تحقق برنامههاي ايدرو با همافزايي و مشارکت فعال شرکتهاي تابعه
نشست تبيين برنامههاي ايدرو تا افق ۱۴۰۰ با حضور رئيس هيات عامل ايدرو، جمعي از اعضاي هيئت مديره و مديران عامل شرکتهاي تحت پوشش ايدرو در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران برگزار شد. به گزارش ايدرونيوز، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در اين نشست با تشريح برنامههاي توسعهاي و پروژههاي ايدرو و شرکتهاي تابعه، محروميتزدايي و اشتغالزايي را مهمترين محور برنامه چهارساله ايدرو عنوان کرد و گفت: امروز ايجاد يک شغل از بسياري از مستحبات ضروريتر است و اين اشتغال بايد پايدار باشد. در سالهاي گذشته بسياري از بنگاهها طي فرايند ناصحيح از دولت جدا و به بخشهاي خصوصي نااهل واگذار شدند که متاسفانه در اين شرکتها، يا مسير صنعتي عوض شد و يا بدليل عدم توان پرداخت به موقع به کارکنان چالشزا شدهاند که مجددا به سوي دولت روي آوردهاند تا مشکلات مالي شرکتهايي را که چندين سال است از دولت انتزاع شدهاند، حل نمايند. منصور معظميهمچنين تصريح کرد: تحقق برنامههاي ايدرو تا افق ۱۴۰۰ مستلزم همافزايي و مشارکت فعال شرکتهاي تابعه است و نقطه نظرات تکميلي مديران عامل و اعضاي محترم هيات مديره در اين مسير راهگشا خواهد بود. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بحث هوشمندسازي توليد و کارخانجات و بسياري از موارد ديگر که در افق ۱۴۰۰ براي آن برنامه و اهداف تعيين کردهايم گفت: بحث سنجش ميزان آمادگي پذيرش بنگاهها براي انقلاب صنعتي چهارم است که از پروژههايي است که ايدرو در زمينه صنايع پيشرفته تعريف کرده است.
استانداردهاي 85 گانه راهگشاي خودروسازي با چارچوبهاي جهاني
سازمان ملي استاندارد ايران تاکيد کرده رعايت استانداردهاي 85 گانه خودرويي که اجراي آنها از ديماه امسال براي خودروسازان الزاميشده، تاييد سازمان ملل را همراه دارد و بازگشت به استانداردهاي پيشين ميسر نيست. به گزارش ايرنا، در پي اجراي مرحله نخست استانداردهاي جديد اجباري خودرو از اول ديماه 1396، خودروسازان توليد و واردات برخي خودروهاي غيراستاندارد را از دستور کار خارج کردند. بر اين پايه، MVM 315 سدان، MVM 550 ، تيگو 5، سايپا 131 و سايپا 132 دوگانه سوز، سايپا 141 بنزيني و دوگانه سوز، آريو 1500 سي سي، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابين و دو کابين مزدا و کارا 1700(بنزيني و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، ليفان 620، ليفان X50، ليفان X60، جک J5، هيونداي i10 و برخي خودروهاي سنگين جادهاي در اين فهرست قرار گرفتند. تا ابتداي ديماه امسال خودروسازان بايد مدارک استاندارد 55 گانه را به سازمان ملي استاندارد تحويل ميدادند و خودروهايي که قادر به پاس کردن اين استانداردها نبودند، از دور خارج شوند. از اين تاريخ به بعد، اگر هر يک از اين خودروها بخواهد دوباره به خط توليد بازگردد، بايد استانداردهاي 63 گانه را پاس کند؛ يعني علاوه بر استانداردهاي پيشين، هشت استاندارد ديگر نيز اضافه شد. اين مهلت تا اول ديماه سال آينده (1397) براي اين خودروها باقي است اما از زمستان آينده، 22 استاندارد ديگر نيز اضافه ميشود و پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامياست.
