پرداخت ميلياردها دلار براي آزادي شاهزادگان سعودي 
تجار و شاهزادگان سعودي که زماني غول‌هاي اقتصادي اين کشور محسوب مي‌شدند در زمان بازداشت در هتل ريتس مجبور به پوشيدن پابند هوشمند ردياب بودند. به گزارش نيويورک تايمز، درحاليکه محمد بن سلمان براي سرمايه گذاري در آمريکا وارد اين کشور خواهد شد جزييات بيشتري درباره تلاش‌هاي وي براي مبارزه با فساد و شفافيت منتشر مي‌شود. در ماه نوامبر دولت ملک سلمان تعداد زيادي از شاهزادگان را در هتل لوکس ريتس بازداشت کردند حال خبرها حاکي از فشار و آزار شاهزادگان براي پرداخت ميلياردها دلار پول در مقابل آزادي است. اين فشارها تنها براي کسب پول بيشتر بوده است.قابل ذکر است اين شاهزادگان هنوز کامل آزادي سفر يا ترک کشور را ندارند.در اولين روزهاي بازداشت شاهزادگان 17 نفر به دليل ضربات فيزيکي راهي بيمارستان شدند. دولت عربستان سعودي هنوز بخش زيادي از دارايي‌هاي ثروتمندان و شاهزاداگان را ضبط نکرده است .محمد بن سلمان مسئول اصلي اين بازداشت‌ها در مرکز توجه قراردارد وي که ادعاي اصلاحات اجتماعي با آزادي رانندگي زنان و يا گسترش فعاليت‌هاي سرگرمي‌را داده درعين حال زير سايه اتهام انتقال ميلياردها دلار ثروت شاهزادگان به کنترل خود قرارگرفته است.

حقوق بالاي مديران دانشگاهي انگليس 
تحقيقات نشان داده حقوق مديران دانشگاه‌هاي انگليس از وزراي بهداشت و مقامات محلي نيز بالاتر است.به طور مثال حقوق 185 هزار پوندي مديرشوراي شهر بيرمنگام که به نوبه خود يکي از بيشترين هزينه‌ها در منطقه يورو بوده تنها نصف حقوق مدير دانشگاه بيرمنگام بوده که 378 هزار پوند است. به گزارش گاردين، موضوع حقوق‌هاي بالاي مديران دانشگاهي در ماه‌هاي اخير باعث شد تا نخست وزير انگليس نيز ابراز نگراني کند اما تاکنون تغيير کمي‌رخ داده است. روئساي دانشگاه‌هاي برتر انگليس بين سالهاي 2015 تا 2016 بالاتر از موسسات مطرح دولتي مانند وزارت بهداشت بوده است. در لندن حقوق 300 هزارپوندي رئيس کالج امپريال پزشکي بيشتر از صندوق مالي وزرات بهداشت بوده است.

«اون» خواستار امضاي توافق صلح با آمريکا
 رهبر کره‌شمالي «تمايل قوي» خود را براي امضاي توافق صلح با ايالات متحده و برقراري روابط ديپلماتيک بين دو کشور ابراز کرده ولي واشنگتن از دهه‌ها پيش اين مساله را ناديده مي‌گرفته است. به گزارش ايلنا به نقل از نووستي، روزنامه «تونا ايلبو» کره‌جنوبي به نقل از يک مقام ارشد در رياست‌جمهوري اين کشور، نوشت که «کيم جونگ اون» رهبر کره‌شمالي در جريان نشستي با هيات کره‌جنوبي در پيونگ‌يانگ، تمايل خود را براي عادي‌سازي روابط کشورش با ايالات متحده ابراز کرد.اين منبع گفت: «هدف نهايي کيم جونگ اون، امضاي توافق صلح با ايالات متحده و برقراري روابط ديپلماتيک طبيعي است که بازگشايي سفارت آمريکا در پيونگ‌يانگ را شامل مي‌شود». پيش‌تر، رهبر کره‌شمالي پيشنهاد ديدار با «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا را مطرح کرد و در مقابل، واشنگتن موافقت خود را با اين مساله اعلام و خاطرنشان کرد که درباره زمان و مکان اين نشست بعدا توافق مي‌شود. طبق اين گزارش، مقام‌هاي کره‌شمالي پيشنهاد امضاي توافق صلح با ايالات متحده را از دوران حکومت «کيم ايل سونگ»- اولين رهبر جمهوري دموکراتيک کره‌شمالي و پدربزرگ کيم جونگ اون-مطرح کرده‌اند ولي واشنگتن پيوسته اين مساله را ناديده مي‌گرفت.

