شنيدن روشنگري‌هاي وزراي استيضاح‌شونده
مشاور رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه استيضاح حق نمايندگان است و روشنگري وظيفه وزيران، اظهار کرد: قاعدتا نمايندگان محترم هم از حق خود استفاده مي‌کنند و هم ظرفيت و تحمل شنيدن روشنگري‌هاي وزيران محترم را دارند.به گزارش ايلنا، حسام‌الدين آشنا در صفحه شخصي خود در توئيتر با اشاره به تصميم نمايندگان مجلس درباره استيضاح سه وزير کابينه دولت، نوشت:« استيضاح وزيران نه فقط فرصتي مناسب براي ايضاح خدمات و رفع شبهات است بلکه موقعيتي کم نظير براي جلب توجه همگان به مسئوليت‌هاي مشترک دولت و مجلس در سامان‌ها و نابساماني‌هاي فعلي کشور است.وزيران نه فقط به متن سوالات پاسخ مي‌دهند بلکه به بطن مشکلات هم مي‌پردازند.»

برخورد دانشگاه آزاد با اساتيد سياسي‌کار 
 رئيس دانشگاه آزاد با اشاره به اينکه با اساتيد مروّج سياسي‌کاري يا مقابله با دين رودربايستي و تعارف نداشته، مي‌گويد: اگر بنا بر اخراج آن‌ها داشته باشم اين اتفاق بلافاصله در کميته انضباطي خواهد افتاد. فرهاد رهبر در گفت‌وگو با خانه ملت درخصوص قطع همکاري دانشگاه آزاد با تعدادي از اساتيد، توضيح داد: با اين اساتيد که تعدادشان 2800 نفر است نه قطع رابطه شده و نه اخراج شده‌اند بلکه آن‌ها مي‌توانند به صورت حق‌التدريس در ساعات غيرکاري خودشان در دانشگاه آزاد تدريس کنند؛ در حال حاضر از همه نوع گرايش سياسي ميان‌شان وجود دارد و نمي‌توان گفت ليست ارائه شده متعلق به يک گرايش سياسي خاص است بنابراين طيفه وسيع سياسي و عقيدتي را دربرمي‌گيرند.

قرائت گزارش تفحص از صندوق فرهنگيان 
 رئيس کميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان از موکول شدن قرائت گزارش کميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صحن علني مجلس به بعد از عيد خبر داد.جبار کوچکي‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: قرائت گزارش کميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان به بعد از عيد موکول شد زيرا مجلس فرصتي براي قرائت اين موضوع قبل از نوروز ندارد.پيش از اين، وي اعلام کرده بود: تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان مدتي است به پايان رسيده و خلاصه آن در 50 صفحه به کميسيون آموزش ارائه و گزارش در چند صفحه براي قرائت در صحن تنظيم شده و در دستور کار اين هفته صحن علني مجلس قرار گرفته است.


رايزني مرزي ايران و پاکستان 
وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران و پاکستان ديدار و گفت‌وگو کردند.به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف براي گفت‌وگو و رايزني با مقامات پاکستان، در صدر هياتي سياسي و اقتصادي به اين کشور سفر کرده است، با خواجه محمد آصف، همتاي پاکستاني خود ديدار و ضمن تاکيد بر تقويت همکاري‌‌‌هاي دو کشور در تمامي‌زمينه‌‌‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي گفت: ضرورت دارد ايران و پاکستان به عنوان دو کشور دوست و همسايه و داراي مرزهاي مشترک درخصوص تضمين امنيت مرزهاي دو کشور و جلوگيري از نفوذ تروريست‌‌ها همکاري قوي داشته باشند.محمد خواجه آصف، وزير امور خارجه پاکستان نيز در اين ديدار بر توسعه مناسبات دو کشور تاکيد کرد و اظهار داشت: آمادگي داريم در زمينه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي همکاري‌هاي خود را گسترش دهيم.وي افزود: ما خواهان مرزهايي با ثبات براي دو کشور هستيم. طرفين ضمن گراميداشت هفتادمين سال برقراري روابط دو کشور، در خصوص موضوعات مختلف از جمله کمک به روند صلح در افغانستان، توسعه همکاري‌هاي بانکي و انرژي، تامين برق مورد نياز پاکستان توسط ايران، همکاري و ارتباط بين بنادر چابهار و گوادر، توسعه بازارهاي مرزي و موضوعات بين‌‌‌المللي، موضوعات جهان اسلام، ايجاد تسهيلات بيشتر توسط ايران براي زائران پاکستاني براي سفر به مشهد مقدس، همکاري‌‌هاي چندجانبه به ويژه اقتصادي با هدف کمک به ثبات و ايجاد صلح در منطقه، مبارزه با تروريسم و گروه‌هاي افراطي و قاچاقاقچيان مواد مخدر گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

