امکانات به فعاليت خود ادامه دادند و حدود سه سال است که در ازاي خدمات سهام عدالت وجهي دريافت نکرده‌اند.
وي افزود: از دولت استدعا دارم مبلغي را براي اين کارکنان در نظر بگيرند تا در سال جديد به آنها پرداخت شود. سال گذشته هفدهم اسفند ماه سامانه سهام عدالت افتتاح شد که از افتخارات کشور محسوب مي‌شود و در طول يک سال ١٤٠ ميليون خدمت الکترونيک ارائه کرده است.
پوري حسيني افزود: امروز براي ٤٩ ميليون نفر اين سامانه برنامه‌ريزي شده و ما موفق شديم صورتحساب الکترونيکي براي افرادي که شماره حساب و کد شباي خود را ارائه داده بودند، صادر کنيم.
معاون وزير اقتصاد افزود: کليه خدمات اين سامانه به صورت رايگان انجام شد اما ما در سهام عدالت مظلوم واقع شده‌ايم.
 ارزش سهام عدالت ۲.۵ميليون تومان شد
وي گفت: عده‌اي از سهامداران ما (کميته امداد و بهزيستي) از تخفيف برخوردارند و امروز سهامشان ٢.٥ ميليون تومان ارزش دارد و اگر تلاش‌هاي اصل ٤٤ نبود امروز شاهد موفقيت و ساماندهي سهام عدالت نبوديم.
پوري حسيني افزود: از ٢٠ گروه مشمولين ١٩ گروه تا به امروز سود دريافت کرده‌اند و سود کارمندان دولت و بازنشستگان هم تا پايان سال پرداخت خواهد شد.
معاون وزير اقتصاد با انتقاد از برخي رسانه‌ها در زمان واريز سود گفت: متاسفانه در دي ماه زماني که ٢٦ هزار تومان واريز شد برخي رسانه‌ها اين ميزان پرداختي را به سخره گرفتند.
وي در خاتمه گفت: مرحله نهايي ارائه ورقه سهم مشمولين است که لايحه‌اي را تقديم مجلس کرديم و اميدواريم در سال آينده صادر و به دست مشمولين برسانيم.
اعتراض مشمولان استاني سهام عدالت نسبت به عدم دريافت حقوق
لازم به ذکر است در حاشيه‌ مراسم نکوداشت و ساماندهي سهام عدالت در سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي‌در تهران و در پايان سخنراني جهانگيري معاون اول رئيس جمهور، تعدادي از مردم نسبت به بيکاري و نيز دست نيافتن به سهام عدالت اعتراض کردند.
برخي از اعضاي تعاوني‌هاي استاني سهام عدالت نسبت به عدم دريافت حقوق بعد از ۳۲ ماه کار کردن در شرکتهاي تعاوني سهام عدالت اعتراض کردند.
همچنين برخي مردم نسبت به نحوه توزيع سهام عدالت و نيز افرادي که اين سهام را ندارند، اعتراض کردند.
محجوب: بايد به وضعيت جامانده‌ها از سهام عدالت رسيدگي شود
همچنين در اين مراسم عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌نيز حضور داشت که در گفتگوي اختصاصي با «تجارت» در حاشيه اين مراسم، در خصوص جاماندگان از سهام عدالت اظهار داشت: ما پيشنهادمان از دو سال پيش اين بوده که دهک يا دهک‌هاي جديد تعريف شود و با افزودن اين دهک‌ها، مشکل سهامي‌که واگذار نشده است و البته مقادير قابل ملاحظه‌اي هم هست، حل شود. به نظرم براي همه مردم ايران يعني جمعيت 80 ميليوني، امکان گرفتن سهام عدالت وجود دارد. البته اين جزو اختيارات مجلس نيست، مجلس قبلا آن را تصويب کرده و به سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مربوطه داده است، اگر قانون لازم داشته باشد، مجلس کاملا آمادگي بررسي آن را دارد.
تعيين وضعيت جامانده‌ها شدني و عملي است
وي گفت: اين کار سختي نيست، افراد زيادي هستند از بازنشستگان عزيز تامين اجتماعي گرفته که هنوز بسياري از آنها سهام دريافت نگرده اند، تا بازنشستگان کشوري، کساني که بعد از اين تاريخ بازنشسته شده اند، هنوز سهم دريافت نکرده اند، قراردادي‌ها و کارگراني که براي پيمانکاران کار ميکردند، بسياري دريافت نکرده اند، مشاهده ميشود که در ادارات دولتي مدير و کارمند عاليرتبه سهم گرفته ولي کارگر قراردادي و پيماني سهمي‌دريافت نکرده است، بعضي از کشاورزان جامانده اند، اقشار محروم جامانده اند، به نظرم اين تعداد عدد بزرگي را مطالبه نمي‌کند و بايد رسيدگي شود، اين کار عملي و شدني است. قبلا هم با وزير قبلي اقتصاد صحبت کرده ام، البته هنوز با وزير جديد خير، چون تاکنون ملاقاتي نداشته ايم، همچنين با مسئولان سازمان خصوصي سازي صحبت کرده و اين مورد را مطرح کرده ام، در خانه کارگر هم به دنبال اين قضيه هستيم. 


در اولين جلسه رسيدگي به پرونده متهم حادثه خيابان پاسداران صورت گرفت؛
اولين جلسه دادگاه متهم پرونده حادثه موسوم به خيابان پاسداران در شعبه نهم دادگاه کيفري يک استان تهران به رياست قاضي محمدي کشکولي برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در ابتداي جلسه دادگاه، قاضي محمدي‌کشکولي گفت: دادگاه متهم «م. ث» با عناوين اتهامي‌سه فقره قتل عمد و اخلال در نظم عمومي‌با حضور اولياي دم مقتولان و نماينده دادستان برگزار مي‌شود.
درادامه قاضي شهرياري نماينده مدعي‌العموم با حضور در جايگاه گفت: در اجراي ماده 396 قانون آيين دادرسي کيفري مصوب سال 92 کيفرخواست را قرائت مي‌کنم. در اين پرونده آقاي «م.ث» متولد 46، متهم به سه فقره قتل عمدي در مورخ 30 بهمن ماه سال 96 است. ساعت 20 شب حسب تماس مرجع انتظامي‌وقوع تهاجم خودروي اتوبوس در گلستان هفتم خيابان پاسداران اعلام مي‌شود و دستورات لازم با توجه به مشکوک بودن موضوع انجام مي‌شود. وي افزود: سه نفر از ماموران اعم از سرباز وظيفه و دو نفر از گروهبان يکم فوت شدند که مورد معاينه قرار گرفتند و گزارش معاينه آنها ضميمه پرونده است.
