تعامل نفتي کم‌سابقه در بن‌بست ديپلماتيک
قطر پتروليوم و "شوراي نفت عالي ابوظبي" در يک نمايش کم سابقه همکاري در بحبوحه بن بست سياسي ميان کشورهايشان، با تمديد امتياز يک ميدان نفتي مشترک در خليج فارس که توسط يک شرکت ژاپني اداره مي‌شود، ‌موافقت کردند.
دولت‌هاي قطر و ابوظبي از طريق يک توافق فني با شريک ژاپني، امتياز اداره ميدان نفتي البندوق را تمديد کردند.
قطر پتروليوم با انتشار بيانيه‌اي در وب سايتش بدون افشاي جزييات، اين توافق را اعلام کرد. شرکت توسعه يونايتد پتروليوم، مالک شرکتي است که ميدان نفتي فراساحلي البندوق را از سال ۱۹۷۰ اداره کرده است و تحت توافق جديد، به اداره آن ادامه خواهد داد. امارات و قطر و همچنين عربستان از اعضاي اوپک هستند.

افزايش قيمت خريد تضميني برق
رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي با بيان اينکه برق تمامي‌نيروگاه‌هاي تجديدپذير تضميني و به مدت 20 سال خريداري مي‌شود، گفت: هر ماه که صورت حساب نيروگاه‌ها پرداخت مي‌شود با توجه به تورم آن ماه ميزان پرداخت نسبت به ماه قبل و زمان انجام قرارداد تعديل شده و افزايش مي‌يابد.
سيدمحمد صادق‌زاده با اشاره به اينکه برق تمامي‌نيروگاه‌هاي تجديدپذير به صورت تضميني و به مدت 20 سال خريداري مي‌شود،گفت: هر ماه که صورت حساب نيروگاه‌ها پرداخت مي‌شود با توجه به تورم آن ماه ميزان پرداخت را نسبت به ماه قبل و زمان انجام قرارداد تعديل کرده و افزايش مي‌دهيم. رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير مبناي تعديل قيمت‌ها را نرخ يورو عنوان کرد.

مصاحبه مجدد با خدمه کشتي چيني کريستال
اولين جلسه مشترک بررسي سانحه نفتکش سانچي با حضور ۴ کشور ايران، چين، پاناما و هنگ کنگ در شانگهاي برگزار شد.
نادر پسنده، مديرکل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در اين جلسه يافته‌هاي مربوط به اين سانحه توسط همه اعضا طرح و بررسي و مقرر شد بعد از جمع بندي يافته‌هاي فني در جلسه آتي، نسبت به مشخص کردن علل اصلي سانحه و اقدامات پيشگيرانه‌اي که در آينده از وقوع حوادث مشابه جلوگيري کند، تصميم گيري شود.
وي افزود: بر اين اساس جعبه سياه هر دو کشتي مورد ارزيابي مجدد قرار گرفت و با خدمه اصلي شناور کريستال دوباره مصاحبه خواهد شد تا بتوان با سرعت بيشتري به علت حادثه رسيد.


قيمت نفت به ۶۴ دلار و ۵۹ سنت رسيد
قيمت نفت برنت روز گذشته با ۵ سنت، معادل ۰.۱ درصد کاهش به ۶۴ دلار و ۵۹ سنت رسيد. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، به دنبال انتشار گزارشي مبني بر اينکه ميزان ذخاير نفت خام آمريکا در فصل بهار به اندازي که انتظار مي‌رفته افزايش يافته است، قيمت نفت پس از دو جلسه کاهش در ابتداي هفته جاري، ديروز تقريبا ثابت بود. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت خام آمريکا ديروز با 5 سنت، معادل 0.1 درصد افزايش داشت و به 60 دلار و 76 سنت رسيد. قيمت نفت برنت نيز ديروز با 5 سنت، معادل 0.1 درصد کاهش به 64 دلار و 59 سنت رسيد. انستيتوي نفت آمريکا اعلام کرد، ميزان ذخاير نفت خام آمريکا در هفته منتهي به 9 مارس با 1.2 ميليون بشکه کاهش به 428 ميليون بشکه رسيده است. اين در حالي است که تحليلگران انتظار داشتند ميزان ذخاير نفت خام آمريکا 2 ميليون بشکه افزايش پيدا کند. ديگر عامل تقويت بازار نفت، آمارهاي منتشر شده در چين بود که نشان داد ميزان توليد نفت اين کشور در بازه زماني ژانويه تا فوريه با 1.9 درصد کاهش به 30.37 ميليون تن معادل 3.77 ميليون بشکه در روز رسيده است. در عين حال، ميزان ظرفيت پذيرش نفت اين کشور با 7.3 درصد رشد به 93.4 ميليون تن رسيده که به معناي نياز اين کشور به واردات نفت بيشتر است. به رغم اين آمارهاي مثبت، بازار نفت همچنان در وضعيت نسبتا ضعيفي قرار دارد. قيمت نفت چند هفته‌اي است که به رقم‌هاي بالاي ماه ژانويه يعني بيش از 70 دلار برنگشته است.
