خودمعيارپنداري موجب تفرقه و اختلاف 
عضو حقوقدان شوراي نگهبان با تاکيد بر اينکه «اقتضاي ايمان، جذب ديگران و کمک به رشد معنوي آنان است نه دفع و تنگ ‌کردن دايره دينداران»، گفت: آنان که خيال مي‌کنند در مرتبه بالايي از ايمان و خوبي هستند، نبايد ديگران را ناچيز انگاشته و از خود ندانند و برانند.به گزارش ايسنا، محسن اسماعيلي افزود: گاهي کار از خودشيفتگي و خود حق‌پنداري گذشته و به خود معيارپنداري هم مي‌رسد! روشن است که اين مشکل قاعدتاً در ميان خوبان و مومنان ديده مي‌شود. آن کس که خود را گنهکار و بد مي‌بيند دليلي براي خودبرتربيني و طرد ديگران ندارد، اما کسي که از خود راضي مي‌شود از ديگران ناراضي خواهد شد و در نتيجه نسبت به آنان خشم و کينه پيدا مي‌کند.

تاخير در رسيدگي به پرونده دانه‌درشت‌ها
 عضو جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه به پرونده دانه‌درشت‌ها دير رسيدگي مي‌شود گفت: پيامبر گرامي‌اسلام فرمودند علت از بين رفتن حکومت‌ها اين بوده که اشراف را تبرئه مي‌کردند اما افراد ضعيف محاکمه مي‌شدند.به گزارش خانه ملت؛ حسين ابراهيمي‌درباره ريشه نااميدي‌ها در کشور اظهارکرد: چند عامل موجب نااميدي مي‌شود. يکي از آن‌ها مسائل معيشتي و اقتصادي مردم است. يکي ديگر از علت‌ها تبعيض موجود در جامعه ما است و باعث شده زندگي طبقاتي در جامعه شکل بگيرد.او ادامه داد: از عوامل ديگر متأسفانه تخلف‌ها و سوء استفاده‌هايي است که به آن‌ها به درستي رسيدگي نمي‌شود و يا با تأخير با آن‌ها برخورد مي‌شود. اطاله دادرسي ثمره برخورد با مجرمين را بسيار کمرنگ مي‌کند.

تعداد بالاي سفرهاي خارجي مسئولان
 نماينده تهران در مجلس از تعداد زياد سفرهاي خارجي انتقاد کرد.به گزارش خانه ملت، محمدجواد فتحي در تذکر شفاهي گفت: متأسفانه مجلس خيلي گران اداره مي‌شود و اين مسئوليت رئيس و اعضاي هيئت رئيسه مجلس است که به اين وضعيت رسيدگي کند، در حال حاضر غذاهاي متنوعي در رستوران مجلس سرو مي‌شود که لازم است تجديدنظر انجام شود.نماينده تهران ادامه داد: تعداد سفر نمايندگان مجلس به خارج از کشور زياد شده و وقتي در اين خصوص اعتراض مي‌کنيد مي‌گويند اين سفرها براي کسب تجربه است، بايد توجه کرد که مردم با فرض اينکه ما نمايندگان تجربه داشته‌ايم به ما رأي داده‌اند نه اينکه از جيب بيت المال سوار هواپيما بشوند و به کشورهاي مختلف سفر کنند.