قطعه سازان کشور عملکرد قابل دفاعي برخوردارند
عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به لزوم رعايت استانداردهاي 85 گانه گفت: استانداردهاي 85 گانه در قانون حمايت از توليد و همچنين در برنامهها تعريف شده، بنابراين کليه خودروهاي وارداتي و خودروسازان داخلي مکلف به رعايت کليه استاندارهاي لازم ايران و جهاني هستند. علياصغر يوسفنژاد در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: نمايندگان مجلس در حال پيگيري هستند تا خودروهاي توليد داخل داراي مشخصاتي از جمله کاهش مصرف سوخت و همچنين قيمت، کيفيت و خدمات پس از فروش مناسب باشند. وي گفت: يکي از بخشهاي مهم در صنعت خودرو، قطعهسازي است از اين رو رعايت استانداردها به خصوص در قطعهسازي اهميت زيادي دارد، لذا انتظار ميرود کليه دستگاههاي اجرايي، وزارت صنعت و مسئولين مربوطه نسبت به رعايت اين استانداردها اقدام نمايند. وي معتقد است که قطعهسازان داخلي تا به امروز مسير خوبي را طي نمودهاند و از دانش فني بالا و عملکرد و کارايي قابل دفاعي برخوردارند. يوسفنژاد ادامه داد: در صورتي که فضايي براي حمايت از قطعهسازان ايجاد شود قطعا با پيشرفت شگرف در اين صنعت روبه رو خواهيم بود.
توافق با ايويکو ايتاليا براي ارسال قطعات منفصل خودرو به ايران
مديران عامل شرکتهاي زامياد و ايويکو ايتاليا توافق کردند همکاريها براي تامين و ارسال قطعات منفصل (سي.کِي.دي) افزايش يابد. به گزارش سايپانيوز، مديرعامل و جمعي از مديران بلندپايه شرکت ايويکو ايتاليا و محمدرضا هنريکيا، قائم مقام ارشد مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، در نشستي مشترک بر افزايش همکاريهاي فني و اقتصادي دوجانبه تاکيد کردند. مديرعامل شرکت زامياد با اعلام اين خبر گفت: در پي اين نشست مقرر شد با توليد و عرضه محصولات جديد و باکيفيت اين برند مطرح اروپايي در شرکت زامياد، فصل جديدي از همکاريها و ارتباطات اثربخش اين شريکان تجاري قديميآغاز شود. محمد زارعپور اشکذري تاکيد کرد توليد خودروهاي تجاري ايويکو از سال آينده در شرکت زامياد افزايش مييابد. زارعپور به نگاه ويژه رييسجمهوري براي سرعت بخشي به فرآيند طرح نوسازي ناوگان خودروهاي تجاري فرسوده اشاره و اعلام کرد شرکت زامياد قصد دارد با توليد و عرضه خودروهاي باکيفيت ايويکو در اين طرح مشارکت کند. ايويکو يکي از مطرحترين شرکتهاي توليدکننده خودروهاي تجاري در اروپاست که از سال 1975 ميلادي فعاليت خود را در زمينه توليد خودروهاي تجاري و سنگين آغاز کرد.
کاهش 4/2 درصدي توليد معادن مس جهان
ميزان توليد معادن مس شرکتهاي جهان طي 11 ماهه سال گذشته ميلادي 2.4 درصد کاهش يافت. به گزارش ايميدرو، تازهترين گزارش گروه مطالعات بين المللي مس حاکيست: توليدکنندگان معادن مس جهان از ابتداي ژانويه تا پايان نوامبر سال 2017، 18 ميليون و 112 هزار و 900 تن ماده معدني توليد کردند. اين رقم در مدت مشابه سال 2016 ميلادي، 18 ميليون و 558 هزار و 400 تن بود. از اين ميزان، 10 ميليون و 28 هزار و 800 تن مربوط به قاره آمريکا، 3 ميليون و 800 هزار و 500 تن آسيا، يک ميليون و 753 هزار و 100 تن آفريقا، يک ميليون و 639 هزار و 100 تن اروپا و 891 هزار و 400 تن مربوط به اقيانوسيه بوده است. توليدکنندگان جهاني مس 21 ميليون و 404 هزار تن مس تصفيه شده توليد کردند. اين رقم طي مدت مشابه سال 2016 ميلادي، 21 ميليون و 321 هزار تن بود. در همين مدت، ظرفيت معادن مس جهان به 22 ميليون و 124 هزار تن رسيد که نسبت به مدت مشابه سال 2016 ميلادي (21 ميليون و 421 هزار تن)، حاکي از رشد 3.3 درصدي است. بنا به اين گزارش، قيمت جهاني مس به دلايلي نظير تضعيف دلار، کاهش موجودي انبارها (حدود 30 درصد طي ماههاي اخير) و کمبود عرضه جهاني، به حدود 6900 دلار در تن رسيده است.