استيضاح مساله‌اي تکراري شده است
نماينده اصلاح‌طلب تهران در مجلس با تاکيد بر اينکه استيضاح در هر صورت باعث مي‌شود از جنگ سرد، ترديد و دودلي جلوگيري شود اما نبايد عادت و تکراري شود.گفت: بعضي نمايندگان طبيعتشان استيضاح کردن است و به طور مستمر به اين رفتارها ادامه مي‌دهند پرسش و پاسخ حق نمايندگان است به شرطي که قبح استيضاح گرفته نشود.سهيلا جلودارزاده در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به اظهارنظرهاي موجود درباره استيضاح وزرا عنوان کرد: اين اظهارات بازتاب نتيجه استيضاح است و اشکالي هم ندارد. در واقع استيضاح وقتي به اين شکل جدي مي‌شود که نمايندگان در خصوص مردم احساس مسئوليت و پاسخگويي کنند و نتيجه استيضاح هم همان نظر مردم است؛ چراکه نمايندگان منتخب مردم هستند.

تريبون نماز جمعه در حد منازعات تنزل نکند
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور از تريبون نماز جمعه به عنوان يک تريبون فراجناحي ياد کرد و گفت: تريبون نماز جمعه به هيچ وجه نبايد در حد منازعات و نگرش‌هاي جناحي تنزل پيدا کند.به گزارش ايسنا، حجت الاسلام محمدجواد علي‌اکبري با اشاره به برنامه‌ريزي و نقشه‌پردازي براي ارتقاي کيفيت نمازهاي جمعه کشور در سال نو، گفت: نمازهاي جمعه در طول سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب منشا آثار و خدمات قابل توجهي بوده‌اند که با توجه به آثار آن در آينده برنامه‌ريزي کرد.وي گفت: به برکت نمازهاي جمعه خيلي از مشکلات مردم و گره‌هاي شهرهاي مختلف باز شده و اميد است با يک نگاه آسيب شناسانه در کنار بيشتر کردن نقاط قوت، شاهد رفع کاستي‌ها باشيم.

نقش احزاب در جلوگيري از معامله گري
 يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: ما شاهديم که در مجلس قانون‌گذاري‌هاي ضعيفي صورت مي‌گيرد يا نطق‌هاي غلط اتفاق مي‌افتد و يا نوع نظارت‌ها بعضا شخصي و منطقه‌اي است و اين امر باعث مي‌شود افکار عمومي‌نسبت به صادق بودن نمايندگان شک پيدا کند.علي تاجرنيا در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به نمايندگاني که اولويت آنها منافع شخصي است گفت: درواقع بخش عمده اين نمايندگان کساني هستند که خارج از وظايف اصلي‌شان خواسته‌هايي دارند. حال اگر جزو افراد خوب باشند منافع منطقه‌اي را در نظر مي‌گيرند که به نظر من آن هم وظايفشان نيست. وي تصريح کرد: من عدم نقش احزاب و از بين رفتن فراکسيون‌هاي شفاف حزبي را در اين گونه معامله‌گري‌ها بي‌تاثير نمي‌دانم. 