بي اثرکردن سياست‌هاي تحريم 
سفير کوبا در تهران با تاکيد بر اين که سطح روابط تجاري و اقتصادي ايران و کوبا بايد افزايش يابد، گفت: ايران و کوبا بايد روابط شان را گسترش دهند و اجازه ندهند سياست‌هاي مرتبط با تحريم در روابط اقتصادي تاثير بگذارد.آلکسيس باندريچ وگا در گفت‌وگو با ايسنا درباره سطح روابط تجاري ايران و کوبا اظهار کرد: برداشته شدن تحريم‌ها اگر به صورت محدود هم باشد، روابط را بهتر مي‌کند، اما از شرايطي که داريم راضي نيستيم و بايد روابط تجاري ما با ايران افزايش يابد.وي گفت: تحريم‌ها بر هر دو کشور تاثير مي‌گذارد، در واقع هر دو کشور براي استفاده از دلار مشکل داريم، گرچه مسافت دو کشور هم تاثيرگذار است.سفير کوبا در تهران با بيان اين‌که هر دو کشور از لحاظ سياسي آماده همکاري هستند ابراز کرد: با توجه به اين‌که ايران کشوري است که واردات، صادرات و تکنولوژي خوبي دارد، اما واردات کشور کوبا بيش‌تر از صادرات است و به نظر مي‌رسد هر دو کشور بايد روابط شان را گسترش دهند و اجازه ندهند سياست‌هاي مرتبط با تحريم در روابط اقتصادي تاثير بگذارد.آلکسيس باندريچ وگا درباره حذف دلار از مبادلات تجاري و اقتصادي دو کشور اظهار کرد: اگر بخواهيم واحد پولي ايجاد کنيم، نياز دارد به اين‌که يک اقتصاد قوي آن را پشتيباني کند.

سواستفاده از استيضاح براي باج‌خواهي 
دبيرکل حزب اتحاد تاکيد کرد: برخي از حق استيضاح در جهت باج‌خواهي سوءاستفاده مي‌کنند.به گزارش ايلنا، علي شکوري‌راد در توييتر خود به استيضاح وزاري کار و راه اشاره کرد و نوشت:«استيضاح حق نمايندگان است تا به نمايندگي از مردم از وزيران دولت توضيح بخواهند و آنها هم بايد متواضعانه و روشنگرانه توضيح بدهند اما برخي از اين حق در جهت باج‌خواهي سوءاستفاده مي‌کنند. نبايد به آنها باج داد بلکه بايد موضوع را روشن کرد. اين کار به نظارت مردم بر نمايندگان کمک مي‌کند.»

آزادي مهدي جهانگيري با توديع وثيقه
دادستان تهران از صدور کيفرخواست عليه علي‌اکبر حيدري‌فرد قاضي پرونده کهريزک با شش عنوان اتهامي‌خبر داد و با اشاره به اين که وي هم‌اکنون در زندان به سر مي‌برد گفت: تحقيقات در پرونده مهدي جهانگيري ادامه دارد و نامبرده هفته گذشته با توديع وثيقه آزاد شده است.جعفري دولت‌آبادي در خصوص پرونده سردار رويانيان با سه عنوان اتهامي، اطاله را ناشي از ضرورت حسابرسي و کارشناسي اقدامات مالي در پرونده اعلام نمود. وي هم‌چنين از صدور 12 فقره کيفرخواست در پرونده‌هاي متهمان ارزي اخير خبر داد.جعفري دولت‌آبادي در خصوص پرونده متهمان حوادث دي‌ماه، با اشاره به صدور 150 فقره کيفرخواست، از صدور ده فقره حکم محکوميت از سوي شعب دادگاه انقلاب اسلامي‌تهران خبر داد و در خصوص ميزان مجازات‌هاي مورد حکم و وضعيت ديگر متهمان آشوب‌ها اظهار داشت: مدت حبس‌هاي تعيين شده يک تا پنج سال است و ساير پرونده‌ها در محاکم انقلاب اسلامي‌يا محاکم عمومي‌تهران تحت رسيدگي است.وي در خصوص محکوميت يک جاسوس سرويس اطلاعاتي انگلستان به شش سال حبس، اظهار داشت: اين فرد که داراي تابعيت ايراني - انگليسي است، پرونده مفتوح ديگري مرتبط با يکي از بانک‌هاي خصوصي دارد که در جريان رسيدگي است.دادستان تهران از محکوميت يکي از مسوولان سابق وزارت جهاد کشاورزي به هشت سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتي خبر داد.