ادامه رشد در بازار سهام آسيايي 
 پس از اين که گزارش مشاغل آمريکا با قدرت خود بازارها را تقويت کرد، با آرامش در بازارهاي آسيايي، سهام روند صعودي خود را ادامه داد. به گزارش مهر به نقل از رويترز، ديرزو گسترده‌ترين شاخص سهام آسيا اقيانوسيه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سي‌آي، سومين جلسه متوالي سود خود را به دست آورد و ۱.۳ درصد جهش کرد.سهام کره‌جنوبي ۱ درصد جهش کرد در حالي که شاخص سهام استراليا، ۰.۷ درصد بالا رفت. سهام شرکت‌هاي معدني استراليا با انتشار اخباري مبني بر اين که اين کشور احتمالا از تعرفه‌هاي جديد آمريکا بر واردات فولاد و آلومينيوم معاف خواهد شد، رشد خوبي به دست آوردند.شاخص اي‌ميني اس‌اندپي ۵۰۰ يک ۰.۳ درصد ديگر هم به ارزش خود افزود.نيکي ژاپن ۱.۲ درصد جهش کرد. اين شاخص عکس‌العمل آني اندکي نسبت به اخبار فشارهاي جديد وارد بر نخست‌وزير، شينزو آبه، که مظنون به دست داشتن در فروش املاک دولتي است، از خود نشان داد.پس از اين که روز جمعه گزارش مشاغل آمريکا آمريکا نشان داد ماه گذشته ۳۱۳ هزار شغل به مشاغل آمريکا اضافه شده است اما رشد ساليانه متوسطِ دستمزد ساعتي که در ماه ژانويه جهش يافته بود تا ۲.۶ درصد افت کرد. به اين ترتيب نگراني‌ها در مورد تورم کاهش يافت.

محاصره شهر حرستا در غوطه شرقي
 شهر مهم و راهبردي 'حرستا' در 'غوطه شرقي' در استان 'ريف دمشق' در محاصره کامل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه درآمد. شهر حرستا يکي از مراکز اصلي تروريست‌ها در غوطه شرقي است. حرستا در شهرستان 'دوما' در غوطه شرقي در ريف دمشق در سوريه قرار دارد . يگان‌هاي ارتش سوريه از 14 روز گذشته توانسته‌اند با حمله به مواضع تروريست‌ها، شهرک‌ها و مناطق سقبا، مسرابا، حموريه، اوتايا، مديرا، حوش الاشعري، حوش قبيبات، المحمديه، حوش الصالحيه، حوش خرابو، النشابيه، حزرما، گردان پدافند هوايي، گردان حمل و نقل، مزارع العب و بيت نايم را از دست تروريست‌ها در غوطه شرقي بازپس گيرند. ارتش سوريه با اين پيروزي‌ها غوطه شرقي ريف دمشق را به دو بخش جنوبي و شمالي تقسيم کرد و اين امر سبب محاصره بيشتر تروريست‌ها در مناطق ديگر شده است. نيروهاي سوري در روزهاي اخير در محورهاي مختلف غوطه شرقي پيشروي داشته‌اند و شماري مزرعه و شهرک را در محور حرستا و دوما از وجود تروريستها پاکسازي کردند و تعدادي از مناطق مختلفي که در اشغال تروريست‌ها بود، تاکنون آزاد شده است. روند پيشروي نيروهاي ارتش سوريه در غوطه شرقي در استان ريف دمشق ادامه دارد. ارتش و نيروهاي مسلح سوريه با آغاز عمليات عليه تروريست‌ها بيش از 52 درصد از مناطق تحت کنترل آنان را در غوطه شرقي تاکنون آزاد کرده اند. 