محمد بن سلمان خام‌انديشي متوهم 
سخنگوي وزارت امور خارجه وليعهد سعودي را خام‌انديشي متوهم خواند که جز به تلخي و دروغ سخن نمي‌گويد و سياست و کياست را جز در درشت گويي بي هنگام و از سر بي تدبيري نمي‌‌داند.به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در واکنش به گفته‌‌‌هاي محمد بن سلمان وليعهد سعودي در مصاحبه با تلويزيون سي‌‌‌بي‌‌اس آمريکا گفت: سخنان او ارزش پاسخگويي ندارد؛ چراکه وي خام‌‌‌انديشي متوهم است که جز به تلخي و دروغ سخن نمي‌‌‌گويد و سياست و کياست را جز در درشت‌‌گويي بي‌‌‌هنگام و از سر بي‌‌‌تدبيري نمي‌‌‌داند.وي افزود: ايران براي همه همسايگان خود و کشورهاي جهان و ملل مختلف صرف نظر از مساحت، قدرت نظامي‌و اقتصادي و حتي اعتبارشان در داخل و خارج احترام قائل است و همواره به منطقه‌‌‌اي قوي، امن و باثبات به جاي کشوري قوي انديشيده است؛ از اين رو دعوت به گفت‌وگو و مداراي جمهوري اسلامي‌ايران با کشورهاي منطقه به‌خصوص برخي بدانديشان و معاندان لجوج از روي کرامت و عقلانيت و تدبيرِ ناشي از تجربه، دانايي، فرهنگ و تمدن ديرينه و با نظرداشت مصالح جهان اسلام و در راستاي صلح، ثبات و امنيت در منطقه و جهان است. سخنگوي وزارت امور خارجه سخنان فاقد درايت و مملو از عصبيت نارواي وليعهد عربستان را يادآور جاهليت بدوي خواند که تنها رجزخواني‌‌‌‌‌هاي تهي‌‌مايه دوران جاهلي را به اذهان متبادر مي‌‌‌سازد. اگر اين شاهزاده جوان اينگونه مي‌‌‌‌انديشد پس چگونه است هر دم نزد اربابان خود از خطر ايران عجز و لابه مي‌‌‌‌کند و هر بار هم بعد از آن همه تمناي زبونانه دست خالي اما دوشيده شده بازمي‌‌گردد؟قاسمي‌تاکيد کرد: بهتر است کشوري که بيش از سه سال در مقابل مردم تحت محاصره و بي‌‌‌سلاح و بي‌‌‌دفاع يمن به زانو درآمده و مقاومت آنان خواب از چشمانش ربوده است از اندازه ارتش و اقتصاد خود دم نزند و همچنان با تقديم داشته‌‌هاي مالي مردم خود براي خريد «سلاح‌‌‌‌هاي زيبا» سرگرم باشد و واردکننده امنيت باقي بماند و در مقابلِ بزرگتر از خود؛ آنهم کشور مقتدري چون ايران حد سخن و کلام نگاه دارد که دانايان از ديرباز گفته‌‌‌اند: سکوت به ز پريشان گفتاري است.

مدعيان وصل از بزرگترانشان استعلام کنند
حسام‌الدين آشنا در واکنش به ادعاهاي کريمي‌قدوسي در مورد نامه رييس‌جمهور به رييس ستاد مشترک نيروهاي مسلح درباره بودجه نيروهاي نظامي‌در کانال تلگرامي‌خود نوشت: بارها در سخنان برخي تندروان داخلي تأمل کرده‌ام و در برخي موارد به عيان مشاهده کرده‌ام که آنها -احتمالا ناآگاهانه- منويات سر سخت‌ترين دشمنان انقلاب اسلامي‌را با بياني به ظاهر بسيار انقلابي ترويج مي‌کنند؛ آنگاه دشمنان به سخنان آنان استناد کرده و بر آتش دشمني مي‌دمند.آنان نه فقط حاضرند به خاطر يک دستمال قيصريه را به آتش بکشند بلکه حاضرند براي گرم کردن يک مجلس خلوت،مکاتبه‌اي را مدعي هستند بين دو مقام ارشد نظام مبادله شده است از روي گوشي هوشمند خود قرائت کنند. واقعا که گوشي از شما هوشمند تر است. آنان که ادعا مي‌کنند به جاهايي وصلند بهتر است اول از بزرگترانشان استعلام کنند بعد سخن بگويند تا مجبور به سکوت طولاني نشوند.

ترامپ در ماه مي‌از برجام خارج مي‌شود
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران در ماه مي‌آينده خبر داده است.به گزارش ايلنا از فلسطين‌اليوم، «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اسرائيل در نشست کابينه امنيتي اين رژيم، اعلام کرده که «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا به احتمال خروج کشورش از توافق هسته‌اي با ايران در ماه مي‌آينده، اشاره کرده است.نتانياهو گفته که در جريان سفر هفته گذشته خود به واشنگتن و ديدار با ترامپ، از اين موضوع مطلع شده است.هم‌زمان، دو نفر از وزراي کابينه نتانياهو که خواستند نامشان فاش نشود، تصريح کردند که نتانياهو در ديدار با ترامپ، با وي درباره پرونده ايران گفت‌وگو کرده است.«مايک پنس» معاون ترامپ، «رکس تيلرسون» وزير خارجه برکنار شده و «جيمز متيس» وزير دفاع آمريکا و چند نفر از مقام‌هاي آمريکايي در اين نشست حضور داشتند.اين منابع افزودند، نتانياهو بر اين باور است که ترامپ جدي است و به لغو توافق هسته‌اي با ايران بسيار نزديک شده است.طبق اعلام اين منابع، رئيس‌جمهوري آمريکا به نخست‌وزير اسرائيل گفته است: «اگر تغييراتي اساسي رخ ندهد، ما از توافق هسته‌اي با ايران خارج خواهيم شد.»