استفن اينز، تحليلگر بازار نفت در اين باره گفت: «عرضه نفت آمريکا که همچنان در حال افزايش است يک ريسک کاهشي عمده براي قيمت نفت محسوب مي‌شود.»
توليد نفت آمريکا نسبت به اواسط سال 2016 تقريبا 25 درصد رشد کرده و به 10.37 ميليون بشکه در روز رسيده است.

تامين اعتبار براي اجراي طرح‌هاي سازگاري با کم‌آبي در استان اصفهان
دبيرخانه کارگروه ملي سازگاري با کم آبي اعلام کرد تاکنون 50 ميليارد تومان براي اجراي مصوبات اين کارگروه در استان اصفهان تأمين شده است. هيأت وزيران در تاريخ 6 اسفندماه جاري به منظور هماهنگي، انسجام و پيگيري اجراي قوانين و مقررات مؤثر در تحقق سازگاري با کم آبي و تعادل منابع و مصارف آب در مناطق مختلف کشور، تشکيل کارگروه ملي سازگاري با کم آبي با مسئوليت وزير نيرو و عضويت وزيران جهاد کشاورزي، کشور و صنعت، معدن و تجارت و روساي سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست و برنامه و بودجه کشور را تصويب کرد. متعاقب ابلاغ مصوبه ياد شده توسط معاون اول رئيس جمهور، اولين جلسه کارگروه ملي سازگاري با کم آبي براي رسيدگي به مسائل و مشکلات آب اصفهان در تاريخ 13 اسفندماه با حضور اعضاي کارگروه و استاندار استان اصفهان برگزار شد و با توجه خشکسالي حادث شده در اين استان، پيشنهادات استاندار مورد بررسي قرار گرفت و جهت اجرا به تأييد کارگروه ملي رسيد. تأمين پايدار آب صنايع استان، کمک به تأمين معيشت جايگزين در استان و همچنين کمک به طرح‌هاي جايگزيني پساب در مصارف کشاورزي و صنعتي و طرح‌هاي اضطراري تأمين آب شرب توسط استاندار اصفهان مورد تاکيد اعضاي کارگروه ملي قرار گرفته است.

از برگزيدگان پژوهش و فناوري دانشگاه جامع علمي‌کاربردي تجليل شد
مراسم بزرگداشت برگزيدگان عرصه پژوهش و فناوري دانشگاه جامع علمي‌کاربردي استان تهران و کارگاه آموزشي«آشنايي با مراکز رشد و نوآوري» و «آشنايي با شرکت‌هاي انشعابي دانشگاهي و دانش بنيان و رويداد شتاب» با حضور رئيس واحد استاني دانشگاه جامع علمي‌کاربردي و معاونين و مديران ستادي و استاني اين دانشگاه و مدعويني از معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري و وزارت علوم در محل سالن کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت، دکتر فرامرز اکرمي‌رئيس واحد استاني دانشگاه جامع علمي‌کاربردي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ما گفت: هدف از برگزاري اين مراسم که دو کارگاه آموزشي براي روساي مراکز آموزش علمي‌کاربردي استان تهران را نيز دارد تکريم و بزرگداشت دست اندرکان حوزه آموزش، پژهش، فناوري، فرهنگي و اجتماعي دانشجويي دانشگاه علمي‌کاربردي استان تهران است.