سفر وزير دفاع آمريکا به عُمان
«جيمز متيس» وزير دفاع آمريکا در رأس يک هيأت عالي‌رتبه ديشب وارد مسقط پايتخت عُمان شد. خبرگزاري عُمان با اعلام اين خبر افزود که وزير دفاع آمريکا و هيأت همراه وي به محض ورود به پايگاه هوايي «السيب» مورد استقبال سرتيپ «صالح بن أحمد الهناني» رئيس تشريفات نظامي‌و روابط عمومي‌ستاد مشترک نيروهاي مسلح عُمان، سفير آمريکا در عُمان و شماري از مقامات نظامي‌عُمان قرار گرفت.متيس در اين سفر با «بدر بن سعود بن حارب البوسعيدي» وزير دفاع عُمان ديدار و به بررسي همکاري دو کشور و موضوعات داراي اهتمام مشترک خواهد پرداخت.البوسعيدي نوامبر گذشته در سفري به آمريکا با ژنرال «ژوزف فتيل» رئيس فرماندهي مرکزي ارتش آمريکا ديدار و درباره همکاري‌هاي نظامي‌دو کشور گفت‌وگو کرد. عُمان و آمريکا در سال 1933 پيمان دوستي با هم امضا کردند و اين پيمان از جمله نخستين معاهدات آمريکا با کشورهاي عربي بود.

تغيير وجهه حزب افراطي "جبهه ملي" فرانسه
در دومين روز کنگره حزب راست‌گراي افراطي "جبهه ملي" فرانسه که از شنبه ١۰ مارس در شهر ليل در شمال فرانسه آغاز به کار کرد ، مارين‌لوپن براي سومين بار به سمت رياست اين حزب انتخاب شد. لوپن تنها نامزد تصدي اين سمت بود و تمامي‌اعضاي حزب از وي حمايت کردند. در اين کنگره سمت رئيس افتخاري که تا کنون به ژان-ماري لوپن اعطا شده بود، حذف شد و به اين ترتيب بنبانگذار اين حزب و پدر رئيس کنوني اين حزب کلاً کنار گذاشته شد.مارين لوپن، پس از نيم روز يکشنبه ١١ مارس در کنگره اين حزب پيشنهاد کرد که حزب راست افراطي تحت رهبري او نام خود را تغيير دهد و از اين پس "ائتلاف ملي" فرانسه ناميده شود. مارين لوپن تغيير نام حزب را در چهارچوب اصلاحات خواسته شده و به جهت کسب موفقيت اين حزب دانست. تغيير نام حزب راست‌گراي افراطي جبهه ملي فرانسه به آراي مکتوب اعضاي اين حزب گذاشته خواهد شد. نتايج آن حداقل مدت ۶ هفته طول خواهد کشيد.از جمله شگفتي‌هاي شانزدهمين کنگره سالانۀ حزب راست افراطي فرانسه موسوم به "جبهه ملي" دعوت از استيو بَنُن، استراتژيست و مشاور پيشين دونالد ترامپ براي شرکت در اين کنگره بود. 

کناره گيري پوتين از قدرت تا سال 2024
ولادمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در يک مصاحبه اختصاصي با شبکه ان‌بي‌سي ضمن ابراز اطمينان از پيروزي در انتخابات ۱۸ مارس گفت قصد دارد که پس از پايان دوره جديد رياست جمهوري در سال ۲۰۲۴ ميلادي از سياست کناره‌گيري کند. پوتين از سال ۲۰۰۰ ميلادي يا به‌عنوان رئيس جمهور يا در مقام نخست وزير عملا رهبري روسيه را در دست دارد. ولاديمير پوتين نخستين بار در سال ۲۰۰۰ به عنوان رئيس جمهوري روسيه و به دنبال استعفاي بوريس يلتسين، رئيس جمهور اسبق اين کشور مشغول به کار شد. در سال‌هاي گذشته وي چهار دوره و به علت قانون «محدوديت دو دوره رياست جمهوري متوالي» سمت نخست وزيري روسيه را برعهده داشته و رئيس کابينه دميتري مدودف، نخست وزير خود بوده است. قانونگذاران روس در سال ۲۰۱۲ دوره رياست جمهوري را از چهار به شش سال افزايش دادند. اين بدان معني است که اگر آقاي پوتين در انتخابات پيش رو پيروز شود، تا سال ۲۰۲۴ يعني تا ۷۲ سالگي در قدرت باقي مي‌ماند. 