قاضي شهرياري خاطرنشان کرد: راننده اتوبوس به صورت عمدي به ماموران تهاجم کرده است. وي در يکي از بيمارستان‌ها بستري بوده است. با وي صحبت شد و حسب اظهاراتش، وي عصبي بوده و با اتوبوسي که قبلا آنجا پارک بوده به ماموران حمله کرده است. ادله اثبات دادسرا، اعترافات متهم است. متهم نزد بازپرس تهاجم عمدي خودرو اتوبوس را پذيرفته و عصباني بودن را نيز قبول کرده است. شهرياري افزود: متهم در پاسخ به اين که چرا در محل حادثه بوده، بيان کرده که براي حمايت از برادر ديني خود «ن . ر» در آن جا بودم و در پاسخ به اينکه آيا سه مامور را مي‌شناختيد، گفت که خير و انگيزه قتل را عصباني بودن اعلام کرده است.
نماينده مدعي‌العموم گفت: متهم بيان کرده که شب‌ها در اتوبوس مي‌خوابيديم، وي مجروح کردن ماموران و تخريب اموال و اخلال در نظم را قبول کرده است. همچنين فيلم تهاجم نشان مي‌دهد که يک اتوبوس به سمت ماموران حمله کرده و بعد از برخورد، سه نفر از مامورين فوت کرده‌اند. مقتولان به پزشکي قانوني منتقل شده و حسب گزارش پزشکي قانوني، مرحوم رضا امامي‌در اثر ضربات متعدد و اصابت جسم سخت فوت کرده است. مرحوم محمدعلي بايرامي‌طبق اعلام پزشکي قانوني در اثر خرد شدن جمجمه فوت کرده و رضا مرادي نيز بر اثر اصابت جسم سخت فوت شده است. تمامي‌صدمات مذکور حسب اظهارات متهم ايجاد شده است. شهرياري ادامه داد: جهت بررسي وضعيت روحي و رواني متهم بايد بگويم که نامبرده به روانپزشکي قانوني منتقل شد و حسب اظهارات روانپزشکي قانوني و مطابق گزارش نامبرده که به بيمارستان مراجعه و مورد معاينه قرار گرفته، درجاتي از افسردگي دارد، ولي اخلال رواني در معاينه او احراز نشده و حالت خطرناک نداشته است. حدود 15 سال قبل مواد مخدر از نوع ترياک مصرف مي‌کرده که بعد ترک کرده است. اولياي دم مقتولان خواستار قصاص و اشد مجازات متهم هستند. با توجه به نوع جرم ارتکابي، تشکيل پرونده شخصيت لازم بوده که تشکيل شد. نماينده مدعي‌العموم خاطرنشان کرد: متهم سه بار ازدواج کرده و بعد طلاق گرفته، پرونده‌اي هم در شهر ري براي جعل دارد، همچنين وي هفت فقره سابقه کيفري اعم از مواد مخدر، ايراد ضرب و جرح و محکوميت مالي داشته است. وي گفته دين اسلام را مي‌شناسد ولي علاقه خاصي به دراويش دارد و همين باعث حضورش در آنجا شده و حمايت و دفاع از برادران ديني را دليل حضورش در آنجا اعلام کرده است. در آخرين دفاع اظهار ندامت کرده است. شهرياري ادامه داد: با توجه به سه فقره قتل عمدي و اخلال در نظم عمومي، وي مجرم است و با توجه به اينکه اولياي دم مقتولين خواستار قصاص وي شدند، تقاضاي قصاص متهم را دارم و در خصوص اخلال در نظم عمومي‌نيز خواستار اشد مجازات وي هستم، البته در خصوص ساير عناوين اتهامي‌پرونده در دادسرا مطرح است.
در ادامه جلسه دادگاه، قاضي محمدي کشکولي خطاب به اولياي دم محسن مرادي علمدار از آنها خواست که در جايگاه حضور يابند و خود را معرفي کنند.پدر محسن مرادي علمدار گفت: اهل مشکين شهر و ساکن اردبيل است. شکايت دارم و براي شخصي که پسرم را به شهادت رسانده، تقاضاي قصاص دارم.در ادامه قاضي از مادر رضا مرادي علمدار خواست که در جايگاه حضور يابد که مادر رضا مرادي علمدار ضمن معرفي خود، تاکيد کرد که تقاضاي قصاص دارم.
در ادامه قاضي رسيدگي کننده به پرونده از اولياي دم بايرامي‌خواست در جايگاه حضور يافته و ضمن معرفي خود، خواسته خود را بيان کنند.پدر محمدعلي بايرامي‌ضمن معرفي خود، گفت: تقاضاي قصاص دارم، نه يک بار بلکه هزار بار.قاضي از مادر محمدعلي بايرامي‌خواست در جايگاه حضور يابد و ضمن تفهيم ماده 194 قانون آيين دادرسي مدني گفت که خودتان را معرفي کنيد.مادر محمدعلي بايرامي‌ضمن معرفي خود گفت: تقاضاي اشد مجازات و قصاص دارم.همسر محمدعلي نيز تاکيد کرد: تقاضاي قصاص دارم.
در ادامه جلسه رسيدگي به پرونده متهم حادثه خيابان گلستان هفتم منطقه پاسداران، قاضي از اولياي دم رضا امامي‌خواست که در جايگاه حاضر شوند. مادر رضا امامي‌نيز تاکيد کرد که تقاضاي قصاص دارم.پدر رضا امامي‌نيز با بيان اينکه از «م . ث» شکايت داريم، گفت: حاضر به گذشت هم نيستيم.
با توجه به رسيدن به وقت اذان ظهر، قاضي اعلام تنفس کرد و ادامه رسيدگي به به نوبت بعد از ظهر موکول شد. پس از پايان تنفس، نماينده حقوقي ناجا با حضور در جايگاه، اظهار کرد: آيا پاسخ اين همه خدمت بايد اين باشد که با اتوبوس ماموران مورد حمله قرار گيرند؟ متهم پرونده خود را از دراويش مي‌داند در حاليکه دارويش نسبت به اين اتفاق اعلام انزجار مي‌کنند. من به نمايندگي از ناجا و خانواده شهدا تقاضاي مجازات براي متهم را دارم.