در طي اين مراسم ما فرصت خواهيم داشت که روساي مراکز آموزشي علمي‌کاربردي همچنين معاونين آموزشي و پژوهشي اين مراکز و همچنين روساي موسسات آموزشي فرصت پيدا کنند که از طريق دو کارگاه آموزشي آشنايي با مراکز رشد و نوآوري وهمينطور کارگاه آشنايي با شرکتهاي مشابه دانشجو يا دانش بنيان و رويداد شتاب از آخرين اطلاعاتي که در اين حوزه وجود دارد مطلع شوند و فرصتي براي ما ايجاد شود که از عزيزان دست اندرکار اين فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي و فرهنگي و اجتماعي در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش علمي‌کاربردي تقدير و قدرداني به عمل بياوريم. دانشگاه جامع علمي‌کاربردي به جهت مأموريتي که در حوزه نظام آموزشي عالي کشور داره وظيفه انتقال آخرين دانش‌ها و علوم مرتبط با حوزه‌هاي کاربردي دارد اين حوزه کاربر درواقع مجموع فعاليت‌هاي اقتصادي در کشور را در بر مي‌گيرد.  مجموعه‌اي که شامل صنعت، فرهنگ و هنر ، خدمات ، کشاورزي و کليه حوزه‌هاي مختلف فعاليت‌هاي اقتصادي است. از طريق فرصت‌هايي که دانشگاه جامع علمي‌کاربردي براي علاقه مندان فراهم مي‌کند اين عزيزان مي‌توانند از آخرين دانش‌ها و اطلاعات علمي‌لازم براي پيشبرد فعاليت‌هاي که در حوزه صنعت در حوزه کشاورزي در حوزه هنر و فرهنگ و مديريت خدمات انجام ميدهند بهره مند شوند. در حوزه استان تهران ۲۴۶ مرکز داريم که اين مراکز در حقيقت چيزي در حدود ۷۰۰ حوزه مختلف فعاليت اي را تحت پوشش آموزشي و پژوهشي و تحقيقاتي و فناوري خودشان قرار دارند و گستره بسيار عظيمي‌از فعاليت‌هاي بسيار ساده حرفه‌اي تا فعاليت‌هاي بسيار پيچيده در اين تعريف شده و شما به سادگي حرفه‌هاي مختلفي را که شايد در گذشته نه چندان دور مورد اعتماد و توجه آموزش عالي نبود و در اين عرصه مي‌بينيد و همچنين در آن فعاليت‌هاي بسيار پيچيده تکنولوژي علمي‌را نيز مشاهده مي‌کنيد. به لطف خدا درطي ۲۵ سالي که دانشگاه جامع علمي‌کاربردي به صورت عملي وارد عرصه ارتباط فعاليت‌هاي اقتصادي از جمله صنعت و علم شده، فرصت بسيار وسيع و گسترده براي علاقه‌منداني که مي‌خواهند در حوزه آکادميک حرفه مختلف را ياد بگيرند با هنرمنداني که مي‌خواهند حضور پيدا کنند در فعاليت‌هاي مختلف فراهم شد است.