ايران ۳ تهديد بزرگ عليه اسراييل
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با تکرار ادعاي اين رژيم عليه کشورمان گفت که ايران، اسرائيل را شيطان کوچک مي‌داند که بر سر راه اهداف ايران براي سلطه بر خاورميانه و به تدريج سلطه بر جهان ايستاده است.به گزارش ايلنا، بنيامين نتانياهو در مصاحبه با فاکس نيوز گفت که ايران بزرگ‌ترين تهديد عليه اسرائيل است.نتانياهو گفت که اسرائيل سه تهديد بزرگ پيش روي خود دارد: ايران، ايران و ايران.نخست‌وزير رژيم صهيونيستي سياست‌هاي ترامپ را تحسين کرد و گفت که بي‌قاعده بودن رييس‌جمهور آمريکا را مي‌ستايد.نتانياهو مدعي شده که ايران اسرائيل را شيطان کوچک مي‌داند که بر سر راه اهداف ايران براي سلطه بر خاورميانه و به تدريج سلطه بر جهان ايستاده است.وي افزود: همه مي‌گويند بعد از توافق هسته‌اي، ايران ميانه‌روتر و صلح‌گراتر شده است. اين در حالي است که برعکس اين در حال رخ دادن است. آنها از لغو تحريم‌ها استفاده کردند و ميلياردها ميليارد دلار به دست آوردند. از اين پول‌ها براي ساختن امپراتوري متخاصمشان و براي تامين مالي تروريسم در جهان استفاده کرده‌اند. من فکر ميکنم مهم است که از ادامه اين تحرکات خشونت‌آميز جلوگيري کنيمنتانياهو همچنين مدعي شده که نقش اسرائيل در ايجاد سد بر ماموريت ايران است و اسرائيل ميان ايران و بقيه جهان ايستاده است. او بر اهميت جلوگيري از ايجاد پايگاه نظامي‌در سوريه توسط ايران تاکيد کرد و مدعي شد ما اجازه چنين کاري را به ايران نمي‌دهيم.

انهدام خودروي انتحاري در سراوان
روابط عمومي‌قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه در اطلاعيه‌‌‌‌‌اي از انهدام خودروي انتحاري و هلاکت دو تروريست در اقدام به موقع رزمندگان اسلام در پاسگاه مرزي در منطقه سراوان خبر داد.به گزارش ايلنا، روابط عمومي‌قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه در اطلاعيه‌‌اي اعلام کرد:شامگاه گذشته عوامل گروهک‌‌‌‌هاي تروريستي و اشرار مسلح با يک دستگاه خودروي حامل مهمات و مواد انفجاري قصد انجام عمليات انتحاري و هدف قرار دادن يکي از پاسگاه‌هاي مرزي نيروي زميني سپاه در منطقه سراوان استان سيستان و بلوچستان را داشتند که با هوشياري و اقدام به موقع رزمندگان اسلام ناکام ماندند.در اين اطلاعيه تصريح شده است: همچنين يکي از اشرار که در نزديک شدن به پاسگاه ناکام مانده بود، جليقه انتحاري خود را منفجر و به هلاکت رسيد.اطلاعيه روابط عمومي‌قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه افزوده است: در جريان اين اقدام که دو عامل تروريستي به هلاکت رسيدند، دو تن از بسيجيان غيور اين پاسگاه نيز مجروح شدند.

مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم
معاون حقوقي رئيس‌جمهور و رئيس‌جمهور جديد شيلي بر گسترش روابط، مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم تأکيد کردند.به گزارش ايلنا، لعيا جنيدي معاون حقوقي رئيس‌جمهور که براي شرکت در مراسم تحليف رياست جمهوري شيلي در رأس هيأتي به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي‌ايران به سانتياگو سفر کرده است، با سباستين پينيرا، رئيس‌جمهور جديد شيلي ملاقات کرد. جنيدي و پينيرا در اين ديدار بر گسترش روابط، مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم تأکيد کردند.معاون حقوقي رئيس‌جمهور کشورمان در پايان خواستار افزايش همکاري‌هاي دو کشور در زمينه‌‌هاي مختلف از جمله سازمان‌هاي بين‌المللي شد.