در ادامه قاضي محمدي کشکولي از «م. ث» متهم پرونده خواست براي دفاع از خود در جايگاه قرار گيرد.متهم با حضور در جايگاه، گفت: ‌از خدا براي خانواده داغ‌ديده‌ها طلب صبر و براي خودم طلب رحمت مي‌کنم. مدتي جزو دارويش بودم ولي درويش نيستم. درويشي جز صلح و دوستي چيزي نيست، البته من خلاف آن عمل کردم، به خاطر اينکه يک لحظه غفلت کردم.قاضي محمدي کشکولي خطاب به متهم گفت: شما سابقه 9 فقره محکوميت داريد که متهم با تاييد اين موضوع، گفت که مدت کوتاهي در زندان بودم. قبلا هم حدود شش ماه سابقه اعتياد داشتم و در نهايت ترک کردم.
قاضي خطاب به وي گفت پيش از اين به اتهام اخلال در نظم عمومي‌بازداشت شده‌ايد که متهم پاسخ داد: بله، قبلا بازداشت شدم به خاطر اينکه به بانک رفتم و با بازرس درگيري به وجود آمد. 15 روز بازداشت بودم و بعد آزاد شدم.
قاضي محمدي کشکولي خاطرنشان کرد: ايراد جرح با چاقو در بروجرد هم داشته‌ايد؟
متهم پاسخ داد: بله، درگيري در گاراژ به وجود آمد. همچنين قبلا هم اخلال در نظم عمومي‌در قم داشتم. چند روز بازداشت بودم و بعد آزاد شدم.
متهم پرونده گفت: راننده اتوبوس هستم. بيماري رواني ندارم، از شبکه مجازي هم استفاده نمي‌کنم، اکنون محل سکونتي ندارم. به دليل اينکه دستم شکست و 10 ماه کرايه خانه ندادم، صاحبخانه پول پيش را به جاي کرايه‌ برداشت. در خيابان گلستان حدود 15 روز بودم.
قاضي محمدي کشکولي خطاب به متهم گفت: با عنايت به شکايت اولياي دم مقتولين و تقاضاي قصاص آنها و اظهارات شهود، اتهامات شما مباشرت در سه فقره قتل عمدي مقتولين از طريق برخورد با وسيله نقليه، اتوبوس سفيد رنگ و اخلال در نظم عمومي‌از طريق جنجال و حرکات غيرمتعارف در خيابان گلستان هفتم پاسداران است که به شما تفهيم مي‌شود، آيا آمادگي دفاع داريد؟
متهم در پاسخ گفت: بله.
متهم در ادامه با بيان اينکه نيروي انتظامي‌بايد نظم را برقرار کند، مدعي شد: به من نيز ضربه وارد شده است و چندين جاي من نيز شکسته است. من به خاطر برادرم که به او اتهام پرايد دزدي زده بودند آمده بودم. او سه هکتار باغ دارد مگر مي‌شود پرايد بدزد.
قاضي سئوال کرد: آيا برادر سببي‌ات بوده که متهم پاسخ داد نه، برادر ايماني‌ام بوده است.
قاضي محمدي کشکولي خطاب به متهم گفت:‌ سه نفر به واسطه رانندگي‌ تو فوت کرده‌اند. راننده اتوبوس چه کسي بود؟
متهم گفت: خودم بودم،‌ ولي مالک را نمي‌شناسم.
با اعلام قاضي رسيدگي کننده به پرونده، ادامه رسيدگي به فردا (دوشنبه) موکول شد.
به گزارش ايسنا، در ادامه جلسه دادگاه قاضي محمدي کشکولي خطاب به متهم، گفت ‌در اتوبوس لوازم آشپزخانه، مسکن، دارو و مواد غذايي وجود داشته، توضيح دهيد که متهم گفت: بله از آن استفاده مي‌کردم، به غير از من، 30 نفر ديگر بودند که از شهرستان آمده بودند و در اتوبوس اقامت داشتند. من زماني که ضربه به سرم خورد دستمال را روي سرم گذاشتم و پر از خون شد. به خاطر همين عصبي شدم و به روي ماموران آمدم. به من مي‌گفتند آيا فکر مي‌کردي که چهار نفر را بي‌خانمان کردي در صورتي که من بايد بگويم آيا به اين فکر مي‌کردند من وقتي از اتوبوس پايين مي‌آيم، چه بر سرم مي‌آيد؟ من با چنگ و دندان فعاليت مي‌کردم که زندگي‌ام را بچرخانم. از اتوبوس که آمدم بيرون روي سرم ريختند و همه دنده‌هايم خرد شده است. من در آن لحظه هيچ چيزي را نمي‌ديدم و حتي جلويم را نمي‌ديدم.
قاضي محمدي کشکولي گفت: قبول داريد که سه نفر را به قتل رسانديد که متهم پاسخ داد: بله.
قاضي محمدي کشکولي گفت شما ادعا داريد که توسط نيروي انتظامي‌کتک خورديد، آيا دوستاني هم که کتک خوردند بايد اين کار را مي‌کردند که متهم پاسخ داد: من عصبي شدم ولي آنها عصبي نشدند.
رييس دادگاه خطاب به متهم گفت: آيا اتهام اخلال در نظم عمومي‌را قبول داريد که متهم گفت: من اخلالي نکردم و من به دنبال دوستم رفتم که بدون دليل بازداشت شده بود.
قاضي در ادامه از متهم سوال کرد آيا اظهارات قبلي خود را قبول داريد؟متهم گفت: بله.
قاضي سوال کرد: آيا افراد خاصي را براي حمله با اتوبوس مدنظر داشتيد؟
متهم گفت: شيشه اتوبوس خيلي کثيف بود و من نمي‌ديدم که دقيقا چه کساني هستند، فقط از کلاه‌هايشان متوجه شدم که نيروي انتظامي‌هستند.
قاضي سوال کرد: آيا مامورين سلاح گرم يا سرد همراه داشتند؟
متهم جواب داد: نه، باتون داشتند و با آن مي‌زدند.
قاضي از متهم سوال کرد: آيا از عملکرد خود پشيمان هستي؟ متهم پاسخ داد: بله چون به حرف بزرگ فرقه خود مبني بر دوستي با انسان‌ها عمل نکردم.
قاضي در ادامه از متهم پرسيد: وابستگي به گروه خاصي داريد، متهم گفت: خير.
در ادامه اولين جلسه رسيدگي به پرونده خيابان پاسداران، قاضي از وکيل رحيم ايزدياري، وکيل مدافع متهم خواست که در جايگاه حضور يابد و دفاعيات خود را ارائه کند.