رئيس اتاق بازرگاني استان مازندران گفت :
جلو گيري از خام فروشي محصولات يکي از مولفه‌هاي مهم افزايش اشتغال در مازندران است
تجارت-استان مازندران: عبدا... مهاجر در نشستي با خبرنگاران اظهار کرد: به واقع صادرات داراي مشکل است و فضاي کسب و کار در مازندران خوب نيست. وي با اشاره به اين که پايه گذاري اقتصادي دولت درست بود اما مسير منحرف شد افزود: در سال 95، 500ميليارد تومان در حوزه رونق و توليد تسهيلات تزريق شد و در سال 96 نيز 700ميليارد تومان بودجه تخصيص يافت که 250ميلياردتومان جذب شد. مهاجر يادآورشد: در مازندران حوزه صنايع کوچک و متوسط نيز قابليت صادرات وجود دارد، نبود معاونتي از جنس حوزه اقتصادي در وزارت خارجه از چالش‌هاي پيش روي صادرات است . رئيس اتاق بازرگاني استان مازندران تصريح کرد:رقابت ما نه با دولت بلکه با بخش خصوصي است و امضاي پروتکل‌ها راه گشا نيست زيرا حتي پس از برجام مشکل مالي و پولي ما حل نشد. مهاجر خاطر نشان کرد: داشتن متولي صادرات در بخش خصوصي امري ضروري بوده و بايد اجرايي شود، وي همچنين گفت: اتاق بازگاني در حوزه اجرايي به عنوان يک پل بوده و ابزار اجرايي در اختيار دولت است. رئيس اتاق بازرگاني استان مازندران خاطر نشان کرد: طي تصميم جديد دولت تفويض اختيار صورت گرفته و ظرفيت‌ها به استان‌ها و تصميم گيري به استاندار واگذار مي‌شود که بسيار براي مازندران مناسب است. وي گفت: دولت موانع را بايد بردارد و در هيمن راستا چندين شرکت همچون کاله با برند جهاني مي‌تواند فعال شود. مهاجر يادآورشد: کارت‌هاي اقتصادي همچنان صادر مي‌شود اما درصورت تخلف جلوي آن صدور آن گرفته خواهد شد. رئيس اتاق بازرگاني تصريح کرد: در اين راستا در سه سال اخير ويرايش صددرصدي نسبت به کارت‌ها انجام شده وکارت‌هاي اقتصادي مختلف و جعلي باطل شدند. وي گفت:تورم 9درصدي باعث رکود بازار است اما مشکل اصلي توانمند سازي مردم است وقتي مردم توانمند شوند توليد راه مي‌افتد.. وي در پايان گفت: با ايجاد پنجره واحد براي سرمايه گذاري و دريافت استعلامات در کمترين مدت زمان ممکن مي‌توان شاهد جذب سرمايه گذار در مازندران بود.

کسب تنديس بلورين جايزه سرآمدي صنعت گاز توسط پالايشگاه‌هاشمي‌نژاد
تجارت-استان خراسان رضوي:با حضور معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، نخستين دوره جايزه سرآمدي و بهبود مستمر صنعت گاز برگزار و تنديس بلورين اين دوره به مهندس سيد مجيد منبتي مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد اهدا شد .به گزارش روابط عمومي‌شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد ، مدير تعالي اين شرکت گفت: مراسم نخستين دوره جايزه سرآمدي و بهبود مستمر صنعت گاز با حضور مديران ارشد ستادي و چهار شرکت تابعه ملي گاز در سالن همايش‌هاي بين المللي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.عليرضا پرنيان اضافه کرد: در ارزيابي اين دوره از جايزه و در بين تمامي‌پالايشگاه‌هاي گازي کشور ، اين شرکت به عنوان تنها مجتمع پالايشي گاز موفق به کسب تنديس بلورين شد . وي بيان کرد: توسعه استراتژي‌ها ، اصلاح فرآيندها ، توسعه کسب و کار ، توجه به کارکنان ، مشتريان و جامعه پيرامون از جمله اقدامات موثر اين شرکت در کسب تنديس بوده است .پرنيان تصريح کرد: در اين دوره از جايزه تمامي‌شرکتهاي تابعه گاز توسط تيم‌هاي متخصص و مجرب بصورت مستقل و بر اساس مدل بنياد مديريت کيفيت اروپا ارزيابي شده و بر اساس امتياز کسب شده در سطوح تقديرنامه و تنديس مورد تقدير قرارگرفتند.اين مقام مسئول خاطر نشان ساخت: شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد در سال 96 موفق به کسب 2 تنديس بلورين در جايزه تعالي صنعت نفت و جايزه سرآمدي صنعت گاز شد .