ادعاي دخالت ايران در انتخابات عراق 
وزير دفاع آمريکا طي سخناني بي‌اساس، ايران را متهم کرد براي تاثيرگذاري در انتخابات پيش رو در عراق تلاش مي‌کند.به گزارش ايلنا از رويترز، «جيمز متيس» وزير دفاع آمريکا، روز گذشته طي اظهاراتي بي‌اساس، ايران را به تلاش براي اثرگذاري بر انتخابات آتي پارلماني عراق متهم کرد.وزير دفاع آمريکا در گفت‌وگو با خبرنگاران، مدعي شد: «ما شواهد نگران کننده‌اي در اختيار داريم که نشان مي‌دهد ايران در تلاش است با استفاده از پول بر انتخابات عراق اثر بگذارد.»انتخابات پارلماني عراق قرار است روز ۲۲ ارديبهشت سال آينده برگزار شود. «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق، به عنوان سرليست يک ائتلاف فرا جناحي در انتخابات پارلماني اين کشور حضور دارد.«نوري المالکي» نخست‌وزير پيشين و «هادي العامري» وزير راه و ترابري سابق عراق نيز در انتخابات پارلماني حضور دارند.جيمز متيس در ادامه اين ادعاها افزود: «باور داريم مبلغي که (ايران صرف دخالت در انتخابات عراق مي‌کند)، مبلغ قابل توجهي نيست و فکر مي‌کنيم چندان موثر نخواهد بود.»ايران پيش از اين هرگونه دخالت در انتخابات عراق را رد کرده است.متيس در همين حال رويکرد ايران را با رفتار روسيه براي مداخله در انتخابات ديگر کشورها مقايسه کرده است.

پيگيري‌ رفع حصر از ابتداي سال آينده
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين‌که وعده رفع حصر تا پيش از پايان سال از جانب مقام‌هاي ارشد امنيتي و اطلاعاتي مطرح شده، تاکيد کرد که چندان اميدي نسبت به رفع حصر در اين مقطع زماني ندارد و عدم تحقق اين مهم به‌معناي خلف وعده خواهد بود.علي مطهري در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به آخرين وضعيت حصر ميرحسين موسوي، مهدي کروبي و زهرا رهنورد اعلام کرد: به هر حال به ما قول داده بودند که تا پيش از پايان سال و فرارسيدن تعطيلات نوروز مشکل حصر مرتفع شود و طبيعتاً اگر عمل نکنند، درواقع خلف وعده کرده‌اند. وي در واکنش به اين پرسش که اين وعده از جانب کدام نهاد مطرح شده بود، گفت: اين وعده از سوي برخي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي مطرح شد که نمي‌خواهيم نامي‌از فرد يا نهادي بياوريم.مطهري در پاسخ به اين سوال که درصورت عدم تحقق اين وعده، چه واکنشي خواهد داشت، اعلام کرد: در اين مورد بايد ببينيم بعد از تعطيلات مي‌توانيم چه کاري انجام دهيم. قاعدتاً همچنان پيگيري‌هاي خود را انجام خواهيم داد.