فيلتر کردن تنها راه نيست
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي با تاکيد بر اينکه فيلتر کردن تنها راه نيست، گفت: بايد با تقويت پيام‌رسان بومي‌و تصويب قوانين مهم در حوزه فضاي مجازي شرايطي را فراهم کرد تا مهاجرت از تلگرام به پيام‌رسان‌هاي داخلي انجام شود.به گزارش ايسنا فيروزآبادي گفت: با توجه به تحولات اساسي در فضاي مجازي و تاثيرگذاري آن آمريکايي‌ها به دنبال آن هستند که هدايت فضاي مجازي را به دست گيرند کما اينکه 70 درصد اين فضا در اختيار آمريکايي‌ها است. آنها سعي مي‌کنند چارچوب‌ها، ضوابط و قوانين حاکم بر آن را ايجاد کنند.وي با بيان اينکه آمريکايي‌ها در سياست‌گذاري فضاي مجازي خدمات پايداري را تعريف کرده‌اند، افزود: آمريکايي‌ها اجازه ورود دولت‌ها را به اين حوزه نمي‌دهند. در حال حاضر پنج شرکت بزرگ دنيا در حوزه آي‌تي فعال هستند از اين رو مي‌توان نتيجه گرفت فضاي اقتصادي دنيا در حال انتقال به حوزه فضاي مجازي و آي‌تي است.وي با تاکيد بر اينکه بايد براي خدمات پايه جايگزين داشته باشيم، گفت: گروه‌هاي مرجع در حوزه‌هاي مختلف در فضاي مجازي فعال هستند لذا فيلتر کردن تنها راه نيست. رشد و گسترش تلگرام در جامعه ما طبيعي نيست که اين باعث بروز خطرات جدي شده است.

درخواست اعتبار براي مديريت پسماند 
نمايندگان استان‌هاي مازندران، گلستان و گيلان در نامه‌اي خطاب به مقام معظم رهبري خواستار اذن ايشان به برداشت از صندوق توسعه در راستاي مديريت پسماند و زباله در استان‌هاي شمالي کشور شدند.به گزارش ايسنا، در نامه اين ۳۲ نماينده آمده است:احتراماً، خداي را شاکريم که از تمامي‌امور کشور استحضار و آگاهي و اشراف کامل داريد. مازندران، گيلان، گلستان علاوه بر مشکلات عديده کشاورزي، دامي، توليدي، صنعتي به بليه‌اي بزرگ ابتلاء يافته که پسماند و زباله مي‌باشد متأسفانه جنگل، اراضي کشاورزي، کوه‌ها و حتي ساحل درياي خزر و رودخانه مملو از زباله شده که علاوه بر بيماري‌هاي گوناگون آينده منطقه را نيز جدا مورد تهديد قرار داده است.دولت با درک اين مطلب و توجه به اينکه بودجه ريالي پاسخگو نيست تقاضاي نجات ۳ استان ساحلي شمال از طريق صندوق توسعه ملي را نمودند به خصوص شخص جناب آقاي نوبخت رياست محترم سازمان برنامه و بودجه و محاسبات پيگيري از طريق مختلف داشته است تا به محضر مبارک حضرتعالي انعکاس يابد.

شمخانی به برخورد ضعیف لندن در خصوص تعرض به سفارت ایران واکنش نشان داد؛
هنوز ماجراي حمله به سفارت ايران در لندن به نتيجه نرسيده که شاهد حمله جواني به محل اقامت سفير ايران در اين کشور اروپايي هستيم که گويا تابعيت اتريشي دارد. نگراني از اين است که اين رويکرد به دومينويي خطرناک تبديل شود. به همين دليل بايد بررسي‌هاي دقيقي صورت گيرد تا مشخص شود اين اقدامات هدفگذاري نشده باشد.