طرح سلامت نوروزي از ۲۴ اسفند آغاز و تا ۱۶ فروردين ۹۷ ادامه دارد
تجارت-استان مازندران:دکتر حامد روحاني زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي مازندران در نشست خبري تشريح طرح سلامت نوروزي که با بيان اينکه مازندران استاني مسافرپذير است، گفت: جاده مواصلاتي و مسافرپذير بودن استان سبب مي‌شود که ارائه خدمات درماني افزايش پيداکند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي مازندران افزود: بيش از ۱۲ميليون نفر در تعطيلات نوروز ۱۳۹۶ در استان مازندران اقامت داشتند که ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده است که اين مسئله بار زيادي به سلامت استان وارد مي‌کند. جانشين رئيس دانشگاه علوم پزشکي مازندران درکميته بهداشت و درمان ستاد تسهيلات نوروزي استان مازندران با بيان اينکه اورژانس بيمارستاني بيشترين بار مراجعات در ايام نوروز را دارد، گفت: هموطنان درصورت اينکه با مشکلي در حوزه دارويي مواجه شوند با شماره ۳۳۰۴۴۰۱۳ تماس بگيرند. وي به چهارشنبه سوري اشاره کرد و گفت: چهارشنبه سوري جشن باستاني است که متاسفانه در سال‌هاي اخير حوادث ناگواري در اين روز اتفاق مي‌افتد که در اين زمينه بايد فرهنگ سازي انجام شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي مازندران با بيان اينکه مواد محترقه به افراد بيگناه آسيب مي‌زنند،افزود: خانواده‌ها در اين ايام بايد مراقب فرزندان خود باشند و از رفتن ان‌ها به مکان‌هاي خطرناک جلوگيري کنند تا فردي دچار آسيب نشود. دکتر روحاني زاده با بيان اينکه بيمارستان زارع يکي از مجهزترين بيمارستان سوختگي است، ادامه داد: بيمارستان زارع ژنرال سوختگي در منطقه است و ارجاع آن بستگي به آسيب و شدت سوختگي بيمار دارد. وي با بيان اينکه سالانه بالغ بر دو و نيم ميليون نفر از خدمات اورژانس ۱۱۵دريافت مي‌کنند، گفت: در استان مازندران ۸۴ دستگاه امبولانس ، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و يک فروند بالگرد به هموطنان خدمات رساني مي‌کنند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي مازندران با بيان اينکه طرح سلامت نوروزي از ۲۴ اسفند آغاز وتا ۱۶ فروردين ۹۷ ادامه دارد، گفت: همه بيمارستان‌هاي استان در ايام نوروز شبانه روزي به هموطنان خدمات رساني مي‌کنند. وي با بيان اينکه ۱۶ ايستگاه سلامت نوروزي اورژانس ۱۱۵، افزود: در سال گذشته ايستگاه سلامت نوروزي استان مازندران توسط وزارت بهداشت تقدير شد.

تامين آسايش و امنيت مسافران نوروزي در اولويت وظايف ما قرار دارد
تجارت-استان گيلان_فرحي؛ سردار اسحاقي در نشست خبري در جمع رسانه‌هاي گروهي با اشاره به تعطيلات نوروزي تصريح کرد: پليس انتظامي، پليس راه و اساسا نيروي انتظامي‌در حيطه وظايف شان همچون حوزه ترافيکي و امنيت و نظم تمهيداتي انديشيده و اهتمام دارد آسايش و راحتي همه مردم چه گيلاني‌ها و چه مهمانان نوروزي را فراهم اورد.فرمانده نيروي انتظامي‌گيلان در ادامه به عملکرد نيروي انتظامي‌استان نيز اشاره و بيان کرد: امسال در حوزه برخورد و سرقت از هفت مورد همچون طلافروشي، بانک، خودرو، موتورسيکلت و کيف قاپي در پنج مورد نسبت به دوره گذشته شاهد کاهش جرم هستيم.وي تصريح کرد: در سرقت‌هايي همچون مغازه 11 درصد، کيف قاپي 24 درصد کاهش و منزل سه درصد و خودرو هشت درصد افزايش را نشان مي‌دهد.سردار اسحاقي ياداورشد : در سرقت‌هاي خشن نظير سرقت مسلحانه 42 درصد کاهش وقوع جرم داشته‌ايم که 90 درصد از وقوعات در حوزه سرقت کشف شده و به نتيجه رسيده است.وي ادامه داد: همچنين در برخورد با خرده فروشان و توزيع کنندگان موادمخدر 37 درصد و مواد محترقه 23 درصد افزايش کشفيات و مکان‌هاي توليد مواد محترقه 34 درصد افزايش را نسبت به سال گذشته داشته ايم.سردار اسحاقي با بيان اينکه جانباختگان حواث رانندگي چهار درصد (24 نفر) طي يازده ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است، گفت: 29 درصد از قربانيان عابران پياده و 36 درصد راکبين موتورسيکلت‌ها هستند.وي با بيان اينکه 67 درصد عامل انساني در تصادفات نقش دارند، تصريح کرد: 64 درصد از قربانيان تصادفات رانندگي در محورهاي فرعي و روستايي استان جان خود را از دست داده اند.وي با اشاره به مراجعه افراد به کلانتري‌ها و تشکيل پرونده نيز گفت: سه هزار و 361 پرونده در کلانتري‌ها از رجوع افراد تشکيل شده که 78 درصد منجر به رضايت و سازش شده است. 