رهبر انقلاب در ديدار اعضاي خبرگان رهبري:
رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: از مشکلات معيشتي و ديگر مشکلات مردم اطلاع داريم اما معتقديم هيچ مشکل حل نشدني در کشور وجود ندارد که ان‌شاءا... در چند روز آينده در اين زمينه‌ها با مردم صحبت خواهم کرد.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان، معيت و همراهي پروردگار را وعده‌اي قطعي، اطمينان‌بخش و نشاط‌آفرين براي جبهه حق خواندند و با اشاره به آينده روشن ايران عزيز تأکيد کردند: شرط تحقق اين وعده مسلم الهي، اداي وظايف علما، مسئولان نظام و دستگاههاي آموزشي و تبليغاتي در تربيت ايماني جامعه و پايبندي عملي آنها به تقوا، پرهيز از اشرافي‌گري و کار و تلاش و پايداري است.
ايشان با يادآوري حساسيت سياسي بسيار بالا و جايگاه فوق العاده مجلس خبرگان افزودند: اين مجلس در عين حال، جنبه علمايي برجسته‌اي دارد و در واقع مظهر زنده آميختگي دين و سياست است.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به مبارزه سخت و جنگ دشوار سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي ايران با هجوم همه جانبه دشمنان گفتند البته کساني به اين وضع معترضند و فکر مي‌کنند جمهوري اسلامي‌اين جنگ را شروع کرده است، اما اين تصور، نوعي غفلت است چرا که نفس وجود جمهوري اسلامي‌و حکومت ديني، و آرمانها و اهداف نظام اسلامي‌از جمله توحيد، عدالت اجتماعي، مبارزه با ظلم و حمايت از مظلوم، دشمنان دين را به جنگ و هجوم مي‌کشاند همچنانکه به استناد آيات مکرر قرآن، جبهه حق در تمام طول تاريخ همواره در معرض تهاجم جبهه باطل بوده است.
رهبر انقلاب نکته مهم در رويارويي مستمر حق و باطل راوعده حتمي‌پروردگار مبني بر پيروزي جبهه حق خواندند و افزودند: تحقق اين وعده البته مشروط به پايبندي اهل ايمان به شروطي نظير نيت صادق، صبر، بصيرت، همت و پايداري است که با رعايت اين شروط، تحقق اين وعده، جزو سنتهاي قطعي و تجديدناپذير الهي است.
ايشان تعابير مکرر و مختلف قرآن مجيد مبني بر معيت و همراهي و حمايت پروردگار از جبهه حق را بسيار مهم، عميقاً آرامش بخش و از اميدبخش‌ترين آيات برشمردند و افزودند: پيامبران و اولياء الهي با ايمان به وعده الهي و پايبندي به شروط تحقق آن، اين وعده را در مقاطع مختلف تاريخ به واقعيت تبديل کردند، همچنانکه در پيروزي انقلاب اسلامي‌و دفاع مقدس نيز ما شاهد اين معيت و حمايت خداوند بوديم.
حضرت آيت ا... خامنه اي، ايمان، تقوا، صبر و احسان را از جمله شروط همراهي و پشتيباني قادر متعال خواندند و تأکيد کردند: مسئولان، علما، کساني که سخنانشان در منبرها و تريبونهاي ديگر شنونده دارد و دستگاههاي عظيمي‌همچون آموزش و پرورش، آموزش عالي و به ويژه صدا و سيما بايد با برنامه‌ريزي و تمرکز لازم، به وظايف خود در تحقق شروط وعده همراهي پروردگار يعني «تربيت ايماني، تقوايي و احساني» جامعه عمل کنند.
ايشان، ايستادگي و توفيقات کشور در مقابله با هجوم جبهه عظيم سياسي، مالي، نظامي، امنيتي و فرهنگي امريکا و صهيونيزم را ناشي از برکت وجود ايمان و تقوا در قشر عظيمي‌از مردم و جوانان دانستند و افزودند: فداکاريهاي مردم، رويش‌هاي جديد و امثال حججي‌ها، تا حد زيادي عنايت و حمايت پروردگار را جلب کرده است که براي توسعه دايره رحمت و پشتيباني خداوند، بايد تربيت ايماني جامعه را ارتقا داد.
