به منظور حل مشکل سپنتا صورت می گیرد؛
نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: پيگير موضوع تأخير در تعيين تکليف طرح حضور اقليت‌ها در شوراهاي شهر است و تا هفته آينده با رييس مجمع تشخيص جلسه خواهد داشت. طرح حضور اقليت‌هاي ديني در شوراهاي شهر بعد از دو بار رفت‌وآمد به شوراي نگهبان با اصرار نمايندگان مجلس به‌عنوان طرح اختلافي براي تعيين تکليف به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال شد. اما باوجود حدود دو ما از زمان رأي نمايندگان و ارسال آن به شوراي نگهبان هنوز در دستور بررسي صحن علني مجمع قرار نگرفته است. علي مطهري نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين خبر داد که به نمايندگي از مجلس، پيگير موضوع تأخير در تعيين تکليف طرح حضور اقليت‌ها در شوراهاي شهر با مجمع تشخيص شده است. وي در پاسخ به اينکه حدود دو ماه از ارسال طرح حضور اقليت‌ها در شوراهاي شهر مي‌گذرد اما هنوز اين طرح در دستور کار مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار نگرفته است. 
در کنار آن طرح نظارت استصوابي شوراي نگهبان هم هست. آيا پيگير موضوع بوده‌ايد گفت: بله قرار ملاقاتي با آيت‌ا...‌هاشمي‌شاهرودي گذاشته‌ايم تا موضوع در اين جلسه روشن شود.بناست تا همين هفته آينده باشد بايد ببينم که به کجا مي‌رسد. مطهري در پاسخ به اينکه باگذشت شش ماه مهلت سپنتا نيکنام عضو زرتشتي شوراي شهر يزد به اتمام مي‌رسد و فرد علي‌البدل جايگزين او مي‌شود، چقدر ممکن است اين تبصره شامل حال او شود گفت:من هم اين موضوع را شنيده‌ام. اما به دنبال موضوع هستيم. اجازه دهيد با آقاي‌هاشمي‌شاهرودي مذاکره کنيم ببينم که وضعيت چگونه مي‌شود. اين در حالي است که خبرهاي غيررسمي‌از بررسي اين طرح در کميسيون‌هاي تخصصي مجمع خبر مي‌دهد. اما سپنتا نيکنام به‌تازگي در توييتر خود خبر داده که مهلت قانوني او براي حضور در شوراي شهر رو به پايان است.

صادق زيباکلام با حضور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي‌به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام با مصداق مصاحبه با سايت‌هاي بيگانه و تلاش براي زير سئوال بردن نظام جمهوري اسلامي‌محاکمه و از خود دفاع کرد. به گزارش خانه ملت؛ صادق زيباکلام به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي‌محاکمه شد.يک منبع آگاه قضايي در گفت‌وگويي از محاکمه صادق زيباکلام خبر داد و گفت: نامبرده صبح امروز با حضور در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي‌به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام با مصداق مصاحبه با سايت‌هاي بيگانه و تلاش براي زير سئوال بردن نظام جمهوري اسلامي‌محاکمه و از خود دفاع کرد.


در پی بیماری، روز گذشته به وقوع پیوست؛
آيت‌ا... شاه‌آبادي در انتخابات مجلس خبرگان پنجم در سال 94 از حوزه انتخابيه تهران در انتخابات شرکت کرد و به‌عنوان نفر يازدهم وارد مجلس خبرگان شد. آن مرحوم بعد از يک دوره بيماري بر اثر زخم ديابت و گرفتگي عروق پا، در بخش ICU بستري شد و ايست تنفسي پيدا کرد تا اينکه دار فاني را وداع گفت.
آيت‌ا... نصرا... شاه‌آبادي در 2 مهر1309 شمسي متولد شد. بعد از فوت پدرش در سال 1328 از تهران به قم آمد و از محضر اساتيد آن زمان از جمله آيت‌ا... بروجردي، مرحوم آيت‌ا... حجت، آيت‌ا... خوانساري و همچنين امام خميني استفاده کرد.آن مرحوم در سال 30 شمسي براي تکميل تحصيلات حوزوي رهسپار نجف شد و نزد علماي حوزه نجف همچون آيات خويي، عبدالهادي شيرازي، روحاني و حلي کسب فيض کرد.علت عمده شهرت آن مرحوم به‌دليل پدر بزرگوارش آيت‌ا... محمدعلي شاه‌آبادي استاد اخلاقي و عرفاني امام راحل است که امام دراين‌باره مي‌فرمايند "عمده استفاده در علوم معنوي و عرفاني نزد مرحوم آقاي آقاميرزا محمدعلي شاه‌آبادي بوده است".
مرحوم شاه‌آبادي در سال 1348 به‌خواست آيت‌ا... خويي، جهت سر و سامان دادن به وضع شيعيان و طلاب پاکستان، به‌همراه عده‌اي از شاگردانش به پاکستان مهاجرت کرد و پس از يک سال اقامت و بازگشت به ايران، توسط رژيم پهلوي ممنوع الخروج شد و تا پيروزي انقلاب اسلامي‌از ادامه خدمت در پاکستان بازماند. آيت‌ا... شاه‌آبادي در سال 49 به تهران آمد و به تدريس و اقامه نماز در تهران پرداخت و در قم نيز به تدريس سطوح عالي دروس حوزه و درس اخلاق مشغول بود. آيت‌ا... نصرا... شاه‌آبادي در دوران مبارزه عليه حکومت پهلوي نيز کنار امام راحل فعاليت مي‌کرد و بسياري از افرادي که اجازه شرعي از امام خميني در مدت اقامت امام در نجف اشرف گرفتند، توسط آن مرحوم معرفي شده بودند. فعاليت‌هاي روشنگرانه و سخنراني و تدارک تظاهرات بر ضد رژيم پهلوي از جمله اقدامات ايشان بود. بعد از انقلاب نيز امام خميني وي را مسئول رسيدگي و مبارزه با رباخواري مي‌کنند که در اين باره چنين مي‌گويد "امام به ما دستور داد به مسئله رباخواري رسيدگي کنيم. مشغول بوديم که بعضي‌ها مي‌آمدند و مي‌گفتند "اگر ربا حلال است چرا يقه ما را مي‌گيريد و اگر حرام است چرا بانک مي‌گيرد؟" من يکي دو بار خدمت امام عرض کردم... من رفتم خدمت امام و گفتم "ربا غير از اين 4 تا آيه، قانون ديگري ندارد... بفرماييد چرا دادگستري اصلاً به امر ربا دخالت نمي‌کند؟"، مي‌گويد "فعلاً کاري نداشته باشيد تا بعد". دو سه بار امام نهيب زد، خدا رحمت کند مرحوم شهيد بهشتي را دو سه هفته دادگستري را بستند".


رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: برخلاف اظهارنظرهاي سطحي در برخي رسانه‌هاي داخلي و خارجي جمهوري اسلامي‌در سال‌هاي گذشته گام‌هاي سنجيده‎اي را برداشته و در مساله هسته‌اي بادقت عمل کرده‌ است.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني با بيان اين که در منطقه ديگ جوشان امنيتي وجود دارد، تصريح کرد: ايران کشور امني است و از لحاظ ملاک‌هاي امنيتي، خوب جلو مي‌رود.  وي عنوان کرد: برخي افراد و کشورهايي که مساله‌ساز شده‌اند، حرف‌هاي بيهوده مي‌زنند، در صحنه بين‌الملل برخي کشورها غرش‌هاي نابه‌هنگام مي‌کنند و در شرايطي، تهديدهاي گنده‌تري هم مي‌کردند، اما جمهوري اسلامي‌از ورزيدگي ذهني خوبي برخوردار است و توانسته در آشفتگي منطقه هدايت خوبي انجام دهد.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين نکته که برخي موسسات غربي نسبت به وزانت تصميمات ايراني و رفتار سنجيده ايران اذعان دارند، گفت: اين موضوع باعث مي‌شود دشمني آنان بيشتر شود که بايد رفتار آن‌ها با دقت و به طور مستمر رصد شود. وي با بيان اين نکته که مشکلاتي در کشور وجود دارد که تاحدي به هم مربوط است، گفت: بايد با هم‌افزايي و هم‌گرايي قدم برداشت، اشتغال با گفتن حل نمي‌شود، بلکه بايد بسترهاي سرمايه گذاري فراهم شود و وقتي که کار به دست مردم افتاد، اشتغال به وجود مي‌آيد.لاريجاني گفت: سيستم اداري فرتوت است و اشتغال از آن صورت نمي‌گيرد.  رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه انقلابي بودن به اين است که حواشي را کم و به مردم رسيدگي کنيم، گفت: اگر در سلايق به جان هم بيفتيم انقلابي و مسئوليت شناس نيستيم. 


شمخانی به برخورد ضعیف لندن در خصوص تعرض به سفارت ایران واکنش نشان داد؛
هنوز ماجراي حمله به سفارت ايران در لندن به نتيجه نرسيده که شاهد حمله جواني به محل اقامت سفير ايران در اين کشور اروپايي هستيم که گويا تابعيت اتريشي دارد. نگراني از اين است که اين رويکرد به دومينويي خطرناک تبديل شود. به همين دليل بايد بررسي‌هاي دقيقي صورت گيرد تا مشخص شود اين اقدامات هدفگذاري نشده باشد.
بيانيه رسمي‌پليس اتريش 
در اين رابطه پليس اتريش بيانيه‌اي رسمي‌منتشر کرد در اين بيانيه آمده است: در مورخ 11 مارس يکشنبه ساعت 23:30 دقيقه حادثه‌اي در مقابل اقامتگاه سفير ايران در Wenzgasse به وقوع پيوست.نيروي 23 ساله ارتش اتريش در حال انجام وظيفه به عنوان محافظ ساختمان اقامتگاه سفير بود که ناگهان متوجه فرد مشکوکي در نزديکي ساختمان شد. فرد مظنون دقايقي بعد به سوي اين نيروي ارتش حرکت کرد و چاقويي را از داخل کاپشن درآورد و به او حمله کرد. نيروي ارتش ابتدا خود را عقب کشيد و سعي کرد با استفاده از اسپري فلفل فرد مهاجم را متوقف کند که اين اقدام نتيجه‌اي در برنداشت. در حين درگيري در حالي که نيروي ارتش ثابت قدم مبارزه مي‌کرد، هر دو نفر روي زمين افتادند و آنگونه که تصاوير ويدئويي نيز تاييد مي‌کند، فرد مهاجم شروع به ضربه زدن با چاقو به وي مي‌کند. اين اقدام باعث شد تا چند گلوله از اسلحه سازماني نيروي ارتش شليک شده و مظنون احتمالي در اثر جراحات در همان محل کشته شود.فرد مهاجم مردي 26 ساله، اتريشي و مقيم وين بود.
 انگيزه و پيش زمينه اين اقدام کاملا مبهم بوده و تحقيقات گسترده و عميقي در حال حاضر توسط اداره مبارزه با تروريسم و حفاظت از قانون اساسي (توضيح: بخش اطلاعاتي وزارت کشور) در حال انجام است. چاقوي مهاجم ضبط شده و محل حادثه نيز از سوي پليس جنايي اتريش مورد بررسي قرار گرفته است.نيروي ارتش توسط آمبولانس به بيمارستان منتقل شده و مداوا بر روي بازوي دست او که در اثر حمله با چاقو زخمي‌شده انجام پذيرفته است. علاوه بر اقدام به موقع، داشتن جليقه ضدگلوله نيز باعث شد که بر وي جراحات عميق تري وارد نشود. وي نهايتا به بيمارستان منتقل شد.سخنگوي وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: نتشر کند و ما از دولت اتريش خواسته‌ايم اين موضوع را هرچه سريع‌تر پيگيري کند.