بيانيه رسمي‌پليس اتريش 
در اين رابطه پليس اتريش بيانيه‌اي رسمي‌منتشر کرد در اين بيانيه آمده است: در مورخ 11 مارس يکشنبه ساعت 23:30 دقيقه حادثه‌اي در مقابل اقامتگاه سفير ايران در Wenzgasse به وقوع پيوست.نيروي 23 ساله ارتش اتريش در حال انجام وظيفه به عنوان محافظ ساختمان اقامتگاه سفير بود که ناگهان متوجه فرد مشکوکي در نزديکي ساختمان شد. فرد مظنون دقايقي بعد به سوي اين نيروي ارتش حرکت کرد و چاقويي را از داخل کاپشن درآورد و به او حمله کرد. نيروي ارتش ابتدا خود را عقب کشيد و سعي کرد با استفاده از اسپري فلفل فرد مهاجم را متوقف کند که اين اقدام نتيجه‌اي در برنداشت. در حين درگيري در حالي که نيروي ارتش ثابت قدم مبارزه مي‌کرد، هر دو نفر روي زمين افتادند و آنگونه که تصاوير ويدئويي نيز تاييد مي‌کند، فرد مهاجم شروع به ضربه زدن با چاقو به وي مي‌کند. اين اقدام باعث شد تا چند گلوله از اسلحه سازماني نيروي ارتش شليک شده و مظنون احتمالي در اثر جراحات در همان محل کشته شود.فرد مهاجم مردي 26 ساله، اتريشي و مقيم وين بود.
 انگيزه و پيش زمينه اين اقدام کاملا مبهم بوده و تحقيقات گسترده و عميقي در حال حاضر توسط اداره مبارزه با تروريسم و حفاظت از قانون اساسي (توضيح: بخش اطلاعاتي وزارت کشور) در حال انجام است. چاقوي مهاجم ضبط شده و محل حادثه نيز از سوي پليس جنايي اتريش مورد بررسي قرار گرفته است.نيروي ارتش توسط آمبولانس به بيمارستان منتقل شده و مداوا بر روي بازوي دست او که در اثر حمله با چاقو زخمي‌شده انجام پذيرفته است. علاوه بر اقدام به موقع، داشتن جليقه ضدگلوله نيز باعث شد که بر وي جراحات عميق تري وارد نشود. وي نهايتا به بيمارستان منتقل شد.سخنگوي وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: نتشر کند و ما از دولت اتريش خواسته‌ايم اين موضوع را هرچه سريع‌تر پيگيري کند.
تماس با سفير اتريش
در اين رابطه بهرام قاسمي‌با بيان اينکه در تماسي که با سفير ايران در اتريش داشتم، اعلام شد که در پي اين اقدام خسارتي به محل اقامت سفير ايران در اتريش وارد نشده است گفت: بلافاصله بعد از اين اتفاق نيروهاي پليس اتريش در محل حاضر مي‌شوند.سخنگوي وزارت خارجه گفت: پليس همچنان در محل اقامت سفير ايران حضور دارد و هيچ‌گونه خسارتي به شخص سفير و محل اقامت آن وارد نشده است.قاسمي‌با بيان اينکه براساس برخي از گمانه‌زني‌ها و اقوال گفته مي‌شود که گويي اين فرد ضارب خارجي است ولي تابعيت اتريشي دارد، ادامه داد: ما از دولت اتريش خواسته‌ايم که هرچه سريع‌تر به اين موضوع رسيدگي کند و توجه بيشتر به حفاظت مکان‌هاي ديپلماتيک ايران در اين کشور داشته باشد.
خوش خدمتي دولت انگليس
اما دبير شوراي عالي امنيت ملي تعرض به سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لندن را خوش خدمتي دولت انگليس به خريد تسليحاتي ميلياردي وليعهد عربستان از اين کشور دانست که به شکل بسيار مفتضح آن انجام شد. علي شمخاني در حاشيه بازديد از مجتمع خدمات فناوري دانشگاه صنعتي شريف در مصاحبه با صدا و سيما، درباره علت انفعال پليس و دولت انگليس در تعرض به سفارت کشورمان در لندن گفت: اين بازي پينگ پونگي طراحي شده دولت انگليس بود که همزمان با سفر يکي از رهبران کشورهاي منطقه به لندن انجام شد.دريابان علي شمخاني تعرض به سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لندن را خوش خدمتي دولت انگليس به خريد تسليحاتي ميلياردي وليعهد عربستان از اين کشور دانست که به شکل بسيار مفتضح آن انجام شد.شمخاني در پاسخ به اظهارات ضد ايران و مقاومت اسلامي‌وليعهد عربستان گفت: در منطق و ادبيات سياسي منطقه‌اي ما، رژيم صهيونيستي، آمريکا بابت حمله به عراق و افغانستان و مروجان تروريسم در منطقه شرورند.وي افزود: رئيس جمهور اسبق آمريکا تلاش کرد لفظ شر را از رژيم اشغالگر قدس بردارد و در مقابل به کشورهايي که نوعاً تامين کننده صلح و ثبات در منطقه هستند اطلاق کرد.وي با اشاره به فرافکني وليعهد عربستان تاکيد کرد: اين خطا ناشي از کم عقلي است که زمان بايد پاسخ آن را به او بدهد.