رهبر انقلاب اسلامي‌در عين حال، «عمل» مسئولان و علما از جمله نمايندگان مجلس خبرگان را داراي تأثيري بيشتر از تبليغ زباني برشمردند و خاطرنشان کردند: پرهيز از دنياپرستي و اشرافي‌گري و کار و تلاش سخت مسئولان و علما، حتي اگر جلوي چشم مردم نباشد، موجب جلب رحمت الهي و تأثيرگذاري بيشتر در مردم مي‌شود و مردم نيز هنگامي‌که در حرف و عمل ما تناقض نبينند ايمانشان قوي تر خواهد شد و با اطمينان بيشتر در صراط مستقيم حرکت خواهند کرد.
ايشان عامل‌بودن و هدايت عملي مردم را از علل موفقيت معجزه آساي امام خميني(ره) برشمردند و تأکيد کردند: تحقق اين نکات موجب معيت و همراهي خداوند کريم خواهد شد و وقتي از معيت پروردگار برخوردار شديم با قدرتهاي زورگو نيز شجاعانه و در عين حال هوشمندانه و کارآمد برخورد خواهيم کرد.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي با ابراز خرسندي مبتني بر اطلاعات دقيق از حضور رويش‌هاي جديد و نسل جوان و اميدبخش در همه عرصه‌ها افزودند: مجموعه عظيمي‌از جوانان مؤمن و فعال که امام و دفاع مقدس را هم نديده‌اند با استحکام و اعتقاد عميق اهداف انقلاب را پيگيري مي‌کنند.
ايشان افزودند: يک حرکت جوانانه و پرتلاش و پرنشاط در کشور وجود دارد که اعتقاد بنده به آينده‌اي به مراتب بهتر از امروز را براي ايران، مستحکم‌تر از هميشه کرده است.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي افزودند: البته از مشکلات معيشتي و ديگر مشکلات مردم اطلاع داريم اما معتقديم هيچ مشکل حل نشدني در کشور وجود ندارد که ان‌شاءا... در چند روز آينده در اين زمينه‌ها با مردم صحبت خواهم کرد.
رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين با تشکر از گزارش رئيس و نايب رئيس مجلس خبرگان، از تشکيل هيئت انديشه‌ورز در جلسه اخير خبرگان ابراز خرسندي کردند.
ايشان با گرامي‌داشت ياد آيت ا... شاه‌آبادي نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان که اخيراً دار فاني را وداع گفت، براي آن عالم جليل‌القدر علوّ درجات را مسئلت کردند.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي همچنين با اشاره به نزديک شدن ماه پرفيض رجب، اين ماه را فرصتي براي تضرع، توسل و نزديکي به پروردگار برشمردند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آيت‌ا... جنتي رئيس مجلس خبرگان در گزارشي از فعاليت‌هاي اين مجلس، با اشاره به تشکيل هيئت انديشه ورز، گفت: هيئت انديشه ورز مجلس خبرگان با هدف رصد و ديده باني پيشرفت‌ها و مشکلات و ارزيابي کلان حرکت انقلاب اسلامي‌و نيز با هدف گفتمان‌سازي و تبيين اهداف، ايجاد شده است.
همچنين آيت‌ا...‌هاشمي‌شاهرودي نايب رئيس مجلس خبرگان در گزارشي از اجلاسيه مجلس خبرگان، گفت: در اين اجلاس، مسائل فرهنگي و مشکلات معيشتي مردم از مهمترين محورهاي نطق‌هاي اعضاي مجلس خبرگان بود.


ظريف پس از پايان نشست آستانه در قزاقستان تاکيد کرد؛
 وزراي امور خارجۀ جمهوري اسلامي‌ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري ترکيه، به عنوان ضامنين نظارت بر رژيم آتش‌بس در سوريه، به دعوت جمهوري قزاقستان در آستانه جمع شدند تا به ارزيابي همکاري سه‌جانبۀ خود از زمان برگزاري نخستين نشست بين‌المللي دربارۀ سوريه در آستانه در ۲۳ تا ۲۴ ژانويۀ ۲۰۱۷ بپردازند و در پايان نيز قطع نامه‌اي صادرکردند.
وزير امور خارجه کشورمان پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران با اشاره به موفقيت‌هاي دولت سوريه و متحدانش در مبارزه با تروريسم، گفت: ضروري است که مبارزه مشترک با تروريسم تا آزاد شدن کل سوريه از دست گروه‌هاي تروريستي ادامه پيدا کند.