بعد از قرار گرفتن وکيل مدافع متهم در جايگاه، قاضي خطاب به وي گفت که شما وکيل تسخيري متهم هستيد و گفت: متهم به سه فقره قتل عمدي در حين رانندگي با يک دستگاه اتوبوس سفيد رنگ در خيابان پاسداران و همچنين اتهام رديف دوم متهم، اخلال در نظم عمومي‌مي‌باشد که در مقام دفاعيات خود را ارائه کنيد.
وکيل مدافع متهم پرونده گفت که با توجه به مدارک موجود در پرونده، متهم گفته که قصد کشتن کسي را نداشته است و از اولياي دم شهداي حادثه تقاضاي عفو دارم و از محضر دادگاه نيز تقاضاي رافت اسلامي‌را براي موکلم خواستارم.
در ادامه اين جلسه، قاضي تنفس اعلام کرد و ادامه رسيدگي به اين پرونده را به دوشنبه راس ساعت ۱۱ صبح در همين شعبه تعيين شد.


خليفه سلطاني در گفتگو «تجارت»: تعرفه واردات فولاد بايد افزايش یابد
گروه صنعت، معدن و تجارت: هفته گذشته بود که رسانه‌هاي جهان خبر مربوط به تصميم تعرفه‌اي ترامپ براي صنعت فولاد را منتشر کردند. اين خبر از همان ابتدا با واکنش‌هاي زيادي همراه شد. بي‌بي‌سي در همان ابتدا با انتشار گزارشي اعلام کرد که رهبران جهان و مقام‌هاي نهادهاي مالي جهاني با موضع‌گيري تند در برابر آمريکا، دونالد ترامپ را از وارد شدن به يک جنگ تجاري بر حذر داشته‌اند و گفته‌اند در صورت بالا رفتن تعرفه‌هاي صادرات فولاد و آلومينيوم به آمريکا، آنها هم تعرفه‌هاي اقلام وارداتي از آمريکا را افزايش خواهند داد. انتشار اين اخبار براي بسياري از رسانه‌ها نشان دهنده آغاز جنگ تعرفه‌اي در ميان کشورهاي جهان بود، موضوعي که بسياري تبعات منفي آن را بيشتر از نکات مثبت آن مي‌دانند.
رسانه‌هاي جهان هنوز به اقدامات ناگهاني و شوک‌آور ترامپ به‌عنوان رئيس جمهوري آمريکا عادت نکرده‌اند. هر هفته شاهد موضع‌گيري سياسي يا اقتصادي از سوي ترامپ هستيم، تصميم‌هايي که در عمل هم در اقتصاد جهان و هم در صورت‌بندي سياسي ميان کشورها تاثير مي‌گذارد. اين مرتبه و با اعلام اخبار مربوط به تصميمات تعرفه‌اي، مي‌توان گفت که ترامپ جنگ تعرفه‌اي را آغاز کرده است، جنگي که امکان دارد بر روابط سياسي نزديکترين متحدان آمريکا تاثير بگذارد. در حالي که بيشتر اقتصاددان‌ها و فعالان اقتصادي آمريکا از اين تصميم حمايت کردند برخي ديگر همچون موسسه ميز کسب‌و‌کار واشنگتن، نگراني خود را از اين مساله ابراز داشتند و درخصوص اقدامات تلافي جويانه کشورها عليه اقتصاد آمريکا هشدار داده‌اند.
بر‌اساس آخرين آمارهاي وزارت بازرگاني آمريکا، در حال حاضر 16.7 درصد از واردات فولاد اين کشور، از همسايه شمالي آن يعني کانادا صورت مي‌گيرد؛ کشورهاي برزيل و کره‌جنوبي با 13.2 و 9.7 درصد سهم از بازار فولاد وارداتي آمريکا در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند و فولادسازان چيني کمتر از ۵ درصد از فولاد وارداتي آمريکا را تامين مي‌کنند. در اين ميان برخي کارشناسان معتقدند که اعمال تعرفه روي فولاد اروپا و خصوصا چين سبب خواهد شد که توليد‌کنندگان فولاد آمريکا با يک جهش خيره‌کننده‌اي توليدات خود را افزايش دهند و بازار مصرف داخلي را به‌طور کامل در اختيار خود بگيرند. در همين حال زمزمه‌هايي مطرح شده که براساس آن اعمال اين تصميم تعرفه‌اي از سوي دولت آمريکا بر روي فولاد اروپا سبب مي‌شود که نقل و انتقالات اين کالاي اساسي بين اروپا و آمريکا به حداقل برسد و بازار براي محصولات ما جا باز کند. اما اين تمام ماجرا نيست تا جايي که برخي کارشناسان معتقدند که در صورت اجرايي شدن اين تصميم، خطر هجوم واردات فولاد صنايع ايران را تهديد مي‌کند.
پيامدهاي تصميم ترامپ براي ايران
در همين ارتباط رسول خليفه سلطاني، عضو انجمن توليدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: در صورت اجرايي شدن تصميم تعرفه‌اي ترامپ خطر هجوم واردات فولاد کشور را تهديد مي‌کند چراکه کشورهاي صادرکننده فولاد به آمريکا به دنبال بازارهاي ديگري مي‌روند و ايران هدف مناسبي براي آنهاست چون تعرفه حداقلي دارد. اين فعال صنعت فولاد کشور ادامه داد: ايران به لحاظ دسترسي به آب‌هاي آزاد داراي مزيت است، اما اين مزيت مي‌تواند به ضرر کشور هم بشود. به طور مثال با وضع تعرفه بر واردات محصولات فولادي از سوي آمريکا، امکان اينکه بارهاي سرگردان به ايران ما وارد شوند نيز وجود دارد. لذا در چنين شرايطي نبايد به هيچ عنوان سپر تعرفه‌اي خود را حذف يا کم کنيم.