تماس با سفير اتريش
در اين رابطه بهرام قاسمي‌با بيان اينکه در تماسي که با سفير ايران در اتريش داشتم، اعلام شد که در پي اين اقدام خسارتي به محل اقامت سفير ايران در اتريش وارد نشده است گفت: بلافاصله بعد از اين اتفاق نيروهاي پليس اتريش در محل حاضر مي‌شوند.سخنگوي وزارت خارجه گفت: پليس همچنان در محل اقامت سفير ايران حضور دارد و هيچ‌گونه خسارتي به شخص سفير و محل اقامت آن وارد نشده است.قاسمي‌با بيان اينکه براساس برخي از گمانه‌زني‌ها و اقوال گفته مي‌شود که گويي اين فرد ضارب خارجي است ولي تابعيت اتريشي دارد، ادامه داد: ما از دولت اتريش خواسته‌ايم که هرچه سريع‌تر به اين موضوع رسيدگي کند و توجه بيشتر به حفاظت مکان‌هاي ديپلماتيک ايران در اين کشور داشته باشد.
خوش خدمتي دولت انگليس
اما دبير شوراي عالي امنيت ملي تعرض به سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لندن را خوش خدمتي دولت انگليس به خريد تسليحاتي ميلياردي وليعهد عربستان از اين کشور دانست که به شکل بسيار مفتضح آن انجام شد. علي شمخاني در حاشيه بازديد از مجتمع خدمات فناوري دانشگاه صنعتي شريف در مصاحبه با صدا و سيما، درباره علت انفعال پليس و دولت انگليس در تعرض به سفارت کشورمان در لندن گفت: اين بازي پينگ پونگي طراحي شده دولت انگليس بود که همزمان با سفر يکي از رهبران کشورهاي منطقه به لندن انجام شد.دريابان علي شمخاني تعرض به سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لندن را خوش خدمتي دولت انگليس به خريد تسليحاتي ميلياردي وليعهد عربستان از اين کشور دانست که به شکل بسيار مفتضح آن انجام شد.شمخاني در پاسخ به اظهارات ضد ايران و مقاومت اسلامي‌وليعهد عربستان گفت: در منطق و ادبيات سياسي منطقه‌اي ما، رژيم صهيونيستي، آمريکا بابت حمله به عراق و افغانستان و مروجان تروريسم در منطقه شرورند.وي افزود: رئيس جمهور اسبق آمريکا تلاش کرد لفظ شر را از رژيم اشغالگر قدس بردارد و در مقابل به کشورهايي که نوعاً تامين کننده صلح و ثبات در منطقه هستند اطلاق کرد.وي با اشاره به فرافکني وليعهد عربستان تاکيد کرد: اين خطا ناشي از کم عقلي است که زمان بايد پاسخ آن را به او بدهد.
علي شمخاني گفت: متاسفانه حکام سعودي در طول حيات سياسي خود با ترويج گروه‌هاي تکفيري، مرزهاي خونيني را در جهان اسلام ايجاد کردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص ضرورت حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان بعنوان محور اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: يکي از نکات مورد تاکيد و مرکز ثقل اقتصاد مقاومتي ، شرکت‌هاي دانش بنيان است که عنصر اصلي و محوري ساماندهي وضعيت نيروهاي انساني متخصص محسوب مي‌شود .
وي گفت: جمهوري اسلامي‌ايران در 4 دهه انقلاب توسعه‌اي جهشي در حوزه نيروي انساني تحصيل کرده داشته است که به نظر مي‌آيد آنان بيش از آنکه مشکل باشند، راه حلند.
شمخاني افزود: همانطور که اين نيروهاي تحصيل کرده در مقطعي از جنگ، نيروي اساسي موجود و عامل اصلي برتري ايران بر صدام شدند امروز نيز اين نيروها که رقمشان 5 ميليون دانشجو است نيروي محرکه و لکوموتيو اصلي قطار اقتصاد ايران مي‌توانند باشند.
وي با اشاره به بازديد امروزش از دو مرکز علمي‌دانشگاهي خصوصي و دولتي گفت: در اين مراکز ظرفيت‌هاي بالايي در عرصه دانش بنيان ديدم که نه در جنبه کمي‌ بلکه در عمل توانسته‌اند قابليت‌هاي خوب و راه‌هاي بسيار مطلوبي براي ايجاد اشتغال و حل مسائل فني راهبردي ارائه دهند و با هزينه‌هاي حداقلي کارآمدي بسيار خوبي داشته باشند.
شمخاني افزود: از ديدن نيروي انساني شاغل در اين مراکز علمي‌خوشحال شدم بويژه آنکه ديدم دغدغه ملي جوانان که بايد حل معضلات علمي‌کشور باشد را کاملا مدنظر قرار دارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به تزريق بيروني و غيربومي‌موضوعات فرعي مانند اينکه دغدغه‌هاي زنان کشورمان چيست اظهار داشت: بانوان کشورمان در حوزه‌هاي پيشرو علمي‌و فني همچون سايبري، ماهواره اي، موشکي و پهپادي کارهاي بسيار خوبي انجام مي‌دهند.
وي گفت: در‌ها بر روي مردان و زنانمان باز است تا افتخار بيشتري را نصيب انقلاب اسلامي‌ايران کنند.


بیش از 40درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شغلی ندارند؛
گروه اقتصاد کلان: يکي از ابرچالشهاي اقتصاذي کشور بدون شک بحران بيکاري است که حالا برخي نسبت به انفجار آن هشدار داده اند.
طرح‌هاي ناکارآمد دولت‌هاي گذشته، مثل طرح‌هاي ضربتي اشتغال ، حمايت از بنگاه‌هاي زود بازده در دولتهاي هشتم و نهم و حالا در ادامه طرح اشتغال فراگير در اين دولت، نشان از راهکارهاي موقتي دارند که دولت‌ها همواره در پيش گرفته اند. آنها به اشتغال تک بعدي نگاه کرده؛ در حاليکه موضوع اشتغال به صورت يک جريان سيال در ساير بخش‌هاي اقتصادي نيز متبلور است. بدين معنا که دولت نمي‌تواند به صورت دستوري اقتصاد و به خصوص اشتغال را ساماندهي کند.
در طرف ديگر قصه، درباره چرايي بروز بحران بيکاري، علاوه بر گفته‌هاي ياد شده، بايد به ورود دهه شصتي‌ها به بازار کار پرداخت. همزمان که دهه شصتي‌ها به جمعيت فعال رسيدند؛ در دهه هشتاد به بازار کار وارد شدند. در همين حين، سياست‌هاي نظام آموزش عالي بدون در نظر گرفتن کيفيت آموزش توسعه پيدا کرد. توسعه نظام آموزش عالي نتايج نامطلوبي براي اقتصاد و اشتغال در پي داشت. اول اينکه جواناني که بايد در سن 20 سالگي يا کمي‌بيش از آن سر کار مي‌رفت به دليل آنکه زير ساخت‌هاي مناسبي براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد فراهم نشده بود به سمت مدرک گرايي تشويق شدند.
از اين رو فارغ التحصيلاني به بيکاران افزوده شدند که نه تنها مهارتي نياموخته بودند، بلکه انتظارات بالايي از نوع و کيفيت فرصت شغلي برايشان به وجود آمده بود. از آن سو بر اساس آمارهاي رسمي، در دولتهاي نهم و دهم، نتوانستند در مقابل سيل متقاضيان کار، فرصت‌هاي شغلي ايجاد کنند و تقريبا نرخ اشتغال صفر شد. نتيجه آن شد؛ اکنون اقتصاد علاوه بر انباشت نيروي کار، به نياز تازه واردان جوياي کار که بيشترشان فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند نيز نتوان فرصت شغلي ايجاد کرد.
کارشناسان مي‌گويند در حال حاضر بيش از ۴۰ درصد جمعيت بيکار ايران را فارغ‌التحصيلان دانشگاهي تشکيل مي‌دهند و اين پيامد تب مدرک‌گرايي در جامعه است که به شکل بيماري مزمن، بسياري از خانواده‌هاي ايراني را درگير خود کرده است.
بي‌ترديد نبود ارتباط تنگاتنگ ميان صنايع و دانشگاه‌ها و عدم تعادل بين عرضه و تقاضا در بازار کار موجب شده تا بخش اعظمي‌از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي با معضل بيکاري دست به گريبان باشند.
تربيت نيروي انساني در کشورهاي پيشرفته به‌گونه‌اي است که در سال‌هاي اوليه مدرسه، فرهنگ کار و تلاش را مي‌آموزند،‌ سپس در پروسه آموزش استعداديابي مي‌شوند و تحت نظام آموزشي مهارت محور آموزش مي‌بينند.
به گزارش ايسنا، در کشورهاي پيشرفته بحث خلاقيت و کارآفريني مورد توجه خاصي قرار دارد، نياز بازار کار به طور مداوم بررسي و ليست مشاغل مورد نياز اعلام مي‌شود، افراد بر اساس علاقه، شغل مورد نظر خود را انتخاب کرده وارد دانشگاه مي‌شوند و همزمان در بازار کار به شکل پاره وقت مشغول کار هم مي‌شوند.
به طور حتم آشنايي دانش آموختگان با آموزشهاي مهارتي و بهره‌گيري از مهارتهاي فني و حرفه‌اي مي‌تواند ورود فارغ التحصيلان به بازار کار را تسهيل کند.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي مي‌گويد ۴۰ درصد مهارت آموزان کشور را دانش آموختگان دانشگاهي در مقاطع مختلف تشکيل مي‌دهند.
سليمان پاک سرشت مي‌افزايد: در حال حاضر ۵۸۶ مرکز فعال فني و حرفه‌اي در سراسر کشور وجود دارد که سالانه به ۱.۵ ميليون نفر آموزش مي‌دهد.
به گفته وي بخش اعظمي‌از آموزش‌هاي مراکز فني و حرفه‌اي به فارغ التحصيلان دانشگاهي اختصاص دارد و اگر دانشجويان آموزش‌هاي متناسب با بازار کار را فرابگيرند، در آينده شغلي خود و جامعه اثرگذار خواهند بود.
در حال حاضر بيش از ۴.۷ ميليون فارغ التحصيلان بيکار در کشور داريم که ضعف مهارت‌آموزي و فقدان مهارت لازم براي حضور و رقابت در بازار کار از جمله علل آن به شمار مي‌رود.
سالانه ۱.۵ ميليون متقاضي کار نيز وارد بازار کار مي‌شوند و خسارتي که از محل تحصيل‌کردگان بيکار به کشور وارد مي‌شود، قابل محاسبه نيست.
حسين کمالي، وزير اسبق کار پيش از اين در اين زمينه گفته بود: يکي از دلايلي که اشتغال به اين بحران رسيدهنشان از تبعيت نکردن قواعد بازار است. و به نظر مي‌رسد دولتها بنا ندارند به زودي روش‌هايي که پيش از از اين براي حل و فصل مسائل مختلف جامعه انتخاب کرده بوده را تغيير دهد. اين روشها در زمينه مسائل اقتصادي، اجتماعي، فراهنگي و سياسي اثراتي از خودش باقي مي‌گذارد که در اکثر قريب به اتفاق موارد شاهد ناکامي‌اين نوع سياست‌هاي دستوري هستيم. اين نوع نگرش فقط مختص به دولت‌هاي نهم و دهم نبوده است. بلکه به فرهنگ و هنجارهاي جامعه متکي است و اينکه در ايران دولت‌ها هميشه مردم را ناچيز فرض کرده و نقش اساسي و مهمي‌را براي مردم قائل شده اند. يعني اينکه باور کنند که مردم مي‌توانند فکر کنند و تصميم بگيرند، اصلا حق دارند فکر کنند يا تصميم بگيرند، اين موضوعي است که بايد بيشتر به آن توجه شود. وقتي دولت در مسائل سياسي يا اقتصادي يک طرفه موضع مي‌گيرد و در مسائل اجتماعي تعيين مي‌کند که جامعه چه هنجارهايي بايد داشته باشد يا در مسائل فرهنگي بر اساس ديدگاه‌هاي خودش مي‌خواهد فرهنگ جامعه را سامان دهد.ساختار اقتصادي ايران احتياج به تجديد نظر و اصلاح دارد و سال‌هاست گفته مي‌شود که اقتصاد ايران بيمار است. 