آب منطقه‌اي هرمزگان تقديرنامه سه ستاره تعهد به تعالي نظام پيشنهادها را دريافت کرد
تجارت-استان هرمزگان:شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان در هشتمين جشنواره ملي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادهاي کشور موفق به دريافت تنديس و تقدير نامه تعهد به تعالي نظام پيشنهادها شد. به گزارش روابط عمومي‌آب منطقه‌اي هرمزگان ، در اين تقدير نامه آمده است ، بر اساس ارزيابي‌هاي به عمل آمده در زمينه استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها، نظر به تعهد و پايبندي آن سازمان براي حرکت به سوي تعالي اين نظام اين تقديرنامه اهدا مي‌شود. مهندس کمالي معاون برنامه‌ريزي شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان در اين خصوص اظهار داشت : "در اجراي ماده 2 آيين نامه اجرايي ماده 20 قانون مديريت خدمات کشوري به منظور بالا بردن کميت و سطح کيفيت خدمات قابل عرضه نسبت به استقرار ، تداوم و توسعه نظام پيشنهادها اقدام نموده است .در همين راستا پس از اعلام آمادگي به منظور حضور در جشنواره نظام پيشنهادها توسط ارزيابان نظام ملي پيشنهادها بر اساس 8 معيار نظام ارزيابي پيشنهادها مورد ارزيابي ، پيشنهادات مورد قرار گرفت و پس از ارسال گزارش ارزيابان به دبيرخانه نظام پيشنهادها ( جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران) در چهاردهمين همايش و هشتمين جشنواره ملي نظام پيشنهادها که با حضور مديران ، کارشناسان دستگاههاي اجرايي و جناب آقاي دکتر انصاري (رئيس محترم سازمان اداري و استخدامي‌کشور) در محل تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار گرديد ، مفتخر به دريافت تقديرنامه (سه ستاره) در خصوص استقرار اين نظام و تعهد و پايبندي براي حرکت به سوي تعالي نظام پيشنهادها گرديد.
با وجود تمايل هميشگي قاره سبز به خريد از کشورمان صورت گرفت؛
ذخاير اندک نفت و گاز اتحاديه اروپا در کنار مصرف بالاي اين اتحاديه پارادوکسي را ايجاد کرده که باعث وابستگي روز افزون اتحاديه اروپا به کشورهاي دارنده نفت و گاز شده، اما بايد گفت جاي ايران به عنوان بزرگ‌ترين دارنده گاز جهان در ليست تامين کنندگان گاز اروپا بسيار خالي است.
با اينکه جهان به سمت انرژي‌هاي نو در حرکت است و شاهد کمرنگ شدن نقش انرژي‌هاي تجديدناپذير از جمله نفت و گاز در آينده خواهيم بود اما پيش بيني‌ها حاکي از آن است که تا ۵۰ سال آتي نفت و گاز همچنان سهم عمده‌اي از تامين انرژي جهان و اروپا را ايفا خواهد کرد.
براساس اين گزارش در سال ۲۰۱۱ مصرف انرژي اوليه در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در مجموع ۱۶۹۱ ميليون تن معادل نفت خام بوده که برابر با ۱۳.۸ درصد انرژي اوليه مصرفي جهان در همان سال است. نفت خام با ۳۸ درصد و گاز طبيعي با ۲۴ درصد بيشترين سهم را در تامين انرژي مصرفي اين اتحاديه داشته است.