عضو انجمن توليدکنندگان فولاد کشور در ادامه با تاکيد بر اينکه متاسفانه در حال حاضر تعرفه فولاد کشور کاهش پيدا کرده، تصريح کرد‌: بايد با حمايت‌هاي ويژه به صنعت فولادسازي خود توجه کنيم‌. به همين منظور توليدکنندگان پيشنهاد تعرفه پلکاني را براي سال آينده مطرح کردند که هنوز اين موضوع نهايي نشده است‌. افزايش تعرفه واردات فولاد به آمريکا عاملي مي‌شود تا صادرکنندگان به دنبال بازارهاي جديدي براي فروش فولاد خود باشند و همين موضوع قيمت‌ها را کاهش مي‌دهد‌.خليفه سلطاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح کرد: پيش‌بيني شده قيمت فولاد 15 درصد از قيمت فعلي کاهش پيدا کند‌. در اين شرايط بايد تعرفه واردات فولاد را افزايش دهيم تا حمايت از توليدکننده داخلي شود‌. اين عضو انجمن فولاد با اعلام اينکه اگر صادرات فولاد کاهش پيدا کند صادرکننده مجبور است محصول خود را در داخل کشور به فروش برساند گفت‌: با توجه به کاهش تقاضا در بازار وحجم عرضه، قيمت‌ها تا حد قابل توجهي کاهش خواهد يافت و اين موضوع اثرات بدي را به صنعت فولاد کشور وارد مي‌کند‌. خليفه سلطاني در پايان پيشنهاد کرد‌: براي توسعه و حمايت صنعت فولاد بايد اقدامات لازم در کاهش هزينه‌هاي مالي انجام شود‌. علاوه بر اين بايد تعامل سازنده‌اي با کشورهاي ديگر داشته باشيم تا امکان صادرات فولاد را به آنها پيدا کنيم‌.


سيدحسين افضلي در گفت و گو با «تجارت» تاکيد کرد:
گروه راه و مسکن: طبق اعلام هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، عباس آخوندي عصر روز سه‌شنبه اين هفته براي انجام سومين جلسه استيضاحش به مجلس شوراي اسلامي‌خواهد رفت. استيضاحي که در آستانه سفرهاي نوروزي و در جريان پيگيري حادثه سقوط هواپيماي تهران _ ياسوج انتقاد وزير راه و شهرسازي را برانگيخته است. عباس آخوندي به نوان وزير راه و شهرسازي تاکنون سه بار از نمايندگان مجلس راي اعتماد گرفته است. 
 رکورددار وزراي دولت در گرفتن راي اعتماد از مجلس
مردادماه 92 بود که نخستين جلسه راي اعتماد آخوندي و بررسي صلاحيت ساير وزراي پيشنهادي دولت يازدهم در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌صورت گرفت که آخوندي در اين جلسه توانست با اخذ ۱۵۹ رأي موافق، ۱۰۷ رأي مخالف و ۱۸ رأي ممتنع ۵۶ درصد از آراي نمايندگان را به خود اختصاص دهد تا به عنوان رئيس جديد ساختمان دادمان کار خود را آغاز کند، اما حدود دو سال پس از آغاز به کار وي در تصدي وزارت راه و شهرسازي يعني در مهرماه ۱۳۹۴ نمايندگان مجلس نخستين استيضاح وزير راه و شهرسازي را کليد زدند. استيضاحي که در نهايت با ثبت راي ۱۷۵ نماينده مخالف اعتماد به آخوندي را به مرز ۷۰ درصد رساند. همچنين در نخستين روز اسفندماه ۹۵ بار ديگر آخوندي براي استيضاح به مجلس فرا خوانده شد که در اين جلسه آخوندي توانست ۱۷۶ رأي مخالف با استيضاح را به دست بياورد و باز هم در مرز ۷۰ درصد اعتماد نمايندگان را جلب کند. اما پس از سقوط هواپيماي مسافربري شرکت آسمان، وزير راه و شهرسازي سه‌شنبه همين هفته براي سومين استيضاح خود وارد صحن علني مجلس مي‌شود.
استيضاحِ استيضاح
با توجه به نزديک بودن سفرهاي نوروزي اين نگراني را به وجود آمده است که نبود وزير راه مي‌تواند مشکلاتي در مديريت سفرهاي نوروز 97 ايجاد کند. آخوندي خود نيز نسبت به نهايي شدن اين استيضاح در روزهاي پاياني سال گلايه کرده است. آخوندي در يادداشتي جديد اعلام کرده که مسير پرسش و پاسخ بين مجلس و دولت جاده‌اي يکطرفه است و قطعا حرکت در خلاف جهت آن جريمه‌اي سنگين دارد اما با اين وجود آخوندي از نمايندگان مجلس و استيضاح کنندگان خود سوالاتي را مطرح کرده که آيا اين استيضاح پايه استواري دارد؟ آيا مراحل عرف حقوقي خود را طي کرده است؟ و سرانجام آيا بر اثر آن نکته تاريکي روشن خواهد شد؟ وزير راه و شهرسازي در کنار ابراز خرسندي از سومين حضور خود در صحن علني مجلس براي پاسخ دادن به مشکلات و سوالات نمايندگان مجلس به چند موضوع پرداخته است.
او در بررسي فرآيند شکل‌گيري اين استيضاح گفته که در پي نيت‌خواني نيست و از مقاصد پنهان سخن نمي‌گويد، اما اعلام کرده که در طي سقوط هواپيماي آسمان و در جريان نفت‌کش سانچي دو وزارتخانه راه و شهرسازي و کار و رفاه اجتماعي مقصر اعلام شده‌اند در حالي که بايد پرسيد که چگونه و با چه مدرکي به اين سوال و اين مسئله رسيدند.
آخوندي پس از آن به فرآيند پيگيري سوانح اخير پرداخته و گفته است که در همان روز سقوط هواپيما ستاد رسيدگي به سانحه تشکيل شده و گزارش ابتدايي خود را نيز منتشر کرده است. لااقل به موجب قانون استيضاح کنندگان بايد تا زمان گزارش اين ستاد صبر مي‌کردند و سپس از ابزارهاي نظارتي خود استفاده مي‌کردند. آخوندي گفته در حالي که در محل وقوع سانحه در حال تنظيم امور امداد، تجسس، شناسايي و سرکشي به خانواده‌هاي داغدار بوده، استيضاحش به هيات رئيسه تقديم شده است. آيا اينکه مسئول درگير عمليات ميداني در چنين موقعيتي قرار داشته باشد و از کار بازداشته شود، درست است آن هم در شرايطي که کوچک‌ترين اطلاعي از کيفيت وقوع سانحه ارائه نشده. آخوندي اين سوال را نيز پرسيده که آيا امکان آن وجود نداشت که دو هفته انتظار کشيد تا جعبه سياه و لاشه هواپيما پيدا شود؟
طبق اعلام وزير راه و شهرسازي ظرف چند روز آينده، ستاد سانحه نظر نهايي خود را درباره علت سقوط سانحه اعلام مي‌کند و اين امکان وجود داشت که استيضاح‌کنندگان تا آن زمان صبر مي‌کردند و پس از مشخص شدن ابعاد گوناگون حادثه شرايط براي استيفاي حقوق مردم فراهم شود.