محمدجواد ظريف افزود: در يک سال گذشته روند آستانه نتايج مهمي‌را براي مردم سوريه و همچنين ايجاد صلح و امنيت در منطقه به همراه داشته است و در اينجا لازم است از حضور فعال قزاقستان به عنوان کشور ميزبان اين نشست‌ها تشکر و قدرداني کنم.
وي با تاکيد بر اينکه براي ما مهم است که از نتايج روند آستانه پاسداري کنيم، خاطرنشان کرد: بحران سوريه به مانند بحران‌هاي ديگر از سه بعد نظامي، سياسي و انساني برخوردار است و روند آستانه تاکنون در زمينه مهار اين ابعاد به موفقيت‌ها و دستاوردهاي قابل توجهي نائل شده است.
اين ديپلمات عاليرتبه کشورمان با بيان اينکه حدود ۱۴ ماه است که از آغاز روند آستانه مي‌گذرد، گفت: ضروري بود که در سطح وزرا گرد هم آييم تا ارزيابي دقيقي از نتايج اين گفت‌وگوها و رايزني‌ها داشته باشيم.
ظريف افزود: در آغاز روند آستانه هنوز بخش‌هاي مهمي‌از خاک سوريه زير تسلط تروريست‌ها قرار داشت ولي امروز خوشبختانه شاهد اين هستيم که ارتش سوريه و متحدان آن در رويارويي با تروريسم داعش، جبهه النصره و گروه‌هاي تروريستي به پيروزي‌هاي مهمي‌دست پيدا کرده است. در پرتو روند آستانه توفيق‌هاي خوبي در اين زمينه حاصل شد و قسمت‌هاي مهمي‌از خاک سوريه آزاد شده است.
اين ديپلمات عاليرتبه ايراني تاکيد کرد: ضروري است مبارزه مشترک با تروريسم تا آزاد شدن کل سوريه از دست گروه‌هاي تروريستي ادامه پيدا کند.
وزير امور خارجه کشورمان همچنين به موضوع برقراري آتش‌بس و ايجاد مناطق کاهش تنش در سوريه اشاره کرد و گفت: اين اقدامات گام‌هاي بلندي براي خاموش کردن جنگ خانمان‌ساز در سوريه بود و روند آستانه در اين زمينه به توفيقات خوبي دست پيدا کرد در واقع اين روند تاکنون تنها روند موفق بين‌المللي براي کاهش تنش در سوريه است و ضروري است که از دستاوردهاي آن پاسداري شود.
ظريف همچنين به موضوع تسهيل کمک‌رساني و دسترسي انسان دوستانه به مناطق بحراني در بحث بحران سوريه اشاره کرد و گفت: اين موضوع نيز بخشي از روند آستانه بوده و اميدواريم در آينده نيز اين امر مهم ادامه پيدا کند.
وي يکي از مهم‌ترين دستور کارها و فعاليت‌هاي روند آستانه را تلاش براي دستيابي به روند سياسي جهت حل بحران سوريه عنوان کرد و گفت: در اين زمينه شاهد برگزاري نشست سوچي در روسيه بوديم. در اين نشست براي اولين بار گروه بزرگي از مخالفان و موافقان دولت سوريه و نمايندگان اقشار مردم سوريه دور هم جمع شدند، گفت‌وگو و مذاکره کردند و به توافقاتي در مورد ترسيم آينده سوريه دست پيدا کردند. اين توفيق و دستاورد بزرگي است. در همين چارچوب ضروري است که تمام کنش‌گران سطح بين‌المللي در جهت کمک به پيشرفت روند سوچي اقدام و فعاليت کنند و اين امکان براي مردم سوريه فراهم شود که بدون فشار خارجي در مورد آينده کشورشان تصميم‌گيري کنند.
ظريف با تاکيد بر اينکه پيشبرد روند سياسي در سوريه نيازمند ديدگاهي واقع‌بينانه نسبت به آينده سوريه است، ادامه داد: در همين چارچوب بايد به حاکميت ملي، تماميت ارضي و يکپارچگي سوريه احترام گذاشته شود و از دخالت خارجي در امور اين کشور جلوگيري شود.