شکايت فلسطين از آمريکا و اسرائيل
تشکيلات خودگردان فلسطين درصدد شکايت عليه رئيس جمهوري آمريکا و نخست وزير رژيم صهيونيستي در دادگاه کيفري بين الملل است. به گزارش ايسنا، به نقل از النشره، صالح رأفت، عضو کميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين(ساف) اعلام کرد که رياض المالکي، وزير خارجه تشکيلات خودگردان فلسطين طي روزهاي آتي به لاهه مي‌رود و شکايتي را عليه بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي و دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا به دادگاه کيفري بين‌المللي ارائه خواهد داد. وي در ادامه افزود: در اين دادخواست آمده است که نتانياهو و وزير جنگ اسرائيل جناياتي را در حق ملت فلسطين مرتکب شده‌اند.رأفت همچنين تصريح کرد: المالکي عليه دولت آمريکا نيز به دليل اعلام تصميم ترامپ مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژیم صهیونیستی وانتقال سفارت واشنگتن به اين مکان نيز شکايت خواهد کرد. 


یادداشت
سايمون نيکسون
وال استريت ژورنال

پرسش اصلي سياست گذاران اروپاي بحث درباره تقويت اصلاحات در منطقه يورو پيش يا پس از بحران در ايتالياست.آنها اين بحث را مطرح مي‌کنند که آيا بايد به کاهش ريسک اولويت دهند يا تقسيم ريسک. اما همه مي‌دانند اين به چه معني است. آيا منطقه يورو خود را آماده بحراني شبيه به يونان در ايتاليا مي‌کند يا ممکن است آنرا متوقف کند و يا درانتظار عملکرد بازارها نسبت بدهي سومين اقتصاد اتحاديه اروپا بمانند. هفته گذشته ايتاليايي‌ها به اين پرسش‌ها پاسخ دادند و بيش از نيمي‌از کرسي‌هاي پارلماني به احزاب مخالف اتحاديه اروپا و ضدسيستم رسيد. مردم ايتاليا اميد به رسيدن هماهنگي اصلاحات اقتصادي ميان کشورهاي منطقه را از بين بردند. بخشي از اين اصلاحات بررسي بودجه کشورهاي عضو و ايجاد يک صندوق مشترک بانکي بود. تقاضا براي ايجاد بودجه‌اي مشترک تحت کنترل يکي از وزراي مالي منطقه يورو به نظر در بدو ورود مرده است. اين ضربه به طور خاص به کميسيون اروپايي و رياست جمهوري فرانسه امانوئل ماکرون است که براين برنامه‌ها تاکييد داشتند. بحران ايتاليايي مشخص نيست. بسياري از سرمايه گذاران که سالهاي اخير بر بحران شرط بندي کردند شکست خوردند. اين امکان وجود دارد که پس از گذشتن از مه انتخاباتي ، دولت جديد ايتاليا به بهبودي اقتصادي ضرر نمي‌زند.جنبش 5 ستاره 32 درصد کرسي‌ها را به خود اختصاص داد اما عملکردش هنوز مشخص نيست . حزب افراطي ليگ با 18 درصد راي بايد با حزب حاکم راست ميان تشکيل ائتلاف دهد. حزب دموکرات که در انتخابات شکست خورد اکنون قدرت توازن را در دست دارد و تا زمان تشکيل دولت جديد برقدرت است. دراين ميان اين امکان وجود دارد که بحران ايتاليا پس از انتخابات بيشتر شود و ايتاليايي‌ها به تشخيص نادرست منبع مشکلات کشور ادامه دهند.
ترجمه: فاطمه مهتدي