واکنشهاي ادامه دار به بازخواست مجلس از وزرا؛
نمايندگان مجلس براي بررسي عملکرد دولت اختيار دارند و چنانچه مشکلي در اين عملکرد وجود داشته باشد، ابزارهاي گوناگوني دارند. سوال، تذکر و استيضاح از جمله اين موارد است. اکنون نيز سه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، راه و شهرسازي و جهاد کشاورزي در آخرين روزهاي سال براي استيضاح به صحن علني مجلس مي‌روند. اما برخي اظهار نظرها حکايت از آن دارد که اين استيضاح‌ها تسويه حساب است و مي‌خواهند حال دولت را بگيرند. 
استيضاح حق نمايندگان
در اين رابطه مصطفي کواکبيان نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌از وارونه جلوه دادن دلايل استيضاح وزرا در برخي رسانه‌ها انتقاد کرد. کواکبيان در تذکر مواد 79 و 24 آيين‌نامه داخلي گفت: اخيرا در برخي سايت‌ها درباره استيضاح وزرا مطالب به گونه‌اي جلوه داده مي‌شود که گويي نمايندگان باج خواهي مي‌کنند.نماينده تهران با بيان اينکه استيضاح حق مجلس است، افزود: من اين استيضاح‌ها را امضا نکردم اما در سايت‌ها به گونه‌اي مطالب عنوان مي‌شود که به هيچ وجه صحيح نيست و مجلس به هيچ وجه دنبال باج‌خواهي نبوده و تنها براي حاکميت قانون تلاش مي‌کند.
نشست با دو وزير 
به‌گفته سخنگوي فراکسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلامي، تصميم نهايي اين فراکسيون درباره ماندن يا رفتن وزراي کار و راه و شهرسازي پس از نشست مشترک فراکسيون با اين دو وزير مشخص مي‌شود.مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به استيضاح وزراي کار و راه وشهرسازي گفت: با توجه به اينکه هيئت رئيسه فراکسيون مستقلين از قبل مصوب کرده که در صورت درخواست هر وزير از فراکسيون براي برگزاري جلسه با اعضا، وقتي براي وي در نظر گرفته شود، بر همين مبنا،‌ با توجه به درخواست آقايان ربيعي و آخوندي براي برگزاري جلسه با اعضاي فراکسيون، مقرر شد که صبح روز سه‌شنبه جلسه‌اي با حضور وزراي کار و راه و شهرسازي در محل فراکسيون برگزار شود. وي افزود:‌ بنابراين تصميم نهايي فراکسيون اميد مبني بر ماندن يا نماندن اين دو وزير در کابينه دوازدهم، منوط به نتيجه جلسه صبح سه‌شنبه با آقايان آخوندي و ربيعي خواهد بود.سخنگوي فراکسيون مستقلين ولايي با اشاره به نامه اعتراضي که عباس آخوندي خطاب به نمايندگان مجلس نوشته است‌، گفت: با توجه به حوادث ناگوار اخير،‌ فشار زيادي به‌روي آقاي آخوندي بوده و اين‌گونه اظهار نظرات با در نظر گرفتن اين فشارها طبيعي به‌نظر مي‌رسد و به‌نظر شخص بنده،‌ آقاي آخوندي نبايد در گرفتن رأي اعتماد مجدد از نمايندگان کار سختي داشته باشد.لاهوتي با اشاره به استيضاح وزير کار و رفاه اجتماعي تصريح کرد: اگرچه نظر شخصي بنده اين است که اين روزها، زمان مناسبي براي مطرح کردن موضوع استيضاح نبوده است ولي به هر حال،‌ موافقان آقاي ربيعي براي جلب نظر مثبت نمايندگان مجلس بايد تلاش زيادي از خود نشان دهند.نماينده لنگرود درباره استيضاح محمود حجتي نيز خاطرنشان کرد: هنوز از سوي ايشان، درخواستي مبني بر برگزاري جلسه با اعضاي فراکسيون مستقلين به دست ما نرسيده‌ است.