در اين ضرورت و حقيقت با توجه به فساد اقتصادي و اختلاف طبقاتي نمي‌توان ترديد کرد. اما در بسياري از محافل و براي بسياري از افراد اين سؤال مطرح است که اين بيماري چيست و علت و يا علل بيماري کدام است. نکته‌اي که قاعدتاً مسئولان اقتصادي ايران سال‌هاست که بايد بدان پي برده باشند و اين امر بيماري و مشکل جديدي نيست که اکنون و يا فقط در سال‌هاي اخير رخ داده باشد.
 رابطه مستقيمي‌ميان رشداقتصادي و اشتغال وجود دارد. اين قاعده در اقتصاد کشورهايي تحصيلدار مثل ايران معنا ندارد، به اين دليل که نفت جز توليدات نيست. بنابراين توليدات جامعه در همه زمينه‌ها بجز نفت مي‌تواند در رکود باشد ولي نفت به فروش رسيده و درآمد آن هزينه شود. نکته ديگر اينکه اين وعده‌ها بايد براساس يکسري واقعيات بيان شود. صنايع و توليدات فعلي دربخش‌هاي مختلف مشکل رقابت دارند و اقتصاد غير رقابتي نيز تبديل مي‌شود به اقتصاد معيشتي و درونگرا و دراقتصاد درونگرا نيز رشد تحول آفرين وجود نخواهد داشت.


هفت ماه پس از تشکيل دولت دوازدهم سه وزير به مجلس فراخوانده شدند؛
کورش شرفشاهي : هنوز بيش از هفت ماه از شروع به کار دولت دوازدهم نمي‌گذرد که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌دست به استيضاح زدند؛ اما اين استيضاح سه وزير اقتصادي يعني وزراي کار، راه و جهاد کشاورزي را هدف قرار داد. پس از آنکه بارها نمايندگان در تذکرات شفاهي وکتبي به برخي موارد اشاره کردند، يک باره بحث استيضاح قوت گرفت و عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌اين سه مورد را اعلام وصول کرد. استيضاح علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و استيضاح عباس آخوندي هر کدام با 24 امضا در جلسه علني سه شنبه هفته گذشته مجلس اعلام وصول شد.همچنين تقاضاي استيضاح محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي هم روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام وصول شد.
نحوه استيضاح وزرا
در اين رابطه يک عضو هيات رييسه جزييات جلسات استيضاح وزيران کار، تعاون و رفاه اجتماعي، راه و شهرسازي و جهاد کشاورزي را که قرار است سه شنبه و چهارشنبه اين هفته در مجلس مطرح شود، تشريح کرد.اکبر رنجبرزاده در گفت وگو با ايرنا در مورد زمان بندي برگزاري جلسه استيضاح وزيران تعاون، کار و رفاه اجتماعي، راه و شهرسازي و جهاد کشاورزي گفت: جلسه استيضاح علي ربيعي در نوبت صبح سه شنبه و جلسه استيضاح عباس آخوندي در نوبت عصر سه شنبه برگزار مي‌شود.وي اضافه کرد: جلسه استيضاح محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي نيز در روز چهارشنبه در مجلس شوراي اسلامي‌برگزار مي‌شود.رنجبرزاده با اشاره به اين که مدت زمان استيضاح براي هر وزير پنج ساعت است، ادامه داد: بر اساس مواد 112 و 223 آيين نامه داخلي مجلس، براي هر استيضاح، ابتدا بايد موافقان استيضاح دو ساعت فرصت دارند که به تشريح ديدگاه‌هاي خود نسبت به استيضاح وزيران بپردازند، محدوديت براي تعداد افراد وجود ندارد.وي افزود: همچنين طبق آيين نامه داخلي مجلس وزير راه و شهرسازي و (رييس جمهوري ) حداقل سه ساعت فرصت دارند از عملکرد اين وزارتخانه دفاع کنند، آنان مي‌توانند يک ساعت از وقت خود را حداکثر در اختيار دو نماينده موافق قرار دهد.رنجبرزاده گفت: به احتمال زياد اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري در جلسه سه شنبه مجلس شوراي اسلامي‌حضور مي‌يابد.
موکول شدن استيضاح به بعد تعطيلات
اين در حالي است که نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي‌گفت که جمعي از نمايندگان درخواست دارند که استيضاح وزراي راه، رفاه و کشاورزي به بعد از تعطيلات موکول شود.ابوالفضل موسوي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: استيضاح وزرا ۱۵ و ۱۶ اسفند اعلام وصول شده و طبق آيين‌نامه داخلي مجلس بايد حداکثر ۱۰ روز بعد از اعلام وصول، جلسه استيضاح برگزار شود. اگر بخواهيم ۱۰ روز بعد از اعلام وصول را در نظر بگيريم به تاريخ ۲۵ اسفند مي‌رسيم که روز پنج‌شنبه است و مجلس جلسه ندارد و بعد از آن هم جلسه‌اي تشکيل نمي‌شود بنابراين اين موضوع قابل بررسي است که آيا مي‌شود استيضاح را به اولين جلسه بعد از تعطيلات مجلس موکول کرد يا خير؟وي افزود: نمايندگان عموما بازه زماني فعلي را براي استيضاح وزرا مناسب نمي‌دانند، ضمن اينکه به نظر مي‌رسد بايد اجازه دهيم وزرا از حداکثر وقت‌شان استفاده کنند و بعد اقدام به استيضاح آنها کنيم اگرچه برگزاري جلسه استيضاح در اين فرصت نيز ايراد قانوني ندارد. برخي نمايندگان نيز در همين راستا درخواست داشتند که جلسه استيضاح به بعد از جلسات مجلس موکول شود که اين به نفع مردم است.اين عضو کميسيون عمران با اشاره به لايحه دو فوريتي اصلاح ساختار دولت، اظها کرد: در اين لايحه تفکيک وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي و صنعت و معدن پيش‌بيني شده، چرا که دولت معتقد بوده وظايف سنگيني بر عهده اين وزارتخانه‌هاست و بايد تفکيک شود. اين لوايح به کميسيون‌هاي عمران و اجتماعي ارسال شد و کلياتش تاييد شد اما از کميسيون اجتماعي به صحن مجلس ارجاع نشد و در ادامه راي‌گيري کابينه را داشتيم که در واقع نظر مجلس اين بود که اين وزارتخانه‌ها با همين ساختار کارشان را شروع کنند.موسوي با اشاره به تشکيل کميسيون ويژه بررسي اصلاح ساختار دولت در مجلس، اضافه کرد: در اين کميسيون نمايندگاني از کميسيون‌هاي مختلف عضويت پيدا کردند از جمله من و آقاي سيداحسن علوي از کميسيون عمران به عضويت کميسيون ويژه در آمديم اما با توجه به اينکه بودجه سال ۹۷ در دستور کار مجلس بود، يک ماه و نيم است اين کميسيون تشکيل نشده است.نماينده مردم يزد در مجلس تصريح کرد: وقتي دولت اصلاح ساختار را پيشنهاد مي‌دهد در واقع معتقد است که وظيفه سنگيني بر عهده وزارتخانه‌هاست و يک نفر نمي‌تواند اين وظايف را انجام دهد بنابراين مجلس هم در اين اتفاقات سهيم است اما نمي‌توان گفت که مجلس در يک حادثه مديريتي مقصر و مسئول است اما به هر حال دولت وظيفه خود را انجام داده و ما هنوز به اين موضوع رسيدگي نکرديم و حالا کمتر از شش ماه از فعاليت وزرا مي‌خواهيم اقدام به استيضاح آنها کنيم.اين عضو کميسيون عمران مجلس با تاکيد بر اينکه بايد ابتدا اصلاح ساختار دولت در دستور کار مجلس قرار گيرد،‌ گفت: ‌در اين صورت است که وظايف وزرا مشخص مي‌شود و بعد استيضاح معني و مفهوم پيدا مي‌کند پس بهتر است فرصت بدهيم که اين اصلاح ساختار انجام شود.وي در ادامه با اشاره به ثبت سالانه يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون تردد بين شهري و روزانه ۱۵ ميليون تردد در مسيرهاي بين شهري، اظهار کرد: در بازه زماني ۲۵ اسفند تا ۲۰ فروردين ترددها ۱۰ تا ۱۷ درصد افزايش مي‌يابد که از اين ميان ۲۰ درصد به حمل و نقل عمومي‌و ۸۰ درصد مربوط به خودروهاي شخصي است که بيشتر هم مربوط به جاده‌هاست و مسئول جاده هم وزارت راه است. در مورد پروازها هم در اين ايام ۱۰ درصد افزايش ظرفيت را شاهد هستيم. وقتي يک وزارتخانه متصدي اين همه مسئوليت است چطور مي‌خواهيم وزير را استيضاح کنيم و بعد يک سرپرست اين حجم از تردد را مديريت کند.موسوي با تاکيد بر اينکه بازه زماني فعلي براي استيضاح مناسب نيست، گفت: در وزارت کار نيز وزير و مديران اين وزارتخانه مشغول ساماندهي وضعيت حقوق کارگران و بازنشستگان هستند بنابراين در اين وزارتخانه هم زمان مناسبي براي استيضاح نيست.اين نماينده مجلس در پايان با بيان اينکه وزارتخانه‌هاي کار، راه و کشاورزي وزارتخانه‌هاي هزينه‌اي هستند، يادآور شد: درست است که وزارت کار شرکت‌هاي اقتصادي دارد که آن هم معضلي براي اين وزارتخانه شده و قابل بررسي است اما اين سه وزارتخانه بيشترين مراجعات را دارند و استيضاح وزراي آنها در چنين شرايطي به مصلحت نيست.
استيضاح به تعويق نمي‌افتد
با تمام اين مطالب يک عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين‌که امکان به تعويق افتادن زمان استيضاح وزراي کار، راه و کشاورزي وجود ندارد، گفت که بنابر آيين‌نامه داخلي مجلس، جلسات استيضاح درصورتي که فقط يکي از متقاضيان هم به انجام استيضاح اصرار داشته باشد، برگزار خواهد شد.محمدحسين فرهنگي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره عدم امکان تعويق در زمان برگزاري جلسات استيضاح وزراي تعاون، کار و رفاه اجتماعي، راه و شهرسازي و جهاد کشاورزي در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه اين هفته اعلام کرد: اخبار مربوط به تعويق افتادن زمان استيضاح به هيچ عنوان صحت ندارد و اين ۳ فقره استيضاح در زمان خود برگزار خواهد شد.وي با اشاره به صراحت آيين‌نامه داخلي مجلس در اين رابطه گفت: پس‌گرفتن امضاء از سوي استيضاح‌کنندگان پس از اعلام زمان برگزاري جلسه استيضاح تاثيري در برگزاري اين جلسه استيضاح ندارد و درصورت کاهش تعداد امضاها به زير حدنصاب ۱۰ امضايي که در آيين‌نامه براي اعلام وصول استيضاح لحاظ شده، عملاً تاثيري در برگزاري استيضاح ندارد.نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي‌در اين مورد توضيح داد: بر اين اساس، درصورتي که زمان برگزاري جلسه استيضاح مشخص شده باشد، حتي درصورت کاهش تعداد امضاهاي استيضاح تا يک امضا و حتي اگر فقط يکي از استيضاح‌کنندگان به انجام استيضاح اصرار داشته باشد، جلسه استيضاح مطابق آيين‌نامه برگزار مي‌شود.عضو هيات رييسه مجلس يادآور شد: تعداد ۱۰ امضا که به‌عنوان حداقل نصاب استيضاح در آيين‌نامه درج شده، صرفاً مربوط به زمان پيش از اعلام وصول است و پس از اعلام وصول استيضاح و تعيين زمان برگزاري جلسه، عملاً امکان به تعويق انداختن جلسه وجود ندارد.اين نماينده اصولگراي مجلس در عين حال خاطرنشان کرد: درواقع تنها درشرايطي امکان به تعويق افتادن استيضاح در اين مرحله وجود دارد که تعداد امضاها به صفر برسد و اين درحالي است که بنابر اطلاعات بنده، تا پايان ساعت کاري روز گذشته تعداد امضاهاي هر ۳ استيضاح بيش از حد نصاب بود.فرهنگي يادآور شد: بنابراين، استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تا پايان ساعت کاري روز گذشته، ۴۴ امضا داشت، استيضاح وزير راه و شهرسازي ۴۰ امضاء و استيضاح وزير جهاد کشاورزي نيز ۳۰ امضا داشت که البته ممکن است پس از آن، مقداري کم و زياد شده باشد.