خاورميانه مقصد يک سوم صادرات اسلحه جهان است
گروه بين الملل : ميزان واردات اسلحه در کشورهاي خاورميانه در سالهاي 2013تا2017 افزايش 103 درصدي داشته است. امري که نشانگر ادامه تنش در منطقه در پنج سال اخير است. اين رشد درحالي رخ مي‌دهد که اخيرا بسياري از سياستمداران کشورهاي توليدکننده سلاح در جهان خواستار کاهش صادرات تسليحات به کشورهاي خاورميانه هستند. براساس گزارش موسسه تحقيقات صلح بين‌المللي استکهلم، ده صادرکننده سلاح در جهان به ترتيب : آمريکا ، روسيه، فرانسه، آلمان،چين، انگليس، اسپانيا،اسرائيل، ايتاليا و هلند هستند. نتايج تازه‌ترين تحقيقات يک مرکز عمده مطالعاتي، نشان مي‌دهد که ايالات متحده و سپس روسيه، بزرگ‌ترين فروشندگان جنگ‌افزار و تجهيزات نظامي‌در پنج سال گذشته بوده‌اند. به گزارش موسسه صلح "سيپري" خريداران نزديک به يک سوم از صادارات اسلحه در اين مدت، کشورهاي خاورميانه بوده‌اند. به گزارش دويچه وله، موسسه تحقيقات صلح بين‌المللي استکهلم (سيپري)، ديروز تازه‌ترينگزارش خود در مورد ميزان خريد و فروش تسليحات در جهان منتشر کرد که حاکي از ادامه رشد فروش تسليحات است. در اين گزارش خريد و فروش تسليحات در بين سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بررسي شده است.به گزارش اين موسسه ميزان خريد و فروش تسليحات در پنج سال گذشته در مقايسه با فاصله زماني ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به ميزان ۱۰ درصد افزايش يافته است. علت اين افزايش به‌ ويژه صادارت تسليحات بيشتر به کشورهاي خاورميانه، آسيا و اقيانوسيه بوده است.طبق گزارش موسسه سيپري، ايالات متحده آمريکا ۳۴ درصد از بازار تسليحات را در دست دارد و با اين حساب بزرگ‌ترين فروشنده و صادرکننده تسليحات در جهان است.آمريکا در طي سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ميزان فروش تسليحات خود را در مقايسه با پنج سال پيش از آن ۲۵ درصد افزايش داده و به مجموعا ۹۸ کشور جهان سلاح فروخته و صادر کرده است. به گفته انستيتو بين‌المللي پژوهش‌هاي صلح استکهلم، جنگ‌افزارهاي آمريکايي به ۹۸ کشور جهان صادر شده‌اند. بخش عمده‌اي از اين صادرات مربوط به هواپيماهاي جنگي و ترابري مي‌شود.ايالات متحده با توجه به قراردادهاي تسليحاتي که در دوران رياست‌جمهوري باراک اوباما بسته شدند، توانست ميزان فروش تسليحات خود را به بالاترين ميزان از دهه ۹۰ ميلادي به اين سو برساند.به گفته خانم اوده فلوران، مدير بخش تحقيقات درباره هزينه‌هاي تسليحاتي در موسسه سيپري، "اين قراردادها و همچنين قراردادهاي تسليحاتي که ايالات متحده در سال ۲۰۱۷ منعقد کرده، سبب خواهد شد که آمريکا در سال‌هاي آينده نيز همچنان بزرگ‌ترين فروشنده تسليحات باقي بماند".اگر چه روسيه در بين سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در مقايسه با پنج سال پيش از آن به ميزان هفت درصد کمتر تسليحات فروخته، اما همچنان پس از آمريکا در رتبه دوم بزرگ‌ترين فروشندگان و صادرکنندگان تسليحات در جهان قرار دارد. به گزارش سيپري ۲۲ درصد از بازار تسليحات جهان در دست روسيه است و به ۴۷ کشور جهان، از جمله براي شورشيان در اوکراين، سلاح ارسال کرده‌است.آلمان پس از فرانسه چهارمين فروشنده بزرگ تسليحات در جهان محسوب مي‌شود. ميزان فروش و صادرات تسليحات از آلمان اما در پنج سال گذشته کاهشي ۱۴ درصدي را نشان مي‌دهد.نکته قابل توجه آنکه ميزان صادارت تسليحات آلمان به خاورميانه در بين سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در مقايسه با پنج سال پيش از آن دو برابر شده است.به گفته پيتر وزه‌مان، کارشناس موسسه سيپري، اکثر کشورهاي خاورميانه به طور مستقيم در درگير‌ي‌هاي خشونت‌آميز مشارکت داشته‌اند.
هند و عربستان؛ واردکنندگان اصلي