استيضاح ۳ وزير اصلاح‌طلب
در اين رابطه يک فعال سياسي اصلاح‌طلب تاکيد کرد: اگر بنا بود نمايندگان مجلس به دولت هشداري بدهند و از دولت انتظارات جدي‌تري داشته باشد، بايد سراغ حوزه‌هاي ديگر مي‌رفتند. غلامرضا ظريفيان در گفت‌وگو با ايلنا، گفت: نکته نخستي که در اين باره مي‌توان مطرح کرد، آن است که چرا اين سه وزير مطرح شدند در حالي که آقايان ربيعي، حجتي و آخوندي از وزراي نسبتا فعال دولت دوازدهم بوده و گرايش‌هاي اصلاح‌طلبانه دارند و اين مساله جاي سوال دارد.وي با يادآوري گستره ماموريت‌ها و وظايف وزارت کار، راه و جهاد کشاورزي اظهار داشت: اين وزارتخانه‌ها ابعاد بسيار گسترده‌اي از ماموريت‌ها و وظايف را برعهده دارند و با مسائل و مشکلات عديده‌اي روبه‌رو هستند به گونه‌اي که ماموريت‌هاي اين وزارتخانه‌ها با بحران‌ها و مشکلات کشور پيوند دارد.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: در حالي که براي حل مشکلات کنوني، ما نيازمند فعاليت‌هاي پيگيرانه اين وزارتخانه‌ها هستيم و اين وزرا، از وزراي فعال محسوب مي‌شوند، اينکه چرا اين سه وزير براي استيضاح انتخاب شده‌اند، جاي بحث و سوال دارد و بايد از استيضاح‌کنندگان پرسيد چرا اين سه وزير را در مقطع کنوني براي استيضاح انتخاب کرده‌اند.ظريفيان با بيان اينکه اگر بنا بود نمايندگان مجلس به دولت هشداري بدهد و از دولت انتظارات جدي‌تري داشته باشد، بايد سراغ حوزه‌هاي ديگر مي‌رفتند، تصريح کرد: يکي از مهمترين وجوه اعتراضات اخير، مسائل اقتصادي بود و بنا به گفته نمايندگان مجلس، آنها هم قصد دارند نسبت به اين مسئله حضور جدي‌تري داشته باشند. اگر با اين نگاه به استيضاح نگاه کنيم، مي‌توان جلسات روز سه‌شنبه و چهارشنبه مجلس را فرصتي براي سه وزير باشد.اين عضو شوراي مرکزي مجمع ايثارگران انقلاب اسلامي‌افزود: اين استيضاح‌ها مي‌تواند هدف ديگري داشته باشد و آن، اين است که هدف از استيضاح‌ها برخورد با دولت باشد و نمايندگان مجلس به دولت اين هشدار را بدهند که نسبت به مسائل اهتمام داشته باشد. به عبارت ديگر، اين استيضاح‌ها مي‌تواند به جاي آنکه سه وزير کار، راه و جهادکشاورزي را نشانه گرفته باشد، دولت را نشانه گرفته باشند.وي با بيان اينکه جامعه در شرايط معناداري از انتظارات و آگاهي از محدوديت‌ها قرار دارد، عنوان کرد: قبل از طرح استيضاح در مجلس، مي‌شد اين بحث‌ها انجام شود زيرا اگر بناست عملکرد وزارتخانه‌اي نقد شود، ديگراني بودند که در اولويت بودند و مي‌شد براي اين سه وزارتخانه روش‌‌هاي ديگري اتخاذ کرد ولي اکنون بايد با آن برخورد همدلانه صورت بگيرد و از دل اين استيضاح‌ها فرصت ايجاد کرد تا اگر ناکارآمدي و مشکلاتي وجود دارد، ترميم شود و هم مشکلات و محدوديتي وجود دارد، افکارعمومي‌از آن آگاه شوند.