علي شمخاني گفت: متاسفانه حکام سعودي در طول حيات سياسي خود با ترويج گروه‌هاي تکفيري، مرزهاي خونيني را در جهان اسلام ايجاد کردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص ضرورت حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان بعنوان محور اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: يکي از نکات مورد تاکيد و مرکز ثقل اقتصاد مقاومتي ، شرکت‌هاي دانش بنيان است که عنصر اصلي و محوري ساماندهي وضعيت نيروهاي انساني متخصص محسوب مي‌شود .
وي گفت: جمهوري اسلامي‌ايران در 4 دهه انقلاب توسعه‌اي جهشي در حوزه نيروي انساني تحصيل کرده داشته است که به نظر مي‌آيد آنان بيش از آنکه مشکل باشند، راه حلند.
شمخاني افزود: همانطور که اين نيروهاي تحصيل کرده در مقطعي از جنگ، نيروي اساسي موجود و عامل اصلي برتري ايران بر صدام شدند امروز نيز اين نيروها که رقمشان 5 ميليون دانشجو است نيروي محرکه و لکوموتيو اصلي قطار اقتصاد ايران مي‌توانند باشند.
وي با اشاره به بازديد امروزش از دو مرکز علمي‌دانشگاهي خصوصي و دولتي گفت: در اين مراکز ظرفيت‌هاي بالايي در عرصه دانش بنيان ديدم که نه در جنبه کمي‌ بلکه در عمل توانسته‌اند قابليت‌هاي خوب و راه‌هاي بسيار مطلوبي براي ايجاد اشتغال و حل مسائل فني راهبردي ارائه دهند و با هزينه‌هاي حداقلي کارآمدي بسيار خوبي داشته باشند.
شمخاني افزود: از ديدن نيروي انساني شاغل در اين مراکز علمي‌خوشحال شدم بويژه آنکه ديدم دغدغه ملي جوانان که بايد حل معضلات علمي‌کشور باشد را کاملا مدنظر قرار دارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به تزريق بيروني و غيربومي‌موضوعات فرعي مانند اينکه دغدغه‌هاي زنان کشورمان چيست اظهار داشت: بانوان کشورمان در حوزه‌هاي پيشرو علمي‌و فني همچون سايبري، ماهواره اي، موشکي و پهپادي کارهاي بسيار خوبي انجام مي‌دهند.
وي گفت: در‌ها بر روي مردان و زنانمان باز است تا افتخار بيشتري را نصيب انقلاب اسلامي‌ايران کنند.