اين در حالي است که سهم کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از کل ذخاير نفت خام و گاز طبيعي جهان به ترتيب ۱.۸ و ۴.۶ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۰.۴ و ۰.۹ درصد در سال ۲۰۱۱ کاهش يافته است.
نگاهي به توليد نفت خام و گاز طبيعي اين کشورها در دهه گذشته نيز نشان‌دهنده کاهش قابل توجه توليد اين حامل‌هاي انرژي است به طوري که توليد نفت خام و گاز طبيعي به ترتيب ۳۶۸۴ هزار بشکه در روز و ۲۲۷ ميليارد مترمکعب در سال ۱۹۹۹ به ۱۶۹۲ هزار بشکه در روز و ۱۵۵ ميليارد مترمکعب در سال ۲۰۱۱ کاهش يافته است.
اين در حالي است که در همين سال کشورهاي عضو اتحاديه اروپا ۱۳ ميليون و ۴۸۰ هزار بشکه در روز نفت خام و ۴۴۸ ميليارد مترمکعب گاز طبيعي مصرف کردند.
براساس پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي توليد گاز طبيعي اروپا از ۱۷۵ ميليارد مترمکعب در سال ۲۰۱۰ به ۱۱۲ ميليارد متر مکعب در سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد يافت.
در مقابل تقاضاي گاز طبيعي اروپا از ۴۹۷ ميليارد مترمکعب در سال ۲۰۱۰ به ۵۹۱ ميليارد مترمکعب در سال ۲۰۳۰ افزايش خواهد يافت. با توجه به پيش‌بيني روند توليد و تقاضاي گاز طبيعي اروپا براورد مي‌شود که وابستگي اتحاديه اروپا به گاز وارداتي از رشد قابل توجهي برخوردار بوده و از ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۸۱ درصد در سال ۲۰۳۰ افزايش يابد.
همچنين در سال ۲۰۱۲، بيش از ۵۳ درصد از مصرف انرژي اتحاديه اروپا از محل واردات تامين شد. اين اتحاديه ۸۸ درصد از نياز نفت خام، ۶۶ درصد از مصرف گاز طبيعي، ۴۲ درصد از سوخت خود، کمتر از چهار درصد از انرژي تجديدپذير و ۹۵ درصد از اورانيوم مورد نياز خود را وارد مي‌کند.
براساس آمارها از سال ۲۰۱۳ از مجموع واردات گاز اروپا، ۳۹ درصد از روسيه، ۳۴ درصد از نروژ و ۱۴ درصد از الجزاير تامين شده است. در اين ميان شش کشور از اعضاي اتحاديه اروپا به طور کامل براي تامين انرژي خود به واردات از روسيه وابسته‌اند که اين کشورها شامل فنلاند، اسلواکي، بلغارستان، استوني و لتوني مي‌شود.
همچنين پيش بيني شده توليد گاز طبيعي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بدون توجه به توسعه منابع غيرمتعارف گاز در ۱۲ سال آينده، ۴۳ درصد نسبت به توليد سال ۲۰۱۳ ميلادي کاهش خواهد يافت. با اين حساب، در ۷ سال آينده، منابع گازي اتحاديه اروپا حدود ۷۰ ميليارد متر مکعب کاهش مي‌يابد که اين ميزان برابر مصرف سالانه ايتاليا و ۲,۵ برابر گاز صادراتي الجزاير به اتحاديه اروپاست. در سال ۲۰۱۳ توليد داخلي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا تنها کفاف ۳۵ درصد نياز داخلي اين اتحاديه را مي‌داد.
بر اين اساس سال‌هاي سال است که روسيه بزرگترين تامين کننده گاز اروپا (از طريق خط لوله) به شمار مي‌رود. تامين کننده‌اي که انحصار آن چندان به مذاق اروپايي‌ها خوش نيامده و برخي جريانات سياسي باعث شده اروپا به فکر متنوع کردن منابع تامين گاز خود باشد. براساس آماري که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده بيشترين واردات گاز طبيعي اتحاديه اروپا از کشورهاي روسيه (۳۲ درصد)، نروژ (۲۸ درصد) و الجزاير (۱۴ درصد) بوده است.