 وضعيت ناوگان ريلي ايران طي ۵ سال اخير
درخصوص عملکرد عباس آخوندي در طول بيش از ۵ سال تصدي وزارت راه و شهرسازي نظرات مخالف و موافقي ازسوي کارشناس اقتصادي مطرح مي‌شود. به‌گفته برخي کارشناسان اقتصاد مسکن، اقدامات اخير وزير راه و شهرسازي اثرات تورمي‌چشمگيري در بازار مسکن داشته است؛ به‌طوري که با افزايش اخير سقف وام‌هاي مسکن، قيمت مسکن در دو سه ماه اخير رشد چشمگيري داشته است، اما به عقيده بسياري از کارشناسان اقتصاد مسکن، وضعيت کنوني مسکن ناشي از عملکرد آقاي آخوندي نيست، زيرا وزارت راه وشهرسازي به دليل عرض و طويل بودن نمي‌تواند به حوزه مسکن به صورت تخصصي رسيدگي کند و از اولويت‌هاي وزير خارج مي‌شود، لذا تشکيل يک وزارتخانه‌اي مستقل در حوزه مسکن بر پايه توجه بر بخش اقتصاد مسکن ضروري است.
استفاده از فاينانس براي توسعه خطوط ريلي کشور
اما آنچه که در عملکرد وزير راه و شهرسازي در طول بيش از ۵ سال تصدي وزارت راه و شهرسازي بيش از هر اقدام ديگري مطرح است اينکه اهميت قابل توجه توسعه ريلي در ديدگاه دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم باعث شده که بخش قابل توجهي از ناوگان ريلي فعال در ايران به سمت بهسازي و نوسازي حرکت کند. آمارهاي پنج ساله ارائه شده نشان دهنده تغييرات عملي در اين بخش است که به طورحتم توسعه شبکه ريلي کشور از جمله اتصال بندر به ريل و يکپارچه‌سازي حمل و نقل ريلي – دريايي بر رشد و توسعه اقتصادي کشور در جهت افزايش صادرات غيرنفتي کشور تاثيرمي‌گذارد.
تا امروز براي تکميل پروژه‌هاي ريلي تامين اعتبار از منابع خارجي انجام شده است. به‌طوري که هم‌اکنون شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازي درحال دستيابي به توافق با فاينانسور خارجي براي تامين مالي ۷ پروژه ريلي با هزينه ۱۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان است که اين ۷ پروژه شامل احداث ۲ هزار و ۲۷۰ کيلومتر ريل جديد خط آهن شيرازـ بوشهر، رشت ـ آستارا، کرمانشاه ـ خسروي، ميانه ـ تبريز، همدان ـ سنندج، گرگان ـ مشهد و ميانه ـ اردبيل مي‌شود. علاوه بر موارد فوق بايد ۵ پروژه «فاينانس ۹۰۰ ميليون دلاري هندي‌ها براي اتصال ريلي چابهار به زاهدان»، «فاينانس ۲.۶ ميليارد يورويي احداث خط سريع السير تهران ـ قم ـ اصفهان»، «فاينانس ۱.۲ ميليارد دلاري ايتاليايي‌ها براي احداث راه آهن سريع السير قم ـ اراک»، «فاينانس ۱.۵ ميليارد دلاري چيني‌ها براي برقي‌سازي راه آهن تهران ـ مشهد» و «فاينانس ۱.۲ ميليارد يورويي روس‌ها براي برقي‌سازي راه آهن گرمسار- اينچه برون» را به ليست فاينانس‌هاي خارجي براي توسعه شبکه ريلي کشور اضافه کرد. ۱۲ پروژه زيرساختي ريلي مذکور تنها بخشي از تامين مالي خارجي‌ها براي پروژه‌هاي زيرساختي کشور است که به منظور توسعه شبکه ريلي در نظر گرفته شده است به اين تعداد مي‌توان ۵ تا ۶ قرار داد بزرگ تامين ناوگان ريلي نيز اضافه کرد.

 نوسازي گسترده لوکوموتيوها
طبق آمار و اطلاعات وزارت راه و شهرسازي از سال ۱۳۹۲ تا بهمن‌ماه امسال ۱۱۱ لوکوموتيو نو وارد ناوگان ايران شده است. در طول اين سال‌ها ۳۳ لوکوموتيو در سال ۱۳۹۲، ۳۲ لوکوموتيو در سال ۱۳۹۳ و ۳۲ لوکوموتيو در سال ۱۳۹۴ وارد ناوگان ايران شده است و در سال ۱۳۹۵، ۱۱ و تا پايان بهمن‌ماه ۱۳۹۶ نيز سه لوکوموتيو ديگر به ناوگان ريلي ايران پيوسته‌اند.
درحوزه لوکوموتيوهاي بازسازي شده نيز سال ۱۳۹۲ بهترين آمار را دارد که در اين سال ۱۴ دستگاه لوکوموتيو بازسازي شده به ناوگان ايران پيوستند. پس از آن به ترتيب از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، پنج، هشت، ۱۲ و ۱۰ لوکوموتيو ديگر بازسازي شده‌اند که مجموع عملکرد در اين حوزه را به عدد ۴۹ دستگاه مي‌رساند. درحوزه لوکوموتيوهاي وارداتي عدد نهايي ۳۰ دستگاه را نشان مي‌دهد و در اين حوزه تنها در سال‌هاي ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ به ترتيب ۱۱، ۱۶ و سه دستگاه لوکوموتيو به ايران وارد شده‌اند.
ورود287 واگن‌ مسافري نو 
درحوزه واگن‌هاي مسافري نيز اقدامات قابل توجهي صورت گرفته است. واگن‌هاي مسافري نو و وارداتي پس از پنج سال به عدد ۲۸۷ دستگاه رسيده که در اين ميان عملکرد سال ۱۳۹۴ با ۸۶ دستگاه واگن، ۱۳۹۵ با ۸۰ دستگاه واگن و ۹۳ با ۶۰ دستگاه واگن بهترين عملکرد را به ثبت رسانده‌اند و در سال جاري نيز تاکنون ۲۱ دستگاه واگن جديد مسافربري به ناوگان ايران اضافه شده است. درحوزه واگن‌هاي مسافري تعمير شده نيز عملکرد پنج ساله عدد ۹۱ دستگاه را نشان مي‌دهد که در اين ميان سال ۱۳۹۳ با ۳۱ دستگاه بهترين عملکرد را داشته و در سال‌هاي ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نيز ۲۵ واگن بازسازي شده به ناوگان ايران اضافه شده است.