وي با تاکيد بر اينکه روند سياسي حل بحران سوريه بايد توسط مردم اين کشور شکل بگيرد، تصريح کرد: ما امروز در يک نقطه عطفي در بحران سوريه قرار داريم. متاسفانه امروز برخي از درگيري‌ها در نقاط مختلف سوريه وجود دارد، ضمن اينکه بايد درگيري‌ها و مبارزه با تروريسم در اين کشور ادامه پيدا کند. بايد از آلام مردم سوريه بکاهيم.
اين ديپلمات عاليرتبه کشورمان با بيان اينکه امروز بيانيه مشترک وزيران امور خارجه ايران، ترکيه و روسيه بعد از نشست سه‌جانبه آنها صادر شده است، گفت: اين بيانيه مي‌تواند زمينه را براي همکاري‌هاي بيشتر در راستاي حل اين بحران فراهم کند و اميدواريم در اجلاس سران سه کشور ايران، روسيه و ترکيه که کمتر از ۲۰ روز آينده در ترکيه برگزار مي‌شود زمينه براي گفت‌وگو و تبادل نظرهاي بيشتر فراهم شود و بتوانيم براي همکاري در اين زمينه (حل بحران سوريه) گفت‌وگوهاي بيشتري داشته باشيم.
ظريف در پايان گفت: لازم است که بار ديگر از ميزباني دولت و مردم قزاقستان براي برگزاري نشست‌هاي آستانه در طول چهارده ماه گذشته تشکر کنم.


رئيس فراکسيون اميد با انتقاد شديد از اخراج برخي از اساتيد دانشگاه آزاد و ايجاد محدوديت براي تشکلهاي دانشجويي خطاب به مديران اين دانشگاه ،گفت: اينگونه برخوردها بالاترين توهين به يک استاد دنشگاه است و دانشگاه آزاد به دليل برخوردهاي صورت گرفته با اساتيد و در صورت عدم اصلاح با رکود علمي‌مواجه مي‌شود.به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در ديداربا اعضاي اتحاديه تشکلهاي اسلامي‌-سياسي دانشگاه آزاد گفت: امروز هيچ راهي جز اين نداريم که جوانان عهده‌دار سمت‌هاي مديريتي شوند چون جوانان با ايده‌هاي نو مطمئنا مي‌توانند در نظام مديريتي کشور تاثير گذار باشند.
وي با انتقاد از برخي تنگ نظري‌ها در برخورد با دانشجويان،گفت: متاسفانه برخي تصميماتي که براي دانشجويان گرفته مي‌شود بعضا از سوي افرادي است که هيچ شناختي از دانشگاه ندارند و اينگونه تصميمات براي دانشگاه خطرناک است.وي با تاکيد بر داشتن سعه صدر مسئولان در برخورد با دانشجويان،گفت: برخوردهاي قهري و خشن با دانشجويان که در مقاطعي شاهد آن بوديم و بعضا در مقطع فعلي هم شاهد چنين برخوردهايي هستيم باعث بي انگيزه شدن نسل جوان مي‌شود و اگر نسل جوان ما بي انگيزه شود نظام اسلامي‌با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد شد.


مشاورصنايع دفاعي فرماندهي کل قوا گفت: توطئه دشمن براي ناامني و آشوب ۳ ماه پاياني سال در کشورمان خنثي شد و دشمن بايستي فاتحه اقدامات خود در اين زمينه را بخوانند.
به گزارش ايلنا، حسين دهقان گفت: بحمدا... سال ۹۶ براي کشورمان در حوزه دفاعي چه در حوزه سخت افزاري يعني ساخت و توليد تجهيزات و چه در حوزه حضور منطقه‌اي و پيروزي‌هاي جبهه مقاومت سال بسيار پر باري بود.