نخستين جايگزين روسيه در تامين گاز اروپا، آمريکا است که در تلاش است تا به يک صادر کننده بزرگ نفت و گاز در جهان تبديل شود. گازرساني آمريکا به اروپا از طريق کشتي و LNG خواهد بود به همين دليل برخي کشورهاي اروپايي درحال آماده سازي زيرساخت‌هاي لازم و بهينه سازي پايانه‌هاي خود براي اين کشتي‌ها هستند.
به نظر ميرسد ايران در پازل کاهش توليد گاز طبيعي در اروپا و افزايش نياز اين قاره به گاز طبيعي جايگاهي ندارد و با اينکه زمزمه‌هاي صادرات گاز از ايران به اروپا همواره به گوش مي‌رسيد و صادرات گاز ايران به اروپا از مهم‌ترين محورهاي مذاکره بين ايران و هيات‌هايي بود که پس از توافق ايران و گروه ۱+۵ به تهران سفر کردند، ايران رسما از قافله گاز دادن به اروپا جا مانده است.
گفته مي‌شود صادرات گاز به اروپا قدمتي نزديک به ۴۰ سال دارد و خط سراسري انتقال گاز دوم در سال ۱۹۷۶ با هدف صادرات به اروپا کشيده شد. در دوران اصلاحات نيز مذاکراتي با انگلستان، فرانسه و آلمان صورت گرفت و مقدمات اين صادرات فراهم شد اما هيچ گاه در عمل اقدامي‌که منجر به صادرات گاز به اروپا شود صورت نگرفت.
از سوي ديگر اروپايي‌ها همواره به واردات گاز از ايران تمايل داشته اند. به طوريکه محمد پارسا، نايب رييس سابق کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران در سال ۹۴ بر تمايل اروپايي بر واردات گاز از ايران تاکيد کرده و گفته بود کشورهاي اروپايي به دليل اينکه نمي‌خواهند فقط به گاز روسيه وابسته شوند تمايل به واردات گاز از ايران دارند.به طور کلي روسيه نمي‌خواهد رقيبي مثل ايران براي صادرات گاز به اروپا داشته باشد و اگر قصد داريم به اروپا گاز صادر کنيم، راحت‌ترين راه براي اين کار مسير ترکيه است.
البته بيژن زنگنه، وزير نفت در ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۴ که براي شرکت در کنفرانس انرژي برلين راهي آلمان شده بود، درباره صادرات گاز ايران به اروپا از طريق ترکيه و همچنين آذربايجان اعلام کرده بود که اروپا هميشه جزو بازارهاي صادراتي گاز ايران بوده اما بحث جدي در اين زمينه صورت نگرفته است و اکنون نيز کساني که اين موضوع را مطرح مي‌کنند به دنبال "مرده خري" هستند، به عبارت ديگر بايد بعد از تحريم‌ها درباره صادرات گاز به اروپا تصميم بگيريم و اکنون اولويت ما صادرات گاز به کشورهاي همسايه است.
با اين حال عزيزا... رمضاني، مدير امور بين‌الملل وقت شرکت گاز (۱۳۹۴) با تاکيد بر اينکه ايران بايد به هر نحو سهمي‌در بازار گاز اروپا داشته باشد، گفت: اگرچه گفته مي‌شود که صادرات گاز به اروپا با خط لوله مقرون به صرفه نيست اما با توجه به رقابتي بودن بازار بايد در هر حال سهمي‌از بازار را در اروپا داشته باشيم.
همچنين اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت، در همان سال ۱۳۹۴، از علاقمندي اسلواکي به خريد گاز از ايران خبر داد و گفت: صادرات گاز به اروپا به عنوان يک استراتژي، هم مدنظر ايران است و هم اروپا.
اظهار نظر مسئولان مختلف و تاکيد آن‌ها براي صادرات گاز به اروپا همچنان به قوت خود باقي بود تا اينکه حميدرضا عراقي، مديرعامل شرکت ملي گاز ايران اوايل سال جاري گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه امکان تحقق صادرات گاز به اروپا وجود دارد، اظهار کرد: صادرات گاز از ايران به اروپا هم از طريق LNG و هم از طريق خط امکان‌پذير است.