تکبر دردسرساز
در اين رابطه نايب‌رييس فراکسيون مستقلين ولايي مجلس با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني وزراي دولت تاوان برخي عملکردها را پس مي‌دهند،گفت:ارتباط سازنده و مثبت بين رئيس‌جمهور و نمايندگان مجلس نبايد به يک چالش تبديل شود که چنين چالشي ممکن است در آينده رنگ و بوي جدي‌تري نيز به خود بگيرد. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي گفت:در شرايط کنوني وزراي دولت تاوان برخي عملکردها را پس مي‌دهند. من قصد ندارم برخي از مسائل را مطرح کنم که ممکن است در آينده پيامدهاي منفي براي دولت و مجلس داشته باشد. با اين وجود بايد عنوان کنم که ارتباط سازنده و مثبت بين رئيس‌جمهور و نمايندگان مجلس نبايد به يک چالش تبديل شود که چنين چالشي ممکن است در آينده رنگ و بوي جدي‌تري نيز به خود بگيرد. هنگامي‌که آقاي روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شدند برخي عنوان مي‌کردند که ايشان در گذشته چندين دوره در مجلس شوراي اسلامي‌حضور داشته و به خوبي با ادبيات و رويکرد نمايندگان مجلس آشنايي دارد. اين در حالي است که اگرچه آقاي روحاني مشغله‌هاي فکري و سياسي بسياري دارد ارتباط حداکثري با مجلس برقرار نشده است و عدم ارتباط مي‌تواند يک ضعف باشد. هنوز براي من مشخص نيست که چرا آقاي روحاني با فراکسيون‌ها، کميسيون‌ها و مجامع استاني هيچ ‌جلسه هم‌انديشي برگزار نمي‌کند. ، نايب‌رئيس فراکسيون مستقلين ولايي مجلس افزود: آقاي روحاني که خود سابقه حضور در پنج دوره مجلس شوراي اسلامي‌را داراست به خوبي به اين نکته آگاهي دارد که همکاري دولت و مجلس در اداره اجرايي کشور يک رويکرد ضروري و اجتناب ناپذير است و اين همکاري اگر حداکثري باشد تا چه اندازه مي‌تواند در پيشبرد برنامه‌ها موثر و کمک‌کننده باشد. شايد اگر رئيس‌جمهور ديگري بود که قبلا تجربه حضور در مجلس را نداشت، وضعيت شکل ديگري به خود مي‌گرفت. به هر حال از رئيس‌جمهوري که در مجلس حضور نداشته نمي‌توان انتظار همکاري و تعامل حداکثري با مجلس داشت. به همين دليل نيز در شرايط کنوني نمايندگان مجلس بيشتر دلخور و نگران هستند و نسبت به رويکرد دولت گلايه دارند. ما به خوبي به حساسيت مقطع پايان سال آگاهي داريم و به خوبي متوجه شرايط کشور هستيم که در مقطع پاياني سال تغيير وزرا ممکن است باعث اختلال در برخي زمينه‌ها شود. البته بنده منکر برخي نواقص و ناتواني‌ها در عملکرد برخي وزرا نيستم. با اين وجود رويکرد دولت به شکلي بوده که در مقطع کنوني نمايندگان چاره‌اي جز استيضاح وزرا پيش روي خود نمي‌بينند. به‌نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس ملاحظه کاري را نسبت به دولت کنار گذاشته‌اند و تصميم گرفته‌اند به‌صورت جدي نسبت به رويکرد دولت اقدام کنند. بنده با بسياري از همکاران که در مجلس در اين زمينه صحبت مي‌کنم اغلب نمايندگان عنوان مي‌کنند که ما از گذشته تاکنون با تمام وجود با دولت همکاري کرده‌ايم. با اين وجود دولت قدردان زحمات ما نيست و پاسخ مناسبي نسبت به رويکرد تعاملي ما نداده است. برخي از نمايندگان عنوان مي‌کنند که دولت به ديدگاه‌هاي ما توجه کافي ندارد و همچنان به مسيري که در پيش گرفته ادامه مي‌دهد.وي با تاکيد بر اينکه مجلس دهم همچنان هم رويکرد حمايتي نسبت به دولت دارد گفت: با اين وجود اين حمايت بايد دو طرفه و سازنده باشد. هنگامي‌که مجلس از دولت حمايت مي‌کند و به‌صورت غيرمستقيم عنوان مي‌شود که نياز به حمايت مجلس نيست، ديگر نمي‌توان بر همان رويکرد گذشته پافشاري کرد. اين رويکرد فعلي احتمالا به ضرر دولت تمام خواهد شد. هيچ‌دولتي بدون نقصان و ضعف نيست و دوستان دلسوز هستند که اين نقاط ضعف را به دولت متذکر مي‌شوند. در نتيجه دولتي که احساس بي‌نيازي مي‌کند نخستين گام را در مسير افزايش خطا برداشته است. متاسفانه برخي از وزراي دولت که با حمايت نمايندگان به وزارت دست پيدا کرده‌اند، امروز ادبيات مناسبي در برخورد با نمايندگان ندارند و رفتار قبلي خود را تغيير داده‌اند.
وي با تاکيد بر اينکه مهم‌ترين مشکل عدم ارتباط و بي‌توجهي به مطالبات نمايندگان مجلس است گفت: در دولت قبل وضعيت به شکل ديگري بود و رابطه نمايندگان با رئيس‌جمهور شکل جدي‌تري داشت. در دولت قبل فراکسيون‌ها و کميسيون‌هاي مختلف مجلس همواره با رئيس‌جمهور ديدار و گفت‌وگو مي‌کردند و از درون همين جلسات بود که راه‌حل‌هاي کاربردي و مهم براي مشکلات کشور پيدا مي‌شد. از سوي ديگر هنگامي‌که نمايندگان درخواست ملاقات با رئيس‌جمهور را مطرح مي‌کردند رئيس‌جمهور وقت بيشتري براي نمايندگان مي‌گذاشت و دغدغه‌هاي آنها را محترم مي‌شمرد. ما به خوبي به اين نکته آگاهي داريم که رئيس‌جمهور داراي دغدغه و مشغله زيادي هستند و به همين دليل انتظار زيادي از ايشان در اين زمينه وجود ندارد. با اين وجود رئيس‌جمهور بايد با آغوش باز با نمايندگان مجلس برخورد کند و دغدغه‌هاي آنها که نماينده مناطق کشور هستند را در اولويت‌هاي خود قرار بدهد. آقاي روحاني احساس مي‌کند بايد با80‌ميليون مردم کشور ارتباط برقرار کند و به همين دليل مخاطب خود را مردم قرار مي‌دهد. اين در حالي است که290 نماينده مجلس نمايندگان مردم هستند و مطالبات مردم را رهبري مي‌کنند و ارتباط رئيس‌جمهور با نمايندگان به مراتب راحت‌تر و عميق‌تر خواهد بود. نکته مهم در اين زمينه اين است که برخي وزرا به دلايل نامعلومي‌وعده‌هايي غيرعملي به مردم و نمايندگان مي‌دهند که نمي‌توانند آن را اجرا کنند. مردم به دور دوم رياست‌جمهوري آقاي روحاني اميد‌هاي زيادي داشته و انتظار دارند اتفاقات مهمي‌در کشور رخ دهد. با اين وجود اين اميد‌ها تاکنون رنگ واقعيت به خود نگرفته است و اتفاقا برخي رويکردها مي‌تواند سبب نااميدي و يأس در بين مردم و گروه‌هاي حامي‌دولت شود. آقاي روحاني مانند فرمانده فاتحي است که هنگامي‌که در جنگ پيروز شده، سربازان خود را فراموش کرده است. 

امرا... اميني در گفتگو با «تجارت»: مشکلات قطعه‌سازان را به مرز ورشکستگي رساند
گروه صنعت، معدن و تجارت: داخلي‌سازي و افزايش سهم واحدهاي توليدي داخلي همواره يکي از هدف‌هاي اوليه و محوري صنعت خودروي ايران از بدو آغاز به کار بوده است. هرچند هنوز و پس از گذشت حدود پنج دهه بررسي‌ها نشان مي‌دهد که داخلي‌سازي نتوانسته به جايگاه اصلي خود در توليد واحدهاي خودروسازي برسد. در فرآيند داخلي‌سازي، قطعات و مواد اوليه خودروهاي توليدي در کشور به جاي واردات، از سوي قطعه‌سازان داخلي توليد مي‌شود که اين موضوع، رشد اشتغال، ايجاد ارزش افزوده و افزايش توليد ناخالص داخلي را به دنبال خواهد داشت. با اين حال يکي از آخرين گزارش‌هاي منتشر شده درباره ميزان داخلي‌سازي خودروهاي توليد شده در کشور نشان مي‌دهد بيشتر خودروهاي سواري در حال توليد از سوي خودروسازان داخلي (از نظر تعداد مدل) تنها در حد ناچيز ۲۰ درصد، داخلي‌سازي شده‌اند. کارشناسان اين حوزه معتقدند که داخلي‌سازي ۲۰ درصدي به اين معناست که خودروسازان تقريبا تمام قطعات خودروهاي مربوطه را از خارج وارد کرده و تنها فرايند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه را در داخل انجام مي‌دهند. براساس گزارش مذکور از محصولات ايران‌خودرو خودروهاي‌هايما، سوزوکي، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و از محصولات سايپا برليانس، سراتو، چانگان و S۳۰۰، تنها در حد ۲۰ درصد داخلي‌سازي شده‌اند. تمام خودروهاي سواري توليدي از سوي ساير خودروسازان داخلي از جمله گروه خودروسازي بهمن، کرمان موتور و مديران خودرو که شامل حدود ۲۰ مدل خودرو مي‌شود نيز تنها در حد ۲۰ درصد داخلي‌سازي شده‌اند. اين گزارش همچنين نشان مي‌دهد که ادعاي بيشتر خودروسازان مبني بر ايجاد اشتغال و حمايت از کارگران ايراني تا حد زيادي نادرست است زيرا وقتي خودروسازان تقريبا تمام قطعات خودروهاي توليدي خود را از خارج از کشور به‌ويژه چين وارد مي‌کنند، آنها در حقيقت در حال ايجاد اشتغال براي کارگران و قطعه‌سازان بيگانه و نه ايراني هستند.