رييس‌قوه‌قضاييه:
رييس‌قوه‌قضاييه بابيان اينکه موضوعي که ريشه شرعي و قانوني دارد نبايد مورد تشکيک قرار گيرد، به استدلال‌ها براي برگزاري رفراندوم درباره حجاب اشاره کرد و گفت: فردا ممکن است درباره مشروب فروشي‌ها ، مجالس لهو و لعب، مراکز فساد و فحشا و ... نيز همين استدلال را مطرح کنند که اين بسيار نادرست است. به گزارش ايلنا، آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به تلاش‌هاي دستگاه قضايي در راستاي حفظ اموال عمومي، به گزارش ارائه شده از سوي دادستان تهران درباره پرونده املاک شهرداري اشاره کرد و گفت: دستگاه قضايي در اين پرونده و ساير پرونده‌ها همواره نشان داده که کاري به دسته‌بندي‌هاي سياسي ندارد و در چارچوب شرع و قانون به وظيفه خود عمل مي‌کند تا اموال عمومي‌که متعلق به مردم است به بيت المال بازگردد. رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه دستگاه قضايي منفعلانه عمل نمي‌کند و تابع فضا سازي‌هاي سياسي نمي‌شود، خاطرنشان کرد: ما با تعجيل در رسيدگي به پرونده‌ها مخالفيم زيرا مسئله اصلي براي ما عمل در چارچوب قوانين است. متأسفانه برخي دچار وسوسه تعجيل مي‌شوند  و اصرار به رسيدگي‌هاي سريع و فوري دارند. آملي لاريجاني با اشاره به بحث حجاب و عفاف تصريح کرد: بحث حجاب از مسلمات فقهي و قرآني است و متأسفانه عده‌اي در اينکه حکومت اسلامي‌و جامعه اسلامي‌بايد نسبت به اين مسئله حساسيت نشان دهد و از اشاعه بي‌حجابي و بدحجابي جلوگيري کند، تشکيک مي‌کنند! رئيس قوه قضاييه اظهار کرد: علاوه بر موضوع امر به معروف و نهي از منکر که يک مسئله عمومي‌است، بحث تظاهر به حرام نيز موضوع ديگري است که جامعه اسلامي‌و حاکم اسلامي‌براي جلوگيري از شيوع فحشا و منکرات در جامعه بايد نسبت به آن حساس باشد و منع کند و اين امر از مسلمات به شمار مي‌رود. وي تظاهر به بي‌حجابي را همانند تظاهر به هر عمل حرام ديگر، نوعي اشاعه فحشا دانست و با اشاره به تصريح قانون به لزوم رعايت حجاب، خاطرنشان کرد: موضوعي که ريشه شرعي و قانوني دارد نبايد مورد تشکيک قرار گيرد. حال ممکن است برخي جوان‌ها اشتباه کنند اما چرا افرادي که به نوعي در زمره خواص قرار دارند بر طبل دشمن مي‌کوبند؟
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: اين افراد گاهي استدلال‌هاي بسيار سخيفي دارند و مي‌گويند درباره اين موضوع رفراندوم برگزار کنيد. در واقع سخن اين افراد اين است که حکومت اسلامي‌که خود براساس رفراندوم روي کار آمده و قوانيني را وضع کرده که در چارچوب شرع هستند، براي تجويز ارتکاب يا عدم ارتکاب يک فعل حرام رفراندوم برگزار کند! آيت ا... آملي لاريجاني با بيان اينکه جامعه اسلامي‌اقتضائات خاص خود را دارد، تصريح کرد: از همه بدتر اين است که اين افراد رأي خود را رأي مردم مي‌دانند. از طرفي برخي رسانه‌ها نيز درباره موضوعاتي که از منظر فقهي، شرعي، قرآني و روايي مستندات روشني دارد تشکيک مي‌کنند که اين امر بسيار جاي تأسف دارد. اميدواريم افراد و رسانه‌ها بي جهت وقت جامعه را بر سر اين مسائل حاشيه‌اي نگيرند و توجه داشته باشند که جمهوري اسلامي‌و مسئولان آن وظايف و اهداف روشني دارند و همه بايد در چارچوب شرع و قانون به انجام وظايف خود بپردازند.

يک فعال سياسي اصلاح طللب با اشاره به خلا موجود در حوزه زنان، در جريان اصلاحات گفت: ساختار احزاب ما غالبا مردانه است و همين مساله ممکن است بين اصلاحات و مطالبات زنان در جامعه فاصله ايجاد کند.
آذر منصوري در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به اينکه يکي از الزامات توسعه همه جانبه متوازن وپايدار ، ايجاد فرصت‌هاي برابر براي احاد جامعه است و ۵۰% از اين جامعه را هم زنان تشکيل ميدهند، گفت: اولين اقدام و اولين الزام براي حضور زنان در عرصه عمومي‌و از بين بردن تبعيض‌ها پذيرش اين مسئله توسط جريان‌هاي سياسي موجود در کشور است. اتخاذ استراتژي براي رفع تبعيض‌هاي موجود بايد در بطن جريان اصلاحات و گفتمان آن قرار بگيرد و نماد‌هاي توجه واقع بينانه و عينيت يافتن راهبردهارا نيز درراهکارها به همراه داشته باشد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: جريان اصلاحات به رغم تاکيدي که به حضور زنان در انتخابات داشت و به رغم توجهي که به حضور زنان در ليست‌هاي انتخاباتي همواره داشته است، خلاء استراتژي پيش برنده در حوزه زنان دارد. البته نبايد اين واقعيت را که جريان اصلاحات همواره در مسير پيشرفت و توسعه به حضور زنان تاکيد دارد، ناديده گرفت.  منصوري با تاکيد بر اينکه احزاب بايد سقف مشارکت سياسي زنان را بالا ببرند و همواره برنامه‌هايي داشته باشند که براساس آنها اين خلاء به حداقل برسد تصريح کرد: احزاب در اين زمينه نقش کليدي دارند و بايد برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدتي را تبيين کنند.