محورهاي استيضاح حجتي
از سوي ديگر عضوکميسيون کشاورزي مجلس مهمترين محورهاي استيضاح وزيرجهاد کشاورزي را بيان کرد. علي وقف‌چي در خصوص محورهاي استيضاح وزير جهاد کشاورزي، بيان کرد: با توجه به اينکه قبل از استيضاح هر وزير بايد مشکلات را به وزير مورد نظر متذکر شد، ما نيز به روش‌هاي مختلف تذکراتي را که فکر مي‌کرديم به نفع منافع ملي و وزارتخانه است به وزير اعلام کرديم ولي متاسفانه توجه چنداني براي رفع آنها نشد.نماينده زنجان در مجلس با اشاره به محورهاي مطرح شده براي استيضاح حجتي گفت: استفاده از کساني که سنين بالا دارند به خصوص بازنشستگان در مجموعه وزارت‌خانه، واردات بي رويه محصولات کشاورزي به خصوص در فصل توليد که از نظر قانون نيز نبايد اين اتفاق بيفتد، عدم استفاده از ظرفيت‌هاي کشور در بحث صادرات محصولات کشاورزي، اعلام نکردن نرخ خريد تضميني محصولات کشاورزي براي سال 97 تا اين لحظه، عدم توجه به عملياتي کردن اصلاح الگوي کشت در کشور، عدم مديريت واحد در استفاده از آب کشور از مسائلي است که منجر به تهيه طرح استيضاح وزير جهاد کشاورزي شده است. اين عضوکميسيون کشاورزي گفت: براساس گزارش ديوان محاسبات که در کميسيون نيز مطرح شد، وزارت کشاورزي سومين وزارت خانه در انحرافات مالي و عدم توجه به معيارها بوده است.


با موافقت رهبرانقلاب صورت گرفت؛
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با کناره گيري آيت ا... احمد جنتي از امامت جمعه تهران موافقت کردند.آيت ‌ا... احمد جنتي در نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با يادآوري 25 سال توفيق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنايات حضرت آيت ا... خامنه‌اي در طول اين مدت، درخواست کناره‌گيري از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با اين درخواست موافقت کردند. آيت ا... احمد جنتي در 14 فروردين1371 با حکم حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد.
اما آيت ا... احمد جنتي که در سال 1305 در اصفهان به دنيا آمد اکنون عضو فقها و دبير شوراي نگهبان، رئيس مجلس خبرگان رهبري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و امام جمعه موقت تهران است. جنتي از دورهٔ اول شوراي نگهبان در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان عضو فقهاي اين نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبيري شورا را برعهده داشته‌است. وي از ۱۳۶۰ دبير شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي‌و از بدو تأسيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر در سال ۱۳۷۲، رئيس اين ستاد است. احمد جنتي در ١٤ فروردين ٧١ با حکم رهبر انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب شد. او نخستين فردي بود که با حکم رهبري به اين سمت منصوب شد. جنتي در سال‌هاي اخير حضور کمرنگي در تريبون نماز جمعه داشت، به نحوي که آخرين حضورش در نماز جمعه به ١٩ شهريور سال ٩٥ باز مي‌گردد. وي در پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در رقابت با‌هاشمي‌شاهرودي و اميني با ۵۱ راي رئيس مجلس خبرگان شد. سوابق جنتي شامل عضو مجلس خبرگان رهبري، عضو شوراي بازنگري قانون اساسي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، عضو شوراي عالي تبليغات خارج از كشور، عضو و رئيس شوراي مركزي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، نماينده مقام معظم رهبري در امور بالكان، نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي‌دانش آموزان،امام جمعه موقت تهران، قم، اهواز و كرمانشاه، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ،قاضي دادگاه‌هاي انقلاب اسلامي‌اهواز و دبير شوراي نگهبان ، رئيس مجلس خبرگان رهبري است. وي با سابقه‌ترين عضو فقهاي شوراي نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوي حضرت امام خميني(ره) در اسفند 1358 در تمام ادوار شوراي نگهبان حضور داشته است.