وزير سابق دفاع به موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران در حمايت از محور مقاومت اشاره کرد و گفت: خدا را شکر اکنون چيزي به عنوان سازمان داعش وجود ندارد و نيروهاي مردمي‌و ارتشهاي عراق و سوريه با همکاري و مشاوره‌اي که ما با آنها داشتيم توانستند منطقه را از لوث وجود داعش، اين دست‌ساز آمريکايي ـ صهيونيستي و تکفيري پاک کنند. مشاور فرماندهي معظم کل قوا در عين حال خاطرنشان کرد: البته ما هنوز داعش را پايان يافته قلمداد نمي‌کنيم؛ با اين حال اکنون ديگر سرزميني به معناي واقعي کلمه در اختيار آنها نيست. دهقان ادعاي امريکا، اسرائيل و عربستان سعودي را در زمينه مقابله با داعش دروغين خواند و ادامه داد: با وجود تمامي‌سخنان آنان در زمينه مقابله با اين گروه تروريستي، آنچه که براي ملت ما و همه ملت‌ها ثابت شد اين بود که آنها در زماني که داعش در تنگنا قرار مي‌گرفت به کمک آن رفته و با کمک‌هاي تسليحاتي و سازماندهي داعش را ياري مي‌کردند؛ به عبارت بهتر آمريکا صهيونيسم و سعودي‌ها مانند پدران معنوي همواره در کناراين گروه تروريستي قرار داشتند.

دادستان تهران از صدور ۱۷۵ فقره کيفرخواست درباره متهمان آشوب‌هاي دي‌ماه خبر داد. دادستان تهران حضور مردم در راهپيمايي روز پيروزي انقلاب اسلامي‌و در کنار اعتراض‌ها را مويد اين نکته دانست که اعتراض‌ها اصل نظام را نشانه نگرفته‌اند و بلکه فرصتي براي مسؤولين است تا بدانند که اگر به وظايف خود عمل نکنند، با واکنش مردم مواجه مي‌شوند. عباس جعفري دولت آبادي دو اتفاق مهم در حوزه امنيتي کشور را آشوب‌هاي دي ماه و آشوب بهمن ماه اعلام نمود و با اشاره به اين که در آشوب‌هاي دي ماه نهادهاي امنيتي، پليس و قوه قضاييه و با همکاري ساير دستگاه‌ها توانستند ظرف چند روز اوضاع را آرام نمايند و عوامل اصلي را دستگير کنند، در توضيح اغتشاشات دي ماه اظهار داشت: اين آشوب‌ها همزمان در ۹۰ شهر رخ داد که در ۴۱ شهر منتهي به حادثه و خسارات مالي و جاني شد و به رغم آن که چنين رخدادهايي در هر کشور مي‌تواند تهديد جدي محسوب شود، اما در ايران به برکت حضور مردم و آگاهي آن‌ها به ماهيت آشوب‌گران به گونه‌اي که به سرعت صف خود را از آنان جدا کردند، آشوب‌ها به سرعت مهار شد.
دادستان تهران با اظهار اين که حادثه خيابان پاسداران ريشه در آشوب‌هاي دي ماه داشت که به لحاظ ارتباط با جريانات فرقه‌اي با آن مدارا شد، حادثه تلخ روز اول اسفند را نقطه عطفي در رويکرد پليس، دادسرا و نهادهاي امنيتي در برخورد با اين‌گونه اقدامات مجرمانه خواند و افزود: پس از اقدام آشوب‌گران در حمله به منازل مردم و شهيد کردن چند مامور ناجا، پليس وارد عمل شد و ظرف چند ساعت موفق گرديد کنترل اوضاع را به دست گيرد.
جعفري دولت‌آبادي از صدور ۱۷۵ فقره کيفرخواست تا روز جاري نسبت به متهمان آشوب‌هاي دي ماه خبر داد و افزود: از اين تعداد تا کنون ۲۱ فقره دادنامه صادر شده که ۱۶ فقره از دادنامه‌ها متضمن محکوميت به حبس است. در ۳ فقره دادنامه جزاي نقدي تعيين شده و ۲ فقره دادنامه مبتني بر برائت است.  جعفري دولت‌آبادي از صدور ۲۲ فقره کيفرخواست از سوي دادسراي شهيد مقدس عليه متهمان مرتبط با يک گروهک ضد انقلاب که اقدامات آن‌ها شامل تحريق و تخريب اموال عمومي‌است خبر داد و افزود: در رسيدگي به اين کيفرخواست‌ها تا کنون ۲ فقره دادنامه با محکوميت حبس صادر شده است.