 وي با بيان اينکه در ميان دولت‌هايي که پس از انقلاب اسلامي‌به روي کار آمده‌اند دولت اصلاحات بيشترين تلاش را در زمينه رسيدگي به وضعيت زنان و برابري جنسيتي داشته است، افزود: اما بعد از دولت اصلاحات دولت روحاني است که در برنامه ششم خود توجه ويژه‌اي به برابري جنسيتي به خرج داده است و بنابر دستورالعملي هم که از سوي دولت ابلاغ شده است بايد تا سال ۱۴۰۰ از راهبرد تبعيض مثبت که جزيي از استراتژي‌هاي تعيين شده است، استفاده کند.  منصوري با بيان اينکه نقش احزاب در رفع خلاءها و چالش‌هاي موجود بسيار کليدي و مهم است است، ابراز داشت: احزاب بايد بستر مناسب را براي استفاده بيشتراز زنان در عرصه‌هاي مديريتي و عمومي‌فراهم کنند اما احزاب ما هيچ راهبرد مشخص و برنامه‌ريزي کارآمدي براي رفع اين تبعيض‌ها ندارند و به جز حزب مشارکت تجربه ديگري در اين زمينه بين احزاب نداريم.

سخنگوي وزارت خارجه اعلام کرد که دولت و مردم عراق در طول اين ساليان شناخت خوبي از جمهوري اسلامي‌ايران دارند و مي‌دانند جمهوري اسلامي‌به مردم عراق و سرزمين عراق چگونه فکر مي‌کند.
به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در پاسخ به اين که نگاه ايران به انتخابات عراق چيست گفت: هر انتخاباتي در هرکجاي دنيا که بتواند به صورتي واقعي برگزار شود يک خبر خوب است و نشانگر حاکميت مردم و استقلال آن کشور است؛ اين انتخابات در عراق مي‌تواند پس از سال‌ها استبداد و جنگ‌هايي که در اين کشور وجود داشت و همچنين تروريست‌هاي داعش، نقطه عطفي در تاريخ معاصر عراق تلقي شود به خصوص با وجود سرکوب تروريست‌هايي که در اين کشور براي مدت‌ها سکني گزيدند و به کشتار مردم دست زدند.
وي افزود: فکر مي‌کنم اين انتخابات مي‌تواند در روند تکامل اين دموکراسي و مردم‌سالاري جديد عراق کمک شاياني بکند و همچنين به ثبات امنيت و توسعه اقتصادي عراق کمک بکند.
اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان ادامه داد: براي ما به عنوان کشور همسايه عراق استقلال، تماميت ارضي و حاکميت ملي عراق اهميت دارد و اين را براي همه همسايگان خود مي‌‌خواهيم و به آن احترام مي‌گذاريم لذا هر آنچه که مردم عراق در اين فرآيند، انتخاب کنند و به آن راي دهند قطعا مورد تاييد و حمايت ما خواهد بود.  وي اضافه کرد: قطعا ما هرگز در مسائل داخلي عراق دخالت نکرديم و نخواهيم کرد و البته به عنوان يک کشور دوست و همسايه هرگاه که آنها نياز به کمک ما داشتند و توانستيم کاري بکنيم، از کمک‌هاي خودمان دريغ نکرديم. سخنگوي وزارت خارجه در ارزيابي جنگ يمن گفت: سخناني که به زبان برخي از مقامات کشور عربستان سعودي جاري مي‌‌‌شود، براي هر تحليلگر سياسي منصفي حکايت از استيصال دولت عربستان دارد، اين کشور زماني که تجاوز خود را به کشور يمن آغاز کرد تصور مي‌‌کرد بتواند در مدت کوتاهي بر آمال و آرزوهاي خودش که در واقع تسلط بر يمن بود، نايل بيايد ولي بعد از گذشت نزديک به سه سال شاهد هستيم که عربستان در اين باتلاق فرو رفته و نتوانسته به آرزوهايش نايل بيايد و شايد نياموخته تجاوز به کشور ديگري هرگز نمي‌تواند نهايتا مستمر و درازمدت باشد و نمي‌‌‌توان اراده يک ملت را زير پاي خود لگد کرد و ناديده انگاشت. قاسمي‌تاکيد کرد: سخناني که از زبان مقامات سعودي اين روزها مطرح مي‌شود حکايت از نوعي پريشاني و استيصال دارد.