وضعيت هشدار در صنعت قطعه‌سازي
در اين ميان امرا... اميني، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» با ابراز نگراني از آينده پيش روي صنعت قطعه‌سازي و خودروسازي در کشور با توجه به آمارهاي منتشر شده درباره واردات قطعات خودرو به کشور، گفت: قطعه‌سازان کشور هنوز هم با مشکلات فراواني در زمينه تامين نقدينگي مواجه هستند و افزايش قيمت غيرقابل پيشرفت نهاده‌هاي توليد و همچنين مواد اوليه اين مشکلات را بيشتر هم کرده است. اين عضو هيات علمي‌دانشگاه علم و صنعت در ادامه با هشدار درباره احتمال افزايش آمار مربوط به مونتاژکاري در صنعت خودروي کشور، تصريح کرد: انتظار اين بود که با توجه به ارائه طرح‌هاي مختلف از سوي انجمن‌هاي مرتبط با صنعت قطعه‌سازي و رايزني‌ها و مذاکره‌هاي متعدد صورت گرفته با وزارت صنعت و اتاق بازرگاني، تعرفه واردات قطعات هم متناسب افزايش پيدا کند که اين اتفاق عملي نشده است. اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اين در حالي است که حتي تعرفه واردات سي.کي.دي (قطعات منفصله) نيز طي ماه‌هاي گذشته تغييري نکرده و با اين شرايط قابل پيش‌بيني است که با ادامه اين روند قطعه‌سازان داخلي امکان رقابت با واردات رسمي‌را از دست خواهند داد چه برسد به ورود قطعات به صورت قاچاق به کشور؛ پس از آن نيز طبيعي خواهد بود که صنعت خودروسازي به سوي مونتاژ سوق پيدا کند. وي تاکيد کرد: برخي محاسبات انجام شده از سوي انجمن‌هاي تخصصي حوزه قطعه‌سازي نشان مي‌دهد که کف تعرفه واردات قطعات خودرو به کشور بايد حدود 32 درصد باشد، اين در حالي است که در حال حاضر ميانگين تعرفه واردات قطعات خودرو حدود 15 درصد است، از طرف ديگر مواد اوليه قطعه‌سازان با تعرفه‌هاي بالا و بعضي اوقات بيشتر از تعرفه قطعات وارد مي‌شود و رقابت‌پذيري داخلي در قطعه‌سازي بي‌معني شده است.
اميني با بيان اينکه دود قيمت‌گذاري دستوري شوراي رقابت به چشم واحدهاي قطعه‌سازي کشور مي‌رود، خاطرنشان کرد: از ابتداي سال 96 تاکنون شاهد افزايش قيمت 25 تا 60 درصدي مواد اوليه هستيم با اين حال خودروسازان با اين تحليل که قيمت فروش خودرو ثابت بوده است اجازه افزايش قيمت به قطعه‌ساز نمي‌دهند. در اين ميان قطعه‌سازان متعهد مجبور به توليد با ضرر و زيان هستند و سايرين هم اصولاً چاره‌اي جز کاهش کيفيت براي جلوگيري از زيان نخواهند داشت. اين کارشناس صنعت خودرو در پايان گفت: صنعت قطعه‌سازي ايران به دلايل عديده در معرض تهديد جدي قرار گرفته و بسياري از قطعه‌سازان به زودي با چالش تعطيلي و ورشکستگي و کارکنانشان با بحران بيکاري روبه رو خواهند شد.
روند رو به رشد واردات قطعات
واردات قطعات منفصله به کشور طي ماه‌هاي گذشته از سال‌جاري روند بي‌سابقه‌اي را طي کرده؛ به‌طوري‌که طبق آمارهاي ارائه شده ازسوي گمرک از ابتداي مذکور واردات قطعات با رشد قابل توجهي نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شده است. هرچند کارشناسان تحليل متفاوتي از اوج‌گيري واردات قطعات خودرو ارائه مي‌دهند، اما آنچه مشخص است رشد واردات قطعه مي‌تواند دليل مشخصي بر افزايش مونتاژکاري خودرو در کشور باشد. برخي دليل اين امر را سودآوري ناشي از مونتاژکاري در صنعت خودرو مي‌دانند و برخي ديگر آن را به رشد توليد خودروهاي جديد پسابرجامي‌نسبت مي‌دهند. در هر حال هرچه هست رشد واردات قطعه اگر چه نسبت به ورود خودروي کامل از ارزش افزوده بيشتري برخوردار است اما پيام خوبي براي زنجيره خودروسازي کشور ندارد.
در اين ميان برخي کارشناسان با نگاهي خوش‌بينانه به اوج‌گيري واردات قطعه معتقدند رشد واردات قطعات منفصله در سال‌جاري مي‌تواند ارتباط مستقيمي‌با سهولت فضاي کسب‌وکار در فضاي پساتحريم داشته باشد؛ به عبارت بهتر به دنبال گشايش در فضاي تجاري کشور بعد از برجام، واردات قطعات منفصله به‌منظور توليد خودروهاي ناشي از قراردادهاي پسابرجامي‌و خودروهايي که در دوران تحريم دچار افول شدند، فراهم شده است و همين موضوع موجب افزايش در آمار واردات قطعات منفصله به کشور شده است. در اين بين اما تحليل ديگر نشان مي‌دهد که تمايل خودروسازي ما به مونتاژ خودروهاي سي‌کي‌دي نيز افزايش پيدا کرده است. دليل اين موضوع را مي‌توان سودآوري ناشي از مونتاژکاري در صنعت خودرو دانست. از آنجا که توليد خودروهاي سي‌کي‌دي با ساخت داخل کمتر صورت مي‌گيرد؛ بنابراين سودآوري آن نسبت به سرمايه‌گذاري، بيشتر است. چراکه هر چه عمق ساخت داخل افزايش پيدا کند، نياز به سرمايه‌گذاري افزايش پيدا مي‌کند و برگشت سرمايه نيز زمانبرتر مي‌شود بنابراين خودروسازان ترجيح مي‌دهند به ارزش افزوده مونتاژ بسنده کنند.


«تجارت» گزارش منتشر شده درخصوص سقوط هواپیمای آسمان را بررسی کرد؛
گروه راه و مسکن_ سوگند السادات چاوشي: امروز سه شنبه ( 22 اسفندماه 96) جلسه استيضاح وزير راه و شهرسازي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌برگزار مي‌شود . يکي از دلايل استيضاح آخوندي سقوط هواپيماي تهران _ ياسوج است که وزير راه و شهرسازي امروز سه‌شنبه در جلسه استيضاح بايد درباره قصور نظارت‌ها در وقوع اين سانحه و اينکه هيچ يک از مسئولان حاضر به استعفا و حتي عذرخواهي نشدند در صحن علني مجلس پاسخ دهد، اما بهتر است که عباس آخوندي در جلسه استيضاح خود درخصوص عملکرد سازمان هواپيمايي کشوری به استيضاح کنندگان پاسخگو باشد.
بازهم داستان تکراري خلبان مقصر!
صبح ديروز يکشنبه ( 21 اسفندماه 96) طي اقدام عجولانه‌ و تامل برانگيزي که تنها يک روز باقي‌مانده به برگزاري سومين جلسه استيضاح عباس آخوندي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، کميته بررسي سانحه سازمان هواپيمايي کشوري گزارش مقدماتي خود را از حادثه سقوط هواپيماي شرکت آسمان منتشر کرد. در اين گزارش آمده است که شرکت هواپيمايي آسمان با توجه به رعايت نکردن محدوديت‌هاي پزشکي خلبان خود و اجرايي نکردن آرايش فني لازم به عنوان مقصر اصلي اين حادثه شناخته مي‌شود!
صبح روز بيست و نهم بهمن‌ماه يک فروند هواپيما اي تي آر متعلق به شرکت هواپيمايي آسمان ميان ارتفاعات دنا دچار سانحه شد و ۶۶ نفر از سرنشينان اين هواپيما جان خود را از دست دادند و مسئولان سازمان هواپيمايي کشور همانند ساير سوانح هوايي که در طول اين سال‌ها درکشور اتفاق افتاده است دوباره دست به دامن مقصر جلوه دادن خلبان شدند و باز هم داستان تکراري خطاي انساني در وقوع سانحه را تکرار کرد، به طوري که سازمان هواپيمايي در گزارش مقدماتي خود مدعي شده است که شرکت آسمان نسبت به شرايط خلبان که حدود 8سال پيش جراحي قلب باز داشته بي توجه بوده است. 
 دستاويزي براي نجات وزير از استيضاح!
اگر عملکرد وزير راه و شهرسازي را در طول پنج سال تصدي وزارت راه و شهرسازي بررسي کنيم، مشاهده خواهيم کرد که عباس آخوندي در حوزه حمل و نقل جاده‌اي، ريلي، هوايي و دريايي عملکرد مثبتي داشته است، به‌طوري که امضاي قرارداد خريد 200 هواپيماي برجامي‌به منظور نوسازي صنعت هوايي کشور جزو افتخارات وزارت راه و شهرسازي محسوب مي‌شود، اما اينکه عباس آخوندي بارها در سخنراني‌هاي خود اعلام کرده است که مديريت سياسي و حرفه‌اي بايد از هم تفکيک شوند و مديريت اتوبوسي ديگر شکست خورده است، اين امر در اقدام امروز سازمان هواپيمايي کشوري مشاهده نمي‌شود. به‌طوري که گزارش عجولانه سازمان هواپيمايي کشوري و مقصرنشان دادن شرکت هواپيمايي آسمان و خبان فولاد تنها بيانگر اين امر است که سازمان هواپيمايي قصد دارد داستان خطاي انساني و شرکت هواپيمايي را تکرار کند و خود را از مسئوليت خطير نظارت بر عملکرد شرکت‌هاي هواپيمايي و مديريت پروازها رها سازد. همچنين اين گزارش عجولانه مي‌تواند بيانگر اين امر باشد که دستاويزي براي نجات وزير راه براي رهايي از استيضاح است. 
 ابهامات گزارش اوليه سازمان هواپيمايي از سانحه
بدون شک گزارش مقدماتي کميته بررسي سانحه سازمان هواپيمايي کشوري در‌هاله‌اي از ابهام است.
 نکته اول اينکه متاسفانه در ايران مسائل غيرتخصصي در بررسي موضوعات دخيل است، بنابراين نتايج بررسي دست‌خوش ابزار غيرکارشناسي قرار مي‌گيرد و وجهه و اعتبار را براي گزارش نهايي از دست مي‌دهد.
به‌عبارتي سوانح هوايي و علت وقوع آن‌ها بسيار متفاوت از يکديگر هستند و به همين دليل مدت زمان عمليات تجسس و نجات و ارائه گزارش در آن‌ها متفاوت است و زمان جمع آوري مدارک و اسناد براي هر يک از اين سوانح متفاوت از ديگري است. يک روند مشخصي در خصوص بازخواني و ارائه اطلاعات جعبه سياه هواپيما وجود دارد. در اين روند ابتدا اطلاعات جعبه سياه بازخواني مي‌شود و پس از پياده‌سازي اطلاعات، گروه‌هاي مختلف براي بررسي سانحه، اطلاعات را مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهند و بعد از آن نظرات کارشناسي توسط اعضاي کميسيون بررسي سانحه اعلام مي‌شود. روند معمول اين است که در ابتدا گزارش‌هاي کلي ارائه شود و کميسيون بررسي سانحه بايد در ابتدا اطلاعات عمومي‌را اعلام کند. کميسيون بررسي سانحه براي ارائه گزارش بايد تمام جوانب را بررسي کرده باشد از جمله تجزيه و تحليل بخش فرودگاهي و سازمان هواپيمايي و تعمير و نگهداري و عمليات هوايي و پس از آن نظريه اعلام کند. 