درحوزه واگن‌هاي خودکشش يا ريل ‌باس نيز در طول پنج سال ۷۶ دستگاه ريل باس جديد به ثبت رسيده که در اين ميان سال‌هاي ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ با ۲۸ دستگاه بهترين عملکرد را داشته‌اند و پس از آن سال ۱۳۹۴ با ۱۴ دستگاه در رتبه بعدي قرار دارد. 
 ورود ۲۴۵۰ واگن باري نو
اصلي‌ترين عملکرد به ثبت رسيده در اين حوزه به واگن‌هاي باري نو مربوط مي‌شود که پس از پنج سال عدد آن‌ها به ۲۴۵۰ واگن رسيده است. در اين ميان سال ۱۳۹۵ با ۱۳۲۷ واگن بهترين عملکرد را داشته و پس از آن سال ۱۳۹۶ با ۵۶۰، سال ۱۳۹۲ با ۲۴۶ و سال ۱۳۹۳ با ۲۱۳ دستگاه قرار گرفته‌اند.
درخصوص عملکرد پنج ساله وزير راه و شهرسازي در ناوگان ريلي کشور، سيدحسين افضلي عضو کميسيون عمران مجلس در گفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: تنها حوزه‌اي که در حمل و نقل براي شرايط موجود کشور بسيار حياتي است بخش حمل و نقل ريلي است، به‌طوري که توسعه بخش حمل و نقل ريلي هم بين شهري يعني بين کلان شهرها و هم حومه شهرها بسيار حائز اهميت است، لذا تاامروز عملکرد و سياست‌هاي وزير راه و شهرسازي در حوزه حمل و نقل ريلي علمي‌و کارشناسانه بوده است.
عضو کميسيون عمران مجلس تصريح مي‌کند: آمار و ارقام موجود درخصوص نوسازي گسترده لوکوموتيوها و ورود واگن‌هاي مسافربري جديد و واگن‌هاي باري نو به ناوگان ريلي کشور بيانگر اين امر است که علي‌رغم وجود تگناهاي مالي و کمبود بودجه، برنامه و سياست وزير راه و شهرسازي در حوزه حمل و نقل ريلي باعث توسعه ناوگان ريلي کشور شده است، لذا عملکرد آقاي آخوندي در حوزه حمل و نق ريلي قابل توجه و چشمگير است.
افضلي ادامه‌مي‌دهد: چنانچه در رابطه با توسعه و فعال شدن حوزه حمل و نقل ريلي کاستي انجام شود بدون شک مبادلات تجاري و مراودات بين‌المللي با کشورهاي همسايه را از دست خواهيم داد، لذا بايد هرچه سريع‌تر خطوط ريلي کشور به خطوط ريلي کشورهاي همجوار متصل شود تا از اين طريق بتوانيم براي کشور درآمد‌زايي کنيم. معتقدم در مجموع عملکرد وزير راه وشهرسازي در حوزه ريلي قابل دفاع است.
گفتني است؛ با وجود تمام اين توضيحات درخصوص عملکرد مثبت عباس آخوندي در بخش حمل و نقل ريلي، توسعه بنادر و... وزير راه و شهرسازي بايد سه‌شنبه اين هفته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌حضور يابد و براي دفاع از عملکرد خود براي سومين بار به سوالات استيضاح کنندگان پاسخ دهد. آخوندي در صورت موفقيت در عبور از اين استيضاح به نوعي رکورددار وزراي دولت روحاني در گرفتن رأي اعتماد از مجلس خواهد بود.

یادداشت
هيميش مکرا
اينديپندنت

امسال احتمالا شاهد دو لرزه در ميز اقتصاد جهاني خواهيم بود. چين اقتصاد منطقه يورو را پيشت سر مي‌گذارد و به دومين اقتصاد بزرگ جهان تبديل خواهد شد و هند با گذر از انگليس و فرانسه به پنجمين اقتصاد بزرگ جهان تبديل خواهد شد. مرکز تجارت و تحقيقات اقتصادي در ماه دسامبر منتشر شد پيش بيني رخ دادن اين امر را کرده است. بلومبرگ نيز در گزارشي اعلام کرده که رشد توليد ناخالص داخلي چين درسال 2018 به 13.2 تريليون دلار خواهد رسيد که 19 کشور منطقه يورو را پشت سرخواهد گذاشت.به خروج انگليس از اتحاديه اروپا نيز براين امر تاثير گذاشته است. اما آيا اين امر بايد برکشورهاي توسعه يافته مهم باشد که جهاني تازه از توسعه درکنارشان شکل گرفته است؟ پاسخ منفي است زيرا برگشتن به توازن قدرت که دوران قديم وجود داشت با بزرگتر شدن اقتصاد هند و چين از اروپا و آمريکا رخ خواهد داد. اروپا و آمريکا تنها به دليل انقلاب صنعتي از اين کشورها پيشي گرفتند زيرا غرب از انتقال اين تکنولوژي به هند و چين با سرعت کند عمل کرد.اين بحث درميان اقتصاددانان و تاريخ دانان وجود دارد که پذيرش تکنولوژي غربي و بازار اقتصادي توسط چين درسال 1978 باعث رشد اخير اقتصادي اين کشور شد و اصلاحات هند باعث عبور از رشد اقتصادي چين شد. درنتيجه نمي‌توان انتظار نداشت که چين اقتصاد آمريکا را پشت سر بگذارد. تا سال 2050 اقتصاد جهان به توازني شبيه به آنچه در 1820 بود بازمي‌گردد زماني که هنوز انقلاب صنعتي وجود نداشت و به ترتيب کشورهاي چين، آمريکا، هند ، ژاپن ، آلمان و انگليس به عنوان بزرگترين اقتصادها قرارميگيرند.اما غرب با استفاده از راهکارهاي مثبت مي‌تواند اقتصاد جهان را شکل دهد.