دردومين دادگاه قاتل پرونده خيابان پاسداران مطرح شد؛
دومين جلسه رسيدگي به اتهامات محمد ثلاث در شعبه ۹ دادگاه کيفري ۱ استان تهران به رياست قاضي محمدي کشکولي برگزار شد.به گزارش ايلنا، در ابتداي اين جلسه قاضي با اعلام رسميت دادگاه گفت: تغيير جديدي در پرونده ايجاد شده است و متهم وکيل تعييني معرفي کرده و دادگاه از وکيل تعييني خواهش کرد که در جايگاه قرار بگيرد و اگر دفاعياتي دارد بخواند. سعيد اشرف‌زاده به عنوان وکيل تعييني در جايگاه قرار گرفت و اظهار داشت: به دليل اينکه في‌المجلس قبول وکالت کردم براي دفاع احتياج به مطالعه پرونده دارم. اگر دادگاه موافقت کند در اين جلسه وکيل تسخيري در صورت داشتن آمادگي دفاعيات خود را بخواند و من در آينده دفاعيات خود را بعد از  مطالعه پرونده ايراد کنم.قاضي محمدي براي بررسي اين موضوع چند دقيقه دستور تنفس دادند تا در اين‌باره شور کنند. بعد از تنفس اعلام داشتند که وکيل تسخيري بعد از معرفي وکيل تعييني ديگر نمي‌توان د دفاع کند.رئيس شعبه با بيان اينکه تاکنون تمام تشريفات آيين دادرسي کيفري رعايت شده است، تصريح کرد: اگر اکنون بعد از معرفي وکيل تعييني نماينده دادستان يا نماينده حقوقي ناجا مطلبي دارند، ايراد کند و از قاضي شهرياري دعوت کرد تا در جايگاه قرار بگيرد. قاضي شهرياري با اشاره به اينکه تاکنون تمام تشريفات آيين دادرسي کيفري رعايت شده است، خاطرنشان کرد: ساده‌لوحانه است اگر براساس اظهارات متهم بگوييم که عصبيت دليل حمله به ماموران نيروي انتظامي‌بوده است. در آن شب دو خودروي ديگر هم به ماموران نيروي انتظامي‌به همين شکل حمله کردند. حتي خودروي سمند به صورت رفت و برگشت به ماموران نيروي انتظامي‌حمله کرد آنها که کتک نخورده بودند  براي چه اين کار را کردند. نماينده دادستان افزود: اين حرکات نشان مي‌دهد که از قبل براي چنين برخوردي برنامه‌ريزي داشتند اتوبوس مدت ۱۵ روز بود که در محل پارک شده و مرکز تصميم‌گيري بود. مالک اتوبوس و شخصي که از آن دعوت کرده است جزو بازداشت‌شدگان هستند. قاضي شهرياري با اشاره به اظهارات متهم در مورد اينکه متوجه کار خود نبوده است، ابراز داشت: فيلم اقدام اين فرد موجود است و مشخص است که با اختيار و علم اتوبوس را به سمت چپ و راست و به سمت مامورين هدايت مي‌کند. حتي توقف او ارادي نبوده است بلکه بعد از برخورد با مانع متوقف شده است. شهرياري اضافه کرد: متهم بعد از اينکه پياده شد، توسط افرادي که در آنجا حضور داشتند و عصبي بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. ايشان تنها کسي بودند که آنجا گواهينامه پايه يک داشته است. به چه دليل آنجا حضور داشتند. نماينده دادستان افزود: ايشان از سلامت رواني کامل برخوردار است که اين موضوع مورد اقرار شخص ايشان هم هست و پزشکي قانوني هم بر آن صحه گذاشته است.