 جراحي قلب خلبان در سال ۸۸ نمي‌تواند علت اين سانحه باشد 
گروه بررسي سانحه بايد پس از بررسي نهايي گزارش را اعلام کند، اينکه خلبان جراحي قلب داشته و بيشتر از ۶۰ سال سن داشته به نفسه نمي‌تواند مورد ملاک قرار بگيرد، بلکه بايد با مقررات ملي کشور منطبق شود. کشورها مي‌توانند تا ۶۵ سال از خلبان استفاده کنند و اين کشورها هستند که در چارچوب استانداردهاي کلي شرايط جزيي را مشخص مي‌کنند. اين شرايط جزيي يک محدوديت‌هايي براي سن‌هاي بالا مشخص مي‌کند در ايران هم اين موضوع وجود دارد، اما بايد منطبق با مقررات ايران اين محدوديت‌ها ايجاد شود، لذا جراحي قلب خلبان در سال ۸۸ نمي‌تواند علت اين سانحه باشد، به طور کلي سازمان هواپيمايي کشور بايد بداند که وقتي گزارش کامل نباشد، غيرحرفه‌اي تلقي مي‌شود و اگر بنا بود که گزارش مقدماتي ارائه دهد، بايد تمام جوانب را در آن مورد بحث قرار مي‌داد و طبق مقررات موجود گزارش سانحه قبل از انتشار بايد به شرکت بهره بردار ارايه شود تا شرکت حق ارايه و انتشار دفاعيات خود را داشته باشد، نه اينکه در پاراگراف اول گزارش خود تنها به مقصر نشان‌دادن خلبان و شرکت هواپيمايي اکتفا کند.
 سازمان هواپيمايي تاييديه پزشکي خلبانان را صادر مي‌کند
نکته دوم قابل توجه و تامل در گزارش مقدماتي سازمان هواپيمايي کشور اين است که سازمان هواپيمايي کشوري به وظايف و مسئوليت‌هاي خود واقف نيست به‌طوري که در روند صدور گواهي سلامت خلبان يک رويه و دستورالعمل خاص استفاده مي‌شود که در آن نهادهاي مختلف درگير هستند. براساس مقررات، گواهينامه سلامت را پزشک سازمان هوايي صادر و اپراتور از آن استفاده مي‌کند و سازمان هواپيمايي کشوري ناظر بر تمام اين روند است. به گفته مقصود اسعدي ساماني دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي، هر 6ماه يکبار تمام خلبان‌ها توسط سازمان هواپيمايي کشوري چک پزشکي مي‌شوند و به هيچ وجه جراحي قلب محدوديتي براي خلبان‌ها براي پرواز ايجاد نمي‌کند، به شرطي که صلاحيت پرواز خلبان را سازمان هواپيمايي کشوري تاييد کند. قطعا مسايل پزشکي خلبان هواپيما سانحه ديده آسمان توسط سازمان هواپيمايي کشوري تاييد شده که اجازه پرواز به وي داده شده است. از سوي ديگر اين خلبان تنها خلباني نيست که جراحي قلب باز داشته و بسياري از خلبانان ناوگان هوايي کشورمان و ساير کشورها تجربه جراحي قلب را داشته‌اند. خلبان‌هايي با اين شرايط بايد تحت دستورالعمل‌هاي مشخص شده از سوي سازمان هواپيمايي پرواز داشته باشند که طبيعتا مسئول نظارت بر آن هم خود سازمان هواپيمايي کشوري است.
خلبان فولاد برابر مقررات پزشکي مندرج در فصل‌هاي يک و شش از انکس يک و سند ۸۹۸۴ ايکائو و همچنين part MED مقررات پزشکي هوايي فعلي سازمان (AirCrew) با درج محدوديت سن بالاي ۶۰ سال و محدوديت OML معتبر پزشکي کلاس يک مواجه بوده است. نامبرده در سال ۸۸ تحت عمل جراحي قلب باز قرار گرفته و پس از آن ۹ماه منع پروازي داشته و بعد از اين مدت برابر مقررات پزشکي هوايي وقت ارزيابي‌هاي تخصصي توسط پزشک معتمد قلب سازمان به‌عمل آمده و با نظريه کميسيون پزشکي هوايي وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدوديت‌هاي زير مجاز به پرواز شده است؛1 ــ اعتبار گواهينامه پزشکي شش ماه باشد.2 ــ همراه خلبان بايد کمک‌خلبان بدون محدوديت پزشکي و عملياتي پرواز کند. 3 ــ در هر چک پزشکي هوايي ارزيابي تخصصي قلب و عروق نيز به‌عمل آيد.
 خلبان فولاد، معلم خلبان منتخب سازمان هواپيمايي کشوري بود
اين نکات هم از سوي شرکت هواپيمايي آسمان تاييدشده است. به طوري که صبح ديروز شرکت هواپيمايي آسمان در واکنش به گزارش مقدماتي بررسي سانحه پرواز ياسوج که از سوي دفتر بررسي سوانح و حوادث سازمان هواپيمايي کشور منتشر شده توضيحاتي ارائه کرد. در توضيحات شرکت هواپيمايي آسمان آمده است: به ‌اطلاع مي‌رساند نظر به ابهام ايجاد شده در گزارش مقدماتي بررسي سانحه پرواز ياسوج از سوي دفتر بررسي سوانح و حوادث سازمان هواپيمايي کشوري توضيح ذيل ضروري است: براساس گزارش صفحه ۹ سانحه هوايي، از ٢٤ خرداد ماه سال ١٣٨٩ زنده ياد خلبان فولاد پس از عمل قلب،مجاز بوده تا با يک کمک خلبان بدون محدوديت پزشکي و عملياتي پرواز نمايد که اين امر توسط شرکت هواپيمايي آسمان کاملا رعايت شده است. همچنين زنده ياد خلبان فولاد از ارديبهشت ماه ١٣٩٦ معلم خلبان بوده و از ( 2 مهرماه 96) معلم خلبان منتخب سازمان هواپيمايي کشوري بوده است و مشکلي براي پرواز نداشته است. خلبانان منتخب سازمان TRE اساتيدي هستند که مجاز به ارزيابي ساير خلبان‌ها در حين پرواز هستند.
غفلت سازمان هواپيمايي از نظارت‌ها
سازمان هواپيمايي کشوري سعي دارد اينگونه تصويرسازي کند که شرکت آسمان از رعايت مقررات سرباز زده و خلبان اين هواپيما بايد تحت دستورالعمل‌هاي خاص پروازها را کنترل و مديريت مي‌کرده است، اما لازم به ذکر است که مسئول نظارت بر عملکرد شرکت‌هاي هواپيمايي، خود سازمان هواپيمايي کشوري است که در کنترل اجراي دستورالعمل‌ها غفلت داشته است. در اين‌باره یکی از کارشناسان ارشد صنعت هوانوردي در گفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: بدون شک اين گزارش بر پايه اطلاعات مقدماتي کميته بررسي اين سانحه بوده است و ازسوي روابط عمومي‌آسمان تکذيبه نيز منتشر شده است. با توجه به اينکه ما کارشناسان اطلاعات جعبه سياه را در دست نداريم، نمي‌توانيم اظهار نظري در اين خصوص کنيم، لذا هر گونه اظهار نظري به کل جريان خدشه وارد مي‌کند. معتقدم بايد منتظر گزارش‌هاي بعدي و تکميلي باشيم. ضمن اينکه دادستاني قوه قضاييه پيگير اين موضوع است. بنابراين حقي از کسي ضايع نخواهد شد.
 متولي اصلي صنعت هوانوردي سازمان هواپيمايي کشور است
اين کارشناس ارشد صنعت هوانوردي تصريح مي‌کند: متولي اصلي صنعت هوانوردي سازمان هواپيمايي کشور است و تاييديه و مجوز تمام اقدامات از سوي سازمان هواپيمايي کشوري داده مي‌شود. 
گزارش مقدماتي سازمان هواپيمايي کشوري
سازمان هواپيمايي کشوري طي انتشار گزارشي از سوي دفتر بررسي سوانح، اطلاعات اوليه از بازخواني جعبه سياه هواپيماي سانحه ديده آسمان در مسير تهران - ياسوج را اعلام کرد. طبق اين گزارش هواپيما در زمان عبور ازنقطه OBTUX در حال پرواز برمسير W۱۴۴ و ارتفاع ۲۱ هزار پا قرار داشته و خلبان خودكار نيز فعال بوده است. پرواز براي نزول به ارتفاع ۱۷ هزار پا توسط مركز كنترل تهران مجاز شده و تحويل واحد اطلاعات مراقبت پرواز ياسوج مي‌شود. خلبانان پرواز، با انتخاب ارتفاع ۱۵هزار پا، تنزل از ارتفاع ۱۷ هزار پا را آغاز مي‌كنند. درهنگام كاهش ارتفاع و در زمان گذر از ارتفاع ۱۵۶۰۰ پا، سيستم يخ زدايي هواپيما توسط عوامل پروازي براي ۲ دقيقه و ۲۶ ثانيه روشن و پس از آن خاموش مي‌شود.
پس از رسيدن به ارتفاع ۱۵ هزار پا، ارتفاع سنج هواپيما با فشار ۱۰۲۱ هكتو پاسگال تنظيم مي‌شود. هواپيما در ارتفاع ۱۵هزار پا تثبيت مي‌شود. تا زمان يك دقيقه، در حالي كه اهرم موتور بسته مي‌شود (تُرك موتور در حدود ۱۰ درصد)سرعت هوپيما در حدود ۲۰۰ نات و وضعيت گردش طول محور افقي (pitch)منفي و بيشتر در حدود منفي ۵ درجه قرار دارد. بعد از يك دقيقه، سرعت هواپيما شروع به كاهش و زاويه حمله شروع به افزايش مي‌كند. اهرم‌هاي موتور به تدريج به پيش برده شده و تُرك موتور افزايش مي‌يابد.
در زمان ۹:۳۰:۴۴ يعني ۲۵ ثانيه پس از تنظيم اهرم موتور، سرعت هواپيما به ۱۲۹ نات مي‌رسد(در شرايط عادي، كمترين سرعت مناسب مانور و گردش مختصر هواپيما با اين وزن ۱۳۲ نات است)، وضعيت گردش حول محور افقي (pitch )در حدود ۱۵ +درجه بوده و تُرك هر دو موتور ۶۷ %بوده است. سپس هواپيما آغاز به تنزل به ارتفاع تنظيم شده ۱۴ هزار پا و با نرخ نزول منفي ۶۰۰ پا در دقيقه مي‌نمايد.
در زمان ۹:۳۱:۱۴ سرعت هواپيما به مقدار حداقلي ۱۱۷ نات مي‌رسد. يك ثانيه بعد از دريافت اخطار واماندگي (Stall )خلبان خودكار توسط عوامل پرواز غيرفعال شده و هواپيما آغاز به پيچش به چپ در حدود ۰۲درجه كرده و زاويه حمله به منفي ۹ درجه كاهش مي‌يابد.
در زمان ۹:۳۱:۲۳ در ارتفاع ۱۴۲۰۰ پا و سرعت ۱۳۷ نات، خلبان خودكار مجدد فعال مي‌شود. زاويه حمله منفي ۵ درجه افزايش يافته و هواپيما به زاويه ۱۲ درجه راست پيچش مي‌كند.
در زمان ۹:۳۱:۲۴ هشدار EGPWS آغاز مي‌شود.
در زمان ۹:۳۱:۳۳ خلبان خودكار غيرفعال مي‌شود و هشدار EGPWS تا زمان انتهاي ثبت اطلاعات كه ۱۲ ثانيه ديگر است ادامه مي‌يابد و هواپيما با كوه برخورد مي‌نمايد.