ترجمه: فاطمه مهتدي


با موافقت کنگره چين صورت گرفت؛
گروه بين الملل : کنگره خلق چين ديروز در يک راي‌گيري‌ محدوديت دوره رياست جمهوري و معاونت رياست جمهوري را که دو دوره پنج ساله بود، برداشت و به اين ترتيب شي جينپينگ، رئيس جمهوري کنوني عملا مي‌تواند مادام‌العمر در اين منصب باقي بماند. به گزارش اسکاي نيوز بر اساس اين اصلاح قانون اساسي چين، دوران رياست‌جمهوري فقط به دو دوره پنج ساله محدود نخواهد ماند و با اين اقدام، شي جينپينگ، رئيس جمهور چين عملا مي‌تواند پس از پايان دو دوره پنج ساله رياست جمهوري، کماکان برسر قدرت باقي بماند. شي جينپينگ در شش سال اخير رياست جمهوري خود فضاي سياسي اين کشور را تغيير داده است از اصلاحات اقتصادي سختگيري در جذب سرمايه گذاران خارجي ، مبارزه با فساد ، خروج سرمايه‌ها تلاش براي تبديل شدن به مدافع جهاني سازي و گسترش حضور اقتصادي چين در ديگر قاره‌ها گرفته تا  سرکوب‌هاي گسترده و برخورد با مخالفان هم حزبي. ادامه دوران رياست جمهوري شي جينپينگ مي‌تواند چهره رقابتي در سياست و اقتصاد بين الملل را تغيير دهد.اين اصلاحيه با ۲۹۵۸ راي موافق دو راي مخالف و سه غايب در کنگره حدودا سه هزار عضوي به تصويب رسيد. شي جينپينگ اولين فردي بود که راي خود را درون صندوق انداخت. پيشتر خبرگزاري دولتي چين گزارش داد که لغو محدوديت دوران معاون رياست جمهوري هم از ديگر پيشنهادهاي مربوط به تغيير قانون اساسي است. حاميان حزب حاکم خلق چين معتقدند که تصميم کنگره خلق از حمايت عمومي‌برخوردار است و تاکيد دارند که چين خوش شانس است که رهبري با ظرفيت‌هاي شي جينپينگ دارد. شي جينپينگ، دومين دور رياست خود به عنوان رئيس حزب حاکم را از ماه اکتبر گذشته آغاز کرد. محدوديت دو دوره براي رياست جمهوري پس از مرگ مائو در سال ۱۹۷۶ توسط دنگ شيائوپينگ به قانون اساسي چين اضافه شد که معتقد بود حکومت تک نفري و بر اساس شخصيت و طرز فکر يک نفر خطرناک است و به جاي آن بايد بر رهبري جمعي تاکيد داشت.دولت چين اعلام کرده حذف محدوديت دو دوره امري است که مي‌تواند اقتدار حزب حاکم را با حضور شي جينپينگ در مرکزيت آن، حفظ کند. با اين حال روزنامه "خلق"، ارگان حزب کمونيست چين نوشته اين امر به معني رياست جمهوري مادام‌العمر نيست.حزب حاکم در سال ۲۰۱۶ به شي جينپينگ لقب رهبر "مرکزي" را داد که تقويتي قابل توجه در جايگاه وي در آن زمان بود. 
تلاش براي رشد اقتصادي
صندوق بين المللي پول در جديدترين گزارش خود در حاشيه برگزاري اجلاس مجمع جهاني اقتصادي 'داووس' در سوييس اعلام کرد رشد اقتصادي چين در سال 2018 به قوت سال 2017 نخواهد بود. اداره ملي آمار چين رشد اقتصادي اين کشور را در پايان سال 2017 ميلادي 6.9 درصد اعلام کرد که از پيش بيني 6.5 درصدي بيشتر بوده است. مرکز اقتصادي مورگان در حاشيه اجلاس داووس پيش بيني کرده است که رشد اقتصادي چين براي سال 2018 ميلادي بين 6.4 درصد تا 6.7 درصد خواهد بود.اما اقتصاد چين در سال جاري ميلادي احتمالا از نظر وسعت و بزرگي اقتصاد حوزه يورو را پشت سر خواهد گذاشت. اقتصاد چين در سال جاري ميلادي احتمالا از نظر وسعت و بزرگي اقتصاد حوزه يورو را پشت سر خواهد گذاشت. آمارهاي گردآوري شده نشان مي‌دهد، بر اساس پيش بيني‌ها رشد توليد ناخالص داخلي چين در سال 2018 ميلادي به حدود 13.2 تريليون دلار خواهد رسيد و از اقتصاد 12.8 تريليون دلاري 19 کشور عضو حوزه يورو بزرگتر خواهد شد. در سال 2017، تفاوت توليد ناخالص داخلي چين و حوزه يورو به رقم کمتر از 200 ميليارد دلار رسيد. پيشتر در سال 2016 اندازه اقتصاد آسيا، شامل اقتصادهاي بزرگي همچون ژاپن و هند و اقتصادهاي نوظهوري نظير فيليپين و اندونزي از اندازه اقتصادهاي آمريکاي شمالي و جنوبي بزرگتر شده بود.رهبران چين که در کنگره حزب خلق در پکن گرد هم جمع شده‌اند با اعلام اعتماد خود به توانايي شي جينپينگ به منظور با ثبات نگه داشتن روند رشد اقتصادي اين کشور، محدوديت مدت حکمراني وي را برداشته اند.البته چين در مسير رشد خود، با چالش‌هاي مختلفي نيز مواجه است. بالا رفتن ميزان بدهي‌ها، نياز بازارهاي مالي براي باز شدن به روي سرمايه گذاران جهاني و پيري سريع جمعيت از جمله مشکلات دولت چين به شمار مي‌روند. بر اساس پيش بيني سازمان ملل، تا سال 2030 ميلادي، يک چهارم شهروندان چيني بالاي 60 سال خواهند داشت.
تنش جنگ تجاري چين و آمريکا
درحالي که کشورهاي جهان به تعرفه فولاد و آلومينيوم ترامپ اعتراض کردند ،بسياري معتقدند اين تعرفه با هدف ضربه به چين اعمال شده است. وزير تجارت چين هشدار داد وقوع يک جنگ تجاري با آمريکا براي اقتصاد جهان فاجعه بار خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، ژونگ شان، درکنار ابراز اين حرف، اظهار داشت که کشورش چنين جنگي را آغاز نخواهد کرد و اينکه مذاکرات با دولت ترامپ ادامه دارد.ژونگ با اشاره به يک تحقيق انجام شده افزود، کسري تجاري آمريکا با چين به ميزان حدود 20 درصد بيش از حد واقعي برآورد شده است.