کشور هند همچنان با سهمي‌۱۲ درصدي از کل بازار تسليحات، بزرگ‌ترين خريدار تسليحات در جهان است.در گزارش موسسه سيپري در اين رابطه از جمله آمده است: «تنش‌هاي ميان هند و پاکستان و همچنين ميان هند و چين سبب شده که ميزان تقاضاي هند براي خريد تسليحات افزايش يابد، چرا که خود قادر به توليد اسلحه نيست.»دومين واردکننده بزرگ تسليحات در جهان عربستان سعودي است. ميزان واردات تسليحات به اين کشور در پنج سال گذشته در مقايسه با پنج سال بين ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ سه برابر شده است. مصر، امارات متحده عربي و چين در اين رده‌بندي در رتبه‌هاي بعدي جاي دارند.طبق گزارش سيپري کشور چين در بين سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ميلادي به ميزان ۲۰ درصد کمتر از پنج سال پيش از آن تسليحات وارد کرده است، اما اين کاهش بيش از همه از افزايش توليد داخلي اسلحه در خود چين ناشي مي‌شود. افزايش توليد تسليحات در عين حال افزايش ميزان صدور تسليحات از چين را در پي داشته که در پنج سال گذشته صعودي ۳۸ درصدي را نشان مي‌دهد. پاکستان، الجزاير و بنگلادش از جمله خريداران اصلي تسليحات از چين هستند.براساس گزارش سيپري ، کشورهاي اروپايي در پنج سال گذشته به ميزان ۲۲ درصد کمتر تسليحات وارد کرده‌اند. از اين ميان، انگليس نيمي‌از تسليحات خود را به عربستان سعودي صادر مي‌کند و فروش تسليحاتش ۲۲۵ درصد افزايش داشته است و بر اساس گزارش سيپري، عربستان سعودي اين تسليحات وارداتي را در عمليات نظامي‌خصوصا در يمن به کار مي‌گيرد. مداخله نظامي‌عربستان سعودي در يمن که به قيمت زندگي صد‌ها غيرنظامي‌تمام شده، در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و با هدف مقابله با حوثي‌ها ادامه داشت و ده‌ها جنگنده، بالگرد و تانک توسط عربستان سعودي خريداري شد. بر اساس گفته پيتر وزمن، محقق ارشد موسسه سيپري، آمريکا و اروپا اصلي‌ترين صادرکنندگان تسليحات به منطقه خاورميانه هستند و ۹۸ درصد از تسليحات وارد شده توسط عربستان را تامين مي‌کنند.به گزارش گاردين ايران حتي در ليست ۴۰ واردکننده بزرگ تسليحات جهان هم قرار ندارد و تنها يک درصد از تسليحات در منطقه خاورميانه را وارد مي‌کند. .کارشناسان اين موسسه اما پيش‌بيني مي‌کنند که با توجه به افزايش تنش‌ها با روسيه ميزان واردات تسليحات در کشورهاي اروپايي افزايش يابد.براي نمونه در سال‌۲۰۱۷ قراردهايي در رابطه با خريد سامانه‌هاي دفاع موشکي منعقد شد. اين سامانه‌ها در طي سال‌هاي آتي تحويل داده خواهد شد. افزون بر اين قراردادهايي با شرکت‌هاي آمريکايي بر سر خريد هواپيماهاي جنگنده بسته شده که سبب خواهد شد، حجم معاملات تسليحاتي اروپا در سال‌هاي آينده رو به افزايش گذارد. گزارش تازه انستيتو بين‌المللي پژوهش‌هاي صلح استکهلم يک ماه پس از آن منتشر مي‌شود که موسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيک در لندن، ارزيابي سالانه خود از توان نظامي‌و هزينه دفاعي کشورهاي جهان را در کتابي تحت عنوان «موازنه نظامي‌۲۰۱۸» منتشر کرد.بنا به ارزيابي موسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيک در لندن، آمريکا به روال سال‌هاي گذشته در صدر جدول رتبه‌بندي هزينه‌هاي نظامي‌جهان قرار دارد؛ پس از آن کشور نيز چين، عربستان سعودي، روسيه و هند قرار دارند. اين موسسه يادآوري کرده‌است بر پايه استراتژي دفاع ملي آمريکا که در ژانويه ۲۰۱۸ منتشر شد، احتمال جنگ ميان قدرت‌هاي بزرگ «يکي از چالش‌هاي عمده ايالات متحده آمريکا» است، روسيه همچنان «مهمترين عامل نگراني» در بخش‌هاي بزرگي از اروپا است و روند رو به رشد نوسازي ارتش چين ادامه دارد. اگرچه تنش هسته‌اي ميان آمريکا و کره شمالي کاهش يافته و انتظار ديدار رهبران دوکشور در ماه‌هاي آينده وجود دارد، همچنان نگراني از برخورد نظامي‌آمريکا باعث شده تا ديگر کشورها به خريد بالاي سلاح روي بياورند. فعاليت‌هاي روسيه در منطقه اروپا و سوريه نيز موجب افزايش خريد سلاح شده است. در سويي ديگر امکان مادام العمر شدن رياست جمهوري شي جينپينگ گمانه زني درباره توسعه نظامي‌و تسليحات صادراتي چين را افزايش داده است.