هواپيما تا آخرين لحظه در اختيار خلبانان بوده و مكانيزم‌هاي مختلف آن مطابق اقدامات و هدايت گروه پروازي عمل مي‌كرده‌اند. سيستم‌هاي هواپيما نيز اطلاعات صحيح را در اختيار خلبان قرار مي‌داده‌اند. لذا نقص فني هواپيما تاكنون منتفي است. لازم به ذكر است موتورهاي هواپيما نيز مطابق با خواست خلبان عمل نموده‌اند. خلبانان تا ثانيه‌اي قبل از برخورد به دليل پوشش ابر متوجه وجود كوه در روبرو نشده‌اند و در لحظه آخر با مشاهده كوه، سعي در انجام مانور شديد گردش به چپ جهت پرهيز از برخورد داشتند كه بي نتيجه بوده است. خلبانان تنزل به ارتفاع ۱۷۰۰۰ پا را مطابق با طرح تعريف شده پروازي انجام داده‌اند، ليكن تنظيم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا و بعد از آن ۱۴۰۰۰ پا بر روي سيستم خلبان خودكار مغاير با ضوابط پروازي مجاز بوده است. ترکيب خدمه پروازي (خلبان و کمک‌خلبان) براي اين پرواز در مغايرت با محدوديت‌هاي تعيين‌شده توسط سازمان بوده است، خلبان مجاز به پرواز با يک کمک‌خلبان نبوده و موضوع بايد مورد دقت واحد عمليات شرکت هواپيمايي آسمان قرار مي‌گرفت. به‌عبارتي خلبان اول محدوديت پزشکي براي پرواز داشته است و خلبان اصلي مجاز به پرواز همزمان با يک کمک خلبان نبوده است. خلبان بايد تا بالاي فرودگاه با ارتفاع ۱۷ هزار پا پرواز مي‌کرد. سيستم‌هاي ضد يخ در بال و بدنه هواپيما مطابق با استانداردهاي طراحي در اروپا بوده و چنانچه خلبان در زمان لازم نسبت به فعال نمودن سيستم ضد يخ (Ice-Anti )در بال و بدنه اقدام نمايد توانايي كنترل هواپيما محتمل است، ليكن عدم انجام آرايش فني براي استقرار سيستم هشدار به خلبان قابل قبول نبوده و بايد در آخرين تعميرات كلي (check-C )در آبان ۱۳۹۶ انجام مي‌گرفت. عدم ارائه آموزش موثر و اصلاح دستورالعمل‌ها براي طراحي، دريافت تائيديه و اجراي راه حل جايگزين امريه فني توسط شركت بهره بردار قابل چشم پوشي نيست.

سرمقاله
سيدحسين افضلي 
عضو کميسيون عمران مجلس

تا امروز اقدامات ويژه و اساسي درحوزه مسکن و تامين مسکن گروه‌هاي کم درآمد جامعه صورت نگرفته است، لذا بخش مسکن نيازمند به بازنگري جدي در وزارت راه و شهرسازي است. در دولت گذشته طرح مسکن مهر اجرايي شد که همچنان اين طرح از سوي دولت دوازدهم درحال اجرا و تکميل است. به منظور تامين مسکن اقشار کم درآمد جامعه پس از طرح مسکن مهر، طرح مسکن اجتماعي از سوي دولت تدبير و اميد مطرح شد که هنوز فرمت و چارچوب طرح مسکن اجتماعي مشخص نشده است درحال حاضر از يک سو درگير تورم واحدهاي مسکوني گران قيمت هستيم که به صورت خالي از سکنه باقي‌مانده‌اند و از طرف ديگر با مشکل تامين مسکن خانه اولي‌ها مواجه هستيم که اين اقشار به واحدهاي مسکوني متناسب با ميزان درآمدشان نيازمند هستند که تامين وام و ميزان بازپرداخت اقساط براي اين اقشار از جامعه با توجه به قدرت مالي ضعيفي که دارند بسيار سخت و دشوار است. به‌طورحتم وزارت راه و شهرسازي بايد در نحوه عملکرد و سياست‌هاي خود در حوزه مسکن بازنگري کند. بارها اعلام کرده‌ام که درحال حاضر بخش مسکن تحت شعاع بخش راه و حمل و نقل از جمله جاده، هوايي، ريلي و دريايي قرار گرفته است. به عبارتي کميت و کيفيت اعتباراتي که به بخش حمل و نقل اختصاص پيدا مي‌کند با کميت و کيفيت اعتباراتي که به بخش مسکن تخصيص داده مي‌شود، کاملا متفاوت است. به همين دليل ارقام و اعداد اعتبارات و نوع عملکرد در بخش مسکن بسيار متفاوت از بخش راه و حمل و نقل است. معتقدم ادغام بخش مسکن و شهرسازي با بخش راه و حمل و نقل باعث شده است که بخش مسکن از تخصيص اعتبارات کافي و لازم مغفول بماند. قطعا تفکيک وزارت راه و شهرسازي به تحرک و رونق بخش مسکن کمک خواهد کرد. به طور کلي وزارت راه وشهرسازي به دليل عريض و طويل بودن نمي‌تواند به حوزه مسکن به صورت تخصصي رسيدگي کند و از اولويت‌هاي وزير خارج مي‌شود، لذا تشکيل يک وزارتخانه‌اي مستقل در حوزه مسکن بر پايه توجه بر بخش اقتصاد مسکن ضروري است.


عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو «تجارت»؛
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: علي عسگر ظاهري نماينده مردم مسجدسليمان در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با تجارت در خصوص امضاي 5 قرارداد پژوهشي ميان وزارت نفت و دانشگاه‌ها اظهار داشت: به طور کامل موافق اين قرارداد هستيم و اگر قرار است قراردادي بسته شود بهتر است که اولويت با دانشگاه‌ها و مراکز علمي‌و دانش بنيان باشد، چراکه با اين اقدام ميتوانيم سرعت پيشرفت و بهره وري را بالاتر ببريم و در اين زمينه هميشه بايد از راه‌هاي جدي استفاده کنيم که دانشگاه‌ها در اين زمينه در اولويت قرار دارد. وي افزود: اميد دادن به دانشجو و دانشگاه‌ها و جويندگان علم امري است که جامعه به آن احتياج دارد، از طرف ديگر صنعت با ايده‌ها و نظرات خوب کارشناسي ميشود و الزامات و استانداردهاي بهتري را خواهد داشت. البته به اين شرط که در داشنگاه‌ها و مراکز علمي‌از دانشجويان استفاده کنند تا موجب ايجاد انگيزه براي انها شود نه اينکه کار را به دست اساتيد و مسئولاني بدهند که نيازي به شغل ندارند. در اينصورت اين امر حتما موجب اشتغالزايي و شور و نشاط بيشتر بين مردم و دانشجويان نيز خواهد شد. بنابراين با اعتماد به دانشگاه‌ها، قدرت ريسک پذيري را افزايش خواهيم داد. ظاهري ادامه داد: يکي از اشکالات ما اين است که متاسفانه اعتماد به قشر جوان نمي‌کنيم، و ريسک پذيري را در خودمان و مردم تقويت نمي‌کنيم، در صورتي که اگر اين کار را کنيم، قطعا نتايج مثبتي درپي خواهد داشت و هرآنچه ميخواهيم به آن برسيم، در دل دانشگاه‌ها و دانشجويان خواهد بود. يکي از اشکالات ما اين است که اساتيد ما از قدرت ريسک پذيري بالايي برخوردار نيستند و حفظ فضاي موجود را در دستور کار خود قرار مي‌دهند و از توان‌هاي ديگر از جمله توان بالقوه دانشجويان استفاده نمي‌کنند. وي در پايان گفت:اين اقدام شروع بسيار خوبي است چراکه موجب مي‌شود هم اشکالات خود را متوجه شويم و هم نياز فني و علمي‌دشتگاه‌هاي اجرايي را برآورده خواهيم کرد بنابراين مديران بهتر است اطمينان و اعتماد کنند و در هر دو اين مسير يعني علم و اجرا بتوانيم به خروجي مناسبي برسيم. با برگزاري مراسمي‌در وزارت نفت قرارداد پژوهشي در حوزه اکتشافات ميادين نفتي کشور با 5 دانشگاه منعقد شد. قراردادهاي پژوهشي اکتشافات ميادين نفتي ميان وزارت نفت و 5 دانشگاه کشور با حضور زنگنه وزير نفت، منصور غلامي‌وزير علوم، تحقيقات و فناوري و برومند معاون پژوهش و فناوري وزير علوم و همچنين رؤساي دانشگاه‌هاي کشور به امضاء رسيد. عناوين قراردادهاي پژوهشي در حوزه اکتشافات که امروز به امضاء رسيد، به اين شرح است: دانشگاه شهيد بهشتي قرارداد «توسعه فناوري‌هاي نوين ژئوشيميايي اکتشافي با تاکيد بر مدل‌سازي هيدروکربوري حوضه رسوبي در ناحيه دزفول شمالي» به امضاء رسيد. دانشگاه فردوسي مشهد قرارداد «توسعه فناوري‌ بهبود تصويرسازي زيرسطحي در اکتشافات منابع هيدروکربوري در حوضه رسوبي کوپه داغ» منعقد شد. دانشگاه خوارزمي‌قراردادي با عنوان «توسعه فناوري‌هاي سنگ‌هاي کربناته شکاف‌دار در ناحيه دشت آبادان» را به امضا رساند. دانشگاه صنعتي شاهرود قرارداد «کاربرد ژئومکانيک در اکتشاف منابع هيدروکربوري و فناوري‌هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه‌هاي اکتشافي» را منعقد کرد. دانشگاه شهيد چمران اهواز قراردادي با عنوان «توسعه فناوري‌هاي نوين ژئوشيميايي اکتشافي با تاکيد بر ژئوشيمي‌سطحي و زيرسطحي در ناحيه دشت آبان» را منعقد کرد. مبلغ هر کدام از اين قراردادها در فاز اول 300 هزار يورو در نظر گرفته شده است. اين قراردادها به مدت 10 سال منعقد شده است و دانشگاه‌ها بايد در اين مدت نتايج مطالعات خود را در حوزه اکتشاف ميادين نفتي به شرکت نفت اعلام کنند. اين قراردادها با حجم 1.5 ميليون يورو (3 ميليارد تومان) به امضا رسيده‌ است.
بيطرف: 5 دانشگاه بزرگ کشور به مدت 10 سال با وزارت نفت همکاري مي‌کنند
مهندس بيطرف در مراسم امضاي 5 قرارداد پژوهشي در حوزه اکتشافات در وزارت نفت با بيان اينکه اکتشاف نفت منابع هيدروکربوري به عنوان اولين زنجيره ارزش در صنعت نفت نيازمند استفاده از فناوري‌هاي نو در جهت کاهش ريسک و هزينه اکتشاف است، افزود: با توجه به اينکه اهداف اکتشافي روز به روز سخت‌تر،‌ پيچيده‌تر،‌ عميق‌تر و حجم آن‌ها نسبت به اکتشافات قبلي به طور قابل ملاحظه‌اي با کاهش روبرو است،‌ از اين رو درک بهتر مطالعات زمين‌شناسي، ژئوفيزيکي،‌ ژئوشيميايي،‌ خصوصيات مخزني، ريسک‌هاي حفاري در جهت نيل به اهداف اکتشافي امري گريزناپذير است.
وي اضافه کرد: تمامي‌اين‌ها مستلزم دستيابي و استفاده از فناوري‌هاي روز دنياست.