وزير کشور دولت اصلاحات:
وزير کشور دولت اصلاحات گفت: "براي مردمي‌که نان شب ندارند، دغدغه‌هايي حتي مانند رفع ‏حصر ‏‏‏کمتر مطرح ‏است، هيچ کس انتظار ندارد کسي که چند جوان بيکار در ‏خانه دارد، اولويت ‏‏اولش ‏رفع حصر باشد، اما ‏جاي سوال است که وقتي ‏مسئولان کشور مي‌دانند ‏‏مشکلات جدي ‏و پيچيده و بزرگي در کشور وجود دارد، ‏ايجاد محدوديت ‏براي آقاي خاتمي‌و تداوم ‏‏حصر "آقايان مهدي کروبي، ميرحسين موسوي و خانم رهنورد"، چه ‏‏کمکي به رفع ‏مشکلات و بحران‌هاي اساسي کشور مي‌کند؟ به گزارش ايسنا، حجت الاسلام عبدا... نوري در ديدار با جمعي از دبيران و نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي تاکيد کرد: امروز تمامي‌تلاش جريان اصلاحات جلوگيري از اتفاقات ‏خطرناکي است که ‏مي‌تواند براي کشور و مردم بحران آفرين باشد. از همين رو ‏خواستار انجام اصلاحات ‏اساسي در کشور است، اما بخش‌هايي از حاکميت با اقداماتي که انجام ‏مي‌دهد يأس جدي در ‏‏جامعه ايجاد ‏مي‌کند. امروز ‏آنچه بيش از همه ‏‏اهميت دارد، نجات کشور از بحران‌هاي قابل ‏پيش بيني و ‏غيرقابل پيش بيني است.‏ ‏نگراني جريان اصلاحات اين است که نه تنها براي کاهش تهديدها کوششي نمي‌شود ‏بلکه بسياري از اقدام‌ها يا اظهار نظرها، تهديدها را تشديد مي‌کند. اين فعال سياسي اصلاح طلب در پاسخ به سوالي مبني بر وجود فسادهاي گسترده در ‏کشور و علت عدم برخورد جدي و ريشه‌اي با آن و موضع اصلاح طلبان در برابر ‏‏‏مفاسد اقتصادي و ‏سياسي، بيان کرد‏‎:‎‏ بي ترديد فساد، تبعيض و بي عدالتي به ‏‏ويژه در ‏اشکال اقتصادي و سياسي آن، از بحران‌هاي ‏‏مهمي‌است ‏که کشور را تهديد ‏‏مي‌کند و بي ‏‏‏اعتمادي عمومي‌را در پي ‏داشته ‏است. اين بحران‌ها بيش از هر چيز ‏‏مي‌تواند از ‏‏‏‏نهادهايي سرچشمه بگيرد که بدون نظارت ‏و پاسخ گويي ‏‏قانونمند، قدرتي ‏‏فراقانوني ‏دارند و ‏از انواع امتيازات و رانت ‌ها برخوردارند.وي افزود: مهار اين بحران‌ها در گرو رسانه‌هاي ‏آزاد و دستگاه قضائي سالم است که نگراني از برخورد با نهادهاي ‏‏قدرتمند نداشته باشد. ‎‏‏‏ نوري افزود: پيشنهاد مي‌کنم که موضوع رسيدگي ‏‏به دارايي تمامي‌مسئولين دستگاه‌هاي ‏اجرايي، قضايي، قانونگذاري، نهادها و دستگاه ‏‏هاي ديگر اعم از لشکري و کشوري و همه ‏ارگان‌هايي که به نوعي در ارتباط با حاکميت ‏‏بوده‌اند و از امکانات عمومي‌و بيت المال بهره برده‌اند .