زنگنه: سابقه همکاري ما با دانشگاه‌ها 20 ساله است
همچنين زنگنه در مراسم امضاي 5 قرارداد پژوهشي با دانشگاه‌ها با تاکيد بر اينکه براي سومين بار قراردادهاي پژوهشي ميان وزارت نفت با دانشگاه‌ها منعقد مي‌شود، افزود: اولين قرارداد همکاري ما در حوزه ازدياد برداشت از ميادين نفت بوده که با همکاري خوب وزارت علوم و پيگيري مناسب دانشگاه‌ها اين قراردادها اجرايي شده است. وي ايجاد انستيتوهاي نفت در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از ديگر دستاوردهاي اين قرارداد نام برد و ادامه داد: انجام پروژه‌هاي مربوط به ازدياد برداشت نياز به يک کار تيمي‌دارد؛ از اين رو طيف وسيعي از رشته‌هاي علوم پايه و مهندسي با يکديگر در زمينه يک مخزن مطالعه مي‌کنند و بعد از آن وارد کارهاي پژوهشي مي‌شوند تا نفت بيشتري از مخازن برداشت شود. وزير نفت قرارداد دوم را در حوزه پايين دستي نفت دانست و ادامه داد: در اين قراردادها تمرکز بر توليد و خلق فرآيندها و بهبود فرآيندهايي چون توليد متانول، اوره، آمونياک، شيرين‌سازي گاز و بخشي از تصفيه نفت بوده است که با همکاري دانشگاه‌ها اجرايي شده است. وي اضافه کرد: سابقه همکاري وزارت نفت با دانشگاه‌ها در بخش بالادستي 20 ساله است،‌ از اين رو استادان جوان به تازگي در اين حوزه مشغول به فعاليت شده‌اند؛ ولي در بخش مهندسي شيمي‌و پايين‌دستي سابقه 70 ساله همکاري با دانشگاه‌ها را داريم. زنگنه، سومين گام همکاري وزارت نفت با دانشگاه‌ها را امضاي قرارداد پژوهشي با 5 دانشگاه در بخش اکتشافات ذکر کرد و يادآور شد: امروز در اين مراسم با 5 دانشگاه معتبر وارد همکاري‌هاي علمي‌شديم که از اين طريق 5 دانشگاه ديگر به مجموع دانشگاه‌هاي همکار علمي‌وزارت نفت اضافه شده است و اميدواريم با علاقه‌مندي که در دانشگاه‌ها وجود دارد، اين پروژه‌ها به سرعت اجرايي شوند. وزير نفت بهترين سرمايه‌گذاري کشور را در حوزه پژوهش و تحقيقات دانست و تاکيد کرد: من موافق نيستم پول به پژوهشگاه‌هاي دولتي تابع وزارتخانه‌ها داده شود که دستاوردهاي خاصي نداشته باشند. اين طور نيست که پول بيشتر خروجي بيشتري را داشته باشد. وي اضافه کرد: وقتي خروجي پروژه‌ها افزايش مي‌يابد که متقاضي پروژه‌ها نيز وجود داشته باشد تا بتواند از يافته‌هاي علمي‌در بخش‌هاي مختلف استفاده کند. زنگنه در عين حال با اشاره به وضعيت توسعه فناوري در بخش‌هاي اکتشافات نفت، توضيح داد: بخش اکتشافات به دليل کمبود منابع مالي و معضلات صنعت نفت نتوانسته است بسياري از برنامه‌هاي خود را عملياتي کند. وزير نفت با اشاره به امضاي 5 قرارداد جديد تحقيقاتي در حوزه اکتشافات، اين روش را يک الگوي مناسب براي ارتباط صنعت و دانشگاه توصيف کرد و گفت: با امضاي اين قراردادها اميدواريم چالش‌هاي موجود در اين بخش رفع شود.
اموال کشفي از اختلاسگر 100 ميليارد توماني بيش از مبلغ اختلاس است
زنگنه درباره فرد اختلاسگر اظهار داشت: اين فرد در ترکيه پنهان شده است. وي افزود: مطالبي که درباره فرار وي به کانادا مطرح مي‌شود به نظر شايعه‌اي است که خودش منتشر مي‌کند تا در ترکيه به دنبالش نباشند. زنگنه درباره امضاي قراردادهاي جديد نفتي نيز گفت: هر وقت قرارداد جديدي امضا کرديم، اعلام مي‌شود. وي با اشاره به فرا رسيدن 29 اسفند سالروز ملي شدن صنعت نفت اظهار داشت: ملي شدن صنعت نفت به معناي حاکم شدن ملت ايران بر همه امور صنعت نفت است که پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌تحقق يافت. وي افزود: ملي شدن صنعت نفت در زمان خودش بيشتر از آنکه يک حرکت صنعتي باشد، يک حرکت سياسي براي مسلط شدن ملت بر مقدرات اين صنعت در کشور بود.

شمارش معکوس آغاز شد
گروه اجتماعي: شمارش معکوس براي اجراي طرح ترافيک جديد در پايتخت آغاز شده است. بررسي طرح ترافيک جديد و تصويب آن در شوراي شهر طي هفته‌هاي گذشته حاشيه‌هايي داشت. هرچند اين طرح مرتبه اول از سوي هيات تطبيق فرمانداري به علت برخي مشکلات قانوني برگشت خورد، اما در نهايت تغييرات مورد نظر از سوي اعضاي شوراي شهر تهران در اين طرح لحاظ شد و اين طرح به تصويب فرمانداري نيز رسيد. در اين مدت مسئولان پليس نيز گاهي درباره زمان اجراي اين طرح صحبت‌هايي را مطرح کردند و در نهايت سردار محمدرضا مهماندار، رئيس پليس راهور پيشنهاد اجراي آزمايشي طرح جديد ترافيک در ماه‌هاي نخست سال 97 را مطرح کرد. با اين حال به نظر مي‌رسد که مسئولان شهرداري تهران و اعضاي شوراي شهر اراده جدي دارند تا اين طرح را به صورت کامل از ابتداي سال آينده اجرايي کنند.
در اين ميان روز گذشته رئيس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران درخصوص ثبت‌نام متقاضيان براي دريافت آرم طرح ترافيک گفت:‌ طي روزهاي آينده در خصوص ثبت نام اطلاع‌رساني صورت مي‌گيرد و سايت اعلام مي‌شود. محمد عليخاني در گفتگو با فارس درخصوص طرح ترافيک جديد شهرداري تهران گفت:‌ معاون حمل نقل ترافيک شهرداري تهران در جلسه کميسيون عمران شورا حضور يافت و در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته براي طرح ترافيک جديد توضيح داد. وي با بيان اينکه دوربين‌هاي خروج براي طرح در محدوده طرح ترافيک نصب شده است،‌ گفت:‌ کليدي‌ترين اقدام نصب دوربين‌هاي خروج بود که انجام شد.
رئيس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران در خصوص ثبت‌نام متقاضيان براي دريافت آرم طرح ترافيک گفت:‌ از اين پس برنامه‌ها نرم‌افزاري است و مشکل خاصي وجود ندارد و طي روز آينده در خصوص ثبت نام اطلاع‌رساني صورت مي‌گيرد و سايت ثبت‌نام اعلام مي‌شود. وي درخصوص تعيين آئين‌نامه براي خبرنگاران براي دريافت آرم طرح ترافيک گفت:‌ آئين‌نامه در سال 96 تهيه نمي‌شود و احتمالاً در فروردين سال 97 اين آئين‌نامه تهيه مي‌شود. به گفته عليخاني، شهرداري پيشنهادات خود را به کميسيون حمل و نقل شورا مي‌آورد و در يک جلسه موضوع را جمع مي‌کنيم. عليخاني تأييد کرد:‌طرح ترافيک خبرنگاران تا پايان فروردين 97 اعتبار دارد.
از طرف ديگر هفته گذشته بود که رئيس پليس تهران با اعلام نصب دوربين‌هاي جديد در تهران گفت: آماده اجراي طرح ترافيک جديد از ابتداي سال آينده هستيم. سردار حسين رحيمي، با اشاره به طرح جديد ترافيک گفت: در جلسه‌اي که با معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران داشتيم به من اعلام شد که دوربين‌هاي جديد در خروجي‌هاي منطقه طرح نيز مانند ورودي‌ها نصب شده ولي هنوز به پليس تحويل داده نشده است. وي همچنين ادامه داد: پليس آمادگي کامل دارد پس از تحويل اين دوربين‌ها و تست اوليه طرح ترافيک جديد را از ابتداي سال ۹۷ اجرايي کند. رئيس پليس پايتخت تاکيد کرد: حتما پيش از اجراي طرح، اطلاع‌رساني کامل درخصوص زمان اجرا انجام مي‌شود. از طرف ديگر روز گذشته عضو هيات تطبيق فرمانداري تهران از تصويب بودجه 97 شهرداري در فرمانداري خبر داد. محمد قانبيلي با اعلام تصويب کليات بودجه 17 هزار و 430 ميليارد توماني شهرداري تهران در سال 1397 در هيات تطبيق فرمانداري، گفت‌: پس از اين که بودجه سال 97 شهرداري تهران در شوراي شهر تهران به تصويب رسيد، بودجه براي بررسي نهايي و بررسي تطبيقي به فرمانداري ارسال شد و در جلسه‌اي که با حضور اعضاي شوراي اسلامي‌شهر تهران و يکي از معاونان شهرداري برگزار شد، اين لايحه بودجه بررسي شد و خوشبختانه بدون کمترين ايراد به تصويب رسيد. وي با بيان اين که بودجه خوبي بسته شده بود، خاطر نشان کرد: تنها چند ايراد شکلي و جزئي داشت که مقرر شد براي اصلاحيه به شوراي شهر تهران باز گردانده شود تا اين ايرادت کوچک نيز برطرف شود.


یادداشت
سايمون نيکسون
وال استريت ژورنال

پرسش اصلي سياست گذاران اروپاي بحث درباره تقويت اصلاحات در منطقه يورو پيش يا پس از بحران در ايتالياست.آنها اين بحث را مطرح مي‌کنند که آيا بايد به کاهش ريسک اولويت دهند يا تقسيم ريسک. اما همه مي‌دانند اين به چه معني است. آيا منطقه يورو خود را آماده بحراني شبيه به يونان در ايتاليا مي‌کند يا ممکن است آنرا متوقف کند و يا درانتظار عملکرد بازارها نسبت بدهي سومين اقتصاد اتحاديه اروپا بمانند. هفته گذشته ايتاليايي‌ها به اين پرسش‌ها پاسخ دادند و بيش از نيمي‌از کرسي‌هاي پارلماني به احزاب مخالف اتحاديه اروپا و ضدسيستم رسيد. مردم ايتاليا اميد به رسيدن هماهنگي اصلاحات اقتصادي ميان کشورهاي منطقه را از بين بردند. بخشي از اين اصلاحات بررسي بودجه کشورهاي عضو و ايجاد يک صندوق مشترک بانکي بود. تقاضا براي ايجاد بودجه‌اي مشترک تحت کنترل يکي از وزراي مالي منطقه يورو به نظر در بدو ورود مرده است. اين ضربه به طور خاص به کميسيون اروپايي و رياست جمهوري فرانسه امانوئل ماکرون است که براين برنامه‌ها تاکييد داشتند. بحران ايتاليايي مشخص نيست. بسياري از سرمايه گذاران که سالهاي اخير بر بحران شرط بندي کردند شکست خوردند. اين امکان وجود دارد که پس از گذشتن از مه انتخاباتي ، دولت جديد ايتاليا به بهبودي اقتصادي ضرر نمي‌زند.جنبش 5 ستاره 32 درصد کرسي‌ها را به خود اختصاص داد اما عملکردش هنوز مشخص نيست . حزب افراطي ليگ با 18 درصد راي بايد با حزب حاکم راست ميان تشکيل ائتلاف دهد. حزب دموکرات که در انتخابات شکست خورد اکنون قدرت توازن را در دست دارد و تا زمان تشکيل دولت جديد برقدرت است. دراين ميان اين امکان وجود دارد که بحران ايتاليا پس از انتخابات بيشتر شود و ايتاليايي‌ها به تشخيص نادرست منبع مشکلات کشور ادامه دهند.
ترجمه: فاطمه مهتدي